Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huttu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Sellainen tarkennus, että takuuhuoltoa Xboxille ei vielä Suomessa ole, joten vielä sitä pakkoa ei ole lain mukaan järjestettävä - vasta sitten kun tuotetta oikeasti myydään Suomessa.

Se ei oikeasti mene tuollai, vaikka Microsoft niin sanookin!
Ja tarkennetaan vielä sekin, ettei Xbox360:lläkään ole takuuhuoltoa Suomessa, vaan nekin hoidetaan Saksassa. Kuitenkin, asioit Suomen Microsoftin kanssa asian hoitamisesta.
Valmistaja ei voi itse päättää mille laitteelle se myöntää takuun ja mille ei, takuu on Euroopassa voimassa lain voimin, ei ole riippuvainen valmistajan päätöksestä! Sillä ei ole merkitystä ostatko tuotteen Saksasta vai Suomesta, voi herranjestas tässähän just on tää koko juttu miksi EU on perustettu! Ei meidän veronmaksajien tarvitse vain maksaa EU:n ylläpitämisestä, voimme myös nauttia sen tuomista eduista! Jos Microsoft ei hoida lakisääteisiä velvollisuuksiaan, se ensin maksaa sakkoja siitä (jättifirmalle jättisakot) ja jos ne eivät tepsi, tulee Euroopanlaajuinen myyntikielto. Se mikä mua tässä eniten ihmetyttää on se että Microsoft ylipäätään yrittää kiemurrella asiasta tajuamatta kuinka suuri imagotappio siitä tulee.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Se ei oikeasti mene tuollai, vaikka Microsoft niin sanookin!
Ja tarkennetaan vielä sekin, ettei Xbox360:lläkään ole takuuhuoltoa Suomessa, vaan nekin hoidetaan Saksassa. Kuitenkin, asioit Suomen Microsoftin kanssa asian hoitamisesta.
Valmistaja ei voi itse päättää mille laitteelle se myöntää takuun ja mille ei, takuu on Euroopassa voimassa lain voimin, ei ole riippuvainen valmistajan päätöksestä! Sillä ei ole merkitystä ostatko tuotteen Saksasta vai Suomesta, voi herranjestas tässähän just on tää koko juttu miksi EU on perustettu!

On mahdollista että käsitykseni on väärä, mutta pitää ymmärtää rajattu merkitys jota tässä esitän. Suomen Microsoftilta ei käsittääkseni voi vaatia takuun kunnioittamista ennen kuin oikeasti myyvät tuotetta Suomessa, tästä on kysymys. Käsittääkseni tässä tapauksessa oikea vastuullinen taho on Amazon.de, joka onkin luvannut hyvittää tuotteen hinnan. Microsoft varmasti on vastuussa tuotteen takuusta, mutta tuskin Suomen Microsoft tai Suomen maahantuoja, jota ei ole vielä.

Ei meidän veronmaksajien tarvitse vain maksaa EU:n ylläpitämisestä, voimme myös nauttia sen tuomista eduista! Jos Microsoft ei hoida lakisääteisiä velvollisuuksiaan, se ensin maksaa sakkoja siitä (jättifirmalle jättisakot) ja jos ne eivät tepsi, tulee Euroopanlaajuinen myyntikielto. Se mikä mua tässä eniten ihmetyttää on se että Microsoft ylipäätään yrittää kiemurrella asiasta tajuamatta kuinka suuri imagotappio siitä tulee.

Tottakai. Kyse oli vain tässä siitä, mitä se laki nyt tarkalleen sanookaan.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Tämähän käsiteltiin jo, iJanne on oikeassa..

Suomen Microsoft tai muu tuleva maahantuoja ei tosiaan varmaan kuvioon vielä kuulu.

Tässä tapauksessa case varmaan menee niin, että Frogger palauttaa tuotteen Saksaan Amazon.de:lle, joka palauttaa sen sitten Microsoftille Saksaan.

Harmaata aluetta tai suurempi kysymysmerkki on, pitäisikö Saksan Xbox-tuen olla valmis tarjoamaan huoltopalveluaan koko EU:n alueelle, myös maihin joissa Xboxia ei vielä myydä. Se on hyvä kysymys.

Toisaalta kun jälleenmyyjä vastaa myös, ja on luvannut kunnioittaa takuuta (palauttaa hinnan), lienee aika vaikea yrittää rakentaa casea Saksan Microsoftia vastaan.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Älä missään nimessä luota siihen mitä Microsoftin edustaja sanoo, jos se sanoma on vastoin EU:n ja Suomen lakeja!
Se täytyy myöntää että Microsoft on menny eteenpäin monessa asiassa, tänä vuonna he ovat maksaneet sakkoja EU:n lakien noudattamattomuudesta vain 561 miljoonaa euroa, kun sakot aikaisempina vuosina on ollu miljardeja. EU:n sisällä on tavaroiden, valuutan ja ihmisten vapaa liikkuvuus. Et ole "syyllinen" harmaatuontiin jos olet ostanut tuotteen Saksasta! Suomen ja EU:n lakien mukaan valmistaja on velvoitettu takuuseen huolimatta siitä onko valmistaja takuuta myöntänyt. Xbox One -tuotteelle valmistaja on Microsoft ja Microsoftilla on takuupalvelua tarjolla myös Suomessa. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan jos Suomen Microsoft kieltäytyy yhteistyöstä! Kannattaa antaa myös juttuvinkki keltaiselle lehdistölle, Microsoftilla on pakko oppia vaikka muutaman miljoonan euron arvoisesta imagotappiosta että tyytyväinen asiakas on paljon parempi kuin tyytymätön asiakas.

