Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Yksi toive itseltäni olisi uusi Star Wars: Rogue Squadron tai vaikkapa sitten edes HD-remake tuosta vanhasta trilogiasta.

Joo, olen fiilistellyt kyllä samaa ajatusta. Olisi mahtavaa, kun gamepadissa olisi se targeting computer ja nappeja yms. Fotonitorpedoa Kuolemantähden tuuletuskanavaan ampuessa pitäisi nostaa Gamepad siihen eteen ja sihtaa targeting computerin läpi. Local multiplayerissa yksi pelaaja voisi ohjata Y-Wingiä ja kakkospelaaja operoisi tykkitornia Gamepad+gyroskooppi tähtäyksellä. Sama homma Millenium Falconilla. Priceless

Oikeasti loistavia 3rd party pelejä ei kyllä Cubellekaan tullut kuin kourallinen.
Se, mitä me uskomme, ei lopulta määritä sitä mitä tuleman pitää. Wii U voi hyvinkin päästä myynneissään Gamecuben tasolle (reilu 20 miljoonaa), jos myynti tahti on vaikkapa 4-5 miljoonaa vuodessa. Onhan se nytkin jo myynyt ensimmäisen vuoden aikana sen viisi miljoonaa. Jos elinkaarta ylläpidetään se viitisen vuotta ja tulevat Mario Kartit sun muut pistetään markkinoille kunnon mainoskampanjoilla, niin ei tuo 20 miljoonan loppusaldo ole mikään mahdottomuus. Kyllähän tuon Wii U:n voi vielä saada massojenkin tietoisuuteen, jos mainontaa parannetaan ja siinä keskitytään enemmän nimenomaan itse konsoliin Wiin seuraajana, eikä horista vain jotain epämääräistä gamepadista.

Jep. Kannattaa edelleenkin huomioida se, ettei suuri osa potentiaalisista konsolin hankkijoista edes tiedä laitteen olemassaolosta. Tämän ongelman korjaamiseen Nintendolla on avaimet. Vaikka Gamecube menestyikin suht kehnosti, niin muistelen konsolia silti lämmöllä, sillä se tarjosi kuitenkin runsaasti laadukasta pelattavaa. Jos Wii U:n kohtalo (tai menestys) olisi vastaavanlainen, niin kyllä mä olisin silti ihan tyytyväinen vielä. Wii U:lle on kuitenkin jo nyt hitonmoista julkaisua horisontissa, joten eiköhän tämä tästä, kun vaan nyt pistävät Nintendolla hihat heilumaan. Multiplattareilla ei ole niinkään väliä. Etenkin TRIPLE A Box Office Smash HIT sotapeleillä, kuten COD ja BÄFÄ.

Joo, olen fiilistellyt kyllä samaa ajatusta. Olisi mahtavaa, kun gamepadissa olisi se targeting computer ja nappeja yms. Fotonitorpedoa Kuolemantähden tuuletuskanavaan ampuessa pitäisi nostaa Gamepad siihen eteen ja sihtaa targeting computerin läpi. Local multiplayerissa yksi pelaaja voisi ohjata Y-Wingiä ja kakkospelaaja operoisi tykkitornia Gamepad+gyroskooppi tähtäyksellä. Sama homma Millenium Falconilla. Priceless.

Tuossa olisi kyllä ideaa ja toisi kyllä sopivaa lisäarvoa, jos joku noista joskus hd-remaken duunaisi.

Itse olen miettinyt, että olisi mukava saada joku ensimmäisen Perfect Darkin tyylinen agentti fps, jossa gamepadilla käytettäisiin esim. sellaista kameragadgetia, jonka pystyisi etukäteen lähettämään koluttaviin huoneisiin/käytäviin. Siinä voisi sitten samalla gamepadin näyttöä apuna käyttäen suunnitella strategiaansa ja tarkkailla mahdollisia partioivia vartijoita, kun samalla etsisi vaikka salaisia dokumentteja kassakaapeista tms. agenttikikkailua.

Kyllähän tuolle gamepadille varmasti kaikenlaista käyttöä keksisi, kun oikein miettisi.

Kourallinen hyviä 3rd parteja gamecubelle?
- resident evil 4, resident evil remake, viewtiful joe, roque squadron, skies of arcadia, super monkey ball, beyond good and evil, ikaruga, phantasy star online jne. jne.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_GameCube_games

Gamecuben pelivalikoima on suorastaan mykistävä jos vertaa WiiU:hun. 3rd party tuki oli ihan eri tasolla kun WiiU:lla.

Minusta WiiU voi onnitella itseään jos pääsee edes dreamcastin lukuihin.

Gamecuben pelivalikoima on suorastaan mykistävä jos vertaa WiiU:hun. 3rd party tuki oli ihan eri tasolla kun WiiU:lla.

