Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Tarina kannalta taitaa olla ihan sama mistä aloittaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näissä on aikalailla itsenäiset tarinat. Siltä ainakin Persona 5 tuntuu.Jos nykyäänkin pystyt ihan mielellään yleisesti pelaamaan hieman vanhempiakin pelejä, niin sinuna aloittaisin Persona 3:sta. Jos taas pitää olla aika uusia pelejä eikä varsinkaan teknisesti vanhentuneita huvita pelata, niin kai se kannattaa aloittaa Persona 4:llä tai jopa 5:llä.
Persona ei ole se perinteisin JRPG. Vuoropohjainen taistelu ja "luolastoissa" seikkailu on lajityypille tuttua, mutta muuten peli eroa totutusta JRPG:stä. Personoissa on paljon ihmissuhteiden kehittämistä ja paljon tarinaa, paikoin kuin visual novellia lukisi. Itseasiassa taistelu ja perinteiset JRPG -elementit ovat pienemmässä osassa ainakin Persona 5:ssä kuin osasin odottaa. Mutta kuten muutkin ovat jo sanoneet, niin ainakin Persona 5:lle pitää antaa kunnolla aikaa että se lähtee. Peli on niin pitkä ja käynnistyy sen verran hitaasti. Tosin kun vauhtiin pääsee, niin ainakin itselle on maistunut äärimmäisen hyvin.Kokeilin Persona 5:sta silloin kun se tuli Game Passiin mutta jostain syystä lopetin jo 10 min kohdalla joten en varmasti ole edes päässyt alku introsta eteenpäin näkemään peliä. Kovasti on kuullut kehuja tästä pelisarjasta. Jostain syystä myös JRPG:eet on jäänyt sieltä Final Fantasy 7 ja 9 jälkeen melko taka-alalle itselläni.
Osaisiko joku kertoa miten pitäisi asennoitua että pääsisi takaisin kiinni ? Etenkin tämä Persona-sarja kiinnostaisi. Aloitanko 3:sta vai 4:sta ?
Ilmeisesti aika pitkiä myös nuo Persona 3 ja 4 jos googleen luottaminen? Hieman pidempi taitaa se 5 kuitenkin olla. Vitonen tuli taputeltua Pleikkarilla, näitä ei ole kertaakaan tullu pelattua. Hyvästi muut pelit siis vähäksi aikaa.
Huvittaa aina tämä "pitää pelata vähintään kymmeniä tunteja että pääset sisään" kun oikeasti melko usein kyse on siitä että ei se oikeasti kiinnosta. Tuo lause tuntuu aina siltä että kun se juttu on itselle niin rakas niin yrittää vähän väkiselläkin saada toista siihen mukaanEi tuossa kyllä mielestäni mitenkään muuten asennoitumisella pysty asiaan vaikuttamaan kuin sillä, että pakotat itsesi pelaamaan enemmän kuin 10 minuuttia. Ainakin yli tunti olisi hyvä pystyä pelaamaan tai mieluummin parikin tuntia, jotta tietää tuleeko minkäänlaista koukkua vai ei. Jos tuossa ajassa ei vain minkäänlaista koukkua synny, niin sitten peli ei vain ole sinua varten, ja sitten ei muuta kuin uutta matoa koukkuun.
Juuri kun tuossa ylempänä vitsillä heitin sen kymmeniä tunteja niin tulee oikeasti kommentti, jossa sanotaan että "vähintään 10 tuntia" Se on helposti jonkin toisen pelin kampanja tai koko peli eikä ainakaan minulla ole heittää jokaiseen epävarmaan teokseen kymmentä tuntia että josko se nappaisi sen jälkeenJuuri näin. Jopa näin JRPG-genren ystävänä siinä menee enemmänkin vähintään se 10 tuntia ennen kuin koukku jää kiinni kunnolla. Osassa peleistä mennään vielä tuossa vaiheessa tutorialeja.
