Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vuosi 2024 - Massairtisanomisten ja peruttujen peliprojektien vuosi

Vuonna 2023 yli 9000 pelialan työntekijää joutui kilometritehtaalle, ja vastaavia otsikoita on todennäköisesti tulossa lisää.
Jos vuonna 2023 oli se yli 9000 irtisanomista, niin nyt ollaan jo yli puolet tuosta luvusta saatu aikaan. Tammikuussa. Cool cool cool.
 
Tuo Microsoftin fyysisten julkaisuihin liittyvän tiimin potkiminen puolestaan tietää todennäköisesti huonoa kaikille muillekin kuin Microsoftille. Kunhan eivät nyt ihan ne karmeimmat painajaiset tässä realisoituisi.
Ei ole ainakaan ylläri mistä tuollainen fyysisen tukeminen vähentyy kun saman puljun fyysisistä peleistä on tosiaan jo pitkään puuttunut se peli sieltä levyltä ja siellä on ollut joku vanhemman sukupolven versio siitä. Eli lataushommia pitkälti ollut Series X:llä jo pidempään myös fyysiset. Siksipä ei ole tullut ostettua yhtään peliä Series X:lle.
 
Ja sitten lähtee 900 henkilöä Sonyltä. Tättärää. Sulkevat Lontoon-studion, joka työsti VR-pelejä muun muassa.



Sonyn omalla sivulla:

 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten lähtee 900 henkilöä Sonyltä. Tättärää. Sulkevat Lontoon-studion, joka työsti VR-pelejä muun muassa.



Sonyn omalla sivulla:


Se että potkitaan jengiä pihalle on harmillista, mutta ei peliteollisuuden nykytilanteessa yllättävää.

Se mikä on vähän yllättävää, että julkaistaan uusi VR Headset ja sitten suljetaan sille pelejä kehittävä studio. Toisaalta ehkä siellä oli studion sisäisiä ongelmia niin paljon, että tämä oli helpompi tie ulos. Ei tainnut London Studio saada yhtään PSVR2 peliä ulos?
 
Ja sitten lähtee 900 henkilöä Sonyltä.

Mittakaavan vuoksi, tämä on ilmeisesti 8% koko SIE:n nuppiluvusta, eli ihan merkittävä leikkaus. Ja tämä tulee olemaan karvas vuosi teollisuudessa ihan ylipäätään, kun ei nämä vielä tässä olleet.

Samalla myös jälleen uusi GaaS joutui leikkuriin myös:

Sony has reportedly canceled an unannounced Twisted Metal live-service game as part of today’s mass layoffs.

 
Se että potkitaan jengiä pihalle on harmillista, mutta ei peliteollisuuden nykytilanteessa yllättävää.

Se mikä on vähän yllättävää, että julkaistaan uusi VR Headset ja sitten suljetaan sille pelejä kehittävä studio. Toisaalta ehkä siellä oli studion sisäisiä ongelmia niin paljon, että tämä oli helpompi tie ulos. Ei tainnut London Studio saada yhtään PSVR2 peliä ulos?
Ei oo näemmä London Studio saanut yhtäkään peliä ulos sitten 2019 vuoden. Muutenkin katalogi näyttää vähän sellaselta et ei tuolta kyllä kovin helposti mitään merkittäviä nimikkeitä löydä, pääasiassa tekivät Singstaria ja PS3 aikoina niitä Eye-kameralla toimivia pelejä. PS4 sit oli PSVR pitkälti pelkästään fokuksessa ja sekin tais jäädä vähän laihaksi, ottaen huomioon et heidän nimen alla on vaan laitteen mukana toimitettu PSVR Worlds ja Blood & Truth, joista jälkimmäinen tosin taisikin olla sit kuitenkin ihan pätevä teos. Uskoisin kuitenkin ite et studion sisäset ongelmat varmaan aiheutti sen et projekteja oli vaikea saada lähtökuoppia pidemmälle, ja helpompaa oli sit vaan vetää töpseli seinästä. Ikävä työntekijöille, mut valtaosalta pelaajista unohtuu myös aina sekin ikävä realiteetti et ei tälläkään alalla hyväntekeväisyyttä olla tekemässä.

