Olen ihan yleisesti jo pidempään miettinyt, että mikä näiden vuohisimulaattoreiden, farmisimulaattoreiden ja vastaavien oikea funktio on, joten siltä pohjalta naureskelin 'hypelle', jonka tuo pesusimulaattori nyt sitten nosti.
Aikamoista "miettimistä" kun samalla lyttää muiden mielenkiinnon kohteita. Minäkään en jaksa realistisia simulaatioita tai urheilupelejä mutta en "ihmettele" että mikä niiden "oikea" funktio on vaan hyväksyn että niitä pelataan ja se ei ole minulta pois. Todella ylimielistä tekstiä tuollainen "oikean" funktion miettiminen. Ihan kuin siellä takana olisi jokin foliohattusalaliitto eikä vain se että kyseessä on viihde.
Yritin hymiöllä myös ilmaista, että vähintään puolihumoristinen viesti olisi kyseessä. Samaten tuo huumoriosio olisi pitänyt selvitä ihan ensimmäisen kappaleen lukemalla. Voin onnekseni todeta, että ainakin osalle tämä asia on auennut ihan mukavasti!
Viestisi oli oikeasti humoristinen mutta agenda sen takana pilasi koko huumorin. Ei kannata perustella hyvälläkään vitsillä/huumorilla jos se argumentti ei muuten ole millään lailla järkevä vaan pelkkää ylimielistä "onpa paska pelimaku muilla"-heittelyä tai palvelun dissaamista sillä että jotkut tykkää "paskoista" peleistä.
Itselle ei ole ihan oikeasti auennut, miksi ihmiset noita 'höpöhöpö-simulaattoreita' pelaavat. Jotain yltiöyksinkertaistettua farmin ylläpitämistä tai vastaavaa. Toisaalta kyllä kai niille sitten kysyntää on, kun eri muodoissa noita pusketaan tasaiseen tahtiin ulos. Ilmeisesti tekevät positiivista tulosta sitten.
Huoh. Onko niin vaikea ymmärtää että ihmiset pelaavat eri pelejä ja tykkäävät eri asioista? En minäkään tajua monia asioita mitä muut ihmiset tekevät mutta en nosta itseäni jalustalle ja ole ylimielinen mulkku (tai siihen ainakin pyrin) vaan ymmärrän että ihmiset pitää eri asioista.
Ihan osuvaa sisältöä varmasti tuollaiseen vuokrapalveluun, kun saadaan tasaiseen tahtiin mainostaa, että nyt on tämä ja tuo uutta. Sinne massan sekaanhan tuollaiset uppoavat varmasti ihan kivasti. Pelistä toiseen surffaavat tilaajat varmaan kokeilevat ihan kokeilemisen ilosta, mutta itselle ei ole kyllä tuon genren pelit koskaan auenneet.
Meinaatko nyt ihan oikeasti että kaikki "höpöhöpö"-pelit on tehty vain "tuollaiseen vuokrapalveluun"? Onhan niitä ollut iät ja ajat. Minä pelasin jotain invataksia joskus yläasteella ja sitä ennenkin on ollut vaikka ja mitä. Ainoa isompi muutos on ollut se että ennen niitä jaettiin ilmaiseksi koska ne olivat täysiä vitsejä. Nykyään niitä myös myydään. Minusta siinä ei ole mitään pahaa koska kukaan ei pakota ostamaan. Ja minä voin GP:n kautta testata ovatko niin hauskoja tai viihdyttäviä mitä voisi luulla tai on ehkä kuullut.
Lisäksi minä en ole todellakaan "pelistä toiseen surffaava" vaan jauhan kaikki saavutukset/trophyt pelistä ennen kuin siirryn seuraavaan. Silti testailen jatkuvasti GP:n teoksia. Juuri nämä höpöhöpö-pelit sopivat siihenkin, sillä jos niiden parissa viihtyy, eivät ne yleensä vie saman verran aikaa mitä nyt esimerkiksi nelisen kuukautta jauhamani Elden Ring.
Eli ylimielisen nönnöttelyn lisäksi piti vielä olkiukkoilla eikä sekään ollut kuin hakuammuntaa.
Jottei menisi ihan yhden pelin arvosteluksi, niin otetaan esille myös tuo noin viikko sitten linkitetty 'sisältömainos' käsittelyyn. Sehän oli taas sitä wanhaa tuttua: Pari tunnetumpaa nimeä(Yakuza-pelit) ja loppu sitten sitä massan sekaan menevää sekalaista nimikettä, joista osasta tällainen kohtuullisen aktiivisesti pelialaa seurannutkaan ei ollut koskaan edes kuullut. Peruspäivitys siis, sanoisin.
Oletko seurannut muiden vuokrapalveluiden lisäyksiä? Esimerkiksi Netflix jne? Ne on samanlaista olleet vuosia. Niin on ollut myös PS Plus ja Games with Gold. Välillä jotain mikä kiinnostaa mutta pääosin on sellaista mistä ei ole kuullut tai mikä ei kiinnosta.
Se ero tuossa vain on että pelien kohdalla ainakin minä olen saanut paljon enemmän vastinetta kuin vaikkapa Netflixin "neverheardistä". Tosin niille en jaksa yleensä antaa edes mahdollisuutta ellei jossain kehuta mutta jotain peliä, joka vaikuttaa genreltään, idealtaan tai miltä milloinkin kiinnostavalta, saatan laittaa testiin ja löytää jonkin helmen.
Oikeastaan minkä tahansa palvelu, jossa tarjotaan mahdollisimman paljon vaihtoehtoja, sisältää suureksi osaksi yksilölle kiinnostamatonta sisältöä koska se sisältö on mietitty niin että mahdollisimman monelle olisi tarjolla jotain. Oli kyse sitten irtokarkeista, kengistä, peleistä, leffoista, sarjoista tai mistä vain. Toki sen sivutuote on se että mennään geneeriseen tarjontaan mutta nimenomaan AAA-pelit edustavat sitä vielä enemmän koska niissä riskejä ei ole vara juuri ottaa.
Ja sitten kritisoidaan "höpöhöpö"-pelejä, jotka nimenomaan tarjovat jotain muuta kuin sitä samaa. Aika ristiriitaista tämän ajatteluketjun päätteeksi.
Siitä onkin aikaa, kun olen edellisen kerran oikein laadukasta konsolitennistä pelannut ja Match Point näytti ihan kiinnostavalta. Katsoin pelistä pari videota ja ikäväkseni jouduin toteamaan niiden ja videoiden kommenttien perusteella, että vieläkään ei olla edes lähellä Top Spin-sarjan tasoa. Jää siis tuokin tennispeli ostamatta.
Sekin oli varmaan niin paska vain siksi koska se oli Game Passiin nopeasti ja hutiloiden tehty?