Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

Tämä onkin itselleni se ainoa hieman huono puoli Game Passissa. Ikävää sinänsä kun todella myöhään saa tietää, että peli onkin jäämässä pois valikoimasta. En jaksa pelien takia nykyaikana kauheasti stressata, joten on aika moni peli sitten jäänyt kokonaan pelaamatta, kun en ole jaksanut alkaa työkseni niitä pelaamaan loppuhetkillä. Saisi tulla heti pelin tullessa Game Passiin tieto siitä, kauanko se siellä tulee olemaan. Pystyisi vähän paremmin arvioimaan sitä mitä voisi milloinkin alkaa pelaamaan.
Tämä on juuri se syy miksi itse lopetin Game Passin vuoden käytön jälkeen. Tuntui että pelaamisesta katosi ilo, kun siitä tuli jotenkin urakkamaista puuhaa? Nyt ostan vain ne pelit, joita todella haluan pelata, eikä tarvitse stressata pelien poistumisesta palvelusta. Jollekin toiselle Game Pass varmaankin sopii hyvin, mutta ei ole minun juttu.
 
Game passista on nyt poistunut hyviä pelejä siihen tahtiin, että alkaa välillä tulla stressi siitä, mikä peli poistuu seuraavaksi. Pelien läpipelaaminen ennen kuin ne ehtivät poistua alkaa käydä jo työstä, esim. kaikki Tomb Raiderit, joista yhtään en ollut pelannut läpi aiemmin. Pitäisi varmaan alkaa pelaamaan pelejä silloin, kun ne tulevat game passiin, eikä silloin kun ne ovat jo lähdössä pois. Jotenkin vain pelien arvo tuntuu nousevan, kun ne ovat vaarassa poistua. Sellaistakin hölmöä laskelmointia olen huomannut itsessäni, etten pelaa Microsoftin studioiden pelejä, kun ne eivät ainakaan poistu palvelusta.

Nyt noista poistumista onneksi ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen. Aikaisemmin nuo tulivat aika ylläreinä.

Ja itse olen vakaasti sitä mieltä, että tuo kova poistumistahti on osaksi mielikuvista kiinni. Rise of the Tomb Raiderkin on ollut palvelussa nyt kaksi vuotta eli ihan reippaan tovin. Pelejä on tietenkin tullut aikoinaan paljon yhdellä kerralla, joten niiden lisenssitkin varmasti loppuvat nyt aika samoihin aikoihin.
 
Tämä on juuri se syy miksi itse lopetin Game Passin vuoden käytön jälkeen. Tuntui että pelaamisesta katosi ilo, kun siitä tuli jotenkin urakkamaista puuhaa? Nyt ostan vain ne pelit, joita todella haluan pelata, eikä tarvitse stressata pelien poistumisesta palvelusta. Jollekin toiselle Game Pass varmaankin sopii hyvin, mutta ei ole minun juttu.
Pelaan paljon pelejä Game Passin kautta, mutta en koe ollenkaan samanlaista työnteon tuntua. Joskus joku peli on jäänyt kesken kun se on palvelusta poistunut, mutta ajatuksissa on aina se, että voin sen erikseen ostaa jos haluan peliä jatkaa. Ainakin itselle Game Pass tuottaa pelivalikoiman muutoksista huolimatta niin paljon lisäarvoa, ettei haittaa. Siis nimenomaan rahanarvoista lisäarvoa. Olisin monet pelit ostanut joka tapauksessa, jotka nyt olen pelannut Game Passin kautta. Näin ollen, jos joskus jonkun poistuneen pelin haluankin ostaa, niin koen olevani edelleen selvästi voiton puolella.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että varsinkin sellaisille henkilöille, jotka eivät pelaa niin paljon ja eivät ehkä halua pelata niin laajassa skaalassa eri lajityyppien pelejä, niin Game Pass ei välttämättä ole paras ratkaisu. Itse järkeilin sen silloin alussa niin, että jos Game Passin ansiosta jää kaksi täysihintaista peliä vuodessa ostamatta, niin olen omillani. Tämä on ainakin tähän mennessä toteutunut heittämällä.
 
