Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kun johto kantaa vastuun: Satoru Iwata's salary to be cut by 50 per cent.
NNirvi Twitter

Jos Nintendo olisi amerikkalainen yritys niin Iwata olisi nostanut ison bonuksen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U


Sen "legendaarisen" Wind Waker HD:n siivittämällä Wii U:lla kun menee niin hirveän hyvin. Samasta uutisesta:

Nintendo has released its Q3 financial results, which begin to reinforce the disappointing reductions in projections. While Nintendo has cited lower than expected sales for 3DS and Wii U hardware, with the latter being particularly damaging to profits at this time

Koko viime vuoden joulukautena eli lokakuusta joulukuuhun Wii U myi maailmanlaajuisesti alle 2 miljoonaa konsolia - ajankohtana, jolloin konsolit yleensä myyvät erittäin hyvin. Mieleen muistuu esimerkiksi joulukuu 2009, kun Wii myi yksin Yhdysvalloissa lähes 4 miljoonaa konsolia yhdessä kuukaudessa. Tällaisia myyntejä ei saavuteta Wind Waker HD:n "kannattelemalla" konsolilla. Jos Nintendo jatkossakin luottaa Wind Waker HD:n kaltaisiin lämmittelyihin, se ei mitenkään auta Wii U:ta ulos siitä suosta, jossa se nyt on. Jos Wind Waker -fanit ja pelikuivuuden näännyttämät Nintendo-fanit ostavat pelin HD-päivitystä, se ei mitenkään näytä, että pelin julkaisu olisi ollut yleisesti ottaen hyväksi Wii U:lle.

Siitä päädytään tällaisiin uutisiin:

Kun johto kantaa vastuun: Satoru Iwata's salary to be cut by 50 per cent.
NNirvi Twitter

Satoru Iwata ja Nintendon johtokunta ottavat huomattavat palkanalennukset merkkinä epäonnistuneista päätöksistään, jotka johtivat mm. Wind Waker HD:n julkaisuun yhtenä syksyn "tärkeimmistä" Wii U -nimikkeistä. Samalla Wii U jatkaa putoamistaan niistä joulukauden myynneistäänkin:

The hardware results don't bring much happy reading, with only the PS3 avoiding a drop in sales — that and the Vita possibly had assistance from some new releases. The 3DS XL / LL remains on top, a position boosted when combined with the standard model, but the Wii U continues to lose momentum following its improvements at the close of 2013; last week's sales are in parenthesis.

Hardware Sales Drop in Japan as Wii U Falls Into Four Figures

Peli voi yhtaikaa myydä "hyvin" ja silti olla haitaksi alustalleen: Wiilläkin oli epäonnistumisensa kuten Wii Music, joka Nintendon valtavan mainosbudjetin turvin myi paljon, mutta se myös vei tilaa muilta potentiaalisesti mielenkiintoisemmilta nimikkeiltä. Wiillä yksittäinen Wii Music lopulta unohtui muiden laatupelien alle, mutta Wii U:n tämänhetkisessä tilanteessa ei olisi ollut varaa antaa valokeilaa Wind Waker HD:n kaltaiselle julkaisulle. Saman markkinointibudjetin ja bundlepaketit olisi voinut käyttää esimerkiksi third party -pelien esilletuomiseen, joka olisi pitkällä tähtäimellä auttanut Wii U:n tilannetta ja third party -suhteita paljon enemmän.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sen "legendaarisen" Wind Waker HD:n siivittämällä Wii U:lla kun menee niin hirveän hyvin. Samasta uutisesta: Tällaisia myyntejä ei saavuteta Wind Waker HD:n "kannattelemalla" konsolilla. Jos Nintendo jatkossakin luottaa Wind Waker HD:n kaltaisiin lämmittelyihin, se ei mitenkään auta Wii U:ta ulos siitä suosta, jossa se nyt on. Jos Wind Waker -fanit ja pelikuivuuden näännyttämät Nintendo-fanit ostavat pelin HD-päivitystä, se ei mitenkään näytä, että pelin julkaisu olisi ollut yleisesti ottaen hyväksi Wii U:lle.

Joo huonosti menee, mutta Wind Waker ei loppupeleissä sitten kuitenkaan selviytynyt kauheasti huonommin, mitä mikään muukaan Wii U-peli, kuten esim. Wii Party U, tai Wii Fit U, vaan itseasiassa putoaa Wii U:n parhaiten myyneiden pelien joukkoon. Eipä siitä mitään Wii U:n pelastajaa kukaan povannutkaan, mutta eipä siitä nähtävästi SYSTEM KILLERiäkään kehkeytynyt, ainakaan sen enempää, mitä mistään muustakaan Wii U pelistä. Se, mitkä FANIT peliä nyt sitten loppupeleissä ostivat jäänee mysteeriksi (ehkä Wii Party U:ta ostivat Wii Party FANIT?), mutta näytti kuitenkin kelpaavan kohtuullisen hyvin Wii U-peliksi.

