Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valtiontalous, velka, verotus ja työllisyystoimet

Täältä kannattaa käydä vähän vilkuilemassa, että mistä ne verotulot kertyvät:


Minun on ainakin erittäin vaikea faktatiedon pohjalta lähteä vaatimaan, että hyvätuloisten pitäisi vielä enemmän maksaa veroja. Sellainen pieni korjausliike olisi paikallaan, että noita 2. ja 3. korkeimmin tienaavien verotusta pitäisi selvästi keventää.

Ei siitä oikein kannata yhteiskunnan rangaista, että on käynyt kunnolla kouluja, tehnyt ahkerasti työtä ja menestynyt. Kuten sanottu, se ei kannusta. Ihan oikeasti. Ja lisäksi nämä tyypit saattaa muuttaa sitten jonnekin muualle, koska he oikeasti pärjäävät missä tahansa ja tosi monissa maissa niille maksetaan paremmat liksat ja tulee pienemmät verot. Ylipäätään menestyvänä on monissa maissa mukavampi elää kuin Suomessa. Olen keski-ikäinen ja minunkin ikäluokasta useampi on muuttanut maihin, joissa pärjäävät näin paremmin. Uskoisin, että nuoremmilla polvilla on vielä pienempi kynnys lähteä ulkomaille, kun maailma on globalisoitunut entisestään ja kielimuurit pienentyneet. Tällainen aivovuoto tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi.

Nyt sitten vielä verotetaan kahta kauheammin, jos tekee vähän ekstratöitä. Itsekin yritän aloittaa yhden täysipäiväisen työn lisäksi vielä sivutoimisena toisen työn. Verottaja rankaisee todella armottomasti. En todellakaan ymmärrä miksi. Rahan takia ei kannattaisi tehdä, mutta minulla on tässä tapauksessa muita motivaattoreita. Tuttuja on töissä myös opetus- ja terveydenhuollon alalla. Siellä on työntekijäpula ja tarjolla olisi lisätöitä. Siis ihan yhteiskuntaa suoraan auttavia lisätöitä. Mutta ihmiset kieltäytyy, kun niistä lisätöistä maksetaan niin kovat verot, että ei kannata tehdä.

Hyvin vähän tunnen ihmisiä ketkä ei ole työelämässä. Niistä harvoista yhdelle yritin aikani tarjotella eri työpaikkoja mihin varmasti pääsis. Lopulta hän sanoi, että ei hän sieltä saa paljon sen enempää mitä saa tukia ja hän mieluummin juo päivät kaljaa kuin käy töissä. Sit tekee toki pimeänä käteisellä pikkuhommia, nii saa varmasti käteen kaljan juonnista enemmän kuin iso osa työssä käyvistä.

Niin monesti tulee nykyään vastaan tuo, että ei kannata tehdä töitä, että ihan satavarmasti meillä on liian hyvät tuet ja korkeat verot. Jos tukia vielä parannettais ja veroja korotettaisi, niin ihan varmasti se ei johda mihinkään hyvään. Valitettavasti se pakko on maailman paras motivaattori, ja on itselläkin auttanut menemään läpi paikoista ja asioista, joista en olisi kuvitellutkaan voivani mennä.
 
Kovalla työllä tullaan rikkaaksi ja jos siitä ei pääse nauttimaan kun anarkistit haluavat raapaista veroasteen 80 prossaan niin miksi kukaan tekisi kovaa työtä. Tämän hallituksen aikana kovasta työstä viimein palkitaan.
Ikinä en ole tehnyt niin kovaa työtä, kuin siivojana joskus nuorena ja ikinä en ole saanut yhtä vähän palkkaa. Taisin kokeilla joskus ilmaislehtien jakelua, joka oli suunnilleen yhtä rankkaa. Aika moni tekee siis kovaa työtä tulematta rikkaaksi. Siivoojista ainakin osa saa asumistukea ja muita etuuksia, eli kovan työn tekijälle jää vähemmän käteen.
 
