Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi pelilehti Gamereactor hakee avustajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaakko_GR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uusi pelilehti Gamereactor hakee avustajia

hotpot sanoi:
Kyllä tälläkin sivustolla joku tienaa? http://www.konsolifin.net/mediatiedot_index.php

Jos lasketaan halvimman mainoksen eli bannerin mukaan. Vuositasolla 52x260=13520/1 banneri, ei ainakaan mun silmissä näytä nappikaupalta.

ps: Threadi on luettu, ärsyttää vaan jeesustelu.
Serverithän ja aiheutettu verkkoliikenne ovatkin ilmaisia tässä maassa... Ehkä jollain tasolla juu, mutta tässä mittakaavassa mitä KFIN servuja käyttää, niin ei sekään ihan 5/kk ole... Tai noh mistäs minä mitään tiedän. XShava?

Ja loppujen lopuksi minulle on aivan sama kuinka paljon Gamereactor kirjoittajiaan riistää, jos edes riistää... Jutut ovat olleet hyviä ja jos ilmainen pelattava kelpaa kirjoittajille palkkioksi, niin siitä vaan... Pelaaminen kuitenkin lähtee fiiliksestä liikkeelle eikä tilinauhasta... Jos joutuu pelaamaan hampaat irvessä ja arvostelee pelejä ainoastaan palkkatyönä, niin surullisempaa tekstiä siitä tulee kuin pelaamisen riemusta kirjoitettu teksti...

Pelialan julkaisuja ei ole koskaan liikaa... Tuskin se on KFIN:ltä pois... Joku peliplaneetta/pelaajalehti/H-town voi olla enemmän hätää kärsimässä tämänkaltaisen viritelmän kanssa..

Hah.

Pahoittelen, mikäli olen väärässä, mutta ilmeisesti Konsolifinin ilmoitusmyyntiä hoitaa H-Town Oy. Kyseessähän on osakeyhtiö, joka kustantaa myös kaupallisia lehtiä, mm Pelaaja- sekä Animelehti kuuluvat yhtiön alaisuuteen.

Minkä vuoksi kyseinen, voittoa tavoitteleva yritys, myy teidän mainosbannerit, jos kerta teette tätä talkoovoimin, ja kukaan ei saa rahaa arvosteluista? Mihinkäs ne h-townille menevät rahat menee? 100% Konsolifinin toimintaan?

Mun mielestä tuossa on jo enemmän kusetuksen makua kuin Gamereactorissa, joka rehellisesti kertoo ettei maksa avustajilleen palkkaa. H-town tienaa tässä epäsuorasti ilmaiseksi raatavien arvostelijoiden avulla. Siitähän tässä on kyse. H-Town myös julkaisee Gamereactorin kovinta kilpailijaa, Pelaa -lehteä Suomessa. Onko tässä nyt joku eturistiriita kun täällä sitä puolustellaan? Itse en sitä näe kun olen sokea... ;)

groove sanoi:
Pahoittelen, mikäli olen väärässä

Saat anteeksi.

groove sanoi:
mutta ilmeisesti Konsolifinin ilmoitusmyyntiä hoitaa H-Town Oy.

H-Town ja White Rabbit.

groove sanoi:
Kyseessähän on osakeyhtiö, joka kustantaa myös kaupallisia lehtiä, mm Pelaaja- sekä Animelehti kuuluvat yhtiön alaisuuteen.

Kyllä, pelaajaa ja pelaa -lehteä.

groove sanoi:
Minkä vuoksi kyseinen, voittoa tavoitteleva yritys, myy teidän mainosbannerit, jos kerta teette tätä talkoovoimin, ja kukaan ei saa rahaa arvosteluista?

Kuvittelisin, että mitä suuremmalle joukolle saa bannerit näkymään, sen kannattavempaa+helpompaa myydä. Näin itse päättelisin, en asiaa ole pahemmin kysynyt. Eikä H-town ole tosiaan ainut yritys, joka olisi valmis hoitamaan KFINin bannerimyynnin. Mutta se on tällä hetkellä järkevin vaihtoehto, kun haluamme pitää bannerit sisällöltään mahdollisimman pitkälti peleihin liittyvinä.

Ja tarvitsemme Bannerimyyntiä, koska esim itselläni ei ole varaa sijoittaa tähän harrastukseen kk rahaa serverimaksuja varten. Ne ovat korkeahkot liikenteen takia. 3 -vuottako me pärjättiin itse maksamalla, mutta sitten alkoi olla liikaa perheellisille asuntovelallisille nuo maksut.

