Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskomatonta mutta totta!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JPH
Nyt olikin kyse verkkopelaamisesta, ei pelimausta. Palvelu menee kaupaksi, jos kuluttajat uskovat siihen ja pitävät sitä oleellisena osana kokonaisuudesta. Ilmeisesti Xbox-omistajat USAssa ovat vakuuttuneita Liven positiivisista ominaisuuksista ja sen takia tuote myy hyvin.

Mielenkiintoinen seikka tämä PS2:n vahva markkina-asema. Silloin kun halutaan hehkuttaa kuinka monta kymmentä miljuunaa pleikkari on myynyt, se on positiivinen asia. Kun ruvetaan puhumaan palveluiden/pelien prosentuaalisista osuuksista käyttäjäkunnittain, tuleekin käyttäjämäärän valtavuudesta yhtäkkiä selitys sille, miksi jokin PS2 peli ei menesty niin hyvin kuin esim. Xbox-peli. Ilmeisesti Pelitin Kyöpelit-äänestyksen Halon voittokin voidaan selittää näillä "variaatioilla".

Tuo halon voittohan on jo käsitelty täälläkin. Sen "voitto" ei ole mitenkään yksiselitteinen, niinkuin voit itse todeta vaikka tältä boardilta lukemalla.

Sama variaatio pätee toki nettipelaamiseenkin. XBoxia tuotiin kuluttajille juuri verkkopelaamisen voimalla. Nyt kun vihdoin lupauksia lunastetaan, toki käyttäjät ovat kiinnostuneita ominaisuudesta, jonka perusteella he ovat koneen hankkineet. Vaikka PS2:n kehitysstrategiassa on ollut mukana mylös nettipelaaminen, ei se ole missään vaiheessa ollut markkinoinnissa läheskään sillä painotuksella kuin XB:llä. Tämä vaikuttaa tietenkin käyttäjäprosentteihin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Suuri käyttäjäkunta aiheuttaa tietenkin sen että hajontaa mieltymyksissä esiintyy enemmän.

Ja Xboxin käyttäjäkuntako on sitten liian pieni sisältääkseen hajontaa? Kuinkahan monen suomalaisen mieltymykset vastaavat toisiaan? Ja Xboxin omistajia taitaa kuitenkin maailmalla olla enemmän kuin 5,2 miljoonaa.

Mutta ilmeisesti tästä asiasta voisi väitellä Xbox nextin ja PS3:n ilmestymiseen asti argumenttien aiheiden loppumatta. Alunperin siis itse ihmettelin sitä, miten PS2 yhä on niin suosittu maailmanlaajuisesti. Mutta eipä tuo ole minun asiani vakuutella ihmisiä Xboxin erinomaisuudesta, vaan Microsoftin markkinoinnin. Ja jos joku sen huomasi, niin mainitsin aikaisemmin, että olen pelannut sekä PS2:lla, että Gamecubella ja tykkäsin pelata kummallakin, mutta minulla on varaa tällä hetkellä ainoastaan yhteen, joten valitsin Xboxin mieltymyksieni mukaan.

Joskus vaikuttaa siltä, että Xboxia sekä sen pelejä haukutaan niitä edes kokeilematta. Esimerkiksi Haloa pidetään tavanomaisena shooterina, kun ollaan kokeiltu ainostaan ensimmäistä kenttää. Itsekin ajattelin Halosta samalla tavalla kunnes toinen kenttä alkoi ja sain etsiä leukaani lattialta. Warthogin saatuani virne naamallani levisi korviin asti... Kaikilla konsoleilla on kannattajansa ja tämä on sitä suomen pelikansan mieltymyksien hajontaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
6*9=42
Oikeesti...

Joo, oikeesti.
Jo xboxin ensimmäiset mainokset (lehdissä) olivat törkeitä PS2 mainosten kopiointia.
Varsinkin se missä vihreä tähti (xbox tunnus) ja joku teksti viitaten joulun tähteen... oli SUORA kopio PS2 julkaisun aikaan nähdystä mainoksesta, jossa PS2:n sininen valo oli vaan joulun tähden paikalla... tosi omaperäistä...
tai sitten tahallista tunnetumman PlayStation brandin hyväksikäyttöä... harhauttamista että ihmiset luulisivat xboxin olevan 'uusi pleikkari'. Tämä varmaan osittain onnistuikin. koska tunnen muutamia ihmisiä jotka vieläkin luulevat xboxin olevan vaan joku PlayStationX.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Joo, oikeesti.
Jo xboxin ensimmäiset mainokset (lehdissä) olivat törkeitä PS2 mainosten kopiointia.
Varsinkin se missä vihreä tähti (xbox tunnus) ja joku teksti viitaten joulun tähteen... oli SUORA kopio PS2 julkaisun aikaan nähdystä mainoksesta, jossa PS2:n sininen valo oli vaan joulun tähden paikalla... tosi omaperäistä...
tai sitten tahallista tunnetumman PlayStation brandin hyväksikäyttöä... harhauttamista että ihmiset luulisivat xboxin olevan 'uusi pleikkari'. Tämä varmaan osittain onnistuikin. koska tunnen muutamia ihmisiä jotka vieläkin luulevat xboxin olevan vaan joku PlayStationX.

