Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noose01
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea uudelle telkalle! Mitäs se nyt sitten maksoi? Ja mistä?
Verkkokauppa.com, 1599€. Ja tosiaan se 65 tuumainen malli.
Tuo on aina jännä seurata kun vaihdettaan merkkiä näissä härveleissä ja mm. autoissa varsinkin, että miten se uusi merkki uppoo, vai alkaako vanha suola janottaa. Laitahan raporttia kun tulee pelikokemusta vyölle.
En ole sillä tavalla merkkiuskovainen telkkareissa, muuten kuin että LG OLED oli omalla kokemuksella niin hyvä (lukuunottamatta tätä lopun hajoamista :D), että siksi teki mieli jatkaa hyväksi todetulla.
Mitä tulee tuohon kirkkaaseen kuvaan, niin itsellä on vähän sama kokemus tietyllä tapaa: Aina kun tulen mökiltä takaisin jossa katson 13 vuotta vanhaa Samsung vanhusta (IPS paneeli) tai tuoreempaa CU8000 (VA-Paneeli) niin sitten kun lyö kotona Primary telkan päälle (ADS-Micro LED paneeli) niin se näyttää ja tuntuu aluksi ihan Solariumilta. :D Noh, ei sitä kestä kuin hetkisen_sitten se ei olekaan taas yhtään liian kirkas. Mutta kyllä usein noissa saattaa olla varaa tunkata kirkkautta vähän pienemmällekin.
Jääkiekkoa eilen katsoessa, kun valkoinen jää peitti suurimman osan ruudusta, niin tuntui kyllä kirkkausasetuksen valintana olevan "aurinko". :D Pitää ehkä vähän säätää vielä.
 
Ehkä liittyy aiheeseen, ehkä ei, mutta tuntuu että nykyään on jokin tapa tehdä ainakin sarjat ihan hiton pimeiksi. Severence on ihan mustaa, samoin Silo. Eikä ole ainoita tai ensimmäisiä, jotka on tulleet vastaan.

Sitten saa sammuttaa kaikki valot että näkee edes jotain ruudulta. Ja kun tulee se kirkkaampi kohtaus, niin on kuin silmät palaisi puhki.

Tämä useamman vuoden vanhalla Samsung QLED Q60T:llä.

Ilmeisesti kaikki ohjelmat tehdään nykyään siis oledille? Vai mikä tuossa "mustaa ja vähän vielä mustempaa"-tyylissä on se juttu?
 
Ehkä liittyy aiheeseen, ehkä ei, mutta tuntuu että nykyään on jokin tapa tehdä ainakin sarjat ihan hiton pimeiksi. Severence on ihan mustaa, samoin Silo. Eikä ole ainoita tai ensimmäisiä, jotka on tulleet vastaan.

Sitten saa sammuttaa kaikki valot että näkee edes jotain ruudulta. Ja kun tulee se kirkkaampi kohtaus, niin on kuin silmät palaisi puhki.

Tämä useamman vuoden vanhalla Samsung QLED Q60T:llä.

Ilmeisesti kaikki ohjelmat tehdään nykyään siis oledille? Vai mikä tuossa "mustaa ja vähän vielä mustempaa"-tyylissä on se juttu?
Ei nuo oledilla näytä juurikaan paremmalta.. eihän noissa yleensä ole juurikaan mustaa (silo) tai sitten taiteillaan mustat tukkoon (Severence) Molemmat "masteroitu" hyvin alhaiseen keskimääräiseen kirkkauteen.. joka on joku kumma aivopieru tekijöiltä. Joo ymmärrän että hdr valoisuus käyrä "oletus" on että se on mitoitettu lähes pimeään katselu ympäristöön vaikka todellisuus on jotain muuta.. HDR masterointi pitäisi tehdä siten että se keskimääräinen kirkkaus on ihan sama kuin SDR materiaalilla, jos joku katsoo pimeässä niin säätää sitten asetukset siten. Kun toisin päin tehtävä ei ole niin helpoo, jos on materiaalissa hämärä lähtötilanne niin HDR kirkkaus on jo oletuksena telkussa tapissaan ja ainut tapa on ruuvata extra kirkkauksia esim. gamman ja dynaamisen kirkkauden kautta.
En ole yleensä boosteja laittanut mutta noissa sarjoissa apple tv takia tuota joutui harrastamaan. (muut striimipalvelut ei noita ole juuri vaatineet)
 
