Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valtiontalous, velka, verotus ja työllisyystoimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tosin on sanottava sekin, että paljon on ihan ilmiselviä valuvikoja noissa tuissa, jotka vaatii passivoitumaan.

Esim. osittaisella työkyvyttömyydellä ollutta työntekijää ei voinut työllistää tasapuolisesti ja hänen tahtonsa mukaan, kun häneltä olisi otettu koko tuki pois, jos hän olisi tienannut rahallisesti yli 50% entisen työpaikkansa palkasta. Ei toki voinut kuvitellakaan nostavan hänen palkkaa tämän takia, mikä on oikein kannustavuuden riemuvoitto. Tottakai kyse pitäisi olla toteutuneesta työajasta eikä rahasta! Tai opintotuet otetaan pois tietyn summan tienattuaan. Siitäkin huolimatta, että rahaa ei ollut alkuvuodesta jolloin nostit tuet ja töissä olisit loppuvuonna. Opintotuen vastine pitäisi olla puhtaasti taasen opintojen suorittaminen. Jos niiden lisäksi pystyy tekemään töitä, niin sitä parempihan se on kaikkille mitä enemmän pystyy.
Tähän sinulla on varmasti muitakin todisteita kuin mututuntuma?
Jos kirjoitat Googleen työvoimapula, saat varmasti satoja osumia todisteista. Jos sä viitsisit.
 
Eikös täällä sosialismista tykätä, niin voisihan tuosta vähän mallia ottaa. Valtio voisi aivan hyvin teettää työkykyisillä työttömillä hommia. Silloin sen ei tarvii olla tuottavaakaan. Ihan vaikka roskien keräystä tien varsista. Työtähän se valvontakin olisi jollekin.
Muistuttaa vähän työkokeilua, josta varsinkin kokoomuslaiset pitävät. Saadaan ilmaista työvoimaa joiden "palkan" valtio hoitaa.
 
Olen kuullut joskus viime vuonna työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijan luennon, jossa hän oli jakanut työttömät kahdeksaan eri ryhmään pääasiallisen syyn perusteella. Yksikään niistä ei tainnut olla "ei oo motii tehdä duunii". Mutta varmaan tuo kahteen porukkaan, sairaisiin ja laiskoihin, jakaminen on sitten pätevämpi analyysi tilanteesta.

Sinänsä tuo alkoholin käyttö on todellinen ongelma työttömillä. Ilmeisesti jopa yli puolella on alkoholiin liittyviä haasteita ainakin työkkärin asiantuntijoiden arvioiden perusteella. Siinä on tilastonäkökulmasta huomioitava, että yli 90% Suomen aikuisväestöstä käyttää alkoholia.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä päivänä on hyvin vaikea olla työtön muista syistä kun puutteellisen työkyvyn takia (vamma tai pysyvä sairaus) tai todellinen tahto tehdä töitä puuttuu.

Tämähän on nyt paskapuhetta ainakin omasta kokemuksesta.

Aikanaan valmistuttuani amiksesta työkkäri pakotti (karenssin uhalla tietysti) palkattomaan työkokeiluun erääseen firmaan. Olin silloin vielä nuori ja naiivi, joten kuvittelin, että ahkerana työntekijänä saisin jalan oven väliin ja työkokeilun päätyttyä saisin jatkaa hommissa palkan kanssa. No, kun kuukausi päättyi ja jatkosta puhuttiin, niin työkokeilua he olisivat mielellään jatkaneet, mutta palkkaamiseen eivät suostuneet, koska ei ollut tarpeeksi työkokemusta. Tähän en tietenkään suostunut, sillä olin mielestäni jo kuukauden ajan ilmaiseksi näyttänyt tarpeeksi hyvin, että osaan kyllä töitä tehdä. Härskeintä tässä oli, että kyseinen firma haki samaan aikaan työntekijää, eli töitä firmassa kyllä oli tarjolla.

