Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valve suunnittelee "konsolia"?

Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Ilmajäähdytetyn koneen äänekkyys riippuu tuulettimien laadun ja pyörimisnopeuden lisäksi siitä kuinka suurella jännitteillä ja kellotaajuuksilla cpu/gpu toimii. Mun pc:ssä äänenkkäin komponentti on mekaaninen kovalevy. Pelkkää SSD levyä käytettäissä kone on pelatessa hieman hiljaisempi kuin nykyiset konsolit idlenä. Tämä koska olen halunnut koneesta mahdollimman hiljaisen ja tinkinyt hieman tehoista. Näytönohjainta on kellotettu vain lievästi 925 -> 1025 Mhz ja jännitettä laskettu 1175 -> 1100 mV enkä välitä että näytönohjaimen lämmöt nousevat 85-90 asteeseen (92c:ssa kortin bios alkaa rajoittamaan tehoja). Jos haluaisi nosta kelloja enemmän ja/tai pitää lämmöt alle 70 asteessa tuulettimia pitäisi huudattaa reilusti (10-15 dB) lujemalla.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Mun täytyy myöntää että oon ihan pihalla tästä Steam Machine (/Box) jutusta. En osaa löytää sitä pointti mistä monet tuntuvat olevan innoissan.

Korjatkaa jos olen väärässä jossakin näistä:
- Valve ei tule valmistamaan Steam Boxia, vaan tekee vain speksit joiden mukaan sitten mikä tahansa valmistaja voi tehdä sellaisen.
- Ei tule olemaan yhtä tiettyä Steam Boxia, vaan vaihtoehtoja tulee useampaan eri hintakategoriaan.
- Mikään valmistaja ei tule myymään näitä Steam Boxeja tappiolla, sillä ei ole mitään toimintamallia jolla he saisivat rahan takaisin myöhemmin.

Miten tämä Steam Machine/Box sitten eroaa nykytilanteesta jossa on ihan tavallinen PC? Tekeekö uusi nimi laitteesta jotenkin paremman?
http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse#announcements/detail/2145128928746175450

Tutkitaan hieman hintoja:
Titan näyttis maksaa tonnin NVIDIA GeForce TITAN | Näytönohjaimet | Verkkokauppa.com
Kovo maksaa 120 euroa Seagate 1TB Hybrid SSHD-levy, 8GB SSD, 2,5", 5400 rpm, SATA III | 118.00e - Jimms.fi
16GB muisti maksaa 140 euroa 16 GB kit | DDR3 | Verkkokauppa.com
Prossu maksaa 350 euroa Intel Core i7 4770K 3.5 GHz LGA1150 -suoritin, boxed. | Intel Core i3/i5/i7 (LGA1150) | Prosessorit | Verkkokauppa.com
Poweri 80 euroa Cooler Master Silent Pro Gold 450 W - tehokas ja hiljainen 450 W virtalähde. | ATX | Virtalähteet | Verkkokauppa.com
Emolevy 120 euroa Intel LGA1150 (microATX) | Emolevyt | Verkkokauppa.com
Kotelo, johdot ja muu sälä ~70 euroa
Jospa tässä ei tulisi mukana näppistä eikä hiirtä, mutta Steam ohjain, lasketaan sille hinnaksi vaikka 50 euroa.
= 1930 euroa.

Vaihtamalla näyttiksen vaikka GTX760:ksi, hinta laskee 1230 euroon, GTX780 kanssa hinta on 1580 euroa ja GTX660:n kanssa kokoonpanon hinnaksi tulee 1110 euroa. Mä en ymmärrä tota SSD/HDD kombolevyä, jossa SSD:tä vain 8GB. Se pitää ääntä ihan niinkuin HDD ja on ihan yhtä haljoamisaltis kuin normi HDD. Paljon mieluummin ottaisin vaikka 256GB SSD levyn, joka on nopeampi, hiljaisempi ja potentiaalisesti kestää paljon pitempään. Tosin samalla kovon hinta nousee kaksinkertaiseksi.
Tuollaisen koneen voit hakea kaupasta vaikka tänään, poislukien tietenkin ohjain. Mä en ymmärrä sitä miksi jotkut ihmiset on tästä Steam Box -konseptista innoissaan. Onko ollu jotenkin epäselvää että kunnon tykki-PC:tä ei olisi mahdollista saada jos mieli tekee?
Steam OS on jo paljon mielenkiintoisempi konsepti. Onhan noita Linuxeja paljon ennenkin koitettu nostaa vaihtoehdoksi Windowsin rinnalle, nyt nähdään miten Valve siinä onnistuu. Tietenkin se rajoittaa koneen käyttöä hyvin tehokkaasti, joten täysipainoiseen käyttöön pitäisi edelleen ostaa Windows toiseksi käyttäjärjestelmäksi, mutta jos koneella tulisi vain pelattua ja surffattua netissä, riittäisi pelkkä Steam OS. Kuinka hyvä käyttis on kyseessä, se jää nähtäväksi, eihän se ole vielä edes valmis. Tai ainakin Valven ilmoituksen mukaan heillä on vielä useampi asia ratkaisematta.