I rest my case.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Wii U:n tilanne on alkanut askarruttaa tässä viime aikoina varsin paljon, kun asiaa on itsekseen mietiskellyt. Yksi ajatuksia herättävä asia on Virtual Consolen tilanne. Miksi mitään ei tunnu tapahtuvan? Wii U on ollut myynnissä yli vuoden, mutta VC:ssä ei todellakaan ole hurraamista. Ensinnäkin siellä on ostettavissa pelejä pelkästään NES:ille ja SNES:ille, eikä valikoima todellakaan huimaa päätä. Suurin osa on jo ennestään Wiille saatavilla, ja itselläni jo sille ostettuna, enkä todellakaan ala ostamaan pelejä uudelleen, vaikka hinta ei päätä huimaakaan. Pelejä myös julkaistaan harvakseltaan, eikä suunnitelmista muiden konsoleiden suhteen ole tietoakaan. Se ei paljoa paina, että joku Reggie on joskus sanonut kuinka hänestä olisi hienoa nähdä Gamecuben pelejä eShopissa. Onneksi en ole luopunut Cuben pelikirjastosta.

Nintendo on toiminut VC:n suhteen Wii U:lla erittäin typerästi. Järkevin ratkaisu olisi ollut tehdä Wiin ja Wii U:n VC:stä yhteensopivia. Tämä olisi taannut jo julkaisussa todella loistavan pelivalikoiman, vaikka eivät olisi saaneet muita kuin omien konsoliensa pelejä sinne. Nyt noita pelejä ilmestyy harvakseltaan ja suurin osa on tosiaan jo Wiille ostettuna. En tiedä onko syynä VC-pelien huono menekki ylipäänsä, mutta tämä strategia tuskin ainakaan parantaa myyntejä. Lisäksi tämä järjestely tuottanee Nintendolle itselleen vain ylimääräistä työtä, kun pelit pitää portata uudestaan. Ja mikäli myynnit on huonoja, niin ei kai käännösten tuottamat lisäkustannukset vedä vaakakuppia ainakaan parempaan suuntaan. Usko alkaa loppumaan koko hommaan myös sen vuoksi, ettei firma anna mitään infoa siitä, onko sinne tulossa edes N64:n pelejä.

Sitten päästäänkin tuohon Nintendon olemattomaan tiedotuspolitiikkaan. Wiillä oli ihan mukavaa, että joistakin peleistä kuuli vasta pari kuukautta ennen niiden julkaisua, kun ei tarvinut odottaa pelin saapumista kuukausi/vuosikaupalla. Wii U:n kohdalla tuo homma puolestaan on kääntynyt itseään vastaan. Omalla kohdallani kiinnostavia Nintendon nimikkeitä on tiedossa vain Mario Kart (joka tosin ei kiinnosta enää niin kuin muinoin), Smash Bros ja Donkey Kong. Noistakin jälkimmäisen on kyhännyt Retro, joten herää kysymys mitä Nintendolla oikein tällä hetkellä puuhaillaan. Jotakin täkyä pitäisi alkaa antamaan aika pikaisesti, edes pientä teaseria tulevasta, ellei sitten kyseessä ole taas joku NES Remix, joka kyllä olisi laitteen raudan huomioon ottaen melkoista resurssien tuhlausta - edes SNES Remix ei pahemmin herättelisi mielenkiintoa. Ympäristöystävällisenä ihmisenä minulla ei ole mitään kierrättämistä vastaan, mutta jos aiotaan myydä ikivanhoja pelejä muutenkin kuin VC:n kautta, niin voisi niille tehdä edes kasvojenkohotuksen. (Tiedän kyllä, että NES Remix ei myy vanhoja pelejä sellaisenaan, mutta kuitenkin.) Onhan sieltä tulossa toki X (joka on first party -peli) sekä Bayonetta 2, mutta oikeasti: Kuinka pitkään Nintendo jaksaa pitää mielenkiintoa yllä toistelemalla samojen muutaman pelin nimeä parin kuukauden välein? Ainakin minua jo alkaa kyllästyttää, ettei mitään uutta ja kiinnostavaa ole esitelty. Indie-tuki toki vaikuttaa hyvältä, mutta uudelta konsolilta odottaisi toki muutakin, kun nykyinen pelivalikoima alkaa olla jo nähty - en ostanut Wii U:ta indiekonsoliksi. En myöskään siksi, että pääsisin pelaamaan Wii Sportsin jo useaan kertaan pelattuja lajeja HD:nä.