Itseasiassa Wii U:han nautti aika hyvästä third party tuesta ensimmäisen vuotensa aikana. Sieltä tuli useampi laadukas exclusive, kuten Lego City, Zombi U, TW101 ja (vähemmän laadukas) Sonic Lost World, runsaasti multiplattareita, kuten Assassin's Creedit, CoDit, Batman, Mass Effect 3 jne. sekä muutamia, joista paras versio Wii U:lla, kuten Sonic & All-Stars Racing, Rayman Legends, Deus Ex ja Need for Speed Most Wanted. Tässä listassa paljon third party pelejä, jonka kaltaisista vanhalla Wiillä pystyimme vain uneksimaan, enkä usko, että kalpenee paljoa Gamecubenkaan ensimmäisen vuoden rinnalla. Mulla taitaa olla 9 peliä Wii U:lle, joista 5 third partyja, joka on aivan ennätysmäinen määrä Nintendokonsolille.

Tulevaisuus onkin toinen asia, mutta en tiedä onko myöskään fiksua verrata tulevaisuuden pelitarjontaa (josta valtaosa hämärän peitossa) jonkin menneen alustan tarjontaan, joka on ollut markkinoilla ja kerännyt pelivalikoimaa monen vuoden ajan (ellei tietty tarkoitus ole saada homma kuulostamaan mahdollisimman huonolta).

EDIT: itseasiassa GC kärsi myös akuutista pelipulasta ja laihasta third party tuesta ensimmäisen vuotensa aikana.

"For the GameCube, titles releasing in the launch window ranged from third-party ports like Batman Vengeance to first-party titles such as Wave Race: Blue Storm and Luigi's Mansion. By the end of 2001, Pikmin and Super Smash Bros. Melee would help ease the drought of games on the system, but would not be enough. Criticized for its lack of games, the GameCube did not have a very good launch window in the eyes of most."

No eikö tässä kohtaa pitäisi sitten hälytyskellot soida. Gamecube sai väittämästäsi huonosta alusta huolimatta vahvan 3rd party tuen (nintendon koneeksi), mukana olivat sega, capcom, ubisoft, ea...muutamia mainitakseni.

WiiU puolestaan on menettänyt liki kaikki isot 3rd party tukijansa, ubisoft vahvoista enää jäljellä, ja mitä watch dogsin jälkeen?

En minä ole täällä "saattamassa WiiU:ta huonoon valoon" vaan katsomassa asiaa realistisesti.

Sitä voi tietty pitää dissaamisena jos suhtaudun epäillen siihen rahankäyttöön mitä nintendo on luvannut, mutta siihen on syynsä. Minusta se vaan istuu hyvin siihen että nintendolle paljon nolompaa olisi vetää tuki pois. Tai paremminkin, jos rahaa ihan todella todella käytettäisiin, se olisi jo näkynyt.

No eikö tässä kohtaa pitäisi sitten hälytyskellot soida.

No eihän tuo tulevaisuus third party-tuen suhteen toki hyvältä näytä, ei kai kukaan sitä tässä ole koittanut kiistääkkään, mutta mitenkäs sitten pitäisi nyt toimia, jos hälytyskellot soi? Myydä Wii U pois ja rajoittaa konsoliin liittyvä keskustelu akselille "Wii U on kuollut, sanoinhan minä jo vuosi sitten..enkös sanonutkin? Saa nähdä pötkiikö edes paria vuotta..tuskin pötkii. Kuollut se on, niinkuin arvelinkin! Ennen oli niin paljon paremmin. valivali"?

Vaikka tulevaisuus näyttää epävarmalta, niin emmehän me voi tietää silti varman päälle, mitä sieltä on tulossa? Onko siis järkevää vertailla Gamecuben koko elinkaaren pelitarjontaa Wii U:n ekan vuoden tarjontaan ja siihen "mitä mahdollisesti sille ei koskaan tule"? Väite oli, että "Gamecuben pelivalikoima on suorastaan mykistävä jos vertaa WiiU:hun", jonka todistin vääräksi vertailemalla kummallekkin konsolille ensimmäisen vuoden aikana ilmestyneitä pelejä.

Iwata sanoi, että he aikovat satsaa Wii U:n peleihin ja mm. jakaa klassikkosarjoja muille kehittäjille jne. Eli mitäs jos katseltaisiin vähän aikaa taas, että mitä sieltä alkaa tulemaan, vai alkaako tulemaan mitään? Jos third party tuki on menetetty, niin mitäs jos sieltä alkaakin tulemaan mielenkiintoista second ja first party sisältöä? Jos tämä skenario toteutuisi, niin eiköhän me selvitä ilman jotain Ubisoftin ja WB-gamesin juosten kustuja ps3/x360 portteja? Mitä veikkaat?

