Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässä Mahewcorolle hyvää lukua.

Wind Waker HD, Super Mario 3D World sales surpass 1 million each.

"This doesn’t come as a huge surprise, as all three games were highly anticipated, and not only did they each sell over a million copies, they most definitely attracted a lot of new Wii U buyers as well. Both Zelda Wind Waker HD and Super Mario 3D World were well-received by both critics and gamers, and are must-have titles for any Wii U owner, coupled with another 2014 Wii U hit: Pikmin 3. Wii Party U, on the other hand, wasn’t much liked by critics"

Mutta joo tiedän....Nintendoomed jokatapauksessa.

http://wiiudaily.com/2014/02/wind-waker-hd-super-mario-3d-world-sales-surpass-1-million-each/
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kommentoisin tähän väliin että ostin Usb kovalevyn Wii U:hun. Tuo Premium mallin 32Gt muisti on melkein yhtä surkea kuin Basic mallin 8Gt. Vaikka ostaisi eShopista pelkästään kellarikoodaajien pikkupelejä, niin sellainen kuuden euron pikkupeli kuin Giana Sisters vie 3,5Gt tilaa. Montaa tuollaista peliä ei tarvi niin muisti on täynnä. Virtalähde vaatimus on harmillinen kun sitten joutuu ostamaan kalliin ja ylisuuren kovalevyn ja virtalähteelliset kovalevyt ovat käymässä harvinaisemmiksi.

Erillisen virtalähteen omaavat usb-kovot eivät itse asiassa ole pakollisia. Itselläni on jo vuoden ollut tuossa kiinni 400Gt:n ulkoinen kovo, joka on kiinni Y-kaapelilla. Hyvin on toiminut, mutta juurikin tuo Y-kaapeli on pakollinen, jos kovossa ei ole omaa virtalähdettä. Ei tuo Premiumin 32Gt riitä kyllä mihinkään, varsinkin kun itsellä tuli ostettua retail-peli eShopista. Oudosti juuri Wii U:lla on tullut panostettua tuohon digitaaliseen jakeluun, vaikka muilla konsoleilla en sitä kauheasti ole harrastanut.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pakko vielä toitottaa mikä on mielestäni Wii U:n suurin ongelma. Tulee selattua melkein päivittäin tori.fi ja vastaavia kun keräilen pelejä mm. Wii U:lle. Sieltä löytää joka päivä myynti-ilmoituksia missä on ostettu Wii U-peli ja se myydään nyt koska ei toiminut meidän perheen Wiillä. Joka päivä näitä samanlaisia!!
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pakko vielä toitottaa mikä on mielestäni Wii U:n suurin ongelma. Tulee selattua melkein päivittäin tori.fi ja vastaavia kun keräilen pelejä mm. Wii U:lle. Sieltä löytää joka päivä myynti-ilmoituksia missä on ostettu Wii U-peli ja se myydään nyt koska ei toiminut meidän perheen Wiillä. Joka päivä näitä samanlaisia!!

Tämän olen kanssa huomannut. Nintendon olisi pitänyt nimetä laite pelkästään Wii 2:ksi eikä yrittää mitään mediaseksikästä nimeä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sen kyllä uskon, että se keskiverto Wii casual gamer, jonka käsitys videopeleistä rajoittuu Wii Sportsiin ja Wii Fittiin, ei Gamepadista innostu. Mielestäni tuo ilmiö oli silti kupla, joka on puhjennut ja tämän seikan huomioimatta jättäminen oli ehkä kriittisimpiä virheitä, mitä Nintendo teki Wii U:n suhteen.

Minä olen ilmeisesti sellainen "keskiverto Wii casual gamer, jonka käsitys videopeleistä rajoittuu Wii Sportsiin ja Wii Fittiin" :cool:

Tämä "kupla" itsessään on pelkkä myytti, johan sen näkee Just Dance 2014:nkin jatkuvasta suosiosta. Just Dance 2014 on yhä erityisesti sen Wii-yleisön suosikki. Kuten jo aiemmin tuli mainittua, Wii U:lla se ei ole saavuttanut läheskään vastaavaa suosiota, edes ottaen huomioon että kyseessä on uudempi ja vasta muutaman miljoonan myynyt konsoli. JD2014 myy yhä parhaiten alkuperäisellä Wiillä sekä Kinectillä, ei Wii U:lla. Onko siis "kupla puhjennut" myös Just Dancen kohdalla, vai eikö se yleisö vain ole halunnut siirtyä Wii U:lle? (Vastaava ilmiö nähdään Japanissa esim. Taiko no Tatsujin -rytmipelien kanssa.) Wii U on yksinkertaisesti ja valitettavasti epähaluttava tuote: edes bundlet, alennuskampanjat ja joulukausi eivät saa laitetta liikkumaan kohtuullisia määriä, ja tämä rajoittaa kaikkien konsolilla olevien pelien potentiaalia, onpa kyse Just Dancesta tai Mario 3D Worldista.