Pelaan paljon pelejä Game Passin kautta, mutta en koe ollenkaan samanlaista työnteon tuntua. Joskus joku peli on jäänyt kesken kun se on palvelusta poistunut, mutta ajatuksissa on aina se, että voin sen erikseen ostaa jos haluan peliä jatkaa. Ainakin itselle Game Pass tuottaa pelivalikoiman muutoksista huolimatta niin paljon lisäarvoa, ettei haittaa. Siis nimenomaan rahanarvoista lisäarvoa. Olisin monet pelit ostanut joka tapauksessa, jotka nyt olen pelannut Game Passin kautta. Näin ollen, jos joskus jonkun poistuneen pelin haluankin ostaa, niin koen olevani edelleen selvästi voiton puolella.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että varsinkin sellaisille henkilöille, jotka eivät pelaa niin paljon ja eivät ehkä halua pelata niin laajassa skaalassa eri lajityyppien pelejä, niin Game Pass ei välttämättä ole paras ratkaisu. Itse järkeilin sen silloin alussa niin, että jos Game Passin ansiosta jää kaksi täysihintaista peliä vuodessa ostamatta, niin olen omillani. Tämä on ainakin tähän mennessä toteutunut heittämällä.
Itse ajattelen samalla tavalla kun pelasin gears 5 ja outer worlds. Säästin jo tällä vuoden maksun ja joka tapauksessa pidän aina games with gold niin hinnan ero gamepass ultimateen on muutenkin tosi pieni ja itsekkin ostan noi pelit silti vielä joskus tarjouksesta.
 
Pelaan paljon pelejä Game Passin kautta, mutta en koe ollenkaan samanlaista työnteon tuntua. Joskus joku peli on jäänyt kesken kun se on palvelusta poistunut, mutta ajatuksissa on aina se, että voin sen erikseen ostaa jos haluan peliä jatkaa. Ainakin itselle Game Pass tuottaa pelivalikoiman muutoksista huolimatta niin paljon lisäarvoa, ettei haittaa. Siis nimenomaan rahanarvoista lisäarvoa. Olisin monet pelit ostanut joka tapauksessa, jotka nyt olen pelannut Game Passin kautta. Näin ollen, jos joskus jonkun poistuneen pelin haluankin ostaa, niin koen olevani edelleen selvästi voiton puolella.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että varsinkin sellaisille henkilöille, jotka eivät pelaa niin paljon ja eivät ehkä halua pelata niin laajassa skaalassa eri lajityyppien pelejä, niin Game Pass ei välttämättä ole paras ratkaisu. Itse järkeilin sen silloin alussa niin, että jos Game Passin ansiosta jää kaksi täysihintaista peliä vuodessa ostamatta, niin olen omillani. Tämä on ainakin tähän mennessä toteutunut heittämällä.
Pelaan kuitenkin enemmän pelejä Playstationilla, joka sekin vähentää kiinnostusta Game Passia kohtaan. Ensimmäisten kuukausien aikana Game Pass tuntui hyvältä, mutta kun ne muutamat minua kiinnostavat pelit oli pelattu, siirtyi painopiste taas pleikkarin puolelle. Sinun ajatuksesi Game Passin suhteen tuntuu ihan järkevältä, mutta omalla kohdallani se ei vain toimi.
 
Pelaan kuitenkin enemmän pelejä Playstationilla, joka sekin vähentää kiinnostusta Game Passia kohtaan. Ensimmäisten kuukausien aikana Game Pass tuntui hyvältä, mutta kun ne muutamat minua kiinnostavat pelit oli pelattu, siirtyi painopiste taas pleikkarin puolelle. Sinun ajatuksesi Game Passin suhteen tuntuu ihan järkevältä, mutta omalla kohdallani se ei vain toimi.
Joo, tuossa se tulikin. Pelaat enemmän pleikalla, joten kuukausimaksullinen palvelu toisella konsolilla ei ole ehkä kannattavin ratkaisu. Tällaisessa tapauksessa on myös enemmän riskiä, että peli ehtii poistua palvelusta ennenkuin sen saa pelattua läpi.

Itse teen juuri samalla tavalla pleikkarin kanssa. Ostan yksinoikeudet, pelaan ne ja se siitä. En varsinaisesti haluaisi maksaa PS+ palvelustakaan, mutta muutaman kaverin kanssa tulee pleikkarin puolella pelattua juuri sen verran, että käytännössä pakko.