Missä ovat ne jo n. vuosi sitten väläytellyt työn alla olevat gamepadia monin tavoin hyödyntävät pelit, joiden nimiä ei koskaan mainittu? Muistan lukeneeni yhdestä jos toisesta lähteestä moisia väittämiä Nintendon taholta. Suoraan sanottuna minua alkaa epäilyttää, että mitään erityistä ei ole edes tekeillä. Todennäköisesti firma keskittää enemmän resurssejaan 3DS:ään ja raapii samalla persettään miettien, että miksi Wii U ei myy.

Nintendolla on valtava määrä loistavia nimikkeitä, joita voisi hyödyntää alkamalla tekemään kyseisien sarjojen osia Wii U:lle, vaikka sitten ulkopuolisten kehittäjien avustuksella. Retro varmaan tekee vielä uuden Metroidin DK:n jälkeen ja uusi Mario tulee satavarmasti, samoin Zelda. Mutta missä ovat uusi F-Zero, Starfox, Waverace, 1080, Punchout, Pilotwings, Excitebike/truck, Doshin the Giant, Kid Icarus (ei mitään Uprisingia!)? Noiden sijaan saadaan kyllä Marioa ja Luigia edestä ja takaa. Onko firma tosiaan niin fixautunut putkimies veljeksiin, ettei enää ehditä miettiä muuta kuin, että miten noita hahmoja voidaan ryöstöviljellä mahdollisimman paljon?

Nintendon olisi tärkeää alkaa hyödyntämään omia vanhempia sarjojaan (sekä tietysti täysin uusia nimikkeitä) juuri nyt, kun 3rd party -tukikin alkaa olla sitä mitä se on. Jos niitä suunnitelmia oikeasti on, niin niitä olisi parempi alkaa lyödä pöytään pelaajienkin nähtäville, että oikeasti tietäisi onko tuolle laitteelle vielä odotettavissa jotakin kiinnostavaa sisältöä huikeiden viiden pelin lisäksi.

Onhan tämä hieman kärjistettyä vuodatusta, mutta alkaa ärsyttämään kuinka Nintendo ylenkatsoo ja haaskaa loistavien nimikkeidensä kirjastoa, eikä mistään anneta mitään tietoa. Ja Miyamoton on turha enää selitellä, että on vaikea keksiä esim. F-Zeroon mitään uutta. Miksi helvetissä pitäisi? Minulle (ja uskon, että monelle muulle) riittäisi runsas nippu uusia ratoja Wii U:n mahdollistamalla grafiikalla ja GX:n rautaisella pelattavuudella. Luojan tähden, se on kaahauspeli!! :eek:
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

^ jep. Olen silti ymmärtänyt, että Nintendo on viimeaikoina pistänyt aika paljon rahaa Wii U-pelikehitykseen, mutta tosiaankin juuri tuo, että nyt pitäis alkaa näyttämään jotain ja sassiin. Näyttäisivät vaikka Sony-tyyliin esirendattuja videota siitä, miltä pelit "voivat" näyttää, jos eivät muuta keksi. Näyttäisivät vaikka uutta matskua X:stä, mutta kun siitäkään ei ole näkynyt mitään aikoihin.

EDIT: tosin mua ei henkilökohtaisesti huolestuta tuo lähitulevaisuuden pelikuivuus hirveästi, sillä backlogia on hankkimatta monen peli edestä. Pitäisi vielä hankkia ainakin:

- Lego City Undercover
- Rayman Legends
- Splinter Cell
- Assassin's Creed IV
- The Legend of Zelda - Wind Waker HD

eShop-osastoon en ole edes koskenut vielä. Sieltä osastolta pitäis hankkia ainakin:

- Duck Tales Remastered
- Trine 2
- Toki Tori 2+
- Nano Assault Neo

Tuossa on helposti puoleksi vuodeksi pelattavaa ilman että laskee edes 3DS:n tarjontaa mukaan. Wii U:n tulevaisuuden kannalta tuo niukka julkaisukalenteri on toki katastrofi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tuli ostettua wii u, kuten tuli myös wii, marioiden takia. Konsolin mukana tuli mario 2d ja luigi 2d. Sen lisäksi tuli ostettua vielä mario 3d. Onhan noissa varmaan vuodeksi mariota mistä pelata :). Niin ja 10:llä eurolla irronnut zombiu vaikuttaa myös siltä, että sitä muutaman tunnin ainakin kokeilisi marioiden lomassa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Jaahas, jaahas!

Yön aikana ollaan pidetty Nintendolla investor meeting ja uudet linjaukset on esitelty. Hyviä uutisia ja...ööö..arvelluttavia uutisia (hyvinvoinnin ja pelaamisen yhdistävä uusi alusta...?). Wii U:hun liittyen tärkein ja ehdottomasti parhaimman kuuloinen uutinen oli se, että Gamepad on ja pysyy Wii U:n tärkeimpänä prioriteettina ja siihen tullaan jatkossa panostamaan. Nintendo tulee esittelemään tulevilla E3-messuilla Gamepad-ohjaimen toimintoja hyödyntäviä pelejä.