Kannattaa muistaa, että Wiillä myös Just Dance -sarja, Mario Kart ja New Super Mario Bros. myivät kymmeniä miljoonia pelejä, ja sitten oli aivan valtava määrä miljoonamyyjiä, niin Nintendolta kuin third-partyiltakin. Pelkästään Yhdysvalloissa vuonna 2011 Wiillä oli kymmeniä miljoonamyyjiä. Siellä on niitä tuttuja nimiä: Cooking Mamasta Call of Dutyyn, Guitar Herosta Epic Mickeyhin, Raving Rabbidsista Resident Eviliin. Wiin peliyleisö oli valtava, ja kollektiivisesti Wii-yleisöllä oli erittäin laaja maku.

Tälle laajalle Wii-yleisölle on kuitenkin osoittautunut ylivoimaiseksi siirtyä Wii U:hun. Eihän "loistopelien" kuten Nintendoland, Game & Wario ja Wii Sports Club huonolle menestykselle voi olla muuta selitystä, kuin että "kupla on puhjennut"? Selvästi Nintendo luotti "karmeisiin kasuaaleihin" liikaa, koska he pelaavat mieluummin vanhalla Wiillä kuin päivittävät isolla rahalla Wii U:hun pelatakseen epäonnistuneita päivityksiä ja rahastuksia kuten Wii Sports Club. Kasuaalien vika, ei huonojen pelien eikä huonon konsolin!
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pakko vielä toitottaa mikä on mielestäni Wii U:n suurin ongelma. Tulee selattua melkein päivittäin tori.fi ja vastaavia kun keräilen pelejä mm. Wii U:lle. Sieltä löytää joka päivä myynti-ilmoituksia missä on ostettu Wii U-peli ja se myydään nyt koska ei toiminut meidän perheen Wiillä. Joka päivä näitä samanlaisia!!

Jep. Stockallakin on isot kyltit Wii U-hyllyssä, jossa painotetaan sitä, että pelit ei toimi Wiillä. Telkkarissakin joulun alla mainostettiin Wii U:ta "Wiinä"...mutta ei! Vyörytetään tämä kaikki Gamepadin niskaan! Kaikki ne 100 milj. Wii asiakasta ovat käyneet kaupassa tsekkaamassa Nintendon uuden konsolin, ja todenneet Gamepadin hankalaksi, kömpelöksi ja ikäväksi ohjaimeksi, työntäneet rahat takaisin taskuun ja menneet takaisin kotia pelaamaan Just Dancea vanhalla Wiillä. Näin siinä kävi...I see the logic.

Minä olen ilmeisesti sellainen "keskiverto Wii casual gamer, jonka käsitys videopeleistä rajoittuu Wii Sportsiin ja Wii Fittiin" :cool:

Ei, sä olet jonkun sorttinen todella harvinaislaatuinen Wii-fani. Periaatteessa corepelaajan ja casuaalin risteytys. Mieltymyksiltäsi edustat melko pitkälti sitä casuaalimaailmaa, mutta käyt silti videopelifoorumeilla avautumassa asioista ja seuraat alan tapahtumia, toisin kuin keskiverto casuaalipelaaja.

Tämä "kupla" itsessään on pelkkä myytti, johan sen näkee Just Dance 2014:nkin jatkuvasta suosiosta. Just Dance 2014 on yhä erityisesti sen Wii-yleisön suosikki. Kuten jo aiemmin tuli mainittua, Wii U:lla se ei ole saavuttanut läheskään vastaavaa suosiota, edes ottaen huomioon että kyseessä on uudempi ja vasta muutaman miljoonan myynyt konsoli. JD2014 myy yhä parhaiten alkuperäisellä Wiillä sekä Kinectillä, ei Wii U:lla. Onko siis "kupla puhjennut" myös Just Dancen kohdalla, vai eikö se yleisö vain ole halunnut siirtyä Wii U:lle?

Toki maailmasta löytyy vielä ihmisiä, joille wiimote+wii sports ja wii fit on vielä novelli idea, josta syystä vanhaa Wiitä myydään edelleenkin. Näille ihmisille silti vanha Wii budjettihintaan on edelleenkin periaatteessa täydellinen tuote, eikä mikään viittaa siihen, että tämä yleisö olisi valmis maksamaan ekstraa alustasta, joka tarjoaa HD grafiikkaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toki maailmasta löytyy vielä ihmisiä, joille wiimote+wii sports ja wii fit on vielä novelli idea, josta syystä vanhaa Wiitä myydään edelleenkin. Näille ihmisille silti vanha Wii budjettihintaan on edelleenkin periaatteessa täydellinen tuote, eikä mikään viittaa siihen, että tämä yleisö olisi valmis maksamaan ekstraa alustasta, joka tarjoaa HD grafiikkaa.

