Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallet
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uni

Unia tulee nähtyä joka yö, lucideja myöskin toisinaan. Parhaiten on mieleen jäänyt muutaman vuoden takainen uni, jossa tiesin että tämä on vain unta ja aloin potkimaan tutun ostoskeskuksen ikkunoita pas2 ja varastin sieltä karamellejä. ;)

Pepe90 sanoi:
yksi painajainen jonka muistan oli semmoinen että en pystynyt heräämään vaikka tiesin että unta... sitten heräsin unessa ja menin nukkumaan. olin siis unen unessa!

Tämän kaltaisia on myös ollut viime keväänä, parikin kappaletta. Ensimmäinen tapahtui, kun menin iltapäivällä sängylle lepäilemään - tarkoitukseni ei ollut nukahtaa. Yllättäen olin isovanhemmillani. Tunsin leijuvani tahtomattani ilmassa, ja ajautuvani tuttuun huoneeseen josta välkkyi valoa. Tuntui pelottavalta kun leijuin ja vain leijuin ovea kohti, enkä voinut sille mitään. Taistelin nukahtamista vastaan. Pelkäsin kai näkeväni huoneessa jotain kamalaa. Yhtäkkiä päässä vihlaisi jotenkin oudosti ja pomppasin sängystä ylös.

Toisena päivänä, kuukausi-pari tuon äskeisen jälkeen menin samalla tavalla sänkyyni makailemaan. Katselin sänkyni vieressä olevan pöydän alle. Yritin nousta ylös, mutten päässyt! Yritin sitä monta kertaa, ei tullut mitään. Sitten sain noustua. Kävelin huoneestani ulos, pikkuveli oli pelaamassa Pleikkaria olohuoneessa. Sanoin, että näin äsken unta että heräsin mutten päässyt nousemaan ylös. Hetken kuluttua olin taas samassa tilanteessa, makasin vaan paikoillaan sängyssä tuijottaen pöydän alle, enkä päässyt ylös. Sitten taas pääsin, ja menin olohuoneeseen, jossa pikkuveli edelleen pelasi. Sanoin, että näin äsken unta jossa heräsin ja olit täällä pelaamassa. Taas makasin sängylläni, taistelin ja taistelin, enkä päässyt ylös. Tässä vaiheessa näin välähdyksen lautasesta, jossa oli kaksi pihviä. Yhtäkkiä makasin taas paikallani sängyssä, enkä päässyt ylös, tällä kertaa oli pihvin maku suussa.
Kaikki tähän asti tapahtunut oli siis unta. Kun oikeasti heräsin, en oikein tiennyt, olenko halvaantunut, unessa vai valveilla. En uskaltanut yrittää nousta ylös kuin vasta hetken kuluttua - tällä kertaa onnistuin ja olin oikeasti valveilla. Inhottavaa ja outoa.

Aika jännää on myös, kun näkee unta esim. jostain (naama)tutusta naisihmisestä. Sitten päivällä ei mitään muuta mielessä olekaan, kuin tämä ihminen. Kun seuraavan kerran näkee kyseisen ihmisen, uskoo tuntevansa hänet, ja tietävänsä hänestä paljonkin. Jotenkin myös siinä tilanteessa olettaa itsensä ja tuon henkilön välillä olevan jotain syvällisempää. Kutsuisin tätä Sands of Time -ilmiöksi. ;)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Nostetaampa nallet-sanin vanha threadi ylös, kun näistä unista olen niin kovin nyt innostunut.
Kaveri rupesi yksipäivä juttelemaan lucideista, että on ruvennut yrittämään näkemään niitä ja nähnyt jo kaksi ja ohjasi minut hoyhensaaret.info sivustolle jne.

Noh minähän innostuin kovin ja tässä tarinani kopipastena toiselta foorumilta.

Onnistuin siinä! Lucid-unessa! pari viikkoa sitten aloitin yrittämisen. En hirveän aktiivisesti ole nyt sitä tehnyt, mutta viikko sitten piti ostaa unipäiväkirja. Ostin kaupasta lehtisen, mutta arvatkaa jäikö se siihen kaupan pöydälle D: Tänä yönä en yrittänyt muutakuin että päivällä lueskelin foorumeita ja mietin että haluaisin nähdä lucidin.

