Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

VR-pelaamisen uusi sukupolvi – yleinen keskustelu

Tässä mainio artikkeli linssitekniikoiden ja käytettyjen ratkaisujen vaikutuksesta PSVR:ssä.

Lyhyesti plussana oled kontrasti + värit + HDR ps5:lta ja fresnel linssistä on saatu kaikki irti. Miinuksena sony käyttää diffuusio filtteriä häivyttääkseen pikseleiden välejä mikä johtaa kuvan pehmeyteen (ei niin terävä kun pancake linsseillä) ja lisäksi ”pikselikohina” ei ole tasainen mikä johtaa mura efektiin. Fresnelille ominaisesti sweet spot on pienempi mitä pancake linsseissä.

Monet pelit käyttävät reprojektiota (120hz kuva on 2x 60hz) ja näkyy se blurrina. Tässä metalla ja valvella on parempia tekniikoita, spacewarp ja motion smoothing.

Mura on kyllä siitä raivostuttava että jos sen oppii näkemään sen voi joskus bongata kyllä peleissäkin. Toisessa kokeilemassani Picossa oli kans muraa vaikka siinä oli pancake linssit ja se kyllä häiritsi ainakin yhdessä pelissä. En muista että olisin PSVR:n mura efektiä peleissä bongannut.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kunnon lueskellut näistä VR lasien ongelmista niin täytyy todelta, että mun laseissa on ilmeisesti todella pahasti tuota muraa tai sitten olen vaan tosi herkkä sille.

Melkein kaikkien kokeilemieni pelien kaikissa kohtauksissa tuntuu kuin laseissa olisi joku ohut verkko tai kalvo silmien ja itse pelin välissä. Tuo verkko liikkuu mukana, mikäli liikutan päätä, mikä tekee siitä vielä häiritsevämmän. Käsittääkseni tämä on sitä muraa? Periaattessa verkon takana peli on kyllä ihan terävä näkökentän keskellä (reunoilla sumeampi), mutta tuo verkko pilaa kaiken eikä pelin grafiikat sen vuoksi näytä erityisen hyviltä.

Onkohan mäissä PSVR2 laseissa osassa enemmän tuota muraa kuin toisissa? Mun on vaikea ymmärtää miten tuota voisi olla näkemättä. Vai tottuuko aivot ja silmät katsomaan tuon läpi joskus?
 
Nyt kunnon lueskellut näistä VR lasien ongelmista niin täytyy todelta, että mun laseissa on ilmeisesti todella pahasti tuota muraa tai sitten olen vaan tosi herkkä sille.

Melkein kaikkien kokeilemieni pelien kaikissa kohtauksissa tuntuu kuin laseissa olisi joku ohut verkko tai kalvo silmien ja itse pelin välissä. Tuo verkko liikkuu mukana, mikäli liikutan päätä, mikä tekee siitä vielä häiritsevämmän. Käsittääkseni tämä on sitä muraa? Periaattessa verkon takana peli on kyllä ihan terävä näkökentän keskellä (reunoilla sumeampi), mutta tuo verkko pilaa kaiken eikä pelin grafiikat sen vuoksi näytä erityisen hyviltä.

Onkohan mäissä PSVR2 laseissa osassa enemmän tuota muraa kuin toisissa? Mun on vaikea ymmärtää miten tuota voisi olla näkemättä. Vai tottuuko aivot ja silmät katsomaan tuon läpi joskus?
Verkko = SDE mikä johtuu lasien pikselirakenteesta, siitä ei pääse eroon ja se on vakio. Aivot osaa aika hyvin katsoa tämän läpi.
Mura = suttu eli kuin likaisen ulkolasin takaa maailmaa katselisit. Sen määrä voi vaihdella per headset mutta sen ei pitäisi isosti erottua peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun ostin PSVR1 niin tiesin ettei olla vielä maalissa. Ajattelin että eipä tuo mitään, hyvää hömppää.
Kun ostin PSVR2 niin ajattelin että nyt oltaisiin maalissa (hype!), mutta ei kyllä olla vieläkään maalissa. Kaikki on toki parempaa mutta kyllä tässä matkaa on vielä päästä ihan oikeasti maaliin.
Pitäisi niitä Varjon laseja päästä kokeilemaan, ihan vaan että saisi käsitystä mikä on teknisesti mahdollista tänä päivänä
 
