Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

Mielestäni PS+ ja Game Passia ei oikein voi verrata keskenään kun ovat erilaisia palveluita.

Ennemmin täytyy verrata PS+ ja Xboxin Live Gold jotka ovat samasta puusta veistettyjä: molemmat vaaditaan nettipelaamiseen ja molemmat tarjoavat nuo kuukausittaiset pelit kirjastoon.

Noiden palveluiden vertaamiselle on oma ketjunsa. Mahdolliset jatkoväännöt voi käydä siellä sitten.

Pointti ei ollut verrata palveluja. Puhuin pelin omistamisesta ja miten se on eri asia kuin vuokrauspalvelu joka poistaa nimikkeitä valikoimastaan ja siitä, kuinka valtava kirjasto ilman mitään ennakkotietoa nimikkeiden kestosta palvelussa ei ole pelkästään "positiivinen ongelma".

Eipä rakennella olkinukkeja.
 
...kuinka valtava kirjasto ilman mitään ennakkotietoa nimikkeiden kestosta palvelussa ei ole pelkästään "positiivinen ongelma".

No kyllähän tässä voisi tosiaan käydä niinkin hullusti, että joku peli ehtii poistua ennen kuin ehdin sen pelaamaan, mutta kyllä ongelman ydin kuitenkin on positiivinen, jos on niin paljon pelattavaa, ettei kaikkea ehdi pelaamaan. Ja onpa tuolla omalla listalla paljon MS:n omaa tavaraa, joka ei ole mihinkään lähdössä, joten voisihan sitä kai priorisoida muita näiden edelle, mutta mitäpä näistä. Maksan Game Passista, jotta saan pelattavaa ja sitä olen kyllä saanut koko ajan kiihtyvällä tahdilla.

On minulla backlogissa myös ostettuja pelejä (osa siirtynyt jopa viime sukupolvelta) ja Live Goldin kautta tulleita pelejä, joten kun konsolin lyö tulille niin vaikein päätös on lähinnä, että mitäs nyt sitten pelaisi, eikä se ettei pelattavaa ole. Ja se tuon postauksen pointti oli.
 
Pointti ei ollut verrata palveluja. Puhuin pelin omistamisesta ja miten se on eri asia kuin vuokrauspalvelu joka poistaa nimikkeitä valikoimastaan ja siitä, kuinka valtava kirjasto ilman mitään ennakkotietoa nimikkeiden kestosta palvelussa ei ole pelkästään "positiivinen ongelma".

Eipä rakennella olkinukkeja.
Mutta olet ilmeisesti ymmärtänyt sen juuri väärin, että Xboxilla ei Game Pass vaan Gold vastaa nimenomaan plussaa. Toimii samalla tavalla kuin Playstationin plussa. Vastaavasti Playstationilla Now vertautuu toimintaperiaatteltaan enemmänkin Xboxin Game Passiin. Eli itse rakentelit tuota juttuasi aikalailla väärin.

En lähde sinänsä tässä palveluiden paremmuudesta puhumaan suuntaan tai toiseen, mutta halusin vain todeta, että mielestäni tässä jutussa oltiin aika lailla väärillä jäljillä ylipäätään.

Niin ja sellainen toteamus on kuitenkin myös syytä tehdä, että Microsoftin sekä EA:n omien studioiden tekemät pelit eivät kyllä tuolta Game Passista ole poistumassa ainakaan niin kauan kuin Game Pass on nykyisellä toimintaperiaatteella olemassa. Eli on siellä todella paljon aivan huippumatskua mikä ei ole kyllä mihinkään katoamassa, ja siis pelejä, joita voi pelata ihan omaan tahtiinsa niiden poistumista pelkäämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta olet ilmeisesti ymmärtänyt sen juuri väärin, että Xboxilla ei Game Pass vaan Gold vastaa nimenomaan plussaa. Toimii samalla tavalla kuin Playstationin plussa. Vastaavasti Playstationilla Now vertautuu toimintaperiaatteltaan enemmänkin Xboxin Game Passiin. Eli itse rakentelit tuota juttuasi aikalailla väärin.