Se xboxin mainos viitoitti tietä uudelle messiaalle! :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JPH
Ja Xboxin käyttäjäkuntako on sitten liian pieni sisältääkseen hajontaa? Kuinkahan monen suomalaisen mieltymykset vastaavat toisiaan? Ja Xboxin omistajia taitaa kuitenkin maailmalla olla enemmän kuin 5,2 miljoonaa.

Nythän onkin kyse siitä, minkä muuttujan suhteen se sisältää hajontaa!! Sitä koitin painottaa kertomalla XB:n markkinoinnin painotuksesta nettipelaamieen vs. Sonyn panostuksesta nimenomaan markkinoinnissa nettipelaamiseen.

Ei ole mitään järkeä verrata XB:n omistajien mielipiteiden hajontaa suomen kansan mielipiteiden hajontaan, sillä perusjoukot ovat täysin erilaiset.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Nythän onkin kyse siitä, minkä muuttujan suhteen se sisältää hajontaa!! Sitä koitin painottaa kertomalla XB:n markkinoinnin painotuksesta nettipelaamieen vs. Sonyn panostuksesta nimenomaan markkinoinnissa nettipelaamiseen.

Ei ole mitään järkeä verrata XB:n omistajien mielipiteiden hajontaa suomen kansan mielipiteiden hajontaan, sillä perusjoukot ovat täysin erilaiset.

Kyllä minä ymmärsin mitä tarkoitit markkinoinnin painotuksilla. XBssä on mainostettu sen verkko-ominaisuuksia mutta eivät kai ne aivan huomiotta ole jääneet PS2:n markkinoinnissa.

En verrannut suomen kansan mielipiteitä suoraan XB:n käyttäjäkuntaan, vaan se oli esimerkkinä siitä, ettei XB:n käyttäjäkuntakaan mikään aivan pieni ole ja mukaan mahtuu monenlaista vipeltäjää ja eri peligenrejen kannattajaa, riippumatta siitä, minkä muuttujan (pelien, verkkopalveluiden) mukaan painotuksia tehdään. Itse aikaisemmin juuri variaatioihin vedoten sanoit, että PS2:n käyttäjäkuntaan mahtuu enemmän hajontaa sen suuruudesta johtuen. Kyllähän PS2:llakin ne tietyt pelit vetävät enemmän kansaa kauppoihin kuin toiset ja näin myös XB:llä, joten on aika turhaa väittää että esim. Halo löytyisi jokaisen XB:n omistajan pelihyllystä, vaikka loistava peli onkin.

Ja voisinhan tässä väittää, että PS2-pelit uppoavat paremmin pleikkarikansaan, koska niitä mainostetaan enemmän. Eikä tämä ole edes omasta päästä keksimäni väite, vaan aivan totta. PS2:n pelejä mainostetaan tv:ssä paljon enemmän kuin XB:n pelejä ja ylipäätään PS2:sta mainostetaan huomattavasti enemmän, ainakin Suomessa. Ainoastaan jouluna XB:tä mainostettiin urakalla, mutta muuten vuosi oli aika hiljainen. PS2 mainoksia pyörii tv:ssä multiplatform-pelienkin yhteydessä, puhumattakaan esim. GTA: Vice Citystä sekä muista PS2:n yksinoikeuspeleistä.


En osaa sanoa minkä verran PS2:n verkko-ominaisuuksia on jenkeissä mainostettu, mutta eivät nuo ainakaan minulle täällä Suomessa aivan tuntemattomaksi käsitteeksi ole jääneet, vaikkei PS2:n mainonta kovin paljon kiinnostakaan (lue. en aktiivisesti seuraa, toisin kuin Xboxin).

Voi tietysti olla, että markkinointi vaikuttaa paljonkin (ja eihän mikään nykyään myy ilman markkinointia, paitsi ehkä leipä ja maito), mutta mitä väliä sillä on minkä takia XB:n käyttäjäkunta on ottanut Liven hyvin vastaan? Sehän on osoitus, että palvelulle on kysyntää.
 
No kyllä tuo eroava strategia nyt mielestäni selittää varsin hyvin sen, miksi PS2:n omistajista ei koskaan tule yhtä suuri prosentuaalinen osuus ottamaan käyttöön nettipalveluita.

Mitä variaatioon tulee, niin väitän:

PS2:n omistajilla suurempi variaatio pelimaussa, perustelut : maantieteellinen jakauma, yleisemmin tunnettu laite

PS2:n omistajilla suurempi variaatio nettipelaamisen merkityksen painottamisessa, perustelut:
edelliset ja mainonta

PS2:n yleisempi tunnettuus vaikuttaa mielestäni siten, että aiheeseen tutustumattomat ihmiset hankkivat ensisijaisesti PS2:n. Lisäksi väitän, että PC-pelaaja piirit ovat vankemmin edustettuina XBoxin käyttäjissä (Tälle tosin ei nyt löydy mitään tilastollista tulea...)

