Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox 360 -ongelmathread

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -TM-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Pawe sanoi:
Jees... mitäs tässä... Yli kuukaus venailtu uutta konetta.

Onko kukaan ollut näiden huoltoaikojen kanssa yhteydessä kuluttaja-asiamieheen. Tuntuu tälläinen 1kk korjausaika jo vähän kohtuuttoman pitkältä...

Ja jos miettii, että pahimmillaan samalla henkilöllä on laite mennyt jo 4 kertaa rikki, on laite huonolla tuurilla huoltojen aikana yhteensä 5kk huollossa :)

Pitäisiköhän Microsoftin laittaa varoitustarra boxin laatikon kylkeen. "Varoitus, ensimmäisen vuoden aikana laite voi olla 5kk huollossa"...
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Eniten riesoo se, että tuessa ei ole vanhoja kunnon suomalaisia, joille asian voi selkokielellä sepittää. Nytkään ei ole intoa soitella ja kysellä missä kone on, toivottavasti se tällä viikolla tulee, ettei kuukaudeksi mene...
Välillä käy mielessä koneen myynti ja Wii tai ps3 tilalle....
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

oTosi sanoi:
Onko kukaan ollut näiden huoltoaikojen kanssa yhteydessä kuluttaja-asiamieheen. Tuntuu tälläinen 1kk korjausaika jo vähän kohtuuttoman pitkältä...

Ja jos miettii, että pahimmillaan samalla henkilöllä on laite mennyt jo 4 kertaa rikki, on laite huonolla tuurilla huoltojen aikana yhteensä 5kk huollossa :)

Pitäisiköhän Microsoftin laittaa varoitustarra boxin laatikon kylkeen. "Varoitus, ensimmäisen vuoden aikana laite voi olla 5kk huollossa"...
Liveajan saisivat ainakin korvata. Vai voiko sen laittaa "paussille" joltain verkkosivulta?
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Live ajan joutuvat aivan varmasti korvaamaan - etenkin jos ei ole olemassa keskeytyspalvelua, kunnes taas laite on kunnossa. Voisi ehkä verrata tietyllä tapaa nettiyhteystarjoajiin, jotka ovat korvausvelvollisia kohtuuttoman pitkissä häiriötilanteissa. Siellä puolellahan puhutaan vain päivistä, kun korvausten on jo juostava.

Kuluttajasuojan kannalta on tietysi mietinnän arvoista se, tulisiko tällaisen korvauslaitteen takuun alkaa alusta. Nythän suurimmassa osassa tapauksia ei vikaa olla korjattu esim vaihtamalla viallinen osa toimivaan ja ehyeen. On vain vaihdettu koko laite. Jos vioittunut komponentti tms vaihdetaan toimivaan, ja alkuperäinen laite palautetaan korjattuna asiakkaalle tällöin on tehty aidosti takuuseen sisältyvä huoltotoimenpide, jolla voidaan todistaa että vikaa ei enää esiinny.

Koska käytännössä kuitenkin koko laite vaihdetaan uuteen - mahdollisesti jopa aiemmin valmistettuun laiteversioon - ei Microsoft tosiaankaan voi vakuuttavasti todistaa että vika olisi poistunut, jos kyseessä on tyyppivikaluontoinen häiriö. Samalla eivät myöskään voi takuuvarmasti todistaa että uudessa laitteessa olisi vähemmän samoja eikä lainkaan uusia vikoja alkuperäiseen verrattuna. Ymmärsitte varmaan pointin.

Samoin Microsoftin tulisi antaa päivitystakuu. Koska laite tai sen mukana ostetut maksulliset palvelut ei toimi, ellei sitä päivitä, on myös takuun piiriin saatettava käytännössä pakollisten päivitysten aiheuttamat laiteviat. Päivitykset toki ovat "vain" softapohjaisia, mutta aivan saletisti joka päivärin jälkeen prossat toimii tiukemmin, kuumenevat enemmän, flektien ohjausta rukataan ja cd-levyn kierroslukuja voidaan säätää, etc etc etc. Laitteen hardista ohjataan softalla. Päivitystakuun (=VASTUUN) pitäisi kattaa myös ne laitteet joiden alkuperäinen hardistakuu on jo mennyt umpeen - edes lyhyemmällä ajalla.

Vaan miettikääpä: kun kuluttajasuoja on kuitenkin käytännössä paikallisten virkamiesten duunia, niin moniko takahikiän valtuutettu alkaa penäämään mikkisoftalta asianmukaista toimintaa. Mahtaa niitä joku luvian kunnan virkamiehen uhkasakko paljoa hetkauttaa...

