Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wiin pelivalikoima

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Calathia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Ei kai se mikään ihme ole, että Wiin pelimyynti ei ole mitään loistavaa, jos ne pelitkään eivät sitä vielä ole. Hyvät pelit kyllä myyvät varmasti siinä missä muillakin laitteilla. Kunhan vain kehittäjät niitä saisivat aikaan. Ja tottakai samat vanhat julkaisupelit ovat vielä listalla kun laite on uusi, eikä niitä pelejä, saati sitten hyviä pelejä, paljoa ole. Joten siitä nyt on turha mitään johtopäätöskiä tehdä. Kuten ei myöskään tämän hetken tilanteesta muutenkaan. katsotaan niitä myyntejä sitten kun Wiin valikoima on parantunut niin nähdään myyvätkö muidenkin kuin Nintendon pelit.

Edit: Eivätkä nuo PS3:n pelitkään tuonne listalle todennäköisesti pääse myöhemmin. Kyllähän Wiinkin pelit olivat heti julkaisun jälkeen kärjessä.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

jryi sanoi:
Wiin yksinoikeuspeleistä yhteislistalle ei päässyt ainoakaan peli, PS3:lla niitä on kolme (se kolmas oli Formula One).

Tämä kyllä ei pidä paikkaansa. TOP-20 Wiin yksinoikeuspeleistä on päässyt ainakin nämä viisi:

Twilight Princess
Wii Play
Wario Ware: Smooth Moves
Excite Truck
Sonic and the Secret Rings.

Ja näiskin esimerkiksi Wario Ware roikkui listalla jopa 4 viikkoa, viidennellä viikollaan oli sitten 21. Melkeinpä voisi uskoa että Tiger Woods on myynyt Wiilläkin TOP-20 listalle oikeuttavan määrän, mutta sitä ei kyllä voi mistään ottaa selville. Mistä päättelit, ettei yksikään peli olisi päässyt listalle?

EDIT: Vai tarkotitko tuota viimeviikon listaa vain? Siinä tapauksessa olet oikeassa. Mutta hölmöähän se on vertailla kun PS3 vasta julkaistiin äsken ja Wiillä on nyt se kuiva kausi meneillään. Tuskinpa löytyy nuo PS3-pelit enää parin viikon päästä listalta.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

tuliskohan gc kirous wiillekin ja kukaan ei osta 3 party vaan kaikki odottaa nintendon omia vaan :confused:
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

frozen9999 sanoi:
tuliskohan gc kirous wiillekin ja kukaan ei osta 3 party vaan kaikki odottaa nintendon omia vaan :confused:

Tuskinpa, ainakaan yhtä massiivisena. Nintendo viivyttelee noiden peliensä kanssa niin reippaasti nytten että tässä sekoo jos yrittäisi niiden avulla elää pelkästään. Ja ihan kohtalaista 3rd-partykamaa on jo nyt tullu, eiköhän myöhemmin vielä enemmän ja parempaa.

Aika näyttää.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

frozen9999 sanoi:
tuliskohan gc kirous wiillekin ja kukaan ei osta 3 party vaan kaikki odottaa nintendon omia vaan :confused:
Ai niinku Resident Evil 4? Tai Soul Calibur 2? Kyllä niitä ostettiin, jos hyviä sellaisia vaan saatiin. Viime sukupolvessa suurin osa 3rd-party-peleistä oli vain laiskoja porttauksia. Tilanne on oikeastaan jo nyt parempi kuin GC:llä, yllättäen kiitos EA:n.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Tautofonia sanoi:
Ai niinku Resident Evil 4? Tai Soul Calibur 2? Kyllä niitä ostettiin, jos hyviä sellaisia vaan saatiin. Viime sukupolvessa suurin osa 3rd-party-peleistä oli vain laiskoja porttauksia. Tilanne on oikeastaan jo nyt parempi kuin GC:llä, yllättäen kiitos EA:n.
RE4:hän oli myynnillinen pettymys. Soul Calibur myi taas Linkin takia, mutta muutoin GC:llä 3rd partyt eivät menestyneet ja siksi kolmansien osapuolien tuki hävisi lähes kokonaan. Gamecube oli selvästi konsoli, joka ostettiin Nintendon omien sarjojen takia.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Tautofonia sanoi:
Ai niinku Resident Evil 4? Tai Soul Calibur 2? Kyllä niitä ostettiin, jos hyviä sellaisia vaan saatiin. Viime sukupolvessa suurin osa 3rd-party-peleistä oli vain laiskoja porttauksia.