Työkokeilun opetus: Kyllä tästä maasta töitä löytyy, kunhan ei erehdy palkkaa pyytämään.
 
Tämähän on nyt paskapuhetta ainakin omasta kokemuksesta.

Aikanaan valmistuttuani amiksesta työkkäri pakotti (karenssin uhalla tietysti) palkattomaan työkokeiluun erääseen firmaan. Olin silloin vielä nuori ja naiivi, joten kuvittelin, että ahkerana työntekijänä saisin jalan oven väliin ja työkokeilun päätyttyä saisin jatkaa hommissa palkan kanssa. No, kun kuukausi päättyi ja jatkosta puhuttiin, niin työkokeilua he olisivat mielellään jatkaneet, mutta palkkaamiseen eivät suostuneet, koska ei ollut tarpeeksi työkokemusta. Tähän en tietenkään suostunut, sillä olin mielestäni jo kuukauden ajan ilmaiseksi näyttänyt tarpeeksi hyvin, että osaan kyllä töitä tehdä. Härskeintä tässä oli, että kyseinen firma haki samaan aikaan työntekijää, eli töitä firmassa kyllä oli tarjolla.

Työkokeilun opetus: Kyllä tästä maasta töitä löytyy, kunhan ei erehdy palkkaa pyytämään.
Tästä on aikaa useampi vuosi, mutta muistan kun halusin lähteä kuntouttavaan työtoimintaan. Sehän meni niin, että 9 eurolla päivä lautatarhalle kantamaan lautoja. Se oli joku yksityinen firma. Siellä meitä oli 10 tyyppiä. Sen firman omistaja tuli paikalle. Vettä sataa kaatamalla. Odotellaan katoksen alla että se taukoaisi. Äijä alkaa huutamaan ja raivoamaan, että nyt hommiin siitä, ei ole koko päivää aikaa. Siinä vaiheessa sanoin sille äijälle, että tämä on kuntouttavaa työtoimintaa. Meillä jokaisella on jotain minkä takia me olemme täällä emmekä oikeissa töissä. Meille maksetaan 9 euroa päivältä. Jos haluat alkaa pomottamaan meitä, palkkaa meidät oikeisiin töihin ja maksa oikeaa palkkaa. Äijä meni hiljaiseksi. Eikä meistä yksikään mennyt takaisin siihen mestaan.
 
Surullista kyllä, kun kaikki on olevinaan vaan raha sitä ja raha tätä ja raha tuota. Kovasti ollaan vieraannuttu luonnosta (=todellisuudesta).

Eipä siinä, kyllä tämäkin sivilisaatio sen todellisuuden kohtaa ennemmin kuin myöhemmin. Ei luontoa voi vaan venyttää ja venyttää omiin itsekkäisiin yltäkylläisyysfantasioihin taipumaan. Raja tulee vastaan nopeammin kuin nämä rahaihmiset uskovatkaan. Ja sitten ovatkin sormi suussa, että oho ja mitäs nyt.

Toki on liikaa pyydetty, että osaisivat muuta ajatella, kuin rahaa, kun sitä on heille opetettu syntymästä lähtien, eikä olla osattu kyseenalaistaa "opettajia"
 
@Jirza @BaDari Tuttua tekstiä. Ittelle tyrkytettiin aikanaan 6kk työharjotteluja vähän väliä. En suostunut menemään, sanoin aina että kyllä siinä 1kk näkee että onko musta siihen hommaan. Muutamaan paikkaan ei sitten tarvinnu mennä ollenkaan, kun ei isolle hepulle firmassa kelvannut vaan 1kk orja.. :D

Mutta ei kaikki paikat myöskään ihan paskoja ole. Yhteen tehtaaseen päädyin 1kk harjotteluun, niin puljun iso jehu sano että firma sponssaa mun ruuat työmaaruokalassa, koska eivät mulle siitä kuukaudesta mitään maksa. Oli ison jehun mielestä reilua että saan edes jotain kompensaatiota sen 9e/pvän kaveriksi. Se kokeilu sitten myös tuotti jatko sopparin melkeen vuodeksi.