Vikahan ei ole yritysten vaan puutteellisen kuluttajasuojan. Tuotekavalkadi kehittyy nopeammin kuin mitä eduskunta ehtii säätämään. Ja nehän säätää kaikenlaista, sanos.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kloever sanoi:
No niin, ongelmia paratiisissa.

Asensin juuri tunti sitten uusimman pätsin, ja eikun Gears of Waria taas pelaamaan. No, yllätyksekseni peli heitti jumiin muutaman minuutin pelaamisen jälkeen. Kuvaan tuli vaaleita raitoja, ja jämähti täysin. No, buuttasin koneen, ja taas pelaamaan. Sama ongelma jatkui, tällä kertaa en edes päässyt peliin, vaan kun valitsin vaikeustason, niin jämähti siihen.

Vedin alkuperäisasetukset päälle, ja jatkoin pelaamista. Nyt peli pyöri 5min, mutta sitten taas veti jumiin. Tätä ennen ei kone ole kertaakaan kaatunut.

Kattellaa millä ongelma ratkeaa.

No niin, ongelma ratkaistu. Syynä oli ylikuumeneminen. Alla sijaitseva Topfieldin TF5100PVRC digiboksi oli tallentamassa, joka lämmitti Xboxia jo lämpimässä asunnossa sen verran paljon, että tämä johti kaatumiseen.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Hahhaha! Ei helvetti! :D Tänään sain paskakoneeni takaisin ja todellinen paskahan se oikeastikin on! Onneksi olin fiksu ja pyysin UPS:n miestä odottamaan ovella sen 5 minsaa. Noh, hän toi koneen, avasin siinä paketin ja juttelin niitä ja näitä äijän kanssa et miten näitä vehkeitä laukeaa. Siinä pistin koneen kiinni, kaikki kaapelit yms. paikalle ja painoin sitä namiskaa mistä se teoriassa käynnistyy. Teoriassa. Tämä laite ei edes pihahtanutkaan. Ihmettelin siinä ja naurahdin pikkaisen, katsoin liitännät yms. Kaikki kunnossa. Vaihdoin pistoketta - ei mitään. Pyysin äkkiä UPS:n kaveria katsomaan et tein kaikki oikein, sanoi että näin on. Powerissa palaa vaan se oranssi valo (se perus kun kone ei ole päällä) vaikka miten tökkii konsolin power namiskaa. Heitin vehkeen samaan pakkaukseen mistä se tulikin, ja pyysin että lähettäisivät takaisin koko roskan.

Hyvin ne näköjään niitä siellä korjaa. Mun vanha edes sentään käynnistys, tämä uusi ei pihahtanutkaan. Sellaista tällä erää. Vissiin saan JOS saan toimivan konsolin ensi vuonna jos oikein tuuri käy! Hiphei, alle vuoden konsoli josta se viettää 2kk jossain Saksassa. Juuri näin! JUURIKIN NÄIN! :) Go Microsoft! Ei vissiin ole oikein luottamista näihin "korjattuihin" malleihin kun ei edes käynnistykään. Ja kyllä, testasin pistorasiat ja kiinnitykset ja kaapelit on oikein. Jos jotain muuta huomautettavaa sanoisin, niin siinä konsolissa oli se takana oleva tarra missä on sarjanumerot yms. koodit, niin se oli puoliksi rikkinäinen. Jää nyt täysin arvan varaan että mikä sen sarjanumero on, kun siitä kolme viimeistä oli repäisty irti. Laatutyötä, ei voi muuta kuin kiittää tästä.

En suosittele palvelun käyttöä kenellekään, menkää sinne kauppaan ja vaatikaa uusi tilalle koska MS:n porukat ei erota toimivaa rikkinäisestä. Ei helvetti mitä touhua. Itse asiassa, en suosittele konsolin ostoakaan kenelläkään omien kokemusteni perusteella. Paskan möivät ja paskemman antoivat tilalle. Näin nykymaailmassa. Over and out.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Pawe sanoi:
En suosittele palvelun käyttöä kenellekään, menkää sinne kauppaan ja vaatikaa uusi tilalle koska MS:n porukat ei erota toimivaa rikkinäisestä. Ei helvetti mitä touhua. Itse asiassa, en suosittele konsolin ostoakaan kenelläkään omien kokemusteni perusteella. Paskan möivät ja paskemman antoivat tilalle. Näin nykymaailmassa. Over and out.