Se, mikä on tapahtunut itselle, ei pitäisi olla mittari, mitä toivoo tapahtuvan muille. Jo antiikin filosofit ymmärsivät, että yhteiskunta toimii istuttamalla puita, joiden varjosta ei itse pääse nauttimaan.

Nuorempana oli vaan kauheita duuneja, jotka jättivät ikävät traumat moniin aspekteihin työelämässä. Silloin ei tiedetty myöskään mitään jostain autismin tai ADD:n hoidosta. Nyt tiedetään. En haluaisi kenenkään joutuvan käymään samoja juttuja läpi, mitä itselle tuli vastaan vain sen takia, että itseäni harmittaa kun asiat eivät olleet yhtä hyvin.
Kiitoksia hienosta poiminnasta, mutta ei nyt tyhmälle välttämättä auennut. Pointti on siinä, että työtä pitää ottaa vastaan, jos siihen on kykenevä.

Palkkasin myös ADHD:n kanssa elävän insinöörin ja jouduin ensimmäiset 1.5 vuotta pitelemään häntä kädestä kiinni, mutta saatiin homma toimimaan, ennenkuin kaikkien niiden ylimääräisten työtuntien, ymmärtämisen ja kuuntelemisen jälkeen kaveri vain totesi, että ei tykkää työstä koska joutuu soittelemaan asiakkaille. Tuli töihin myynti-insinööriksi...

Oma perhe-elämä kärsi ja olin burnoutin partaalla ylläolevan ja monen muun asian kasautuessa ja päivien venyessä usein 12-13 tuntisiksi ja tätä jatkui 4 vuotta. Tämän lisäksi olen kärsinyt todella pahasta sairaudesta viimeiset 15 vuotta, johon moderni lääketiede ei parannusta tiedä (tai tahdo tietää kun no money) ja yritin jopa saada valtion rahoitusta tämän tutkimiseen, jotta voisin auttaa kanssakärsijöitäni, mutta kaikesta opin ja nyt stressinsietokykyni on kehittynyt melko uudelle tasolle. 15 vuotta sitten istuin 23-vuotiaana äidin luona kotona ja mietin, että kait se elämä oli tässä sitten ja soronoo. Nyt olen 85% terve ja pienen tyttölapsen onnellinen isä, mutta seuraavat vaikeudet kolkuttelevat jo ovella.

Ehkäpä summasummarum - olkoon se vaikka kuinka vanhanaikainen mielipide, niin silti olen sitä mieltä, että meitä vanhemmat ihmiset olivat yleisestiottaen vahvempia ja onnellisempia, koska vaikka tilanne oli mikä, niin sitä oli vain pakko mennä eteenpäin. Huom! Tämä ei tarkoita, etteikö monella ihmisellä olisi se tilanne, että he tarvitsevat yhteiskunnan pitkäaikaista tukea, ennenkuin siihen elämään pääsee taas kiinni.
 
....Itselleni jää vuokran jälkeen käteen n. vajaa 400 euroa. Siitä pitää ostaa ruoat, vaatteet, maksaa netti, puhelinlasku, ylipäänsä elää. Ja yhtään säästöjä ei saa olla, koska sitten jos on säästöjä, ei saa myöskään tukia....

Nyt veti kyllä hiljaiseksi. En kuvitellut, että jonkun tilanne voisi oikeasti olla noin karu. Onhan netti edes tarpeeksi nopea päivittäisiin vaatimuksiin? Kuinka paljon pitäisi jäädä, että olisit tyytyväinen, ja miksi koet että sinulle pitäisi vastikkeettomasti maksaa niin paljon? Eikä tuo mainitsemasi terveydenhuolto yms. mitä olet saanut, ole myöskään ihan ilmaista yhteiskunnalle ollut.