Tykkäät kääntää tämän koko ajan siihen suuntaan, että third party-tuki on se tärkein asia Nintendo-alustalla, vaikka todellisuudessa se on täysin tois-sijainen.

nythän huhutaan että watch dogskaan ei tulisi wiiU:lle.

Tämä huhu on kumottu ajat sitten ihan Ubisoftin toimesta.

Kourallinen hyviä 3rd parteja gamecubelle?
- resident evil 4, resident evil remake, viewtiful joe, roque squadron, skies of arcadia, super monkey ball, beyond good and evil, ikaruga, phantasy star online jne. jne.

Ja näistä huolimatta Gamecube oli Nintendon huonoiten myynyt konsoli. Yksikään noista mainitsemistasi peleistä ei nauttinut mitään erityisen suurta menestystä. Eniten ehkä Resident Evil 4, joka jouduttiin tuomaan myös PS2:lle, ettei jäisi liian pienen piirin peliksi. 3rd party -tuki olisi lakannut jo Wiin aikana, ellei laite olisi synnyttänyt niin käsittämätöntä ennakkohypeä. Eipä tuo Wiinkään 3rd party tilanne loppujen lopuksi ollut kovin kummoinen, jos ei lasketa minipelikokoelmia tai kuntoilu/tanssipelejä ja muutamia poikkeuksia. Wiin kohdalla veikkaisin, ettei kovin monen 3rd partyn ns. coreyleisölle suunnatut pelit nousseet miksikään erityiseksi menestystarinaksi.

Totta kai Gamecubelle ylipäänsä tuli elinkaaren aikana enemmän 3rd partyja, mitä Wii U:lle ensimmäisen vuoden aikana. Enkä minä sitä kiellä, etteikö Wii U:n 3rd party tuki olisi olematonta - sillä vain ei ole välttämättä kovin suurta merkitystä laitteen menestyksen suhteen, minkä jo Gamecuben tilanne pitäisi todistaa. 20 miljoonaa myytyä konsolia (sukupolvensa vähiten), vaikka sillä sinun mukaasi oli huikea määrä omaperäisiä loistavia 3rd party -nimikkeitä. Noistakin nimikkeistä osa (esim. RE4, Viewtiful Joe) olivat alunperin yksinoikeuksia, mutta huonojen myyntien vuoksi käännettiin PS2:lle. Ymmärrätkö sinä mitä minä tässä olen yrittänyt selittää? Gamecubekin myi tuon 20 miljoonaa pääasiassa juuri Marion, Mario Kartin, Smash Brosin, Zeldan sun muiden Nintendon omien pelien avulla, ei 3rd party tuella. Nuo 3rd party -firmat ovat tienneet sen jo pitkän aikaa, ettei Nintendon konsoleilla kauheasti tienata (vuosien saatossa muistan lukeneeni joitakin haastatteluja, joissa tätä asiaa on puitu). Mitä järkeä on tuoda 3rd party -pelejä alustalle, jolla myy lähinnä vain konsolivalmistajan itsensä pelit, kun tarjolla on kaksi muuta alustaa, joilla 3rd partyt myyvät? Jos EA olisi ollut Wii U:n suhteen alusta asti tosisaan, olisi laitteelle tuotu jotain muuta kuin last gen -porttauksia, joista säälittävin oli Mass Effect 3, kun samaan aikaan XO ja PS3 saivat Mass Effect -trilogian. Voi siinä sitten ihmetellä, miksi yksijuonisen trilogian viimeinen osa ei myy paskaakaan. Käännökset olivat myös teknisesti heikkoja, lukuunottamatta Need For Speedia, jonka Criterion teki itse. Siinä käytettiin pc:n tekstuureja ja se näyttääkin parhaalta konsoliversioista, joskaan ei kovin merkittävästi. Ubisoft sentään teki jotain uutta - jälleen yksi zombi-peli vain ei ollut ehkä kovin järkevä tai kiinnostava veto.

Kyllä minä uskon, että Wii U voi hyvinkin nousta tuohon 20 miljoonaan. Edellisellä sukupolvella Mario Kart taisi myydä yksikseen sen 30 miljoonaa (toki moninkertaisella laitekannalla), joten toukokuussa julkaistava Mario Kart 8 lienee konsolin ensimmäinen todellinen system seller. Jos se ei ala konsoleita liikuttamaan, niin sitten voi jo olla huolissaan.

No eihän tuo tulevaisuus third party-tuen suhteen toki hyvältä näytä, ei kai kukaan sitä tässä ole koittanut kiistääkkään, mutta mitenkäs sitten pitäisi nyt toimia, jos hälytyskellot soi?

No ehkä ainakin lakata innolla hehkuttamasta joka risahdusta kun myynti on taas noussut 400% hetkeksi. Ja lopettaa turha gamepad juupas/eipäs kinastelu, se on vähän kuin kaksi autiolla saarella olevaa kinastelisi kummalla on enemmän seuraa.

