Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Gamepad oli jälkiviisaasti paha virhe. Markkinoinnissa koko wiiU ymmärrettiin vain gamepadiksi ja lisäksi se estää hinnan vielä rajumman tippumisen, kun gamepad epäonnistui.
Gamepad ei ollut virhe, vaan huono brändäys, sekä markkinointi ja tosiseikka, ettei laitteelle tehty riittävästi sisältöä, joka toisi Gamepadin/Wii U:n tarjoaman lisäarvon esille. Gamepadin pudottaminen pois ei ratkaisisi mitään, vaan tekisi paketista yksinkertaisesti entistä tylsemmän. Mutta eikös tämä asia käsitelty jo?
Iwata ilmoitti, että Wii U-pelikehitykseen ollaan satsaamassa rahaa, Nintendon klassikkopelisarjoja annetaan muiden kehittäjien käsiin (jotta sisältöä alkaisi muodostumaan ripeämmällä tahdilla?), ja Gamepadiin aiotaan fokusoidan enemmän, mitä ennen. Jos tämä vaikuttaa siltä, että Wii U:n suhteen ollaan luovutettu ja laitettu kone "saattohoitoon", niin haluaisin kysyä, mikä olisi sitten kuulostanut siltä, että Nintendo pyrkii korjaamaan Wii U:n tilanteen? Tuskin on olemassa mitään taikatemppua, jolla Iwata pystyisi kääntämään tilanteen yhtäkkiä positiiviseksi, julkaisukalenteri ilmestyisi yhtäkkiä täyteen pelejä ja laite alkaisi myymään?
Wii U:n merkittävimpiä ongelmia on 1. hittipelien puute, 2. Heikko tuki Gamepadille, joten mikä muu olisi järkevää, kuin näihin ongelmiin paneutuminen?
Minä en usko, että Wii U:sta voidaan saada enää mitään jymymenestystä, vaan ollaan yksinkertaisesti tilanteessa, jossa pitää "make the best of it". Jos Nintendo oikeasti toteuttaisi sen, mistä Iwata uhosi, eli E3:sille esille runsaasti Gamepadia oivaltavasti hyödyntävää sisältöä ja mielellään Nintendon klassikkopelisarjojen muodossa, uskon että Wii U voidaan kasvattaa edes Gamecuben tasoiseksi "menestykseksi", joka tarjoaa kohtalaisesti hyvää sisältöä Nintendon core-yleisölle ja kantaa seuraavaan sukupolveen saakka.
Mielestäni Iwatan strategia kuulosti ihan kohtalaisen hyvältä, jos se toteutetaan kunnialla. Casuaaliyleisö, joka teki yhdessä corepelaajien kanssa vanhasta Wiistä menestyksen, ei ole enää kiinnostunut investoimaan uuteen videopelikonsoliin. Toki maailmasta löytyy vielä ihmisiä, joille wiimote+wii sports ja wii fit on vielä novelli idea, josta syystä vanhaa Wiitä myydään edelleenkin. Näille ihmisille silti vanha Wii budjettihintaan on edelleenkin periaatteessa täydellinen tuote, eikä mikään viittaa siihen, että tämä yleisö olisi valmis maksamaan ekstraa alustasta, joka tarjoaa HD grafiikkaa. Tämä Wii Fit-yleisö osti vanhan Wiin siinä pahimmassa Wii Fit-huumassa, mutta sai myöhemmin todeta, että loput 80% Wiin pelitarjonnasta ei ollut heille suunnattua, vaan meille corepelaajille. Me kaikki corepelaajat myös ostimme ne Wii Fitit, sekä minipelikokoelmat ja saimme todeta niiden tarjoavan kuitenkin aika pinnallista ja lyhytkestoista hupia. Corepelaajia ei taas kiinnosta investoida uuteen konsoliin, jonka vetonaulana toimisi jumppa- ja minipelikokoelmat, sekä epätarkka ja hankalasti sovellettava liikkeentunnistusohjaus. Wiin menestys perustui siihen, että se ei ollut suunnattu casuaaleille, eikä corepelaajille, vaan kaikille, mutta tällä rundilla yhden tuotteen myyminen kahdelle, täysin erillaiselle asiakas-segmentille ei ole enää järkevää. Tässäpä eittämättä yksi Wii U:n ongelmista.
Wii oli villitys, joka vei kaikki mennessään, mutta casuaaliyleisö on kasvanut konsoleista erilleen ja siirtynyt täppäreihin ja sosiaalisiin peleihin. Silti, jos Wii Fit, Brain Trainingit sun muut olisivatkin toimineet ikäänkuin prototyyppinä uudelle alustalle, joka olisi suunnattu pelkästään tälle yleisölle näen, että se voisi toimia, kunhan tehdään selkeä pesäero perinteiseen videopelaamiseen, joka ei tätä yleisöä kiinnosta.
Wii U:lla voitaisiin taas minimoida vauriot kehittämällä coreyleisölle suunnattua sisältöä mm. Nintendon klassikkosarjojen muodossa, näin tehden konsolista huokutteleva kakkoskonsolivaihtoehto jonkun toisen "next-gen" alustan rinnalle. Uutta F-Zeroa, Metroidia, Star Foxia ja Zeldaa tulille vaan, niin minä ainakin olen kohtalaisen tyytyväinen. Siihen päälle vielä satunnaisia secondpartypelejä, kuten "X" jne. ja mielenkiintoista indiesisältöä, niin eiköhän me selvitä seuraavaan sukupolveen saakka.
Silti, vaikka Iwata olisi päättänyt mitä ikinä, niin tulevan puolen vuoden kalenteriin, joka näyttää pelottavan tyhjältä, se olisi tuskin enää ehtinyt kuitenkaan vaikuttaa. Eikö tässä ole oikeasti mitään muuta tulossa, kuin Mario Kart 8, Smash Bros. ja Watch Dogs...?