Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Viime yön direct oli kyllä heikko esitys Wii U:n osalta ja meni juurikin niillä linjoilla, mitä edellisessä viestissäni ennakoin. N64-julkistuksen (jota en tosin edes odottanut) sijaan vain saatiin GBA-julkistus VC:hen. Suoraan sanottuna en kyllä kovin lämpene noiden käsikonsolipelien tuomiseen Virtual Consoleen, sillä ne sopisivat paljon paremmin 3DS:n tarjontaan. Tämä ei kyllä todellakaan ole se piristysruiske, jota Wii U kaipaa.
NES Remix 2.. Mitäpä tuohonkaan voi enää sanoa. Nintendo on siirtynyt Wii U:lla HD-aikakauteen ja meille tarjotaan remixattuja versioita 80-luvulla ilmestyneistä peleistä 80-luvun grafiikalla. Grafiikka ei ole koskaan ollut minulle tärkein juttu peleissä, mutta tämä ei todellakaan ole se tapa, jolla toivoisin Nintendon kierrättävän omia sarjojaan. Super Luigi Bros alkoi puolestaan herättää jo myötähäpeää. Sehän toki vissiin tulee siinä NES Remix 2:n bonuksena, mutta oikeasti: tällaisia juttujako siellä Nintendolla nykyään puuhataan? Otetaan Super Mario Bros, jonka etenemissuunta vaihdetaan ja lisätään hahmoksi Luigi (huom! joka voi käyttää erikoisuuttaan, eli korkeampaa hyppyä
). Epäilemättä nämä kaksi huikeaa uudistusta tuovat peliin uuden twistin, mutta jollekin aivan muulle kuin minulle. Juuri tällaisia pelejä vartenhan ihmiset käyttävät 250-300€ uuteen konsoliin! Voisi luulla, että sitä kehitystiimien aikaa voisi käyttää johonkin järkevämpään sisällöntuottamiseen. Jos niitä samoja pelejä on pakko myydä kerta toisensa jälkeen, niin uudistakaa edes sitä hiton ulkoasua!
Veikkaisin myös, että jos Marion tunkeminen joka tuutista on alkanut kyllästyttää pelikansaa, niin oikea ratkaisu ei ole tunkea Luigia joka tuutista. Jos nämä näytöt eivät edusta ideoiden ehtymistä, niin mikä sitten? Saammeko vielä kenties Super Luigi Worldin, Luigi Partyn, Luigi Tenniksen, Super Paper Luigin, Luigi Kartin, Super Luigi Galaxyn tai ehkäpä alkuperäisen Donkey Kongin, jossa on Luigi korkeammalla hypyllään? Haluaisin ehdottomasti nähdä Super Mario Bros 2:n, jossa JOKAINEN valittava hahmo olisi Luigi! Nämähän olisivat todella otollisia tilaisuuksia Nintendolle, kun käännöstyön lisäksi ei tarvitsisi tehdä muuta kuin muuttaa pelattava hahmo Luigiksi - ja ehkä uutena twistina pistää Luigi vaikkapa juoksemaan takaperin. Kyllähän tuota Luigin 25-vuotista taivalta voisi juhlia vielä ensi vuonnakin! Tai miksei koko Wii U:n elinkaari? Eipähän tarvitsisi tehdä yhtään uutta peliä, kun voisi vain käännellä vanhoja klassikoita Zeldasta Metroidiin muuttamalla päähenkilön Luigiksi. Kun Luigi kerran on niin pirun suositun oloinen hahmo, brändätään saman tien koko konsoli Luigi U:ksi, niin eiköhän ala kassa kilistä!
Kyllä, olen tuohtunut.
Ja mielestäni ihan syystäkin.
Bayonetta 2 ja X eivät saaneet edes sen kummempaa julkaisuikkunaa, joten taitavat loppuvuodelle mennä. Tosin saattaisin jopa veikata, että näillä mehustellaan tulevissakin directeissä tämän vuoden julkaisuina, kunnes saavat ilmoitettua jotakin muuta hätäisesti kyhättyä julkaistavaa, ja sen jälkeen nämä voikin siirtää vuoden 2015 julkaisuiksi. Joku random-taistelu ei todellakaan kerro X:n tilanteesta yhtään mitään, saatikka ollut edes kiinnostavaa seurattavaa, vaikka itse peli kiinnostaakin.
Nintendo tuntuu pelaavan aikaa. Tämä direct oli Wii U:n omistajille vain lähinnä muistutus, että jotakin sieltä on tulossa sitten joskus. Ehkä.. Nintendo saa kyllä E3:ssa pistää pystyyn melko pirun spektaakkelimaisen shown, jos meinaavat tilannetta vielä jotenkin tästä kohentaa. Se on vain asia erikseen, että ketä vielä E3:n aikaan kiinnostaa. Kun ei odota mitään, ei myöskään joudu pettymään. Ja minä en todellakaan odota enää yhtään mitään, mutta senpä ovat itse saaneet aikaiseksi.
80-luvulta asti Nintendon pelejä pelanneena alkaa kyllä särkeä sydäntä, kun tätä firman nykymeininkiä seuraa.