Kun ostin PSVR1 niin tiesin ettei olla vielä maalissa. Ajattelin että eipä tuo mitään, hyvää hömppää.
Kun ostin PSVR2 niin ajattelin että nyt oltaisiin maalissa (hype!), mutta ei kyllä olla vieläkään maalissa. Kaikki on toki parempaa mutta kyllä tässä matkaa on vielä päästä ihan oikeasti maaliin.
Pitäisi niitä Varjon laseja päästä kokeilemaan, ihan vaan että saisi käsitystä mikä on teknisesti mahdollista tänä päivänä
Mielenkiintoisempi vertailukohta (ja halvempi) voisi olla Pico4 PCVR käytössä tai Quest Pro. Kokeilin Picoa ja toisen linssin tarkkuus ja edge-to-edge clarity oli todella mainio, valitettavasti toinen oli reunasta suttuisampi ja palautin laitteen. Sai silti vakuuttumaan että pancake-linssit ovat tulevaisuus.

Uusimpien tietojen mukaan PSVR2 käyttää pikseleissä rakennetta, joka käytännössä laskee tehollisten pikseleiden määrää. Selittää siis lisäksi kuvan pehmeyttä ja blurria mistä jo yllä mainitsin. Pikselien määrä ei kerro koko totuutta.

Itse olen testannut sekä Aeroa että XR3:sta, kumpikin olivat aika kookkaita, enkä päässyt testaamaan kunnon pelisoftilla. Kuva oli tarkka, mutta muuten ei erityisen kiinnostava.

Quest Pro on erittäin mielenkiintoinen:

Kohta tulevassa HTC Vive XR elitessä ei liene yhtä hyvät lissit ja Quest3 tulee vasta syyskuussa. HTC:ssä saa piuhakäytössä kai akunkin irti, ts. kevyemmäksi. Vaikka näissä onkin kompressiota, täytyy sanoa että juuri yo. kommentit nostavat kiinnostusta näihin.
 
Viimeksi muokattu:
Verkko = SDE mikä johtuu lasien pikselirakenteesta, siitä ei pääse eroon ja se on vakio. Aivot osaa aika hyvin katsoa tämän läpi.
Mura = suttu eli kuin likaisen ulkolasin takaa maailmaa katselisit. Sen määrä voi vaihdella per headset mutta sen ei pitäisi isosti erottua peleissä.
Sekä verkkoa että suttua on paljon peleissä. Mun aivot ei ainakaan vielä osaa kyllä mitenkään katsoa tuon läpi. Tuntuu usein, että pelaisi sukkahousut päässä. Tuon vuoksi väritkin tuntuu haaleilta. Jos vertaa tv-ruudun väreihin ja kuvanlaatuun niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Kyllä mä siis tälläkin kykenen pelaamaan, mutta muiden terävästä kuvasta ja kirkkaista väreistä hehkuttamisen jälkeen aloin miettimään, että onkohan itselle osunut jotkut maanantaikappaleet laseista. Voi kun jollain tutulla olisi myös tällaiset, niin pääsisi tekemään vertailua...
 
Ei nyt tuoreempaakaan täysin sopivaa ketjua löytynyt mutta kaipa tämä sopii ok tähänkin.
Quest 3 saapui..
Oma vr ura on vähän on-off.. psvr:ää tuli jonkin verran pelailtua mutta vr-pahoinvointi estää kaikki vapaan "tatti liikkumisen" tai ajopelit joten mitenkään täysillä ei tuohon tullut upottua vaikka muuten ihan huippu juttu oli.
Quest 1 ja 2 tuli myös hommattua ja valitettavan vähäiseksi jäi pelailu. Näissä 3 laitteessa myös yksi ärsytys oli surkeat linssit, kuva sumeni todella nopeasti reunoille.. joku kolmasosa kuva-alasta terävä jos sitäkään.