edit: Noista prossuvaihtoehdoista vielä, en yhtään pysty käsittään miksi kukaan pistäisi pelikoneeseen i3 -prossua, mutta sekin oli tuonne laitettu vaihtoehdoksi. Sen kanssa hinta laskisi 200 eurolla. Se kuitenkin muodostaisi tuommoisessa koneessa melkoisen pullonkaulan. i5 prossu voisi potentiaalisesti sopia GTX660 kanssa kaveriksi, mutta sekin on aika hassu kohta säästää kun katsoo mimmoinen suorituskyky ero on i7 ja i5 välillä, vaikka hinnassa säästää vain 100 euroa: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
edit2: GTX780 on hinta/teho suhteessa paljon Titania parempi vaihtoehto: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Mun täytyy myöntää että oon ihan pihalla tästä Steam Machine (/Box) jutusta. En osaa löytää sitä pointti mistä monet tuntuvat olevan innoissan.

  • Saadaan viimein Windows pois alta syömästä resursseja.
  • Uusi merkittävä (?) tekijä lisäämään kilpailua.
  • Valmiiksi mietitty, konsolimainen ratkaisu television viereen.
  • Uusia ajatuksia ja ideoita.
  • Perinteisiä konsoleita vapaampi ympäristö kehittää ja luoda.
  • Vapaasti laitevalmistajien lisenssioitava käyttöjärjestelmä.
  • Steam asennettavissa edelleen myös Windows-PC:lle ja samoilla tunnareilla pelit jatkuu.