Muistutan, että elämäsi on tietoon tulleiden asioiden valossa edelleen ollut helppoa ja yltäkylläistä verraten sellaisiin, jotka ovat eläneet tai elävät nyt oikeasti huonoissa oloissa. Mielestäni noissa olosuhteissa eläjällä ei ole juuri varaa valittaa, tai en ainakaan nää miksi se valittaminen olisi kannattavaa. Hyvä että olet kuitenkin pyrkinyt aktiivisesti ylöspäin. Itse olen ollut viimeiset kuusi vuotta lähes koko ajan joko opiskelija tai työtön, en itsekään siis rahoissani kieriskele.


....pakko sanoa, että kyllä kutakuinkin huonoin mahdollinen hallituskokoonpano saatiin tavallisen ihmisen näkökulmasta.

Lasken itseni tavalliseksi ihmiseksi, ja olen pitkälti eri mieltä. En minäkään siihen täysin tyytyväinen ole, mutta uskon että nyt suunta parempaan on mahdollista ottaa. Olisi kiva jos suomalainen hyvinvointivaltio olisi jotakuinkin voimissaan vielä tulevina vuosikymmeninä.
 
Nyt veti kyllä hiljaiseksi. En kuvitellut, että jonkun tilanne voisi oikeasti olla noin karu. Onhan netti edes tarpeeksi nopea päivittäisiin vaatimuksiin? Kuinka paljon pitäisi jäädä, että olisit tyytyväinen, ja miksi koet että sinulle pitäisi vastikkeettomasti maksaa niin paljon? Eikä tuo mainitsemasi terveydenhuolto yms. mitä olet saanut, ole myöskään ihan ilmaista yhteiskunnalle ollut.
Nykyaikana netti on pakollinen paha. Siellä hoidetaan kaikki päivittäiset asiat.

Mitä tulee tuohon, että kuinka paljon pitäisi jäädä, että olisin tyytyväinen, niin sen verta, että pystyy elämään. Tällä hetkellä se on siinä ja siinä. Mutta jos lähdetään lisää leikkaamaan, sitten se ei enää olekaan siinä ja siinä. Sitten vaan ei pärjätä. Ja kuten sanoin, olen työkyvytön, mutta pyrkimyksenä on päästä takaisin opiskelemaan ja työelämään. Mutta nuo leikkaukset tulevat vaikuttamaan myös siihen. Esimerkiksi minulla on lääkkeitä jotka joudun maksamaan itse, psykoterapiasta maksan vajaa 200 euroa kuussa omasta pussista. Jos olisin työkykyinen ja työelämässä, ei nuo summat haittaisi. Koska silloin pystyn ne maksamaan. Mutta nyt maksan noita jotta pääsen takaisin elämään.
 
Esimerkiksi minulla on lääkkeitä jotka joudun maksamaan itse, psykoterapiasta maksan vajaa 200 euroa kuussa omasta pussista. Jos olisin työkykyinen ja työelämässä, ei nuo summat haittaisi. Koska silloin pystyn ne maksamaan. Mutta nyt maksan noita jotta pääsen takaisin elämään.
Jos olisit työelämässä ja työterveydenhuollon piirissä, saisit ohituskaistan erityissairaanhoidon palveluihin, jotka maksetaan julkisista varoista. Lisäksi voisit saada ainakin osan terapioista ilmaiseksi ja aivan eri tavalla lääkitystä myös. Julkiselta puolelta ei saa kovin helposti lähetteitä erilaisiin tutkimuksiin ja siksi köyhillä ja työelämästä syrjääntyneillä ei ole mahdollisuutta saada parasta mahdollista terveydenhuoltoa.
 
Täältä kannattaa käydä vähän vilkuilemassa, että mistä ne verotulot kertyvät:


Minun on ainakin erittäin vaikea faktatiedon pohjalta lähteä vaatimaan, että hyvätuloisten pitäisi vielä enemmän maksaa veroja. Sellainen pieni korjausliike olisi paikallaan, että noita 2. ja 3. korkeimmin tienaavien verotusta pitäisi selvästi keventää.

