Vastaus: Xbox 360 ongelmathread
Täytyypä laittaa tänne varoitava esimerkki omistakin kokemuksista.
Itse ostin Elite Falconin 5.12.2007 Helsingin verkkokauppa.comista (tsekkasin hyllyssä olleista paketeista version jossa oli 175w poweri) juuri ennen Itsenäisyyspäivää.
Laite vaikutti aivan hyvältä, kävi suht hiljaisesti ja ei lämmennyt mitenkään kummemmin. Tuolla tuli samana iltana pelattua useampi tunti putkeen Mass Effectiä ja kaikki näytti olevan ihan ok.
Seuraavana päivänä kun käynnistin konsolin uudelleen ja aloin pelaamaan Mass Effectiä niin hetken pelaamisen jälkeen peli vain jämähti. Sammutettua konsolin ja käynnistettyä sen uudelleen niin peliä pääsi taas pelaamaan hetkeksi kunnes kone jämähti jälleen (ei mitään error merkkivaloja).
Tätä jatkui muutaman kerran kunnes peli jämähti viimeisen kerran ja uudelleen käynnistyksen jälkeen ei enään tullut edes kuvaa ruutuun vain hetken päästä konsolin etupaneeliin ilmestyi kolme punaista valoa (red ring of death, tarkempi virhe koodi oli 0022 joka viittasi GPU erroriin).
Sammuttaminen pidemmäksi aikaa ja kaikkien kaapelieden tarkistus sekä ilman kovalevyä käynnistäminen päätyi aina samaan kolmeen punaiseen valoon. Konsoli oli kaiken aikaa ollut hyvin ilmastoidussa paikassa, eikä myöskään poweri ollut missään jossa se olisi päässyt ylikuumenemaan.
En itse päässyt ottamaan verkkokauppaan yhteyttä enään kyseisenä päivänä koska oli Itsenäisyyspäivä joten jouduin odottamaan seuraavaan päivään.
Soitin verkkokauppa.comin huoltoon ja selvitin että kone oli ollut alle vuorokauden käytössä ja että se lakkasi toimimasta heti seuraavana päivänä näytti minusta siltä että minulle oli myyty viallinen tuote ja että haluisin vaihtaa sen toiseen toimivaan.
Kaikki alkuperäisen paketin mukana tulleet tavarat olivat vielä minulla tallessa alkuperäisessä laatikossa ja osaa pusseista en ollut edes ehtinyt vielä avaamaan. Kun tiedustelin että jos pakkaisin konsolin takaisin tähän alkuperäiseen laatikkoon ja kiikuttaisin sen heille vaihtoon, niin vastaukseksi sain vain tylyn kehoituksen ottaa yhteyttä Microsoftiin ja että asia ei kuulu millään tapaa heille.
Kuulemma kerta kone oli ollut käytössä (vaikkakin vain muutaman tunnin) jos pakkaus oli avattu ei heillä ole mitään velvoitetta vaihtaa laitetta uuteen toimivaan, vaan asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Microsoftin tukeen (siis näin viakka he olivat ilmiselvästi myyneet viallisen tuotteen!?!
).
Soitin siis Microsfotin XBOX tukeen ja siellä tuntui vastaavan jokin virolaisittain Suomea puhuva ystävällinen näishenkilö. Hän kysyi ensin mitä powerin merkki valo näyttää (oranssi kun konsoli pois päältä ja vihreä kun konsoli päällä) ja totesi tämän jälkeen että nämä kolme punaista merkki valoa merkitsevät että konsoli tulisi lähettää huoltoon Saksaan.
Ohjeistus oli pakata konsoli (pekkä konsoli ilman kovalevyä yms.) ruskeaan pahvilaatikkoon, liittää siihen heidän minun sähköpostiini lähettämä UPS:n rahtikirja ja soittaa UPS:lle ajankohta noutoa varten (postikulut menivät MS:lle).
Pakkasin konsolin ja soitin UPS:n noutamaan sen seuraavana maanantaina, jolloin upouusi konsolini lähti matkalle Saksaan.
Sain tänään UPS:ltä paketin takaisin (kolmen viikon odotus, joka ei hassummin ottaen huomioon Joulupyhät yms.), mutta kun avasin laatikon ja tsekkasin konsolia niin tämä oli kyllä Elite malli kuten olin ostanutkin, mutta eri konsoli. Takaisin saamani konsoli oli vamistettu kesäkuussa kuin itse juuri tarkoin ostamani oli valmistettu marraskussa.
Tällöin aloin hieman huolestua ja tsekkasin konsolin pohjasta, niin sieltä näkuin jäähdytys siilissä kupariputki joka viittasi siihen että tämä ei enään ollutkaan Falcon.
Asia varmistui viimeistään siinä vaiheessa kun koitin liittää alkuperäisen konsolin mukana tullutta 175w poweri tähän korjauksesta saamaani konsoliin, niin tässäpä onkin erilliset liittimet joten en voinut kytkeä poweria edes koneeseen!