Paha mennä sanomaan miten he hommansa hoitavat, kun ei siellä itse ole töissä. Tarkistus on selvästi mennyt mönkään, kun tuollainen kappale on lähetetty takaisin. Voi hyvinkin olla, että huollossa menee korjatut ja korjaamattomat sekaisin. Ottakaahan koneiden sarjanumeroita ylös, ja myös virtalähteiden. Sitten voi vähän edes päätellä, mitä niille tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kloever sanoi:
Paha mennä sanomaan miten he hommansa hoitavat, kun ei siellä itse ole töissä. Tarkistus on selvästi mennyt mönkään, kun tuollainen kappale on lähetetty takaisin. Voi hyvinkin olla, että huollossa menee korjatut ja korjaamattomat sekaisin. Ottakaahan koneiden sarjanumeroita ylös, ja myös virtalähteiden. Sitten voi vähän edes päätellä, mitä niille tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.

Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää että he hoitavat hommansa huonosti? Ei siihen professorin papereita tai siellä paikan päällä työskentelyä vaadi kun katsoo tätä meininkiä nykytilanteiden valossa. Toiset saa valmiiksi rikkinäitä konsoleita ja toisten "takuukorjatut" laukeaa parin kuukauden sisään. Helkutti mikä firma, luulisi nyt ettei ole resursseista kiinni tällaiset asiat... mutta näemmä ovatkin. :rolleyes:
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Pawe sanoi:
Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää että he hoitavat hommansa huonosti? Ei siihen professorin papereita tai siellä paikan päällä työskentelyä vaadi kun katsoo tätä meininkiä nykytilanteiden valossa. Toiset saa valmiiksi rikkinäitä konsoleita ja toisten "takuukorjatut" laukeaa parin kuukauden sisään. Helkutti mikä firma, luulisi nyt ettei ole resursseista kiinni tällaiset asiat... mutta näemmä ovatkin. :rolleyes:

Mitä olen täältä lukenut, hyvin harvalla on esimerkiksi ylijännitesuojat käytössä. Sähköinsinööri en ole, mutta tiedän sen, että sähköverkossa on linjaheittoja, jotka voivat herkimpiä sähkölaitteita rikkoa. Miksei myös tässä tapauksessa.

Muistan lukeneeni artikkelin netistä, että julkaisun alla myydyistä laitteista moni on joutunut korjattavaksi (prosenteista en tiedä), mutta uusimmista on vähemmän joutunut korjauksen puolelle.

Microsoft itse tuskin hoitaa suoraan itse konsolien korjausta, vaan tekee sen toisen firman kautta. Mutta Microsoft tästä vastuussa on, ja suotavaa olisi tarjota asiakkailleen jonkin asteista hyvitystä, esimerkiksi Microsoft Points? Ehkä voisit Pawe nähdä vaivaa, ja reklamoida tästä Microsoftin Suomen osastoon? Olisi kiinnostavaa nähdä heidän vastauksensa.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kloever sanoi:
Mitä olen täältä lukenut, hyvin harvalla on esimerkiksi ylijännitesuojat käytössä. Sähköinsinööri en ole, mutta tiedän sen, että sähköverkossa on linjaheittoja, jotka voivat herkimpiä sähkölaitteita rikkoa. Miksei myös tässä tapauksessa.

Minulla on kolme paska boksia hajonnut ja jokaisella kerralla ne oli ylijännitesuojan suojaamia. :( Lopulta päätin että en enää kiinitä paska boksia ylijännitesuojaan, koska se kuitenkin hajoaa ja on tärkeämpiäkin laitteita suojattavana. ;)
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kloever sanoi:
Mitä olen täältä lukenut, hyvin harvalla on esimerkiksi ylijännitesuojat käytössä. Sähköinsinööri en ole, mutta tiedän sen, että sähköverkossa on linjaheittoja, jotka voivat herkimpiä sähkölaitteita rikkoa. Miksei myös tässä tapauksessa.

Muistan lukeneeni artikkelin netistä, että julkaisun alla myydyistä laitteista moni on joutunut korjattavaksi (prosenteista en tiedä), mutta uusimmista on vähemmän joutunut korjauksen puolelle.