En lähde sinänsä tässä palveluiden paremmuudesta puhumaan suuntaan tai toiseen, mutta halusin vain todeta, että mielestäni tässä jutussa oltiin aika lailla väärillä jäljillä ylipäätään.

Niin ja sellainen toteamus on kuitenkin myös syytä tehdä, että Microsoftin sekä EA:n omien studioiden tekemät pelit eivät kyllä tuolta Game Passista ole poistumassa ainakaan niin kauan kuin Game Pass on nykyisellä toimintaperiaatteella olemassa. Eli on siellä todella paljon aivan huippumatskua mikä ei ole kyllä mihinkään katoamassa, ja siis pelejä, joita voi pelata ihan omaan tahtiinsa niiden poistumista pelkäämättä.
Palvelut ovat minulle hyvin tuttuja kun olen niitä kaikkia käyttänyt julkaisuistaan lähtien. Kirjoitan vielä kerran että kyse oli pelien omistamisesta. Tuo PS+ taitaa olla tässä ketjussa niin punainen vaate että siihen tartutaan silmittömästi eikä irti päästetä. Siksipä tässä vielä sama teksti ilman sitä, ehkä nyt ymmärrettävä näkökanta suurimmalle osalle :)

En näe tätä ainoastaan positiivisena ongelmana. Game Pass antaa mutta voi ottaa pois koska vaan - ja useimmissa peleissä tuleekin ottamaan. En todellakaan ehdi pelata kaikkea mitä haluaisin, monta hyvää peliä ehtii poistua palvelusta. Ostamalla tai saamalla pelin omakseni, tiedän että voin pelata sitä koska vaan, en koe ikävää yllätystä vaikka vuoden päästä että se onkin viety pois.
Tämä on toki lähes ainoa huono puoli palvelussa ja ymmärrettävästi asia menee tässä palvelussa näin.

Ja faneille sanon vielä että en palvelua hauku enkä vihaa, käytän sitä itsekin nytkin, halusin vaan antaa kriittistäkin näkemystä eikä pelkkää ringissä selkään taputtelua. Ongelman ydin on positiivinen kuten J. Sunderland sanoi, en ole tästä eri mieltä ja siksi kirjoitin että en näe asiaa kuitenkaan ainoastaan positiivisena.
 
Minä olen sitä mieltä että jos joku peli sieltä poistuu eikä sitä ole ehtinyt pelata, niin se on useimmiten oma vika. Minulla on pari peliä ehtinyt poistua omalta "pelaa joskus"-listalta mutta tajusin että ei ne niin kiinnostaneetkaan. Johan siitä kertoo se, että aina meni muut pelit niiden edelle.

Tietenkin kun Game Passia alkaa tilaamaan aikaan X, niin silloin peli Y voi poistua hyvinkin pian jos se on ollut jo siellä pidemmän aikaa. Tällöin vika ei tietenkään ole käyttäjässä. Tämä on kuitenkin ikävä ominaisuus, jonka kanssa pitää näissä pelata.

PS Plussan ja Games with Goldin kanssa minulla on myös sellainen juttu, että nappaan vähänkin kiinnostavat pelit talteen ja niitähän on kymmeniä ellei satoja. Siellä kuitenkin on vuosia sitten otettuja "voisihan tätä pelata joskus"-pelejä, joita en kuitenkaan ikinä pelaa.

Eli loppupäätelmäni on se, että jos peli on Game Passissa eikä ole siellä vielä kauaa ollut, ehtii sen kyllä pelaamaan jos pelin pelata haluaa. Tietenkin jos on useampi "pakko pelata"-peli tai edes yksi todella pitkä, niin on mahdollista että osa ehtii poistua.

Sama ongelma on kuitenkin myös Netflixissä ja ei voi kuin priorisoida. Ensimmäisenä se, jonka haluaa varmasti kokea ennen poistumista.

En silti näe että palvelut eivät olisi hintansa arvoisia tämän seikan takia. Jokaisella on liittyessään nämä faktat tiedossa ja jos se on ongelma, niin palvelua ei ole pakko tilata.

