Vastaus: Valokuvaus
Nuo Sigmat unohtaisin ihan ensimmäiseksi. Sellaisen ostin (70-300mm DG APO), ja seuraavana päivänä vein takaisin ja ostin Nikkorin (55-200mm VR), ja olen tähän enemmän kuin tyytyväinen.
Sigman laatuvaikutelma oli karmea, materiaalit todella tökerön tuntuisia (ihmeellinen nukkapinta), AF-moottorin ääni oli kuin raivaussaha, 200-300mm välissä kuvan laatu sukelsi ja käyttöergonomia oli aivan mahdoton (putki maksimissaan melkein 30cm pitkä ränni, josta koko etupää pyörii fokuksen mukana, eli siitä ei voi pitää kiinni). Lisäksi VR:n puute teki terävien kuvien saamisen käsivaralta paljon haastavammaksi.
Tamronia en ole itse testannut, mutta kaikkien lähteiden mukaan samaa tasoa Sigman kanssa.
Suosittelisin ostamaan vain oman kameravalmistajan objektiiveja, pl. erikoistapaukset kuten Tokinan 11-16mm f/2.8, joka on Nikkor-vastinettaan puolet halvempi ja kaikin puolin parempi. Kävin tuota verkkokaupassa testaamassa, ja laatuvaikutelma on samaa tasoa tai jopa vähän parempi kuin Nikkorin halpislaseissa. Lähtee ostoon, heti kun matkailusta jää rahaa yli.
Noihin teleputkiin suosittelen VR/IS-malleja, kun oikeasti sitä jalustaa ei ole kamalan mukava kantaa joka paikkaan. Kuten jo aiemmin sanoin, mulla on Velbon Sherpa 600R, joka on jämäkkä ja hyvän tuntuinen käytössä ja maksoi alle satasen. Kalliimmalla saa kevyempiä jalustoja, mutta mulla jalustan kantamisen ongelma ei ole se paino, vaan yleisesti se liikkumista haittaava ylimääräinen kassi selässä.
Jos olisin lähdössä puhtaalta pöydältä puolentoista tonnin budjetilla liikkeelle, objektiivivalikoima olisi Nikkor 18-200mm VR (nykyisten 18-55mm VR ja 55-200mm VR tilalle), Tokina 11-16mm f/2.8 ja Nikkor 50mm AF-S f/1.4.
Mutta ihan oikeasti, valokuvauksessa on miljoona muuta asiaa, jotka ovat tärkeämpiä kuin se kalusto.
Kuviani saa edelleen käydä vilkuilemassa ja kommentoimassa, niitä lisäilen tuonne sitä mukaa kun jaksan.
Nyt ulos raketteja kuvaamaan, hyvää uutta vuotta!