Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

Vastaus: Valokuvaus

bigthumb

http://kristalli.kuvat.fi/kuvat/Pori/
yms...

Tää on hieno!
http://kristalli.kuvat.fi/kuvat/Pori/IMG_0675-3.jpg/full
 
Vastaus: Valokuvaus

Canonin kanssa et pety! Olitko millaista hintaluokkaa ajatellut? 600D on oiva valinta rungoksi mutta optiikkaa kannattaa pohtia myös, eli montako tötteröä hankit alkuun? Ja millaisilla polttoväleillä ajattelit mennä. Joku laajakulma <-> semizoom kannattaa ottaa kaveriksi. Mielellään Canonin L sarjaa mutta tuolla saapi kerättyä aika hintavan aloituspaketin kyllä.

Hintaluokka voisi olla 600-800 euroa. Miten noiden järjestelmäkameroiden kanssa yleensä on, myydäänkö kaupoissa siis pelkkä runko ja "tötteröt" pitää aina ostaa vielä erikseen?

Noista polttoväleistä en osaa vielä tarkkaan sanoa, mitä näin alkuun haluaisin. Kiinnostaisi kuvailla ihan kaikenlaista, joten suuret ja pienet polttovälit olisi kaiketi tarpeeseen. Onko olemassa mitään suurten ja pienten polttovälien väliltä?

Verkkokaupasta olen tuota itse ehdottamaani kameraa kuolannut jo pidemmän aikaa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0782/cxjxr/Canon-EOS-600D-KIT-digijarjestelmakamera-18-55-IS-II
 
Vastaus: Valokuvaus

Tuossa paketissa tuleekin 18-55mm objektiivi. Tuolla pääset varmasti alkuun mikäli et halua investoida enempää nyt. Pokkarimaailmasta jos siirtyy niin ero on kyllä huikaiseva jo tuollaiseen "kittilinssiinkin" verrattuna. Hyvä tapa verrata millejä on ko rungolla kertoa ne 1,6:lla. Eli 55 x 1,6 = 88. Sitten pokkarivalmistajan sivuilta etsii paljonko on vaikkapa kameran 8x zoomi "kinovastaavana" jota tuo edellämainittu laskukaava kertoo. Silloin saat osviittaa kuinka paljon linssi zoomaakaan verrattuna ehkä tutumpaan tapaan ilmoittaa asia.
 
Vastaus: Valokuvaus

Mun mielestä aloittelian ei tarvi vielä ihmeemin varusteisiin satsata kun järkäriä hankkii. Mukana tuleva linssi riittää aivan mainiosti. Sen kanssa kun hetken harjoittelee ja tutustuu. Sitten huomaa mitä ominaisuuksia kaipaa niin voi miettiä jo minkä verran haluu satsata lisä optiikkaan. Nopeesti käy niin että on kalliit laitteet ja räpsii sillä automaatilla normi lomakuvia.
 
Vastaus: Valokuvaus

^Etenkin kun pelkkä runko tai runko+kittilinssi melkeenpä samanhintaisia.

Itse kun aloittelin niin ostin pelkän rungon ja kaveriksi 70-200mm f4 L lasin kun tiesin minkä tyyppiset kuvat kiinnostaa. Myöhemmin on tullut jokunen linssi osteltua ja ehkäpä valikoimasta hauskin on 100mm makro. Se toimii yllättävänhyvin ei makronakin ja sit toisaalta löytää mielenkiintoisia lähikohteitakin.
 
Vastaus: Valokuvaus

Äidillä on joku ikivanha digipokkari. Ajattelin hankkia hänelle joululahjaksi uuden, ei mitään älyttömän kallista. Onko suosituksia? Äiti on siis ihan peruskuvaaja, joten mitään superominaisuuksia ei tarvitse olla. Hyvä zoomi olisi kiva löytyä, tuossa nykyisessä on ihan onneton.
 
Vastaus: Valokuvaus

Laitetaas taasen yksi matkakuva ihmeteltäväksi:
Näytä liitetiedosto 8015

Normaalisti en fanita värimuokkauksia mutta menkööt tällä kertaa kun tuli omaan makuun siedettävä lopputulema. Kyseessä harmaa aamu n. klo 9 aikaan ja kuva napsastu liikkuvan laivan kyydistä matkalla Alcatraziin (eli San Franciscosta tuo).
 