PS Plus ja Games with Gold on taas ihan eri asia. Se näkyy myös tarjonnassa, joka ei minusta ole yhtä hyvä/laaja. Tai jos hyvää tuleekin, niin se on harvinaista tai ne teokset on jo ehtinyt pelata ajat sitten.

En millään näe Plussaa tai Goldia minkäänlaisena vaihtoehtona Game Passille enkä näiden vertailua järkevänä. Toki ominaisuuksia voi vertailla ja se, että toisesta poistuu valikoimaa on yksiselitteisesti huono juttu. Tämä vertailu on vain turhaa koska se otetaan pois kontekstista ja koska palvelut eivät muutoin mielestäni ole verrattavissa. GP on 32 euroa kalliimpi ja mielestäni se on silti halpa siitä mitä sillä saa. 50 euron PS Plus taas on mielestäni jo liian kallis (kuten myös Gold) koska käytän sitä pääosin nettipelaamisen takia. Edes Plus- ja Gold-jäsenten alet eivät enää tunnu niin hyvältä syyltä näistä maksaa kuten joskus.

Sanoisin siis että Gold ja Plus on ylihinnoiteltua tarjontaansa nähden ja GP jopa hyvinkin kohtuuhintainen. Mutta sinun mailimääräsi voi vaihdella (your mileage may vary).

Ydinpointtini on kuitenkin se, että ei GP ja Plus ole järkevästi verrattavissa. En itse vertailisi edes Ruutu Plussaa Netflixiin vaikka näissä on kyse täysin samasta konseptista. Suunnilleen sama ero kuin PS Now ja GP: toinen on vain niin eri levelillä kuin toinen. Tosin Ruutu Plus on kuitenkin selvästi enemmän "Netflix" mitä PS Now on "Game Pass" :D

Ymmärrän siis harmituksen sisällön poistumisesta mutta sen ei pitäisi olla kenellekään mikään uusi juttu striimipalveluiden aikana. Vertailu Goldiin ja Plussaan taas ei toimi koska ne eivät ole sama konsepti, minkä myös huomaa tarjonnassa.
 
On tullut pelattua jo kauan aikaa sitten ensimmäisellä Xboxilla Championship Manageria ihan tyytyväisenä, joten haaste hyväksytty. Tosin juuri tästä syystä hienoa, että voi Game Passin kautta tätä kokeilla.

Ja kyllähän tämä toimii edelleen ohjaimella pienen totuttelun jälkeen. Myös itse sarja on muuttunut sitten viime kerran, mutta nyt vähän reilun puolikkaan kauden jälkeen alkaa olemaan uusien muutoksienkin kanssa sujut, eikä tässä ole mitään valitettavaa. Omaan makuun edelleen hyvinkin voimissaan Football Manager on vielä vuonna 2021.
 
Vaikka näitä Ubisoft plus huhuja kiertää, kannattaa huomioida, että palvelu maksaa 15 € kuussa. En usko, että tuossa muodossa voi tulla Game passiin. Kokeilukausi on uskottavampi.

Edit: Nyt kun katselin noita uusia huhuja, lähteenä on sama Jeff Grubb, joka on jo monta kuukautta levittänyt noita samoja huhuja. Ei näyttäisi siis olevan mitään varsinaisesti uutta tällä rintamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ubisoft + tulossa huhujen mukaan Ultimateen.
Nice. Olin just tänään ehkä lähdössä Valhallaa hakemaan. Voiskohan tuohon huhuun luottaa, Gigantissa ois se houkutteleva ale tällä hetkellä. Muistelisin että joskus aiemminkin oli samantyylistä huhua..
 
Nice. Olin just tänään ehkä lähdössä Valhallaa hakemaan. Voiskohan tuohon huhuun luottaa, Gigantissa ois se houkutteleva ale tällä hetkellä. Muistelisin että joskus aiemminkin oli samantyylistä huhua..
Jos ne ostohousut oli jo jalassa niin ehkä kannattaa antaa palaa vaan. Tieteellinen PeTu metodini ilmoittaa, että toteutuessaankin tämä huhu on loppuvuoden tavaraa. Yleensä varmistuksestakin kestää hetki ennenkuin mitään tapahtuu, saatikka huhuista sitten.
 