Tämä on myös se syy miksen halua maksaa Nintendo Onlinesta tai Stadiasta. Kaikkea ei ehtisi pelata tarpeeksi, että saisi rahoilleen vastinetta. Pidän edelleen Xbox Game Passia pelimaailman parhaimpana diilinä mitä tulee siihen kuinka paljon rahoilleen saa vastinetta, mutta jos Xboxilla ei jostain syystä niin paljon pelaa, niin silloin diili ei ole tietystikään niin hyvä. On mielenkiintoista nähdä mitä xCloudin lanseeraus ja samalla sen liittäminen osaksi Game Passia tekee tilaajamäärille. Onko silloin myös muuten vähemmän Xboxilla pelaavilla enemmän kysyntää palvelulla? Se kun täyttääkin siinä tapauksessa kannettavan pelilaitteen tarpeen.
 
Joo, tuossa se tulikin. Pelaat enemmän pleikalla, joten kuukausimaksullinen palvelu toisella konsolilla ei ole ehkä kannattavin ratkaisu. Tällaisessa tapauksessa on myös enemmän riskiä, että peli ehtii poistua palvelusta ennenkuin sen saa pelattua läpi.

Itse teen juuri samalla tavalla pleikkarin kanssa. Ostan yksinoikeudet, pelaan ne ja se siitä. En varsinaisesti haluaisi maksaa PS+ palvelustakaan, mutta muutaman kaverin kanssa tulee pleikkarin puolella pelattua juuri sen verran, että käytännössä pakko.

Tämä on myös se syy miksen halua maksaa Nintendo Onlinesta tai Stadiasta. Kaikkea ei ehtisi pelata tarpeeksi, että saisi rahoilleen vastinetta. Pidän edelleen Xbox Game Passia pelimaailman parhaimpana diilinä mitä tulee siihen kuinka paljon rahoilleen saa vastinetta, mutta jos Xboxilla ei jostain syystä niin paljon pelaa, niin silloin diili ei ole tietystikään niin hyvä. On mielenkiintoista nähdä mitä xCloudin lanseeraus ja samalla sen liittäminen osaksi Game Passia tekee tilaajamäärille. Onko silloin myös muuten vähemmän Xboxilla pelaavilla enemmän kysyntää palvelulla? Se kun täyttääkin siinä tapauksessa kannettavan pelilaitteen tarpeen.
Pidän enemmän Xbox One X:n ohjaimesta ja hiljaisuudesta, mutta monipeleihin kuten Apex Legends ja Modern Warfare tuntuu löytyvän paremmin peliseuraa Pleikkarin puolelta.
 
Pidän enemmän Xbox One X:n ohjaimesta ja hiljaisuudesta, mutta monipeleihin kuten Apex Legends ja Modern Warfare tuntuu löytyvän paremmin peliseuraa Pleikkarin puolelta.
Jep. Ihan valideja pointteja. Konsolibisnes on juuri tässäkin mielessä murroksessa, kun kuukausimaksulliset palvelut valtaavat alaa. Kaverit pelaavat toisella alustalla ja pelikavereita löytyy muutenkin paremmin sieltä, mutta samaan aikaan toisella alustalla on parempi kuukausimaksullinen palvelu. Kuitenkin crossplayta ajetaan sisään, mutta se toimii vain osassa pelejä. Tiedä sitten mihin tässä päädytään.

Se on kylmä tosiasia, että aika ei vaan riitä kaikkeen. Pitää priorisoida omien mieltymyksien mukaan. Vielä kun näyttää siltä, että uusia kuukausimaksullisia palveluita tulee vähän samaan tapaan kuin leffojen ja sarjojen puolella. Jännä nähdä kuka tässä jää pinnalle ja kuka tarjoaa jatkossa parhaimman palvelun.
 
Nyt noista poistumista onneksi ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen. Aikaisemmin nuo tulivat aika ylläreinä.