Sony myös hiljattain kertoi blogipostauksessa et on suunnittelemassa PSVR2 jonkinlaista PC-tukea. Sen enempää ei maininnut et mitä tää sit käytännössä tarkoittaa, mut mainitsi et tämän vuoden aikana saavat toivottavasti ulos. Oon ite vähän sitä mieltä et tää on ehkä isoin palvelus mitä Sony voi noille laseille tässä vaiheessa tehdä, ja mun kiinnostus niitä kohtaan herää oikeastaan vasta siinä vaiheessa kun ne toimii molemmilla, sekä PS5 että PC:llä. Uskosin että moni muu on kanssa samoilla linjoilla jos omistaa pelikelposen PC:n ja PS5:n.


Mut jokatapauksessa VR painii edelleen samojen ongelmien kanssa minkä kanssa se on paininut koko elinkaarensa ajan. Laseja ollut tarjolla markkinoilla kohta 8 vuotta ja teknologia alkaa olemaan varmaan ihan justiinsa jo siinä pisteessä et ei tartte tonnia upottaa settiin saadakseen pätevät vehkeet. Ongelmana on kuitenkin se et kohderyhmä on mulle vieläkin vähän mysteeri, todennäköisesti se on ne kaikista kovimmat pelaajat jotka on valmiita myös upottamaan sitä rahaa näihin juttuihin, sillä konsolin hintaset lasit on monelle sellasen kuulonen investointi et ne jää välistä. Etenkin kun ongelma oli, on ja nähtävästi tulee tulevaisuudessakin olemaan se sisältö. VR:lle ei oo vieläkään kukaan uskaltanut omistautua siihen malliin et sinne oikeasti tehtäis niitä kovan budjetin pelejä jotka on sen verran laadukkaita et jengi olis valmiita maksamaan sen hankintahinnan laseista. Kukaan ei vaan oikeen uskalla sitä ensimmäistä askelta tehdä, koska siinä ei vaan yksinkertasesti taida olla taloudellisesti yhtään mitään järkeä, koska ei sellasta yksittäistä nimikettä varmaan ole edes olemassa joka sais porukan ryntäämään kaupoille ostamaan konsolin hintaset lasit. Sony on ihan useemmankin laitteen voimin tehny saman liikkeen et ne tekee ihan kivaa rautaa, mut sit softatuki jättää liikaa toivomisen varaa siinä suhteessa että se rauta liikkuis sieltä hyllyiltä (PSP, PS Vita, PSVR ja myyntilukuja nykyseltään katsoessa PSVR2 seuraa samaa polkua).

Paitsi ehkä GTA 6, mut sillonkin sen pelin tuotot jäis miljooniin, eikä miljardeihin. Todennäköisesti.
 
Se että potkitaan jengiä pihalle on harmillista, mutta ei peliteollisuuden nykytilanteessa yllättävää.

Se mikä on vähän yllättävää, että julkaistaan uusi VR Headset ja sitten suljetaan sille pelejä kehittävä studio. Toisaalta ehkä siellä oli studion sisäisiä ongelmia niin paljon, että tämä oli helpompi tie ulos. Ei tainnut London Studio saada yhtään PSVR2 peliä ulos?

Ei ne ekoillekaan laseille tehneet kuin vr worldsin vuonna 2016 ja blood & truthin vuonna 2019.
En sitten tiedä mista hatusta Jason Schreier repi twiittiinsä sen "responsible for several recent vr games" kun lafka ei ole viiteen vuoteen puskenut yhtään peliä pihalle.
VR:lle ei oo vieläkään kukaan uskaltanut omistautua siihen malliin et sinne oikeasti tehtäis niitä kovan budjetin pelejä jotka on sen verran laadukkaita et jengi olis valmiita maksamaan sen hankintahinnan laseista.

Siksipä paras tapa olisikin tehdä vaan vr moodi kuten capcom on tehnyt resident evil 7:n, villagen ja nelosen remaken kanssa.
Onhan niissä kompromisseja kuten vaikka laatikoiden avaaminen vaan nappia painamalla, mutta silti vr moodi on helposti se paras tapa pelata nuokin pelit.
 