En ole yleensä boosteja laittanut mutta noissa sarjoissa apple tv takia tuota joutui harrastamaan. (muut striimipalvelut ei noita ole juuri vaatineet)
Apple TV:n kama tuntuu tosiaan olevan ehkä se säntillisin tuota tarjoamaan. Tosin muistaakseni jotain ihan suomalaistakin sarjaa tuli katsottua ja ihan samanlaista "tyyliä" oli sinnekin selvästi yritetty saada aikaiseksi. Jonkinlainen trendi se kai sitten on.

Tuntuu vähän typerältä että ensin tehdään kalliilla lavasteet ja/tai tietokonetaustat ja sitten niistä ei näe kuitenkaan kuin jotain hämäriä muotoja. Ihan kuin kotona kun yöllä käy vessassa eikä halua laittaa valoja päälle.

No, ehkä tuossa lohduttaa se, että ei auta television vaihto asiaan, joten ehkä en sitten tuon takia ala haaveilemaan ruudun vaihdosta. Mitään vikaa en esimerkiksi pelaamisessa tai "normaalikanavien" sisällössä ole huomannut. Oled varmasti olisi ihan kiva mutta harkitsen ehkä sitten kun alkaa tulemaan jotain muutakin syytä päivittämiseen. Plus että mieluusti odottelisi että lapset kasvaa vielä hiukan koska tuon nykyisen television leikissä naarmuttamisesta ei ole vuotta kauempaa. Onneksi ei näy kuvassa mitenkään vaikka läheltä sivulta katsoessa huomaa että ihan järkyttävät naarmut lapsen käden kaaren muodossa. :D

Pelitv on sitten erikseen ja siitä olen pitänyt ihan eri lailla huolta kuin tuosta olohuoneen "Pipsa-possu"-televisiosta.
 
Ehkä liittyy aiheeseen, ehkä ei, mutta tuntuu että nykyään on jokin tapa tehdä ainakin sarjat ihan hiton pimeiksi. Severence on ihan mustaa, samoin Silo. Eikä ole ainoita tai ensimmäisiä, jotka on tulleet vastaan.

Sitten saa sammuttaa kaikki valot että näkee edes jotain ruudulta. Ja kun tulee se kirkkaampi kohtaus, niin on kuin silmät palaisi puhki.

Tämä useamman vuoden vanhalla Samsung QLED Q60T:llä.

Ilmeisesti kaikki ohjelmat tehdään nykyään siis oledille? Vai mikä tuossa "mustaa ja vähän vielä mustempaa"-tyylissä on se juttu?
Mulla ei olis ongelmaa ton kanssa jos öh, se musta olis oikeasti mustaa. Suoratoistopalveluissa on aina enempivähempi jotain kompressiota käytetty ja niitten 4k tulee semialhasella bitratella verrattuna vaikkapa siihen että toistais ihan rehtiä 4k blurayta soittimesta. Ei sinänsä yllätys kun sitä kaistaa menee muutenkin niin perkeleesti jokaseen suuntaan kun siellä on muutama muukin ihminen kattomassa, niin sen nostaminen ei ole ihan yksinkertaista.

Lopputuloksena tuossa on kuitenkin se et se musta puuroutuu ja ei ole mustaa -> oledissakin pikselit päällä. Ongelmalle ei varsinaisesti ite voi tehä mitään et se on mitä on.
 
Mulla ei olis ongelmaa ton kanssa jos öh, se musta olis oikeasti mustaa. Suoratoistopalveluissa on aina enempivähempi jotain kompressiota käytetty ja niitten 4k tulee semialhasella bitratella verrattuna vaikkapa siihen että toistais ihan rehtiä 4k blurayta soittimesta. Ei sinänsä yllätys kun sitä kaistaa menee muutenkin niin perkeleesti jokaseen suuntaan kun siellä on muutama muukin ihminen kattomassa, niin sen nostaminen ei ole ihan yksinkertaista.

Lopputuloksena tuossa on kuitenkin se et se musta puuroutuu ja ei ole mustaa -> oledissakin pikselit päällä. Ongelmalle ei varsinaisesti ite voi tehä mitään et se on mitä on.