Mutta juu, töitä on kyllä tarjolla paljonkin. Niistä ei vaan haluta maksaa mitään, kun noita 9e/pvä henkilöitä saa tekemään samat homman käytännössä ilmatteeksi.
 
Eli nyt kun ollaan päästy tilanteeseen, jossa on todettu, että:

1)Kaikki terveet haluaisivat kyllä töitä tehdä
2)Kaikki aktivointitoimet ja työnhaku vaan pahentavat tilannetta. Jää aina vaan paska maku suuhun ja niiden valvonta maksaa enemmän kuin vastiikkettomien tukien antaminen, joten ei kannata.
3)Kaikille terveille työttömille pitäisi maksaa, vaikka eivät mitään tekisikään. Ja enemmän myös.

Mikä siihen terveiden ihmisten työllistämiseen sitten on se oikea keino? Töitä pitäisi olla Suomessa, mutta suomalaisia ei löydy tekemään, joten on haettava ulkomailta apua. Juuso on vain yksi henkilö.
 
Eli nyt kun ollaan päästy tilanteeseen, jossa on todettu, että:

1)Kaikki terveet haluaisivat kyllä töitä tehdä
2)Kaikki aktivointitoimet ja työnhaku vaan pahentavat tilannetta. Jää aina vaan paska maku suuhun ja niiden valvonta maksaa enemmän kuin vastiikkettomien tukien antaminen, joten ei kannata.
3)Kaikille terveille työttömille pitäisi maksaa, vaikka eivät mitään tekisikään. Ja enemmän myös.

Mikä siihen terveiden ihmisten työllistämiseen sitten on se oikea keino? Töitä pitäisi olla Suomessa, mutta suomalaisia ei löydy tekemään, joten on haettava ulkomailta apua. Juuso on vain yksi henkilö.
Miksi kaikkien pitäisi olla töissä? Eikö tuo nyt ole tilastollinen mahdottomuus peräti?

Toki jos nämä ahneet mullekaikkihetinyt -tyypit malttaisivat, niin voitaisiin esim. puolittaa työviikot niin, että saataisiin tuplasti väkeä töihin, mutta se taas tarkoittaisi myös tuplasti rahanmenoa työnantajille. (Olettaen tietysti, että vaativat samaa palkkaa)
 
Työkkäri sitä työkkäri tätä. Voisikohan onnistua paremmin, jos ihan itse tekisi asioille jotain? En minäkään työkkärin listoilla jättänyt omia asioitani heidän hoidettavaksi. Jos olisin, niin olisin luultavasti edelleen työtön. Kannattaa hakea ihan itse, niin siellä firmassakin saatetaan ajatella, että on työhaluinen ihminen. Työkkärin listoille en tiedä kenenkään laittaneen yhtään paikkaa haettavaksi, jos ei ole ollut joku muodollinen pakko. Jos se oma osaaminen on sellaisella alalla missä töitä ei ole tarjolla, niin hyvin itsestään selvä ratkaisu pitäisi olla kouluttautua sellaiselle alalle missä työtä on. Ei se aika siinä kouluttautuessa mene sen pahemmin hukkaan kuin joutenolossa. Niitä mahdollisia aloja on tosiaan nykyään niin paljon erilaisia, että jokaisen kyvyille löytyy varmasti jotain, mutta vaivaahan se vähän vaatii.
 