Ei minulla ole WiiU:n suhteen valittamista, en ole laitetta ostanut, mutta säälihän se on, nintendon olisi toivonut menestyvän paremmin.

On toki mahdollista että wiiU voi päästä gamecubenkin lukuihin. Mutta minusta kuulostaa oudolta jos konsolilla vain nintendon pelit ovat niitä haluttuja ja muilla ei ole oikeastaan väliä. Nintendo ei taatusti sellaista tilannetta halua, lopputulos näkyy nyt kun nintendo käytännössä yksinään kannattelee wiiU:ta.

Viimeksi muokannut moderaattori:

On toki mahdollista että wiiU voi päästä gamecubenkin lukuihin. Mutta minusta kuulostaa oudolta jos konsolilla vain nintendon pelit ovat niitä haluttuja ja muilla ei ole oikeastaan väliä. Nintendo ei taatusti sellaista tilannetta halua, lopputulos näkyy nyt kun nintendo käytännössä yksinään kannattelee wiiU:ta.

Eihän tämä toki mikään ideaalitilanne ole, ettei sitä 3rd party -tukea enää juuri ole. Omalta kohdalta olen varmastikin osasyyllinen Nintendon konsolien 3rd partyjen surkeaan menekkiin, sillä minulla on yleensä aina ollut rinnalla vähintään yksi muukin konsoli. Multiplattarit on aina tullut ostettua laitteelle, jolla ne ovat teknisesti parempia (Xbox/Gamecube, XO/PS3 pelistä riippuen). N64:lle en koskaan ostanut kuin pari 3rd partya, sillä ne eivät olleet kovin hyviä - konsoli elikin Nintendon ja Raren first partyilla. Gamecubelle ei hyllyssä ole kuin muutama 3rd party (Burnout 2, Crash Bandicoot, RE4 ja Rogue Squadronit), Wiillekin vain kourallinen (Shadow's Tale, Last Story, Muramasa, Okami, Sin & Punishment, Trackmania, Zack & Wiki) ja loput koostuu 1st & 2nd partyista. Wii U:lle on itse asiassa eniten 3rd partypelejä Nintendon konsoleista. Kaikki kaveripiirin konsolipelaajat omistavat myös Nintendon konsolien lisäksi vähintään yhden muun konsolin ja yleensä ostavat Nintendon konsoleille vain 1st ja 2nd party -pelejä. Uudesta sukupolvesta minulla on myös PS4 ja sille varmaan hommaan suurimman osan 3rd party -peleistä ja multiplattareista, vaikka Xbox One varmaan tuleekin MS:n yksinoikeuksien vuoksi joskus hommattua.

Nintendo varmaan käyttää kassaansa siihen, että se ylipäänsä selviää tästä sukupolvesta. Minunkin uskoni Wii U:hun on melko heikko, mutta uskon silti, ettei laitteelle ole mahdotonta myydä tuota 20 miljoonaa, kun viisi miljoonaa meni kuitenkin rikki jo ensimmäisen vuoden aikana. Wii U on varmasti useille sen ostaneille se kakkoskonsoli, minulle se on vain yksi konsoleista joilla pelaan. En viime sukupolvessakaan erotellut mikä oli ykkös- ja mikä kakkoskonsoli, sillä pelasin etenkin XO:lla ja Wiillä varsin tasavertaisesti PS3:n jäädessä vähemmälle huomiolle.

Wii U:n tämän hetkinen tilanne ei ole kovin valoisa tulevien pelien suhteen, kun muutaman tietyn nimikkeen lisäksi mitään ei ole julkistettu. E3 näyttänee mihin suuntaan pelitarjonta kehittyy Nintendon itsensä puolesta. Hyvällä tuurilla firma on saanut lisensoitua sarjojaan 3rd partyille, jolloin noita Nintendon omia sarjoja tulisi mahdollisesti tiheämpään tahtiin. Uskon, että niin länsimaissa kuin Japanissakin riittää firmoja, jotka ovat kiinnostuneita ottamaan käsittelyyn Nintendon sarjoja, poislukien Mariot ja Zeldat, jotka varmaan jatkossakin (satunnaisia spinoffeja lukuunottamatta) pidetään firman sisäisessä kehityksessä.