Hyvin sanottu että eivät ole kaikille ja nimenomaan jo tuo kesto on yksi syy. Eli sen lisäksi että peli kestää helposti sata tuntia tai yli (?) niin se käynnistyy ja/tai sen "sopivuus" tulee ilmi vasta "10 tunnin" jälkeen.Personat eivät tosiaan ole kaikille. Itselleni ehdottomasti rakkain pelisarja. Tarina ja hahmot vaan iskee. Nytkin kun pitkästä aikaa Persona 3:sta pelasi, meni 5 tuntia putkeen huomaamatta. Pakko vaan nähdä mitä seuraavaksi, vetää yksi kerros vielä Tartaruksessa, mitä aktiviteettia sitä seuraavaksi tekisi, kenen kanssa hengailisi jne. Ei 10 minuutissa näe näissä peleissä mitään, paitsi introvideon.
Tässäpä tulee syyt miksi Persona ei kehuistaan huolimatta tule ikinä itselle pelaukseen. Tai oikeastaan tästä taitaa puuttua se olennaisin syy eli se että käsittääkseni näissä on päiväaikataulut eli pitää valita mitä tekee ja on pakko tehdä myös sitä ihmissuhdehommaa. Eikä siinä mitään, Mass Effecteissä ja monissa muissa se on tosi mielenkiintoinen osa peliä mutta tässä se on jotain kouludraamaa tai ties mitä (ymmärtääkseni siis) ja vielä aikarajoin tekemistä rajoitettuna, joten ei kiitos. En äkkiä keksi luotaantyöntävämpää konseptia/yhdistelmää.Persona ei ole se perinteisin JRPG. Vuoropohjainen taistelu ja "luolastoissa" seikkailu on lajityypille tuttua, mutta muuten peli eroa totutusta JRPG:stä. Personoissa on paljon ihmissuhteiden kehittämistä ja paljon tarinaa, paikoin kuin visual novellia lukisi. Itseasiassa taistelu ja perinteiset JRPG -elementit ovat pienemmässä osassa ainakin Persona 5:ssä kuin osasin odottaa. Mutta kuten muutkin ovat jo sanoneet, niin ainakin Persona 5:lle pitää antaa kunnolla aikaa että se lähtee. Peli on niin pitkä ja käynnistyy sen verran hitaasti. Tosin kun vauhtiin pääsee, niin ainakin itselle on maistunut äärimmäisen hyvin.
Samoilla linjoilla. Toisaalta hidas kerronta ei haittaa kunhan hommassa on jotain imua ja/tai tekemistä. Joku 10 tunnin tutoriaali harvemmin sellaista on. Samoin passiivisessa viihteessä hidas kerronta voi olla jopa mielenkiintoisempaa kuin jatkuva action kun taas peleissä toivoisi pääsevänsä tekemään edes jotain. Ei pakko ole heti päästä "räiskimään" mutta olla aktiivisena tekijänä jollain tapaa. Joku lukiolaisen (?) päivärytmi ei kuulosta asialta johon haluaisin upottaa aikaaPersonat periaatteessa kiinnostaisivat, mutta olen kanssa sellainen pelaaja, että jos pitää investoida muutama tunti johonkin ihmissuhdelätinään ennen kuin peli edes alkaa ja örkkejä aletaan tappamaan, on aika vaikea perustella sitä itselle, kun pelaamiseen käytettävä aika on nykyään niin vähissä ja töiden jälkeen ei jotkut teinien ihmissuhdedraamat jaksa kiinnostaa. Harmi, ettei tällaiselle pelaamiselle vain riitä jaksamista. Helpommalla pääsee, kun vain ignoroi kaikki pelit, joissa juonta rakennellaan tuntikaupalla välivideoilla ja tekstiruuduilla. Sitä varten on olemassa kirjat ja elokuvat, joissa homma hoituu mukavammin, kun ei tarvitse odottaa, koska pääsee itse tappamaan vihollisia.