Palvelut ovat minulle hyvin tuttuja kun olen niitä kaikkia käyttänyt julkaisuistaan lähtien. Kirjoitan vielä kerran että kyse oli pelien omistamisesta. Tuo PS+ taitaa olla tässä ketjussa niin punainen vaate että siihen tartutaan silmittömästi eikä irti päästetä. Siksipä tässä vielä sama teksti ilman sitä, ehkä nyt ymmärrettävä näkökanta suurimmalle osalle :)

En näe tätä ainoastaan positiivisena ongelmana. Game Pass antaa mutta voi ottaa pois koska vaan - ja useimmissa peleissä tuleekin ottamaan. En todellakaan ehdi pelata kaikkea mitä haluaisin, monta hyvää peliä ehtii poistua palvelusta. Ostamalla tai saamalla pelin omakseni, tiedän että voin pelata sitä koska vaan, en koe ikävää yllätystä vaikka vuoden päästä että se onkin viety pois.
Tämä on toki lähes ainoa huono puoli palvelussa ja ymmärrettävästi asia menee tässä palvelussa näin.


Ja faneille sanon vielä että en palvelua hauku enkä vihaa, käytän sitä itsekin nytkin, halusin vaan antaa kriittistäkin näkemystä eikä pelkkää ringissä selkään taputtelua. Ongelman ydin on positiivinen kuten J. Sunderland sanoi, en ole tästä eri mieltä ja siksi kirjoitin että en näe asiaa kuitenkaan ainoastaan positiivisena.
Ei PS+ ole punainen vaate. Et vaan nyt ymmärrä, että PS+ on verrattavissa Xboxin Goldiin, PS Now taas Game Passiin. PS Now:sta poistuu myös pelejä. Sama kuin sanoisi, että vene on parempi auto kuin Skoda.
 
Tästä Game Passin Day One vaatimuksesta, niin terveisiä täältä haudan puolelta: GTAV on edellinen Day One ostos, Red Dead Redemption (ykkönen) on edelleen kesken, Wolfenstein jota on viimeksi pelattu tottelee etuliitettä ’Return to Castle’ ja edellinen Elder Scrolls sarjan peli on puolestaan Oblivion.

Tätä taustaa vasteen kun pohtii vuosien aikana syntynyttä backlogia ja Game Passin suomia etuja, niin ei voi kuin muikistella, että tämä on kaikkinensa erittäin hyvä ja kustannustehokas palvelu. Jokainen peli on itselleni ’Day One’.

Näin 40v+ osastolla pelejä ei vain enää ”suoriteta” läpi vaan pelaaminen kilpailee kaikesta mahdollisesta ajankäytöstä. Kolme lasta, harrastukset, kaksi koiraa, mökki, 40 tuntinen työviikko ja sitten vielä se parempi puolisko. Game Passilla voi poimia parhaat päältä, kokeilla huoletta neljää ja pelata sitten viidettä enemmän.

Nyt esim. EA Playn kautta hankittu Squadron ei olisi koskaan päätynyt ostolistalle enkä nyt tunnin pelailun jälkeen sijoittaisi siihen sentin senttiä ja tuskin pelaankaan loppuun, mutta olenpahan yleissivistänyt itseäni ko. pelillä jotta edes tiedän mistä on kyse.

Game Passin myötä olen pelannut pelejä enemmän kuin 18 vuoteen.

Nintendo kun lyö oman palvelun pystyyn omalla tuotannolla 19,90€/kk niin lupaan tilata se loppuelämäksi ja PlayStationin vastaava palvelu saisi minulta myös rakkautta osakseen. Game Pass on suunnannäyttäjä, muut saa tulla perässä.
 
Näille, joille on sama että mitä pelaa, niin Game Pass sopiikin kuin nenä päähän. En vaan ihan purematta niele tätä hehkutusta vaihtoehtona pelien omistamiselle, kun palvelusta ei selvästikään vielä siihen ole.
Okei,

No mun pitää varmaan sitten pyytää MS:ltä rahat takaisin kerran palvelusta ei mihinkään ole. Mitä nyt sattumoisin olen säästynyt pelien ostolta kun ne on gamepassiin tullut.