Minulle ei ole vaikeaa myöntää sitä, että Nintendo on itse kussut Wii U:n alun aivan täysin. Huonosta alusta huolimatta minä olen kuitenkin valmis antamaan Iwatalle kumppaneineen mahdollisuuden yrittää korjata tilannetta. Jotakin kai firman sisällä on viimeisen vuoden aikana mietitty. Valitettavasti tällaiseen tilanteeseen, esim. tulevien pelien osalta, ei ole mitään pikaratkaisua, kun se pelien kehittäminen kuitenkin kestää aikansa. Nintendon linja on muutenkin ollut viime vuosina se, ettei asioista hiiskuta mitään, mikä tässä tilanteessa ei ole hyvä asia, kun pelaajille pitäisi nyt alkaa esitellä niitä tulevaisuuden porkkanoita. Ennen kuin tulevaisuus alkaa kunnolla selkenemään laitteen osalta, minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin nauttia niistä muutamasta suuremmasta tulevasta nimikkeestä (Donkey Kong, Mario Kart, Smash Bros, Bayonetta 2, X jne.) sekä useista tulevista indiepeleistä. Samalla tavalla tässä joutuu odottelemaan myös tulevia PS4-nimikkeitä, kun tällä hetkellä jo julkaistuista ostamatta jääneistä peleistä ainoa etäisesti kiinnostava on Need For Speed: Rivals. Tässä kuussa ilmestyvä Donkey Kong helpottaa tilannetta ja se riittänee Diablo 3:n PS4-version ilmestymiseen - tuon kun onneksi jätin jostain syystä edellisellä generaatiolla pelaamatta.

Wii U:lla edes Nintendon pelit eivät ole niin haluttuja kuin ennen. Verrattuna Wiihin ja jopa siihen Gamecubeen, myös kaikki Nintendon sarjat ovat pärjänneet huonommin, onpa kyse sitten New Super Mario Brosista, Pikministä, Wii Partysta tai 3D-Mariosta. Tämä sama Wii U -vaiva pätee myös niihin third party -peleihin, onpa kyseessä multiplattarit kuten Just Dance tai Call of Duty, tai third party -yksinoikeudet kuten Zombi U tai Sonic: The Lost World.

Wii U on siis onnistunut karkottamaan käytännössä kaikki mahdolliset pelaajaryhmät, onpa kyseessä Nintendo-fanit, Wii-yleisö tai third party -pelaajat. Nintendo vain pahentaa tilannetta keskittymällä "Nintendo Directeihin" oikean mediapanostuksen sijaan ja väittämällä yhä panostavansa "väärinymmärrettyyn" Gamepadiin, joka tarvitsee vain "sopivia pelejä", että suuri yleisö viimein löisi rahat tiskiin jostakin mielenkiinnottomasta tai suorastaan epämiellyttävästä.

Minulle Wii U on "Super Wii": se tarjoaa parhaan mahdollisen Wii-taaksepäinyhteensopivuuden sekä parhaat versiot Wii-sarjoista kuten Just Dance. Nämä parannukset ovat kuitenkin minimaalisia, ja ymmärrän hyvin miksi useimmat eivät halua maksaa useita satoja, jotta saavat pelata Wii-pelejä vähän paremmalla kuvanlaadulla tai Just Dancen parasta versiota - ydinkokemus kun on kuitenkin sama Wiilläkin.

Samalla Wii U tarjoaa monia huononnuksia Wiihin verrattuna. Monet pelit ovat huonompia kuin Wii-edeltäjänsä tai -vastineensa: Wii Sports Club on huonompi kokemus kuin Wii Sports ja Wii Sports Resort, Game & Wario on huonompi kokemus kuin WarioWare-pelit, Wii Fit U on heikompi kokemus kuin Wii Fit Plus, Mario 3D World on pettymys Super Mario Galaxyjen seuraajaa odottaneille, ja niin edelleen. Samalla Wii U:n pelivalikoimasta puuttuu monia Wiillä olleita pelejä tai niiden vastineita täydentämästä kokemusta: ei ole Excite Truckin vastinetta, ei Trauma Centeriä, ei kunnollista jatkajaa Rayman Raving Rabbids -peleille, ei uutta Metroidia, ei Twilight Princessin veroista Zeldaa, ei Resident Evil 4:n veroista Resi-peliä ja niin edelleen. Samalla Wii U:n Virtuaalikonsoli on haalea varjo Wiin alkuperäisestä Virtuaalikonsolista, ja vaikka positiivisena puolena Wii U:n eShop tarjoaa välillä mielenkiintoisia pikkupelejä, senkin julkaisutahti on ollut hyvin hiljainen.

Ei siitä pääse mihinkään: Wii U on huonompi konsoli kuin Wii, ja sen pelivalikoima on valtavasti heikompi. Wii U on teknisesti parempi, mutta sisällöllisesti köyhempi. Sillä ei ole tarjota samaa sisällön laajuutta, laatua eikä tuoreutta mitä Wiillä aikanaan oli. Lisäksi Gamepad tarpeettomasti heikentää käyttökokemusta monilla tavoilla. Kenties xevious on oikeassa, että Gamepadia ei kannata enää poistaa Wii U:sta: nyt on liian myöhäistä, vahinko on ehtinyt tapahtua ja edennyt aivan liian pitkälle. Muiden virhearviointien ohella erityisesti Gamepad on tappanut Wii U:n.