...paitsi se Just Dancen Kinect-versio. Ei ole mitenkään liioiteltua sanoa, että Kinect kilpailee Wii-yleisön mielenkiinnosta, ja on jossakin määrin onnistunutkin siinä. Eli tässä on Wii-tyyppisiä pelaajia, joille on myyty HD-konsoli ja kallis Kinect-kamera siihen päälle, ja näyttää kelpaavan. Mutta Wii U ei kelpaa. Eli ongelma ei ole "ekstran maksaminen" HD-konsolista, vaan nimenomaan jokin erityisesti Wii U:ssa.

Ja jos niitä vanhasta Wiistä kiinnostuneita löytyy edelleen, miten se on niin hirveän vaikeaa myydä heille Wii U? Tuodaan markkinoille uusi tehokkaampi Wii kohtuullisella hinnalla, laitetaan julkaisuun myyntivalteiksi Wii Sports 3 ja New Super Mario Bros. U, ja oletusohjaimeksi tietenkin se Wiikake, jolla voi pelata kaikki tarjolle tulevat uudet pelit... ainiin hetkinen, se voi olla vaikeaa jos lähdetään rämpimään suolle Gamepadin ja Nintendolandin kanssa.

Silti, jos Wii Fit, Brain Trainingit sun muut olisivatkin toimineet ikäänkuin prototyyppinä uudelle alustalle, joka olisi suunnattu pelkästään tälle yleisölle näen, että se voisi toimia, kunhan tehdään selkeä pesäero perinteiseen videopelaamiseen, joka ei tätä yleisöä kiinnosta.

Wii nimenomaan näytti, että se Wii-yleisö ei ole kiinnostunut yksinomaan Wii Fitistä ja Wii Sportsista, vaan näiden meganimikkeiden vanassa myös monet muut pelit saavat vetoapua. Nyt Wii U näyttää, miten käy kun konsolilla ei ole Wiin veroisia megahittejä: myös ne muut pelit Just Dancesta Marioon ja Call of Dutyyn kärsivät pienemmästä yleisöstä. "Wii-yleisö" kattaa kaikki vuosikymmeniä pelanneista vanhoista jääristä täysin uusiin pelaajiin ja kaikki siltä väliltä - muistan nähneeni jonkin artikkelin, jonka mukaan varsin suuri osa Wiin pelaajista oli pelannut ainakin jonkin verran aikaisemminkin. Toki näissä oli mukana myös esimerkiksi niitä "PlayStation 2 -kasuaaleja". Wii Sports ja muut Wiin megahitit olivat se yhdistävä tekijä: niin Just Dancea kuin Mario Kartia voi pelata satunnaisena hupina tai sitten intensiivisenä taitopelinä. Kun tästä yhtälöstä jätetään Wii Sports pois, myös Mario Kartin ja Just Dancen vetovoima vähenee.

Voi myös povailla, onko Wii U:n olematon Virtuaalikonsoli-tarjonta Nintendon osaamattomuuden vai pienemmän yleisön syytä. Kun Wii U:lla on vähemmän pelaajia ostamassa Virtuaalikonsoli-pelejä ja eShop-pelejä, myös niiden tarjonta pienenee Wiihin verrattuna. Wiillä myös latauspelien tarjonta hyötyi laajasta laitekannasta. Nyt Wii U:lla Nintendo on kääntänyt tilanteen ylösalaisin, ja yrittää huonosti toteutetulla Wii Sports Club -päivityksellä saada tätä yleisöä Wii U:n latauskauppaan. Surkuhupaisasti tämän epäonnistuneen lämmittelyn pitäisi siis olla sekä Wii U:n että latauskaupan myyntivaltti, vaikka se on eristetty ja piilotettu eShopiin järjettömän rahastusskeeman taakse. Ei ole siis mikään ihme, että Wii Sports Club ei ole millään tavalla alkuperäisten Wii Sports -pelien tasoinen vetonaula.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Voi myös povailla, onko Wii U:n olematon Virtuaalikonsoli-tarjonta Nintendon osaamattomuuden vai pienemmän yleisön syytä. Kun Wii U:lla on vähemmän pelaajia ostamassa Virtuaalikonsoli-pelejä ja eShop-pelejä, myös niiden tarjonta pienenee Wiihin verrattuna.

Kun vain tietäisikin syyn tuohon olemattomaan VC-tarjontaan. Tuosta ladattavien pelien tarjonnan hiipumisesta voi tulla ikävä kierre, sillä niiden vähentyessä konsolin potentiaalinen viehätys karisee entisestään. Itse olen todella pettynyt tuohon VC-tarjontaan, ja voi vain kuvitella millä ihmeen logiikalla niitä joitakin pelejä sinne valitaan. Tällä viikolla ilmestyvä NES Open Tournament Golf ei todellakaan ole omalla odotuslistalla, kuten tuskin kovin monen muunkaan. Joko siellä on ilmestynyt Tennis..? :rolleyes:
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

...paitsi se Just Dancen Kinect-versio. Ei ole mitenkään liioiteltua sanoa, että Kinect kilpailee Wii-yleisön mielenkiinnosta, ja on jossakin määrin onnistunutkin siinä. Eli tässä on Wii-tyyppisiä pelaajia, joille on myyty HD-konsoli ja kallis Kinect-kamera siihen päälle, ja näyttää kelpaavan. Mutta Wii U ei kelpaa. Eli ongelma ei ole "ekstran maksaminen" HD-konsolista, vaan nimenomaan jokin erityisesti Wii U:ssa.