Totta. Cubella oli outo kierre. Muiden valmistajien pelejä ei ostettu, koska ne olivat niin huonoja ja hyviä sellaisia ei oikein päässyt tulemaan, koska yleensäkään pelejä ei paljoa tehty, koska niitä ei ostettu. Kyllähän nuo mainitsemasi esimerkit todistavat sen, että kenen valmistajan pelit tahansa olisivat myyneet Cubellakin, jos ne vain olisivat olleet hyviä.

Edit:
Solid Snake sanoi:
RE4:hän oli myynnillinen pettymys

No ei se oikeasti tainnut olla. Laitekanta vain taisi lopulta olla Capcomille liian pieni. Siksi se muille laitteille käännettiin. Mitään lukuja minulla ei tosin ole.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Solid Snake sanoi:
RE4:hän oli myynnillinen pettymys.
Wikipediasta:
The GameCube version was released in the US on January 11, 2005 with US sales exceeding 320,000 copies in the first 20 days. The European release on March the 18th mirrored this success, selling its entire 200,000 unit allocation within the first month.

PS2-versiota on myyty n. puolet enemmän (1,8M vs. 1,2M) kuin Cube-versiota, joka laitekantojen kokoon verrattuna on aika heikosti. Eli kyllä aika moni osti pelin jo Cubelle. Nämä luvut siis toukokuulta 2006.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Solid Snake sanoi:
Gamecube oli selvästi konsoli, joka ostettiin Nintendon omien sarjojen takia.

Enkä usko että tilanne näiden 3rd party pelien osalta muuttuu mihinkään suuntaan nyt Wii:llä.
Jos ajattelee yksinkertaisesti, miksi ostaa graafisesti huonoin porttaus, kun samaan hintaan saa laadukkaampaa tavaraa (360 ja ps3 versiot)

Itsellä WII on ostoslistalla vain ja ainoastaan joko hyviä exclusive tai nintendon omia pelejä varten. Niitä ei ole vielä tullut kuin Zelda, joten en ole konetta vielä hommannut.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Tosin tuo näkemys sekoittaa tai unohtaa nyt pari seikkaa keskenään aiempaan keskusteluun verrattuna: Cubelle tuli lähinnä huonoja tai keskivertoja 3rd party -pelejä, minkä takia niitä ei ostettu. Toisekseen huomiona on myös ollut se, että Wiillä nämä 3rd party -pelit eivät kaikki olisi multiplattareita, eli Wiille tulisi täysin omia kolmannen osapuolen pelejä. Ja kun asiaa miettii hieman, huomaa myös sen, että ohjauksen takia kaikkia Wiille tehtyjä pelejä ei voi millään toteuttaa järkevässä muodossa PS3:lla ja X360:lla. Tämä on omiaan takaamaan sen, että monet Wiille tehdyt pelit myös pysyvät vain Wiillä.

Sitten eikös tässä jo todettu jossain viestissä, että Wiille on jo nyt kehitteillä enemmän pelejä kuin mitä Cubelle julkaistiin koko laitteen elinaikana?
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Höpsis. Cuben 3rd-partytuki oli aluksi ihan hyvä ja laatukin kohdallaan. Nopeasti tulee mieleen mm.

Soul Calibur 2
Tony Hawkit
Ressat
Splinter Cellit
Prince of Persiat
Twin Snakes
Skies of Arcadia
Ikaruga
ekat Burnoutit

Ja oli niitä monia muitakin. Eivät vaan yleensä myyneet kovin hyvin, vaikka pelien tason perusteella olisi pitänyt.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

groove sanoi:
Enkä usko että tilanne näiden 3rd party pelien osalta muuttuu mihinkään suuntaan nyt Wii:llä.
Jos ajattelee yksinkertaisesti, miksi ostaa graafisesti huonoin porttaus, kun samaan hintaan saa laadukkaampaa tavaraa (360 ja ps3 versiot)

Itsellä WII on ostoslistalla vain ja ainoastaan joko hyviä exclusive tai nintendon omia pelejä varten. Niitä ei ole vielä tullut kuin Zelda, joten en ole konetta vielä hommannut.

Ja höpsis. Jo nyt on pari esimerkkiä siitä kun wii versio on se paras versio pelistä (jopa arvosteluiden perusteella gamerankingista).