"President Iwata says he needs to revamp its marketing for this year’s holiday season. Putting priority on making software that make most of Wii U game pad capabilities"

Ehkä nyt vihdoinkin saataisiin tämä "Nintendo pudottaa Gamepadin pois ja tekee Wii U:sta HD Wiin"-keskustelu päätökseen?

Tämä oli kyllä ilouutinen Wii U-omistajalle ja ehdottomasti oikea linjaus Nintendolta. Muuta lupaavan kuuloista juuri tuo DS Virtual Consoleen, käyttäjätilien yhdistäminen ja pelisarjojen lisenssointi uusille yhteistyökumppaneille (ehkä sielä alkaisi vihdoinkin kuulumaan jotain uudesta Star Foxista, F-Zerosta jne.)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

http://www.nintendo.co.jp/ir/en/library/events/140130/index.html

On Wii U, we launched Nintendo Network IDs, which are abbreviated as NNIDs. This is the first step of our efforts to transform customer relationship management from device-based to account-based, namely, consumer-based, through which we aim to establish long-term relationships with individual consumers, unaffected by the lifespans of our systems. Our future platform will connect with our consumers based on accounts, not devices.

Nettilatauspelit tullaan jatkossa sitomaan pelkästään tiliin, ei laitteeseen.

We are now sure that we can solve the technical problem of displaying Virtual Console software from Nintendo DS on the GamePad.
The dual-screen Nintendo DS, one of which is a touch screen, has a very strong software lineup, and so we plan to add the Virtual Console titles from Nintendo DS software to the future Virtual Console lineup for Wii U.


DS Virtual Consoleen.

The quick start menu enables you to load one of the software titles you have recently played without being routed to the console menu.

Pikakäynnistysvalikko tulossa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Latauspelien sitominen tiliin on hyvä uudistus, joka varmasti miellyttää monia. Sen sijaan DS-pelien tuominen Virtual Consoleen ei ainakaan minusta ole kyllä mikään kovin kiinnostava ominaisuus, niitä kun voi pelata vaikkapa 3DS:llä. Sen sijaan haluaisin juurikin enemmän retrompaa kamaa VC:hen, kun en enää itse omista Gamecube-sukupolvea vanhempia konsoleita (enkä varmasti ole ainoa). Ehkä tuolla DS-yhteensopivuudella yritetään kalastella ostajia DS:n valtavasta omistajamäärästä, mutta vähän epäilen homman toimivuutta. Miksi ihmeessä kukaan DS:n omistaja haluaisi ostaa pelejä uudelleen Wii U:lle (kunhan on ensin ostanut kyseisen konsolin), kun DS:n pelit näyttävät varmasti melko rumilta tv-ruudulla. Gamepadin ruudulta (jos molempien näyttöjen näkymää edes saadaan sille) pelaaminen taas tuntuu turhalta, kun niitä voi pelata suoraan DS:llä. Järkevämpää olisi ollut tehdä niistä Wiin VC-peleistä yhteensopivia Wii U:n kanssa ensin.

Ilmeisesti tuo Wii U gamepadeineen ei tähän asti sitten ole ollut firman prioriteettina, kun siihen panostamisen tärkeyteen on vasta nyt herätty. Ei kyllä voi kun ihmetellä mitä Nintendolla ollaan oikein mietitty vai onko mietitty mitään, kun on ollut niin kiire kiipeämään perse edellä puuhun. No, parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt vain sitten jäädään odottamaan niitä konkreettisia näyttöjä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

DS-pelit Wii U:n Virtual Consoleen on ihan hyvä idea koska siellä on hyviä pelejä joita Nintendo voi nyt myydä uudestaan ja saada rahaa. Mutta. Mitä ihmettä ne on tähän asti perseilleet tuon Wii U:n virtual consolen kanssa? Missä helvetissä on N64 ynnä muut ja miksei Cubekin jos teknisesti mahdollista. Onko se sitten niin että jokaisen yksittäisen vc-julkaisun eteen joutuu tekemään helvetisti duunia ja koodailemaan erilaisia emulaattoreita? Jotain siellä on kustu hommia ja pahasti. Wii U täyttää kohta 1,5 vuotta enkä vieläkään voi pelata Super Mario 64:ää Gamepadilla!
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onko se sitten niin että jokaisen yksittäisen vc-julkaisun eteen joutuu tekemään helvetisti duunia ja koodailemaan erilaisia emulaattoreita?