Ja sä meinaat, että se X360 on hankittu juuri nimenomaan kinectiä ja just dancea varten...? Eikä kenties niin, että se Just Dance ollaan hommattu tyttöystävälle, siinä missä konsolin omistaja pelailee Codia ja GTA:ta....Jos sulla ei ole mitään muuta heittää kasuaaliyleisön halusta investoida HD-konsoliin, niin aika heikoilla ollaan.

Koko Wii syntyi siitä, kun Nintendo pyrki tavoittamaan kohderyhmän, jota ei kiinnostanut tehokilpailu ja siirtymä HD:seen. Grafiikka oli saavuttanut tason, jonka jälkeen lisäsuoritustehon tuoma visuaalinen kehitys oli jotain, joka vetoaa lähinnä teknologiasta valveutuneeseen peliharrastajaan. Muille peli oli peli, riippumatta siitä, kuinka monta pikseliä ruudussa kerralla on. Nintendo tajusi, että on valtava segmentti kuluttajia, jotka eivät halua maksaa tästä, vaan haluavat helpostilähestyttävää, hauskaa ja yksinkertaista pelattavaa, joka ei ratsasta teknologisella kehityksellä, vaan jota voi pelata ihmisten kanssa, joilla ei ole historiaa pelaamisesta. En tajua, miten nyt tällä rundilla tätä kohderyhmää olisikin yhtäkkiä alkanut kiinnostamaan suoritusteho ja he olisivat valmiita investoimaan uuteen konsoliin, jonka tarjoama lisäarvo suhteessa vanhaan on grafiikassa ja teräväpiirtoresoluutiossa. Mikä on se kehitys tässä välissä, joka on muuttanut tämän kohderyhmän intressejä näin? Mamma snoukkasi onnellisesti balance boardilla kunnes, ai hitto...olispä tää 1080p/60fps ja vähän hienommat shaderit, kunnon Next-Gen tekstuurit ja Bloomia!...Joo se olis kiva! OSTAN!

Minun isäni on aika täydellinen esimerkki casuaalipelaajasta jotka vaikuttivat Wiin menestykseen. Isääni ei kiinnosta videopelit, koska hän kokee perinteisten kontrollien opettelemisen liian suurena kynnyksenä ryhtyä pelaamaan, eikä konsolit ja pelit ole häntä muutenkaan koskaan erityisemmin kiinnostaneet. Silloin aikoinaan kun ostin Wiin, hän tajusi välittömästi, mistä Wii Sportsissa on kyse ja hetken kuluttua hän pelasi tennistä jo innoissaan. Jossain vaiheessa muu perhe liittyi peliin ja meillä oli muutamat tosi hauskat pelisessiot. Ketään ei haittaa tosiseikka, että kontrollit ovat hyvin epätarkat Wii Sports Resort melonnassa kun kaikki heiluu idioottimaisen näköisesti wiimotet kädessä ja kaikilla on ratkiriemukasta. Wii Fit teki myös suuren vaikutuksen. Konsoliin tutustumisen jälkeen isä päätti, että hän ostaa itselleen Wiin ja voi pelailla sillä sitten myös lastenlasten kanssa. Mitään hitusenkaan enemmän perinteistä videopeliä muistuttavaa peliä hän ei edelleenkään pelaisi, mutta Wii Sports ja Fit riittäisi ainakin alkuun.

Tässähän toteutui aika esimerkillisesti Nintendon strategia Wiin suhteen. Sen lisäksi, että minä ostan Wiin, kuka olen ostanut kaikki konsolit, pelit ja vehkeet kasikytlluvulta saakka, myös isäni ostaa sen, joka ei ole koskaan varmasti edes harkinnut ostavansa konsolia.

Vanhemmillani on lcd-televisio kotona, mutta siitä ei olla katsottu tietääkseni kertaakaan mitään HD-tasoista kuvaa, eikä he voisivat vähempää välittää; LCD ostettiin heille, koska se on litteä ja vie vähemmän tilaa. Veikkaan, että he eivät edes tiedä, mistä HD-resoluutioissa on kyse. En voisi kuvitella, että he maksaisivat ekstraa siitä, että se saavat käytännössä saman konsolin, samoilla peleillä, mutta hienommilla grafiikoilla ja HD resoluutioilla. Sama pätee siskoon, tyttöystäviin, mummoon jne. jne. ketkä ovat kaikki tätä kyseistä casuaalisegmenttiä, jotka tekivät meidän corepelaajien lisäksi Wii Sportseista ja Fiteistä jymymenestyksen.