Tehtaalta oli siis lähetetty minulle minun päivän kestäneen Falconin tilalle vanhempi Zephyr malli joka ei toimi ostamani koneen virtalähteellä (erillainen liitin sekä Zephyr vaatii myöskin tuon 203w powerin). Siis aivan uskomatonta kuinka asia voidaan ryssiä tuolla huollosssa niin että asiakkaalle lähetetään vanhempi malli joka ei toimi asiakkaalla olevalla powerilla. Kuinka on mahdollista että he eivät voineet tarkistaa koneen sarjanumerosta mikä malli on alunperin ollut kyseessä ja laittaa vastaavan mallin takaisin postissa!?!
Soitto taas Microsoftin virolaiseen XBOX asiakaspalveluun, puolen tunnin odottelu. Selvitin tilanteen ja puhelimen päässä oleva naishenkilö ei ensin meinannut tajuta millään mistä on kysymys. Lopulta asian rautalangasta vääntämisen jälkeen sekä usean "odottakaa hetki, selvitän asiaa" odottelun jälkeen hän valisti että Microsoftin politiikka on että jos heille tulee huoltoon esim. Arcade, Premium, Pro tai Elite konsoli niin että jos sitä ei saada kuntoon niin asiakkaalle lähetetään vastaava tilalle. He eivät kuulemma voi tuossa vaiheessa varmistaa onko tilalle lähetettävä konsoli samaa versiota kuin minkä asiakas oli lähettänyt huoltoon mutta että konsoli on samaa sarjaa.
Ainoa asia mitä he kuulemma voisivat tehdä on lähettää minulle 203w powerin jolla saisin tämän paluupostissa tulleen vanhemman mallin konsolin toimimaan.
Selvitin että en halua toista poweria vaan että olin vartavasten hommannut Falcon version ja että haluan myös Falconin hajonneen konsolin tilalle (lisää asian tarkempaa selitystä ja ei niinkään suureksi yllätykseksi kyseisellä puhelimessa olleella henkilöllä ei ollut mitään tietoakaan että XBOX 360 on eri versioita eri powereilla ja prosessoreilla...).
Tämän jälkeen pyysin saada puhua esimehen kanssa. Tähän kysyttiin että kävisikö keskustelu esimehen kanssa Lontooksi. No kävihän tämä ja hetken päästä pääsin selvittämään samaa asiaa aivan asiallisen oloisen hyvin englantia puhuvan esimies henkilön kanssa.
Hänelläkään ei ollut tietoa että konsolista on liikkeellä eri versioita (Zephyr, Falcon tms.) eri raudalla ja eri powereilla ja hän pahoittelikin että tuolla korjaamossa on päässyt tämmöinen moka käymään.
Hetken päästä hän pyysi odottamaan jotta hän tarkistaisi huollosta miten asian kanssa voitaisiin menetellä, sillä vaadin edelleen konsolin vaihtamista Falcon versioon jonka olin alunperinkin ostanut!
Tähän sain vastaukseksi vain lisää pahoitteluja ja että he eivät voi vaihtaa enään konsolia vaan ainoa mitä he voivat tehdä on lähettää 203w powerin. He eivät kuulemma voi taata huollosta tulevien koneiden versiota vaan pelkästään sen että ne ovat samaa mallia (Arcade, Premium, Pro, Elite yms.) joka heille oli lähetetty ja että näin on määritetty heidän takuuehdoissaan jotka ovat nyt sitten kuulemma täyttyneet kun he ovat lähettäneet minulle vastaavan koneen (vaikkakin vanhemman version joka ei käy minulla olevaan virtalähteeseen).
Pyysin kirjaamaan kyseisestä tapauksesta valituksen jotta he ottaisivat jatkossa kyseiset seikat huomioon ettei muille asiakkaille mahdollisesti kävisi samoin. Pyyntööni että lähettäisivät minulle jonkin kirjallisen vastauksen meiliini ei kuuleemma onnistu, mutta vakuuteltiin että asia laitetaan palautteena eteenpäin.
Keskustelut kulkivat jatkuvasti kummankin puhelimessa olleen henkilön kanssa aivan asiallisesti ja kaikesta tästä jäi käteen parin viikon odottelua lisää että saisin tuon 203w powerin. Tämä esimies henkilö pyysi testaamaan saamaani korvaavaa konsolia tuolla virtalähteellä ja ottmaan uudelleen yhteyttä jos ongelmia ilmenee ja kiitteli että olin ostanut XBOX 360:n...
Että tämmöinen tapaus. Toivottavasti tästä kokemuksesta muillekin hyötyä jos jaksatte lukea koko vuodatukseni läpi. Ei muuta kuin hyvää Uuttavuotta vaan kaikille!