Ja lisäksi arvostelupelejä pitää ostaa ja laitekantaa suurentaa pelien tarjonnan mukaan.

groove sanoi:
Mihinkäs ne h-townille menevät rahat menee? 100% Konsolifinin toimintaan?

Johan aikaisemmin kirjoitin, että tokkopa mistään löytyy firmaa joka myisi mainoksia ilman provikkaa. White Rabbit on pelkästään tälläinen firma, joka siis provikkaa vastaan hoitaa mainosmyynnin. Tämän jälkeen kyllä kaikki rahat tulevat KFINille. Ne käytetään ylläpitokuluihin(Serveri+kävijämittaukset), arvostelukappaleisiin, laitehankintoihin kuten jo mainitsin tai esim kisapalkintoihin. Ehkä tulevaisuuderssa matkoihinkin, jos joskus jäisi ylimääräistä. Tähän menessä kaikki varat ollaan saatu upotettua laitehankintoihin ja arvostelupeleihin.

groove sanoi:
Mun mielestä tuossa on jo enemmän kusetuksen makua kuin Gamereactorissa, joka rehellisesti kertoo ettei maksa avustajilleen palkkaa. H-town tienaa tässä epäsuorasti ilmaiseksi raatavien arvostelijoiden avulla. Siitähän tässä on kyse.

Ei KFINin toiminnassa kukaan ketään kuseta, kaikki osaavat kusta omin avuin.

Voin ilmoittaa kyllä rehellisesti, ettei kukaan saa KFINissä palkkaa. Eikä H-Town elä meidän raatamisellamme. White Rabitti kyllä osittain, mutta se on pelin henkikin. Ellemme halua palkata vakituista myyjää jne. Mutta tulos näinkin sama, joku hyötyisi.

groove sanoi:
H-Town myös julkaisee Gamereactorin kovinta kilpailijaa, Pelaa -lehteä Suomessa. Onko tässä nyt joku eturistiriita kun täällä sitä puolustellaan? Itse en sitä näe kun olen sokea... ;)

ööö, nyt en ymmärrä.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Mitä tulee groove H-town-huomioosi, niin sopimusteknisistä yleiskuvioista XShava jo kertoikin, tämän lisäksi mainostuloista pidetään säännöllistä kirjaa ylläpidossa, josta kaikki KFIN-ylläpitäjät voivat katsoa miten niitä käytetään. Järjestely toimii hyvin ja kaikki tietävät missä mennään.

Henkilökohtainen kommentti:
On aika uskomatonta, että edes leikillään viitsitään heittää jotain hämäryyden tyyssijan varjoa KFINin suuntaan. Tätä sivustoa on pyöritelty jo sen verran aikaa, että luulisi skeptisemmänkin tietävän mille pohjalle sen perusta on muurattu. Me ylläpitäjät emme saa, emmekä ole koskaan saaneet rahaa pelien arvostelemisesta tai muusta sivuston ylläpidosta. Tätä sivustoa tehdään rakkaudesta pelaamiseen ja lopputuotetta eli arvosteluja, uutisia ja artikkeleita kanavoidaan meiltä peliharrastajilta teille peliharrastajille ilman välikäsiä. Henkkoht. en tarvitse KonsoliFINin rajallisista varoista sentin latia tämän periaatteen jatkamiseksi. Päinvastoin, omistani antaisin jos KonsoliFIN sitä tarvitsisi. Ei voi kuin ihmetellä, minkälaisen aivotyön tuloksena kommentit syntyvät, jos samaan lauseeseen joillakin mahtuu kusetus ja KonsoliFIN.

Mutta, jos joku haluaa tästä aiheesta jatkaa enemmän, niin tehköön oman ketjun sille. Keskustelu jatkukoon siitä, mistä alkoi: Gamereactor hakee avustajia.

PS. Hex ja groove voivat jatkaa keskinäistä treffailuaan privapuolella. Viimeisimmät vuoropuhelut poistettu joutavana höpinänä.

Corca sanoi:
PS. Hex ja groove voivat jatkaa keskinäistä treffailuaan privapuolella. Viimeisimmät vuoropuhelut poistettu joutavana höpinänä.