Helppohan tuosta on innostua. Valve on ollut pioneeri ja luottamus siihen on vankkaa tasoa.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Saadaan viimein Windows pois alta syömästä resursseja.
Steam OS - osittain ehkä. Steam Box - ei.
Uusi merkittävä (?) tekijä lisäämään kilpailua.
Steam OS - kyllä. Steam Box - ei.
Valmiiksi mietitty, konsolimainen ratkaisu television viereen.
Miten Steam Box sopii tähän paremmin kuin mikä tahansa hiljainen PC mitä löytyy kaupan hyllyltä tai minkä voit rakentaa itse?
Uusia ajatuksia ja ideoita.
Steam OS:ssä ehkä, se tiedetään paremmin kun kertovat yksityiskohtia. Epäilen ettei se ole mitään muuta kuin perus Linux johon on käyttöjärjestelmä tasolla istutettu Steam kauppa ja ehkä käyttiksen point'n'click asennus. Toistaiseksi Valve ei ole kertonut mitään uusia ajatuksia tai ideoita.
Perinteisiä konsoleita vapaampi ympäristö kehittää ja luoda.
Niinkuin perus PC nykyisellään, Steam Box ei tuo tähän mitään uutta.
Vapaasti laitevalmistajien lisenssioitava käyttöjärjestelmä.
Ei kai sitä tarvitse lisensoida kun Steam OS tulee vapaaseen jakeluun. Tämä ei kuitenkaan mitenkään liity Steam Boxiin.
Steam asennettavissa edelleen myös Windows-PC:lle ja samoilla tunnareilla pelit jatkuu.
Eikös Steam ole jo aikaisemminkin istutettu Linux ympäristöön, täten Steam OS ei tuo mitään uutta, ellei semmoiseksi lasketa kaupan integroiminen käyttöjärjestelmään. Positiiviselle puolelle täytyy toki laskea se että Nvidia varmastikin nyt panostaa ajureiden tekemiseen myös Linuxille, mutta toistaiseksi on kuultu vain dokumennoinnin asteittaisesta avaamisesta että Linux kehittäjät pystyvät tekemään paremmat 3rd party ajurit.
Samaan hengähdykseen voidaan kysyä yrittääkö Steam rajoittaa kilpailua? Jos EU määrää uhkasakolla Microsoftin tarjoamaan muita selaimia oman käyttöjärjestelmään upotetun IE:n tilalle, melko varmasti GOG, Greenmangaming, Origin yms tulevat älähtämään tästä samasta.
Helppohan tuosta on innostua. Valve on ollut pioneeri ja luottamus siihen on vankkaa tasoa.
Steam pelasti PC-pelaamisen ja Half Life toi uusia tuulia FPS pelaamiseen, mutta mun on vaikea ymmärtää miksi Valve olisi sen luotettavampi tai innovoivampi yritys kuin mikään muukaan. Mun näppituntuma Steam Boxiin on se että Valve yrittää pitää PC-pelaamista otsikoissa samaan aikaan kun uusi konsolisukupolvi on ovella, vähän niinkuin syödäkseen osan myynnistä. Mutta, tuo konsepti on kuin keisarin uudet vaatteet, mitä uutta siinä oikeesti on? Vaikka Steam Box -merkillä myytäisiin vaikka kuinka kamalasti koneita, silti niiden osuus koko PC asennuskannasta jää hyvin pieneksi prosentiksi, pelitekijöiden täytyy siis jatkossakin ottaa huomioon myös noiden speksien ulkopuolella olevat laitteet. Keskittyminen Nvidian näytönohjaimiin kyllä varmaankin monen mielessä huolestuttaa Radeon-näytönohjaimien omistajia. Kilpailun rajoittaminen ei ole ainakaan kuluttajan etujen mukaista avoimessa PC arkkitehtuurissa.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Mun mielestä toi Steam Box ei ole sinänsä se juttu, koska - kuten Valve on itsekin linjannut - mikä tahansa PC voi pyörittää Steam OS:ää. Tärkeintä asiassa on nähdäkseni tuo Steam OS ja uusi kontrolleri. Steam OS ainakin lupaa olevansa muutakin kuin pelkkä Linux uudelleennimettynä. Ilmeisesti panostavat siihen, että rauta olisi mahdollisimman tehokkaasti pelien käytössä, eli ajurit, kirjastot jne. olisivat optimoituja pelien tarpeita silmällä pitäen. Toki tämä on suureksi osaksi vasta maalailua, jää nähtäväksi kuinka paljon suorituskyky eroaa esim. verrattuna windows-alustalla ajettavaan peliin.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Pakko sanoa, ettei mulle ole myöskään avautunut tämä idea. Onko mun kone Steam Box sitten kun siihen on asennettu Steam OS ja olen ostanut sellasen ohjaimen? Eikö täysin sama tulos tulisi kun pitää windowsin ja ostaa jonkun toisen ohjaimen? :confused:
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

No eiköhän SteamBox ole se referenssikone, joka vähän kuin vastaa Nexus -merkkiä Android-tyotteissa.

Eli tuote on high-end -kone, näyttämään muille Steam-konevalmistajille esimerkkiä.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Mulla on se käsitys että suurin osa pc peleistä ei tällä hetkellä toimi linuxissa. Winella voi varmaan saada jotain peleja toimimaan, mutta nykyaikaset directx 10+ pelit tuskin toimii ainakaa samalla frameratella? Jos tämä on totta niin eikö tuo yksistään ole jo aika valtava parannus että pelaajilla on vaihoehtona myös linux pohjainen käyttis.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Mulla on se käsitys että suurin osa pc peleistä ei tällä hetkellä toimi linuxissa. Winella voi varmaan saada jotain peleja toimimaan, mutta nykyaikaset directx 10+ pelit tuskin toimii ainakaa samalla frameratella? Jos tämä on totta niin eikö tuo yksistään ole jo aika valtava parannus että pelaajilla on vaihoehtona myös linux pohjainen käyttis.

No itsellä Ubuntulla pelit "toimi", mutta ulkoasu näytti vuosituhannen alkupuoliskon peleistä, sekä koneen tuuletin huusi hullun lailla.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Valve on julkaissut videon, jossa esitellään Steam Controlleria tositoimissa monen eri genreä edustavan pelin(Portal 2, Civilization V, Counter Strike: Global Offensive ja Papers, Please) voimin.

