Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Watch Dogs

Pakko laittaa vähän omia mietteitä Watch_Dogsista nyt muutaman päivän pelailujen jälkeen. Ihan hyvä ja mielenkiintonen pelihän tästä muodostu itselle, vaikka kauheen suuria odotuksia en tälle asettanut. Tarkoituksena oli alunperin peli hommata joskus tulevaisuudessa aleaarista muttei tämän hetken pelitarjonnan takia viitsinyt odotella.
Juoni on pelissä kieltämättä erittäin mielenkiintoinen mutta itse päähenkilö Aiden Pearce ei tunnu herättävän minkäälaisia tuntemuksia suuntaan taikka toiseen. Kaikki muut sivuhenkilöt tuntuvat olevan paljon mielenkiintoisempia kuin tämä itse hakkeri kostoretkellänsä. Chicago on kyllä upean näköinen ympäristö, eikä grafiikoissa valittamisen aihetta löydy. Ilmeisesti ei kuitenkaan ulkoasu vastannut sitä odotusarvoa mikä oli laitettu joskus ennen pelin julkaisua. Ajotuntuma on hieman erilainen mihin on tottunut mutta ei se huono ole!
Kritiikkiä täytyy antaa kaikesta huolimatta muutamista asioista. Ensinnäkin, pelissä ei ole ollenkaan mitään jump-buttonia eli et hypi ollenkaan vaan ainoastaan kiipeilet silloin kun siihen on mahdollisuus. Suurempi pettymys itselle oli kuitenki ajon aikana ampumisen puute. Lähes kaikissa open world -peleissä tiedettävästi on pystynyt auton kyydistä räiskimään muttei tässä. Tuottaa meinaa pientä tuskaa takaa-ajo tilanteissa varsinkin kun kaikkia hakkerointitaitoja ei ole avattu. Peli yrittää kyllä painottaa paljon hiiviskelyyn ja varoivaiseen lähestymistapaan hakkeroinnin turvin, mutta GTA -pelejä pelanneena edellä mainittujen seikkojen uupuminen harmittaa aika paljon.
Puutteista huolimatta pelistä on jäänyt positiivinen tunnelma, ja pelattavaa riittää vielä kun ei kampanjakaan ole läpäisty. Uudelleenpelaamisarvoa tällä ei juurikaan ole. Katsotaan miten siellä online puolella viihtyy, mutta pelkäänpä että pelin läpäisyn jälkeen jää hyllylle vain pölyyntymään.
Kouluarvosanaksi näillä kokemuksilla 8-.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Watch Dogs

Hetkiä kaverin kanssa online freeroam parissa, tyhjiä ideoita ja häröilyä.

[video=youtube;bF-Y-2HRJRQ]https://www.youtube.com/watch?v=bF-Y-2HRJRQ&list=UUtQcBDR6OMvazTGTTqm8RJA[/video]
 
Vastaus: Watch Dogs

Lopputekstit valuvat parhaillaan ruudulla. Takana on pitkä taival Aiden Pearcen hahmossa. Digitodellisuuden Batman. Vääryyksien oikoja. Tässä potenttiaalisen sarjan aloituksessa oli kysymys henkilökohtaisesta kostosta, jonka sokaisemana laki otettiin väliin omiin kouriin sivullisia juuri huomioimatta.

Alkuun vastaan tuli shokki; onko tämä vain köyhän miehen Gran Theft Auto? Nopeasti kuitenkin aukesi tyystin toinen tarina. Digitodellisuus, johon jokainen jättää oman syvän jalanjälkensä tiedostaen tai tiedostamattaan. Ei niin kaukana tästä etukorttien ja älykännyköiden maailmasta jossa itse elämme. Kun meistä kerätty metadata joskus yhdistetään, tulemme sen alkuun Pietarin tavoin kolmesti kieltämään. Kuka haluaisi julkisen peilin eteensä kenen tahansa tarkasteltavaksi?

Watch_Dogs onnistuu parhaiten keskustelun herättäjänä. Onko kaikki se data jota meistä kerätään turvallisissa käsissä ja kuka sitä tulee jatkossa hallitsemaan? Voiko tänään sinänsä viattomat valinnat kääntyä joskus meitä vastaan? Kun kaikki on läpivalaistavissa, kuinka paljon jää enää jäljelle privaatille puolelle?

