Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Unet ja unissakävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arcane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähän aiheeseeni sopiikin muuten hyvin Karvisen vitsi:

"Heräsin yöllä syömään kovia karkkeja. Aamulla herätessäni huomasin, että marmorikuula kokoelmani oli mystisesti hävinnyt..."

Muistan vieläkin kun näin pienenä sellaista unta, että päiväkotini valtasivat terroristit. Yritin paeta niitä, mutta yksi ampui minulle pahaan ämpärin kokoisen rei'än, ja ajattelin vain että jossei hengitä niin ei se satu:rolleyes:

Ja kyllä, kerran näin unta super mariosta!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Lucid Dreamista tuolla ainakin Peepster puhui (kiitokset GrandAlfille tämän termin esilletuomisesta).
Aiheesta löytyy melko hyvä faqi tuolta Interweebistä. Muutenkin nuo unijutut tuntuvat todella mielenkiintoisilta.

Re: Re: Re: rentoutuminen ja nytkähtely

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan remform
Voin sanoa että unien ja todellisuuden sekoittuminen ei rentouta. Tekee lähinnä paranoidiksi. Mutta luultavasti pointti tossa sun jutussa oli ihan muualla.
Meinasin lähinnä jotain tällaista:

Lucid dreaming is an extraordinarily vivid form of mental imagery, so realistic that the trick is to realize it is a mental construct. It is no surprise, therefore, that many people use lucid dreaming to rehearse for success in waking life. Examples of such applications include public speaking, difficult confrontations, artistic performance and athletic prowess. Because the activity of the brain during a dreamed activity is the same as during the real event, neuronal patterns of activation required for a skill (like a ski jump or pirouette) can be established in the dream state in preparation for performance in the waking world.

Tuli muuten tuossa muutama yö takaperin kokeiltua, jos musiikin kuuntelu nukkuessa vaikuttaisi uniin. Final Fanaatikkona laitoin tietysti FFVIII:n soundtrackin soimaan, toivoen pääsyä tuohon ihanaan maailmaan.

Tuloksena oli ensimmäinen painajaiseni vuosiin. Joku hyypiö, jonka naama oli sulanut, tuli meidän taloon. Sähköt ei toiminu, kännykkä ei toiminu ja juuri kun se tuli mua kohti ja irvisteli mun edessä tajusin, että tämähän on unta. Silloin alkoi kuulua biisi (Junction) unen taustalla, joka oli suhteellisen erikoisen tuntuista. Kuulla siis musiikkia unessa! Noh, ei siinä kauaa mennyt kun heräsinkin jo. Final Fantasyistä ei ollut siis tietoakaan tuossa unessa, musiikkia lukuunottamatta.

Kaverini väitti, että jos ajattelee jotain tarinaa ennen kuin nukahtaa, niin unessa jatkaa sitä tarinaa. Pitäisiköhän paikkaansa, hmm..

Pitäähän sitä nyt omia hauskimpia/oudoimpia juttujakin listata:

-Kerran näin unta, että äiti oli pistänyt minut vahingossa pyykin mukana pesukoneeseen ja olin kutistunut pesussa. Sitten piti lähtiä jonnekin seikkailemaan ja löytää takasin (ei mitään hajua miksi näin tein unessa) ja tiesin tulleeni takaisin kun näin pelikoneautomaatin pihallani (?). Alkaa naurattaan tuo, kun myöhemmin ajattelee :D

-Noin 6-7 vuotta sitten (olin ehkä 7-8 vuotiast) sain yöllä jotain ihmeen "raivokohtauksia". Itse en muista muutakuin jotenkin hämärästi, että jotain tuonne suuntaan on käynyt, mutta isä ja äiti on kertonut...

-Monesti (kuulemma) käyn vessassa yöllä ja muutkin on siihen heränny, vaikka en itse muista ikinä mitään tällasta.