Ei siitä oikein kannata yhteiskunnan rangaista, että on käynyt kunnolla kouluja, tehnyt ahkerasti työtä ja menestynyt. Kuten sanottu, se ei kannusta. Ihan oikeasti. Ja lisäksi nämä tyypit saattaa muuttaa sitten jonnekin muualle, koska he oikeasti pärjäävät missä tahansa ja tosi monissa maissa niille maksetaan paremmat liksat ja tulee pienemmät verot. Ylipäätään menestyvänä on monissa maissa mukavampi elää kuin Suomessa. Olen keski-ikäinen ja minunkin ikäluokasta useampi on muuttanut maihin, joissa pärjäävät näin paremmin. Uskoisin, että nuoremmilla polvilla on vielä pienempi kynnys lähteä ulkomaille, kun maailma on globalisoitunut entisestään ja kielimuurit pienentyneet. Tällainen aivovuoto tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi.

Kyllä se on just näin, han hirvittää nuo puheet veronostoista. Verotus on millä tahansa mittarilla nyt jo aivan överiä Suomessa kansainvälisesti verrattuna, samaan aikaan ostovoima vaikka Saksaan tai Ruotsiinkin verrattuna on surkea.

Meillä huoltosuhde sakkaa ja pitäisi ulkomailta myöden houkutella lisää käsiä hommeleihin, että pysyy tämä pakka kasassa. Miten esim. joku Intialainen ohjelmisto-osaaja valitsisi edes nyt Suomen mielummin kuin vaikka Saksan kun: 1) Paskat palkat 2) SUPERKORKEA verotus 3) Kallista 4) Paskat ilmat jnejne. Varsinkin kohta 2 on ongelma, siis nyt jo. Eli tässähän ei ole kyse pelkästään siitä, että hyvätuloisten kannattaa nostaa kytkintä pois Suomesta. Vaan samaan aikaan voisi suoda ajatuksen myös sille, että kuinka paljon jo tähän mennessä olemme menettäneet ulkomailta tulevaa potentiaalista osaamista aivan överillä verotusasteella? Niin moni on valinnut toisen maan, varsinkin vähän viksummat yksilöt tietää ja osaa laskea, että Suomea ei kannata valita. Tätä yhtälöä pitäisi nyt jotenkin yrittää muuttaa ja tehdä Suomesta houkuttelevampi vaihtoehto. Eikä tämä nyt tietenkään pelkästään ohjelmisto-osaajia koske, Suomessa verotuksen progressio alkaa jo aika pienilläkin palkoilla pahasti syömään motia "yrittää kovempaa"

 
Ja sitten kun ne verorahat vielä tungetaan...

Siis kelatkaa nyt. Esimerkiksi ne sukupuolineutraalit liikennemerkit männä vuonnako se nyt oli. Taannoin osui silmiin iltsun artikkeli aiheesta missä kerrottiin että pelkästään suurien kaupunkien kohdalla hintalappu oli yhteensä kymmeniä miljoonia euroja.

Tämmöseen prkleen huuhaahaan meidän verorahoja tungetaan.

Että kyllä mäkin olen samaa mieltä toisen kommentoijan kanssa. Ei tämä ole ehkä paras mahdollinen hallitus, mutta luoja paratkoon jos se edes vähän saisi tolkkua tähän rahan käyttöön.

*edit. Jaoin tässä väärää tietoa eli korjattua tietoa aiheesta toisen käyttäjän toimesta alempana.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisit työelämässä ja työterveydenhuollon piirissä, saisit ohituskaistan erityissairaanhoidon palveluihin, jotka maksetaan julkisista varoista. Lisäksi voisit saada ainakin osan terapioista ilmaiseksi ja aivan eri tavalla lääkitystä myös. Julkiselta puolelta ei saa kovin helposti lähetteitä erilaisiin tutkimuksiin ja siksi köyhillä ja työelämästä syrjääntyneillä ei ole mahdollisuutta saada parasta mahdollista terveydenhuoltoa.
Ja sekin riippuu täysin tarjoaako työnantaja moista. Ainakaan tähän mennessä yksikään paikka, missä olen ollut duunissa ei ole tarjonnut kattavaa työterveydenhuoltoa mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Kela ei myöskään tue tiettyjä lääkkeitä ollenkaan, minkä vuoksi omista saan pulittaa 300e kuussa joka palkasta, vain jotta pysyisin edes siinä kondiksessa, että työelämässä voi pysyä.