En näe yksinkertaisesti yhtään mitään sen väitteen tueksi, että Wii-yleisö olisi valmis investoimaan uuteen konsoliin, jonka tarjoama lisäarvo suhteessa vanhaan olisi suoritustehoa, joilla yleensä myydään laitteita core-yleisölle.

Mutta tosiaankin mä oikeasti en jaksa jauhaa enää tästä samasta asiasta miljoonannen kerran. Emme saa koskaan tietää, mitä olisi käynyt, jos Nintendo olisi julkaissut Wii HD:n, ja Gamepadin roolista Wii U:n heikossa menestyksessä voimme väitellä maapallon tappiin saakka. Mä liehutan nyt valkoista lippua tän aiheen suhteen.

Iwata on valinnut suuntansa konsolin suhteen, ja tosiseikka on se, että Gamepad on ja pysyy. Jään mielenkiinnolla seuraamaan, miten Iwatan suunnitelma toteutuu. Tässä mielenkiintoista juttua tulevasta:

http://www.nintendolife.com/news/20...th_hopes_of_sales_driving_third_party_support
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tällä viikolla ilmestyvä NES Open Tournament Golf ei todellakaan ole omalla odotuslistalla, kuten tuskin kovin monen muunkaan. Joko siellä on ilmestynyt Tennis..? :rolleyes:

Todellakin, samaa mietin itsekin kun näin tämän viikon julkaisulistan. Mieleen palautuu vastaava ajankohta Wiillä, kun Wiin Virtuaalikonsoliin tuli lyhyen ajan sisällä StarTropics, Lords of Thunder, Super Street Fighter II, Adventures of Lolo 2 ja River City Ransom muiden pelien ohella, ja vaikka joka viikko ei välttämättä ollutkaan jotain juuri omaan makuun sopivaa, laadukasta tarjontaa tuli kuitenkin säännöllisellä tahdilla. Wii U:lla mieluummin ostaisi suoraan Wii U:n omasta valikosta käynnistettävät versiot ilman että tarvitsisi mennä Wii-moodiin, mutta näyttää siltä, että valtaosa Wii-puolen Virtuaalikonsolin tarjonnasta ei tule koskaan Wii U -puolelle, puhumattakaan tarjonnan laajenemisesta.

Tennis löytyy lyhyenä lisäpelinä NES Remixistä, mutta ei hätää, yleisesti ottaen NES Remix on kuitenkin hyvä kokoelma ;)

Indie- ja latauspelit helpottavat laihaa Virtuaalikonsolin tarjontaa hieman, mutta silläkin puolella uudet julkaisut ovat vähissä. Monet Kickstarterissa ja muualla aloitellut indie-pelit antavat odottaa itseään, ja samalla kuuluu huolestuttavia uutisia, kuten kattavan Pac-Man Museum -paketin peruuntuminen eShopista. Tämän julkaisun olisi luullut olevan kotonaan Wii U:lla - mutta PS3:lle ja Xbox 360:lle kokoelma on toki yhä tulossa. Mitä muita Wii U:n latauspelejä on peruutettu tai ollaan peruuttamassa kaikessa hiljaisuudessa?

Ja sä meinaat, että se X360 on hankittu juuri nimenomaan kinectiä ja just dancea varten...? Eikä kenties niin, että se Just Dance ollaan hommattu tyttöystävälle, siinä missä konsolin omistaja pelailee Codia ja GTA:ta....Jos sulla ei ole mitään muuta heittää kasuaaliyleisön halusta investoida HD-konsoliin, niin aika heikoilla ollaan.

Xbox 360:n myynnit pomppasivat selvästi Kinectin julkaisun myötä. Siinä selvästi tavoitettiin uutta yleisöä, ja osa siitä oli juuri Wii-pelaajia tai Wiistä kiinnostuneita joilla oli nyt toisenlainen vaihtoehto.

Koko Wii syntyi siitä, kun Nintendo pyrki tavoittamaan kohderyhmän, jota ei kiinnostanut tehokilpailu ja siirtymä HD:seen. Grafiikka oli saavuttanut tason, jonka jälkeen lisäsuoritustehon tuoma visuaalinen kehitys oli jotain, joka vetoaa lähinnä teknologiasta valveutuneeseen peliharrastajaan. Muille peli oli peli, riippumatta siitä, kuinka monta pikseliä ruudussa kerralla on. Nintendo tajusi, että on valtava segmentti kuluttajia, jotka eivät halua maksaa tästä, vaan haluavat helpostilähestyttävää, hauskaa ja yksinkertaista pelattavaa, joka ei ratsasta teknologisella kehityksellä, vaan jota voi pelata ihmisten kanssa, joilla ei ole historiaa pelaamisesta. En tajua, miten nyt tällä rundilla tätä kohderyhmää olisikin yhtäkkiä alkanut kiinnostamaan suoritusteho ja he olisivat valmiita investoimaan uuteen konsoliin, jonka tarjoama lisäarvo suhteessa vanhaan on grafiikassa ja teräväpiirtoresoluutiossa. Mikä on se kehitys tässä välissä, joka on muuttanut tämän kohderyhmän intressejä näin? Mamma snoukkasi onnellisesti balance boardilla kunnes, ai hitto...olispä tää 1080p/60fps ja vähän hienommat shaderit, kunnon Next-Gen tekstuurit ja Bloomia!...Joo se olis kiva! OSTAN!