Tämä voi olla syynä, mutta siltäkin oltaisiin vältytty jos Wiin VC-peleistä olisi alun perin tehty yhteensopivia Wii U:n kanssa. Ja sen lisäksi oltaisiin tosiaan saatu kunnon VC-kirjasto jo Wii U:n julkaisuun. Veikkaan, että silmiä peittävät dollarinkuvat ovat suunnitteluvaiheessa sokaisseet ja saaneet aikaiseksi tällaisen epäkäytännöllisen ratkaisun, joka ei välttämättä juuri edes tuota niitä dollareita (tai mitään muutakaan valuuttaa) firman kirstuun. Luulisi, että Wii U:lle voisi hyvinkin kehittää emulaattorin, joka avaisi nuo Wiin VC-pelit pelattavaksi. En kuitenkaan odota moista ihmettä. En enää edes odota noita N64:n pelejä Wii U:lle - eipä noita ole aikoihin tullut Wiillekään. :(

Edit: Tietenkin jos jokainen Wiin VC-julkaisu on vaatinut erilaista emulaattorien koodailua, niin sitten tuo yhteensopivuus ei olisi ollut sen yksinkertaisempaa. Mutta luulisi edelleen, että olisivat voineet kehittää jonkin softapohjaisen emulaattorin per alusta, joka olisi sitten toiminut kaikissa peleissä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Latauspelien sitominen tiliin on hyvä uudistus, joka varmasti miellyttää monia. Sen sijaan DS-pelien tuominen Virtual Consoleen ei ainakaan minusta ole kyllä mikään kovin kiinnostava ominaisuus, niitä kun voi pelata vaikkapa 3DS:llä. Sen sijaan haluaisin juurikin enemmän retrompaa kamaa VC:hen, kun en enää itse omista Gamecube-sukupolvea vanhempia konsoleita (enkä varmasti ole ainoa). Ehkä tuolla DS-yhteensopivuudella yritetään kalastella ostajia DS:n valtavasta omistajamäärästä, mutta vähän epäilen homman toimivuutta. Miksi ihmeessä kukaan DS:n omistaja haluaisi ostaa pelejä uudelleen Wii U:lle (kunhan on ensin ostanut kyseisen konsolin), kun DS:n pelit näyttävät varmasti melko rumilta tv-ruudulla. Gamepadin ruudulta (jos molempien näyttöjen näkymää edes saadaan sille) pelaaminen taas tuntuu turhalta, kun niitä voi pelata suoraan DS:llä. Järkevämpää olisi ollut tehdä niistä Wiin VC-peleistä yhteensopivia Wii U:n kanssa ensin.

Ilmeisesti tuo Wii U gamepadeineen ei tähän asti sitten ole ollut firman prioriteettina, kun siihen panostamisen tärkeyteen on vasta nyt herätty. Ei kyllä voi kun ihmetellä mitä Nintendolla ollaan oikein mietitty vai onko mietitty mitään, kun on ollut niin kiire kiipeämään perse edellä puuhun. No, parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt vain sitten jäädään odottamaan niitä konkreettisia näyttöjä.

Erittäin hyviä pointteja. Tässä on nyt Nintendolla edelleen punainen lanka pahasti hukassa, ja valitettavasti Nintendon suunnitelmat "Gamepad-panostuksesta" ja siitä hinnanalennuksen mahdottomasta vaikeudesta eivät hirveästi vala uskoa Wii U:n lähitulevaisuuteen.

Mutta jopa näitä Iwatan nyt julistamia "suuntaviivoja" on syytä epäillä. Jos Gamepadiin panostetaan, se ei näy ainakaan vielä mitenkään: seuraava iso peli Donkey Kong Country: Tropical Freeze näyttää Gamepadin arvon ja pimentää ruudun kokonaan, kun sitä ei käytetä. Mario Kart 8:ssa Iwata kehui Gamepadin mahtavaa "Off-TV Play"-ominaisuutta - sehän on ollut niin iso myyntivaltti tähän mennessä. DS-pelit Wii U:lla vaikuttavat enemmänkin paniikkijulkistukselta, kun jotain "uutta" tarvitsi julkistaa - mutta missä tosiaan ovat ne vuosi sitten julkistetut GBA- ja N64-pelit?

Nintendo on nyt pahasti hukassa Wii U:n kanssa, ja konsolia on entistäkin vaikeampi suositella kenellekään. Keväällä ja kesällä on odotettavissa jälleen valtava kuiva kausi pelijulkaisuissa, ja vaikuttaa siltä, että Nintendo on ehkä jopa laittanut Wii U:n jo saattohoitoon. Iwatan höpinöistä saa vaikutelman, että Nintendo ei edes yritä välittömiä korjauksia, vaan he yrittävät kestää nämä itseaiheuttamansa "huonot ajat" Nintendon suuren kassavarannon turvin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Näyttäisi että nintendo on siis siirtynyt vaiheeseen, jossa ollaan tekevinään kovasti töitä wiiU:n eteen, jotta konsolin ostaneet eivät kokisi tulleensa petetyiksi.