Tässä pelit mitkä olisin ostanut tai joidenka ostamista olen katsellut (vähintääkin jossain vaiheessa alesta), mutta koska ovat tulleet gamepassiin niin ei ole ollut tarvetta. Minulla on ollut reilun vuoden verran jäsenyys.

Metro Exodus - pelasin läpi
The outer worlds - pelasin läpi
Remnant from the ashes - pelasin läpi
Vampyr - pelasin läpi
Wasteland 3 - jäi kesken
A plague tale innocence - pelasin läpi
Frostpunk - pelasin "läpi"
Gears 5 - pelasin läpi
Resident Evil 7 - pelasin läpi
Sniper Elite 4 - Vielä kesken, just aloitin
The Surge 2 - Vielä kesken ja taitaa jäädä

Enkä jaksa luetella niitä pelejä mitä olen pelaillut/pelannut läpi/testaillut gamepassista jotka ei muuten olisi ollut ostoslistallani. Saatika niitä jotka olen ostanut, mutta ovat myöhemmin tullut Gamepassiin. Penskoille ei ole tarvinnut pelejä sen kummemmin ostella kun ovat Gamepass:sta Disney ja muita lastenpelejä pelailleet. Minulle ei ole ihan sama mitä pelaan, mutta en myöskään ole yhden genren pelaaja. Paljon on ollut Gamepass:sta iloa juuri näihin hetkiin kun ei ole tullut mitään THE peliä hetkeen. Ei Gamepass tarkoitus ole syrjäyttää pelien ostamista vaan tarjota yksi vaihtoehto lisää siihen miten pelisi pelaat. Minulle toimii ja aika monelle muullekin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei PS+ ole punainen vaate. Et vaan nyt ymmärrä, että PS+ on verrattavissa Xboxin Goldiin, PS Now taas Game Passiin. PS Now:sta poistuu myös pelejä. Sama kuin sanoisi, että vene on parempi auto kuin Skoda.
Hohhoijaa. Väännän vielä kerran rautalangasta.

Jos luet tuon pienemmällä olevan tekstin josta siivosin termin "PS+" pois niin pitäisi ymmärtää pointti. En vertaa mitään mainitsemaasi palvelua mihinkään toiseen palveluun.

Jos luet tuon boldatun pari kertaa ja sitten tämän tekstin taas, niin ymmärrät varmasti:

En näe tätä ainoastaan positiivisena ongelmana. Game Pass antaa mutta voi ottaa pois koska vaan - ja useimmissa peleissä tuleekin ottamaan. En todellakaan ehdi pelata kaikkea mitä haluaisin, monta hyvää peliä ehtii poistua palvelusta. Ostamalla tai saamalla pelin omakseni, tiedän että voin pelata sitä koska vaan, en koe ikävää yllätystä vaikka vuoden päästä että se onkin viety pois.
Tämä on toki lähes ainoa huono puoli palvelussa ja ymmärrettävästi asia menee tässä palvelussa näin.
 
Minulle Game pass ei ole ehkä optimaalinen, kun tykkään pelata satoja tunteja yksittäisiä pelejä ja pelien poistuminen palvelusta suosii lyhyempien pelien pelaamista. Pelaan paljon PC:llä jotain 20 vuotta vanhoja strategiapelejä, joita pelasin jo silloin 20 vuotta sitten. Matemaattisesti tarkasteltuna olisi ollut huomattavasti kalliimpaa maksaa 20 vuotta kuukausimaksua niistä peleistä, kuin ostaa ne omaksi. Toisaalta, jos maksaa jo kuukausimaksua, silloin jokainen peli on psykologisesti ilmainen. Game passista kuitenkin bongaa aika paljon kiinnostavia pelejä, joita tulee sitten pelattua enemmänkin ja joskus ostettua omaksi. En ole oikein tajunnut tuota AAA-hypeä, koska aika moni ison budjetin peli jättää kylmäksi.