Ja hex, cuben 3rd party tuki jotenkin hävisi ihmeellisesti johonkin.Esim. Segan 2k3 vielä ilmestyi cubelle mutta se jäi sitten viimeiseksi versioksi mikä oli todella sääli. En tiedä miksi. Edes EA ei tukenut cubea täysillä.

Wiin tilanne nyt näyttää ihan eriltä. Itsekkin olen melkein pelkästään muiden kuin nintendon pelejä pelannut sen aikaa mitä wii minulla on ollut. Zelda tietysti se poikkeus. Pari kovaa ekslusiiviakin on ilmoitettu.

Wiin myynneistä madden ainakin möi pikkaisen huonommin wiillä mitä PS3:sella. Se oli yllätys. Toisaalta tiger, sonic ja godfather oli kaupallisia menestyksiä. Yritän etsiä ne sivut mistä nuo tiedot luin niin en puhu ihan puuta heinää.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Jooseppi sanoi:
Ja hex, cuben 3rd party tuki jotenkin hävisi ihmeellisesti johonkin.
Ei siinä mitään ihmeellistä tai selittämätöntä ollut. Huomattiin, että 3rd party -pelit eivät myyneet, joten niitä tehtiin yhä vähemmän.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Tautofonia sanoi:
PS2-versiota on myyty n. puolet enemmän (1,8M vs. 1,2M) kuin Cube-versiota, joka laitekantojen kokoon verrattuna on aika heikosti. Eli kyllä aika moni osti pelin jo Cubelle. Nämä luvut siis toukokuulta 2006.
Myyntilukuja ei vain pidä verrata laitekantaan. Miljoonan myynyt peli on menestys, vaikka pelilaite olisi koko maailmalla kahteen kertaan. Muutoin jokaikinen musiikki CD olisi myynnillisesti pettymys, koska laitekanta on niin suuri.

Pettymyksestä puhuin RE4:n yhteydessä siksi, koska muistikuvani mukaan joskus keskusteltiin täälläkin siitä, että Capcomilla oli suuremmat odotukset Ressa nelosesta. Pelinhän piti olla GC yksinoikeus alunperin, mutta lopulta päätettiin että se käännetään PS2:lle, koska alkuperäisten Ressojen myynti Cubella ei ollut niin vahvaa.

RE4 myi ookoosti Cubella, mutta se ei riitä. Gamecuben 3rd partyt hävisivät, koska Cubella ei ollut kysyntää näille. Yksi pääsky ei tee kesää, eikä tässä tapauksessa kaksikaan. Firmat yrittivät vedota Cube faneihin laittamalla Mariota ja Linkiä peleihinsä, joka auttoi kyllä vähän, mutta jokatapauksessa Gamecube oli 3rd partyille todella huono alusta ja siksi he keskittyivätkin XBoxiin ja PS2:een.

Wiin suurin ongelma tällä hetkellä on se, ettei kukaan jaksa panostaa siihen. Ubi yritti tehdä paljon helppoa rahaa tunkemalla sata paskaa peliä julkaisuun. Ei toiminut! Nintendon omien sarjojen tekemiseen menee aikaa vuositolkulla ja ne jotka olisivat jo valmiita jäävät ensi syksyyn Euroopassa. Niinpä saamme pari keskinkertaista peliä, jotka nousevat pelaajien keskuudessa "ihan hyviksi" koska oikeasti mitään parempaakaan ei ole tarjolla.

Pelipulassa mikä tahansa käy ja kolmannet juhlat yrittävät PS2 ja jopa PSP käännöksillä myydä muutamia kappaleita siellä täällä. Wii on vain sellainen alusta, että sille koodatessa pitäisi keskittyä ainoastaan hyödyntämään Wiin vahvuuksia ja minimoimaan sen heikkouksia.