Mutta jos tuo TL maistui niin ota ensitilassa pelaukseen Immortality! Nyt heti! Mitä vielä odotat! Ei kestä kuin 10 tuntia ja se imee mukaansa... Ei kun ei tässä ollut sellaista vaan tuo peli/kokemus on ihan hiton loistava omassa genressään ja jos TL maistui yhtään niin Immortalitya pitäisi suunnilleen rakastaa. Siellä on aika mindblowing juttuja tarjolla mutta täytyy sanoa että se voi vaatia, jos ei nyt 10 tuntia, niin jonkun aikaa että siihen pääsee. Noin muutoinhan se tarina kyllä alkaa avautumaan heti eikä "10 tunnin päästä"Toisaalta eilen aloin pelaamaan Game passista poistuvaa Telling Liesia, joka kuitenkin toimi minulle ihan hyvin, vaikka on sellainen videoiden katseluun perustuva peli. Kannattaa kaikkien kokeilla, jos haluaa vaihtelua. Olin tosin aluksi ihan ihmeissäni, että mitä pelissä pitäisi tehdä, mutta kun tajusin systeemin, se oli ihan kiinnostava mekaniikka. Varmaan nyt lievässä flunssassa se tulee pelattua, kun ei jaksa pelata intensiivisempiä pelejä.
En osaa sanoa onko Personoiden isoin kynnys lukiolaisen elämäsimulaatio aiheena, aika-/päivärajoitus, hidas "sisäänpääseminen" vaiko yleinen kesto. Toisaalta tarvitseeko edes sanoa isointa kynnystä jos nuo kaikki on yhdistetty yhteen peliinNäköjään ovat. Kuvittelin että 3 ja 4 on vähän lyhempiä mutta eivät taida olla. Mikäs siinä upottaa 200-300h näihin peleihin.
Aikarajoja on mutta ainakaan näin ensimmäisen 30 tunnin aikana ne eivät ole tuntuneet Persona 5:ssa millään tavalla rajoittavilta tai stressaavilta.Tässäpä tulee syyt miksi Persona ei kehuistaan huolimatta tule ikinä itselle pelaukseen. Tai oikeastaan tästä taitaa puuttua se olennaisin syy eli se että käsittääkseni näissä on päiväaikataulut eli pitää valita mitä tekee ja on pakko tehdä myös sitä ihmissuhdehommaa. Eikä siinä mitään, Mass Effecteissä ja monissa muissa se on tosi mielenkiintoinen osa peliä mutta tässä se on jotain kouludraamaa tai ties mitä (ymmärtääkseni siis) ja vielä aikarajoin tekemistä rajoitettuna, joten ei kiitos. En äkkiä keksi luotaantyöntävämpää konseptia/yhdistelmää.
Itsellänikin toimii yleensä tähän tapaan, kuin kerrot. Kirjoitin toki, että pitäisi selvästi yli sen 10 minuuttia pakottaa itsensä peliä pelaamaan, koska se lienee selvää, ettei 10 minuutissa kuitenkaan ihan kunnon kuvaa saa siitä toimiiko peli itselleen. Mielestäni yleensä se tunti-pari alkaa kuitenkin kertoa jo jotain. Siltikin on pakko todeta, että itsellänikin on esimerkki pelistä, joka tuntui suorastaan vastenmieliseltä suunnilleen siihen asti, kunnes olin pelannut peliä parisenkymmentä tuntia. Nimittäin Dragon Quest XI tuntui sen lähes parikymmentä tuntia itselleni suorastaan vastenmieliseltä pelattavalta, ja keskeytin pelin useaan otteeseen pidemmäksikin ajaksi pelin ensimmäisten 20 tunnin aikana.Huvittaa aina tämä "pitää pelata vähintään kymmeniä tunteja että pääset sisään" kun oikeasti melko usein kyse on siitä että ei se oikeasti kiinnosta. Tuo lause tuntuu aina siltä että kun se juttu on itselle niin rakas niin yrittää vähän väkiselläkin saada toista siihen mukaan