Hyviä pointteja. Väitän kuitenkin, että myös sille tekniikasta vähemmän kiinnostuneelle tai välinpitämättömämmälle yleisölle grafiikan laadulla on väliä. "Shaderien" merkitystä ja nimeä ei välttämättä ollenkaan tiedetä, mutta niiden vaikutus kyllä voi näkyä. "Tuo Xbox-peli näyttää vähän hienommalta kuin ne Wii-pelit." Toki tämäkin vaihtelee, mutta olennaista on juuri sen suuren yleisön kirjo: siinä missä löytyy vähän pelaavia jotka eivät välitä HD:stä, löytyy myös niitä jotka välittävät, ja yhtälailla paljon pelaavia jotka eivät välitä - tai kenties eivät välittäneet. Tuskin YLEkään kuitenkaan ihan huvikseen siirtää kanaviaan viimein täysin HD:ksi, vaan vähitellen myös suuren yleisön odotukset ja tietoisuus tästä tekniikan osa-alueesta ovat muuttuneet. Jos tämän yleisön siirtymä Wiistä Wii U:hun olisi tehty helpommaksi kuin mitä se nyt oli, voisi Wii U:n tilannekin nyt olla erilainen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässä on nyt ollut viime päivinä aika paljon tuota investor meetingissä esitetyn strategian jälkipuintia. Iwatan täsmennyksistä voisi päätellä, että Nintendo ei tosiaankaan ole laittamassa Wii U:ta "saattohoitoon", vaan on satsaamassa alustaan, jotta se saataisiin kantamaan. Toki hekin ovat myöntäneet realiteetit, eli Wiin kaltaiset myynnit on unohdettava. Sen sijaan Iwatan mukaan he pyrkivät nostamaan konsolin momentumia siihen pisteeseen, jossa laite tuottaa pientä voittoa ja selviää tulevaan sukupolveen saakka, joka on mielestäni tilanne huomioon ottaen järkevän kuuloinen ja realistinen strategia. Nyt jäämme vain odottamaan niitä varsinaisia toimenpiteitä

Itse olisin ainakin ihan tyytyväinen, kun vain Gamepadia hyödynnettäisiin luovasti, Nintendon klassikkopelisarjoja alkaisi ilmestymään alustalle (Star Fox, F-Zero, Metroid, Pokèmon jne.), Indiepuolelta ilmestyisi mielenkiintoista kamaa ja VC elävoitettäisiin. Siihen vielä muutama satunnainen third party päälle.

Olisiko tässä ensimmäiset merkit Iwatan strategian toimeenpanosta?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Testailin tuossa Netfilxin katsomista Wii U:n kautta ja muutamaa ärsyttävää ohjelman stoppaavaa erroria lukuun ottamatta oikein mukavata hommaa! Pienenä harmina tuli huomattua, että GamePadin kautta ei voi kuunnella ääntä, kun itse ohjelma on ruudulla. Vai oonko missannut jotain asetuksia, joita itse en bongannut? Olisi korvannut mainiosti jonkinmoisen ostettavan kuulokesysteemin tuo, jos äänet saisi ohjeimen kautta kierrätettyä. Sama Wii-pelejä pelatessa tuo olisi mainio, mutta tässä tapauksessa ei varmasti toimi tuolla tapaa.

Pyydän, älkää veivatko tätä em. kommenttia mukaan tuohon GamePadin hyödyllisyys -väittelyyn...

Onko kellään kokemusta muuten Wii-tallennusten siirrosta U:lle? Eikös tuon pysty kiertämään ovelasti niin, että kopioi tallennukset toiselta SD-kortille ja sitten siirtää ne takaisin tuolta ensimmäiselle kortille? Sen verran olen itseäni sivistänyt, että tuo siirtää vaan valitettavasti kaiken, eikä haluttuja hommia pysty itse valitsemaan. Lähinnä kiinnostaisi ihan omin silmin vilkuilla, että muuttuuko kuva esim. Xenobladessa miten, kun sen siirtää U:lle.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nicalis: We'd Like To Support Europe, But Nintendo Doesn't Make The Process Easy -NL
Nintendo indie kehittäjät valittavat että pelin julkaiseminen Euroopassa on byrokraattista ja vaikeaa. Euroopan Nintendo on osasyyllinen ja eri ikäraja putiikit ovat myös syyllisiä. Voi olla että saadaan odottaa '90 Arcade Raceria vielä pitkään.
FUUUUU. Tuo on ollut odotuslistalla jo pelkkien kuvien perusteella heti WiiU:n hankkimisesta asti. Kyllä kelpaisi kesäksi :/
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onko kellään kokemusta muuten Wii-tallennusten siirrosta U:lle? Eikös tuon pysty kiertämään ovelasti niin, että kopioi tallennukset toiselta SD-kortille ja sitten siirtää ne takaisin tuolta ensimmäiselle kortille? Sen verran olen itseäni sivistänyt, että tuo siirtää vaan valitettavasti kaiken, eikä haluttuja hommia pysty itse valitsemaan. Lähinnä kiinnostaisi ihan omin silmin vilkuilla, että muuttuuko kuva esim. Xenobladessa miten, kun sen siirtää U:lle.

