Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox 360

ollio

New Member
Mitä odotuksia tulevalta laitteelta?

Playeronen kotisivuilla näin:

Xbox 2 jo syksyllä 2005?


Microsoft tarkkailee tällä hetkellä erittäin huolellisesti kilpailijansa Sonyn siirtoja pian alkavan pelikonsolisodan toisen kierroksen lähestyessä. Xbox 2 aiotaan saada markkinoille jo vuoden 2005 syksyllä, kun taas Sony on ilmoittanut PlayStation 3:n julkaisun tapahtuvan jossain vaiheessa vuonna 2006. Microsoft ei siis aio jäädä tällä kertaa toiseksi.

Uusien tietojen mukaan Xbox 2 tulee käyttämään kolmea 64-bittistä IBM:n prosessoria (joista pitäisi irrota enemmän tehoa kuin tämän päivän tietokoneista), grafiikkasirun toimittaa ATI (nopeamman kuin tulossa oleva R400), muistia on 256 tai 512 MB DRAM, riippuen siitä, kuinka paljon sitä on Sonyn PS3:ssa. Lisäksi Xbox 2 tukee HDTV- ja DVD-video-teknologioita, sekä uutta Blu-Ray-teknologiaa (jos se valmistuu ajoissa).

Yllättävää kyllä, Xbox 2 ei ilmeisesti tue alkuperäisen Xboxin pelejä. Toinen suuri kysymysmerkki on mahdollisesti puuttuva kovalevy, jota tallennuksissa lomittaa Flash-muisti. Tosin kovalevykin saatetaan Xbox 2:een ahtaa, jos Sony päättää laittaa sellaisen PS3:een. Pelinkehittäjät ovat vahvasti kovalevyn kannalla.


- Brawler <playerone@playerone.fi>
 
Pelkkiä huhujahan nuo ovat. Mutta pidän kuitenkin realistisena, että Pohjois-Amerikassa lanseeraus tapahtuisi tasan neljä vuotta alkuperäisen Xboxin jälkeen. Eurooppaan ja Japaniin konsoli tulisi keväällä 2006.

Speksejä ei kannata sen sijaan ottaa vielä tosissaan. Konsolissa ei varmasti tule olemaan kolmea erillistä keskussuoritinta, kiintolevyä tuskin jätetään pois (tarkalleen ottaen huhu menee niin, että Microsoft olisi vihjannut kehittäjille etteivät nojaa peleissää täysin kiintolevyn varaan, koska sen kohtaloa ei ole vielä lyöty lukkoon) ja RAM-muistiakin on yhteensä todennäköisesti yli 256Mb. Toisin kuin nykyisessä Xboxissa, RAM-muistista osa rakennetaan ilmeisesti huippunopealla kaistalla grafiikkaytimeen puskurimuistiksi.

CPU:n kohtalo voi olla aika mielenkiintoinen, sillä ensin huhuttiin Dual-G5:stä, sitten kolmesta G5:stä ja jotkut ovat jopa kirjoittaneet konsolissa olevan enemmän kuin neljä G5-ydintä. Mutta se ei tietenkään tarkoita, että konsolissa olisi näin montaa erillistä suoritinta. Microsoft ja IBM nimittäin saattavat rakentaa Cell-suorittimen kaltaista moniprosessorijärjestelmää, jossa yhdelle piirille on laitettu useita prosessoriytimiä yhteistyöhön, Power PC G5 -arkkitehtuurin päälle. Kustannuksien, tehon ja tilan puolesta tämä olisi selvästi parempi ratkaisu.