Mitä mitä? MInähän sanoin vain saman kuin sinä, mutta yhdessä lauseessa! ;)

Hex sanoi:
Mitä mitä? MInähän sanoin vain saman kuin sinä, mutta yhdessä lauseessa! ;)

:)

Juu en tiedä sotkinko minä sitten taas tämänkin ketjun. Piti alunperin tulla kommentoimaan tuohon ilmaiseksi tekemiseen. No mutta kuten Corca totesi, palatkaamme aiheeseen.

groove sanoi:
Mun mielestä tuossa on jo enemmän kusetuksen makua kuin Gamereactorissa, joka rehellisesti kertoo ettei maksa avustajilleen palkkaa. H-town tienaa tässä epäsuorasti ilmaiseksi raatavien arvostelijoiden avulla.
Omasta puolestani voin kertoa sen verran, että Xshava pitää kyllä koko ylläpidon hyvin kärryillä siitä, missä taloudellisesti mennään. Yhteistyötä H-townin kanssa ei ole sovittu mitenkään despoottimaisesti määräämällä, vaan koko ylläpidon hyvin ymmärtäen, mikä pelin henki tulee olemaan. Palkkaa en ole missään vaiheessa olettanut saavani, ihan jo siitäkin syystä, että koulutukseni on ihan muulta kuin journalistiselta alalta.

Arvosteluja kirjoittaessani kirjoitan ensisijaisesti omaksi ilokseni, koska pidän videopeleistä ja kirjoittamisesta. Jos noita vuodatuksia joku joskus jaksaa lukea ja saa niistä jotain irti, niin sen parempi. Ja jos jokin firma sattuu saamaan hiukan rahaa siitä, että tarjoaa minulle puitteet toteuttaa itseäni päivätyöstä rajusti poikkeavassa ympäristössä, niin en minä siitä jaksa paineita ottaa. Tämä on harrastus, ja vaikka kaikista harrastuksistani tämä ei ihan halvin olekaan, koen olevani voiton puolella.

Ilmaisjakelu ja videopelit kuulostaa tosi hyvältä yhdistelmältä... Mutta jos kyseessä on oikeasti kannattava liiketoiminta kuten tuosta Pohjoismaiden suurin -termistä voisi kuvitella, en ymmärrä miksei yritys palkkaa oikeasti kirjoittajia. Kyllä kai ilmaisjakeluakin voi tehdä laadukkaasti ilman, että pitää kadulta repiä teinejä ilmaishommiin?

Vai onko todella niin, ettei näinkään suuri julkaisu pysty tuottamaan riittävästi palkkojen maksuun? Siinä tapauksessa palaan edelleen siihen aiempaan kysymykseeni, että onko tällaista liiketoimintaa järkevää harjoittaa? Olis kiva kuulla kyseisen julkaisun tavoitteet ja visiot. Mihin tällä toiminnalla ja toimintamallilla pyritään? Palkataanko nykyiset avustajat ehkä myöhemmin ihan rahalla hommiin?

Avustajille luonnossa maksaminen (ts. pelipalkalla) on kohtalaisen kokoisissakin suomalaisissa kaupallisissa pelimedioissa aika yleistä.

Olisi hauska tietää mihin konkreettisiin lukuihin "Pohjoismaiden suurin" perustuu?

Corca sanoi:
Henkilökohtainen kommentti:
On aika uskomatonta, että edes leikillään viitsitään heittää jotain hämäryyden tyyssijan varjoa KFINin suuntaan. Tätä sivustoa on pyöritelty jo sen verran aikaa, että luulisi skeptisemmänkin tietävän mille pohjalle sen perusta on muurattu. Me ylläpitäjät emme saa, emmekä ole koskaan saaneet rahaa pelien arvostelemisesta tai muusta sivuston ylläpidosta. Tätä sivustoa tehdään rakkaudesta pelaamiseen ja lopputuotetta eli arvosteluja, uutisia ja artikkeleita kanavoidaan meiltä peliharrastajilta teille peliharrastajille ilman välikäsiä.