Uni alkoi niin, että melko uudesta moottoripyörästäni oli ruvattu pihalla rengas pois.
Olimme juuri lähdössä isäni kanssa pitkälle lennolle avaruuteen ja tämä "pahantekijä" oli myös mukana. Kun lento lähti, jotenkin pihani oli mukana tässä ja moottoripyörä sitten kaatui kun ei painovoimaa ollut :o? Huusin sitten koneessa, että olet mulle pyörän velkaa. Kaveri vastasi jotain, että joo maksan kyl :D
Lennossa olin jotenkin yhtäkkiä ohjaaajan reppuselässä (:D) ja kiipesin aina välillä alas roikkumaan jaloista ja katsomaan päänyli. Lento meni pitkälle läpi upeiden juttujen ja taivas oli kirkas, ei musta niinkuin avaruudessa.
Saavuimme tuttuun ostoskeskukseen, joka oli ihan erilainen ja nimi oli sama, mutta tämä oli kuulemma joku rinnakkaisplaneetan sama. Hauskinta oli se että näytti pikselimössöltä :D Sitten välähti- HEI TÄMÄ ON UNTA! -. Pieni voitontanssi, keskittyminen etten herää ja leikkimään.
En tehnyt todellisuustestiä, en jotenkin tajunnut tehdä sitä, koska en ole hirveästi niitä tehnyt tai edes miettinyt yrittäessäni lucid-unta. Noh mutta minä olin kuitenkin 100% varma että se oli unta, joten tarvetta ei ollut.
Ensimmäisenä koin luoda esineitä joka meni hyvin, loin lentokoneita ja sitten koitin tuoda jotain reillisiä satuhahmoja mukaan. Sekin onnistui. Lentäminen ei onnistunut. Vielä miltä maailma näytti: se oli kuin jonkin näköinen areena, hiekkapohja vähän niinkuin härkätaistelussa.
En siihen keskittynyt koska halusin koittaa siinä vain erinäisiä juttuja. Sormen koitin työntää lasin läpi ja oli melkoinen tunne kun se meni! Autojen luominen oli hauskaa. "Nyt kun käännyn selkäni takana on Ferrari" TADAA :D.
Vielä koitin lentoon, mutta samalla heräsin.

EDIT: Ainiin. Unessa oli joku hahmo nimeltä Hjils (?) nimi ei sano minulle mitään enkä ole koskaan sitä kuullut. Se yritti lähteä karkuun yhdellä luomistani lentokoneista, mutta taioin sen takasin :D
Matka ennen lucidia unessa oli todella mielenkiintoinen, erillaisia jotain valoilmiöitä joita en osaa sanoin kuvailla. Jotenkin oli ukkospilven alla ja päällä ja siellä päällä oli valoa joka teki upeita kuvioita.

Mielestäni ihan kunnollinen uni. Kesti enemmän kuin tähän saa sanoiksi. Kun heräsin olin silleen, mä muistan unen- mä muistan tän kunnolla. Ja pah mulla on kone auki mä meen ja kirjotan sen :D
Seuraavan lucidiin keskityn myös ympäristöön. Tuo oli vähän "tylsähkö".
Pienenä olen joskus nähnyt lucidin, mutta se olikin sitten painajaista josta en päässyt pois. Tiesin että olen unessa, mutta valeheräsin varmaan 15kertaa. Vähän niinkuin vankina siis, sen takia kun kuulin jutusta tuli toi pieni
"trauma" mieleen ja mietin että voiko uneen jäädä vangiksi. Nyt tämäkin poissa ja valmistelemaan seuraavaa lucidia :D

Tässä myös hyvä opas lucid uniin http://www.lelux.fi/cd/index.php?topic=3541.30

Mun ehkä hauskin uni ollut sellaiset vähän Benny Hill Shown tyylillä etenevät pikahäät. Todellakin pikahäät. Olin siellä vieraana, ja kaikki perinteiset hääjutut vedettiin pikavauhdilla eteenpäin. Ensin hörpättiin kahvit naamaan, sitten hirveellä vauhdilla kirkkoon, hääpari sanoo heti tahdon, hääväki suorastaan juoksee kirkosta ulos (ja joku papparainen kompui portaissa ja kaatuili kovassa vauhdissa), sitten kun puolet häävieraista vielä juoksemassa paikanpäälle niin viskotaan jo morsiuskimppua ja siihen ne häät sitten loppukin. Visuaalisesti toi uni oli jopa niin hassun näkönen että heräsin siihen kun nauroin unissani ääneen... x)

Tulipa tämäkin kerrottua.

Voisi kai sanoa, että mä olen varsin hyvä näkemään unia :p Eli muistan uniani usein. Nuorempana kävelin usein unissani, ja aikuisenakaan unissakävely ei ole kokonaan loppunut, vähentynyt kyllä huomattavasti. Varsinkin stressaantuneena olen unissani sotkenut asuntoani, levitellyt papereita mapeista ympäriinsä tai muuta vastaavaa. Unissaan tulee myös puheltua välillä, enimmäkseen tietenkin järjettömyyksiä. Olen onnistunut näkemään myös piirrettyjä unia sekä unia, jotka päättyvät lopputeksteihin :D

Varsinaista Lucid-unta en ole kokenut, mutta olen kyllä toisinaan huomannut näkeväni unta. En vain ole tajunnut yrittää ohjailla tapahtumia, olenpahan vain jäänyt katselemaan, että mitäs sitä seuraavaksi tapahtuu. Ensimmäisen kerran noin tapahtui vuosia sitten. Muutenkin unen tapahtumat olivat lievästi sanottuna outoja, mutta siinä vaiheessa, kun synnytin kaksoset, totesin, että 'ai jaa, vai tällaista, eihän tässä oo järkee. ai mutta hei mähän nukun. no antaa mennä'. Pari kertaa olen saanut itseni herätettyä painajaisesta. Yhdessä painajaisessa näin unta, jossa nukuin kotonani sängyssäni, jossa siis nukuin oikeastikin, ja unessa ovi ei pysynyt lukossa, ja sisään tuli sellainen suuri karvainen olento (muistutti itse asiassa aika tavalla Chewbaccaa :confused: ), joka yritti ilmeisesti saada mut hengiltä. Tajusin kuitenkin olevani unessa, ja aloin unessa läiskiä itseäni käsivarsiin ja kasvoihin huutaen samalla 'Herää ääliö, herää, sä näet unta!!!'. Herätys toimi :)

Varsinkin krapulassa näen tosi usein unta, jossa nukun omassa sängyssäni, ja kun näen unta että herään, ulko-ovi on auennut, eikä suostu pysymään kiinni, ja joku tai jokin yrittää päästä sisälle mun asuntooni. Noissa unissa tapahtuu myös tuota Willenniumin mainitsemaa "sarjaheräämistä", eli näkee unta, että herää, ja sama tapahtuma toistuu yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta oikeasti herää, ja silloin kyllä pelottaa jo toden teolla ja loppupäivän on ihan vainoharhainen sen suhteen, että onko ovi oikeesti kiinni ja lukossa vai ei, ja nukkuuko vai onko mahdollisesti hereillä. Ryypiskely ei taida oikein sopia mun psyykelleni :mad:

Unissani myöskin vierailen samoissa paikoissa, joissa en ole oikeasti käynyt koskaan, ja tapaan samoja uni-ihmisiä, joita ei ole oikeasti olemassakaan. Kaikista useiten olen nähnyt unta sellaisesta isosta, sokkeloisesta talosta. Vähänkö oisi pelottavaa, jos joku päivä näkisin kyseisen talon ihan oikeasti. Hui!

itselleni tulee vain "uni deja vu" unia ja aika usein ja ne on aika usein tarkalleen asioita jotka jossaan vaiheessa tapahtuu...olenko näkijä:eek: ;)

Pepe90 sanoi:
Minä pienempänä näin unia joita pystyin ohjaamaan. yksi painajainen jonka muistan oli semmoinen että en pystynyt heräämään vaikka tiesin että unta... sitten heräsin unessa ja menin nukkumaan. olin siis unen unessa! :D IHAN OIKEESTI

Vanha keskustelu, mutta otetaan nyt kantaa. Tää heräämisjuttu on tuttu mulle ja muillekin perheenjäsenille. Tätä painajaista ei voi unohtaa, vaikka edellisestä on aikaa jo yli 10 vuotta. Onneksi nuo eivät enää aikuisiällä ole riivanneet...

Ja muille: Täällä on juttua selkounista ihan savon kielellä: http://elonen.iki.fi/articles/selkounet/index.html

Itselleni tuli varsin kummallinen uni-deja vu - PS2:n Dragon Questia pelatessa. Pelin muutamat kohtaukset (ja täten myös hahmot sekä ympäristöt) olen nähnyt unena joskus useita vuosia sitten. Oli kyllä varsin mieleenpainuva pelikokemus jo senkin takia!

Muutoinkin unieni luonne on muuttunut muutettua nykyiseen asuntoon. Olen nähnyt paljon samoja unia, joita joskus paljon nuorempanakin. Vaikka useimmat niistä eivät ole olleet muistissa näkemisajankohtien välisenä aikana, usein herättyä on ollut "Hei, mähän olen nähnyt ton unen ennenkin" -reaktio.

Mieleenpainuvin näistä lienee uni, jossa isäni loukkaantuu jotenkin kulkiessamme Esplanadin puistossa. Apuun tulee japanilainen lääkäri, joka vie meidät kulman takana olevalle vastaanotolleen - eli ihan luonnollisesti - Tokioon. Ensimmäisellä unikerralla en tajunnut lääkärin henkilöllisyyttä, koska en tuolloin tuntenut kyseistä henkilöä. Mutta tuoreemmalla kerralla kyseessä oli Shigeru Miyamoto - ja sen muistan, että lääkärin kasvot olivat samat kummallakin unikerralla.

En tiedä oikein tiedä, mitä näistä pitäisi ajatella. Menee täysin oman käsityskyvyn ulkopuolelle :)

olen nähnyt viimeaikoina semmosia unia että "teurastan" vain ihmisiä, tuttujani ja ne ei ole millän osin painajaisia...:(

Ylös Bottom