Vastaus: Valokuvaus

Canonin kanssa et pety! Olitko millaista hintaluokkaa ajatellut? 600D on oiva valinta rungoksi mutta optiikkaa kannattaa pohtia myös, eli montako tötteröä hankit alkuun? Ja millaisilla polttoväleillä ajattelit mennä. Joku laajakulma <-> semizoom kannattaa ottaa kaveriksi. Mielellään Canonin L sarjaa mutta tuolla saapi kerättyä aika hintavan aloituspaketin kyllä.

Aloittelijan hyvä valinta on 600d. Pärjää tarvittaessa pitkään. Optiikka on sitten eri haara. Aloittejalla ei ole useinkaan käsitystä poltoväleistä ja kitti lasi 18-55mm (puoli-ilmainen rungon kanssa) ja kaveriksi edukas 55-250mm toimii hyvin. Saa opiskella alkuun jos ei ole kokemusta ja saa "ehkä" käsityksen mitä oikeasti tarvitsee koska laadukkaat objektiivit maksaa helposti rungon hinnan. Mutta jos esimerkiksi polttoväliä haluaa laajentaa heti alkuun ja korvata 18-55mm objektiivin kohtuu edullisesti niin esimerkiksi EF-S 17-85mm on loistava valinta 600d kaveriksi. En myöskään näe mitään ongelmaa 550d:n ostamiseen jos vain hinta on kohdallaan. Kääntyvää näyttöä lukuunottamatta melkein täysin vastaava runko. Makuasia kumpi on parempi 550d vai 600d. Sama kenno 60d / 600d / 550d joten kuvanlaadusta asia ei ole kiinni.
 
Vastaus: Valokuvaus

Tuli yleisesti järjestelmäkameroista mieleen, että kuinka kylmässä ilmassa kameroita uskaltaa kanniskella mukana?
 
Vastaus: Valokuvaus

Riippuu varmaan kamerasta mutta ainakin kalliimmat mallit ovat ns sääsuojattuja. Linkin jutussa 7D lumen keskellä.

Canon EF 17-40mm f/4L USM Lens Review

Omaa kameraa en siltikään ihan lumeen viitsisi jättää. Pakkasessa muuten on tullut kuvailtua jonkin verran ja hyvin se on toiminut. Kuvaajan näpit siinä ennemmin on jäätynyt.
 
Vastaus: Valokuvaus

Amatöörikuvaaja ilmoittautuu! Olen harrastellut kuvaamista nyt muutaman vuoden ja vasta viimeisen vuoden ajan kunnon kameralla... Törmäsin nyt tähän ketjuun ja ajattelin että linkitän blogini tähän. Amatööri kiittää palautteesta aina :)

Mergem Photography
 
Vastaus: Valokuvaus

^ Hauskasti kuvat ovat teemoittain tai jonkun tarinan mukaan. Tuo varmasti lisää mielenkiintoa siihen itse kuvaustilanteeseen. Kuvat ovat kuitenkin hieman värittömiä. Väritön ja kontrastiton voi tietenkin olla hienoa mutta itse suosin suuria kontrasteja. Makuasia tietenkin. Valon kanssa voisit siis kikkailla enemmänkin. Ehdottomasti hienoin kuva oli tämä, todella hieno!: http://1.bp.blogspot.com/-UqrbKTTTVdg/Tpyvje-A87I/AAAAAAAAAFQ/TUtCAcAzepM/s1600/725.JPG
 
Vastaus: Valokuvaus

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa suosittelisitte harrastelijakuvaajalle?

Lähinnä olen ajatellut Photoshop Elements- tai Photoshop Lightroom -ohjelmaa. Tarkoitus olisi saada muokata otetuista kuvista valkotasapainoa, kontrastia jne.
 
Vastaus: Valokuvaus

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa suosittelisitte harrastelijakuvaajalle?

Lähinnä olen ajatellut Photoshop Elements- tai Photoshop Lightroom -ohjelmaa. Tarkoitus olisi saada muokata otetuista kuvista valkotasapainoa, kontrastia jne.

Olen käytellyt Lightroomia ekasta betasta asti, nyt on kolmonen käytössä. Pidän ohjelmassa eniten sujuvasta workflow'sta, varsinkin kun kuvamäärän ovat massiivisia (syksyn Australia + NZ -tournee tuotti n. 8000 kuvaa ja videomateriaalin kanssa lähelle 50 gigaa raakadataa) on materiaalin sujuva lajittelu ja luokittelu kriittistä. Työstökappaleesta toiseen siirtyy yhdellä painalluksella, kahden näytön tila antaa hyvän kokonaiskuvan detailien kanssa puuhastellessa (vältän viimeiseen asti) sekä tarjoaa insta-esikatselun cropatessa.
Kaikki perustyökalut löytyvät ja toimivat hyvin ja omien tyylien luominen sekä hallinta on helppoa.

Photoshopia Lightroom ei korvaa, mutta niillä onkin selvästi eri käyttötarkoitukset. Vain muutaman kerran ikinä on jokin kuva vaatinut työkoneelle Dropboxaamista ja CS5:lla rusikoimista.
Lightroomin opiskelijalisenssi on muuten hyvin lompakkoystävällinen, ja muistelisin 30 päivän demonkin olevan saatavissa.
 
Vastaus: Valokuvaus

Olen käytellyt Lightroomia ekasta betasta asti, nyt on kolmonen käytössä. Pidän ohjelmassa eniten sujuvasta workflow'sta, varsinkin kun kuvamäärän ovat massiivisia (syksyn Australia + NZ -tournee tuotti n. 8000 kuvaa ja videomateriaalin kanssa lähelle 50 gigaa raakadataa) on materiaalin sujuva lajittelu ja luokittelu kriittistä. Työstökappaleesta toiseen siirtyy yhdellä painalluksella, kahden näytön tila antaa hyvän kokonaiskuvan detailien kanssa puuhastellessa (vältän viimeiseen asti) sekä tarjoaa insta-esikatselun cropatessa.
Kaikki perustyökalut löytyvät ja toimivat hyvin ja omien tyylien luominen sekä hallinta on helppoa.

Photoshopia Lightroom ei korvaa, mutta niillä onkin selvästi eri käyttötarkoitukset. Vain muutaman kerran ikinä on jokin kuva vaatinut työkoneelle Dropboxaamista ja CS5:lla rusikoimista.
Lightroomin opiskelijalisenssi on muuten hyvin lompakkoystävällinen, ja muistelisin 30 päivän demonkin olevan saatavissa.

Mistä Photoshop Lightroom kannattaisi hankkia, mistä sen saisi halvimmalla? Täyden lisenssin hinta näyttäisi pyörivän ainakin Suomessa 300 euron hujakoilla. Opiskelija en enää ole, joten opiskelijalisenssiä en kaiken järjen mukaan saa.
 
Vastaus: Valokuvaus

Mistä Photoshop Lightroom kannattaisi hankkia, mistä sen saisi halvimmalla? Täyden lisenssin hinta näyttäisi pyörivän ainakin Suomessa 300 euron hujakoilla. Opiskelija en enää ole, joten opiskelijalisenssiä en kaiken järjen mukaan saa.
Siinä karvan alle 300 e näyttäisi hinta liikkuvan, esim. verkkokauppa.com näyttää olevan halvempi kuin suoraan Adobelta ostaminen. Kauppaan ei kannata kuitenkaan heti rynnätä, sillä Lightroom 4 on kulman takana ja ilmainen beta on jaossa Adobe Labs-sivustolta. Beta toimii siihen asti, kunnes valmis versio tulee kauppoihin.
 
Vastaus: Valokuvaus


On kokemusta, hintaan nähden oikein hyvä lasi, metallirunko, ei muovinen. Ensin puhdas käsisääteisyys vähän pelotti, mutta käytännössä sitten ei mitään ongelmaa.Suosittelen.

Netin arviot tekevät samaa (joiden perusteella itsekin tuon uskalsin taannoin hommata).
 
Vastaus: Valokuvaus

Itsekkin olen parisen vuotta harrastanut kuvaamista, mutten kovinkaan paljoa kuvaile maallisia kohteita. Tähtikuvaus on siis kyseessä. Laitteina käytän järkkäriä, objektiivejä, sekä kaukoputkea. Nyt on ollut pilvistä parisen kuukautta, joka haittaa tätä harrastusta erittäin paljon, mutta tässä muutamia vuosien varrella otettuja kuvia.

Jhsa: olen ottanut tuon revontulikuvan tuolla Samyangin kalansilmällä.
 
Vastaus: Valokuvaus

Tuli yleisesti järjestelmäkameroista mieleen, että kuinka kylmässä ilmassa kameroita uskaltaa kanniskella mukana?

Itse olen pitänyt kameraa (Canon 400D/550D) pihalla kovalla pakkasella useita vuorokausia. Viimen talven -35 astetta ei kameraa haitannut millään lailla, vaikka viikonlopun kaukoputken nokalla oli kiinnitettynä. Myös kameran kohinataso tippuu, kun kenno pääsee jäähtymään matalammisa lämpötiloissa. Tästä on etua tähtikuvauksessa, kun otetaan kymmenien minuuttien pituisia valotuksia.
 
Ylös Bottom