Juuri kun tuossa ylempänä vitsillä heitin sen kymmeniä tunteja niin tulee oikeasti kommentti, jossa sanotaan että "vähintään 10 tuntia" Se on helposti jonkin toisen pelin kampanja tai koko peli eikä ainakaan minulla ole heittää jokaiseen epävarmaan teokseen kymmentä tuntia että josko se nappaisi sen jälkeen
Näen edelleen painajaisia siitä, että joudun takaisin lukioon oppilaaksi, vaikka lukiosta on jo yli 25 vuotta aikaa ja olen pätevä toimimaan lukion opettajanakin. Armeijaan uudelleen pääsystäkin näen unia, mutta ne ovat sellaisia nautinnollisia haaveunia enemmän. Jotenkin siis juuri tuo Persona tökkii siis ihan perustasolla liikaa vastaan, vaikka tiedän, että se olisi todennäköisesti lopulta pelaamisen arvoinen. Toisaalta, jos Game passissa on jo Ni No Kunin ensimmäinen osa ja toinenkin on tulossa ja JRPG ei ole se pääasiallinen suosikkigenre niin varmaan pelit voi skipata jo liiallisen kiinnostavan tarjonnan vuoksi. Seikkailujen väliset ihmissuhdehetket ovat myös minulle sellainen kynnys, että moni peli on unohtunut ensimmäisen ihmissuhdehetken koittaessa. Jos haluaisin ihmissuhteita, hankkisin niitä oikeassa elämässä. Mielummin korjaisin vaikka panssarivaunun, jos jotain oheistoimintaa on pakko olla.Eikä siinä mitään, Mass Effecteissä ja monissa muissa se on tosi mielenkiintoinen osa peliä mutta tässä se on jotain kouludraamaa tai ties mitä (ymmärtääkseni siis) ja vielä aikarajoin tekemistä rajoitettuna, joten ei kiitos. En äkkiä keksi luotaantyöntävämpää konseptia/yhdistelmää.
Tuttua tämäkin ja ymmärrän täysin. Minulle esimerkiksi Witcher 2 oli alussa jotenkin niin tympeä pelata ja jätin intron/tutoriaalin aikana kesken. Kehujen takia pakotin lopulta itseni jatkamaan että edes vähän saisin kiinni miksi se on muka niin hyvä. Lopputuloksena helposti parhaita pelejä mitä olen ikinä pelannut.Itsellänikin toimii yleensä tähän tapaan, kuin kerrot. Kirjoitin toki, että pitäisi selvästi yli sen 10 minuuttia pakottaa itsensä peliä pelaamaan, koska se lienee selvää, ettei 10 minuutissa kuitenkaan ihan kunnon kuvaa saa siitä toimiiko peli itselleen. Mielestäni yleensä se tunti-pari alkaa kertoa jo jotain. Siltikin on pakko todeta, että itsellänikin on esimerkki pelistä, joka tuntui suorastaan vastenmieliseltä suunnilleen siihen asti, kunnes olin pelannut peliä parisenkymmentä tuntia. Nimittäin Dragon Quest XI tuntui sen lähes parikymmentä tuntia itselleni suorastaan vastenmieliseltä pelattavalta, ja keskeytin peli useaan otteeseen pidemmäksikin ajaksi pelin ensimmäisten 20 tunnin aikana.
Onneksi kuitenkin pakotin itseni vain jatkamaan pelin parissa, koska tosiaan peli alkoi koko ajan enemmän ja enemmän kiinnostaa, kun sinne parinkymmenen tunnin paikkeille pääsin. Siinä vaiheessa olin alkanut kiintyä hahmoihin, ja tottua myöskin minua aluksi suuresti ärsyttäneeseen hahmojen piirrostyyliin. Tarinakin alkoi oikein kunnolla imeä mukaansa vasta tuon parinkymmenen tunnin paikkeilla ja sen jälkeen. Lopulta jäin täysin koukkuun peliin ja pelasin sitä n. 200 tuntia tehden pelissä kaiken mahdollisen ja saavuttaen itselleni harvinaisesti myöskin pelin kaikki achievementit Xboxilla. Jos en olisi pakottanut itseäni pelaamaan selvästi yli 10 tuntia, olisin kyllä menettänyt erään parhaista roolipelikokemuksistani koskaan. Ja se olisi ollut todella sääli.
