Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Viimeinen sotaleikki. Nyt.

Sivarissa on kuulkaa hyvätkin puolensa: Kaveri pääsi sivarin kautta unelmahommiin sairaalan ATK-vastaavaksi. Kyllä korpeaa kun sinne on koulutettunakin hankalaa päästä.. Eikä se pelätty 13 kuukautta todellisuudessa ole muuta kuin työskentelyä normaalia huonommalla palkalla. Sellainen mielikuva minulla on asiasta.

Itse olen armeijani käynyt (HelItR - TuusItPr - Tykki AU).
 
Vanhana (no ei nyt hirveen) sivarina täytyy hieman aukaista suuta. Kyllä mun mielestä sivari/armeija kasvattaa luonnetta, eli samoilla linjoilla Frankin kanssa ollaan. Jotenkin vaan tuntuu, että suomen nuoret ei hirveesti ajattele vastuuta jonka ottaa vannoessaan valan tälle maalle. Valitsin sivarin, koska en mä tosi paikan tullen pystyis alistua sotaan, eli siihen, että jostain ylemmältä tasolta tulee käsky: "tapa toi punapaitainen" tms. Kyllä mä olisin voinnut mennä sotaa leikkimään vaikka 3 vuodeksi, mutta periaatteesta valitsin siviilipalveluksen ja suosittelen sitä lämpimästi, jos hiemankin on ongelmia ton oikean sodankäynnin kanssa. Sillä muistakaa, että jos sinne rintamalle oikeasti lähdetään niin siitä on leikki kaukana. No meni ehkä hieman vakaksi, mutta jotenkin ihmetyttää porukkojen asenteen vaikka joka päivä tulee ties mistä uutisista kuvia jostain länsirannalta ihmisten palasista. Samanlaista sotaa siellä käydään. No joo nyt lopetan.... ja siirryn takas pelailemaan jotain kivaa sotapeliä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Sillä muistakaa, että jos sinne rintamalle oikeasti lähdetään niin siitä on leikki kaukana.


Ilman torjumisen hyviä puolia: sitä ei tehdä rintamalla, saatika hyökkäysmielessä. Tuskin minäkään jalkaväkeen änkisin.
 
Itse en pitänyt koko armeija touhusta yhtään mutta en olettanutkaan että se olisi helppoa. Vieläkin silloin tällöin palautuu mieleen armeija-ajat, eikä paljoa naurata. Vituttaa vaan ajatella koko asiaa. Armeija ei ollut minulle fyysisesti mahdoton urakka mutta henkisellä puolella oli vaikeata, vaikka otinkin huumorin kannalta.

Tosiaan toisille se sopii paremmin ja toisille ei. Ennen armeijaa ajattelin että pystyisin tarpeen tullen tarttumaan aseisiin ja puolustamaan isänmaata. Armeijan jälkeen en ole oikein varma asiasta. Kaipa sitä tositilanteessa ei niin ajattele koko asiaa...tiedä sitten.

Veli suoritti sivarin, eikä se helppoa hänelläkään ollut. Hän hoiti hoitokodissa lapsia, jotka olivat jäänet orvoiksi tai joiden vanhemmilla ei ollut taitoa tai halua hoitaa lapsia. Eipä varmastikkaan kovimmallekaan miehelle ilo kuunella lapsen kertovan kuolleista vanhemmistaan, ja näyttävän kartalta minne heidät on haudattu...

No joka tapauksessa sivari ei ole nössöilyä. Jos tuntuu siltä ettei pystyisi tekemään niitä juttuja mitä armeijassa vaaditaan ei ole häpeäksi mennä sivariin. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon ettei sivari ole mitään lastenleikkiä sekään. Itselleni valinta hetkellä vaakakupissa painoi enemmän pituus. Ehkä nyt valitsisin toisin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
Paitsi että intissä kärsii tuo sosiaalinen osa elämästä jonkun verran enemmän. Riippuu tietty paikasta, jossa joutuu siviili- tai asepalveluksensa suorittamaan.