No ehkä ainakin lakata innolla hehkuttamasta joka risahdusta kun myynti on taas noussut 400% hetkeksi. Ja lopettaa turha gamepad juupas/eipäs kinastelu, se on vähän kuin kaksi autiolla saarella olevaa kinastelisi kummalla on enemmän seuraa.

Mitäs sä sitten olet itse tuonut tähän keskusteluun muuta, kuin tuota "Wii U on kuollut, Nintendo on luovuttanut, enkös sanonut"-jauhantaa? Onko se ainoa validi aihe konsoliin liittyen? Sitäkö sitten lisää, niin saadaan Wii U-keskustelu raiteille?

Muiden virhearviointien ohella erityisesti Gamepad on tappanut Wii U:n.

:D You keep telling yourself that...

Mitäs sä sitten olet itse tuonut tähän keskusteluun muuta, kuin tuota "Wii U on kuollut, Nintendo on luovuttanut, enkös sanonut"-jauhantaa? Onko se ainoa validi aihe konsoliin liittyen? Sitäkö sitten lisää, niin saadaan Wii U-keskustelu raiteille?

Fair enough, mua tosiaan kiinnostaa enemmän se mitä tapahtuu wiiU:n jälkeen? Ehkä tälle voisi olla oma ketju.

Jos xevious sun mielestä gamepad on ollut hyvä veto, niin on pikkuisen vaikea nähdä mitä positiivista siitä on seurannut?
- wiiU ei myy vaikka siinä on upea, ihmeellinen ja ainutlaatuinen elämys nimeltä gamepad
- jopa wiiU:n pelit tukevat sitä huonosti
- gamepad lisää konsolin hintaa

Joten mitä hyvää siinä sitten näet?

Oudolta tuntuu, että näille uusille konsoleille ei tule pelejä.. Sama ongelma Wii U:lla ja PS4:lla. Mario Karttia ja mahdollista F-Zeroa odotellessa.

Jos xevious sun mielestä gamepad on ollut hyvä veto, niin on pikkuisen vaikea nähdä mitä positiivista siitä on seurannut?
- wiiU ei myy vaikka siinä on upea, ihmeellinen ja ainutlaatuinen elämys nimeltä gamepad
- jopa wiiU:n pelit tukevat sitä huonosti
- gamepad lisää konsolin hintaa

Joten mitä hyvää siinä sitten näet?

Se on ihan se ja sama, kuinka hyvä ohjain/konsepti konsoliin ikinä kehitetään, jos sitä tukevaa sisältöä ei ole riittävästi, eikä markkinointi tiedota ihmisiä sen olemassaolosta/tarjoamasta lisäarvosta. Ei se konsoli sillä pelkän ohjaimen voimalla myy, kyllä sä varmaan tämän tajuat itsekkin? Wii U on kärsinyt hirvittävästä pelipulasta (etenkin ensimmäisen puolen vuoden aikana), eikä konsolin uniikkia teknologiaa oivaltavasti hyödyntäviä pelejä ole ilmestynyt kovinkaan montaa sitten Nintendolandin, mutta eihän tämä tee konsolin konseptista huonoa, vaan ongelma on edelleenkin siinä, ettei niitä pelejä olla julkaistu, eikä laitetta olla markkinoitu, eikö niin? Potentiaali kehittää laitteelle uniikkeja ja hauskoja pelikonsepteja, jotka hyödyntäisivät Gamepadia on edelleenkin siellä, vaikka konsoli onkin kutakuinkin kaikilta muilta osa-alueiltaan kustu. Kuten tiedät, niin konsolin ollakseen ihmeellinen ja ainutlaatuinen elämys, tarvitaan softaa, ei se pelkkä ohjain niitä elämyksiä luo. Wii U:lle ei julkaistu käytännössä yhtään mitään puoleen vuoteen julkaisun jälkeen, joten miksi sä luulet, että ihmiset sitä laitetta ostaisivat? Siksikö, että voivat katsella Netflixiä ja Youtubea Gamepadista? Super Mario 3D World näytti, että hyvä peli pystyy myymään konsolia, mutta se yksi peli ei valitettavasti kanna kovinkaan pitkälle.

Tätä asiaa ollaan jankutettu täällä jo niin helvetisti, että luulisi olevan jo kaikille selvä, mikä kunkin kanta tähän asiaan on. Toivon niitä uusia pelijulkistuksia jo pelkästään sen takia, että saataisiin jotain uusia keskustelunaiheita tänne, sillä keskustelu kiertää kehää todella pahasti.

Se on ihan se ja sama, kuinka hyvä ohjain/konsepti konsoliin ikinä kehitetään, jos sitä tukevaa sisältöä ei ole riittävästi, eikä markkinointi tiedota ihmisiä sen olemassaolosta/tarjoamasta lisäarvosta.