Tätä strategiaa tukee hyvin sekin että konsolista tehtiin jo aiemmin uusi bundle paketti 10v vanhan pelin HD versiolla.

Gamepad oli jälkiviisaasti paha virhe. Markkinoinnissa koko wiiU ymmärrettiin vain gamepadiksi ja lisäksi se estää hinnan vielä rajumman tippumisen, kun gamepad epäonnistui.

Voi olla että nintendo ei teekkään mitään isompaa liikkua vaan tyytyy ottamaan rahaa käsikonsolipuolelta. Tämäkin on silti riskialtista, WiiU pelituotanto on hyvin kallista ja mario brändin hyötyä ei maksimoida. Gamepadin poistiputtaminen laskisi hintaa ja nostaisi kysyntää, mutta edellyttäisi että gamepadin saisi edes erillislaitteena halutessaan. Lisäksi koko (surkealta) markkinoinnilta menisi pohja.

Uuden konsolin tekeminen? Erittäin riskialtista. Siirtyminen muille alustoille? Vaike päätös sekin. Mielenkiintoista.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Gamepad oli jälkiviisaasti paha virhe. Markkinoinnissa koko wiiU ymmärrettiin vain gamepadiksi ja lisäksi se estää hinnan vielä rajumman tippumisen, kun gamepad epäonnistui.

Gamepad ei ollut virhe, vaan huono brändäys, sekä markkinointi ja tosiseikka, ettei laitteelle tehty riittävästi sisältöä, joka toisi Gamepadin/Wii U:n tarjoaman lisäarvon esille. Gamepadin pudottaminen pois ei ratkaisisi mitään, vaan tekisi paketista yksinkertaisesti entistä tylsemmän. Mutta eikös tämä asia käsitelty jo?

Iwata ilmoitti, että Wii U-pelikehitykseen ollaan satsaamassa rahaa, Nintendon klassikkopelisarjoja annetaan muiden kehittäjien käsiin (jotta sisältöä alkaisi muodostumaan ripeämmällä tahdilla?), ja Gamepadiin aiotaan fokusoidan enemmän, mitä ennen. Jos tämä vaikuttaa siltä, että Wii U:n suhteen ollaan luovutettu ja laitettu kone "saattohoitoon", niin haluaisin kysyä, mikä olisi sitten kuulostanut siltä, että Nintendo pyrkii korjaamaan Wii U:n tilanteen? Tuskin on olemassa mitään taikatemppua, jolla Iwata pystyisi kääntämään tilanteen yhtäkkiä positiiviseksi, julkaisukalenteri ilmestyisi yhtäkkiä täyteen pelejä ja laite alkaisi myymään?

Wii U:n merkittävimpiä ongelmia on 1. hittipelien puute, 2. Heikko tuki Gamepadille, joten mikä muu olisi järkevää, kuin näihin ongelmiin paneutuminen?

Minä en usko, että Wii U:sta voidaan saada enää mitään jymymenestystä, vaan ollaan yksinkertaisesti tilanteessa, jossa pitää "make the best of it". Jos Nintendo oikeasti toteuttaisi sen, mistä Iwata uhosi, eli E3:sille esille runsaasti Gamepadia oivaltavasti hyödyntävää sisältöä ja mielellään Nintendon klassikkopelisarjojen muodossa, uskon että Wii U voidaan kasvattaa edes Gamecuben tasoiseksi "menestykseksi", joka tarjoaa kohtalaisesti hyvää sisältöä Nintendon core-yleisölle ja kantaa seuraavaan sukupolveen saakka.

Mielestäni Iwatan strategia kuulosti ihan kohtalaisen hyvältä, jos se toteutetaan kunnialla. Casuaaliyleisö, joka teki yhdessä corepelaajien kanssa vanhasta Wiistä menestyksen, ei ole enää kiinnostunut investoimaan uuteen videopelikonsoliin. Toki maailmasta löytyy vielä ihmisiä, joille wiimote+wii sports ja wii fit on vielä novelli idea, josta syystä vanhaa Wiitä myydään edelleenkin. Näille ihmisille silti vanha Wii budjettihintaan on edelleenkin periaatteessa täydellinen tuote, eikä mikään viittaa siihen, että tämä yleisö olisi valmis maksamaan ekstraa alustasta, joka tarjoaa HD grafiikkaa. Tämä Wii Fit-yleisö osti vanhan Wiin siinä pahimmassa Wii Fit-huumassa, mutta sai myöhemmin todeta, että loput 80% Wiin pelitarjonnasta ei ollut heille suunnattua, vaan meille corepelaajille. Me kaikki corepelaajat myös ostimme ne Wii Fitit, sekä minipelikokoelmat ja saimme todeta niiden tarjoavan kuitenkin aika pinnallista ja lyhytkestoista hupia. Corepelaajia ei taas kiinnosta investoida uuteen konsoliin, jonka vetonaulana toimisi jumppa- ja minipelikokoelmat, sekä epätarkka ja hankalasti sovellettava liikkeentunnistusohjaus. Wiin menestys perustui siihen, että se ei ollut suunnattu casuaaleille, eikä corepelaajille, vaan kaikille, mutta tällä rundilla yhden tuotteen myyminen kahdelle, täysin erillaiselle asiakas-segmentille ei ole enää järkevää. Tässäpä eittämättä yksi Wii U:n ongelmista.

