Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendon pelikenttä ei ole helppo.

Käsikonsoleissa uhkaaja ei ole vita vaan tabletit ja muut mobiililaitteet. Nintendo on toistaiseksi pärjännyt siellä hämmästyttävänkin hyvin, mutta pelikenttä on kaikkea muuta kuin nintendon monopoli.

En lähde toistamaan aiemmin sanomaani joten sanon vaan että odotan mielenkiinnolla tarkempaa infoa tulevasta QoL laitteesta. Siinä on nintendolla pelissä todella paljon.

Ihmettelen muuten sitä miksi tällä foorumilla tuntuu olevan nintendon 3rd party rooli niin kaamea peikko. Jopa miyamoto on valitellut haastatteluissa kuinka jatkuvat jatko-osat vievät mehut ja aikaa uuden IP:n kehittelyyn ei ole, koska jokaisen uuden laitteen fanikunta vaatii oman zeldansa ja marionsa laitteelle.

Donkey kongin aikoihin peli käännettiin liki joka laitteelle ja halpoja kopioitakin tuli joka suunnasta. Siitä huolimatta nintendolla meni lujaa ja ideoita pursusi uuteen IP:hen vaikka millä mitalla.

Ihan näin vaan ajatuksena.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendon pelikenttä ei ole helppo.

Käsikonsoleissa uhkaaja ei ole vita vaan tabletit ja muut mobiililaitteet. Nintendo on toistaiseksi pärjännyt siellä hämmästyttävänkin hyvin, mutta pelikenttä on kaikkea muuta kuin nintendon monopoli.

Monet pelaajat halunnevat jatkossakin pelata fyysisillä näppäimillä. Jotkun pelityypit ja -genret soveltuvat tableteille mainiosti, jotkut eivät millään. Ja niin kauan kun esim. Nintendo jatkaa huippupeliensä julkaisemista vain omille käsikonsoleilleen, riittää niille taatusti kysyntää.

Tabletit ovat toki ottaneet ison siivun pelimarkkinoista, mutta samalla täytyy huomata, että tabletit ovat laajentaneet pelaajakuntaa _vähintään_ samassa suhteessa. Eli markkinat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Tämän päivän (23.3.14) Helsingin Sanomissa mainittiin, että pelaajan keski-ikä on jo 37 vuotta. Tableteilla pelataan valtaosin ihan eri tyyppisiä pelejä kuin mitä se kova pelaajakunnan ydin haluaa edelleen pelata.

Ihmettelen muuten sitä miksi tällä foorumilla tuntuu olevan nintendon 3rd party rooli niin kaamea peikko.

Ei tarvitsisi ihmetellä, jos lukisit mitä täällä on keskusteltu tässä muutaman päivän aikana.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tabletit (Käytännössä iPad) ja älypuhelimet vievät pelaajia varmasti kaikilta alustoilta. Ei monellakaan aikuisella välttämättä ole edes aikaa pelata monella eri laitteella tai sitten hellasärö sanoo yksinkertaisesti EI. Pelkästään pelaamiseen keskittyvät laitteet ovat usein kaikkein heikommilla, sillä niitä
Ei voi perustella millään järkisyillä.
Kodin viihdekeskuksen tai tabletin perustelu perheelle on paljon helpompaa. Mobiilipelaamisen vahvuus on lähinnä pelejen helppo saatavuus ja edullinen hinta. Entistä vaikeampaa on perustella myös itselleen miksi maksaa peleistä 60-80e/kpl, kun iPadille saa pelit muutamalla eurolla. Nintendon vahvuus taas on sen omissa peleissä, joita ei saa muille alustoille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tabletit (Käytännössä iPad) ja älypuhelimet vievät pelaajia varmasti kaikilta alustoilta. Ei monellakaan aikuisella välttämättä ole edes aikaa pelata monella eri laitteella tai sitten hellasärö sanoo yksinkertaisesti EI. Pelkästään pelaamiseen keskittyvät laitteet ovat usein kaikkein heikommilla, sillä niitä
Ei voi perustella millään järkisyillä.
Kodin viihdekeskuksen tai tabletin perustelu perheelle on paljon helpompaa. Mobiilipelaamisen vahvuus on lähinnä pelejen helppo saatavuus ja edullinen hinta. Entistä vaikeampaa on perustella myös itselleen miksi maksaa peleistä 60-80e/kpl, kun iPadille saa pelit muutamalla eurolla. Nintendon vahvuus taas on sen omissa peleissä, joita ei saa muille alustoille.