Hatunnosto täytyy myös antaa sille paranoialle, joka syntyy jatkuvasta olan yli pälyilylle. Koskaan ei voi olla ihan varma onko yksin. Siellä voi varjoissa kulkea fiksaaja linjojen takaa...

10

[video=youtube_share;U_t2LZPjqC4]http://youtu.be/U_t2LZPjqC4[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Watch Dogs

Täällä peliä nyt pelattu 75%, muutama tarina tehtävä tekemättä viellä ja sitten jotain hotspot sijainteja puuttuu, myös qr koodeja on keräämättä. Kaupunkipelit on myös vähälle jäänyt, tuskin ihan 100% tulee vedettyä mutta peli on ollut todella koukuttava ja hyvä. Mielenkiinnolla odottelen tähän lisäsisältöä ja sivutehtäviä saisi tulla runsaasti lisää.
 
Vastaus: Watch Dogs

Kukaan suortittanu kaikki juomapeli haasteet? aivan tajuttoman vaikea.

khyllä, hermot meni muutaman kerran :D Se mustan hepun tehtävät oli helpoimmat, ne kaksi muuta tuotti enemmän tai vähemmän vaikeuksia. Kyllä siinä pari iltaa meni, että sai kaikki läpäistyä taso 10:een saakka.
 
Vastaus: Watch Dogs

Sain tarinan päätökseen tuossa aiemmin tällä viikolla. Loppua kohden ei pelikokemus muuttunut sen enempää huonompaan kuin parempaankaan suuntaan ja loppuarvosanaksi jäi se pitkälti odotusten mukainen "ihan kiva".

Avoin pelimaailma oli kyllä toteutettu yleiseen tasoon verrattuna hyvin ja se olikin pieni positiivinen yllätys. Tämä tosin oli myös ensimmäinen kokemani nykyaikaan sijoittuva avoin maailma uuden sukupolven laitteilla, mikä jonkin verran kiillotti kuvaa. Vähän lisää tapahtumia olisi maailmaan kuitenkin kaivannut. Esimerkiksi palokunnan olisi ollut mukava nähdä reagoivan tulipaloihin, ambulanssien tulevan loukkaantuneiden/kuolleiden luokse ja poliisitkin olisivat voineet välittää muidenkin kuin vain päähenkilön rikoksista. Vähän huvittava oli myös kohtaus, jossa oltiin olevinaan päästy turvallisen matkan päähän Chicagon ulkopuolelle samalla, kun pilvenpiirtäjät näkyivät vastarannalla 500 metrin päässä.

Tylsähkö Aiden Pearce ei päähenkilönä erityisemmin mieleeni ollut, ja parissa kohtaa toivoin hänen vain tulevan tapetuksi tai pidätetyksi ja homman jäävän siihen. Ensin Pearce sai, mitä kerjäsi, ja lähti sitten muka sankarilliselle kostoretkelle varustettuna erittäin valikoivalla ja kohtuullisen epäloogisella suhtautumisella sivullisten hyvinvointiin ja yleiseen oikeudenmukaisuuteen. Eikä siinä toki muuten niin paljon mitään, mutta tässä pelissä kun tosiaan hahmosta yritettiin turhan usein valaa jonkinmoista sankaria, joka Pearce ei todellakaan ollut. Chicagon asukkaidenkin tuen sai kätevästi pidettyä puolellaan, kunhan muisti aina muutaman yliajetun ja epähuomiossa ammutun sivullisen välissä käydä pysäyttämässä ryöstön tai pari.

Pelattavuudesta ei mitään kummoista valitettavaa ole. Ajomalli oli tarpeeksi hyvä ja ammuskelu toimi mukavasti. Välillä oli kyllä vaikeuksia löytää kiireisessä tilanteessa haluamaansa apuvälinettä aseympyrästä. Hakkeroinnit toivat mukavan lisän normaalin toimintaan, ja kyllähän se vain yhdellä napilla tapahtuva hakkerointi kaiken sulavuuden ja mielekkyyden kannalta oli ainoa oikea ratkaisu, vaikka sitä julkaisun aikoihin osa pelaajista kritisoikin. Poliiseilta tai rikollisilta paetessa hakkeroinnit toimivat mielestäni erityisen hyvin tuodessaan mukanaan peleissä ennennäkemättömiä mahdollisuuksia.