Jeps. Olen täsmälleen samaa mieltä tästä, ja toivottavasti ymmärsitkin mihin suuntaan kärjistetty kommenttini oli heitetty. Halusin vain tuoda voimakkaasti esille sen, että samalla tavalla kuin konsolifinin arvosteluja ja juttuja tehdään, tehdään myös noita Gamereactorin juttuja. Eli peleistä kiinnostuneet ja yleisesti pelaamista rakastavat ihmiset kirjoittavat artikkeleita ja arvosteluja ilmaiseksi ja pyyteettä ilman korvausta. Se, että toinen on yhtiö joka mahdollisesti tuottaa mainosmyynnillään, ei vielä tee siitä mun mielestä riistämistä. Molempien medioiden pyörittämiseen kuitenkin tarvitaan rahaa, ja jos gamereactor ei maksa vapaaehtoisille avustajilleen palkkaa, niin mielestäni se on noiden avustajien "ongelma".. Jokainen saa arvottaa työnsä itse, ja suoraan sanoen en näe siinä moraalisestikaan mitään väärää, jos joku joka haluaa pelialalle ja kirjoittaa arvosteluja ennemmin voittoa tuottavaan lehteen kuin esim pöytälaatikkoon. Useasti harrastukset jopa maksavat harrastajalle rahaa, ilmaisia arvosteluja tehdessä ei menetä muuta kuin aikaa, ja vastikkeeksi saa ilmaisia pelejä ja jalan oven väliin pelialalle.

Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä tai kukaan ottanut tosissaan salaliittoteoria-viestiäni :)

Sä et nyt vaan ymmärrä.

Voittoa tavoittelematon järjestö (tms) ja voittoa tavoitteleva yritys ovat vapaaehtoistyön kannalta eri asioita. Eikä voittoa tavoittelematon tarkoita, etteikö voitaisi kerättä varoja kustannusten kattamiseen yms. (tietyissä tapauksessa myös palkkoja). Ei myöskään ole estettä, etteikö varainkeruuta voitaisi ulkoistaa kaupalliselle toimijalle. Idea on se, että voittoa tavoittelemattomassa toiminnassa edistetään jotain arvokkaaksi katsottua toimintaa ja katetaan omat kulut. Rahaa ei lähde ulos (hyväntekeväisyysjärjestöiltä yms. tietysti lähtee). Kaupallisella toiminnalla rahaa lähtee ulos, jotta omistaja "rikastuisi".

Hex sanoi:
Sä et nyt vaan ymmärrä.

Voittoa tavoittelematon järjestö (tms) ja voittoa tavoitteleva yritys ovat vapaaehtoistyön kannalta eri asioita. Eikä voittoa tavoittelematon tarkoita, etteikö voitaisi kerättä varoja kustannusten kattamiseen yms. (tietyissä tapauksessa myös palkkoja). Ei myöskään ole estettä, etteikö varainkeruuta voitaisi ulkoistaa kaupalliselle toimijalle. Idea on se, että voittoa tavoittelemattomassa toiminnassa edistetään jotain arvokkaaksi katsottua toimintaa ja katetaan omat kulut. Rahaa ei lähde ulos (hyväntekeväisyysjärjestöiltä yms. tietysti lähtee). Kaupallisella toiminnalla rahaa lähtee ulos, jotta omistaja "rikastuisi".

Eikun sinä missaat nyt pointin täydellisesti. Mitä merkitystä sillä on kirjoittajan kannalta, onko kyseessä kaupallinen toiminta vai ei? Miten voidaan sanoa, että harrastuspohjalta toimivaan mediaan kirjoittaminen ilmaiseksi antaa kirjoittajalle enemmän kuin kaupalliseen lehteen kirjoittaminen?

Tässä ketjussa on puhuttu siitä, eikö ilmaiseksi arvosteluja tekevä henkilö osaa arvouttaa omaa tekemistään. Mielestäni tässä ei ole avustajan kannalta lainkaan eroa, kirjoittaako konsolifiniin vai gamereactoriin - molempiin kirjoitetaan ilmaiseksi ja rakkaudesta asiaa kohtaan.

Jos sen näkee moraalisena ongelmana, that's ok. Mutta gamereactorin avustajien haukkuminen typeriksi ei millään tavalla mun mielestä edusta järkevää kannanottoa. Jos joku haluaa kirjoittaa peleistä vastikkeetta, tehköön sen mihin tahansa mediaan. Se on asia mikä ei kuulu ulkopuolisille.

Edit: Toki tässä on kysymys myös näkemyserosta ja siitä, minkä kannalta asiaa katsoo. Jos asiaa katsotaan kirjoittajan toimesta, ei häntä mielestäni voi syyllistää. Jos taas lehden kustantajan ja yrityksen puolelta, voi sitä taas tarkastella kriittisesti.