Näinhän se menee. Kotikonsolien tulevaisuus on uhattuna, eikä pelkästään Nintendon osalta. Konsolit ovat Nintendon tärkein tulonlähde, joten Nintendo ei niitä voi tuosta noin vaan dumppaa, toisin kuin esim. Microsoft, jolle konsoleista luopuminen voisi olla fiksu strateginen veto (kenties jopa todennäköinen). Tietenkin on olemassa aina se tietty, nykyisellään nichè-yleisö corepelaajia, joita ei kiinnosta mobiilipelaaminen. Näiden kuluttajien rahoista mobiilipelit eivät kilpaile. Tosiseikka on silti se, että tuolla tehot-edellä strategialla tämän yleisön miellyttäminen vaatii aina vain isompia ja isompia budjetteja, siinä missä tämän segmentin ostovoima ei kasva siitä mihinkään. Tästä syystä pelikehittäjät joutuvat turvautuvat varmoihin ja myyviksi todetuihin kaavoihin. Tilanne, jossa uuden kokeilemisella riskeerataan koko firmansa selviytymisen on sekä alan, että pelaajan kannalta äärimmäisen epäsuotuisa.

Olen työni puolesta jonkun verran tekemisissä pelialan vaikuttajien kanssa ja saanut todeta, että siellä ollaan tuskallisen tietoisia tästä tilanteesta. Usko perinteisten konsolien ja triple-A julkaisujen menestysmahdollisuuksiin on melko heikkoa ja katse on jo vankasti tulevaisuudessa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tosiseikka on silti se, että tuolla tehot-edellä strategialla tämän yleisön miellyttäminen vaatii aina vain isompia ja isompia budjetteja, siinä missä tämän segmentin ostovoima ei kasva siitä mihinkään. Tästä syystä pelikehittäjät joutuvat turvautuvat varmoihin ja myyviksi todetuihin kaavoihin. Tilanne, jossa uuden kokeilemisella riskeerataan koko firmansa selviytymisen on sekä alan, että pelaajan kannalta äärimmäisen epäsuotuisa.

Tätä myös minä olen yrittänyt tuoda tässä keskustelussa esiin. Tehojen kasvu ja sitä kautta budjettien kasvu on todellinen uhka koko alan teollisuudelle. Tilanne on aivan järjetön, ja edelleen täällä jaksetaan kitistä, kun joku (eli Nintendo) yrittää tehdä asiat toisella tavalla. Tomb Raider - polemiikki toi tämän alaa nakertavan syövän hyvin esiin:

"Tomb Raider myi ensimmäisen kuukauden aikana 3,4 miljoonaa kappaletta. Kovat luvut, mutta pelikansan hämmästykseksi julkaisija Square Enix oli pettynyt. Pelin kun olisi pitänyt odotusten mukaan kelvata 5-6 miljoonalle pelaajalle. Tämä herätti spekulaatioita siitä, yrittikö Square Enix paikata talouttaan ylimitoitetuilla ja epärealistisilla odotuksilla.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että odotukset perustuivat muuhunkin kuin turhiin toiveisiin. Tomb Raider -tuottaja Scott Amos on nimittäin paljastanut, että peli kääntyi hyvistä myynneistään huolimatta voitolliseksi vasta viime vuoden lopulla. Toisin sanottuna Square Enix panosti Tomb Raideriin huomattavia määriä rahaa, selvästi enemmän kuin sarjan edellisiin osiin.

Tomb Raider -keskustelu antaa kuitenkin jälleen kerran syytä pohtia AAA-pelien kasvavien budjettien järjellisyyttä. Pelaajille tarjotaan yhä komeampia elämyksiä, mutta samalla kehitys- ja markkinointikulut lähtevät niin sanotusti lapasesta. Arvioiden mukaan Tomb Raider -tasoisen, todennäköisesti sadan miljoonan dollarin budjettia lähentelevän teoksen olisi myytävä vähintään 5 miljoonaa kappaletta, jotta panostus kannattaisi.

Tämä jos mikä pakottaa isot studiot välttämään riskinottoa, mikä näkyy puolestaan pelien geneerisyytenä."