Siksipä paras tapa olisikin tehdä vaan vr moodi kuten capcom on tehnyt resident evil 7:n, villagen ja nelosen remaken kanssa.
Onhan niissä kompromisseja kuten vaikka laatikoiden avaaminen vaan nappia painamalla, mutta silti vr moodi on helposti se paras tapa pelata nuokin pelit.
Periaatteessa joo on toikin ihan fiksu tapa, mut mä jotenkin koen sen silleen et jos voin pelata sen myös ns. normaalisti, niin en mä laseja tollasten pelien takia sit myöskään osta. Toki jos lasit jo omistais, niin varmasti se VR tila kelpais sitten ihan hyvin. Sen takia oon vähän sitä mieltä et kyl se vähän niinkun vaatis ihan puhtaita yksinoikeuksia. Siinä vois sitten noi kompromissitkin jättää pois kokonaan jos kohdealustana on ollu alusta alkaen vain ja pelkästään VR.

Oma viimesin pyrähdys VR parissa oli noin nelisen vuotta sitten PC:llä. Oli ne Skyrimit sun muut VR:nä ihan siistejä, mut se siisteys kans tavallaan katos aika nopeasti kun alko niitä kompromisseja näkymään sen suhteen et tätä peliä ei muuten alunperin suunniteltu pelattavan näin. Myöhemmin tuli sit Alyxit ja Boneworksit sun muut jotka tuntu jo siltä et aletaan pikkuhiljaa olla sellasten pelien äärellä mitä oikeasti tarvitaan et päästään tavallaan näyttämään se mitä VR mahdollistaa siinä mielessä mikä ei flättinä pelatessa oikeastaan oo toteutettavissa. Superhot VR:nä oli kans sellanen joka jäi mieleen kokemuksena joka oikeasti tuntu siltä et ne lasit tekee siitä pelistä ihan helvetisti paremman mitä ilman.

Mut siihen se sit aikalailla jäikin. Potentiaalia olis vaikka ja mihin, mut niin pitkään kun se VR-tila tulee jälkiajatuksena eikä sitä peliä kehitetä vain ja ainostaan (tai vähintään pääalustana) VR:lle, niin se näkyy sit kompromisseina. Mutta siitä huolimatta ne syytkin on ihan selkeät miksei noita ison budjetin VR yksinoikeuksia kukaan uskalla tehdä.
 
Myös Playstation vähentää väkeä Microsoftin ja monen muun ohella:

Suurin osa väestä taitaa lähteä tuon Lontoon toimiston sulkemisen johdosta. Jostain luin, että kyseinen pulju oli vahvasti fokusoitunut VR juttuihin, joka nyt ei toistaiseksi vielä oikein ole ottanut tuulta alleen pelikehityksessä. Ikäviä juttuja kuitenkin ja irtisanomiset pelialalla tuntuvat vain jatkuvan.
 
Suurin osa väestä taitaa lähteä tuon Lontoon toimiston sulkemisen johdosta. Jostain luin, että kyseinen pulju oli vahvasti fokusoitunut VR juttuihin, joka nyt ei toistaiseksi vielä oikein ole ottanut tuulta alleen pelikehityksessä. Ikäviä juttuja kuitenkin ja irtisanomiset pelialalla tuntuvat vain jatkuvan.

LinkedIn profiilin mukaan (en parempaakaan lähdettä löytänyt ja esim. BBC käyttää samaa) Lontoon studiolla työskentelee 50-200 henkilöä. Aika laajasti tämä taitaa iskeä kaikkiin Sonyn omiin studioihin.
 
Se mikä on vähän yllättävää, että julkaistaan uusi VR Headset ja sitten suljetaan sille pelejä kehittävä studio. Toisaalta ehkä siellä oli studion sisäisiä ongelmia niin paljon, että tämä oli helpompi tie ulos. Ei tainnut London Studio saada yhtään PSVR2 peliä ulos?
Tämä on ihan omaa mutuilua, mutta liittyisiköhän PSVR2:n huonot myynnit ja mahdollisesti siitä seurannut PC-yhteensopivuus tähän? Sony on aiemminkin hylännyt laitteensa kohtuu nopeasti sen jälkeen kun myynti on osoittautunut liian huonoksi (PSVita).

Eidos Montreal -97 työntekijää ja Deux Ex peruttu.
Näin tämänkin perkeleen nyt uudestaan kun selasin ketjua. Deus Ex Human Revolution oli niin helkkarin mahtava peli ja Mankind Divided myös aika hyvä niin kyllä kismittää että seuraava peli (ja todennäköisesti koko sarja pitkäksi toviksi) on peruttu.
 
Life is Strange -pelejä sekä The Expanse: A Telltale Seriesin puuhaillut Deck Nine potkii pihalle 20% työntekijöistään.
 
Ylös Bottom