Ei ole kaatunut ei, mutta turhaanhan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kriisistä on pauhattu tässä viimeiset vuodet?
Siitä on puhuttu niin kauan kuin minä muistan ja niillä puheilla on ollut aina yksi ja sama tarkoitus sekä seuraus. Hyvinvointiyhteiskuntaa on rapautettu. Kuten nytkin ollaan tekemässä.
On - ainakin suurimmissa määrin. Passivoituminen ei paranna, vaan saa ihmisen vain passivoitumaan enemmän.
Passivoituminen on monen kohdalla totta mutta johtuuko se laiskuudesta ja itsekkyydestä?
Kuten aiemmin jo sanoin, niille ihmisille, jotka ovat syystä tai toisesta kyvyttömiä palaamaan työelämään heti, lähitulevaisuudessa tai koskaan. Ei sitä rahaa pidä antaa 25 v. Makelle, joka on täysin terve ja kykenevä töihin tai työnhakuun, mutta ei siihen halua ryhtyä kun ei se tunnu siltä omalta jutulta jne.
Ja kaikki 238900 työtöntä on tällaisia "Makeja"?
Tuet sidotaan aktiiviseen työnhakuun tai muuhun toimintaan, joka antaa edellytykset mennä töihin.
Meillähän on jo tällainen malli. Oletko kuullut aktiivimallista?
Pahoittelut, mutta en jälleen kerran puhu ihmisistä, jotka syystä tai toisesta eivät ole kykeneviä töihin. Itse sen myös totesit, ei se joutenolo ole kivaa, mutta jos yhteiskunta erityisesti tekee siitä hyväksyttävää, niin monet siitä tulevat valitettavasti nauttimaan.
Niin totesin, joutenolo ei ole kivaa. Annoit kuitenkin ymmärtää että työttömistä se on kivaa. Mistä moinen päätelmä?
Olen ollut työtön, ei ollut kivaa.
Sain kaksi välilevynpullistumaa opiskeluaikoinani ja olin kaksi vuotta neljän seinän sisällä kun en pystynyt liikkumaan. Ei ollut kivaa.
Sairastuin sellaiseen tautiin, jonka vuoksi meinasin vetää itseni hirteen. Lääkärit eivät osanneet auttaa ja löysin avun lukemalla vaihtoehtoisia teorioita. Ei ollut ja ei ole kivaa joka päivä edelleenkään.
Valmistuessani yliopistosta minulle sanottiin, että sinulla ei ole työkokemusta, joten no thanks... Ei ollut kivaa.
Löysin viimein töitä rakennusalan myyntitehtäviin, koska erottauduin joukosta sillä, että olin ollut töissä nuorempana rakennustyömailla. Oli kivaa ja päädyin sitä kautta urallani Lontooseen.
Sain potkut töistä, koska uusi pomoni ei minusta välittänyt, vaikka ei koskaan edes opetellut minua tuntemaan. Ei ollut kivaa - erityisesti koska olin perheen bread winner silloin.
Löysin melkein heti uusia töitä sen vuoksi, että olin tehnyt aiemmin työni hyvin Suomessa, joten edellinen pomoni suositteli minua uuden työnantajansa brittiorganisaatiolle. Oli kivaa.
Olisitko valmis tekemään työsi ilman palkkaa, toimeentulotukea vastaan? Jos et, niin miksi muiden pitäisi suostua siihen?
 
Jos se oma osaaminen on sellaisella alalla missä töitä ei ole tarjolla, niin hyvin itsestään selvä ratkaisu pitäisi olla kouluttautua sellaiselle alalle missä työtä on.
Pakkotyöleireillä on tunnetusti aika hankalaa uudelleenkouluttautua. Jos työttömät pitäisi laittaa tekemään tuottamattomia lapiohommia ja risusavotoita, tuskin sieltä kovin moni uudelleenkouluttautuisi mihinkään? Nythän hallitus haluaa estää uudelleenkouluttautumisen poistamalla mm. aikuiskoulutustuen.
 