Game passin myötä satunnaisten tarjouspelien hommaaminen ei ole niin tärkeää enää, kun aina on jotain uutta kokeiltavaa. Sitten jos sattuu tykkäämään pelistä, sen ostaminen on perustellumpaa. Game pass siis muuttaa ainakin minulla ratkaisevasti pelien hankkimisen ja kokeilun tapaa ja ehkäisee tekemästä heräteostoksia. Pelifirmoille se tarkoittaa, että pitää tehdä sellaisia pelejä, joita käyttäjät ovat valmiita pelaamaan pitempään kuin lyhyen kokeilun verran eikä hypellä ja muutaman tunnin pelaamisen perusteella tehdyillä ammattipeliarvostelijoiden arvosteluilla ole niin suurta merkitystä pelien menestykselle. Uskoisin, että se johtaa sellaisten pelien menestykseen, joita pelaajat oikeasti haluavat pelata ja sehän on tärkeintä. No oikeastaan tämä kirjoitus kuuluisi johonkin Game pass -ketjuun, mutta syntyi kun aloin pohtimaan noiden edellisten kirjoittajien pointteja enkä raski heittää tätä poiskaan.
 
Tästä Game Passin Day One vaatimuksesta, niin terveisiä täältä haudan puolelta: GTAV on edellinen Day One ostos, Red Dead Redemption (ykkönen) on edelleen kesken, Wolfenstein jota on viimeksi pelattu tottelee etuliitettä ’Return to Castle’ ja edellinen Elder Scrolls sarjan peli on puolestaan Oblivion.

Tätä taustaa vasteen kun pohtii vuosien aikana syntynyttä backlogia ja Game Passin suomia etuja, niin ei voi kuin muikistella, että tämä on kaikkinensa erittäin hyvä ja kustannustehokas palvelu. Jokainen peli on itselleni ’Day One’.

Näin 40v+ osastolla pelejä ei vain enää ”suoriteta” läpi vaan pelaaminen kilpailee kaikesta mahdollisesta ajankäytöstä. Kolme lasta, harrastukset, kaksi koiraa, mökki, 40 tuntinen työviikko ja sitten vielä se parempi puolisko. Game Passilla voi poimia parhaat päältä, kokeilla huoletta neljää ja pelata sitten viidettä enemmän.

Nyt esim. EA Playn kautta hankittu Squadron ei olisi koskaan päätynyt ostolistalle enkä nyt tunnin pelailun jälkeen sijoittaisi siihen sentin senttiä ja tuskin pelaankaan loppuun, mutta olenpahan yleissivistänyt itseäni ko. pelillä jotta edes tiedän mistä on kyse.

Game Passin myötä olen pelannut pelejä enemmän kuin 18 vuoteen.

Nintendo kun lyö oman palvelun pystyyn omalla tuotannolla 19,90€/kk niin lupaan tilata se loppuelämäksi ja PlayStationin vastaava palvelu saisi minulta myös rakkautta osakseen. Game Pass on suunnannäyttäjä, muut saa tulla perässä.

Toinen 40+ täällä sanoo moi pitkälti samalla menolla. Pelaan merkittävimmät pelit julkaisussa mikäli aikaa suinkin löytyy, muuten pelit jäävät odottelemaan backlogiin sopivaa hetkeä. Yksi harmituksen aihe onkin palvelun kiertävät pelit, jolloin joudun miettimään pelaamiseni sen pohjalta mitä palvelussa on lähdössä, jos en ehdi pelata näitä niiden ilmestyessä palveluun.

Ainakin Xboxille julkaistaessa Day 1. Ovat olleet toki muilla alustoilla, mutta sinä päivänä kun ovat Xboxilla saatavilla, löytyy myöskin Game Passista.

Toki ovat Xboxille julkaistaessa Day one, mutta tämähän ei ollut alkuperäinen väite.
 
Yksi harmituksen aihe onkin palvelun kiertävät pelit, jolloin joudun miettimään pelaamiseni sen pohjalta mitä palvelussa on lähdössä, jos en ehdi pelata näitä niiden ilmestyessä palveluun.
Tämä itselläni realisoitui Kingdom Come: Deliverencen kanssa. Peli poistui palvelusta siinä vaiheessa kun se oli iloisesti kesken. Tässä kohtaan pelin käytättäminen palvelussa muuttui WarDogilla Business Case kuvioksi ja saivat myytyä minulle pelin joka muuten olisi jäänyt kokonaan myymättä.