Lähde: http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/tomb-raider-tuotti-voittoa-vasta-viime-vuoden-lopulla
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

^Meanwhile Nintendo myy Animal Crossingia yli 7milj kappaletta, BOYAAAAAhh. Yksi syy miksi voisin myös kuvitella kotikonsolien suosion hiipuvan ja käsikonsolien (read: 3DS) suosion pysyvän, on koska tämä Triple-A cinematic action "hyvä-peli-näyttää-hollywood-leffalta"-mentaliteetti ei ole sinne vielä levinnyt ja luovuutta nähdään huomattavasti enemmän.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tätä myös minä olen yrittänyt tuoda tässä keskustelussa esiin. Tehojen kasvu ja sitä kautta budjettien kasvu on todellinen uhka koko alan teollisuudelle. Tilanne on aivan järjetön, ja edelleen täällä jaksetaan kitistä, kun joku (eli Nintendo) yrittää tehdä asiat toisella tavalla. Tomb Raider - polemiikki toi tämän alaa nakertavan syövän hyvin esiin:

"Tomb Raider myi ensimmäisen kuukauden aikana 3,4 miljoonaa kappaletta. Kovat luvut, mutta pelikansan hämmästykseksi julkaisija Square Enix oli pettynyt. Pelin kun olisi pitänyt odotusten mukaan kelvata 5-6 miljoonalle pelaajalle. Tämä herätti spekulaatioita siitä, yrittikö Square Enix paikata talouttaan ylimitoitetuilla ja epärealistisilla odotuksilla.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että odotukset perustuivat muuhunkin kuin turhiin toiveisiin. Tomb Raider -tuottaja Scott Amos on nimittäin paljastanut, että peli kääntyi hyvistä myynneistään huolimatta voitolliseksi vasta viime vuoden lopulla. Toisin sanottuna Square Enix panosti Tomb Raideriin huomattavia määriä rahaa, selvästi enemmän kuin sarjan edellisiin osiin.

Tomb Raider -keskustelu antaa kuitenkin jälleen kerran syytä pohtia AAA-pelien kasvavien budjettien järjellisyyttä. Pelaajille tarjotaan yhä komeampia elämyksiä, mutta samalla kehitys- ja markkinointikulut lähtevät niin sanotusti lapasesta. Arvioiden mukaan Tomb Raider -tasoisen, todennäköisesti sadan miljoonan dollarin budjettia lähentelevän teoksen olisi myytävä vähintään 5 miljoonaa kappaletta, jotta panostus kannattaisi.

Tämä jos mikä pakottaa isot studiot välttämään riskinottoa, mikä näkyy puolestaan pelien geneerisyytenä."

Lähde: http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/tomb-raider-tuotti-voittoa-vasta-viime-vuoden-lopulla

Eniten itseäni ihmetyttää se, että miksi niitä tehojen kasvuja ei voi käyttää paremmin esim. Laajempien pelimaailmojen luomiseen, paremalla tekoälyllä tehtyjä vihollisia, enemmän yksityiskohtia jne. Että sen sijaan suurin osa pelibudgeteista käytetään esirenderoidun välivideoiden tekemiseen, turhanpäiväiseen näyttelijöillä tehtyyn motion capture -tekniikkaan ja yliorkesteroituun Hollywood sontamusiikkiin?

Itse näen asian niin, että mitä enemmän tehoja, sitä vähemmän pelintekijät joutuvat tekemään kompromissejä. Valitettavasti moni alalla oleva firma on ottanut suunnakeen väärän tien, mikä johtaa entistäkin enemmän pelien suuntaa tuohon Hollywood kertakäyttöroskaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ei budjetteja voida kommunismilla rajoittaa. Aina tulee olemaan isoja floppeja ja virhearvioita

Kilpailu isoimmilla budjeteilla tuotetuissa peleissä on entistä kovempaa. Tämä ei toistaalta eroa mitenkään elokuvista. Julkaisijan ja studion pitää ymmärtää koska oma taso ja kassa ei enää riitä. Jokainen julkaisija haluaa luonnolisesti tappaa toisensa nostamalla rimaa. Julkaisijoiden johtoportaassa istuu valitettavasti paljon tyyppejä jotka ymmärtävät enemmän hollywoodia kuin pelimekaniikkaa ja vääriä päätöksiä budjetin painotuksista tulee

Menestyvän pelin voi toteuttaa pienikin studio kuten Respawn. Titanfallissa rahaa ei ole käytetty ylimääräiseen hollywood tavaraan

Tai nousun suuruutta: GBA 81 miljoonaa ja seuraaja? DS 151 miljoonaa.

3DS on tuottoisa laitos, eikä sille ole edes vielä julkaistu seuraajaa, ja täällä on käynnissä siitäkin jo NINTENDOOMED! Tämähän menee huumorin puolelle.