Työkkäri sitä työkkäri tätä. Voisikohan onnistua paremmin, jos ihan itse tekisi asioille jotain? En minäkään työkkärin listoilla jättänyt omia asioitani heidän hoidettavaksi. Jos olisin, niin olisin luultavasti edelleen työtön. Kannattaa hakea ihan itse, niin siellä firmassakin saatetaan ajatella, että on työhaluinen ihminen. Työkkärin listoille en tiedä kenenkään laittaneen yhtään paikkaa haettavaksi, jos ei ole ollut joku muodollinen pakko. Jos se oma osaaminen on sellaisella alalla missä töitä ei ole tarjolla, niin hyvin itsestään selvä ratkaisu pitäisi olla kouluttautua sellaiselle alalle missä työtä on. Ei se aika siinä kouluttautuessa mene sen pahemmin hukkaan kuin joutenolossa. Niitä mahdollisia aloja on tosiaan nykyään niin paljon erilaisia, että jokaisen kyvyille löytyy varmasti jotain, mutta vaivaahan se vähän vaatii.

Hyvät on ratkaisut. Kelako se sitten maksaa auto- ja asuntolainat kun lähdetään pienemmillä rahoilla opiskelemaan?
 
Miksi kaikkien pitäisi olla töissä? Eikö tuo nyt ole tilastollinen mahdottomuus peräti?

Toki jos nämä ahneet mullekaikkihetinyt -tyypit malttaisivat, niin voitaisiin esim. puolittaa työviikot niin, että saataisiin tuplasti väkeä töihin, mutta se taas tarkoittaisi myös tuplasti rahanmenoa työnantajille. (Olettaen tietysti, että vaativat samaa palkkaa)
Ööö. Siis onko ne ihmiset, jotka on hyvään asemaan päästäkseen käynyt peruskoulut hyvin, hakeutuneet korkeatasoiseen pitkään koulutukseen ja tehneet itselleen uraa mielestäsi mullekaikkihetinyt-tyyppejä? Minusta kun tuntuu, että ne lyhytjänteisten pikavoittojen hakijat on just siellä toisessa korissa.

Tuplasti väkeä töihin. Tuota tuota. Kun ongelma on työvoimapula. Ei työpaikkapula. Millään työnantajalla tuskin on niin kova käyttökate, että työvoimakuluja olisi edes teoriassa mahdollista kaksinkertaistaa. Mutta leikitään, että olisi. Tästä seuraisi se, että meillä ei olisi enää terveydenhuoltoa eikä koulutusjärjestelmää ja kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin virastot, siis jopa he, ihan oikeasti eivät pystyisi toteuttamaan lakisääteisiä velvollisuuksiaan. Meillä ei olisi myöskään kaikille suomalaisille enää ruokaa. Pikkuhiljaa sähköt, vedet ym. katkeaisi kun ei ole ollut ketään ylläpitämässä infraa. Ja niin edelleen. Siinä tulee aika isoja haasteita vastaan eikä tuo raha ole se suurin.
 
Valtio voisi aivan hyvin teettää työkykyisillä työttömillä hommia. Silloin sen ei tarvii olla tuottavaakaan. Ihan vaikka roskien keräystä tien varsista. Työtähän se valvontakin olisi jollekin.
Valvonta olisi työtä kyllä mutta entäs se roskien keräys? Eikö se ole työtä ollenkaan? Vai onko se sellaista työtä josta ei tarvitse maksaa palkkaa?
 
Sekin tuli tässä samalla mieleen, että jos työttömiä pitää kiusata, että he alkaisivat tehokkaammiksi, eikö olisi kannattavampaa kiusata meitä keskimääräistä enemmän tienaavia, koska meidän työn tehostuminenhan tuottaisi varmasti paljon enemmän? Eikö olisi siis loogisinta kepittää sellaisia, joista vielä saa irti helposti massia? Meille vaan työnnetään palkankorotuksia. Nehän laiskistaa, koska saman rahan saa vähemmällä työllä silloin.
 
Hyvät on ratkaisut. Kelako se sitten maksaa auto- ja asuntolainat kun lähdetään pienemmillä rahoilla opiskelemaan?
Pakkotyöleireillä on tunnetusti aika hankalaa uudelleenkouluttautua. Jos työttömät pitäisi laittaa tekemään tuottamattomia lapiohommia ja risusavotoita, tuskin sieltä kovin moni uudelleenkouluttautuisi mihinkään? Nythän hallitus haluaa estää uudelleenkouluttautumisen poistamalla mm. aikuiskoulutustuen.
Siis tämäkö on se ylitsepääsemätön este työkykyisten työllistymiselle? Että tosiaan tekemättä mitään on parempi kuin kouluttautua. Ja mikään ei ole rikki vaan just näin on hyvä?