Se on minun omaa saamattomuuttani jos en ehdi pelaamaan 3rd partyn pelejä palvelusta, mutta ainakaan en ostanut bugista sikaa säkissä mikä olisi ollut tilanne kaksi vuotta sitten.

Tavallaan tämä kuvio toistuu nyt Cyber Punkin kanssa. AAA Peli, joka ”pitäisi” ostaa ja pelata, mutta kun ei ole pelaamisesta puutetta, niin aivan sama. Jos peli tulee aikanaan (vuosi/kaksi) Game Passiin päivitettynä ja bugittomampana versiona, niin varmasti pelaan ja ehkä voin ostaakin jos on hyvä ja jäämässä kesken.

1st partyhan ei tuolta lähde kulumallakaan.
 
Toki ovat Xboxille julkaistaessa Day one, mutta tämähän ei ollut alkuperäinen väite.
Oli se siinä mielessä, että huutelit isojen third partyjen perään. No, esim. nämä Yakuzat ja Octopath Traveler ovat isoja third partyja, jotka tulivat/tulevat Game Passiin ihan sillä samalla sekunnilla kun ne Xboxilla julkaistiin.

Sitten on tietysti Outriders, The Medium, Crossfire X, STALKER 2, Warhammer 40K: Darktide, The Gunk, The Ascent ja vaikka Scorn. Tämän lisäksi on monta pienempää kolmannen osapuolen peliä, jotka tulevat Game Passiin day one. Ja nämä mainitut pelit ovat ainakin vielä näillä näkymin tulossa tänä vuonna. Toki pandemia voi julkaisuaikatauluun vaikuttaa.
 
Kiinnostavaa itselle kuulla mistä syystä ihmiset käyttää Game Pass palvelua ja miksi ei. Huomaan, että väittelyä täällä aiheuttavat tilanteet, kun joku yleistää palvelun merkitystä muille tai sitten muut ottavat jonku oman mielipiteen palvelusta yleistyksenä. Uskoisin, että ihmiset käyttävät palvelua hyvin erityyppisistä syistä ja lähtökohdista, ja yleistäminen ei johda hedelmälliseen keskusteluun. Faktaa taitaa kuitenkin olla se, että moni ihminen on valmis maksamaan palvelusta (pikainen googletus antoi Vergen tammikuun artikkelin, jossa puhuttiin 18 miljoonasta maksavasta asiakkaasta).

Itselläni jäi edellinen sukupolvi Xboxilla välistä ja Xbox 360 myös hajosi ennenaikaisesti tunnetusta syystä, joten Series X:n myötä Game Pass:n tarjonta antaa mainion mahdollisuuden käydä backlogia läpi. Lisäksi olen pelien ostajana pääasiassa sellanen, että en ole ostamassa peliä day 1, vaan mielummin kyttäilen ale-laaria myöhemmin. Itselle kolahtavat tarinavetoiset yksinpelit on poikkeus, joten ne saattavat lähtee pelattavaksi jo ekojen viikkojen aikana julkaisusta. Joten itselle Game Passin valikoima tuntuu laajalta, koska siellä paljon pelejä mitä vuosien varrella jäänyt pelaamatta (Backlog ryhmään olenkin niitä raportoinut). Lisäksi huomannut sellasen positiivisen asian, että siellä on ollut itselle paljon pelejä, jotka kiinnostaa kokeilla, mutta ei ehkä tulisi välttämättä alelaarista poimittua.

En sanoisi oleva tarkka rahasta, mutta pyrin olemaan tietoinen kuukausimaksullisissa palveluissa, että saanko rahalle vastinetta. Tällä hetkellä olen maksanut Game Pass:sta about 60e ja olen sieltä pelannut 6 peliä läpi ja Prey on nyt hyvässä vauhdissa, joten rahalle tullut hyvin vastinetta. Tyytyväinen asiakas siis täällä päässä :)
 
Ylös Bottom