2004 Nokiakin oli vielä kova sana. 3DS:n seuraaja tulee todella vaikeaan tilanteeseen
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Eniten itseäni ihmetyttää se, että miksi niitä tehojen kasvuja ei voi käyttää paremmin esim. Laajempien pelimaailmojen luomiseen, paremalla tekoälyllä tehtyjä vihollisia, enemmän yksityiskohtia jne. Että sen sijaan suurin osa pelibudgeteista käytetään esirenderoidun välivideoiden tekemiseen, turhanpäiväiseen näyttelijöillä tehtyyn motion capture -tekniikkaan ja yliorkesteroituun Hollywood sontamusiikkiin?

Itse näen asian niin, että mitä enemmän tehoja, sitä vähemmän pelintekijät joutuvat tekemään kompromissejä. Valitettavasti moni alalla oleva firma on ottanut suunnakeen väärän tien, mikä johtaa entistäkin enemmän pelien suuntaa tuohon Hollywood kertakäyttöroskaan.

Voisin kuvitella tämän johtuvan siitä, että pelin rahoittajat riski-analyyseissään tulevat siihen tulokseen, ettei peli todennäköisesti myy tarpeeksi jos siinä ei ole viimeisintä vähäX-maGeeta gRaFFaa jota Anttila-orientoituneet kasuaalilaumat ympäri maailman vaativat. Eikä ihme, jos jopa tällä foorumilla törmää moiseen ajattelutapaan. Ja tämä enemmistö on se, joiden lompakoista se raha kulkeutuu sinne rahoittajien taskuun.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hassua että samat henkilöt jotka raportoivat täällä konsolipelikehityksen isoista riskeistä pitävät silti itsestäänselvänä että nintendon pitää jatkossakin ottaa jopa vielä isompia riskejä dedikoituna kotikonsoli-rautavalmistajana.

Jos tomb raiderin kehittäminen maksoi 100 miljoonaa, paljonkohan maksaa dedikoidun kotikonsolin suunnittelu ja valmistus niitä omia pelejä varten?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hassua että samat henkilöt jotka raportoivat täällä konsolipelikehityksen isoista riskeistä pitävät silti itsestäänselvänä että nintendon pitää jatkossakin ottaa jopa vielä isompia riskejä dedikoituna kotikonsoli-rautavalmistajana.

Jos tomb raiderin kehittäminen maksoi 100 miljoonaa, paljonkohan maksaa dedikoidun kotikonsolin suunnittelu ja valmistus niitä omia pelejä varten?

Väärin. Me toivomme, että Nintendo jatkaa valitsemaansa strategiaa, ja onneksemme Nintendo itse on tiettävästi tullut samaan lopputulemaan.

Konsolin suunnittelu maksaa melkoisen paljon enemmän kuin yksittäisen pelin, mutta se myös tuottaa onnistuessaan melkoisen paljon enemmän. Jos tulee taloudellinen floppi (WiiU), ei muuta kun uutta matoa koukkuun jos vain sukanvarressa vielä taatelia on. Kaikki tämä on aivan normaalia bisnestä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ajn puhuu jo "me" muodossa itsestään. :D

QoL on selkeä uusi business alue nintendolle, joten ei nintendon strategia ole pysytellä menneessä. Mitä tuleman pitää, niin moni asia on vielä auki.

Jopa dedikoidut alustat voisivat yhtälailla viitata vain käsikonsoleihin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hassua että samat henkilöt jotka raportoivat täällä konsolipelikehityksen isoista riskeistä pitävät silti itsestäänselvänä että nintendon pitää jatkossakin ottaa jopa vielä isompia riskejä dedikoituna kotikonsoli-rautavalmistajana.

Jos tomb raiderin kehittäminen maksoi 100 miljoonaa, paljonkohan maksaa dedikoidun kotikonsolin suunnittelu ja valmistus niitä omia pelejä varten?

Ei kai se tarkoita, etteikö voisi innovoida ja kehittää jotain uutta strategiaa, joka olisi kannattavampi? Onnistuihan se Wiinkin kanssa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

2004 Nokiakin oli vielä kova sana. 3DS:n seuraaja tulee todella vaikeaan tilanteeseen

Miten ihmeessä Nokian tilanne liittyy Nintendoon? Nokiahan teki toinen toistaan huonompia päätöksiä (simpukkapuhelin-case, kosketusnäyttö-case, käyttis-case), kun taas Nintendo innovoi jatkuvasti sekä käsi- että kotikonsolipuolella ja pyrkii aktiivisesti löytämään uusia markkinasegmenttejä saturoituneilla markkinoilla. Strategia on osoittautunut erittäin toimivaksi (pl. WiiU), eikä mikään viittaa siihen, että Nintendon kannattaisi vaihtaa hyväksi havaittua strategiaansa uuden luojana; useimmiten osuu, joskus ei.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ajn puhuu jo "me" muodossa itsestään. :D

Täysin asiaton ja turha kommentti. Sinä käytit subjektina termiä "samat henkilöt", joka voidaan kontekstissaan tulkita monikoksi. Tähän vastasin monikossa, enkä tarkoittanut sillä pelkästään itseäni vaan myös muita jotka ovat olleet kanssani samaa mieltä.