Se on just näin ja nimenomaan "enempi" on käytetty. Bitrate 4K Blu-ray lätyssä on tyypillisesti varmaankin joku 50–100 Mbps. Eihän nuo striimailupalvelut pääse lähelläkään edes tuota alarajaa, eli siinä sitten niin sanotusti saadaan mitä tilataan. Ei tietenkään laatu ole silloin lähellekään sama. Ne on näppäriä käyttää ja paljon sisältöä jne. mutta kuvanlaatu ei ole niissä vahva puoli_vähemmän yllättäen.

Omiin tarpeisiini striimauspalveluiden kuvanlaatu ihan riittävä, mutta ymmärrän kyllä senkin että jos on hakattu tonni tolkulla telkkariin ja halutaan saada ihan vimotten päälle kuvaa, silloin ratkaisu on katsella Blu-ray lätyltä.
 
Se on just näin ja nimenomaan "enempi" on käytetty. Bitrate 4K Blu-ray lätyssä on tyypillisesti varmaankin joku 50–100 Mbps. Eihän nuo striimailupalvelut pääse lähelläkään edes tuota alarajaa, eli siinä sitten niin sanotusti saadaan mitä tilataan. Ei tietenkään laatu ole silloin lähellekään sama. Ne on näppäriä käyttää ja paljon sisältöä jne. mutta kuvanlaatu ei ole niissä vahva puoli_vähemmän yllättäen.

Omiin tarpeisiini striimauspalveluiden kuvanlaatu ihan riittävä, mutta ymmärrän kyllä senkin että jos on hakattu tonni tolkulla telkkariin ja halutaan saada ihan vimotten päälle kuvaa, silloin ratkaisu on katsella Blu-ray lätyltä.
En ole nähnyt "near black" puuroutumista juurikaan HDR striimipalveluissa.. aina on kyse ollut vaan siitä että on päätetty masteroida "taiteellisesti" mustat leijumaan, mustat tukkoon tai koko APL jätetään niin alas että lopputuloksesta ei nauti kuin perunakellarissa katselijat.
 
En tykkää ikinä käyttää television omia "kuvanparannuksia" mutta nyt piti jo kokeilla: "dynamic"-vaihtoehto (Picture Modessa) tekee kuvasta huomattavasti paremman. Pakko kai se on sitten tuon kanssa katsoa että tajuaa edes vähän mitä ruudulla tapahtuu. "Movie"-vaihtoehto oli sekin hieman parempi mutta laitoin tuon eniten vaikuttavan.

Tämä siis edelleen tuohon liian pimeään kuvaan.

Yleensä haluan pitää television "parannukset" ja "ehostukset" täysin off/neutral.
 
En tykkää ikinä käyttää television omia "kuvanparannuksia" mutta nyt piti jo kokeilla: "dynamic"-vaihtoehto (Picture Modessa) tekee kuvasta huomattavasti paremman. Pakko kai se on sitten tuon kanssa katsoa että tajuaa edes vähän mitä ruudulla tapahtuu. "Movie"-vaihtoehto oli sekin hieman parempi mutta laitoin tuon eniten vaikuttavan.

Tämä siis edelleen tuohon liian pimeään kuvaan.

Yleensä haluan pitää television "parannukset" ja "ehostukset" täysin off/neutral.
Joo kyllä noita ongelma tapauksessa kannattaa kokeilla, Dynaaminen moodi vetää monesti överiksi ja vaikka säädöillä saa "normaalimmaksi" niin osa säätöjä saattaa olla lukittu tuossa.
Itsellä Movie ja Filmmaker on identtisiä jos ruuvaa samat asetukset. Näissä yleensä jätän Filmmakerin ilman parannuksia ja ruuvaan Movie moden sitten sopimaan näihin ylitummiin tuotoksiin.
Omassa Samsung S90D oledissa sai Appletv HDR Silo ja Severance katsottavuuden rajoille muuttamalla:
- Contrast Enhancer off -> Low
- Shadow Detail 0 -> 2
- tai vaihtoehtoisesti gamma 0 -> 2

Ei minusta tässä hdr tilanteessa mitenkään pasko kuvaa vaan nostaa vaan tumman/keskitaso pään katsottavalle tasolle.
 
Ylös Bottom