[video=youtube;eeAjkbNq4xI]http://www.youtube.com/watch?v=eeAjkbNq4xI[/video]
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Valve on julkaissut videon, jossa esitellään Steam Controlleria tositoimissa monen eri genreä edustavan pelin(Portal 2, Civilization V, Counter Strike: Global Offensive ja Papers, Please) voimin.
Oh my god. Suhtauduin varovaisen optimistisesti tuohon, mutta tuohan on kuin kaksi läppärin kosketuslevyä vierekkäin. Yök.
Paljon on puhuttu kuinka konsolien ohjaimet häviää hiiri/näppis yhdistelmälle FPS peleissä, mutta tuon kanssa häviää kyllä konsoliohjaimille, puhumattakaan hiiri/näppis yhdistelmälle. Civ5, mulle ei tulis mieleenikään pelata kyseistä peliä kosketuslevyn kanssa, eikä kyllä konsoliohjaimellakaan. Noh, tulipa selväksi ton vempeleen potentiaalisuus, ei tarvii enää miettiä hankkiiko vai ei.
Oli kohtuullisen huvittavaa katsella kun tyyppi lääppii useemman kerran peukalolla laidasta laitaan että sai kursorin liikkuun ruudun laidasta toiseen, miettiköhän samalla että tämähän on kätevää :)

Muistan kun pidin Ibarin käyttämää pientä punaista ohjaintattia kosketuslevyä paljon parempana vaihtoehtona, mutta koskaan en raaskinu pistää sitä IBM:n ylihintaa ostokseen pelkän tatin takia ja sitten jälkikäteen vi*utti. Sen jälkeen tuli micro usb-vastaanottimet ja langattomat hiiret = ongelma ratkaistu. Sitten tatit tuli konsoliohjaimiin ja nyt "evoluutiona" Valve tuo kosketuslevyt tattien tilalle. Toi olis ehdottomasti pitäny toteuttaa siten ettei sormia oteta levyiltä ollenkaan pois. Jonkinlainen portaaton hiiren nopeus riippuen kuinka kaukana peukalo on keskustasta. En tiedä miten olisi noin toiminu, mutta toi nyt ei ainakaan toimi.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Toi olis ehdottomasti pitäny toteuttaa siten ettei sormia oteta levyiltä ollenkaan pois. Jonkinlainen portaaton hiiren nopeus riippuen kuinka kaukana peukalo on keskustasta. En tiedä miten olisi noin toiminu, mutta toi nyt ei ainakaan toimi.

Ihan samalla laillahan hiirellä pelataan ja ei siinäkään pidetä koko ajan hiirtä matossa kiinni kun sitäkin pitää nostaa välillä
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Paljon on puhuttu kuinka konsolien ohjaimet häviää hiiri/näppis yhdistelmälle FPS peleissä, mutta tuon kanssa häviää kyllä konsoliohjaimille, puhumattakaan hiiri/näppis yhdistelmälle. Civ5, mulle ei tulis mieleenikään pelata kyseistä peliä kosketuslevyn kanssa, eikä kyllä konsoliohjaimellakaan.

Juu meneppäs pelaamaan sitä Civ5 tai DOTA2 sillä konsolin ohjaimella sitten :rolleyes:

Siitä miten hyvin tuo toimii missäkin pelissä on aika helvetin mahdotonta sanoa ennenkuin tuota testaa. Ihan sama jos mä nyt dumaisin että DS4 ja X1 pädi on ihan täyttä paskaa, kertaakaan kumpaakaan kokeilematta.

Näppiksen ja hiiren vertaaminen mihin tahansa pädiin nyt on myös kanssa vähän epäreilua, kun se nyt sattuu olemaan paras yhdistelmä melkein joka peliin. Urheilupelit ja tasohyppelyt oikeastaan käytännössä ainoat mitä on mukavempi ja parempi pelata pädillä... Se m+kb vaan ei ole sohvakäytössä mikään kovin optimaalinen ratkaisu ja sen takia tälläiselle pädille onkin PC:n kanssa käytettäväksi kysyntää. Kannattaa myös muistaa se että Steam Machineen/PC:hen saat kiinni minkä tahansa ohjaimen joten jos ei Valven ohjain nappaa niin eikun vaan 360, X1, Wiimote, DS3 tai DS4 käyttöön. Konsoleilla oot jumissa sen konsolin valmistajan kapulan kanssa (tai tietty voit aina ostaa jonkun Mad Catzin tai vastaavan "laadukkaan" kopion :D).
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Ihan samalla laillahan hiirellä pelataan ja ei siinäkään pidetä koko ajan hiirtä matossa kiinni kun sitäkin pitää nostaa välillä
Ei mulla ole hiirimattoa ollu yli viiteentoista vuoteen, laserhiiret ei tarvii semmosia. Mulla on tässä koneessa 5760*1200 resoluution työpöytä ja saan laidasta laitaan osoittimen nostamatta hiirtä tai kättä ja ilman että olisi hiirikiihdyttimiä päällä. Tossa videolla liikutettiin noin 800 pikselin matka ja sinä aikana nostettiin peukalo 3 kertaa kosketuslevyltä. Tuossahan ei ole mitään väliä jos tykkää pelata esimerkiksi läppärin kosketuslevyllä hiiren sijaan. Kerroin oman mielipiteeni vempeleestä, kukin voi olla eri mieltä jos tykkää.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Vai sellainen ohjain. Näyttää siltä että peukaloita ei voi oikein lepuuttaa ja ne on oltava niin että ohjaus tapahtuu peukaloiden päillä ylhäältä alas, ei hyvä. Tosin kyllä tuo pelailu tuossa videolla näytti sujuvan, mutta pelkän videon perusteella ei miinun mieleeni.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Ihan samalla laillahan hiirellä pelataan ja ei siinäkään pidetä koko ajan hiirtä matossa kiinni kun sitäkin pitää nostaa välillä
Edit: piti vastata iplolle, en korjaa koska kännykkä...


