Zanis Dust
KonsoliFIN Alumni
Joskus harkitsin tuon OSSC:n ostamista, mutta päädyin sitten hommaamaan 14" crt-tv:n ja 17" crt-monitorin. Tv:llä tulee pelattua esim. Saturnilla, Retropiella sekä nyt taas Mega Drivellä, jonka sain pari päivää sitten. Retropiena minulla on Raspberry pi 3, josta saa äänilähdön kautta composiittikuvan, mikä on yllättävän hyvä noissa emulaattoripeleissä. Dreamcast on sitten kiinni tuossa monitorissa, samoin pc aina silloin kun pelailen 80- ja 90 -lukujen pelejä.Mars Matrix löytyy multakin Dreamcastille, voisin viritellä sitä viimeistään syksyn pimeinä päivinä. Hommasin OSSC:n joka on kyllä kätevä sellaiselle joka omistaa monta vanhempaa konsolia, kaikki Dreamcastin VGA pelit näyttävät todella hyviltä OSSC:llä.
Et erikseen maininnut niin Resogunia ei kannata kyllä missata jos se on jäänyt väliin. Se on ehdottomasti yksi parhaita shmuppeja viime vuosina tehdyistä.
Resogunia tuli jonkin verran pelattua aikanaan, mutta nyt en ole noita Sonyn konsoleita (PS2-4) omistanut aikoihin, joten siksi niille ilmestyneet exclusiivit ovat jääneet erittäin vähälle huomiolle. Välillä olen harkinnut PS2:n ostamista osin juuri tuon Gradius V:n vuoksi, mutta se on aina jäänyt ajatuksen tasolle. Mutta eiköhän siitäkin tule joskus vastaan sopiva paketti, minkä voi napata kokoelmaan. Retrokonsoleita lukuunottamatta pc on noussut pääasialliseksi alustaksi ja eihän sitä koskaan tiedä, vaikka Konami päättäisi Gradius V:n portata pc:lle - tosin nykyisen Konamin tietäen en pidätä hengitystä.
Tänään tuli testattua Mega Driveä ensimmäistä kertaa vuosiin ja huomasin, että aikanaan kehuttu Addams Family tosiaan on hyvä peli. Olen sitä Amigalla toki ajoittain aina kokeillut, mutta vaikeustaso on ollut melko turhauttava ja nyt Mega Drivellä pääsin ensimmäistä kertaa kentän loppuvastukseen. Amigalla en ole päässyt ikinä yhdenkään kentän loppuun, vaikka olen hommannut siihen Tom+ -adapterin, jolla saa usb-padin tai arcade stickin kiinni koneeseen, mikä helpottaa useimpia pelejä huomattavasti. Joystickiin en ole koskenut enää vuosiin, sillä se ei yksinkertaisesti enää tunnu mielekkäältä tavalta pelata, kun ne tuon ajan pelit ovat jo muutenkin haastavia. Lisäksi joissakin Amigan peleissä tuetaan kahden napin ohjaimiakin, mikä parantaa kokemusta huomattavasti - joystickilla tai ristiohjaimella ylös painaminen hyppyä varten ei vain enää tunnu kauhean intuitiiviseltä. Pentunahan joystick-ohjaus oli niin iskostunut selkärankaan, ettei se muodostunut ongelmaksi.
Mielenkiintoista nähdä onko otsasuoni pullistunut kesän loppua kohden, kun on pelaillut enemmän tuolla Mega Drivellä. Jonkin verran on pelejä vielä tulossa, mm. Truxton sekä Phantasy Star 2, jota odotan innolla (yksi kaikkien aikojen suosikkipeleistäni) ja siihen on onneksi vielä aikoinaan pelin mukana tullut opaskirja, jossa on dungeonien kartat helpottamassa elämää - loppupään sokkelot ovat aika pirullisia kerroksien vaihtoineen jopa tuon oppaan avulla. Pitää vain ehkä tehdä tuohon MD:hen 60hz:n modaus, sillä hyllyssä olisi Genesiksen World of Illusion, joka sen vaatisi. Jos vain viitsisi, niin tekisi siihen kytkimen, että voisi vaihtaan 50hz:n ja 60hz:n välillä. Eräänlaista vaikeutta tuo tämäkin pelaamiseen.
Tuli vielä mieleen, että tänään jouduin avaamaan tuon kuvaputki-tv:n, sillä huomasin kuvan liikkuneen liikaa vasemmalle ja sen myötä oikeassa reunassa oli puolen sentin musta kaistale häiritsemässä. Noissa on onneksi sisällä yleensä kaksi tai kolme ruuvia, joiden avulla kuvaa voi säätää. Samalla onnistuin korjaamaan ajoittain vaivanneen kuvan välkkymisen. Mielelläni en noita kuvaputkivehkeitä availe, sillä käden osuessa vahingossa väärään paikkaan saattaa hengenlähtö olla lähellä jännitteiden vuoksi. Melkoista jännitystä tämä hifistely välillä.
Edit: Välillä olen miettinyt jonkinlaisen retroblogin aloittamista, missä voisi käydä läpi kaikenlaista retropeliharrastukseen liittyvää, kuten juurikin noita simppeleitä modauksia (Saturniin olen tehnyt 60hz modauksen viime kesänä) ja esim. tuota kuvaputki-tv:n säätämistä. Nyt vain suuri osa ajasta menee muihin juttuihin ja silloin kun on sitä ns. ylimääräistä aikaa niin sen käyttää mieluiten pelaamiseen. Mutta ehkä jonakin päivänä.