En minä tämän enkä edellistenkään työllistämistoimia mene allekirjoittamaan. Vaan sanon tässä lähinnä miten ja mitä pitää tehdä ja miten hommien toimia.
 
Ööö. Siis onko ne ihmiset, jotka on hyvään asemaan päästäkseen käynyt peruskoulut hyvin, hakeutuneet korkeatasoiseen pitkään koulutukseen ja tehneet itselleen uraa mielestäsi mullekaikkihetinyt-tyyppejä? Minusta kun tuntuu, että ne lyhytjänteisten pikavoittojen hakijat on just siellä toisessa korissa.

Tuplasti väkeä töihin. Tuota tuota. Kun ongelma on työvoimapula. Ei työpaikkapula. Millään työnantajalla tuskin on niin kova käyttökate, että työvoimakuluja olisi edes teoriassa mahdollista kaksinkertaistaa. Mutta leikitään, että olisi. Tästä seuraisi se, että meillä ei olisi enää terveydenhuoltoa eikä koulutusjärjestelmää ja kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin virastot, siis jopa he, ihan oikeasti eivät pystyisi toteuttamaan lakisääteisiä velvollisuuksiaan. Meillä ei olisi myöskään kaikille suomalaisille enää ruokaa. Pikkuhiljaa sähköt, vedet ym. katkeaisi kun ei ole ollut ketään ylläpitämässä infraa. Ja niin edelleen. Siinä tulee aika isoja haasteita vastaan eikä tuo raha ole se suurin.
Jos ongelma on työvoimapula, mitä nämä kaikki työttömät työnhakijat sitten ovat?
 
Mites olisi oikea palkka oikeasta työstä. Siitä voitaisiin lähteä liikkeelle. Nuo kikkailuthan on juuri siksi olemassa kun ei haluta maksaa oikeaa palkkaa ja sitten kierrätetään niitä kuntoutuksessa tai työkokeilussa olevia ihmisiä siellä. Ja osa paikoista tekee voittoa ja pohjautuu nimenomaan sille että siellä pyörii sitä aktivoitavaa porukkaa.

Ihmeellistä sosialistista kuraa ja foorumin keskustelukulttuurin mukaisesti kokonaisen viestin jokaista lausetta kohtaan pitää vaikka väkisin vängätä erikseen ja joka helvetin kerta vaikka ihan samasta asiasta.
Jaha. Että herralle ei nyt kelpaa vastata asiakohtaisesti niihin kohtiin, joihin on sanottavaa. No, tämä on varmaan viimeinen viestini sinulle tästä aiheesta jos ei kerran kelpaa.

Jännästi kyllä jätit kommentoimatta itse niihin kirjoituksiini sitten tuon nojalla.

Siksi minä niitä ympäristöveroja yhdistän vihreään siirtymään, kun siten ne meille myydään. Jos niistä päättävät sanovat, että se on tärkeä osa sitä, niin silloin minä oletan, että se on niiden peruste.
Jaha. No minä en ole tällaista kuvaa saanut että en tiedä mistä olet sitten nuo liitokset tehnyt ja kumpi tässä nyt sitten on "oikeassa" eli onko yleisempi kuva ihmisillä sinun vai minun näkemykseni mukainen.

Minä nyt kuitenkin aina olen ymmärtänyt että mitään veroja ei korvamerkitä tiettyyn käyttöön vaan verotetaan tietyistä asioista. Se on ihan eri asia kuin ottaa rahat tiettyä asiaa varten tietystä paikasta. En ole kuullut että sellaista tehtäisiin mutta ehkä sinä olet.