Seuraavana ongelmana näen Nintendon typerän julkaisupolitiikan. Jos Super Mario Galaxy julkaistaan ensi syksynä niin Metroid 3:sta saadaan odottaa ensi kevääseen. Nintendo haluaa, etteivät sarjat "syö toisiaan". Tästä syystä Nintendon superpelien julkaisut ripotellaan selvästi erilleen toisistaan. Ongelmaksi kehkeytyy myös se, ettei Nintendo tee sarjoihin jatko-osia lähes ollenkaan. Toinen Zelda nähdään varmaankin Wiin elinkaaren loppupuolella, uutta Mariota ei välttämättä nähdä ensinkään Wiin aikana, Metroid saattaa tulla, mutta Primet eivät ole myyneet tähänkään asti niinkuin olisi pitänyt ja niin edelleen. Siitä syystä Wii voi olla todellisissa ongelmissa, mikäli se jää taas ainoastaan Nintendon omien sarjojen konsoliksi. AAA-luokan pelejä kun pitäisi tulla säännöllisin aikavälein, että konsolia kannettaisiin ahkerasti kaupasta kotiin. Tästä syystä siis Wiin menestys jäänee todella paljon 2nd ja 3rd partyjen harteille, koska Nintendo ei kuitenkaan pysty tekemään tarpeeksi AAA-pelejä sille. Aika ei vain yksinkertaisesti riitä, koska huippupelin tekemiseen menee vuosia.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

groove sanoi:
Enkä usko että tilanne näiden 3rd party pelien osalta muuttuu mihinkään suuntaan nyt Wii:llä.
Jos ajattelee yksinkertaisesti, miksi ostaa graafisesti huonoin porttaus, kun samaan hintaan saa laadukkaampaa tavaraa (360 ja ps3 versiot)
Erona tässä sukupolvessa on tosiaan se, että Wiille ei oikeastaan voi vain portata tavaraa. Kunhan PS2 kuolee, tilanne kohentuu entisestään, kun laiskat porttaukset vähenevät siltä suunnalta.

Nintendon suhtautuminen 3rd party -peleihin on myös muuttunut. Briteissä Nintendo on antanut esim.Red Steelille mainostukea. Reggie on todennut, että Nintendo tarvitsee 3rd party -pelejä. Miyamoto on sen sijaan kommentoinut aika voimakkaasti 3rd party -pelien laatua.

BTW, osaako kukaan sanoa, minkä verran esim. PSP:lle ja DS:lle ilmestyneitä multiplattareita on myyty?

EDIT: Snake, väitän, että tilanne tulee kohenemaan heti, kun ensimmäinen laadukas 3rd party -AAA-peli ilmestyy koneelle. Tosin on mahdollista, että hardcore-yleisölle suunnatut pelit eivät myy Wiillä laitekantaan nähden yhtä hyvin kuin PS2:lla, koska suuri osa Wiin ostajista ei kuulu hardcore-yleisöön. Mikäli samanlainen myyntitahti jatkuu Japanissa (enkä näe mitään, mikä kääntäisi PS3:n kurssin lähikuukausina), on Wii voittaja sillä alueella. Tämä taas tietää japanilaisten pelitalojen tukea. Eurooppalaisina pelaajina tulemme valitettavasti tässäkin sukupolvessa olemaan heikoimmilla, toivottavasti aluerajoitukset poistuvat Nintendonkin seuraavasta konsolista.

Nintendo on pantannut pelejään myös toisesta syystä: antaakseen tilaa muille julkaisijoille. Mikäli Mario Galaxy ja Metroid Prime 3 olisi julkaistu keväällä ja syksyllä, ei 3rd party -pelejä olisi myyty näinkään paljoa. Tilanne on huomattavasti parempi kuin GC:llä, pelaajat eivät vain vielä tajua sitä, koska suurin osa tekeillä olevista peleistä on vielä julkistamatta. Mikäli konsolimyynnit jatkuvat tällaisina, olen hämmästynyt, jos vuoden päästä Wiin julkaisulista ei ole vähintään yhtä pitkä kuin PS3:n.

EDIT 2: Löysinpäs mielenkiintoisen artikkelin: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=amWmy6_JG16U&refer=home

"Those companies are backtracking,'' said Anthony Gikas, an analyst at Piper Jaffray & Co. in Minneapolis. "They're going to need to get their best-branded product on that platform. That will take a good nine to 12 months.''
--
Nintendo's lead will widen, pressuring companies even more. Researcher IDC predicts Nintendo will ship 16.1 million players this year, outpacing Microsoft's 9.87 million Xbox 360s and Sony's 9.1 million PlayStation 3s. Wii game sales will total $2.2 billion, trailing only Xbox 360, said IDC, based in Framingham, Massachusetts.
--
With six months to go before Wii's release and games requiring a year or more to develop, publishers knew they were in trouble.
--
The Wii may prove to be a windfall, since games cost just $2 million to $5 million to create, a fraction of the $20 million to $30 million spent on PlayStation 3 or Xbox 360 titles, analyst Taylor said. In addition, Wii appears to be expanding the market, rather than stealing sales from rivals, he said.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Solid Snake sanoi:
Wiin suurin ongelma tällä hetkellä on se, ettei kukaan jaksa panostaa siihen.