Aikanaan julkinen puoli sentään sai avustettua noihin tutkimuksiin, jolla löydettiin oikeat lääkkeet. Siinä meni vuosia, mutta ainakin se tapahtui. Ajatus siitä, että jo nyt olemattomista terveydenhuollon budjeteista leikattaisiin, on painajaismainen.
 
Ja sekin riippuu täysin tarjoaako työnantaja moista. Ainakaan tähän mennessä yksikään paikka, missä olen ollut duunissa ei ole tarjonnut kattavaa työterveydenhuoltoa mielenterveyteen liittyvissä asioissa.
Siinäkin on sellainen puoli, että yleensä paremmissa työpaikoissa on parempi ja kattavampi työterveys eli tasan ei mene onnen lahjat edes työtätekevien keskuudessa.
 
Siis kelatkaa nyt. Esimerkiksi ne sukupuolineutraalit liikennemerkit männä vuonnako se nyt oli. Taannoin osui silmiin iltsun artikkeli aiheesta missä kerrottiin että pelkästään suurien kaupunkien kohdalla hintalappu oli yhteensä kymmeniä miljoonia euroja.

Tämmöseen prkleen huuhaahaan meidän verorahoja tungetaan.
Ihan näin se ei mennyt, mutta väärinkäsitys on ymmärrettävä. Osaltaan tätä väärän käsityksen leviämistä myös edisti tuo mainitsemasi juttu, josta Julkisen sanan neuvosto antoi langettavan päätöksen, koska otsikon väite siitä, että mainitut kustannukset olisivat johtuneet vain sukupuolineutraaleista merkeistä, ei pitänyt paikkaansa.

Vaihtoon laitettiin nimittäin aivan kaikki liikennemerkit, myös siis ne, joissa ei ole mitään ihmishahmoja. Ihmishahmojen uusissa ulkoasuissakaan ei suunnittelijoiden mukaan ollut ensisijaisesti tarkoitus tavoitella sukupuolineutraaliutta vaan selkeyttä. Liikennemerkit siis vaihdettiin ja se oli kallista, mutta muutoksen syy ei ollut sukupuolineutraalius.
 
Noista kolmesta se leikkaaminen olisi hyvä aloittaa. Eivät suoraan ainakaan ole pois Suomen kansalaisten selkä nahasta.
Muut asiat ovat monimutkaisenpia kokonaisuuksia nähdäkseni, mutta minun on erityisen vaikea ymmärtää, että miten Suomi oikeasti voittaa tähdätessään 2035 hiilineutraaliuuteen, Euroopan Unionin tähdätessä vuoteen 2050.

Kuka tästä Suomessa hyötyy? Eikös meillä ollut jo maailman puhtain ilma?Saadanko me houkuteltua paljon hyviä osaajia Suomeen sen takia, että ollaan tässä asiassa edelläkävijä?
 
  • Like
Reactions: Zod
Esimerkiksi minulla on lääkkeitä jotka joudun maksamaan itse, psykoterapiasta maksan vajaa 200 euroa kuussa omasta pussista.

Ja oma pussisi on kaikkien yhteinen pussi, johon sinulla on kansalaisuutesi takia käyttöoikeus. Väittäisin että olet siitä johtuen varsin onnekas. Paljonkohan esim. kehitysmaiden katulapset saavat lääke- ja psykoterapia korvausta? Veikkaan huomattavasti vähemmän, heidän nettinsäkin on epäilemättä hitaampi. Jos jollekin annetaan jotain ilmaiseksi, tulisi lähtökohtaisesti olla kiitollinen, ennemmin kuin vaatia saada enemmän. Oman osansa vertaaminen täydelliseen utopiaan on mielestäni aina typerää. Tätä näkee nykyään tapahtuvan harmillisen usein.

