Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

Vastaus: Uskonnot & ateismi

peoh1985 sanoi:
OK. Kerta pidät ainakin evankeliumeja totena, niin miksi et usko Vanhaan Testamenttiin?
Täytyi oikein tarkistaa viestistäni... Nyt tuuppaat sanoja suuhuni: en missään välissä sanonut etten uskoisi Vanhaan Testamenttiin, olen vain hieman tutkinut asioita. Myönnän, että evoluutio teoria kuulostaa paljon järkeenkäyvämmältä kuin Vanhan Testamentin luomistarina, mutta olen sitten miettinyt sitä, että evoluutioteoria ei kuitenkaan kumoa sitä, etteikö Jumalaa olisi. Evoluutioteoria ei millään kumoa sitä, etteikö olisi mahdollista että jokin suurempi voima sai tämän kaiken alulle. Se mitä epäilen Vanhassa Testamentissa, on tosiaankin yksityiskohdat. Olen varma, että jos luomistarina pitää paikkansa, ei tarina ole millään voinut säilyä oikeana tähän päivään. Kuinka ihmeessä olisi? Kaikki vanhat tarinat vääristyy ajan mittaan.
Tiedän toki, että mitä nyt sanoin saattaa sotia melkoisestikin kristillisiä olettamuksia vastaan, mutta en voi yksinkertaisesti uskoa, että kaikki syntyi 7 päivän aikana... Vahvasti veikkaan, että päivä on tässä tapauksessa erittäin epämääräinen käsite (lievästi :D). Kuten jo aiemmin sanoin, epäilen Vanhan Testamentin aikavälejä, ja niiden paikkansa pitävyyttä.

Itseäni kiehauttaa sellainen yleinen käsitys, että Evoluutioteoria ja Vanhan Testamentin syntytarina sulkisivat toisensa ulos...
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jryi: esimerkiksi fysiikassa tapahtuu jatkuvasti todella merkittäviä asioita jotka ovat kuitenkin ilman sovelluksia niin vaikea tavallisten tallaajien ymmärtää, että ei niistä kerrota valtamedioissa. Esim. (suppean) suhteellisuusteoriankaan kaltainen teoria ei ole paikkaansapitävä vaikka yleisesti niin luullaan, ja kvanttimekaniikassa on tälläkin hetkellä tulilla todella monta asiaa, joissa pienikin läpimurto saattaisi muuttaa kaiken mitä me tiedämme / ymmärrämme maailmankaikkeudesta. Tässä yksi esimerkki ei-lokaalista kietoutumisesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-local

Pointti kuitenkin siis se: ymmärrän/voin hyvin kuvitella sen, että joku tutkija epäilee evoluutioteoriaakin, jos fyysikotkin epäilevät jatkuvasti vallitsevia teorioita jotka voidaan kuitenkin todistaa joko oikeiksi tai vääriksi (ennemmin tai myöhemmin, esim. pimeää materiaa ei ole käsittääkseni voitu todistaa vaikka lähes kaikki fyysikot siihen uskovat, perustuen siihen, että matemaattisesti on olemassa jotain, jonka olemassaoloa ei kuitenkaan havaita). Evoluutioteoriasta minä en tiedä enkä välitä, mutta ylipäänsä jonkin asian pitäminen pysyvänä totena tuntuu minusta aina vähän kummallista. Ja jos evoluutioteoria olisi absoluuttinen aukoton biologinen totuus, eihän sitä kannattaisi muutenkaan tutkia. Mitä jännittävää siinä enää olisi? :)

Mutta juu ihan oikeassa olet, että jos evoluutioteoria ei olisi totta biologian tutkimukselta menisi pohja ja eipä minullakaan ole parempaa teoriaa, joten voin kyllä hyvin pitää sitä "vallitsevana totuutena" ja onhan sen puolesta pätevämmät todisteet kuin vaikkapa jumalan olemassaolosta.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Täytyi oikein tarkistaa viestistäni... Nyt tuuppaat sanoja suuhuni: en missään välissä sanonut etten uskoisi Vanhaan Testamenttiin, olen vain hieman tutkinut asioita.

Kieltämättä asia tuli mieleeni, kun kerroit Raamatusta ainoastaan UT:n asioita:

Sanoisinko näin, pidän Raamatun pääpiirteitä totena: eli Jeesus eli, teki ihmetekoja, kuoli meidän syntiemme puolesta. Kyllä, uskon tähän.