Täällä kun on ollut moderointi melko tiukkaa, olisi tässäkin saksimisen paikka.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ei kai se tarkoita, etteikö voisi innovoida ja kehittää jotain uutta strategiaa, joka olisi kannattavampi? Onnistuihan se Wiinkin kanssa.

Aivan xevious, tässä on ollut mun pointtini koko ajan.

Nintendo on tähän saakka pärjännyt dedikoitu kotikonsoli + pelit strategialla,mutta wiitä lukuunottamatta mikään jättimenestys se ei ole ollut neljään generaatioon.

QoL on uutta ja siksi mielenkiintoinen. Mutta yo. syystä minusta ei ole lainkaan niin varmaa että 3rd party kotikonsoleissa olisi sellainen katastrofi kuin ajatellaan.

Mutta anyways, tästä aiheesta saa olla eri mieltä ja selvästi ollaan. Aikahan näyttää.

Jos yritetään pysyä topicissakin vielä niin onko gamepadin akunkestoon tulossa jotain parannusta, eikös tästä ole ollut puhetta? Voisin ostaa wiiU:n vaikka keräilymielessä, pelejä saa höpön halvalla nyt.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toinen ongelma on pelejen nopea vanheneminen. Monista peleistä on tullut kertakäyttö viihdettä ja pelejen elinikä on nykyisin kovin lyhyt. Nopeassa ajassa pitäisi takoa voitot, ennenkun peli siirtyy second hand myyntiin. Jotenkin uskon että Nintendon pelit kestävät aikaa paremmin ja yleensäkin uudelleen pelaamista. Joku Mario Kart ei vanhene mihinkään ja sitä ei edes tee mieli myydä pois. Nintendon tapauksessa toteutuu hyvin ajatus, vähemmän on enemmän ja keskittyminen olennaiseen. Pelaamiseen, jossa on vielä vanha peli-ilo tallella.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toinen ongelma on pelejen nopea vanheneminen. Monista peleistä on tullut kertakäyttö viihdettä ja pelejen elinikä on nykyisin kovin lyhyt.

Tämä on ihan totta. Etenkin fotorealismiin pyrkivä graafinen suunnittelu vanhenee todella nopeasti tehojen kasvaessa. Samaan aikaan jopa jotkut 8-bittisen aikakauden tuotokset ovat edelleen täysin relevantteja pelattavia siten, että silmiin ei edes satu. SMB3 vaikka on tällainen peli.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Katsoin juuri alla olevan Best of 2013-14 videon ja täytyy oikeasti sanoa, että se näyttää mun mielestä hyvältä! Sekä 2013 tarjonta, että tuleva. Ei sitä voi tietenkään kieltää kukaan, etteikö Wii U:n eka puolivuotinen olisi ollut surkea ja kaiken kaikkiaan potentiaalia olisi ollut niin paljon enempään, mutta tuo huomioon ottaen tilanne ei ole mielestäni ollenkaan niin kehno, mitä sitä voisi kaikesta itkusta ymmärtää. 2013 toi mukanaa monta hiton hyvää peliä ja jotain sellaisia multiplattareita, joista olisimme Wiin aikoina voineet vain uneksia.

Eli rinnastettuna N64:n, GC:n ja Wiin ekaan vuoteen Wii U:n pelivalikoima ei ollut ollenkaan hassumpi.

Pelijulkaisut tuntuvat olevan tulevaisuudessa niukassa, mutta Wii U:lla on silti edelleenkin ainakin omalla kohdallani tämän hetken odotetuimmat pelit. Jos nämä pelit julkaistaan 2014 aikana, niin kyllä mä olen ainakin tyytyväinen:

Mario Kart 8
Super Smash Bros
Watch Dogs
Bayonetta 2
Monolith Soft's X
Hyrule Warriors
Fast Racing Neo
Project Cars
Sonic Boom

+ eShop julkaisut

https://www.youtube.com/watch?v=gCqrcc4oVKc
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom