Tuo sinun esittämäsi näkemys, että kaikki pystyvät kyllä, jos vain tarpeeksi haluavat ja ahkeroivat, ja ihmiset vain ovat lähtökohtaisesti laiskoja, on toki tullut varsinkin huonojen esihenkilöiden ja johtajien toimesta esiin.
Missä kohtaa minä näin olen väittänyt? Nyt on tulkittu kyllä aika vapaasti tai sitten en ole osannut ilmaista itseäni. Jatkan alla tarkemmin...
Työterveyden asiantuntijoidenkin apua on välillä tarvittu oman puuttumiseni lisäksi, että on ymmärretty sitten sentään lopulta, että ihminen ja hänen kykynsä sekä potentiaalinsa ovat kovin yksilöllisiä. Se mikä on mahdollista yhdelle ehkä helpostikin, ei välttämättä onnistu toisille koskaan, vaikka kuinka haluaisivat ja harjoittelisivat. Se ei silti yleensä johdu siitä, että toiset olisivat laiskoja, vaan yleensä on kyse siitä, että heillä on kovin erilaisia ominaisuuksia - vahvuuksia ja heikkouksia.
En ole väittänyt että syynä olisi AINA laiskuus ja koko laiskuus ja mukavuudenhalu liittyi nimenomaan siihen KUN/JOS syynä on vain se ettei jaksa panostaa. En myöskään väittänyt etteikö osaamisessa, oppimisessa ja muussa olisi yksilöllisiä eroja.
Väitin vain, että nykyaikana on normaalia että keskittymiskykyä ei riitä pitkäaikaisiin asioihin. Annoin myös esimerkkejä. Tuo varmasti näkyy myös peleissä, erityisesti kun niitä on mukautettu nimenomaan viihdyttämään eikä haastamaan ihmisiä. Sitten kun on tottunut siihen niin pienikin seinä tuntuu kauhealta.
Sinä taas puhut ihan eri ihmisistä, niistä jotka eivät oikeasti osaa/pysty. Tosin minä yhä kysyn että kuka sen rajan heillekin määrittää ja miten se on pystytty määrittämään? Minusta on haitallista asettaa itselleen rajoja mutta siitä alempana taas lisää...
Tunnistan tuon ajatuksesi siitä, että muka aina voi parantaa ja kehittyä.-- Joka tapauksessa tuo on huolestuttava suuntaus, että ajatellaan, että kaikki voivat aina vaan kehittyä ja se olisi suorastaan joku ihmisten velvollisuus. Siinä ajatusmaailmassa ihminen nähdään jonkinlaisena aina vain enemmän venytettävissä olevana kuminauhana. Ja kuitenkin varmasti kaikki tiedostavat, ettei kuminauhakaan voi loputtomasti venyä katkeamatta lopulta. Sama pätee ihmisiinkin. Se katkeaminen on väistämättä edessä ennemmin tai myöhemmin jokaisella, mikäli jatkuvasti vaaditaan venymistä enemmän ja enemmän. Toisella se katkeaminen tapahtuu selvästi aikaisemmin kuin toisella, koska ne inhimilliset ominaisuudet sekä myöskin yksilölliset elämäntilanteet vaikuttavat kokonaisuuteen merkittävästi. Sama pätee kyllä ihan kaikessa haastavassa tekemisessä.
Anteeksi mitä? Missä kohtaa kirjoitin (tai "ajattelin") että PITÄÄ venyä ja kehittyä? Kirjoitin vain että on mielestäni typerää asettaa rajoja itselleen kun sellaisia on kuitenkin hyvin mahdoton lopulta määrittää. Minä nimenomaan en ole sitä mieltä että esim. työelämässä ja yhteiskunnassa yleensä täytyy venyä ja joustaa ja sopeutua vaan sitä mieltä, että tietyssä hetkessä asetetut rajat on turhia. Jokainen voi todeta että "en pysty tähän nyt" mutta onko se kauhean kannustavaa tai järkevää todeta että "minä en pysty tähän ikinä"?
Tuo ei myöskään millään lailla tarkoita että asiaa PITÄISI ikinä toteuttaa/pystyä mutta ihan lähtökohtaisesti en sanoisi kenellekään ettei tämä ikinä pysty johonkin.
Kerropas nyt että miten ihmisen rajat voi muka virheettä määrittää? Mitä kautta saa sen tiedon ettei ikinä pysty asiaan X? Ja toivon ettei sitten mitään saivartelua että "ei pysty ikinä kävelemään jos on halvaantunut" tms. vaan sitä mistä tässä on kyse: kyvyistä, jotka on olemassa mutta joissa tulee jokin "raja" vastaan, erityisesti siis pelaaminen tai oppiminen (joka hyvin vahvasti liittyy aiheeseen).
Ihmisten tasapäistäminen on todellinen työelämän vitsaus ja samalla myös vakava uhka työhyvinvoinnille ja sen kautta lisääntyvien mielenterveysongelmien kautta myös koko yhteiskunnalle. Ja negatiivinen asia se on missä tahansa, jos ihmisiä tasapäistetään ja yksilöllisyys sekä sen huomioon ottaminen unohdetaan.
Jälleen erikoista tulkintaa, sillä en ole myöskään tasapäistämässä ketään. Jokaisella on omat maksiminsa, jotka minä ajattelen vain sen hetkisenä maksimina. Ainakin perustelujen perusteella olet samaa mieltä koska eihän se nuoruuden maksimi enää pysy vanhana samana. Yhtä lailla se muuttuu senkin kautta jos sitä harjoittaa. Lisäksi tasapäistämisen sijastahan minä nimenomaan olen myös puhunut yksilöllisistä eroista.
Mitä tasapäistämiseen tulee: minusta se, että kaikista peleistä tehdään kaikille sopivia on
nimenomaan tasapäistämistä. Saadaan sellaista hajutonta ja mautonta tarjontaa sillä aikaan. Yhä toivon että pysyisi näitä erilaisia tapauksiakin, jotka ovat YKSILÖLLISIÄ verrattuna siihen mitä pelit yleisesti ovat.
Jännä näkemys kyllä se, että tasapäistämällä pelejä saataisiin muka jotenkin yksilöllisempiä kokemuksia vaikka kokisin että nimenomaan soulsbornejen valinnattomuudella saadaan jokaiselle yksilöllinen kokemus samasta teoksesta (koska taitoerot jne.). Eikö se vaikeustasojen toivominen ollut juuri sitä perusteluiden perusteella että "kaikilla on sama kokemus", joten missä se yksilöllisyys on?
Itse olen saattanut ilmaista itseäni väärin mutta olen koko ajan halunnut sanoa että kyse on siitä, että tarjottava asia olisi kaikille identtinen mutta kokemukset siitä ovat toki yksilöllisiä: ihan kuten vaikka joku esterata, jossa osa on toisille helppoa, osa taas muille. Se toki voi aiheuttaa sitä että osa seilaa pelin läpi suunnilleen ongelmitta ja joku on jatkuvasti ottamassa seinän kanssa matsia, mutta nehän niitä yksilöllisiä kokemuksia juuri on. Vaikeustasot nimenomaan tasaisivat eroja ja kaikille tulisi "tasapäistetty" kokemus. Eli haluttiinko nyt siis yksilöllisyyttä vai tasapäistämistä vai mitä? Vai oliko kyse siis vain siitä että koska OLLAAN yksilöllisiä, niin täytyy tasapäistää se koettava asia? No, vaikka olisi näinkin niin en pidä tasapäistämisestä enkä todellakaan ole se, joka sitä on ajamassa tähän asiaan.
Ja lopuksi vielä toteamus. En minä ainakaan saa mistään pelistä sitä kokemusta minkä sinä tai joku muu saa kyseisestä pelistä. En halua edes sitä kokemusta minkä pelin kehittäjä on ehkä suunnitellut pelistä saatavan. Haluan ainoastaan sellaisen pelikokemuksen, jonka määrittelen itse.
Nyt on kyllä erikoista tekstiä. Ainahan kokemus on pitkälti kiinni siitä mitä on tarjolla. Eihän jäätelöstäkään saa pizzaa vaikka kuinka haluaisi siitä pizza-kokemuksen. Totta kai kokemus on yksilöllinen mutta kyllä se pohjautuu täysin siihen asiaa, joka koetaan eikä siihen, miten itse sen määrittelee. Toki sinä voit sitä muokata niin että pelaat haluamallasi tavalla tai syöt jäätelön vaikka sulaneena jääkylmän sijasta mutta se tarjottu asia on kuitenkin se, joka määrittelee rajat, jonka sisällä voit sen asian kokea.
Ja sitä tässä olen koko ajan tarkoittanut: Elden Ring tarjoillaan tiettynä pakettina, jonka jokainen kokee yksilöllisesti, mutta silti se on kaikille se sama paketti.
Vielä pakko todeta että aika erikoista tosiaan että ihminen muka voi tietoisesti määrittää miten jonkin asian kokee. Toki voi suhtautua lähtökohtaisesti eri tavoin jne. mutta kyllä se itse kokemus sen määrittää eikä se, miten itse sen "määrittelee".
Eli minulle soulsborne-peleissä on tärkeintä se pelimaailma sen tunnelmallisuuden ja mielikuvitukselliseen sekä siellä olevien mielenkiintoisten vihollisten ansiosta. Minun pelikokemukseni juuri rikkovat ne asiat, jotka ovat sinulle tärkeitä.
Eli haluat "vanhan kansan" sanoin siis rusinat pullasta. (Olettaen että rusina on siis ottajan mielestä hyvää)
Meillä on siis hyvin erilaiset pelikokemukset sinänsä samoista peleistä, enkä todellakaan halua kyseisiä pelejä kokea tuon kautta miten sinä ne koet, etkä sinä vastaavasti ilmiselvästi halua kokea soulsborne-pelejä minulle tärkeiden asioiden kautta. Emme ole kumpikaan väärässä juuri itsemme osalta, mutta toisille emme voi kuitenkaan sitä meidän pelikokemustamme paasata juuri heille oikeaksi. Heille pitää mielestäni antaa mahdollisuus itse määritellä se pelikokemuksensa, sekä ne olennaiset asiat, jotka tekevät siitä heille hyvän ja mielekkään.
Se juttu tässä onkin se, että en ole määrittelemässä kenenkään pelikokemusta vaan sitä tarjoilua, josta se pelikokemus syntyy. Sinä haluat ne "rusinat pullasta" mutta minusta se pulla on iso osa sitä kokonaisuutta, joten totta kai minä puolustan sitä.
Ei ihmisiä voi siltikään tasapäistää. Ei voida lähteä siitä, että kaikkien pitää olla yhtä hyviä ja niitä parhaita tietyssä työssä. Joku on aina väistämättä huonoin ja joku väistämättä paras. Yleensä kumpikin suoriutuu työssään kuitenkin riittävän hyvin ja pitää työstään. Miksi se huonoinkaan silloin vaihtaisi työtä?
Mistä tämä tasapäistäminen tähän nyt tuli? Ollaan monta sivua jo puhuttu, sinä mukaan lukien, siitä kuinka pääosassa soulsborneissa on helpotuksia. Ketään ei vaadita siis samalle tasolle kuin vaikka se lvl. 1 vaippahousulla pelaava katanamies jostain Youtube-videoilta.
Kyse on vain siitä että se lähdeteos, josta kokemukset kumpuavat ja jonka kaikki käyvät läpi tavallaan, olisi kaikille sama.
Äääh.. pointti on että pelintekijät voi helposti tehdä tuon vaikeustason valtavassa määrässä pelejä ja saada sillä lisää myyntiä kenenkään pelikokemuksen kärsimättä.
Kyllä, valtavassa määrässä pelejä näin on ja tulee olemaan. Se on hyvä asia. Ja juuri sen takia pitää olla myös muutakin tarjolla.
Muista hyvin hetken kun itse olin 40v kieppeillä ja poika 12..15v korvilla.. itselläni tuohon mennessä pelien pelaamista n. 25v takana ja pojalla luokkaa 10v (sis. lastenpelit jne) Minulla ei ollut mitään jakoja monissakaan peleissä jotka vaati tiukempaa ajoitusta tai reaktioita mukaan lukien forzat jne.. se vaan on fakta että reaktiot hidastuu kun ikää tulee ja aivoiksi kutsutussa elimessä tietojen kulku spagetoituu kun informaation määrä kasvaa. Jo tuon takia toisilla on etulyönti asema jollain kiinteällä vaikeustasolla jota ei kiritä helposti jos ollenkaan vain "olemalla parempi, tekemällä enempi". Vaikeustason säädöllä sitä subjektiivista kokemusta juuri hiotaan sellaiseksi että "ollaan kokemuksen puolesta" enemmän samalla tasolla.
Luulin esimerkkisi menevän ihan toiseen suuntaan, joten minä menen sinne. Minun lapseni harjoittelee pelaamista ja on siinä jo melko hyvä. Miten hänestä sitten tuli hyvä? Laitoinko Elden Ringin eteen ja sanoin että koe peli? Vihoittelinko Fromille ettei tarjolla ole kaikille sopivaa vaikeustasoa, jolla myös aloitteleva lapseni saa "saman" kokemuksen? Vai valitsinko kenties pelattavaksi pelejä, jotka on helpompia ja yksinkertaisempia, eli taitotasoon sopivia, joiden kautta opetella rauhassa, kunnes siirrytään haastavampiin tapauksiin?
Jokainen varmaan tietää mikä noista on järkevin valinta.