Quest 3:ssa on kyllä huomattavasti terävämpi kuva lähes laitoihin asti, ilmeisesti niiden pannukakku linssien takia.
Tuon ohella MR, hieman parempi resoluutio ja lisääntynyt teho kiinnosti.
Kerkesin vasta sen First Encounters MR pelin kokeilemaan ja kyllähän tuo huoneen 3d mäppäys toimi hyvin ja peliin tuli mukaan sohva, telkku, pari tuolia jne hyvin "esteiksi" eli pelin pallerot tuli sisään vain seinistä eikä noista esineistä läpi. Huone ei ollut mitenkään super valaistu joten kyllähän tuo videoläpivienti on suht rakeinen ja resoluutioltaan ns. keskinkertainen mutta kyllä tuo minut tempaa mukaansa. Joku tekstin luku kännykästä tai muusta on varmasti vähän niin ja näin jos koko valaistus ei ole todella kirkas (jos ei niin esim. kännykän ruutu palaa puhki kun kamerat säätyy kokonais valoitukseen)

Omaan makuun MR:ssä on tälläkin tekniikalla suurta potentiaalia niin pelien kuin muiden virtuaali näyttöjen ja sisustuksen osalta..
 
Konsolifin voisi kyllä tehdä laitearvion Quest3:sta. Sehän täyttää mitä suurimmassa määrin konsolien kriteerit.
 
Parit tärpit peleistä Quest 3:lla.. Red Matter 2, aivan huikea graafisesti toki suhteuttaen että on stand alone vehje kyseessä.. hyvin tarkka, todella tarkat tekstuurit ja toimiva pelattavuus.. ihan hyvä juoni ja mukava peli. Todellakin otettu tehot irti laitteesta.
Uusinpana on sitten Lego Bricktales. Tämäkin on erittäin onnistunut graafisesti, ihan tuntuu yhtä kyvykkäältä kuin mitä konsoleilla olisi. Kontrollit pääsääntöisesti toimivia mutta täydellisyyteen pitäisi hiukan viilata paria kohtaa. Maailman pyöritys hoituu molempien ohjaimien "grip/grab" yhteistyöllä mutta minusta tuossa toimisi paremmin yksi "grab" + tatti vaihtoehtoisena tapana. Kamera myöskin resetoituu ns. cut scene kohdissa.. ei nyt erityisen häiritsevä mutta ehkä joku soljuvampi tapa olisi tuohonkin. Legojen käsittely toimii ok rakentelussa, palat pysyy siinä otteessa millä ne on otettu ja lukitus/snap palikoiden mahdollisiin kohtiin on aikalailla sopiva, ei liian kaukana, eikä liian tarkallakaan..
Tässähän on myös mixed reality moodi mutta jostain kumman syystä resoluutio putoaa hurjasti ja sitten on peli melkoista sahalaitaa.. vr tilassa siis oma pelaaminen.

Yksi vanha peli toimi myös 3:ssa hyvin eikä näyttänyt edes huonolta.. joku 4v vanha Time Stall oli myös mainio hankinta, semmoinen olikohan 8 kentän "pelasta robo kapteeni" avaruusaluksella sattuvista tapahtumista. Aika siis pysähtyy ja pelaaja voi manipuloida tavaroita ja keksiä miten kapteenin ja muiden muiden pelastus tapahtuu. Peli ei ole varmaan kestoltaan pitkä mutta silti joka kentässä on 3 pelastettavaa ja 3 lisätehtävää... aivan täysin sen 8-9€ arvoinen tuotos.
 
Kannattaa ehdottomasti laittaa Quest games optimizer, muuttaa Quest pelaamista todella paljon positiiviseen suuntaan. Walkabout minigolfissa jopa tuloksetkin parani kun ruutu oli kristallinterävä.
 
Kannattaa ehdottomasti laittaa Quest games optimizer, muuttaa Quest pelaamista todella paljon positiiviseen suuntaan. Walkabout minigolfissa jopa tuloksetkin parani kun ruutu oli kristallinterävä.
Onkos tosta hyötyä quest 2 kanssa, vai pelkästään quest 3? Vissiin molempiin laseihin ajetaan tuo sama viimeisin ohjelmanumero?
 