Ei, vaan juuri noin kuten touchpadeissa. Tuolloin on helpompi korjata yli menevät rullaukset. "Tattiohjauksella" korjaukset joutuu tekemään moninkertaisella korjausliikkeellä.
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Ei mulla ole hiirimattoa ollu yli viiteentoista vuoteen, laserhiiret ei tarvii semmosia. Mulla on tässä koneessa 5760*1200 resoluution työpöytä ja saan laidasta laitaan osoittimen nostamatta hiirtä tai kättä ja ilman että olisi hiirikiihdyttimiä päällä.
Joo no mutta kyse oli pelaamisesta, eikä mistään työpöydän hiirenliikuttelusta. Koitappas pelata matsi bäfää nostamatta hiirtä kertaakaan. :rolleyes:
Mutta tottahan se toki on, että tolla saa aikalailla veivata. Herkkyyttä voi varmasti nostaa, mutta siitä tulee aika epätarkkaa.
Ei toi hiiren käyttäminen mua kiinnosta, ei se toimisi muillakaan peliohjaimilla. Mutta itse pelatessakin joutui vetelemään sormilla ihan samaan tapaan kun pelais jo monesti mainitulla läppärin kosketuslevyllä. Onpahan ihmellinen ohjain, ja pahasti ollaan menty metsään ainakin minun mielestäni.
Tässähän on jo mainittu, että voi käyttää muitakin ohjaimia, mutta jos ohjaimenkin vaihtaa, niin miksi edes ostaisi koko steam boxia, kun se ei taida tarjota oikein mitään etua PC tai next gen konsoliin verrattuna?
 
Vastaus: Valve suunnittelee "konsolia"?

Joo no mutta kyse oli pelaamisesta, eikä mistään työpöydän hiirenliikuttelusta. Koitappas pelata matsi bäfää nostamatta hiirtä kertaakaan. :rolleyes:
Mutta tottahan se toki on, että tolla saa aikalailla veivata. Herkkyyttä voi varmasti nostaa, mutta siitä tulee aika epätarkkaa.
Ei toi hiiren käyttäminen mua kiinnosta, ei se toimisi muillakaan peliohjaimilla. Mutta itse pelatessakin joutui vetelemään sormilla ihan samaan tapaan kun pelais jo monesti mainitulla läppärin kosketuslevyllä. Onpahan ihmellinen ohjain, ja pahasti ollaan menty metsään ainakin minun mielestäni.
Tässähän on jo mainittu, että voi käyttää muitakin ohjaimia, mutta jos ohjaimenkin vaihtaa, niin miksi edes ostaisi koko steam boxia, kun se ei taida tarjota oikein mitään etua PC tai next gen konsoliin verrattuna?

Niin siis, eiköhän tuossa ohjaimessa ole monta eri ohjausmoodia. Hiirimoodi, jolloin se toimii touchpädinä, ja tattimoodi, jolloin sormea ei tarvitse jatkuvasti liu'uttaa, vaan riittää että sormen vie rinkulan reunoille (mitä kauempana keskustasta, sitä nopeampi liike).

Hiirimoodi on siis tarkempi strategiapeleissä, jolloin osoittimen liike pysähtyy kun sormi pysähtyy, tattimoodissa taas on helpompi tehdä pitkiä yhtäjaksoisia liikkeitä.
 
Ylös Bottom