Yhteensopivuus nykyiseen Xboxiin olisi mahdollista tehdä emulaattorilla, mutta taitaa homma kaatua lisenssiongelmiin. Nvidia tuskin antaa emuloida omaa grafiikkasuoritintaan uudessa Xboxissa ilman tuntuvia korvauksia.
 
joo...kyllähän toi uus sukupolvi alkais olemaan jo tarpeen. kyllä pleikkarikin (kuten myös xbox) on jo nyt niin auttamattoman vanhanaikainen (tehoton), että jos tuolla porukka joutuu viel nitkuttelemaan useita vuosia niin sääliks käy...2006 vuoteen on kuitenkin aikaa ja se yleensä vie vielä sen jonkun vuoden julkaisusta kunnes konsolille alkaa olla kunnolla pelejä ja konsolin hinta on laskenut inhimilliseks. jo nyt alkaa peleissä olemaan noita ruudunpäivitys ongelmia ja esim. pgr2:ssahan on ruudunpäivitys laskettu 30fps:ään(?) ja sen kyllä huomaa...siltikään esim. autojen heijastukset ei oo mitkään esimerkilliset. minusta sopiva sukupolven vaihdosväli ois sellanen 3 vuotta...

pitää toivoo ettei boxin ja pleikkarin välille tule mitään kissa ja hiiri -leikkiä. tarkoitan sitä ettei kumpikaan uskalla julkaista konsolia ensiksi. ensiksi julkaistullehan käy helposti kylmät, koska toinen ku julkaisee puoli vuotta myöhemmin niin siihen saadaan jo vähän kovempi hardware kuorien sisään. siinä onkin sit vaikea kysymys että kumpi on myyntitaktisesti parempi...julkaista ensiksi vai julkaista tehokkaampi?
 
Kyllä näissä kahdessa uudemmassa konsolissa vielä tehoja luulisi riittävän, niiden käyttöönottotaito vain on se kysymysmerkki. PS2 on auttamatta jo vanha näihin verrattuina (kun kaikki teho otetaan käyttöön), mutta kummallisesti se vielä sinnittelee, ja jopa melko kalliilla hinnalla. Tuo 2005-2006 julkaisuajaksi on aika täydellinen, eipähän tule konsoleita ainakaan liian tiuhaan tahtiin. Ei olis mukava ostaa uutta konsolia kahden vuoden välein, tai useampaakin.

Itse toivon, että Xbox 2 (tai Xbox Next [tai mikä onkaan]):n tulee kovalevy. Sille varmasti löytyy käyttöä niin nyt, kuin tulevaisuudessakin. Tietysti tuo Flash-muistikin voi olla ihan kätevä, mutta kovalevyllä on kuitenkin aina etunsa. Pystyykö muuten tällä hetkellä Flash-muisteja noin vain hankkimaan lisää/suurempina? Siis kovalevyjen tyyliin, kun Xboxiin voi pienellä työllä vaihtaa suuremman kovalevyn. Jos ei, niin ehkä tuolla tavalla yritetään kitkeä piraattipelaajat.

Mitä etuja Blue-ray:sta on? Suurempi kapasiteetti levyille ainakin, mutta onko se myöskin turvallisuustekijä piraattipeleiltä..? Harmi on, jos nykyiset pelit ei toimi tuossa, voi veroittaa jonkin verran ostajia.
 
Pitää kyllä aika nirso olla jos haukkuu nykypäivän konsoleita tehottomiksi ja niiden pelejä rumiksi. Tietysti jos PC-puolelta matkustaa konsolipuolelle, niin voi se olla hankalaa totutella 250 fps:n sijasta 30 tai 60 (jotka muuten riittävät paremmin kuin hyvin) ja 1600x1200 resosta alempaan.

On se nähty, mitä taitavat ohjelmoijat saavat yhä aikaan esimerkiksi PS2:lla (SH2-3-4,ZOE,MGS2-3 jne) puhumattakaan Xboxin ja Gamecuben parhaimmannäköisistä peleistä. Itse en ainakaan halua vielä yli vuoteen vielä uutta konsolisukupolvea kun tuntuu, että ei näistä nykyisistäkään ole vielä kaikkea revitty irti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan YoNzZu
Harmi on, jos nykyiset pelit ei toimi tuossa, voi veroittaa jonkin verran ostajia.

Aivan, suuri harmi se todellakin olisi.

