Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2

Alkaisko olee valmista.

Mitä seurannut tämän pelin kehitystä ja ihmisten mielipiteitä, olisi ehkä ollut parempi vain kuopata koko peli. Toivon, että olen väärässä, mutta varmuudella voi sanoa ettei sieltä tule mitään mullistavaa. Joku keskinkertainen räpellys mikä ratsastaa ensimmäisen osan maineella.
 
Nyt vahvistettiin julkaisu lokakuulle ja tuli myös PC Gamerin ennakko pelistä.


Odotukset ovat ainakin minulla tippuneet tämän pelin osalta todella matalalle. Toki silloin pelillä voi olla myös mahdollisuus yllättää varsin positiivisesti. Toivottavasti näin kävisi juuri tässä tapauksessa.
 
Odotukset ovat ainakin minulla tippuneet tämän pelin osalta todella matalalle. Toki silloin pelillä voi olla myös mahdollisuus yllättää varsin positiivisesti. Toivottavasti näin kävisi juuri tässä tapauksessa.
Jospa tälle käy samat kuin Dead Island 2:selle ja sieltä paljastuukin hemmetin hyvä peli
 
Mitä seurannut tämän pelin kehitystä ja ihmisten mielipiteitä, olisi ehkä ollut parempi vain kuopata koko peli. Toivon, että olen väärässä, mutta varmuudella voi sanoa ettei sieltä tule mitään mullistavaa. Joku keskinkertainen räpellys mikä ratsastaa ensimmäisen osan maineella.
Pakko kysyä, että millä maineella? Pelasin Bloodlinesin viime vuonna ensimmäistä kertaa ja keskinkertainen räpellys kuvasi sitä mielestäni erinomaisesti. Pelin tunnelma ja maailma olivat ainoat asiat mistä jäi kokonaisvaltaisesti positiivinen vaikutelma. Käsikirjoituksessa oli hetkensä, mutta loppu oli märkä lapanen naamalle, kun monen kymmenen tunnin paisuttelun jälkeen koko tarina laukaistiin huonoksi vitsiksi. Arvostan visiota, joka pelissä on selvästi ollut, mutta toteutus on jäänyt puolivillaiselle asteelle.

Taistelumekaniikat oli ainakin tuliaseilla aivan kauheat. Ainut positiivinen asia oli, että taistelu helpottuu kykyjen kasvaessa huomattavasti, vaikka absurdeja vaikeustasopiikkejä tulikin vähän väliä. Peli oli lisäksi fanikorjausten jälkeenkin buginen kuin mikä. Tämä tosin osoittautui ihan käteväksi ominaisuudeksi, koska pari viimeistä pomoa tuntuivat liki mahdottomilta, ellei niitä olisi saanut helposti glitchattua looppeihin, joissa ne eivät tehneet vahinkoa ollenkaan.

Kentät olivat putkimaisia, itseään toistavia ja mieleen jäi erityisesti yksi uusi vihollistyyppi, jota sen esittelyn jälkeen spämmättiin lähes jokaisen vastaantulevan nurkan ja oven takaa. Tämä lienee ollut aika väsynyttä pelisuunnittelua jo vuonna 2004. Plussaa kuitenkin erittäin tunnelmallisista hubialueista ja muutamasta immersive sim -tyyppisestä kentästä, joissa sai suorittaa ja tutkia vapaammin. Aika vähiin ne hyvät kentät kuitenkin kokonaisuutena jäi.

Ei ollut myöskään kummoinen roolipelinä. Ennen pelin aloittamista on käytännössä pakko käyttää oppaita, jotka kertoo mitkä skillit tulee olemaan pelin edetessä hyödyllisiä ja mitkä jää täysin turhiksi. Jos investoit vääriin kykyihin, niin teet pelistä itsellesi selkeästi hankalamman. Totta kai pelin veteraanit osaavat nyt jo luonnostaan väistää pahimmat miinat, mutta ei tätä kukaan voi objektiivisesti sanoa onnistuneeksi pelisuunnitteluksi. Jos kehittäjällä ei ole kykyä tehdä kaikista lähestymistavoista yhtä valideja, niin sitten lähestymistapoja pitää karsia, koska aika ikävä huomata 20 tunnin jälkeen, että on syytänyt monta rajallista kykypistettä taitoihin, joista on ollut apua ehkä kaksi kertaa koko pelin aikana.

Eli lopputulemana odotan Bloodlines 2:ta hienoisesti kiinnostuneena, koska on hyvin epätodennäköistä, että kaikkien ongelmien jälkeenkään se onnistuisi alittamaan alkuperäisen asettamaa rimaa. Tunnelmalle ja hyvälle tarinalle olisi kovasti tällä hetkellä tilausta, koska näen ilman muuta Masquerade-maailman potentiaalin. Pelattavuuden osalta saavat tehdä minun puolestani ihan mitä tahansa, kunhan eivät lähde liikaa innoittumaan alkuperäisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kysyä, että millä maineella? Pelasin Bloodlinesin viime vuonna ensimmäistä kertaa ja keskinkertainen räpellys kuvasi sitä mielestäni erinomaisesti. Pelin tunnelma ja maailma olivat ainoat asiat mistä jäi kokonaisvaltaisesti positiivinen vaikutelma. Käsikirjoituksessa oli hetkensä, mutta loppu oli märkä lapanen naamalle, kun monen kymmenen tunnin paisuttelun jälkeen koko tarina laukaistiin huonoksi vitsiksi. Arvostan visiota, joka pelissä on selvästi ollut, mutta toteutus on jäänyt puolivillaiselle asteelle.

Taistelumekaniikat oli ainakin tuliaseilla aivan kauheat. Ainut positiivinen asia oli, että taistelu helpottuu kykyjen kasvaessa huomattavasti, vaikka absurdeja vaikeustasopiikkejä tulikin vähän väliä. Peli oli lisäksi fanikorjausten jälkeenkin buginen kuin mikä. Tämä tosin osoittautui ihan käteväksi ominaisuudeksi, koska pari viimeistä pomoa tuntuivat liki mahdottomilta, ellei niitä olisi saanut helposti glitchattua looppeihin, joissa ne eivät tehneet vahinkoa ollenkaan.

Kentät olivat putkimaisia, itseään toistavia ja mieleen jäi erityisesti yksi uusi vihollistyyppi, jota sen esittelyn jälkeen spämmättiin lähes jokaisen vastaantulevan nurkan ja oven takaa. Tämä lienee ollut aika väsynyttä pelisuunnittelua jo vuonna 2004. Plussaa kuitenkin erittäin tunnelmallisista hubialueista ja muutamasta immersive sim -tyyppisestä kentästä, joissa sai suorittaa ja tutkia vapaammin. Aika vähiin ne hyvät kentät kuitenkin kokonaisuutena jäi.

Ei ollut myöskään kummoinen roolipelinä. Ennen pelin aloittamista on käytännössä pakko käyttää oppaita, jotka kertoo mitkä skillit tulee olemaan pelin edetessä hyödyllisiä ja mitkä jää täysin turhiksi. Jos investoit vääriin kykyihin, niin teet pelistä itsellesi selkeästi hankalamman. Totta kai pelin veteraanit osaavat nyt jo luonnostaan väistää pahimmat miinat, mutta ei tätä kukaan voi objektiivisesti sanoa onnistuneeksi pelisuunnitteluksi. Jos kehittäjällä ei ole kykyä tehdä kaikista lähestymistavoista yhtä valideja, niin sitten lähestymistapoja pitää karsia, koska aika ikävä huomata 20 tunnin jälkeen, että on syytänyt monta rajallista kykypistettä taitoihin, joista on ollut apua ehkä kaksi kertaa koko pelin aikana.

Eli lopputulemana odotan Bloodlines 2:ta hienoisesti kiinnostuneena, koska on hyvin epätodennäköistä, että kaikkien ongelmien jälkeenkään se onnistuisi alittamaan alkuperäisen asettamaa rimaa. Tunnelmalle ja hyvälle tarinalle olisi kovasti tällä hetkellä tilausta, koska näen ilman muuta Masquerade-maailman potentiaalin. Pelattavuuden osalta saavat tehdä minun puolestani ihan mitä tahansa, kunhan eivät lähde liikaa innoittumaan alkuperäisestä.
Käytikkö epävirallista päivitystä joka fixaa aika paljon kaikkia eri asioita pelissä ja taisi myös lisätä uutta contenttia



 
Käytikkö epävirallista päivitystä joka fixaa aika paljon kaikkia eri asioita pelissä ja taisi myös lisätä uutta contenttia




Kyllä, Unofficial Patch sisältyy automaattisesti GOG:ista ostettuun versioon. Ilmeisesti kuitenkin ilman lisättyä contenttia.

Esimerkkejä kohdatuista bugeista päivityksistä huolimatta:
- Seinien sisään päätyvät viholliset
- Paikalleen jumiutuvat viholliset (kiva varsinkin jos yrittää hiippailla)
- Pari tehtävää bugasi niin, ettei niitä vain pystynyt edistämään. Toinen oli päätehtävä, joka onneksi korjautui lataamalla aikaisempi tallennus. Sivutehtävä ei korjaantunut. Olisi varmaan pitänyt palata useampi tunti taaksepäin, mikä olisi ollut liikaa pyydetty.
- Perception kyky "paljasti" paikkoja, joissa ei oikeasti ollutkaan sitten mitään tai joku triggeri ei vaan aktivoitunut.
- Ming Xiao oli ensimmäinen liki mahdottomista bosseista. Pelaaja kuolee suunnilleen parista iskusta ja bossi puolestaan imee satoja luoteja. Ilmeisesti liekinheitin olisi purrut paremmin, mutta se on kiva tietää siinä kohtaa, kun seinä on jo tullut vastaan ja kyseistä asetta ei inventaariossa ole. Onneksi bossihuoneen reunoilla olevia podiumeja pystyi liikuttamaan itsensä ja bossin väliin, jolloin oikean kulman löydyttyä pomo jäi toistamaan yhtä ja samaa iskua, jonka podium "torjui" ja pomon sai rauhassa juustottaa hengiltä vaikka peruspistoolilla.
- Toinen nihkeä pomotaistelu oli loppumähinä Sheriffiä vastaan. Portaita ylös ja alas juoksemalla pomon sai tekemään samaa hyppyiskua loputtomiin ja väleissä ehti ampua muutaman luodin selkään.
- Ihan yleinen viimeistelemättömyys lähes kaikessa. Koskaan ei voinut olla ihan sataprosenttisen varma menikö kaikki ihan tarkoitetulla tavalla.

En uskalla edes kuvitella millaisessa kunnossa peli on alunperin ollut Troikan jäljiltä.
 
Taisi kaikki nämä Troikan pelit olla aikamoisia "purkkavirityksiä" teknisesti. Bugeja piisasi (katson sinua Arcanum...)

Tosi pitkä aika siitä kun VtM tullut pelattua ja en muista että ihan näin kauhea olisi ollut, mutta aika toki kultaa muistot. Oli miten oli, kyllä mä tätä jatkoa kyllä ihan ainakin puoli-innoissani odottelen :D
 
Kyllä, Unofficial Patch sisältyy automaattisesti GOG:ista ostettuun versioon. Ilmeisesti kuitenkin ilman lisättyä contenttia.

Esimerkkejä kohdatuista bugeista päivityksistä huolimatta:
- Seinien sisään päätyvät viholliset
- Paikalleen jumiutuvat viholliset (kiva varsinkin jos yrittää hiippailla)
- Pari tehtävää bugasi niin, ettei niitä vain pystynyt edistämään. Toinen oli päätehtävä, joka onneksi korjautui lataamalla aikaisempi tallennus. Sivutehtävä ei korjaantunut. Olisi varmaan pitänyt palata useampi tunti taaksepäin, mikä olisi ollut liikaa pyydetty.
- Perception kyky "paljasti" paikkoja, joissa ei oikeasti ollutkaan sitten mitään tai joku triggeri ei vaan aktivoitunut.
- Ming Xiao oli ensimmäinen liki mahdottomista bosseista. Pelaaja kuolee suunnilleen parista iskusta ja bossi puolestaan imee satoja luoteja. Ilmeisesti liekinheitin olisi purrut paremmin, mutta se on kiva tietää siinä kohtaa, kun seinä on jo tullut vastaan ja kyseistä asetta ei inventaariossa ole. Onneksi bossihuoneen reunoilla olevia podiumeja pystyi liikuttamaan itsensä ja bossin väliin, jolloin oikean kulman löydyttyä pomo jäi toistamaan yhtä ja samaa iskua, jonka podium "torjui" ja pomon sai rauhassa juustottaa hengiltä vaikka peruspistoolilla.
- Toinen nihkeä pomotaistelu oli loppumähinä Sheriffiä vastaan. Portaita ylös ja alas juoksemalla pomon sai tekemään samaa hyppyiskua loputtomiin ja väleissä ehti ampua muutaman luodin selkään.
- Ihan yleinen viimeistelemättömyys lähes kaikessa. Koskaan ei voinut olla ihan sataprosenttisen varma menikö kaikki ihan tarkoitetulla tavalla.

En uskalla edes kuvitella millaisessa kunnossa peli on alunperin ollut Troikan jäljiltä.
GOG version päivitys on vain se basic patch joten aika paljon juttuja jää pois ja GOG taitaa olla se päivitetty 2022 viimeksi kun taas tuo epävirallinen päivitys päivittyi viimeksi eileen

 
Ylös Bottom