Vanhassa testamentissa on muitakin hauskoja kohtia kuin luomiskertomus. Muunmuassa puhelias pensas, merten halkeaminen, Nooan arkki, 40 vuotta harhailua erämaassa, Jaakob painii Jumalan kanssa, Kymmenen käskyn ilmestyminen jne.

Mutta uskokoon kukin mihin haluaa...
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En tiedä mihin uskon, koska en ole ajatelluta asiaa. En myöskään aijo ajatella asiaa, koska se on aivan liian ankea aihe.

Kiitos.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Heh, tämähän on hauskaa luettavaa. Ihmiset näemmä haluavat puhua jumalasta mutta eivät liitä sitä mihinkään uskontoon. Kyse on sentään uskonnoista. No minäpä olen ateisti sillä en ole nähnyt veden pitäviä todisteita jumalien olemassa olosta tai sitäkään että ne olisivat luonneet maailman. En ehkä tiedä miten universumi syntyi mutta se ei takuulla ollut heppu pilven harjalla tai nuo miljoonat muut virkaveljensä jonka ansiosta se syntyi/luotiin.

Todisteita siitä että niitä ei ole olemassa on se että ne eivät esiinny ikinä meille, niitä on liikaa ja maailmassa useita uskontoja. Profeetat on yhtä huuhaata juttuineen (ehkä heput kyllä eli mutta muu ei pidä paikkansa). Ja tämä keskustelu on aika lailla kristinuskoon painottunut, ei hyvä.

Sitten muistelen noita aikasempia kysymyksiä, en ehkä kaikkia muista mutta kirjoitetaan nytten mitä mieleen tipahtaa.

Onko kohtaloa? Ei, kaikki kulkee sattuman ja tekojen seurausten mukaan, ei sen ihmeellisempää.
Elämän tarkoitus? Ei ole tarkoitusta, jos teet sille tarkoituksen niin sitten teet, se ei todennäköisesti hyödytä muuta kuin mahdollisesti tulevia sukupolvia (huom. ihmisiä), mutta elämä loppuu, semmoista se on. Ei ehkä huomenna eikä sadan vuoden kuluttua mutta ei sitä koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan. Eikä kuolemankaan jälkeistä elämää olekaan minkään jumalan vieressä. Sanoisin että jumala(t) on aika itsekkäitä kun luo meidät ja sitten pistää meidät palvomaan itseään ja turmelemaan elämämme. Pahin mahdollinen Big Brother.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Oikeastaan on aika turhaa ajatella uskontoja hyvinä maailmanselityksinä. Jumalaa ei tarvita maailman luomiseen. Harmi vain, että tieteellinen maailmankatsomus ei pysty antamaan ihmisen elämälle minkäänlaista merkitystä. Aika moni kuitenkin haluaa elämälleen jonkinlaisen merkityksen. Siinä vaiheessa uskonnot alkavat olla paljon paremmissa asemissa. Uskonnoilla ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla tieteellisen maailmankuvan kanssa samanarvoisina haastajina mutta tieteellinen maailmankuva ei ole kovinkaan ihmisystävällinen.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot noihin jehovan todistajiin... Viikon sisällä käyneet kolme kertaa oven takana. Minulla on sellainen periaate että jokainen saa uskoa mihin haluaa, palvoa vaikka toteemipaalua kunhan ei tule minulle sitä pakkosyöttämään tai tuputtamaan...

Meinasin revetä nauramaan kun tyyppi selitti ihan vakavissaan että nykyään ei tarvi "helvetin tulilla" pelotella, kun ihminen palaa työssään loppuun.. Jotakin rajaa ihmisten aivopesuyrityksiin. Tuntuu jo kotirauhanrikkomiselta :mad:
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Joo, mullekkin kävi tässä yksi päivä hauskasti. Kuuntelin Morbid Angelia aika isolla ja olin matkalla tupakille. Siinä sitten kuului oven takaa koputus menin luonnollisesti avaamaan ja ketkäs muut siellä oli kuin jehovan todistajat. Varsin mystinen yhtälö. Piti purra kieltä kun halusivat vielä lukea raamatusta ja KUOLEMASTA minulle ja samaan aikaan tämä soi taustalla. Tilanne oli jotenkin arveluttavan huvittava. :D
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Joo-o.. Tyttöystävä asuu ihan täkäläisen Jehovan todistajain valtakunnansalin lähettyvillä. Siitä kun kävellään aina ohi, niin vitsailen "Jooo, tuonne pari singonkutia!" ...