En kuitenkaan jaksa uskoa, että Microsoftilla uskalletaan noin radikaalisti poiketa muiden valta konsoleiden linjoilta. Eikös se Sony ole jo varmasti lupaamassa, että edellistenkin versioiden pelit toimii 3:sessa? Mielestäni tämmöinen sulku taaksepäin on todella huonoa bisnestä, mutta voihan asialla olla toinenkin näkökanta!

Jos ilmenee, että seuraava Xbox ei tue vanhoja pelejä, se varmasti syö uuden Xboin ostajia. Mutta mitäs sitten! Onhan nykyistäkin Xboxia "kehuttu" myytävän tappiollisesti ja tulot revitään peleistä ja muista tuotteista. Tällälailla ajateltuna uuden Xboxin hankkineet voisivat jopa kasvattaa pelimyyntituloja, verrattuna tilanteeseen jossa uusi Xbox olisi tukenutkin vanhoja pelejä!

En tiedä vakuutinko ajatuksillani, mutta varmasti tälläisillä skenaarioilla siellä Amerikoissa pelaillaan. Pahin on varmaan se, että jos vanhoja pelejä ei tuetakkaan niin pelaajat siirtyvät kasvattamaan kilpailevan konsolivalmistajan markkinoita.
 
Ostihan Microsoft jonkin aikaa sitten VirtualPC softan joltain Macci firmalta, joten eiköhän sillä tekniikalla saa yhteensopivuutta aikaan, kun kerran samat prossut alla on kuin nykyises huippu Maceissä.
 
Eikös PS2 ollu ensimmäinen taaksepäin yhteensopiva konsoli? Eipä tuo silloin kauheasti poikkea ;)

Meikäläiselle loppupelissä aivan yhdentekevää, xbox pelit sitten vain pelataan XBoxilla ja XBox2 pelit XBox2:lla.
Aika harvoin pelasin ps1 pelejä ps2:lla. Suurimmaksi osaksi lähinnä kokeilin miten toimivat.
 
Tuossa vähän lisää aiheeseen syvennyttyäni voisin veikata että bullshittiä tuo prosessorisysteemi. Ei olisi yksinkertaisesti taloudellisesti kannattavaa.
 
Eipä tuolla XBOX 2:lla niin kiirettä olisi. Peleissä on vielä paljon kehiteltävää ja itse hankin konsolin koska kyllästyin PC:n jatkuvaan päivittämiseen. Jos kehittäjillä on vielä pari vuotta aikaa ottaa XBOX:sta kaikki irti niin se tarkoittaa tavallisen tallaajan kohdalla vaan entistä parempia pelejä vanhalla tekniikalla. Ja ainakin minun mielestäni pelien laatu on monella saralla vaan kohentunut viime aikoina, joten kiirusta ei uuden XBOXin kanssa vielä ole.

XBOX 2:n spekseistä lienee turhan aikaista liikaa spekuloida. Suunnitelmia varmasti on monenlaisia mutta kahdessa vuodessa ehtii tapahtua vielä paljon. Toivon kuitenkin, että tuki vanhoille XBOX-peleille löytyy vaikka vanhat pelit todennäköisesti jää nurkkaan pölyttymään kun XBOX 2:n uutuudet on kaupoissa.
 
En usko, että seuraavasta Xboxista puutuis kovalevy, kun nykyiselle on tulossa se Media Centter (vai mikä se nyt onkaan), jolla voi siirellä musiikkia ja elokuvia tietokoneelta Xboxiin. Tuskin se jää vain nykyisen Xboxin ominaisuudeksi, luulen että sitä samaa hommaa jatketaan sitten seuraavalla konsolilla, ja kyseinen ominaisuus varmaan otetaan paremmin huomioon jo koneen suunnittelussa.