Wii oli villitys, joka vei kaikki mennessään, mutta casuaaliyleisö on kasvanut konsoleista erilleen ja siirtynyt täppäreihin ja sosiaalisiin peleihin. Silti, jos Wii Fit, Brain Trainingit sun muut olisivatkin toimineet ikäänkuin prototyyppinä uudelle alustalle, joka olisi suunnattu pelkästään tälle yleisölle näen, että se voisi toimia, kunhan tehdään selkeä pesäero perinteiseen videopelaamiseen, joka ei tätä yleisöä kiinnosta.

Wii U:lla voitaisiin taas minimoida vauriot kehittämällä coreyleisölle suunnattua sisältöä mm. Nintendon klassikkosarjojen muodossa, näin tehden konsolista huokutteleva kakkoskonsolivaihtoehto jonkun toisen "next-gen" alustan rinnalle. Uutta F-Zeroa, Metroidia, Star Foxia ja Zeldaa tulille vaan, niin minä ainakin olen kohtalaisen tyytyväinen. Siihen päälle vielä satunnaisia secondpartypelejä, kuten "X" jne. ja mielenkiintoista indiesisältöä, niin eiköhän me selvitä seuraavaan sukupolveen saakka.

Silti, vaikka Iwata olisi päättänyt mitä ikinä, niin tulevan puolen vuoden kalenteriin, joka näyttää pelottavan tyhjältä, se olisi tuskin enää ehtinyt kuitenkaan vaikuttaa. Eikö tässä ole oikeasti mitään muuta tulossa, kuin Mario Kart 8, Smash Bros. ja Watch Dogs...?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tuossahan mun pointti olikin. Jos gamepad tiputettais pois, hinta voisi painua jonnekkin 150€ tietämille ja ne hassunhauskat nintendo pelitkin vois olla vaihtoehto corepelaajalle. 250€ on liikaa, etenkin kun liki kaikki pelit vaikuttavat olevan vain paranneltuja versioita wiille saatavista.

Varmaankin vuosi sitten sanoin jo että wiiU:n peli on pelattu. Siksi pohdin vaihtoehtoja koska minusta hyviä ei oikein ole. Tää nykyinen jossa wiiU:hun ollaan panostavinaan VOI olla paras huonoista, mutta varmaa se ei ole. Joka tapauksessa sekin on väliaikaisratkaisu, koska WiiU:n elinkaari on lyhyt.

Mitä olisi todellinen panostus? No vaikkapa että nintendo maksaisi 3rd partyille multiplatformien tekemisestä wiiU:lle, julistaisi kolme uutta super-peliä vuoden sisään jotka mykistää pelimaailman, tarjoaisi vaikkapa 50 retropeliä WiiU:n ostajalle täysin ilmaiseksi jne. jne. Jos se pitäisi kuvata parilla sanalla, niin "käyttäisi kassaansa" jota niin hehkutetaan. Mutta eihän nintendo niin tee koska se tietää itsekkin että WiiU meni reisille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

etenkin kun liki kaikki pelit vaikuttavat olevan vain paranneltuja versioita wiille saatavista.

Mitä sä olet sitten mieltä vaikkapa tuosta PS4:n pelitarjonnasta? Sieltä löytyy cross gen bäfää, codia, assasin's creediä jne...Mä en nyt äkkiseltään keksi yhtään peliä Wii U:lle, joka olisi paranneltu versio Wiille saatavasta pelistä (muuta kuin ehkä Wii Sports Club ja Wii Fit. Wind Waker on paranneltu versio GC-pelistä)

Mitä olisi todellinen panostus? No vaikkapa että nintendo maksaisi 3rd partyille multiplatformien tekemisestä wiiU:lle, julistaisi kolme uutta super-peliä vuoden sisään jotka mykistää pelimaailman