Prisoner sanoi:
Ilmaisjakelu ja videopelit kuulostaa tosi hyvältä yhdistelmältä... Mutta jos kyseessä on oikeasti kannattava liiketoiminta kuten tuosta Pohjoismaiden suurin -termistä voisi kuvitella, en ymmärrä miksei yritys palkkaa oikeasti kirjoittajia. Kyllä kai ilmaisjakeluakin voi tehdä laadukkaasti ilman, että pitää kadulta repiä teinejä ilmaishommiin?

Vai onko todella niin, ettei näinkään suuri julkaisu pysty tuottamaan riittävästi palkkojen maksuun? Siinä tapauksessa palaan edelleen siihen aiempaan kysymykseeni, että onko tällaista liiketoimintaa järkevää harjoittaa? Olis kiva kuulla kyseisen julkaisun tavoitteet ja visiot. Mihin tällä toiminnalla ja toimintamallilla pyritään? Palkataanko nykyiset avustajat ehkä myöhemmin ihan rahalla hommiin?

Onko peleihin keskittyvä ilmaisjakelulehti ideana jotenkin ratkaisevasti erilainen kuin esim. elokuviin ja musiikkiin keskittyvä ilmaisjakelulehti? Mielestäni ei. Silti tällaisiakin lehtiä on, samoin kuin maksullisia lehtiä samoista aiheista.

Gamereactorin lukijamäärät perustuvat yleisiin, kontrolloituihin lukijamittauksiin. Näitähän tehdään ja julkaistaan kaikissa maissa, yllättäen Gamereactor ei varmaankaan suomalaisissa mittauksissa vielä näy. Jokin aika sitten julkaistujen ruotsalaisten mittausten mukaan Ruotsin Gamereactorilla on 94 000 lukijaa. Linkki on nyt tilapäisesti hukassa, mutta Googlesta luulisi löytyvän.

Ruotsin, Norjan ja Tanskan lukijamäärät ynnäämällä päästään sellaiseen lukuun (mikä lie, en tiedä), ettei yksikään Pohjoismaissa julkaistava pelimedia pääse samaan = Pohjoismaiden suurin pelimedia.

Gamereactorin avustajat on esitelty sivustomme Toimitus-sivulla. Sieltä voi tsekata, montako teiniä löytyy. Tällä hetkellä taitaa löytyä yksi, otan kyllä lisääkin jos näytöt riittävät. Taisin itsekin aloittaa teininä (ainakin pelikriitikon pestin hakemisen :cool: )

Yksityisviestillä avustajille tai ehkä foorumillamme voi pyrkiä selvittämään myös sitä, kuinka rekrytointi tapahtui. Jos minun sanani kelpaa, niin voin paljastaa ettei ketään revitty kadulta.

Käsitykseni Gamereactoria julkaisevan Gamez Publishingin talousasioista on hyvin rajallinen. Mikään ei kuitenkaan omasta näkökulmastani viittaa siihen, että resursseja olisi jotenkin ratkaisevasti enemmän tai vähemmän kuin muissa medioissa, joissa olen ollut töissä. Kuten aiemmin totesin, yhtiön perustajat eivät vaikuta erityisen varakkailta, sen sijaan heidän harrastuneisuutensa pelejä kohtaan vaikuttaa yhtä aidolta kuin omani.

Sitä sen sijaan voi miettiä, että jos pelilehden, vaikka sitten ilmaisjakelulehden, perustaminen olisi tolkuton rahasampo, miksei niitä olisi sitten enemmän? Yleensä helpolle rahalla löytyy ottajia. Vai voisiko olla niin, että pelimedia ei ole kultakaivos, ja siksi markkina jakautuu eri yhtiöiden ja liiketoimintamallien kesken? Joku saattaa profiloitua pc-peleihin, joku konsolipeleihin, joku saattaa kirjoittaa paljon laiteasiaa ja artikkeleita ja joku voi hakea markkinasiivunsa ilmaisjakelun kautta.