Onko muilla tähän jotain näkemystä antaa? Onko tosiaan niin että veroista saatuja rahoja korvamerkitään ja ympäristöveroista kerättävät varat menevät muka ympäristöasioihin? Minä uskon ja väitän että ei todellakaan. Ihan naurettava ajatus monestakin syystä.

Kuten minun viesteistä pitäisi ymmärtää, ei ne minun mielestäni vihreää siirtymää edistä. Tässä oli minun pointti aika selkokielellä. Jos ollaan samaa mieltä, niin mikä vimma sinulla on vängätä?
Niin siis sanot että ne verot eivät edistä vihreää siirtymää? Miten tämä väite liittyy mitenkään siihen mitä minä sanoin? En ole sanonut että ympäristön perusteella verotettavat asiat ajavat millään tavalla (suoraan) vihreitä asioita. Se on vain tapa verottaa ja ohjata ihmisten käyttäytymistä. Mitään uutta vihreää teknologiaa sillä ei synny mutta ylipäänsä veroilla kerättävillä rahoilla voi syntyä.

Yhä olet vähän kujalla että mitä tässä olen sanonut ja silti valitat että minä jauhan samaa asiaa? Kai sitä täytyy jauhaa kun et ole vielä asiaa tajunnut :p Mutta ehkä en sitten tätä viestiä enempää, kuten jo kirjoitin.

Sinun mielestä ilmeisesti olisi kiva, että valtio kerää veroja ja niitä käyttää sitten teknologian kehittämiseen ja yritysten kehittämiseen. Vaikka sä minun juttuja pidät idioottimaisina ja erikoisina yhdistelminä, niin asia nyt on vain niin, että valtio ei Suomessa eikä yleensä muissakaan demokratioissa ole ottanut tällaisia tehtäviä itselleen. Semmoista ei vaan tapahdu.
Kenen mielestä sitten ei olisi? :D Varsinkin jos sillä on samalla potentaalia parantaa kaikkien hyvinvointia.

Outo väite ettei valtiolla olisi mitään tekemistä minkään teollisuuden ja kehityksen kanssa kun on VR, Valtra ja muut valtion omistuksessa tai osaomistuksessa olevat nimikkeet olemassa :D

Mikään ei edelleenkään estä tekemästä päätöstä että laitetaan nyt rahaa tutkimukseen, kehitykseen ja koulutukseen sen osalta. Sinä olet tässä vain kapeakatseinen ja jumitat siinä että "ei ole missään tämmöstä" vaikka edes se ei pidä paikkaansa.

Et taida hirveästi massimiehiä tuntea. Pikkaisen on tuollaista kateellista ja lapsellista nurinaa heitäkin kohtaa.
Hetkinen? Etkös se ollut nimenomaan sinä joka sanoit että ihminen on ahne, laiska tai jotain? Eikö meidän näkemys siis olekaan sama?

Minä siis sanoin että se kehitykseen ja muuhun panostaminen tulee juuri sen kautta että halutaan kerätä lisää massia. Ei siellä mikään puhdas maailmanparannus ole tavoitteena vaan se saattaa tulla sivutuotteena jos on tullakseen.

Jos siis luotetaan "massimiehiin" niin ensisijaisena pyrkimyksenä on silloin voiton maksimointi. Se ei ole historiassa ollut kauhean usein linjassa sen kanssa mikä on hyväksi ympäristölle.

Minä tunnen joitakin ja jokainen todellakin panostaa uusiin ideoihin ja yrityksiin, ihan muiden kehittämiin, varsin avokätisesti ja tukee siten uusien ideoiden ja keksintöjen kypsymistä valmiiksi. Vaikka ne aika huonolla todennäköisyydellä onnistuukin.
Totta kai sitä massia tungetaan potentiaalisiin paikkoihin että sitä saisi lisää. Eri asia täysin tuleeko siitä mitään muita tuloksia koskaan ja nekin uudet ideat ei välttämättä - ja luultavasti - helpota ympäristöasioita yhtään mitenkään.