Sitä en tiedä pystyykö kiertämään kopioimalla tallennukset, mutta itse olen Wiin sisällön siirtänyt Wii U:lle (Wii toimittaa nykyään Gamecube virkaa hdmi-adapterilla varustettuna), eikä mitään ongelmia tai valittamista ole ollut. Voithan toki kokeilla tuota SD-kortti kikkailua, mutta Xenobladen kuvanlaadunhan voi tarkistaa vaikka aloittamalla uuden pelin Wii U:lla. :) Kyllähän se Wii U:n hdmi-piuha hieman parantaa värejä ja ehkä jopa aavistuksen skarppaa kuvaa, mutta oikeasti ero on suht olematon. Joissakin peleissä saattaa jopa ilmetä hieman häiritsevää sahalaitaisuutta. Efekti on jokseenkin sama kuin tuolla Wiin hdmi-adapterilla Gamecuben peleissä - värit ja kuva on hieman skarpimpaa (juuri ja juuri silminnähden), mutta sahalaitaisuudet näkyvät selvemmin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Savejen siirrossa ei ole mitään ongelmia tai kikkailua. Voit kopsata tai siirtää savet wiistä sd-kortille ja siirtää ne sitten wii u:lle. Tätä ei pidä sekoittaa kokonaiseen system transferiin missä siirtyy kaikki. Mutta jotta ne sun vanhat wiin savet toimis Wii U:ssa niin sun täytyy kerran käynnistää kyseinen peli Wii U:lla, ja sen jälkeen ne savet sitten voi siirtää ja ne löytyy ja kaikki toimii.

EDIT: eli siis peli sisään koneesen, peli päälle ja vaikka kun olet päässyt alkuruutuun niin voit poistua takaisin wii menuun ja sitten savet voi siirtää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Miiverse... paras uusi juttu tälle genille kuolee tuon moderoinnin takia. Kiitos Nintendo kun en saa edes 3DS:n kaverikoodeja pyytää privaviestillä!

EDIT: Tarkennetaas, profiilissä oli viesti "... ja te Suomalaiset joilla 3DS on, niin laittakaa privana viestiä" tai tuohon suuntaan. Oli tosin myös mainintaa Steamistä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pienenä harmina tuli huomattua, että GamePadin kautta ei voi kuunnella ääntä, kun itse ohjelma on ruudulla. Vai oonko missannut jotain asetuksia, joita itse en bongannut? Olisi korvannut mainiosti jonkinmoisen ostettavan kuulokesysteemin tuo, jos äänet saisi ohjeimen kautta kierrätettyä.

Olen tätä yrittänyt testailla, enkä ole keksinyt mitään keinoa, miten Netflixin äänet saisi ulos Gamepadista kun kuva on ruudulla. Ja tämä olisi tosiaan oikeasti hyödyllinen ominaisuus.

Onko kellään kokemusta muuten Wii-tallennusten siirrosta U:lle? Eikös tuon pysty kiertämään ovelasti niin, että kopioi tallennukset toiselta SD-kortille ja sitten siirtää ne takaisin tuolta ensimmäiselle kortille? Sen verran olen itseäni sivistänyt, että tuo siirtää vaan valitettavasti kaiken, eikä haluttuja hommia pysty itse valitsemaan. Lähinnä kiinnostaisi ihan omin silmin vilkuilla, että muuttuuko kuva esim. Xenobladessa miten, kun sen siirtää U:lle.

Joo, tämä toimii erittäin näppärästi, kunhan Wii-peli sallii tallennuksen kopioimisen SD-kortille. Eikä peliä tarvitse edes käynnistää, pelilevy tarvitsee vain käyttää Wii U:ssa Wii-moodin ollessa päällä.

Olisi jossain välissä kanssa tarkoitus ottaa Xenoblade uudelleen peluuseen Wii U:lla, ja odottaisin että sama kuvanlaadun paraneminen pätee myös siihen. Minulla Wii-peleissä on huomattava kuvanlaadun parannus HDMI:n kautta verrattuna Wiin tai Wii U:n komponenttikaapeliin.

Mutta jotta ne sun vanhat wiin savet toimis Wii U:ssa niin sun täytyy kerran käynnistää kyseinen peli Wii U:lla, ja sen jälkeen ne savet sitten voi siirtää ja ne löytyy ja kaikki toimii.