No offense... :D
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Joo, mullekkin kävi tässä yksi päivä hauskasti. Kuuntelin Morbid Angelia aika isolla ja olin matkalla tupakille. Siinä sitten kuului oven takaa koputus menin luonnollisesti avaamaan ja ketkäs muut siellä oli kuin jehovan todistajat. Varsin mystinen yhtälö. Piti purra kieltä kun halusivat vielä lukea raamatusta ja KUOLEMASTA minulle ja samaan aikaan tämä soi taustalla. Tilanne oli jotenkin arveluttavan huvittava. :D

Jehovan todistajat eivät sanoneet mitään kun avasin oven lihanuija kädessä josta roikkui verisiä naudanlihan roippeita. Taustalla soi jotain metallimusaa. Laskivat päässään ilokseni ilmeisen väärän johtopäätöksen ja poistuivat hiljaa kohti hissiä. Tämän jälkeen ei heikäläisiä näkynyt oveni takana asuessani espoossa. Täältä puolangalta he eivät ole minua vielä löytäneet. :D
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

No tähän on vaikea kenenkään vastata sillä sekä tieteellinen että uskonnollinen näkemys tästä on tietääkseni vielä kovin huteralla pohjalla. Kuka ties jokin älyllinen olento olisi elämän istuttanut Maa planeetalle.

En kuitenkaan usko siihenkään vaan näen sen vain yhtendä mahdollisena linjana mitä on voinut tapahtua. Teorioita on mutta mitä olen ymmärtänyt mitään varmaa ei vielä ole.
Mutta jumala humpuuki menee kyllä itsellä aika tavalla ylitse joten mihinkään sellaiseen en usko.


2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?
Ihminen on oman elämänsä herra, jos hän uskoo että hänellä on tarkoitus tässä elämässä niin hänellä voi myös olla, mutta kykeneekö hän tämän tarkoituksensa täyttämään on sitten aivan eri juttu se.

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

en usko, on tapahtumat johtavat toiseen ja nämä taas toiseen muokaten kaikkea ympärillämme, eliöillä ja asioilla joilla on luulemmamme mukaan tarkoitus voivat hyvin kadota tulevaisuudessa omien tekojemme tai luonnon muutosten seurauksena.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

En usko mihinkään ylelliseen voimaan tai herraan pilvien päällä, saatika punasarviseen paholaiseen maan keskipisteessä, mutta en toki tuomitse näitä jotka tästä jotain lohtua saavat, en myöskään täysin kiellä etteikö se olisi mahdollista, mutta niin kauan kun tästä ei mitään ymmärrettäviä todisteita synny joita ei voi sattumalla tai syy ja seuraus teorialla selittää saatika käsittää niin en usko.

Mutta olen kuitenkin kiinnostunut eri näkemyksistä, ja uskonnoista kulttuurin kannalta, vaikka monet väittävät että uskonnosta on ollut pelkkää haittaa niin joudun tähän kyllä vastaamaan kieltävästi. Uskonto on myös yksi osa syy ja seuras näkemystäni joka omaa ehdottomasti myös oman tarkoituksensa. Tarkoitusta tuskin voi ketään määrittää ja tämä voi muuttua ajan ja asioiden myötä tietysti.

Ehkä vähän sekava näkemys mutta näkemys kuitenkin.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. En
2. En
3. En

Kuulun vieläkin luterilais/evankelis kirkkoon vaikka olen ateisti ja on ylipäätänsä tyhmää kutsua ateismia uskonnoksi kuten monet uskovaiset sitä kutsuvatkin.

Ajan saatossa rupesin kyseenalaistamaan oman uskontoni jumalan olemassaolon ja raamatun, ja sain muuten kerran kuulla kuulla uskonnonopettajalta että ateismi on pahasta jne. koska sanoin hänelle että en usko mihinkään mielikuvitteelliseen jumalaan.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

en. kaikelle on järkeenkäypä selitys, vaikka sitä ei olisi vielä keksittykään. ei kukaan parrakas janari ole tullut "taivaasta" maailmaa luomaan.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

kaikkien elämällä on juuri se tarkoitus, mitä itse sen haluaa olevan. mikään ei ole ennalta määrättyä vaan omat valinnat ja sattuma vaikuttaa siihen, kuinka elämäsi jatkuu eteenpäin. ei siihen mikään/kukaan voima/jumala vaikuta.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

en usko. en myöskään hehkuta ateismin "hienouksia". hyvin pitkälti olen vain seurannut aina sivusta, enkä koskaan juurikaan ottanut kantaa. paitsi nyt.


ja vielä loppuun. vihaan kaikkea mahdollista uskontoon liittyvää keskustelua ja tuputtamista. aina kun jehovat ilmestyvät oven taaksen, toivotan hyvät päivät ja ehdotan siirtymään naapurin ovelle. minun puolestani kaikki saavat uskoa mihin haluavat, mutta minulle asiasta ei tarvitse hehkuttamaan tulla.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

En, uskon siihen mitä oma järkeni ja tiede sanoo

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

Uskon

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

En

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

En
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

- En

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

- Tietysti.