Eikös iwata juuri puhunut uusista pelijulkistuksista E3:lla ja klassikkosarjojen jakamisesta muille kehittäjille? Ei ne announcementit sieltä nyt saman tien tule vieläpä osakastapaamisessa. Seurataanpa nyt vähän aikaa, että miten tuo Iwatan strategia lähtee toteutumaan. Jos viimeistään E3:silla ei ala olemaan kovat paukut, niin sitten voidaan ehkä alkaa puhumaan luovuttamisesta Wii U:n suhteen. Multiplattareista ei kannata maksaa mitään..ei ne myy. Se ollaan todettu jo miljoonana kertaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minäkään en oikein jaksa uskoa, että multiplattarit juuri Wii U:n tilannetta muuttaisivat. Ilmeisesti esim. Call of Duty: Ghosts ei ole ollut Wii U:lla mikään erityinen menestys. Vielä kun katsotaan Nintendon aiempien konsolien tilannetta, niin multiplattarit eivät ole koskaan menestyneet kummoisesti. Nintendon konsolin hommaavat core-pelaajat ovat sen verran niche-porukkaa, että ostavat pääasiassa vain niitä Nintendon pelejä. Noissa multiplattareissa on vielä se ongelma, että niiden huonon myynnin (Nintendon konsoleilla) vuoksi niihin ei panosteta kummoisesti, mikä näkyy rampautettuna nettipelinä ja puolivillaisina käännöksinä. Oikeampi ratkaisu on juurikin se, että Nintendo lisensoi omia sarjojaan ulkopuolisille kehittäjille, että Wii U:lle saadaan juurikin noita Nintendon omia sarjoja laajemmalla kirjolla tiheämpään tahtiin.

Luulen, että Wii U:sta kehkeytyy elinkaarensa aikana juurikin uusi Gamecube, joka myy jonkin verran nimenomaan Nintendon omilla peleille niille pelaajille, jotka haluavat tiettyjä sarjoja pelata. Tehokkainta olisikin se, että Wii U:lla ei pyritä enää kosiskelemaan uusia yleisöjä, vaan nimenomaan tuota ns. Gamecube-porukkaa. Suurin apu tulisi siitä, että seuraavilla E3-messuilla julkistettaisiin vaikkapa ulkoisille kehittäjille lisensoituja F-Zeroa, Metroidia, Starfoxia sun muuta. Yksi toive itseltäni olisi uusi Star Wars: Rogue Squadron tai vaikkapa sitten edes HD-remake tuosta vanhasta trilogiasta. Sitä olen myös ihmetellyt, että miksi Nintendo ei rahoita oikeaa jatkoa Eternal Darknessille - tosin ei kai tuokaan mikään jättimenestys Cubella aikoinaan ollut, mutta tuskin jatko-osa ainakaan pahentaisi tilannetta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minäe en usko että wiiU pääsee lähellekkään gamecubea. Gamecubelle sai loistavia omaperäisiä pelejä kolmansilta osapuolilta. Wiiu:lle pelejä tekee vain nintendo muuutamia pikakäännös multiplättäreitä lukuunottamatta.

Xevious: Voi toki näyttää että ps4:llakin on nyt vain jatko-osia, mutta ps4:llahan ongelmia ei myynnissä ole. WiiU ei vakuuta ykköskonsolina koska 99% tulevasta multiplatform kamasta menee muille alitehoisen koneen, erikoisen ohjainmekaniikan ja heikon mynnin vuoksi. WiiU:lle kehittäminen vaatii yksinkertaisesti liikaa kustannuksia ennustettuihin hyötyihin nähden.

Kakkoskonsolina se vosi mennä jos hinta olisi jossain 150€ pinnassa. Kun esim. minulta löytyy jo wii niin näen vähän tarvetta toiselle "kakkoskonsolille", siksi "jatko-osat" ei kiinnosta kun nintendon pelejä on pelaamatta läjäpäin wiille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minäe en usko että wiiU pääsee lähellekkään gamecubea. Gamecubelle sai loistavia omaperäisiä pelejä kolmansilta osapuolilta. Wiiu:lle pelejä tekee vain nintendo muuutamia pikakäännös multiplättäreitä lukuunottamatta.

Oikeasti loistavia 3rd party pelejä ei kyllä Cubellekaan tullut kuin kourallinen.
Se, mitä me uskomme, ei lopulta määritä sitä mitä tuleman pitää. Wii U voi hyvinkin päästä myynneissään Gamecuben tasolle (reilu 20 miljoonaa), jos myynti tahti on vaikkapa 4-5 miljoonaa vuodessa. Onhan se nytkin jo myynyt ensimmäisen vuoden aikana sen viisi miljoonaa. Jos elinkaarta ylläpidetään se viitisen vuotta ja tulevat Mario Kartit sun muut pistetään markkinoille kunnon mainoskampanjoilla, niin ei tuo 20 miljoonan loppusaldo ole mikään mahdottomuus. Kyllähän tuon Wii U:n voi vielä saada massojenkin tietoisuuteen, jos mainontaa parannetaan ja siinä keskitytään enemmän nimenomaan itse konsoliin Wiin seuraajana, eikä horista vain jotain epämääräistä gamepadista.

Se on sitten asia erikseen jos aletaan vertaamaan Gamecuben ja Wii U -pelien laatusuhdannetta.
 
Ylös Bottom