Onkos tosta hyötyä quest 2 kanssa, vai pelkästään quest 3? Vissiin molempiin laseihin ajetaan tuo sama viimeisin ohjelmanumero?
On hyötyä molempiin, kehittäjän mukaan laseissa näkyvät hardiksen mukaan nuo optimoinnit. Eli Q2:lle ei näe Q3 optimointeja ja päinvastoin.
 
On hyötyä molempiin, kehittäjän mukaan laseissa näkyvät hardiksen mukaan nuo optimoinnit. Eli Q2:lle ei näe Q3 optimointeja ja päinvastoin.
Toimiiks toi silleen että jos haluat pelata pelit optimoituna niin joutuu käynnistää aina ne tuon ohjelman kautta? Sehän näytti olevan tavallaan " oma dash" minne päivittyy noi kaikki pelit.

Ja jos käynnistät pelit normaalisti sieltä questin omasta valikosta niin onko ne optimoimattomia? Vai vaikuttaako tuo game optimizer aina peleihin kun sen kerran asennat laseihin?

Ja viimisenä sellainen kysymys että laittoikos toi optimizer automaattiset optimaaliset asetukset kaikille peleille ettei tarvinnu itse niitä sählätä jos ei halua?
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiks toi silleen että jos haluat pelata pelit optimoituna niin joutuu käynnistää aina ne tuon ohjelman kautta? Sehän näytti olevan tavallaan " oma dash" minne päivittyy noi kaikki pelit.

Ja jos käynnistät pelit normaalisti sieltä questin omasta valikosta niin onko ne optimoimattomia? Vai vaikuttaako tuo game optimizer aina peleihin kun sen kerran asennat laseihin?

Ja viimisenä sellainen kysymys että laittoikos toi optimizer automaattiset optimaaliset asetukset kaikille peleille ettei tarvinnu itse niitä sählätä jos ei halua?
Tuossa on joitakuita arveluttanut accessability optio, mikä antaa sovellukselle mahdollisuuden tarkkailla muita sovelluksia, ja tällöin QGO ”ehtii” asettaa omat asetuksensa aina kun käynnistät pelin ja vaihtaa home environment asetukselle, kun suljet pelin. Tämä hyväksyntä pitää laittaa kerran päälle QGO:sta. Muutoin peli pitää käynnistää QGO:n kautta, jotta asetukset menevät päälle ja silloin ne jäävät voimaan seuraavillekkin peleille jos käynnistät muualta koska QGO ei saa tietoa että suljit sovelluksen.

Kyllä siinä on paljon valmiita asetuksia, mutta pelien kirjosta johtuen ei ehkä ihan kaikkia. Minulla on 42 sovellusta asennettuna, ja niistä 27 QGO tarjoaa profiilin Q3:lle. Q2:lle voisi löytyä enemmänkin.

Käytännössä QGO kannattaa kaikki tunnetut pelit ja tuki on oikein hyvä, vaikkakaan ei 100%. Profiileja on max. 5 per peli: pois päältä (pelin vakio), akunsäästö, korkea framerate, korkea reso, ja erittäin korkea reso.
 
Täytyypä joskus kokeilla. Varmaan fiksuinta ja järkevintä olisi ettei antaisi lupaa muille ohjelmille vaan pelien optimointi toimisi vaan tuon oman ohjelman kautta. Kuullostaa kyllä hyvältä ohjelmalta. Oliko vaikee asentaa?
 