Itse toivoisin, että seuraavassa olis se kovalevytallennin, jota muistaakseni luvattiin jo nykyisellekin, mutta taisi sitten hautautua sekin idea.
 
no eihän noi pelit nyt vielä pahassa jamassa ole. mutta tuntuu että xboxi hakkaa jo rajottimeen noiden uusien pelien kanssa ja kehitystä graafisesti parempaan suuntaan ei oo niin voimakkaasti näkynyt kuin ruudunpäivityksen hidastuminen.

tuohon kiireeseen vielä sen verran että eihän tässä vielä mikään mahdoton kiire ole, mutta jos xboxi on nyt vasta elinkaarensa puolessa välissä niin kyllä tässä se kiirekin kerkeää vielä tulemaan...pahimmassa tapauksessa boxi julkaistaan joskus 2006 ja se on sitten jo 2007 kun sen saa järkevään hintaan suomesta ja sille on pelejä....ja 2007 vuoteen on aikaa...

jos vaikkakin niinkin tiheästi kuin 2 vuoden välein (olettaen että uusia konsolisukupolvia tulisi 2 vuoden välein...mistä ollaan tällä hetkellä TODELLA kaukana) joutuisi hankkimaan konsolin (mikäli haluaa että on aina uusinta uutta) ja konsolista joutus köyhtymään sen 200e aina, niin ei tuo minusta vielä mikään mahdoton summa olisi verrattuna vaikkapa tietokoneen "tuoreena" pitämiselle. imo joku 3 vuotta ois ihan kiva vaihtoväli...
 
Erittäin epätodennäköistä, että Xboxin seuraaja sisältäisi useampia PowerPC G5-suorittimia.

Ottaen huomioon, ettei nykyisen Xboxin prosessori ollut varsinaisesti viimeistä huutoa PC-maailmassa sen ilmestyessä, voidaan olettaa, että puolentoista vuoden päästä julkaistavassa konsolissa olisi samanlaiset prosessorit kuin seuraavassa Macissa:

Dual 2GHz PowerPC G5
1GHz frontside bus/processor
512K L2 cache/processor
512MB DDR400 128-bit SDRAM
Expandable to 8GB SDRAM
160GB Serial ATA
SuperDrive
Three PCI-X Slots
ATI Radeon 9600 Pro
64MB DDR video memory
56K internal modem

Hintaa koneelle kertyy 3400 e.
Kun tuosta vähennetään polttava DVD-asema, giganen ethernet, modeemi, bluetooth, firewire- ja usb 2-portit, konsolille tarpeettoman iso kovo, muut vain tietokoneen tarvitsemat monimutkisemmat järjestelmät ja Apple-logon lisähinta, perusrakenteelle jäisi silti hintaa lähelle tuhannen euroa.

Ja siihen päälle tuotekehitys-, markkinointi- ynnä muut kulut, olisi laite silti järjettömän kallis.

Lienee realistisempaa toivoa, että koneessa olisi yksi edes 3 GHz G5.

Ja mitä (ent. Connectixin) VirtualPC:hen tulee, se ei todellakaan sovellu peli-emulaattoriksi. Se on hyödyllinen lähinnä AutoCadin ja muutamien muiden vain-pc:lle-ohjelmien dokumenttien avaamiseen, printtaamiseen ja exporttaamiseen. Direct X-tyyppiset rajapinnat ovat järjettömän hitaita emuloituina natiiviin verratuuna raskaasta optimoinnista johtuen.
 
No mutta eihän konsoliin tule täysin samaa rautaa kuin PC:llä tai Macilla. Ja muutenkin PC-rauta on niin ylihinnoiteltua, ettei siihen voi oikein verrata. Microsoft ei tarvitse muuta kuin pelkät sirut, jotka ovat huomattavasti koko komponenttia halvempia. Ja paljonhan säästetään myös yksinkertaisesti integroimalla esimerkiksi verkkokortti, äänikortti, mediaohjaimet ynnä muut yhdelle piirille. Nykyisessä Xboxissa on vain kolme "tärkeää" piiriä: CPU, GPU ja MPU. Nämä kolme sisältävät kaikki normaalin PC:n ominaisuudet: keskusprosessorin, grafiikkaprosessorin, muistiohjaimen, mediaohjaimen (USB, HD ym.), äänikortin, verkkokortin. Neljäntenä pyöränä on vain RAM-muisti, mutta seuraavassa Xboxissa osa siitäkin tulee integroiduksi prosessorien kanssa samalle piirille. Jos IBM ja ATi työskentelisivät yhdessä, jopa keskusprosessori ja grafiikkaprosessori voitaisiin asettaa samalle piirille. Sitten kyllä tarvitsisi jo hieman keskitetympää jäähdytystä... :D
 
etusivu-uutinen:

Odotettu Game Developers Conference Californian San Josessa on tärkeä pelialan kehitys- ja pressitilaisuus. Yksi konsolipuolen odotetuimpia vieraita on Microsoftin päähahmo Robbie Bach, jonka odotetaan paljastavan lisätietoja tulevasta Xbox-konsolin seuraajasta.