Vaikka mistään mieleenpainuvimmista, mielikuvituksellisimmista tai hauskimmista tehtävistä ei Watch_Dogs palkintoa saakaan, eivät päätehtävät sentään onneksi toistaneet itseään ärsyttävyyteen asti toisin kuin AC IV:ssä. Copypastetuista sivutehtävistä sitten ketjuun jo pari kertaa kirjoitinkin. Positiivisena asiana puolestaan tuli mainittua Privacy Invasionin videopätkät ja ne viihdyttivät loppuun saakka. Niin ja ne 1vs.1-nettipelimuodot, niistä innovaatiosta ja toimivuudesta pisteet Ubisoftille.

Sieltä se joku parhaillaan minuakin Kinectin kautta valvoo. No ei vaan - Kinectini on nimittäin käännetty seinää päin.

edit: Pari poikkeuksellisen typerää saavutusta ovat peliin saaneet mahtumaan. Ensimmäinen on ketjussakin jo mainittu "Traced", jossa pitää siis joutua viiden varjostajan uhriksi. Toinen puolestaan sitten kantaa nimeä "Disk Space Full", jonka avaamiseksi vaaditaan kaikkien 23 avattavan musiikkikappaleen löytäminen. Kolme kappaleista voi löytää ainoastaan sattumanvaraisesti vastaantulijoita skannaamalla, ja viimeistä puuttuvaa "Blvk and White"-biisiä ei ole vastaan tullut, vaikka pelikellossa on melkoinen määrä tunteja ja muista sivuaktiviteeteista on suurin osa suoritettuina.
 
Vastaus: Watch Dogs

Helvetin perkele.

Menihän pitkä aika eräässä pomotaistelussa. Itse taistelu ei ollut kovinkaan kummoinen, vaan se henkinen yliote, jonka peli minusta sai, kun ennen pomotaistelua joka hemmetin kerta kuolemisen jälkeen piti ensin kuunnella useamman minuutin mittainen monologi ja sitä ei tietenkään voinut skipata. Meinasin tulla jo vainoharhaiseksi ja pelin kontrolleista ja väsymyksestä aiheutuneet ohjausvirheet aiheuttivat melkeinpä skitsofreenisiä oireita :D
 
Vastaus: Watch Dogs

Helvetin perkele.

Menihän pitkä aika eräässä pomotaistelussa. Itse taistelu ei ollut kovinkaan kummoinen, vaan se henkinen yliote, jonka peli minusta sai, kun ennen pomotaistelua joka hemmetin kerta kuolemisen jälkeen piti ensin kuunnella useamman minuutin mittainen monologi ja sitä ei tietenkään voinut skipata. Meinasin tulla jo vainoharhaiseksi ja pelin kontrolleista ja väsymyksestä aiheutuneet ohjausvirheet aiheuttivat melkeinpä skitsofreenisiä oireita :D
Jep, tiedän hyvin tuon kohdan ja siinä kohtaa, jos missä meinasi kapula lentää ikkunasta pihalle. Mitään spoilaamatta voinee sanoa että loppupäässä peliä eräs toinenkin tehtävä pääsee v*tuttavuudessaan samoihin sfääreihin. :)
 
Vastaus: Watch Dogs

Vau! Tää peli on hauska!

Posti toi pelin 2 päivää sitten ja pakko laittaa alkumietteet.

Kaupunki on elävä. Pelatessa tätä peliä, tulee väkisin huomanneeksi, että sitä vain kävelee pitkin katuja ja seuraa ihmisten toimintaa. Jokaisella ihmisellä on oma tarina. Kaduilta löytyy humaltuneita nuoria, kerjureita, ihmiset käyvät ulkona treffeillä ja lisäksi jotkut ihmiset ovat hieman arvelluttavia käydessään viestikeskusteluja tai puhuessaan puhelimeen. Lisäksi nurmikentiltä löytyy jumppausryhmiä ja pariskuntia, jotka katsovat rakastuineina, kun katusoittaja soittaa kitarallaan hienoja säveliä. Erittäin vakuuttava pelimaailma!

