Ja miten "tuodaankin kärjistyneesti vähemmistöjen asioita merkittävämpinä esille, kuin enemmistön asioita"? Oletko miettinyt, että se vain tuntuu tuolta? Kun vuosikausia oli tilanne ettei "vähemmistöt" saaneet olla esillä millään tavalla, poissa silmistä, poissa mielestä. Homot suljettiin mielisairaaloihin, värilliset kohtaavat vieläkin ennakkoluuloa ja rasismia. Nyt ns. tiedostetaan heidänkin olemassaolonsa muutenkin kuin vain sillä että he ovat "vähemmistöä" eikä heidän pidä näkyä saati kuulua. Ihmisten pitäisi opetella sitä empatiaa, päästää irti katkeruudesta ja vihasta. Meillä jokaisella on oikeus elää täällä, meillä jokaisella on oikeus olla mitä olemme. Niin kauan kuin et satuta ketään, loukkaa ketään, elä sellaista elämää kuin itse haluat. Se ei ole minulta pois, ei se ole sinulta pois.
No jos vaikka puhutaan seksuaalivähemmistöistä niin mun mielestä on aika iso ero sillä, että ihmiset saa elää ja olla normaalisti verrattuna siihen, että tungetaan sitä sateenkaarilippua joka paikkaan ja jopa keksitään joka seksuaalisuudelle (joita muuten on aivan helvetisti liikaa) oma lippu jota puolestaan tungetaan peleihin aina call of dutysta lähtien ja pride kulkueessa kuljetaan ne kaikki kovimmat fetissi vaatteet päällä.
Mun mielestä myös jokainen joka pitää noita lippuja vaikka twitter nimensä yhteydessä (jostain vaatteista tai laukuista nyt puhumattakaan) niin niiden koko persoonallisuus pyörii sen oman seksuaalisuuden ympärillä, koska ne kirjaimellisesti kokee tarpeelliseksi liputtaa sitä koko muulle maailmalle.
Tuo on ihan sama jos joku kaupungilla menee sanomaan jokaiselle vastaantulijalle "moi mä oon bi" tai "moi mä oon trans".
Jonkun olisi pitänyt läimäyttää tuota lippu idean keksijää ja kovaa.
Ja ennen kuin kukaan alkaa heittämään sitä ah niin ihanan kliseistä fobia korttia kehiin mä itse olen bi, mutta en edes tiedä miltä se bi lippu näyttää, koska mä kirjaimellisesti vihaan koko konseptia ja tuo on just sitä "pakotettua kurkusta alas tunkemista" mistä moni valittaa kun noita lippuja tungetaan nykyään joka peliin, koska "halutaan olla niin inklusiivisia".
Sama homma kun ubisoft mainostaa joka pelin alussa kuinka sen kehittämiseen on osallistunut iso määrä eri sukupuolien, seksuaalisuuksien, uskontojen ja muiden edustajia. Who the fuck cares.
Siinä pitäisi lukea "tämän pelin kehittämiseen on osallistunut iso määrä alan kovimpia ammattilaisia", koska se on ainoa asia joka merkkaa jotain.
Tuosta päästään kätevästi siihen "mitä se woke tarkoittaa" jota myös viljellään paljon vaikka olen varma, että jokainen tietää mitä sillä peleistä puhuttaessa tarkoitetaan sillä kukaan ei koskaan, milloinkaan, ikinä käytä sitä positiivisessä merkityksessä nykyään.
Sillä tarkoitetaan asioita jotka on väkisin tungettu peliin riippumatta siitä sopiiko ne siihen ja yleensä vielä väkisin tuodaan se oma agenda esille.
Joten kun jotkut sanoo, että mass effect oli woke tai cyberpunk oli woke, mutta niistä ei kukaan valittanut niin ero on siinä, että noissa ei ollut homo, bi, trans ihmisiä vain sen takia jotta saadaan ruksi laatikkoon tai hyvävelisignaloitua kuinka mekin välitetään vaan ne oli luonnollinen osa sen pelin maailmaa.
Mä olen aika varma, että moni ei edes tiedä, että se cyberpunkin mimmi jolle tehdään niitä kilpa-ajo keikkoja on trans, koska sun pitää ensin tehdä kaikki tehtävät ja vielä sen jälkeen valita just oikea dialogi vaihtoehto jotta asiaa selviää ja silloinkaan peli ei tunge mitään agendaa kurkusta alas.
Toinen hyvä esimerkki on tell me why jonka pääosassa on siskokset joista toinen on nykyään mies.
Koko asiaa kohdellaan täysin neutraalisti koko pelin ajan ja varmaan eniten se tuodaan ilmi jo alussa kun mennään lautalla kohti lapsuuden kotia ja tyyppi menee juttelemaan vanhalle perheen tutulle joka sanoo "en tiennytkään, että niillä oli myös poika" johon oma hahmo vaan toteaa "ei niillä ollutkaan".
Sitten meillä on skaalan toisessa päässä dustborn jossa on pääosassa neljä hahmoa.
On raskaana oleva tummaihoinen nainen, non binary tyyppi, reippaasti ylipainoinen jolla varmaan on muitakin ongelmia sekä perus hetero mies joka on myös ainoa jolla ei ole mitään ns. supervoimia. No kuinkas sattuikaan.
Toisaalta ne supervoimat on kirjaimelliesti kiusaamista "bullying" ja muuta vastaavaa.
Porukkaan liittyy myös robotti joka alunperin on miespuolinen mutta resetoinnin jälkeen päättääkin olla nainen ja myöhemmin saarnaa siitä kuinka kenenkään ei pitäisi olla "lukittu" siihen sukupuoleen minkä kroppaan sattuu syntymään.
Jos näiden välillä ei näe eroa niin en tiedä mitä sanoa.'
Sitten on tietenkin ne "vähemmän pahat" tapaukset kuten uuden dragon agen non binary dialogi ja ilmeisesti myös vuodetun AC: shadows artbookin mukaan siihenkin on pitänyt tunkea mukaan non-binary samurai, koska tietenkin. Ellei sitten joku ole väärentänyt koko artbookia videota varten. Se jääköön nähtäväksi.
Se kuinka paljon kutakin pelaajaa vituttaa nämä asiat on jokaisen oma henkilökohtainen mielipide.
Joidenkin mielestä esim avowed on woke slop, koska siinä on liikaa tummaihoisia ja liikaa naisia valtaa pitävissä asemissa.
Mua ei haitannut kumpikaan ja itsekin pelaan naisella jolla tuntuu olevan lopulta valtaa aika paljonkin.
Joku mahdollinen uuden ac:n non binary samurai kyllä vituttaa, mutta en mä sen takia peliä jätä pelaamatta jos se muuten on ok.