Tormented Souls (PS5) - Ensifiilikset
Tämähän on siis sellaista oikein perinteistä Resident Eviliä mutta isommalla puzzle-painotuksella. Se tulee selväksi heti alussa. Ensimmäisten ressojen kanssa yhteistä on myös laatu, sillä välivideot on melkein kuin PS1-ajalta. Ääninäyttelystä on taas saatu vielä kömpelömpää ja huonompaa eikä siinä ole edes ressojen camp-fiilistä mukana.
Jossain arvostelussa kritisoitiin alussa nähtävää kohtausta, jonka ajattelin olevan lähinnä nykyaikaan kuuluva ylireaktio. No, ei se ihan väärässä ollut, sillä kohtaus oli todella irrallinen ja turha, joskaan en itse kokenut sitä niin karmeana mitä arvostelun perusteella odotin. Turha kyllä ja ilmeisesti koko kohtauksen perimmäineen syy oli saada ruudulle alastomuutta.
Toinen kritiikkiä saanut asia oli vanhan tyylin rajoitettu tallennus, jonka koin myös olevan turhaa valitusta, sillä hommahan kuuluu vanhoihin RE-peleihin. No, täytyypä sanoa että kyllä aika paljon tympi kun piti vetää uusiksi monen eri huoneen nuohous kuoleman jälkeen, joten jos tuollainen tallennus täytyy mukana olla, niin ainakin se on aina tuntunut jotenkin paremmin rytmitetyltä RE-peleissä.
Kauhua en tästä itse saa kauheasti irti. On siellä groteskeja näkyjä genren tapaan mutta ei ne itselle ole enää vuosiin toimineet. Lähinnä tuovat asiaan kuuluvaa tunnelmaa. Vihut on peruskuvastoa eli jonkinlaisia ihmiskokeita tai mutantteja, joilta puuttuu ehkä osa raajoista ja joihin on kiinnitetty tai kasvanut piikkejä tai muita ulokkeita. Ilmeisesti tässä vihollisia myös kannattaa ja voi tappaa sitä mukaa kun niitä kohtaa, sillä väistely ressojen tapaan tuntui huonolta vaihtoehdolta. Varsinkin kun vihut tuntuvat jäävän aina sen oven taakse, jonne menee, joten ne iskevät heti kun huoneeseen palaa. Ne on siis vähän pakko tappaa pois tai joutuu hyvin helposti stunlockiin.
Pelin välivideoiden grafiikkaa ehdin jo kritisoida mutta itse peli näyttää tarpeeksi hyvältä, mitä auttaa tietysti genreen kuuluva pimeys. Rosoisuus on myös tiettyyn pisteeseen asiaan kuuluvaa. Äänet ääninäyttelyä lukuun ottamatta on nekin kunnossa.
Pituutta tällä ei varmasti voi kovin paljoa olla, sillä tästä löytyy mm. pelaa peli läpi kolmessa tunnissa -trophy. Ja se on hyvä niin, sillä ei tällaiset nyt kovin montaa kymmentä tuntia kannatakaan kestää. Ei varsinkaan tällä laadulla.
Alun perusteella siis kovin hiomaton ja "b-luokan", vanhan ajan kauhuselviytyminen, jossa selviytymistä hyvin vähän oloisesti ja puzzleja senkin edestä. Se sopii minulle ja oli myös oston perusteena. Kyllä tämän parissa hyvin varmasti viihtyy ellei kritiikin kohteet tästä lisäänny tai pahene.