Toivottavasti nyt pystyt ymmärtämään, minkä takia minä pidän täysin ymmärrettävänä että PS2:n nettipelaajajoukko jää prosentuaalisesti pienemmäksi kuin XB:n. Tällä sinänsä nyt ei ole mitään merkitystä, mutta kun tuli aloitettua...:cool:

Uutena tekijänä tilanteessa on tietenkin uudelleen käynnistyneet PS3-spekuloinnit.
 
Oho, olen samaa mieltä Grooverin kanssa. Ja olen jopa sitä mieltä että Xboksin pelaajat ovat etupäässä online-peleiksi sopivien pelien pelaajia. Tarinan kertovat pelien myyntiluvut ja saatavuus.

Muihin käsiteltyihin aiheisiin, Xboksin markkinointihan on tosiaan rankkaa kopiointia PS2n sellaisesta - lukuunottamatta mauttomuuksia mitä MS on tahtonut lisätä televisiomainontaansa. Selvähän se on että koneesta on koitettu tehdä uusi Playstation ihmisten mieliin, ja siinä onkin onnistuttu ihmeen hyvin. Sikäli nerokasta, koska tuollainen toimintahan tuhoaa tehokkaasti Playstation-brandia ja Sonyn on vaikeampi erottua.

edit: täälläkin muuten näkyy että jos puhutaan mistä vain konsoleista niin aihe kääntyy jotenkin xboksin ja PS2n vertailuun. GCn vertaaminen ei tunnu luonnolliselta, vaikka teknisesti se onkin paljon lähempänä Xboksia kuin PS2.
 
Toivottavasti nyt pystyt ymmärtämään, minkä takia minä pidän täysin ymmärrettävänä että PS2:n nettipelaajajoukko jää prosentuaalisesti pienemmäksi kuin XB:n. Tällä sinänsä nyt ei ole mitään merkitystä, mutta kun tuli aloitettua...:cool:

Ymmärrän ja ymmärsin aikaisemmin. Luovutan, ei enää jaksa keksiä perusteluja. :)
 
miksi aina verrataan ps2 ja xbox?

luulen itse että tämä johtuu kohtuullisen samanlaisesta käyttäjäkunnasta joka näillä koneilla täällä on, gamecube on erillaisten ihmisten valinta...

tää jäi nyt vähän lyhyeksi kun on kiire (sorry)
 
Re: miksi aina verrataan ps2 ja xbox?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet
luulen itse että tämä johtuu kohtuullisen samanlaisesta käyttäjäkunnasta joka näillä koneilla täällä on, gamecube on erillaisten ihmisten valinta...

tää jäi nyt vähän lyhyeksi kun on kiire (sorry)
Minusta se johtuu siitä että, Xbox ja Ps2 ovat konsoleina samanlaisia DvD lisukkeineen. Kun taas Gamecube on ainut kunnon täysverinen pelikone.
 
Niin... Se on se katu uskottavuus. Playstation 2 pelivalikoima on paaaljon laajempi. Ja kyllähän se muutenkin pitäisi pitäisi tietää että PS 2 on muutenkin muita konsoleita parempi :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AF
Niin... Se on se katu uskottavuus. Playstation 2 pelivalikoima on paaaljon laajempi. Ja kyllähän se muutenkin pitäisi pitäisi tietää että PS 2 on muutenkin muita konsoleita parempi :)

Hyvin perusteltuja kommentteja on aina mukava lukea
 
Ehkäpä Cubea ei sen vuoksi juurikaan huomioida näissä keskusteluissa, että sen omistajat ovat täysin tyytyväisiä laitteensa ominaisuuksiin, eikä heillä ole tarvetta ylistää ja vertailla sitä kaiken aikaa muihin koneisiin.. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Zanis Dust
Ehkäpä Cubea ei sen vuoksi juurikaan huomioida näissä keskusteluissa, että sen omistajat ovat täysin tyytyväisiä laitteensa ominaisuuksiin, eikä heillä ole tarvetta ylistää ja vertailla sitä kaiken aikaa muihin koneisiin.. :)

Tai sitten heillä ei ole mitään sanottavaa. Kolmevuotiaat kun ei vielä osaa kirjoittaa.;)
Kaikki konsolit on yhtä hyviä. Ostakaa ne kaikki! Rahan puute ei ole hyvä tekosyy. Menkää töihin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Tai sitten heillä ei ole mitään sanottavaa. Kolmevuotiaat kun ei vielä osaa kirjoittaa.;)


Onneksi näppäimistö helpottaa kirjoittamaan oppimista - ei tarvitse tässä kolmen vuoden iässä yrittää saada aikaan koukeroita paperille, vaikka eihän motoriikan kehittäminen toki pahasta ole.;)
 
Ylös Bottom