Laitetaan uusintana vaikka tämä mainos:

Wii U:n kaikissa mainoksissa on yritetty tuoda Gamepadia esille. Tuossa mainoksessa ensimmäisenä esitellään New SMB U:ta - Gamepadilla pelattuna! Älytöntä. Mainos jatkuu mm. Sing Partylla, jossa Gamepad on isossa roolissa, ja Lego Cityllä, jota pelataan Gamepadilla.

Nintendon markkinointi yritti epätoivoisesti tiedottaa Gamepadin "lisäarvosta", ja jopa third partyt menivät tähän mukaan, kuten Sega Yakuzan Wii U -mainoksensa kanssa. Mainonnalla on kuitenkin vaikea korvata puskaradion pitkälle kantautuvaa positiivista word-of-mouthia, ja sellaista oli vaikea saada aikaan Gamepadille, josta monet eivät pitäneet.

Ja niitä Gamepad-pelejä tuli aivan liikaa: third party -peleihin ympättiin mukaan enemmän tai vähemmän Gamepad-ominaisuuksia, Batmanista Rabbids Landiin ja Zombi U:hun, jopa Just Danceen ängettiin "Party Master"-moodi. Nintendolta tuli omia pelejä ja julkaistuja pelejä kuten Nintendoland, Game & Wario, Wonderful 101, Lego City Stories. "Mahtavaa" Off-TV-ominaisuutta ja muita Gamepadin ominaisuuksia mainostettiin "aivan uutena tapana pelata".

Mutta tämä panostus ei toiminut. Kuluttajia ei yksinkertaisesti kiinnostanut tämä "uusi tapa pelata", koska se ei pitänyt paikkaansa. Gamepad oli Nintendon uhkapeliyritys pakata perinteinen pädiohjain ja tablet-tyylinen kosketusnäyttö samaan ohjaimeen, ja silti pitää Wiikake "sivuohjaimena" - eli he yrittivät "syödä kakkunsa ja samalla pitää sen". Tämä uhkapeli epäonnistui surkeasti. Wii-pelaajat pelaavat mieluummin Wiikakella. Pädipelaajat pelaavat mieluummin Classic Controller Prolla tai Wii U:n Pro-ohjaimella. Tablettipelaajat eivät ole Gamepadista kiinnostuneita. Yrittäessään tuputtaa Gamepadia pelaajille joita sen kyseenalaiset kikat eivät kiinnosta, Nintendo on onnistunut romuttamaan Wii U:n liikemomentin. Nyt ollaan tilanteessa, jossa Wii U ei yllä edes Gamecuben myyntilukuihin ja pelivalikoimaan, jos tilanne ei muutu rajusti, ja jossa konsolille povaillaan pikaista kuolemaa tai vähintään seuraajaa. Yksittäiset pelit kuten uusi Donkey Kong Country eivät pysty hälventämään tätä konsolin tulevaisuutta uhkaavaa synkkää pilveä.

En osaa tuota xevious pelien ja markkinoinnin piikiin laittaa.

Jos gamepadille ei olla vieläkään kahden vuoden jälkeen keksitty system selleriä, niin kyllähän se pahasti alkaa kuulostaa siltä että vika on myös konseptissa. (Aikajänne pohjautuen siihen milloin kehittäjillä ollut tietoa laitteesta, luultavasti pidempikin aikajänne)

Mutta anyways, mun puolestani voidaan siirtyä eteenpäin, on tästä varmaan jauhettu jo tässä ketjussa.

Gamepadin killer feature on off-screen play monelle, ja sen takia toisen näytön täysipainoinen hyödyntäminen on hankalaa: ilman tv:tä pelaamisen joutuu unohtamaan, jos gamepadia käytetään tosissaan.

Ohjaimena gamepad on aivan jees, ja ainakin se tarjoaa konsoleista toimivimman selaimen (kirjoitus kosketusnäytöllä, tarkka linkkien klikkaus kynällä) ja toimivan youtuben (video pyörii telkkarissa, mutta samalla voi selata videoita pädillä, kirjoitus on nopeaa). Nämä toki tyystin toissijaisia nykyään, vaikka joskus ps3/xbox360 -aikaan nämä olivat erittäin merkittäviä juttuja, ainakin joidenkin puheissa.

Wii U:n kaikissa mainoksissa on yritetty tuoda Gamepadia esille.

Ensinnäkin, tuo on niitä harvoja Wii U mainoksia yleensäkkään. "Epätoivoisesta yrittämisestä" ei voida todellakaan puhua Wii U:n markkinointiin liittyen. Kaikki tietävät, että konsolin markkinointi on ollut lähestulkoon olematonta. Toisekseen off screen-playn näyttäminen ei kerro mitään esim. assymmetric gameplaysta, joka on huomattavasti tärkeämpi feature konsolin uniikin teknologian lisäarvosta puhuttaessa (jota ei myöskään olla hyödynnetty peleissä juurikaan Nintendolandin lisäksi...?). New Super Mario Bros U off-screeninä näyttää tietämättömälle kutakuinkin samalta, mitä NSMB2 3DS:llä pelattuna. Toki ongelma on sekin, että Gamepadin tarjoaman lisäarvon kommunikoiminen kuluttajille on huomattavasti hankalampaa, mitä vanhan Wiin kohdalla, jonka mainoksissa näytettiin, kuinka pappa ja mummo heiluvat iloisesti wiimote kädessä lastenlasten kanssa. Simpanssikin tajuaisi, että nyt on kyse hauskanpidosta.