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

- En

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

- En
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ja älkää nyt sitten provoutuko, tässähän kysytään henkilökohtaisia mielipiteitä, Minä ymmärrän muittenkin näkökulman, ja vaikken ymmärtäisi niin en niitä ala täällä arvostelemaan, enkä niistä ota hernettä nenääni.

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

En. Uskon, että jos joku on luonutkin, niin on joku hemmetin tyhmä tai täys sadisti. Näin pilallisen rodun kuin ihmisen kehittänyt ei voi olla kuitenkaan aivan täydellä järjen valolla liikenteessä.
(en tosin ota kantaa siihen onko meidät luotu vai ei, tämä on varsin epäolennainen yksityiskohta eikä muuta nykymaailmaa mihinkään suuntaan)

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

Ei ole..

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

Ei tietenkään, miksi kaikella pitäisi olla tarkoitus? Ihminen haluaa herkästi uskoa johonkin elämää suurempaan, koska se on helpompi ajatella niin. Maailma on ihan oikeasti synkkä ja paha, ja ihminen vain aiheuttaa tuhoa ja surua. Surkuhupaisat yritykset pelastaa luonto tai pelastaa lapset (tai köyhät tai mitätahansa) sortuvat koska niin harva aidosti ja oikeasti välittää kanssaihmisistä tai luonnosta tai siitä mitä tapahtuu maailmalle sen jälkeen kun itse kuolee.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

Pakon edessä noudatan Suomen lakia, ainakin suurimmaksi osaksi.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En kuulu mihinkään uskontoon, eikä noi vaihtoehdot oikein minua hetkauta mitenkään...

1 Kyllä Chuck Norris
2 en
3 Teen niin kuin herra Norris tekisi

Itse uskon evoluutioon, ja siihen, että saattaa tulla vielä joku seuraava elämä. - Ei missään taivaassa tai helvetissä - vaan ihan täällä telluksen ääressä, jonain pikkumatosena.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Evoluutioon ei voi uskoa, kun sattuu olemaan tieteellinen fakta. Sama kuin uskoisi pythagoraan lauseeseen.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Evoluutioon ei voi uskoa, kun sattuu olemaan tieteellinen fakta. Sama kuin uskoisi pythagoraan lauseeseen.

Kyllä minä ainakin uskon tieteellisiin faktoihin. Evoluutio ei ole samanlainen kuin Pythagoraan lause koska edellinen on empiriaan perustuva teoria, joka voi tiedon lisääntyessä kumoutua vaikka onkin hyvin vakaalla pohjalla ja jälkimmäinen on analyyttisesti tosi matemaattinen lause. Pythagoraan lausetta voi epäillä vain, jos ei tunne matematiikkaa tarpeeksi, muutoin kyseenalaistaisi koko matematiikan paikkaansapitävyyden. Luonnontieteiden pätevyys taas ei tulisi kyseenalaiseksi siinäkään tapauksessa, että evoluutioteoriasta luovuttaisiin.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

En. Alkuräjähdysteoria, vaikkakin vasta teoria on, on tieteellisesti sen verran pätevä, että alkuräjähdys on tämän hetken tietojen mukaan todennäköisin vaihtoehto maailmankaikkeuden synnylle. Lisäksi erilaisten iänmääritysmenetelmien (esim. radiohiiliajoitus) perusteella ainakaan Raamatun mukainen maailmankaikkeuden synty ei ole totta.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

Jos tarkoitus on elää ja kuolla, kyllä. Muuten en.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

Kuulun kirkkoon (olen evankelisluterilainen) ja noudatan monia uskontoni sääntöjä, mutta en sen takia, että ne ovat nimenomaan uskonnollisia sääntöjä, vaan siksi, että niitä on järkevää ja yhteiskunnallisesti hyödyllistä noudattaa.
 
Ylös Bottom