Ja tottapa tosiaan, moni eri maiden Gamereactorin päivätyöläisistä on palkattu avustajana tehtyjen näyttöjen perusteella.

edit: unohtui mainita, että jokainen Gamereactoriin tyytymätön on toki tervetullut boikotoimaan Gamereactoria. Älkää lukeko, jos potuttaa! Vaihtoehtojahan on, kuten todettua, esimerkiksi tämä erinomainen KonsoliFIN. Perustin myös www.gamereactor.fi keskustelualueen palauteosioon oman aiheen Gamereactor-kritiikille. Sinne vaan kritisoimaan, niin ehkä useampi Gamereactorin lukija tulee tietoiseksi kriittisistä näkemyksistä. En ole myöskään aivan varma haluaako KonsoliFIN tätä keskustelua käytävän täällä, mutta ylläpito varmaankin lukottaa tämän aiheen harkintansa mukaan.

Enpä minä teineistä tiedä, kohtalaisen hyviä arvioita ja juttujahan tuolla sivustolla sekä lehdessä on ollut. Ja kokemuksen karttuessa homma paranee. Ei nuo Thomas Puha tai konsolifinin arvosteliat tai suurempien IGN ja Gamespot arvosteliat ole sen enempää missään määrin välttämättä parempia arvostelijoita kuin hardcore pelaajat joita vaikka gamereactoriin on pestattu. Kokemusta varmasti löytyy vuosia eri medioissa arvostelleilla enemmän mutta ihmisiä hekin ovat, ehkä asteen verran harjaantuneimmilla kirjoitus taidoilla.

Itselle riittää hyvät perustelut ja selkeä ymmärrettävä teksti noissa arvosteluissa. Tietysti voin käydä omaa mielipidettä mainostamassa jos olen eri mieltä.

Näin helmikuun numeroa odotellessa :)

Ei nuo Thomas Puha tai konsolifinin arvosteliat tai suurempien IGN ja Gamespot arvosteliat ole sen enempää missään määrin välttämättä parempia arvostelijoita kuin hardcore pelaajat joita vaikka gamereactoriin on pestattu.
KonsoliFIN se on ollut ponnahduslautana joillekin Gamereactoriinkin pestatuille. ;)

Enpä minä teineistä tiedä, kohtalaisen hyviä arvioita ja juttujahan tuolla sivustolla sekä lehdessä on ollut. Ja kokemuksen karttuessa homma paranee. Ei nuo Thomas Puha tai konsolifinin arvosteliat tai suurempien IGN ja Gamespot arvosteliat ole sen enempää missään määrin välttämättä parempia arvostelijoita kuin hardcore pelaajat joita vaikka gamereactoriin on pestattu. Kokemusta varmasti löytyy vuosia eri medioissa arvostelleilla enemmän mutta ihmisiä hekin ovat, ehkä asteen verran harjaantuneimmilla kirjoitus taidoilla.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi Pelit-lehden avustajat tienaavat satoja euroja per julkaistu arvostelu/artikkeli. Tietysti vaatimustasokin on samalla korkeampi.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi Pelit-lehden avustajat tienaavat satoja euroja per julkaistu arvostelu/artikkeli. Tietysti vaatimustasokin on samalla korkeampi.

Milloin palkka on ollut täysin verrannollinen artikkeleiden laatuun, tietty seteleiden laskeminen kirjoittamisen ohella voi joillekin tuottaa inspiraatiota mutta totuus on että innokas verbaalisesti lahjakas harrastelia voi mikä päivä tahansa saada paremman artikkelin aikaan kuin työkseen moisia tekevä. Myös nuo "vaatimukset" voivat myös jossain määrin "sitoa" kirjoittajan ja pakottaa tämän muokkaamaan tekstiä myös hieman mainostajien mieleiseksi myös.

Ihmisiä ne arvosteliatkin ovat.

Jos miettii mainostajapainetta yleisellä tasolla, niin sillä on suurempi merkitys medioille, jotka ovat täysin mainosrahoitteisia.

Milloin palkka on ollut täysin verrannollinen artikkeleiden laatuun, tietty seteleiden laskeminen kirjoittamisen ohella voi joillekin tuottaa inspiraatiota mutta totuus on että innokas verbaalisesti lahjakas harrastelia voi mikä päivä tahansa saada paremman artikkelin aikaan kuin työkseen moisia tekevä. Myös nuo "vaatimukset" voivat myös jossain määrin "sitoa" kirjoittajan ja pakottaa tämän muokkaamaan tekstiä myös hieman mainostajien mieleiseksi myös.

Ihmisiä ne arvosteliatkin ovat.

Tuo on kyllä kaukana totuudesta.

Ylös Bottom