Microsoft itse tuskin hoitaa suoraan itse konsolien korjausta, vaan tekee sen toisen firman kautta. Mutta Microsoft tästä vastuussa on, ja suotavaa olisi tarjota asiakkailleen jonkin asteista hyvitystä, esimerkiksi Microsoft Points? Ehkä voisit Pawe nähdä vaivaa, ja reklamoida tästä Microsoftin Suomen osastoon? Olisi kiinnostavaa nähdä heidän vastauksensa.

Itselläni on ylijännitesuoja kyllä käytössä, että tuskin siitä johtunee ainakaan boksin laukeaminen. Hankkisin sellaisen koska piti suojata telkku, vahvari, kajarit ja dvd-soitin. Tässä tapauksessa kyseessä on vaan boksin oman järjestelmän pettäminen. En yhtään myös epäile etteikö julkaisuajan konsoleissa olisi enemmän ongelmia kuin, sanotaanko esimerkiksi, kesällä valmistuneissa.

Hyvitystä pyytäessäni joskus viikkoja sitten, sain (myös reilu viikko sitten) Kameon. Harmi vaan että minulla oli kyseinen peli jo julkaisupäivästä asti, itse halusin menetetyn Live aikani, esim. 1kk tai 3kk kortin tai edes 2100 pojon korttia, mutta he eivät kuulemma sellaista voineet antaa, syytä en tiedä, ei suostuttu kertomaan.

Jos vaan jotenkin saisi tämän asian sen Suomen MS:n viihdeosaston tietoon, voisi hiljalleen jotain ruveta tapahtumaankin, asiakaspalveluista ei ole ollut mitään hyötyä. Harmittaa sikäli, että halusin myydä tuon konsolin, nyt en sitä voi tehdä, myöhemmin sen hinta ja samalla myös pelin hinta laskee, minä häviän joka tapauksessa, riippumatta siitä mitä teen. :rolleyes:
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Muutamien heppujen kokemuksia täältä lukiessa en voi kun ihmetellä MS toimintaa. Ei asioita näin hoideta, ei todellakaan. Ilmeisesti xbox myyntirintamalla menee niin hyvin, ettei sen tietyn prosentin joka viallisen koneen on saanut, tyytyväisenä pitäminen ole vaivan arvoista. Itse olisin viimeistään kolmannen konsolin jälkeen jo niin kyrpiintynyt, että unohtaisin koko paskan, ellen kokisi että MS todellakin edes yrittäisi pitää meikäläisen tyytyväisenä ja täten asiakkaanaan.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Lieköhän aspan pojat (ja tytöt) ovat petraamassa toimintaansa, kun tänään sain vihdoin vastauksen tuohon takuukysymykseen 2 kk:n viiveellä.

Sanoivat, että 24 kk:n takuu koskee myös kaikkia vanhoja X360-konsoleita, vaikka kaupan takuulapussa lukisi mitä.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Nonnih, tänään tuli boxi.
Ei ole sama vanha eikä kyllä uusikaan sillä usb:n luukku suoja(siellä koneen alapuolella) on hajalla ja sen alapuolella on pieni halkeama.
No, kone toimii kumminkin täydellisesti muuten.

Latasin koneeseen päivityksen ja CoD 3 ei sen jälkeen toiminut, hädissäni suljin koneen ja otin johdon pois. Peli lähti toimintaan sen jälkeen ja sama päivitys tuli, mutta en ladannut sitä.

Ensin sai pelätä koneen yli kuumumista ja nyt päivityksiä...
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Wille__90 sanoi:
Nonnih, tänään tuli boxi.
Ei ole sama vanha eikä kyllä uusikaan sillä usb:n luukku suoja(siellä koneen alapuolella) on hajalla ja sen alapuolella on pieni halkeama.

tuota... jos omalle kohdalle sattuisi ns. maanantai-malli, niin ottaisin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka kanssa vaatisin mikkisoftalta selvityksen:

a) miksi vanhaa konetta ei palautettu?
b) miksi kilpailijoista poiketen sinulle palautettiin KÄYTETTY kone?
c) miksei ns. "korjaus" palvelua voida toteuttaa Suomessa kuten kilpailijalla? ( $ony )

mutta oma koneeni saapuu vasta perjantaina, joten... en mä mistään mitään tiedä :rolleyes:
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Wille__90 sanoi:
Nonnih, tänään tuli boxi.
Ei ole sama vanha eikä kyllä uusikaan sillä usb:n luukku suoja(siellä koneen alapuolella) on hajalla ja sen alapuolella on pieni halkeama.