Lauseita, jotka pitäisi ikuistaa seinätauluiksi niiden "live, love, laugh"-tekstien sijastaJos haluaisin ihmissuhteita, hankkisin niitä oikeassa elämässä. Mielummin korjaisin vaikka panssarivaunun, jos jotain oheistoimintaa on pakko olla.
En kyllä äkkiä keksi miten Immortality muka olisi merkittävästi parempi uudemmalla laitteella kun kyse on kuitenkin videoiden katselusta ja etsimisestä sekä järkevän jatkumon muodostamisesta omassa päässä. Eli en välttämättä itse odottelisi pelaamista laitteen puuttumisen takia.Immortality on kyllä kokeiltavien pelien listalla aika korkealla. Oikeastaan isoin este sen pelaamiselle on, että se on X/S optimoitu, joten tarvitsisi varmaan raivata sille tilaa Xboxilta äärimmäisen niukasta current gen tallennustilasta, jos ei sitten pelaa sitä jollain muulla laitteella. Kuulemma se on tulossa myös Netflixin kautta pelattavaksi, mikä ehkä tarkoittaa mobiiliversiota.
Yritin tätäkin pelata useampaan kertaan, mutta oli kyllä ihan turhaa vaivannäköä. Muistelen, että keräilin jotain omenoita talojen katoilta ja sitten piti moikata jotain pappia temppelissä. Siihen se suunnilleen jäikin. Aluksi oli jotain vesipisaroita pieksettävänä. En löytänyt mitään mielekkyyttä koko hommasta.Nimittäin Dragon Quest XI tuntui sen lähes parikymmentä tuntia itselleni suorastaan vastenmieliseltä pelattavalta, ja keskeytin peli useaan otteeseen pidemmäksikin ajaksi pelin ensimmäisten 20 tunnin aikana.
Hyvä herra, olette hankalaa yleisöä JRPG:eiden osalta.Yritin tätäkin pelata useampaan kertaan, mutta oli kyllä ihan turhaa vaivannäköä. Muistelen, että keräilin jotain omenoita talojen katoilta ja sitten piti moikata jotain pappia temppelissä. Siihen se suunnilleen jäikin. Aluksi oli jotain vesipisaroita pieksettävänä. En löytänyt mitään mielekkyyttä koko hommasta.
Juuri kun tuossa ylempänä vitsillä heitin sen kymmeniä tunteja niin tulee oikeasti kommentti, jossa sanotaan että "vähintään 10 tuntia" Se on helposti jonkin toisen pelin kampanja tai koko peli eikä ainakaan minulla ole heittää jokaiseen epävarmaan teokseen kymmentä tuntia että josko se nappaisi sen jälkeen
Huvittaa aina tämä "pitää pelata vähintään kymmeniä tunteja että pääset sisään" kun oikeasti melko usein kyse on siitä että ei se oikeasti kiinnosta.
Joo, tämä ei nyt minulle mitenkään epäselvää ole ollutkaan ja harva peli oikeasti on alkanut 10 minuutissa enkä niin ole tarkoittanut sanoakaan. Enemmän kyseenalaistan sitä 10 tuntia siihen että tietää "onko peli minulle". On siinä minusta jotain outoa suunnittelussa jos 10 tunnin jälkeen vasta jokin imaisee mukaansa tai alkaa tykkäämään. Voisi ehkä myös ihmetellä että mitä sinne "10 tunnin" kohdalle on säästelty ja miksi vasta sinne.Niin, toisissa peleissä se on paljon ja usein erinomainen peli voi olla alle 10 tuntia ihan kokonaisuutena, mutta esimerkiksi Xenoblade Chronicles 3:ssa tosiaan mennään vielä tutoriaaleja kymmenen tunnin kohdalla, eli koko maailma ja paketti ei todellakaan ole auki 10 minuutin testin jälkeen. Ihan vaan siis näin esimerkkinä.