Ei vielä voida sanoa, etteikö kukaan jaksaisi panostaa. Enemmänkin että kukaan ei ole oikein kerinnyt. Lähes ainoat pelit jotka kehittäjät ovat kerinneet saamaan valmiiksi ovat joko käännöksiä tai muuten vain yksinkertaisia tekeleitä. Se on ainakin varmaa, että määrällisesti Wiihin kyllä jaksetaan panostaa. Sieltä löytyy melkein väkisinkin niitä hyviäkin pelejä.

Toinen Zelda nähdään varmaankin Wiin elinkaaren loppupuolella

Nyt unohdat kyllä sen, ettei Wiille ole tullut sitä ensimmäistäkään omaa Zeldaa. Ja Wiin Zelda saattaa tulla yllättävänkin nopeasti, sillä se on ollut kehitteillä jo pitkään.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Pyramidhead sanoi:
Ei vielä voida sanoa, etteikö kukaan jaksaisi panostaa. Enemmänkin että kukaan ei ole oikein kerinnyt. Lähes ainoat pelit jotka kehittäjät ovat kerinneet saamaan valmiiksi ovat joko käännöksiä tai muuten vain yksinkertaisia tekeleitä. Se on ainakin varmaa, että määrällisesti Wiihin kyllä jaksetaan panostaa. Sieltä löytyy melkein väkisinkin niitä hyviäkin pelejä.
Puhun tästä hetkestä. Hyviä pelejä tulee ja panostus alkaa näkymään, mutta tämän hetkisiin julkaisuihin ei ole panostettu, koska ne ovat lähinnä paskoja käännöksiä tai muuten vain keskinkertaisia pelejä. Esimerkiksi PS3:lle on jo nyt Euroopassa tasaisempi laatuinen valikoima kuin Wiille, vaikka Wii on jo useita kuukausia vanha laite.

Tulevaisuus on tottakai asia erikseen, mutta puhutaan nykyhetkestä nyt.

Nyt unohdat kyllä sen, ettei Wiille ole tullut sitä ensimmäistäkään omaa Zeldaa. Ja Wiin Zelda saattaa tulla yllättävänkin nopeasti, sillä se on ollut kehitteillä jo pitkään.
Sinä taas unohdat sen, että Zeldan kehittämiseen menee aikaa paljon keskimääräistä enemmän. Wiin Zeldaa on aloitettu kehittämään muistini mukaan kaksi vuotta sitten, mutta fakta on silti se, että sen tuloon menee silti varmasti vielä aikaa niin kauan, ettei se tule ainakaan ennen vuotta 2009. Ja jos sanotaan, että se olisi valmis tuolloin vuonna 2009 niin se myöhästyy siitä vielä vuoteen 2010. Nintendo vetää niin varman päälle Zeldojen kanssa, että niitä hiotaan loputtomiin. Paineet sen sarjan kanssa ovat niin kovat. Eli puheet siitä, että uusi Zelda tulisi odotettua nopeammin ovat minun korvissani ainakin täyttä puppua.


Uutta Zeldaa silmällä pitäen Wiitä siis tuskin kannattaa vielä ostaa. SMG ja MP3 ovat asioita erikseen, mutta todennäköisesti niistäkin vain toinen julkaistaan tänä vuonna.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Tautofonia sanoi:

Hyvä artikkeli, missä useat pelitalot toteavat saman mitä tässäkin ketjussa on jo useasti sanottu: Wiin menestys yllätti kaikki housut kintuissa ja kestää vielä hetken, kunnes oikeasti Wiille tehtyjä pelejä alkaa kunnolla valmistumaan. Kuten noista pelitalojen kommenteista ja panostuksista nähdään, niin Wii tulee vielä kovaa.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Solid Snake sanoi:
Puhun tästä hetkestä. Hyviä pelejä tulee ja panostus alkaa näkymään, mutta tämän hetkisiin julkaisuihin ei ole panostettu, koska ne ovat lähinnä paskoja käännöksiä tai muuten vain keskinkertaisia pelejä. Esimerkiksi PS3:lle on jo nyt Euroopassa tasaisempi laatuinen valikoima kuin Wiille, vaikka Wii on jo useita kuukausia vanha laite.