Ja itse olen vakaasti sitä mieltä, että tuo kova poistumistahti on osaksi mielikuvista kiinni. Rise of the Tomb Raiderkin on ollut palvelussa nyt kaksi vuotta eli ihan reippaan tovin. Pelejä on tietenkin tullut aikoinaan paljon yhdellä kerralla, joten niiden lisenssitkin varmasti loppuvat nyt aika samoihin aikoihin.
Se, että ilmoitetaan muutamaa viikkoa aikaisemmin tai n. kuukausi ennen, että poistuu valikoimasta ei todellakaan ole riittävän aikaisin - ainakaan minulle. Pelaan usein pidempiä peliprojekteja kerralla loppuun, jos niihin oikein kunnolla hurahdan, enkä silloin halua niitä keskeyttää siksi, että pitäisikin väkisin aloittaa välin uusi peliprojekti, joka pitäisikin yrittää väkisin kuukauden tai muutaman viikon sisään pelata, ennen kuin peli poistuu Game Passin valikoimasta. Kaipaisin sitä, että heti pelin ilmestyttyä Game Passiin siinä näkyisi heti tietona mihin saakka se on Game Passissa voimassa. Olisi kyllä sinänsä reilu meininki kuluttajan kannalta. No sitä nyt on turha odottaa juuri miltään yrityksiltä nykymaailmassa - siis reilua meininkiä!
 
Voihan se olla, ettei pelien poistumispäivä ole etukäteen tiedossa, vaan julkaisijalla voi olla esim. irtisanomisaika jakelukanavan suhteen. Ei voi tietää, kun ei ole paljastettu.
 
Nyt noista poistumista onneksi ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen. Aikaisemmin nuo tulivat aika ylläreinä.


Viimeksi lähti Batman: Return to Arkham, Oblivion, Fallout 3, Snake Pass Just Cause 4 ja Rise of the Tomb Raider. Ei millään riittänyt aika kaikkiin noihin. En edes halua äkkiä vaan juosta läpi sellaisia pelejä kuin Fallout 3 tai Oblivion. Kaksi viikkoa on liian lyhyt varoitusaika.
 
Viimeksi lähti Batman: Return to Arkham, Oblivion, Fallout 3, Snake Pass Just Cause 4 ja Rise of the Tomb Raider. Ei millään riittänyt aika kaikkiin noihin. En edes halua äkkiä vaan juosta läpi sellaisia pelejä kuin Fallout 3 tai Oblivion. Kaksi viikkoa on liian lyhyt varoitusaika.

No joo, tuossa on tietysti hyvin pitkiä pelejä, joten poistumisilmoituksen hetkellä niiden aloittaminen ei tule kyseeseen. Toisaalta kuten totesin, osa noista peleistä on ollut palvelussa reilusti toista vuotta, minkä luulisi olevan tarpeeksi nautiskelevammallekin pelaajalle.
 
Riippuu paljon pelistä, kuinka monta vuotta sitä tulee pelattua. Esim. Ubisoftilla on ideana, että samoja pelejä jauhetaan vuodesta toiseen, satojen tai tuhansien tuntien ajan. Monissa peleissä on taas se 10-20 tunnin läpipeluu ja sen jälkeen ehkä mahdollisuus keräillä kaikkea turhaa roinaa kentistä. Jälkimmäisiin game pass sopii paljon paremmin ja tietysti parhaiten se sopii uusien pelien kokeiluun. Pelkästään tuo pelien kokeilun mahdollisuus tekee game passin hankkimisesta mielestäni kannattavaa.

Eihän se tunnu niin pahalta maksaa pelistä, josta tietää, että se on hyvä ja jota haluaa pelata pitempään, jos se poistuu kesken kaiken game passista. Useimmiten pelit jäävät kuitenkin sille tasolle, että niitä pelaa korkeintaan muutaman tunnin ja sitten huomaa jo, ettei oikein jaksa kiinnostaa, eli game passilla voi tehdä edullisesti tuon karsinnan ja bonuksena voi pelata lyhyempiä pelejä läpi hankkimatta niitä lainkaan omaksi.
 
No joo, tuossa on tietysti hyvin pitkiä pelejä, joten poistumisilmoituksen hetkellä niiden aloittaminen ei tule kyseeseen. Toisaalta kuten totesin, osa noista peleistä on ollut palvelussa reilusti toista vuotta, minkä luulisi olevan tarpeeksi nautiskelevammallekin pelaajalle.
Tämäkään ei läheskään aina pidä paikkaansa. Hyviä pelejä on niin paljon ja jos kuitenkin niitä pelaa suurkuluttajana kuten esim. minä, niin tulee varsin usein tilanteita, joissa joutuu priorisoimaan, ja joku peli jää yli vuodeksi odottamaan, kun sillä hetkellä vain kiinnostavammat pelit menevät ohi. Silti odottamaan jäänyt pelikin voi olla varsin kiinnostava.