Kaupunkiin on myös laitettu mahtava määrä tekemistä! Pelissä voi kuluttaa kymmeniä tunteja suorittamalla sivutehtäviä tai esimerkiksi rikkomalla ihmisten yksinäisyyttä. Itseäni alkoi naurattaa aivan tuhottomasti, kun aloin seurata miestä, joka arvosteli netissä naisia ja totesi lopuksi: ''what the f**k am I doing with my life?''. Ja välittömästi ajattelin tämän hahmon kanssa samaa: ''Tuohonko tuo mies aikoo elämänsä käyttää?'' Kodeista voi seurata myös esimerkiksi perheriitoja, ja kun nainen vihjaa putkimiestä antamaan myös hieman muita palveluita. Mikäli nuori on pyytänyt omaa vanhempaa ostamaan tämän, niin kannattaa miettiä tätä edeltä mainittua sisältöä.

Ajaminen pelissä on omaan makuun hieman kankeaa, enkä siitä hirveästi pidä.

Mitä pelimaailmassa tapahtuvaan toimintaan tulee niin ai että ku maistuu. Pelissä parkour-liikehdintä on upean näköistä! Rikollis-saattueita pysäyttäessä hidastettu räiskintä on suurta hupia ja rajoitetuilla alueilla taas päinvastoin pyrkii etenemään stealthimmin. Cover-systeemi toimii ja vihollisia on hauska häiritä hakkeroimalla ja sen jälkeen poimia headshotteja vaimennetulla aseella.

Ehdottomasti paras peli, mitä olen pitkään aikaan pelannut. Ja jos suonette anteeksi, menen jatkamaan tästä heti :D
 
Vastaus: Watch Dogs

Nuo kyltit on kyllä parhaita kun niitä hakkeroi, "I am the one who hacks", "One does not simply hack a sign". Muutenkin yllättänyt todella positiivisesti tämä peli mitä olen arvosteluja katsellut. Tarinassa vasta Act 1 menossa, sivutehtäviä suurimmaksi osaksi tehty.
 
Vastaus: Watch Dogs

Nyt jotain vinkkiä kehiin!

nuo rikollissaattueet ovat aivan sairaan vaikeita tuossa loppua kohden. Suorittamatta minulla on niitä enää 4, eikä homma kulje millään. Kohteet eivät saa kuolla vaan ne pitää tyrmätä lähitaistelussa. Autoista nousee voimakkaasti panssaroituja vihuja. Miten ihmeessä näitä pääsee läpi? Itsellä lähtee aina henki, koska vihut eivät ammu kutiakaan ohi tai, jos otan käyttöön vahvempaa tulivoimaa, niin sitten tyrmättävältä kohteelta lähtee henki, mitä ei saa tapahtua.
 
Vastaus: Watch Dogs

Nyt jotain vinkkiä kehiin!

nuo rikollissaattueet ovat aivan sairaan vaikeita tuossa loppua kohden. Suorittamatta minulla on niitä enää 4, eikä homma kulje millään. Kohteet eivät saa kuolla vaan ne pitää tyrmätä lähitaistelussa. Autoista nousee voimakkaasti panssaroituja vihuja. Miten ihmeessä näitä pääsee läpi? Itsellä lähtee aina henki, koska vihut eivät ammu kutiakaan ohi tai, jos otan käyttöön vahvempaa tulivoimaa, niin sitten tyrmättävältä kohteelta lähtee henki, mitä ei saa tapahtua.

Oletko koittanut laittaa niitä räjähteitä siihen tien kohtaa mihin ne ajavat. Siinä räjähtää eka auto ja itse napsit loput vihut suojan takaa. Ja naattia vaan perään jos vihut lähestyy. Sitten viimeisenä tyrmää viimosen.
 
Vastaus: Watch Dogs

Ne panssaroidut vihut on aika v-mäisiä, mutta kranun tai pommin kun sai lähelle ja ne maahan kaatumaan, niin tainnutus oli helppoa.
Koko peli tule vedettyä realistisella vaikeustasolla läpi ja kyllä sai muutamaa kohtaa mennä useamman kerran.

Online decrytion ja race kärsii ja usein pahasta lagista.