Pari kysymystä, montako päivää boksisi oli kokonaisuudessaan reissussa? Itse lähettelin tuossa viikko sitten, ja olisi kiva tietää noiden nykyiset nopeudet.

Katsoitko, oliko kuljetuslaatikossa jotain kupruja tai lommoja? Kuulostaa siltä, että siihen olisi joku tälli tullut kuljetuksen aikana. Muuten on kyllä todella ihmeellistä, että ne ulkonaisesti rikkonaisen koneen laittaisivat takuussa tulemaan.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Yashod sanoi:
Pari kysymystä, montako päivää boksisi oli kokonaisuudessaan reissussa?
Jos lähetit UPS:n kautta on sulla myös se träkkäys koodi, jolla UPSin sivuilta näet missä laatikko menee. Itselläni tosiaan postitus kesti 11 päivää joista kymmenen kului Suomen UPS:issa (!) ennenkuin saivat sen seuraavaan Dusseldorfin koneeseen. Kun Boksi oli Saksassa oli se päivässä perillä.

Eli UPS hitailee alkupäässä, mutta tähän voi toki liittyä myös Microsoftin ja UPS:n toimitussoppari joka varmaan halvempi, jos ei mitään asap-kiireellisyysluokkia ole lähetyksissä. Luulis.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

the Haze sanoi:
tuota... jos omalle kohdalle sattuisi ns. maanantai-malli, niin ottaisin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, jonka kanssa vaatisin mikkisoftalta selvityksen:

a) miksi vanhaa konetta ei palautettu?
b) miksi kilpailijoista poiketen sinulle palautettiin KÄYTETTY kone?
c) miksei ns. "korjaus" palvelua voida toteuttaa Suomessa kuten kilpailijalla? ( $ony )

mutta oma koneeni saapuu vasta perjantaina, joten... en mä mistään mitään tiedä :rolleyes:

a) Koska lain mukaan MS:lla on oikeus korvata tuote vastaavalla.
b) Kilpailijan tekemiset eivät vaikuta mihinkään. Koneen pitää olla vain toimiva ja uuden veroinen.
c) Koska MS on pellefirma ;)

Tässä tapauksessahan kone ei kuitenkaan kriteereitä täytä, joten ilman kuluttajainvalituslautakuntaakin konsolin voisi vaihtaa toiseen. Wille sitä tuskin haluaa kuitenkaan tehdä, koska uuden konsolin saapuminen kestää jälleen ikuisuuden. Hänenä vaatisin kuitenkin hyvitykseksi vaikka peliä...eiköhän ne sieltä Kameon lähetä ;)
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

Legge sanoi:
a) Koska lain mukaan MS:lla on oikeus korvata tuote vastaavalla.
b) Kilpailijan tekemiset eivät vaikuta mihinkään. Koneen pitää olla vain toimiva ja uuden veroinen.
c) Koska MS on pellefirma ;)

Tässä tapauksessahan kone ei kuitenkaan kriteereitä täytä, joten ilman kuluttajainvalituslautakuntaakin konsolin voisi vaihtaa toiseen. Wille sitä tuskin haluaa kuitenkaan tehdä, koska uuden konsolin saapuminen kestää jälleen ikuisuuden. Hänenä vaatisin kuitenkin hyvitykseksi vaikka peliä...eiköhän ne sieltä Kameon lähetä ;)

Kuluttajasuojalaissa mainitaan kohtuullinen korjausaika, joka on muistaakseni 1-2 kuukauden luokkaa, uskokaa tai älkää. Tästä muistaakseni on parit ennakkotapauksetkin ollut.

Kuljetusfirmojen viivästyksiä ei lasketa tähän aikaan.
 
Vastaus: Xbox 360 ongelmathread

kloever sanoi:
Kuluttajasuojalaissa mainitaan kohtuullinen korjausaika, joka on muistaakseni 1-2 kuukauden luokkaa, uskokaa tai älkää. Tästä muistaakseni on parit ennakkotapauksetkin ollut.

Kuljetusfirmojen viivästyksiä ei lasketa tähän aikaan.

poimein tällaisen kuluttajaviraston sivuilta:

"Kohtuullinen korjausaika on takuukorjauksissa max kaksi viikkoa. Jos korjausaika jostain syystä venyy, kuluttajalla on oikeus vaatia vähintäänkin sijaislaitetta korjauksen ajaksi viimeistään kahden viikon jälkeen. (ks. KSL 5:18 §). "
 
Ylös Bottom