Itselleni ainakin tuo Game Passin lyhyt ilmoitusaika pelien poistumisesta on ollut harmillinen. En tiedä onko muille näin, mutta omalla kohdallani siis on. Jos vaikka puolikin vuotta aikaisemmin saisi tietää ajankohdan jolloin peli poistuu, niin se auttaisi ainakin itseäni merkittävästi. Nykyasetelma on ainakin ajoittain harmillisen ongelmallinen.
 
Jos vaikka puolikin vuotta aikaisemmin saisi tietää ajankohdan jolloin peli poistuu, niin se auttaisi ainakin itseäni merkittävästi.

Sinänsä ei luulisi olevan mikään ongelma kertoa hyvinkin aikaisin, että peli on poistumassa. Microsoft varmasti tietää poistumisajankohdan sekunnin tarkkuudella jo heti kun peli on otettu palveluun.
 
Sinänsä ei luulisi olevan mikään ongelma kertoa hyvinkin aikaisin, että peli on poistumassa. Microsoft varmasti tietää poistumisajankohdan sekunnin tarkkuudella jo heti kun peli on otettu palveluun.

En olisi niinkään varma, esim. ensimmäinen Division oli pitkään game passissa, poistui sieltä, tuli yllättäen takaisin hetkeksi kunnes poistui taas Division 2:n tieltä. Vaikea kuvitella, että tuo jälkimmäinen muutaman viikon pyrähdys olisi suunniteltu etukäteen tai sitten Microsoftista on ihan ok, että pelit käyvät vain muutaman viikon ajan game passissa, joka on kyllä kohtuullisen huolestuttava vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen. Silloinhan game passista olisi vaarassa tulla trial-palvelu, jossa voisi promota uutta peliä parin viikon ilmaisella kaudella.
 
Mainio ominaisuus olisi kyllä tuollainen "poistuu XX.XX.XXXX" tieto peleissä. Saman voisi laittaa jokaiseen muuhunkin striimipalveluun niin tietää jos joku elokuva tai sarja tai kausi on kohta poistumassa ja voi heittää jonossa ylemmäs taikka kärkeen.

Tuskin alkaisin kiireen kanssa pelaamaan jotain peliä kun huomaisin sen olevan poistumassa mutta jos tuo olisi olemassa niin voisi latailla mielenkiintoiset pelit ja pelata siinä järjestyksessä että ehtii ne pelata läpi.

Omalla kohdalla jäi Snake Pass "kesken" siltä osin, että joitain saavutuksia oli vielä saamatta. Olin niistä kuitenkin osan jo saanut ja ne olivat glitchanneet, joten peli jäi vähän senkin takia paitsioon. Turhahan se on pelata kun ei saa sitä "palkintoa", jonka vuoksi peliä vielä läpäisyn jälkeen jauhaa.

On poistumisessa hyvääkin. Säästelen pelit kovalevyllä että/jos jossain vaiheessa saan viimeiset saavutukset keräiltyä ja on selvää että kovalevy on aika täynnä. Palvelusta poistuvat pelit voinkin hyvällä syyllä poistaa vaikka ovatkin "kesken".
 
Mitäs mitäs, oma Game Pass Ultimate loppuu huomenna, enkä ajatellut jatkaa sitä. Nyt kun yritän syöttää ihan perus 12 kk:n Gold jäsenyyden koodia niin tulee:

Koodin muuntaminen
Koodin Prepaid Xbox Live Gold 12 Month lunastaminen muunnetaan automaattisesti 4 Xbox Game Pass Ultimate -kuukaudeksi ja lisätään nykyiselle Xbox Game Pass Ultimate -tilillesi. Lunastamalla koodin hyväksyt tämän muunnoksen.

vaihtoehtoina jatka tai peruuta, kohtalaisen hämmentävää tämmöinen. Pitääkö oikeasti odottaa sitä, että tuo ultimate loppuu jolloin voi vasta ottaa käyttöön perus goldin ... :(
 
Ylös Bottom