Hmm... Eli tällä logiikalla siis tutoriaali olisi tarkoituksella venytetty vastaamaan lyhyemmän pelin tutoriaalia? Täytyy sanoa että aika erikoinen suunnitelmaratkaisu. Jos homma siis oikeasti menisi noin. Mitään järkeä en myöskään siinä näe. Tietysti yksittäisiä uusia asioita voi pudotella pitkin peliä mutta ei nyt sitä varsinaista tutoriaalia ole kauhean järkevää venyttää 10 tuntiin. Joskin tuskin tässä kai sitä tarkoitettiinkaan. Tosin en tiedä mihin tuo prosentuaalivertaus sitten toimii argumenttina tai kommenttina... Saa selventää.Monet roolipelit ottavat läpijuostunakin +50 tuntia, joten näissä mittakaava on vähän eri luokkaa kuin pienemmissä peleissä. 100 tunnin pelistä 10 tuntia on prosentuaalisesti sama asia kuin 10 tunnin pelistä yksi tunti.
Juu, ymmärrän tämänkin mutta silti en itse koe että tämäkään olisi sama asia kuin 10 tunnin tutoriaali tai että hitaan avaamisen aikana ei jo tietäisi että onko peli omaan makuun sopiva teos.Ja itselleni ei ole sama asia, että osuuko JRPG-koukku täydellä voimalla (voi ottaa aikaa) ensimmäisen 10 tunnin aikana tai että hampaat irvessä, itkua vääntäen pelaa 10 tuntia ja vasta sitten luovuttaa. Halusin vain sanoa, että olen samaa mieltä siitä, että yleisesti japanilaisissa roolipeleissä alussa rakennetaan maailmaa ja esitellään pelimekaanikoita useampi tunti - ja näin se vaan on. Usein nämä pelit siis aukeavat "täyteen loistoonsa" hitaasti.
Näinhän se on ja valitettavasti sen vaativa aika monessakin suhteessa on suurin syy että luultavasti moni ei edes anna mahdollisuutta.Genre ei todellakaan ole kaikkien makuun.
Ymmärsitköhän väärin jotain? Tarkoitin sitä että kun joku sanoo että "peli X ei iskenyt" niin joku vastaa että "sitä pitää pelata vähintään 10 tuntia että iskee" niin uskoisin kuitenkin että ihmiset oikeasti osaa sanoa jo muutaman tunnin perusteella että kiinnostaako peli vai ei.No jos kerran niin sanot. Luulin, että kun olen jo 90-luvulta lähtien JRPG-pelejä pelaillut, että olisin jo tämän huomannut, mutta ilmeisesti sitten näin
Olenko ihan hukassa tämän kanssa?
Kyllä isotkin roolipelit on täysin selviä tapauksia jo tunnin tai parin jälkeen, kuten Skyrim, Witcher jne. Ei niissä tarvita 10 tuntia että selviää kiinnostaako pelin pelaaminen vaiko ei, eli "nappaako".
Poikkeuksena tietysti pienen piirin (toim.huom.) japanilainen SoulsBorne ja se sen viimeisin Elden Ring. Sekirossa tosin oli valmis päähahmo.Länsimaiset roolipelit on eri asia ainakin siltä kantilta, että niissä sinä luot tarinan ja elät hahmoa, jonka sinä olet valinnut. Maailma on usein heti alusta saakka avoin.
Japanilaisissa roolipeleissä sinulle annetaan valmiit hahmot ja tarina, joita sinä seuraat. Useimmiten maailma aukeaa hitaammin pienissä osissa.
Poikkeuksena tietysti pienen piirin (toim.huom.) japanilainen SoulsBorne ja se sen viimeisin Elden Ring. Sekirossa tosin oli valmis päähahmo.