Microsoftin Japani-jaoston vastaava Asako Miyata kuitenkin jarruttelee ennakkohuhuja ja toteaa, että Bach ilmestyy tilaisuuteen maaliskuun 24.päivä keskustelemaan tulevan superkonsolin ohjelmistoratkaisuista, peleistä ja muutamista formaatin teknisistä osa-alueista, mutta presentaatio ei sisältäne tarkkoja teknisiä tietoja alustan hardwaresta. Miyatan mukaan päätöstä teknisten tietojen tarkasta julkistamisesta ei ole vielä tehty.

Microsoft on päättänyt hardwareratkaisuista useiden avaintahojen kanssa mm. prosessorista(IBM) ja grafiikkapiiristä(ATI), mutta edelleen tärkeitä aspekteja, kuten keskusmuistin rakennetyyppi ja määrä on toistaiseksi tiedottamatta. Taustalla on kovaa taktista peliä isojen konsolivalmistajien kesken. Microsoftin uumoillaan viivyttävän keskusmuistiratkaisunsa julkituomista tarkempien Sonyn PS3-harwaretietojen ilmestymiseen saakka, jotta tuleva X-konsoli saadaan teknisesti ylivoimaiseksi pahimpaan kilpailijaansa nähden.
Velmua.
 
Satuin törmäämään tähän kiintolevy uutiseen, saas nähdä tuleeko siihen vahvistus sitten milloinka vai tuleeko ollenkaan.
 
IBM:n powerPC prossujen kysyntä kasvaisi mukavasti jos se XBOX2:ssa on käytössä. Sehän voisi tarkoittaa myös sitä, että G5 Macin ja seuraavat PowerBookit saa entistä halvemmalla. Pelien porttaaminen XBOXin ja Macin välillä ainakin helpottuu.

Mahtaakohan XBOX2:sta tulla myös ensimmäinen kodin monitoimi viihdekeskus? Digi-TV, web-surffausta ja emailien lukua. Tuo kehitys olisi jotenkin luonteva.
 
etusivu-uutinen:

Israelilainen flash-muistivalmistaja M-Systems solmi hiljattain sopimuksen Microsoftin kanssa flash-muistien tuottamisesta tulevaisuuden Xbox-tuotteisiin ja -palveluihin.

Männä viikolla yhtiö julkaisi uuden, hulppean 90GB:n flash-muistin, jonka rakenne on tehty kestämään rasitusta, tärinää ja korkeita lämpötiloja. Muistia käytetään tällä hetkellä korkeateknologia-aloilla: lentoteollisuudessa, televiestinnässä, armeijayksiköissä sekä erilaisissa vaativissa videopalveluissa, mutta nykyisen markkinahinnan odotetaan laskevan myös viihdeteollisuuden käyttöön lähivuosien aikana.
Ko. muistiratkaisu olisi varsin mainio kovalevyn syrjäyttäjä Xbox2:ssa, joskin tämänhetkinen hinta(40.000$ = n.32.500) on tosiaan vielä hivenen korkea tiedonsiirtoratkaisuna jokakodin pelikonsoleissa...
 
Jos todellakin Xbox2:ssa olis nykyistä kovoa isompi Flash-muisti niin sitten hän tuos olis hyvä ratkaisu. Mekaaniset kovalevythän on vaurioalttiita, mutta Flash muisti on hidasta ja aika kallista. Ehtiikö hinnat laskea tarpeeksi seuraavaa konsolia varten?
 
Ylös Bottom