Tuo on vieläpä niitä harvoja mainoksia, jossa näytetään yleensäkkään, edes vähäsen varsinaista pelaamista. Sitten on se toinen totaalisen epäonnistunut Wii U-mainos, jonka muistan, jossa lapset lässyttää isälle ja äitille siitä, miksi pitäisi saada Wii U, eikä peleistä (tai Gamepadista) näytetä, kuin pieni välähdys mainoksen lopussa.

Pädipelaajat pelaavat mieluummin Classic Controller Prolla tai Wii U:n Pro-ohjaimella.

Sen pohjalta, mitä on löydettävissä Wii U:n omistavien pelaajien mieltymyksistä esim. täältä, tai muista pelifoorumeista, kuten Nintendolifestä, asia ei todellakaan ole noin (kuten olet varmasti itsekkin huomannut). Ne pelaajat, jotka suosivat joko Wiimotea, tai Pro Controlleria ovat melko mitätön osa konsolin hankkineista pelaajista, siinä missä valtaosa on tyytyväinen itse ohjaimeen, mutta kokevat pelivalikoiman olevan puutteellinen, kuin myös ohjaimen hyödyntämisen. Sen kyllä uskon, että se keskiverto Wii casual gamer, jonka käsitys videopeleistä rajoittuu Wii Sportsiin ja Wii Fittiin, ei Gamepadista innostu. Mielestäni tuo ilmiö oli silti kupla, joka on puhjennut ja tämän seikan huomioimatta jättäminen oli ehkä kriittisimpiä virheitä, mitä Nintendo teki Wii U:n suhteen. Ehkä Wii U:n casuaaliyleisölle suunnattuihin peleihin satsatut resurssit olisivat pitäneet mennä alusta lähtien tuohon "Quality of Life"-alustaan.

Mutta tästä asiasta voi jauhaa maapallon tappiin saakka (tässä threadissa näyttää ainakin uhkaavasti toteutuvan), ja mä en jaksa enää. Kaikki tähän asiaan liittyvät mielipiteet ja perspektiivit on käyty läpi. Olkoot kukin mitä mieltä Gamepadin roolista Wii U:n kohtalossa, mutta Iwata on nyt valinnut suuntansa ja kaikesta päätellen se on paras suunta, jota ontuvan konsolin suhteen voi ottaa. En kyllä missään vaiheessa uskonutkaan, että Iwata olisi mennyt sellaisiin typeryyksiin, kuin Gamepadin pois pudottaminen, mutta mukava silti huomata, että edes Iwata ei ole niin pihalla. Jään siis odottelemaan, miten Iwatan lupaus toteutuu.

Oudolta tuntuu, että näille uusille konsoleille ei tule pelejä.. Sama ongelma Wii U:lla ja PS4:lla. Mario Karttia ja mahdollista F-Zeroa odotellessa.

Pelien budjetit on lähteneet pahasti lapasesta ja viime sukupolvessa tosi moni keskisuuri kehittäjä meni konkkaan. Nintendollakin on ollut vaikeuksia nyt HD-pelien kehittämisessä.

Kommentoisin tähän väliin että ostin Usb kovalevyn Wii U:hun. Tuo Premium mallin 32Gt muisti on melkein yhtä surkea kuin Basic mallin 8Gt. Vaikka ostaisi eShopista pelkästään kellarikoodaajien pikkupelejä, niin sellainen kuuden euron pikkupeli kuin Giana Sisters vie 3,5Gt tilaa. Montaa tuollaista peliä ei tarvi niin muisti on täynnä. Virtalähde vaatimus on harmillinen kun sitten joutuu ostamaan kalliin ja ylisuuren kovalevyn ja virtalähteelliset kovalevyt ovat käymässä harvinaisemmiksi.

Tuossa on Britti Nintendon suositukset Usb kovalevyksi:
http://www.nintendo.co.uk/Support/W...es/Compatible-USB-storage-devices-676063.html
Ostin tuolla listassa olevan Western Digital WDBACW0020HBK-EESN (2 TB) mallin, mitä on hyvin saatavilla Keskon kaupoissa.

Nyt voisi alkaa tosissaan hyödyntämään eShopin alennusmyyntejä, kun on kovalevytilaa mihin tallentaa.

Ylös Bottom