Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noose01
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuota Q90R telkkua on todella vaikea löytää nettikauppojen varastoista varsinkin 55 tuumaista.

Alkaa olemaan varmaan loppuunmyyty kun ainakin täällä Briteissä ovat yrittäneet hinnantiputuksilla päästä siitä eroon viime syksystä lähtien...

Laitanpa tännekin kun olen siitä niin innostunut:
Samsung saattaa tuoda ensimmäiset microledit (periaatteessa Q90R:n ja C9:n vahvuudet yhdessä) jo tämän vuoden toisella puoliskolla.

Sä oot gimble sen verran samsung qled miehiä et päivität q90r siinä on musta arvostelujen ja omien kokemusten mukaan ihan kuin olisi tv kiinni niin upea kun katsonut youtube lg oled ja samsung qled testi videot :)

Totanoin, no oikeastaan olen aika nuuppa näissä Samsung piireissä ja mullahan oli Samsung pitkän aikaa boikotissakin kun tekivät niin bugista gaggaa. Nyt kuitenkin oli ainoa valmistaja joka LCD-telkkaan tarjoaa Freesync ominaisuuksia joita ehdottomasti halusin käyttää edistyksellisellä Xbox One X pelikojeellani. LCD oli pakko valita, koska käytän tietokoneen näyttönä myös. Siinä ei OLED oikein rokkaa yhtä hyvin ja huolettomasti.

Vaikea sanoa tietty kokeilematta omin silmin ensin molempia, mutta kyllä mun on vähän vaikea uskoa että mikään LCD televisio hakkaa noita LG:n OLED peli/elokuva -käytössä. Uusimmissa on Freesync myös mukana, eli sekin osasto nätisti kunnossa. Mutta näillä mennään ja olen ihan tyytyväinen Q60R tarjoamaan kuvanlaatuun, harvemmin pelissä ihan pikimustaa kattellaan mutta tuo Hunt-yömappi skenaario kieltämättä voisi olla aika magee kokemus huipputelkalla. Ei kuitenkaan täysin suljeta pois etteikö tulisi vielä yksi LCD televisio ennen kuin seuraavan generaation "microled" telkat laskeutuvat keskuuteemme. Jotain odottamatonta voi käydä, esim. yläkerran jo verrattain wanha telkka hajota. Siinä skenaariossa täytyy ehkä ihan viimeisin QLED-tarjonta jälleen tarkastaa.

Totanoin, no oikeastaan olen aika nuuppa näissä Samsung piireissä ja mullahan oli Samsung pitkän aikaa boikotissakin kun tekivät niin bugista gaggaa. Nyt kuitenkin oli ainoa valmistaja joka LCD-telkkaan tarjoaa Freesync ominaisuuksia joita ehdottomasti halusin käyttää edistyksellisellä Xbox One X pelikojeellani. LCD oli pakko valita, koska käytän tietokoneen näyttönä myös. Siinä ei OLED oikein rokkaa yhtä hyvin ja huolettomasti.

Vaikea sanoa tietty kokeilematta omin silmin ensin molempia, mutta kyllä mun on vähän vaikea uskoa että mikään LCD televisio hakkaa noita LG:n OLED peli/elokuva -käytössä. Uusimmissa on Freesync myös mukana, eli sekin osasto nätisti kunnossa. Mutta näillä mennään ja olen ihan tyytyväinen Q60R tarjoamaan kuvanlaatuun, harvemmin pelissä ihan pikimustaa kattellaan mutta tuo Hunt-yömappi skenaario kieltämättä voisi olla aika magee kokemus huipputelkalla. Ei kuitenkaan täysin suljeta pois etteikö tulisi vielä yksi LCD televisio ennen kuin seuraavan generaation "microled" telkat laskeutuvat keskuuteemme. Jotain odottamatonta voi käydä, esim. yläkerran jo verrattain wanha telkka hajota. Siinä skenaariossa täytyy ehkä ihan viimeisin QLED-tarjonta jälleen tarkastaa.
Itsellä ollut enimmäkseen lg tai samsung telkkareita eikä kumpikaan ole pettänyt. Kahden vuoden välein yleensä päivittänyt nyt tolla samsung q90r "65 yritetään mennä vähän pidempään ellei sitä sitten parin vuoden päästä laita makuuhuoneeseen ja osta "75 olkkariin ainut asia mikä jäänyt harmittamaan että olis pitänyt ostaa se 75" :)

Kyseinen video tuli monta kertaa katsottua kun mietin sitä koko asiaa :D

Itsellä ollut molempia (samsung qled / lg oled) ja vaikka molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, niin kyllä oled:n kuva on ollut se mikä leuan tiputtaa lattiaan paljon useammin :). Suurin ahdistuksen aihe on toki burn in jota kohdalleni ei onneksi ole koskaan sattunut (koputtaa puuta).

Nyt Verkkiksessä 75" Q70 hintaan 1699. Tuohon jos ja kun Gigantti vastaa, niin sieltä saa vielä 5v takuun ja 10 vuokraleffaa kylkeen. Harmi vain että koronan vuoksi ei ole Giksussa normaali 50pv:n palautusoikeus voimassa eli sikäli joutuu ostamaan "sian säkissä"

Powerin 4v-synttäreillä aivan hyviä tarjouksia telkkareistakin. 75" Q90R hintaan 2299 ja kaupanpäälle 4v takuu + Samsungin kampanjasta 10 UHD-vuokraleffaa. Tänne lähti 1 kpl tilaukseen.
Järjettömän hyvä tarjous! Jo pelkästään 65" maksoi varmaan 3500€ julkaisun yhteydessä!

Päädyin sitten tuohon Q70R malliin Samsungilta. 55 tuumainen kuten nykyinen Sony. Ei ole tarvetta itselläni lähteä tuosta suurentamaan. Tokihan oli pakko myös laittaa tilaukseen Samsungin virallinen normi kaukkis. Jostain kumman syystä Britit saa noiden Samsungien mukana kaksi kaukosäätöä normi ja sitten se jonka meikäläinen viskaa roskiin samantien.

Päädyin sitten tuohon Q70R malliin Samsungilta. 55 tuumainen kuten nykyinen Sony. Ei ole tarvetta itselläni lähteä tuosta suurentamaan. Tokihan oli pakko myös laittaa tilaukseen Samsungin virallinen normi kaukkis. Jostain kumman syystä Britit saa noiden Samsungien mukana kaksi kaukosäätöä normi ja sitten se jonka meikäläinen viskaa roskiin samantien.

Ei kannata mennä tuolla asenteella sivuuttamaan noita uudenlaisia ohjaimia. Paljon parempia nuo nykyään, kun nuo perus nappihelvetit. Esim LG:n Magic Remote on käyttökokemukseltaan valovuosia edellä noita perinteisempiä kaukiksia.

Onnea hyvästä hankinnasta ja ei ollut kyllä pahan hintainen rupeaa saamaan rahalle vastinetta.
Tuon uudenmallisen oppii heti käyttämään ja on niin kätevä sen jälkeen ei voi palata nappula hirviön pariin enää :D

Mielenkiintoinen video Digital Foundryltä, itse en ehdi sitä katsastaa mutta joku joka ehtii voi sisällöstä puhua.
Kovin yllätyksettömät LG:n B9/C9-suositukset OLEDien suhteen, ja Q90/Q60 puolestaan edustamassa QLEDia - tai siis käytännössä Samsungia.

Ei mulla sinällään mitään noita suosituksia vastaan ole, koska eittämättä hyviä laitteita ovat. Mutta silti kohtuullisen tylsä video oli loppujen lopuksi.

Lopussa vielä mainitsevat uusien mallien olevan tulossa molemmilta valmistajilta ja muilta vielä tälle vuodelle. Itse katson kortit kesän jälkeen.

Lopussa vielä mainitsevat uusien mallien olevan tulossa molemmilta valmistajilta ja muilta vielä tälle vuodelle. Itse katson kortit kesän jälkeen.
Poistuvat mallit on vaan todella paljon halvempia ja uutuutta ei kannata ostaa kun hinnasta tippuu puolet vähän ajan päästä.

Mielenkiintoinen video Digital Foundryltä, itse en ehdi sitä katsastaa mutta joku joka ehtii voi sisällöstä puhua.

Ihan hyvää settiä! Freesync erittäin tervetullutta tänäpä televisioissa jos niillä videopelejä aiotaan pelata. LG:n ja Samsung mallit klaaraa sen osaston kiitettävästi. Muut merkit tällä hetkellä vähän antiikkia ikävä kyllä.

Edit: A-luokan Freesync telkuista keskustelua myös täällä: https://forum.konsolifin.net/thread...soleilla-sulavampaa-ruudunpaeivitystae.92629/

75" Q90R on nyt seinällä, enkä oikein tiedä. Pieni pettymys ollut tähän saakka. Valovuotoa on odotettua enemmän ja HDR-matskulla tekstitysten blooming on aika karseata katsottavaa, kirkkaat valkoiset teksitykset valaisevat liki koko ruudun, eli on ns. kirkkauden pumppaamista.

Nyt tuntuu että saattoi olla virhe olla vaihtamatta OLED-kelkkaan, vaikka joutuisikin pysyttäytymään 65" koossa. Onneksi on palautusoikeutta vielä kuukausi.

75" Q90R on nyt seinällä, enkä oikein tiedä. Pieni pettymys ollut tähän saakka. Valovuotoa on odotettua enemmän ja HDR-matskulla tekstitysten blooming on aika karseata katsottavaa, kirkkaat valkoiset teksitykset valaisevat liki koko ruudun, eli on ns. kirkkauden pumppaamista.

Nyt tuntuu että saattoi olla virhe olla vaihtamatta OLED-kelkkaan, vaikka joutuisikin pysyttäytymään 65" koossa. Onneksi on palautusoikeutta vielä kuukausi.
Itsellä ei ole vastaavia ongelmia ja kuva näyttää upealta. Mutta minulla on kyllä kalibroitu. Kokeiles vaikka näitä.

Fald-telkkujen isoin miinus. Alla muutama asia millä sain omassa Panasonicin töllössä sen paremmaksi:

-Kirkkaus -1 tms. koska HDR tietty pamauttaa taustavalon maksimiin, joten sen kanssa ei voi säätää
-Kuva pitää olla täysin kohtisuoraan. Pieninkin katselukulman lisäys pahentaa tilannetta paljon
-Paras keino: hommaa parilla kympillä taustavalostripit telkun taakse

Varmasti olet jo kokeillut "taustavalo-algoritmin" laittamista maksimiin, joka tietty pilaa usein yksityiskohdat tummassa kuvassa mutta minimoi bloomingin... Mutta paljonhan noissa 65" isommissa telkuissa on häikkiä myös... Omassani olen huomannut, että blooming vaihtelee todella paljon riippuen esim. elokuvan ns. tyylistä. Peleissä sitä näkee harvoin.

IMG_20200425_105922.jpg

Ylös Bottom