Pointtini on, pidän irvokkaana sitä miten objektiivisesti hyväosaiset valittavat elinolosuhteitaan. Toki he saavat niin tehdä, mutta ainakin minulle siitä tulee aika surullinen, ja jossain määrin jopa kuvottunut olo.
 
Ja oma pussisi on kaikkien yhteinen pussi, johon sinulla on kansalaisuutesi takia käyttöoikeus. Väittäisin että olet siitä johtuen varsin onnekas. Paljonkohan esim. kehitysmaiden katulapset saavat lääke- ja psykoterapia korvausta? Veikkaan huomattavasti vähemmän, heidän nettinsäkin on epäilemättä hitaampi. Jos jollekin annetaan jotain ilmaiseksi, tulisi lähtökohtaisesti olla kiitollinen, ennemmin kuin vaatia saada enemmän. Oman osansa vertaaminen täydelliseen utopiaan on mielestäni aina typerää. Tätä näkee nykyään tapahtuvan harmillisen usein.

Pointtini on, pidän irvokkaana sitä miten objektiivisesti hyväosaiset valittavat elinolosuhteitaan. Toki he saavat niin tehdä, mutta ainakin minulle siitä tulee aika surullinen, ja jossain määrin jopa kuvottunut olo.
Whataboutismi kunniaan. Kyllä, on hirveää että kehitysmaissa ihmiset kärsivät. Ja mielestäni heitä pitää auttaa. Mutta, me emme ole kehitysmaa. Me olemme hyvinvointivaltio. Hyvinvointivaltiossa pidetään huolta niistä ketkä eivät pärjää. Se on ihan hyvä asia. Ja kyllä, olen kiitollinen aivan kaikesta. Ja autan myös itse ihmisiä aina kun vain siihen kykenen. Ja suurin syy miksi pyrin kuntoon, on se, että sitten voin itse vuorostani auttaa niitä jotka apua tarvitsevat.
 
Jos kuitenkin on ns. jatkuvasti riippuvainen yhteiskunnan ja muiden osapuolten avustuksesta selvitäkseen, on yleensä peiliin katsomisen paikka.
Jaa, no mites mun tapauksessa kun oon niin vaikeasti vammainen etten töitä pysty edes tekemään? Tarvitsen suunnilleen kaikissa päivittäisissä toiminnoissa apua, niin onko se peiliin katsomisen paikka? Olisi muuten kiva tietää, mitä esim. Orpo tähän sanoisi.
Whataboutismi kunniaan. Kyllä, on hirveää että kehitysmaissa ihmiset kärsivät. Ja mielestäni heitä pitää auttaa. Mutta, me emme ole kehitysmaa. Me olemme hyvinvointivaltio. Hyvinvointivaltiossa pidetään huolta niistä ketkä eivät pärjää. Se on ihan hyvä asia. Ja kyllä, olen kiitollinen aivan kaikesta. Ja autan myös itse ihmisiä aina kun vain siihen kykenen. Ja suurin syy miksi pyrin kuntoon, on se, että sitten voin itse vuorostani auttaa niitä jotka apua tarvitsevat.
Ei voi kuin arvostaa tällaista, jatka samaan malliin. :)

Oottekos ihan varmoja, että jos kokoomus saisi kaikki lakialoitteensa läpi, niin valtionvelka tulisi pienemään? Vähän epäilen. Todennäköisesti velka ei pienene ja terveydenhuollon rapautuminen vaan pahenee. Orpo sanoo että työtä tekemällä Suomi pelastuu, mutta jos sotesta tosiaan leikataan, kun niitä varoja pitäisi vaan lisätä, niin sairaanhoitajia tulee olemaan vähemmän ja ENEMMÄN TYÖTTÖMINÄ. Kohta täällä on amerikan malli, kun vaan ne terveet ja hyväosaiset pääsee hoitoon, mikä on aivan hullua. En halua Suomesta mitään kehitysmaata. Valtonen ja kumppanit ymmärrä mitään tavallisen ihmisen elämästä.
 