-Ja sitten vähän samantapanen kuin Paavi88:lla, eli kerran kuulemma menin (on jo vuosia aikaa) vanhempieni huoneen ovelle ja kysyin, että "mitä kello on?", vaikka huoneessanikin on kello ja jotain aivan outoa muutakin :D

-Ja sitten monesti aivan pienenä (5-6 vuotiaana) näin monena yönä, varmaan jotain 5 kertaa samaa unta, että menin olohuoneeseen ja siellä näky joku kapellimestari nousemassa portailla mustana (yhdestä piirretystä alku tai jotain sinne päin :D) ja sitä säikähdin ja katsoin ulos ja kirkonmäellä (unessa asuin aivan eripaikassa kuin oikeasti) meni jotain ihme otuksia. En tajua mitä järkeä tässä oli ja miten ihmeessä muistan sen vieläkin, vaikka olin niin pikkunen vielä silloin...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan potsku
(unessa asuin aivan eripaikassa kuin oikeasti)
Tuosta tuli mieleen taas yksi hauska ilmiö. Unessa kun tulee vaikkapa töistä/koulusta kotiin, niin katsoo siinä ennen kartanonsa sisälle menoa komeaa punaista Ferrariaan siinä pihalla. Ferrari ja kartano ovat sinulla aina olleet, eihän siinä ole mitään kummallista? Mielessä ei kertaakaan käväise: "Hetkinen... mistäs tämmöset on ilmestyny?"

Ikävä on myös tunne, kun lotossa voitettuaan herää. Sitä on jo ehtinyt suunnitella mitä kaikkea ostaisi.

Ikävä on myös tunne, kun lotossa voitettuaan herää. Sitä on jo ehtinyt suunnitella mitä kaikkea ostaisi.

Niinpä :D Kerran pienenä muistan kun näin unta, että olin saanut syntymäpäivälahjaksi sellasen puolentoista metrin pinon NES pelejä ja sitte heräsin :D

Minä olen kävellyt unissani koko pienen ikäni. Lähes joka yö tulee käytyä jossain, enkä tietenkään itse muista mitään. Kerran meinaasin mennä anopin viereen nukkumaan, mutta olin sitten kääntynyt takaisin makuuhuoneen ovelta. Onneksi...

Tiedätte varmaan että yleensä jos näkee unta putoamisesta niin herää juuri kun iskeytyisi maahan? No, päätin sitten että ensi kerran kun näen putoamisunta niin en varmasti herää kesken.

Niin sitten näin jonkin ajan kuluttua unta, että olin jossain meren äärellä kallionkielekkeellä (ehkä ~50 m korkeudessa). Hyppäsin/putosin sitten kielekkeeltä mereen. Enkä herännytkään. Vaan pomppasin meren pinnasta takaisin sinne kalliolle.:D

Unissakävelyä on itselläni esiintynyt tietyin määräajoin, noin kerran kahdessa vuodessa. Kerran olin keskellä yötä avannut veljeni huoneen oven ja kysynyt jotain mustepatruunoista. Hän tietysti epäili, että olenko minä nyt täysin hereillä. Muistan sanoneeni, että kyllä olen, ja siltä minusta tuntuikin vaikka kävelin unissani. Taitaa olla niin, että vasta herättyään tiedostaa viimeöisen unissakävelyn - kävelyn aikana luulee olevansa normaalissa tilassa, eli hereillä.

Lucid-unia olen myös nähnyt vahingossa muutamia kertoja. Näiden aikana tekee usein mieli tehdä kaikkea hullua, mutta vaikka periaatteessa tiedän näkeväni unta, olen aina jostain syystä ajatellut, että mitä jos tämä onkin totta? Herään kyseisistä unista melko nopeasti, mutta olen joskus kyennyt nukahtamaan uudestaan ja palaamaan lucid-tilaan.

Kaverini väitti, että jos ajattelee jotain tarinaa ennen kuin nukahtaa, niin unessa jatkaa sitä tarinaa. Pitäisiköhän paikkaansa, hmm..

Pitää jokseenkin paikkaansa jos ajattelet jotakin oikeen kovasti,(et saa ajatella muuta kuin yhtä asiaa) niin saatat nähdä siitä unta.

Vinkki vielä

Laittakaa herätys kello soimaan pari tuntia aikasemmin kun normaalisti heräätte, ja herättyänne kokeilkaa muistella untanne ja ajatelkaa sitä seuraavana iltana kun menette nukkumaan.
(ja saatatte saada edellisen unenne jatku maan, tämä voi viedä kumminkin aikaa.)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion
Tiedätte varmaan että yleensä jos näkee unta putoamisesta niin herää juuri kun iskeytyisi maahan?

Itse herään oikeastaan aina vasta sitten kun olen osunut maahan. Perkeleenmoinen kipu unessa, joka jossain määrin jatkuu herättyänikin. Ei mukavaa.

Onko kukaan muuten koskaan herännyt siihen, kun on itse huutanut niin kovaa? Mielenkiintoinen kokemus sekin.

Kerran olen karjunut itseni hereille ja se oli hieno kokemus. Ensiksi ajattelin että kuka helvetti täällä huutaa. Riemukasta oli huomata että minä itsehän se huudan, ja vielä herätessä huuto jatkui.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Onko kukaan muuten koskaan herännyt siihen, kun on itse huutanut niin kovaa? Mielenkiintoinen kokemus sekin.

Näin kerran unta, että makuuhuoneeni katossa kävali helvetin isoja torakoita. Heräsin siihen että istuin sängyssä ja karjuin ihan täyttä kurkkua. Muijani nukkui vieressä eikä herännyt.

Joskus näin unta jossa suurin haaveeni oli toteutunut. En muista tarkalleen mikä se oli mutta pääsin tapaamaan jotain idoliani, sanoin sille "Jos nyt herään ja huomaan että tämä on vain unta, tapan itseni."
Aika vaikea arvata miten kävi.

En tosin tappanut itseäni. Nauratti kyllä herätessä ja samalla vitutti.

Kaikille unimaailmasta kiinnostuneille ja ehodottamasti muillekin suosittelen Tieteen Kuvalehden numeron 6/03 avaamista sivulta 64.

Eli juttu kertoo siitä, miten voit oppia muistamaan unesi heräämisen jälkeen ja jopa oppia hallitsemaan niitä. En nyt jaksa alkaa kirjottamaan enempää, mutta katsokaa itse lehdestä. Olisi kyllä jännää osata unessa tietää, että se on uni, ja vaikka ottaa pistoolin taskusta ja leikkiä matrixia :D

Olisi kyllä jännää osata unessa tietää, että se on uni, ja vaikka ottaa pistoolin taskusta ja leikkiä matrixia :D

Lähes poikkeuksetta tiedän, koska näen unta eli onko juttu totta vai ei, mutta en pysty hallitsemaan uniani enkä pysty pakolla niistä heräämään. Ne jatkuvat, kunnes yhtäkkiä saatan hätkähtää hereille.

Eli juttu kertoo siitä, miten voit oppia muistamaan unesi heräämisen jälkeen ja jopa oppia hallitsemaan niitä. En nyt jaksa alkaa kirjottamaan enempää, mutta katsokaa itse lehdestä. Olisi kyllä jännää osata unessa tietää, että se on uni, ja vaikka ottaa pistoolin taskusta ja leikkiä matrixia :D

Olen tuon jo opetellutkin. Juju on siinä että aivoille pitää saada uskoteltua että se on unta ja että siinä tilanteessa voi tehdä mitä vain.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Razoc
Olen tuon jo opetellutkin. Juju on siinä että aivoille pitää saada uskoteltua että se on unta ja että siinä tilanteessa voi tehdä mitä vain.

Onko mitään neuvoja, oliko vaikeaa? Kuinka kauan kesti oppia? Mitä kaikkea sillä voi tehdä?

Ylös Bottom