Näin voidaan "lievästi" sanoa. Intissä ei päässyt välillä edes tytöllensä soittamaan, sivarissa voi tehdä senkin vaikka keskellä päivää. Saatika sitten näkee sen joka ilta kun on vapaata!

Intin siis kävin vaan sivareita minulla ei ole mitään vastaan. Jos ei pää kestä niin sitten ei kestä. Tai mikä syy nyt sitten onkaan.
 
Kyllähän se intti on käyty (II/99 6kk ilmatorjunta). Mun mielestä jos vaan henkinen/fyysinen puoli on kunnossa, niin toi intti kannattaa ottaa vastaan haasteena. Vaikka siellä synkkää olikin, tuli siellä myös opittua esim. itsehillintää ja myös henkinen kantti koveni.

Itse otin intin lähinnä huumorilla, mutta vaikee sanoa pystyykö siitä repimään huumoria, jos pakotetaan vastoin tahtoa aukkiin 12kk palvelukseen. No harvemmin niitä onneksi aukkiin halutaan, joista huomaa selvästi, että homma ei "nappaa". Jos 6kk haluaa päästä, niin ei kannata olla hyvä ja innokas, mutta ei myöskään mikään alikessujen silmätikku.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe



Ilman torjumisen hyviä puolia: sitä ei tehdä rintamalla, saatika hyökkäysmielessä. Tuskin minäkään jalkaväkeen änkisin.
[/


No tuota... jos vähän miettii nykysodankäyntiä, se ompi yllättävän vaarallista.
Rintamalla? Nykypäivänä rintamat tulee taivaalta, tutkaasemat, muu ilmatorjunta hävitettävien listan kärjessä.
Prosentuaalisesti jo toisessa maailmansodassa kuoli ainakin suomessa eniten tykkimiehiä.

Muuten joo, it-miehiä itsekin, tykillä sekä erilaisilla tutkilla joskus aikoinaan
 
seurustelu harmaissa

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Näin voidaan "lievästi" sanoa. Intissä ei päässyt välillä edes tytöllensä soittamaan, sivarissa voi tehdä senkin vaikka keskellä päivää. Saatika sitten näkee sen joka ilta kun on vapaata!
Tonppa muistutti tosi tärkeästä asiasta:
Siis hoitakaa hemmetissä ne "parisuhdeasiat" kuntoon jo ennen inttiä!! Oma tyttöystäväni ei ollenkaan tajunnut miksi en esimerkiksi päässyt joka viikonloppu vapaalle tai miksi en voinut olla iltavapaalla seuraavaan aamuun asti. Tehtiin sit myöhemmin uudet pelisäännöt mun armeijan ajaksi ja hyvinhän se suhde kesti - vaikka nyt onkin jo uus tyttö kainalossa :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
Nyt lähdetään 8. päivä tonne Upiniemeen.
Öbiksessä kannattaa pyrkiä Tuliasemalinjalle, ei tartte liiemmin metsässä riehua.. Tuli tuolla vietettyä 6kk, sitten lähdin Isosaareen loppuja 6kk tuhlaamaan. Joo, ja öbiksen 1. Komppaniassa on muuten paras messi, löytyy bilispöytää ja pari telkkaria. -99 siellä oli ainakin psx, nykyään en kyllä tiedä. Mutta ainahan voi ottaa oman koneen mukaan..
.
.
joo, ja jos satut törmäämään kumpaankaan skappariin nimeltä Vartiainen, on kuulosuojaus suositeltavaa.. Äijistä lähtee ainakin 200dB meteliä! :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck

Öbiksessä kannattaa pyrkiä Tuliasemalinjalle, ei tartte liiemmin metsässä riehua.. Tuli tuolla vietettyä 6kk, sitten lähdin Isosaareen loppuja 6kk tuhlaamaan. Joo, ja öbiksen 1. Komppaniassa on muuten paras messi, löytyy bilispöytää ja pari telkkaria. -99 siellä oli ainakin psx, nykyään en kyllä tiedä. Mutta ainahan voi ottaa oman koneen mukaan
Kone oli sielä jo -96 kun itse siellä riehuin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg

Kone oli sielä jo -96 kun itse siellä riehuin.
niinpä. Se voi olla aika heikossa hapessa tässä vaiheessa...
Isosaaressa oli muuten Virtua Cop 2-pistoolipeli sodessa!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck

niinpä. Se voi olla aika heikossa hapessa tässä vaiheessa...
Isosaaressa oli muuten Virtua Cop 2-pistoolipeli sodessa!
Mä en noissa saarissa paljon aikaa viettänyt, mitä nyt pari kertaa vallattiin se iso tykkisaari, mikäs se nyt oli, utö? Silloin oli vielä laivaston pojat ja tykkimiehet erikseen, ja me sillit saatiin kulkea akuankkapuvut päällä lomalla. Oi niitä aikoja..... Intissä oppii paljon hyödyllisiä asioita, kuten esim. matka Upinniemestä Inkooseen kestää 17h kajakilla.

Edit: ei utö, kun mäkiluoto.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
Joku sano et upiniemessä olis xbox, eipähän tuu sitäkään ikävä =)
Hyvällä mäihällä voi toki ollakin, mutta upinniemi on iso paikka, ja eri komppanioiden messit on aivan eri tasoilla, esim. edellä mainittu 1K (bilispöytä, sohvia, pari töllöä, videot, pleikka, stereot jne) VS 4K (vanha TV, rikkinäinen sohva,)...
Paikka on tod.näk. muuttunut, mutta ei kannata liikoja odottaa öbikseltä..
 
Jokos lähtijöitä jännittää/ahistaa/masentaa/v*tuttaa/hajottaa?

Itseäni ainakin rupes innostaa kun alokkaan apu nimisessä kirjasessa kerottiin että puolet palvelee 12kk ja toiset puolet 9 tai 6 kk. Jippii.
:p

Oisko vinkkejä mitä sinne kannattaa ottaa mukaan ja mitä ei?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
Jokos lähtijöitä jännittää/ahistaa/masentaa/v*tuttaa/hajottaa?

Itseäni ainakin rupes innostaa kun alokkaan apu nimisessä kirjasessa kerottiin että puolet palvelee 12kk ja toiset puolet 9 tai 6 kk. Jippii.
:p

Oisko vinkkejä mitä sinne kannattaa ottaa mukaan ja mitä ei?

Joo, kaikkia edellä mainittuja... :)
Meikäläinen yrittää päästä 6 kk:lla, mutta varmaankin kyselevät aukkiin kun yo papereissa ei ole valittamista. Saas nähdä...
Siitä, mitä kannattaa ottaa mukaan, katsoppa varusmieheksi-kirjasesta tai oman komppaniasi tervetulolehtisestä.
 
Huomenna sitten mennään =) alkoi kieltämättä päässä liikkumaan outoja ajatuksia viimeyönä... pistetään nekin jännityksen piikkiin.
 
Aaasento!!! Taaaakseee pstu!!

Tervemenoa armeijaan!! Hyvää matkaa kaikille lähtijöille ja ottakaa rennosti siellä... ;) Kyllä se siitä kun ei turhaa stressaa.

T: KaiPr II/95, >>>
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
Jokos lähtijöitä jännittää/ahistaa/masentaa/v*tuttaa/hajottaa?

Tullu tässä keskityttyä vaan tiukasti Shenmue 2:sen pelaamiseen ("viimenen" peli joka on läpipelaamatta, niitä kun on tässä kevään aikana vedetty läpi aika urakka meiningillä, ennen tätä armageddonia =), niin eipä ole pahemmin antanut moisen mörön hyppiä silmille. Eiköhän se karu totuus hypi huomenna silmille ja kovaa =D
 
Ylös Bottom