Tähän on syynsä. Pelintekijät eivät ole kerinneet tekemään vielä niitä kunnon pelejä Wiille, koska heräsivät Wiin menestykseen liian myöhään. Oikeastaan myöhäismmät ovat varmaan vasta nyt konkreettisesti nähneet sen myynnin ja pelejä on paljon vasta suunnitteluvaiheessa.

Tämän hetken tilanne onkin huono, mutta onko sillä jotain suurempaa merkitystä laitteen kannalta? Se myy jo nyt aivan käsittämättömiä määriä. Syksyllä tilanne alkaa kuitenkin olemaan pelien suhteenkin jo toinen. Puhumattakaan ensi vuodesta, jolloin taidetaan nähdä aikamoinen tulva pelejä.

Sinä taas unohdat sen, että Zeldan kehittämiseen menee aikaa paljon keskimääräistä enemmän.

En minä mitään unohda. En minä sitä ole ihan heti odottanutkaan. Mutta kannattaa muistaa, että Gamecubellakin oli kaksi Zelda peliä elinkaarensa aikana. Juuri ja juuri, mutta kuitenkin. Ei tätä ensimmäistä Zeldaa varmasti tarvitse tuohon Wiin elinkaaren loppuun odottaa kuten sanoit. Toisen Zeldan tekeminen tosin taas tekee jo todella tiukkaa Wiille.
 
Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima

Solid Snake sanoi:
Pettymyksestä puhuin RE4:n yhteydessä siksi, koska muistikuvani mukaan joskus keskusteltiin täälläkin siitä, että Capcomilla oli suuremmat odotukset Ressa nelosesta.

jokatapauksessa Gamecube oli 3rd partyille todella huono alusta ja siksi he keskittyivätkin XBoxiin ja PS2:een.

Seuraavana ongelmana näen Nintendon typerän julkaisupolitiikan. Jos Super Mario Galaxy julkaistaan ensi syksynä niin Metroid 3:sta saadaan odottaa ensi kevääseen. Nintendo haluaa, etteivät sarjat "syö toisiaan".

Ongelmaksi kehkeytyy myös se, ettei Nintendo tee sarjoihin jatko-osia lähes ollenkaan.

AAA-luokan pelejä kun pitäisi tulla säännöllisin aikavälein

Kriitikot ja arvostelijat ylistivät kovaan ääneen RE4, peliä myytiin silti ihan hyvin. Capcom taisi odottaa liikoja mahtavien arvostelujen jälkihöyryissä. Monesti ennenkin on arvostelijoiden kehuma peli jäänyt myyntiodotuksistaan, mieluummin ostetaan se NHL20xx.

Gamecuben myynti jäi heikoksi. Pelejä tuli yhä vähemmän ja Nintendon piti itse julkaista AAA-pelejä, että myyntiä saataisiin edes hiukan lisää. No näitä pelejähän ne ihmiset sitten osteli, eikä ihme sillä huippupelejähän ne oli verrattuna isoon määrään 3rd-party kuonaa.

Markkinajohtajalla tätä ongelmaa ei olekaan. Konekanta on niin valtava, että vaikka ydinryhmä ostaa vain ja ainoastaan AAA-pelejä niin löytyy silti miljoonatolkulla pelaajia jotka ostelee muitakin pelejä. Jopa ostavat ja kokeilevat uusia genrejä.

Minusta tuo julkaisupolitiikka on fiksua kaupankäyntiä. Jos Metroid Prime 3 tulee niin ei sitä uutta Zeldaa tarvita samalla viikolla. Jompikumpi kärsii pakosti ja sitten toista ostetaan (jos ostetaan) halpiksena (puhumattakaan 3rd-partien myynneistä samaan aikaan). Tietysti jos ostelee pelkästään noita Nintendon suuria nimikkeitä niin pitkäksi se aika saattaa venähtää.

Jatko-osien suhteenkin olen eri mieltä. Yksi riittää, poikkeustapauksessa kaksi per konsoli. Ei kannata tehdä enempää kun uutta annettavaa ei välttämättä saada tuotua tarpeeksi. Seuraava konsolipolvi antaakin sitten mahdollisuudet puhaltaa taas uutta henkeä.

Markkinajohtajalle tulee AAA-pelejä säännöllisesti.
 
Ylös Bottom