Täytyypä joskus kokeilla. Varmaan fiksuinta ja järkevintä olisi ettei antaisi lupaa muille ohjelmille vaan pelien optimointi toimisi vaan tuon oman ohjelman kautta. Kuullostaa kyllä hyvältä ohjelmalta. Oliko vaikee asentaa?
Ohjeet löytyy QGO:n sivulta, ei ollut vaikea. Itse laitoin kehittäjätilan ensin Q3:seen Metan sivuilta, sitten käynnistin sidequestin ja laitoin siitä päälle langattoman wifin. (sidequest piti ensin kytkeä piuhallisena). Tämän jälkeen asensin QGO:n langattomasti sidequestin kautta ja QGOssa pitää vielä erikseen kytkeä päälle langaton ADB wifi. Muuta ei tarvita. Sidequest ei ole pakollinen, mutta minulla oli se jo muutenkin koneessa.

Tuo accessability on mainio optio ja paljon näppärämpi mitä QGO:n kautta, joten laitoin sen itselleni päälle.
 
Quest 3 mukana tuli Asgards Wrath 2 joka ilmestyi äskettäin ja mm. ign arvosti pelin 10 arvoiseksi.. samoin melkoista hehkutusta monelta tupettajalta, jotka toki jotenkin yli innokkaita monista peleistä.. sponssit jatkuu helpommin jos antaa positiivista arvostelua.
Pari asiaa tuossa yllätti. Peli on luokkaa 32Gt joka on aivan massiivinen quest maailmassa. Toinen ylläri oli se että pystyin pelaamaan tätä vapaassa liikkumismoodissa yli tunnin! Joku taika tässä Q3:ssa on että homma onnistuu paremmin tässä kuin aiemmissa vr laitteissa. (no, laatta meinasi lentää yhdessä vuoristorata pelissä joten ei mopolla moottoritielle..)
Noh, kolmas ylläri oli suhteessa arvosteluihin, aika keskinkertainen grafiikka, sahalaitaa näkyy monessa paikkaa vaikka grafiikka on aika pelkistettyä yleensä. Ja niin, vaikka pelattavuus sinänsä on hiottu hyvin kohdilleen niin ei kyllä mitään wow efektiä tässä tullut, melko yksinkertaista kenttää ja tekemistä.. toki otettava huomioon että tämä on minulla ihan alussa ja peli lienee hurjan pitkä vr peliksi.
 
Quest 3 mukana tuli Asgards Wrath 2 joka ilmestyi äskettäin ja mm. ign arvosti pelin 10 arvoiseksi.. samoin melkoista hehkutusta monelta tupettajalta, jotka toki jotenkin yli innokkaita monista peleistä.. sponssit jatkuu helpommin jos antaa positiivista arvostelua.
Pari asiaa tuossa yllätti. Peli on luokkaa 32Gt joka on aivan massiivinen quest maailmassa. Toinen ylläri oli se että pystyin pelaamaan tätä vapaassa liikkumismoodissa yli tunnin! Joku taika tässä Q3:ssa on että homma onnistuu paremmin tässä kuin aiemmissa vr laitteissa. (no, laatta meinasi lentää yhdessä vuoristorata pelissä joten ei mopolla moottoritielle..)
Noh, kolmas ylläri oli suhteessa arvosteluihin, aika keskinkertainen grafiikka, sahalaitaa näkyy monessa paikkaa vaikka grafiikka on aika pelkistettyä yleensä. Ja niin, vaikka pelattavuus sinänsä on hiottu hyvin kohdilleen niin ei kyllä mitään wow efektiä tässä tullut, melko yksinkertaista kenttää ja tekemistä.. toki otettava huomioon että tämä on minulla ihan alussa ja peli lienee hurjan pitkä vr peliksi.
QGO vaan ostoskoriin ja sillä resoluutiota ylemmäksi. Minulla on 2560 nyt QGO resossa, ja peli on todella terävä. Muutamassa paikkaa on tullut fps dippejä mutta eipä haittaa kun muuten näyttää hienolta.
 
QGO vaan ostoskoriin ja sillä resoluutiota ylemmäksi. Minulla on 2560 nyt QGO resossa, ja peli on todella terävä. Muutamassa paikkaa on tullut fps dippejä mutta eipä haittaa kun muuten näyttää hienolta.
Tuli tuo QGO nyt vihdoin hommattua, hyvin kyllä pelittää noissa vanhemmissa peleissä! AW2 ei vielä tullut testattua.
 
Ylös Bottom