Valtio näitä ei todellakaan tue vaan tällaisten pienien firmojen aloittaminen ja kehittäminen on Suomessa hullun riskialtista taloudellisesti ja vaikka mitään ei jäisi itselle näistä käteen, niin tukia ei muuten tipu. Ei siinäkään tilanteessa, että käteen jäisi vähemmän kuin asunnon vuokra on. Ei auta mitään käydä sossun luukulla.
Taas hoet tätä että "valtio ei tue". No ei tue mutta kuten sanoin niin mikään ei estä tukemasta ja minusta siinä olisi potentiaalia. Silti vain tukeudut siihen että "valtio ei tee sitä ja tätä" ja "ei tehdä tällaista muuallakaan". Miksi jumittaa noihin etkä näe että se ei olisi kuin tehdä.

Tuollainen sokea "kapitalismi kyllä korjaa"-ajatus ei kauhean pitkälle tule kantamaan.

Eikös täällä sosialismista tykätä, niin voisihan tuosta vähän mallia ottaa. Valtio voisi aivan hyvin teettää työkykyisillä työttömillä hommia. Silloin sen ei tarvii olla tuottavaakaan. Ihan vaikka roskien keräystä tien varsista. Työtähän se valvontakin olisi jollekin.
Ja siis tällä saadaan mitä aikaiseksi? Työllistyvätkö ihmiset tekemällä turhaa työtä?

Kuulostaa kateellisen puheelta kun ei itse "voi" vain "maata kotona". Voin itse sanoa että työttömänä olemisessa ei ole mitään kadehdittavaa vaikka niin moni tuntuu kateellinen olevan ja tuolla kostomentaliteetilla on liikkeellä.

Ideasi tuntuu olevan vain että työttömät pitää laittaa johonkin vaikka siitä ei olisi yhtään mitään hyötyä. Ei kauhean ratkaisukeskeistä ajattelua.

Minulla ei siis ole itselläni mitään ideoita antaa mutta tiedän ainakin mikä on ihan turhaa ajan ja resurssien kulutusta. Aika moni "aktivointitoimista" on juuri sitä.

Ei voisi olla päivät pitkät päihteissä kiinni vaan saa elämään rytmiä, näkee muita ihmisiä ja saa edes jonkinlaista työkokemusta. Sitä kautta olisi joku ihmisarvoinen tulevaisuus ja merkitys kyseisillä ihmisillä. Mieluummin minä veroja maksan tuollaista varten kuin siihen että toimitetaan tyhjää ja vedetään viinaa/huumeita minun työllä ansaitsemilla rahoilla.
No niin. Eli työttömät on siis päihdeongelmaisia, epäsosiaalia ja eivät omaa työkokemusta? Melkoiset yleistykset sieltä.

Sinä siis mieluusti maksat siitä että saat ihmiset tekemään jotain turhanpäiväistä hommaa alipalkattuna. Ok, ei yllätä.
 
Valvonta olisi työtä kyllä mutta entäs se roskien keräys? Eikö se ole työtä ollenkaan? Vai onko se sellaista työtä josta ei tarvitse maksaa palkkaa?
Se on varmasti semmoista työtä, että kukaan ei ole valmis maksamaan siitä sitä arvoa mitä se tuottaa. Valtio- ja kunta voisi aivan hyvin järjestää tällaista puuhastelua. Siitä en itsekään pidä, että yksityisiin voittoa tavoitteleviin yrityksiin laitettaisi ihmisiä ilmaiseksi samoihin hommiin mitä palkalliset tekee. Ei siinä tietenkään ole mitään järkeä.

Vaihtoehtoja pitäisi luoda ja olla. Yksi on uudelleenkoulutus, toinen valtion/kunnan puuhastelut ja kolmas ja paras, että tekee itse asialle jotain. Hakee töitä tai alkaa itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi.
 
Ylös Bottom