Olen seurannut lähes vuoden tätä ketjua pohtiessani uuden television hankintaa. Aiempi televisio oli kohtuullinen 2016 vuoden Samsungin curved 55-tuumainen 4K-telkku, jota teki mieli lähteä päivittämään lähinnä Playstation 5:en hankkimisen jälkiseurauksena (sama ilmiö tietenkin tapahtui aiemmin ps4 pro-mallin hankkimisen jälkeen
).
Tässä ketjussa pommitetaan melko yksioikoisesti OLEDin nimeen ilman, että lainkaan muita vaihtoehtoja yritetään suuremmin tarjota. Olin itsekin LG:n CX-mallia hankkimassa, kerran sen nimeen täällä vannottiin henkeen ja vereen. Tämä tilaisuus alkoi kuitenkin valua käsistä, kun odottelin liian kauan sopivaa hinnanpudotusta. Kuitenkin kun rupesin käymään liikkeissä paikan päällä katsomassa vierekkäin esimerkiksi uutta C1-mallia ja Samsungin Qled Neo-televisiota, en näiden kahden välillä paljonkaan eroa huomannut vaan miniledissä värit ja kirkkaus olivat omaan silmääni astetta paremmat. En ole mikään hifistelijä, enkä ole perehtynyt tv-teknologiaan sen ihmeemmin, joten tämä on ollut vain puhdasta silmätuntumaa mikä itseen on vedonnut. Enkä nyt tahdo sanoa että kuva olisi OLEDissa huono ollut, mutta ei se todellakaan parempi ollut kuin Samsungin mallissa (ei jäänyt mieleen mikä Qled Neo-malli oli kyseessä).
Jokainen tietenkin ymmärrettävästi liputtaa sen television perään, jonka on itselleen hankkinut ja kaikki muu onkin sitten helposti "kuraa"
. Toki myös televisiota johon itse on tyytyväinen, on helppo varauksetta suosittaa myös kaikille muille. Kenties OLED onkin se paras paneeli pimeään huoneeseen leffahetkeä varten, mutta kun katselen keskipäivällä Frozen-leffaa lasten kanssa, niin silloin arvostan televisiossa hieman erilaisia ominaisuuksia (kuten heijastelematonta ruutua, katselukulmia ja kirkkautta. Toisenlaiseen elämäntilanteeseen olisin ehkä hankkinut sitten eri television. Erilaisten arvosteluiden jälkeen olin myös siinä käsityksessä, että ainakin LG:n OLEDissa pelatessa HDR-kuva saattaa olla liiankin tumma, mikä arvelutti hieman. Onko tästä kenelläkään kokemusta?
Lopulta päädyin Samsung QN95A Neo Qled-telkkariin:
https://global.techradar.com/fi-fi/reviews/arvostelussa-samsung-qn95a-neo-qled-4k-tv
Puolisolle myyntivaltti oli television kaapeliboxi, johon kaikki liitännät tulevat eikä itse televisioon tule kiinni kuin yksi johto. Kertoo myös hieman siitä, että ihmisille merkitsee televisiossa hyvin eriävät seikat. Itselleni oli paljon merkitystä valintaa tehdessä myös kaukosäätimellä, sillä Samsungilla säädin on näppärän kokoinen ja lisäksi auringossa latautuva.