Orvosta en välitä, sellainen myötäilijän oloinen nahjus, mutta Valtonen on uskoakseni taloudelliselta osaamiseltaan ihan politiikkojen kärkikastia. Niitä tämä maa myös tarvitsee - ihmisiä, jotka eivät tarvitse läjää neuvonantajia ymmärtääkseen talouden monimutkaista kokonaisuutta sekä pitkän tähtäimen tavoitteita.

Mistä meistä kukaan tietää, että milloin niitä velkoja pitäisi alkaa maksella? Onko vyön kiristäminen nyt pahempi synti ja radikaalimpi veto kuin vaikka 5 vuoden päästä? Veronkiertoa pitää myös hallita, mutta se ei vain valitettavasti onnistu maan sisäisesti optimaalisesti, vaan tähän tarvittaisiin useamman maan sitoomus. Tällaista tuskin tulee tapahtumaan valitettavasti...

Jos verotetaan liian rankalla kädellä ja työ, eikä yrittäjyys enää maistu, niin kuka maksaa hyvinvointivaltion ylläpidon tai eläkkeet?
 
Muut asiat ovat monimutkaisenpia kokonaisuuksia nähdäkseni, mutta minun on erityisen vaikea ymmärtää, että miten Suomi oikeasti voittaa tähdätessään 2035 hiilineutraaliuuteen, Euroopan Unionin tähdätessä vuoteen 2050.

Kuka tästä Suomessa hyötyy? Eikös meillä ollut jo maailman puhtain ilma?Saadanko me houkuteltua paljon hyviä osaajia Suomeen sen takia, että ollaan tässä asiassa edelläkävijä?
Tarkoitatko, että rahallisesti hyötyy? Miksi pitäisi?
Eiköhän tässä ole kysymys ihan koko ihmiskunnan elämän jatkumisesta vs. Kaiken elinkelvottomaksi saastuttaminen.
Kunpa joskus ihmiset ymmärtäisivät, että meillä on vain tämä yksi pallo jolla kaikki joudumme elämään. Riippumatta tulotasosta.

Tietysti aina on näitä kenopäitä jotka eivät ymmärrä mitä se tarkoittaa, mutta toivossa on parempi elää, kuin epätoivossa.
 
Tarkoitatko, että rahallisesti hyötyy? Miksi pitäisi?
Eiköhän tässä ole kysymys ihan koko ihmiskunnan elämän jatkumisesta vs. Kaiken elinkelvottomaksi saastuttaminen.
Kunpa joskus ihmiset ymmärtäisivät, että meillä on vain tämä yksi pallo jolla kaikki joudumme elämään. Riippumatta tulotasosta.

Tietysti aina on näitä kenopäitä jotka eivät ymmärrä mitä se tarkoittaa, mutta toivossa on parempi elää, kuin epätoivossa.
Nohnoh, eipäs nimitellä siellä epäsuorasti.

Jos Suomen jo tämänhetkinen taloudellinen tilanne ei ole Euroopan mittakaavassa kummoinen tällä hetkellä, niin nytkö on se oikea aika vetää maalilinja 15 vuotta Euroopan Unionia aikasemmaksi? Tämän kokoisen maan, joka on jo erinomaisella tasolla ilmeisesti vrt. moneen muuhun.

Planeetasta pitää kyllä huolehtia, mutta siihen on monia muitakin keinoja, joiden hintaa ja vaikutusta on myös paljon helpompaa laskea. Tämä 2035 lupaus on jälleen kerran asia, jonka auki laskeminen on varmasti sen verran monimutkainen asia, ettei sitä ole edes kunnolla tehty ennenkuin on lähdetty kilpeä kiillottamaan jonnekin pamppujen ilmastokokoukseen.

Kuka ne sähköautojen infrat ja sun muut muutokset maksaa jos talous vaan taantuu? Otetaanko lisää velkaa tähänkin asiaan?
 
Ylös Bottom