Aika moni tailing ja hacking pelaaja on taas sen verran pro, että ne tajuaa jo pitkän matkan päästä kun joku on yrittämässä tunkeutumassa.

Sivutehtävien QR koodien etsiminen oli mielenkiintoista, mutta parissa kohdassa sai oikeasti etsiä kaukaa sitä oikeaa kameraa ja asekätkön viimeinen tehtävä oli aika kovaa tulitaistelua ja siihen varautumista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Watch Dogs

Oletko koittanut laittaa niitä räjähteitä siihen tien kohtaa mihin ne ajavat. Siinä räjähtää eka auto ja itse napsit loput vihut suojan takaa. Ja naattia vaan perään jos vihut lähestyy. Sitten viimeisenä tyrmää viimosen.

Juu kiitoksia. Enää yksi saattue jäljellä. Tosiaan jätin noita räjähteitä taktisiin kohtiin niin homma lähti toimimaan. :)
Ja hommaa helpotti myös tuo kalliimpi kranaatinheitin. Sillä sai panssarihemmot laakista maahan.
 
Vastaus: Watch Dogs

Yksi asia tässä pelissä vaivaa. Tietysti tämä on jo pilkun viilaamista, mutta miettikää.

Estät rikoksen osoittamalla rikollista aseella. Heti perään joku soittaa poliiseille ja sanoo: ''Täällä on mies, jolla on ase.'' Jahtaamasi rikollinen AMPUU sinua kohti, samalla koittaen juosta pakoon. Poliisi saapuu paikalle ilman tuntomerkkejä ja pyrkii pysäyttämään SINUT, vaikka ase ei ole edes esillä ja juokset rikollisen perässä, joka siis todellakin ampuu sinua kohti.

Nämä tilanteet ovat melko yleisiä ja tuossa tilateessa olisi ollut fantastinen näky nähdä, kun poliisi alkaisikin jahtaamaan myös rikollista eikä sinua. Mutta niin kuin sanottu... pilkun viilaamista. :D
 
Vastaus: Watch Dogs

Yksi asia tässä pelissä vaivaa. Tietysti tämä on jo pilkun viilaamista, mutta miettikää.

Estät rikoksen osoittamalla rikollista aseella. Heti perään joku soittaa poliiseille ja sanoo: ''Täällä on mies, jolla on ase.'' Jahtaamasi rikollinen AMPUU sinua kohti, samalla koittaen juosta pakoon. Poliisi saapuu paikalle ilman tuntomerkkejä ja pyrkii pysäyttämään SINUT, vaikka ase ei ole edes esillä ja juokset rikollisen perässä, joka siis todellakin ampuu sinua kohti.

Nämä tilanteet ovat melko yleisiä ja tuossa tilateessa olisi ollut fantastinen näky nähdä, kun poliisi alkaisikin jahtaamaan myös rikollista eikä sinua. Mutta niin kuin sanottu... pilkun viilaamista. :D


Sun ei tarvi aina edes vetää asetta esille, vaan sun perääs voidaan soittaa poliisit vaikka otat rikollisen kiinni ilman asettakin.
 
Vastaus: Watch Dogs

Sun ei tarvi aina edes vetää asetta esille, vaan sun perääs voidaan soittaa poliisit vaikka otat rikollisen kiinni ilman asettakin.

Ikinä ei ole kukaan soittanu omalla kohdalla poliiseja, jos en ole vetänyt asetta esiin?
Mutta siis olen huomannut myös, että asetta ei ole koskaan pakko vetää esiin, mutta sillä saa varmistettua, että uhria ei vahingoiteta, mikäli rikosta pitää seurata etäällä, kun mahdollista piiloa ei ole lähellä. Ja jos uhri pysyy vahingoittumattomana, saa enemmän mainetta, jonka tykkään pitää korkealla. Ja tietysti mitä enemmän mainetta saa yhdestä rikoksen estämisestä, sitä vähemmän niitä on tarvetta tehdä. :)

Mutta siis tuon edellisen viestin pointti oli se, että olisi hienoa, jos juuri tuollaisessa tilanteessa poliisi päätyisikin auttamaan Aidenia oikean rikollisen kanssa.
 
Ylös Bottom