EDIT: eli siis peli sisään koneesen, peli päälle ja vaikka kun olet päässyt alkuruutuun niin voit poistua takaisin wii menuun ja sitten savet voi siirtää.

Ei tarvitse tehdä edes näin hankalasti. Se riittää, että laittaa pelin sisään kun Wii U on Wii-moodissa, ja antaa pelilevyn pyörähtää sen aikaa että logo näkyy Wii Menun päävalikossa. Tämän voi toistaa helposti kaikille tallennuksen siirtoa tarvitseville Wii-peleille - yhtäkään ei tarvitse käynnistää siirtämistä varten.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ei tarvitse tehdä edes näin hankalasti. Se riittää, että laittaa pelin sisään kun Wii U on Wii-moodissa, ja antaa pelilevyn pyörähtää sen aikaa että logo näkyy Wii Menun päävalikossa. Tämän voi toistaa helposti kaikille tallennuksen siirtoa tarvitseville Wii-peleille - yhtäkään ei tarvitse käynnistää siirtämistä varten.

Okei hyvä tietää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Viime aikoina on tullut mietittyä tarkemmin, että miksi se Gamepadin konsepti ei toimi. Senhän pitäisi nojautua "toisen ruudun" käytäntöön - kaikilla on nykyään useampia ruutuja käytössä yhtaikaisesti. Facebookkia selataan kännykällä samalla kun katsotaan televisiota, tai peliä pelatessa vieressä on auki tietokone, josta näkee karttoja, varustelistoja tai vaikka liikeyhdistelmiä, ja samalla voidaan vaikka chattailla kaverien kanssa. Eikös sen pitäisi siis olla nerokas konsepti, että tämän kaiken saa yhdessä laitteessa? Paitsi että Gamepad ei toimi niin.

Yksi Gamepadin ongelmia on, että kahdesta ruudusta huolimatta Wii U on yhä yksi laite, joka keskittyy yhteen asiaan kerrallaan. Pelin voi laittaa tauolle ja käydä tarkistamassa netistä ohjeita kinkkiseen kohtaan pelissä, mutta nettiselain varaa molemmat ruudut käyttöönsä ja peli on sen aikaa poissa käytöstä. Gamepadin ruutua ei voi käyttää esimerkiksi viitemateriaalina kuten entisaikojen pelilehtiä tai nykyisiä nettioppaita, vaan opas sulkeutuu kun selain laitetaan kiinni ja peliä jatketaan tauon jälkeen. Entä jos haluaisi selata nettiä samalla kun katsoo "toisella silmällä" jotain ohjelmistoa Netflixistä? Ei onnistu Gamepadilla. Kaikki nämä onnistuvat todellisilla "toisilla ruuduilla", mutta ei Wii U:n tarjoamalla tulkinnalla tästä sovelluksesta. Jopa konsolin sisäiset toiminnot varaavat aina molemmat ruudut: samanaikaisesti ei voi selata Miiverseä ja pelata peliä television ruudulta, vaan Gamepadin ruutu näyttää usein pelikuvaa tarpeettomana toisintona, vaikka sillä ei tekisi mitään.

Jos Gamepadin oli todella tarkoitus hyödyntää yleistynyttä "toisen ruudun" käyttöä, niin Nintendolla ymmärrettiin täysin väärin se, miten näitä toisia ruutuja käytetään: se toinen ruutu on käytännössä aina myös ihan toinen laite, jolla voi tehdä jotain ihan muuta kuin sillä isolla ykkösruudulla. Ne usein tarjoavat lomittaista mutta kuitenkin yhtaikaista käyttöä, jotka voivat täydentää toisiaan tai olla ihan irrallisia. Sen sijaan Wii U tarjoaa toisen ruudun, jota voi käyttää useimmiten vain samaan asiaan kuin ensimmäistä ruutua. Youtube-sovelluksen tuki älypuhelinohjaukselle on hyvä idea, koska se ei varaa toista ruutua kokonaan käyttöönsä, vaan on käytettävissä silloin kuin sitä tarvitsee - ja muulloin älypuhelinta tai täppäriä voi käyttää ihan mihin tahansa muuhun. Puhumattakaan siitä, että älypuhelimet sopivat paremmin käteen kuin paksu, raskas ja möhkälemäinen Gamepad.

Tässä on ehkä yksi Gamepadin isoimmista epäonnistumisesta: se ei ole toinen ruutu. Useimmiten se on pieni, huonolaatuinen kopiokuva televisionäytöstä, ja joskus harvoin televisioruudun hankala, erilleen sijoitettu jatke. Jos tarkoitus oli kilpailla älypuhelimia ja täppäreitä vastaan, siinä mentiin pahasti mönkään. Nintendon olisi mieluummin kannattanut tehdä älypuhelimien ja täppärien levinnäisyydestä ja yleisyydestä vahvuus, eikä yrittää kilpailla niitä vastaan jollain, joka ei pysty edes suorittamaan samaa tehtävää.
 
Ylös Bottom