Ei ole takuu palvelua Suomessa koska tuotettakaan ei ole! Ei saa keksiä omia sääntöjä!
8)
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Suomen Microsoft tai muu tuleva maahantuoja ei tosiaan varmaan kuvioon vielä kuulu.
Suomen Microsoft on siis Microsoft, ei mikään franchising sopimuksella toimiva firma vaan ihan emoyhtiö itse.

Harmaata aluetta tai suurempi kysymysmerkki on, pitäisikö Saksan Xbox-tuen olla valmis tarjoamaan huoltopalveluaan koko EU:n alueelle, myös maihin joissa Xboxia ei vielä myydä. Se on hyvä kysymys.
Tässähän tää jännä pointti onkin. Tuotteen myymiseksi EU:n alueella pitää noudattaa EU:n lakeja ja sieltä laista löytyy pykälä että valmistaja vastaa tuotteestaan. Tämä on siis todistettua faktaa. Mä haluaisin ihan tosissani kuulla sen perustelun miksi kuluttajan pitäisi asioida vain jonkin tietyn maan Microsoftin kanssa. Mikä olisi Microsoftin perustelu että Xbox360 takuuasiat hoidetaan Suomeen, mutta Xbox One takuuasiat hoidetaan Saksaan/Englantiin ...tai mistä onkaan ostettu. Ajatellaan nyt vaikka Nokian renkaita. Asut Itävallassa ja ostat Hakkapeliitta Black renkaat (vaikka nyt rajan takaa Saksan puolelta ja oletetaan että Nokian renkailla on Itävallassa toimipiste. Toimipiste sanoo että me hoidamme vain Hakkapeliitta Bluen takuuasiat, Hakkapeliitta Black renkaissa joudutte asioimaan Norjaan. Nyt tässä kohtaa voi miettiä mitä on tarkoitettu EU-laissa tavaroiden vapaalla liikkumisella ja valmistajan vastuulla.

Olisi aivan eri asia jos Suomessa ei olisi Microsoftin omaa toimipistettä ja toimintaa, vaan täällä olisi vain jokin virallinen maahantuoja, tyyliin Nordisk film. Nordisk film ei ole vastuussa PS4:sta ennenkuin se on oikeasti tuonut sitä tavaraa Suomeen. Sony on PS4:n valmistaja ja jos olen oikein ymmärtänyt, Sonylla itsellään ei ole Suomessa toimintoja. Joten PS4 tapauksessa ei voi Suomessa asioida suoraan valmistajan kanssa.

I rest my case. Jos haluatte oikeuksianne poljettavan ja suuryhtiön kävelevän ylitsenne, on tietty helpompi nöyrtyä ja sitten ostaa se PS4 tai vaikka PC. On se PS4 mullekin tulossa, mutta kaikki itsea kiinnostavat pelit ovat Xbox Onella, joten aion pitää omista oikeuksistani kiinni, jos tuo loota nyt sattuisi joskus hajoamaan.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Kommentoinpa tähän taas oman kokemuksen muutaman vuoden takaa, joka on täysin vastaava tilanne.

Ostin Saksasta Pioneerin autosoittimen, jota ei Suomessa myyty. Pienen ajan kuluttua radiotaajuudet alkoi katoamaan. Laitoin kysymyksen Pioneerin Suomen maahantuojalle. Vastaus oli, että toimita Saksaan. Kysyin kuluttaja-asiamieheltä ja hänen mielestään Pioneerin pitäisi se hoitaa suomessa. Näiden sähköpostien kanssa uusiksi yhteys Pioneeriin. Tuli vastaus, et vie lähimmälle jälleenmyyjälle, joka oli mulla Expert. He lähettivät koneen huoltoon Saksaan, josta tuli uusi soitin muutaman viikon päästä noudettavaksi samaiselta Expertiltä.

Eli olen itsekin vakaasti sitämieltä, että Microsoft on kyllä vastuussa Onesta myös täällä Suomessa, jos se on euroopasta ostettu.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Ei tämä ole mielipidekysymys..

Olet iplo selittänyt kauhean määrän tekstiä, mutta et missään kohtaan esittänyt selväsanaisesti, että miksi MSFT:llä olisi jokin vastuu Xboxin huollosta Suomessa. Tähän riittäisi ihan muutaman sanan viittaus pohjautuvaan lakiin tai ohjeeseen, nuo runosi Nokian renkaista ja kuluttajan oikeuksista eivät liity aiheeseen.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Kommentoinpa tähän taas oman kokemuksen muutaman vuoden takaa, joka on täysin vastaava tilanne.

Ostin Saksasta Pioneerin autosoittimen, jota ei Suomessa myyty. Pienen ajan kuluttua radiotaajuudet alkoi katoamaan. Laitoin kysymyksen Pioneerin Suomen maahantuojalle. Vastaus oli, että toimita Saksaan. Kysyin kuluttaja-asiamieheltä ja hänen mielestään Pioneerin pitäisi se hoitaa suomessa. Näiden sähköpostien kanssa uusiksi yhteys Pioneeriin. Tuli vastaus, et vie lähimmälle jälleenmyyjälle, joka oli mulla Expert. He lähettivät koneen huoltoon Saksaan, josta tuli uusi soitin muutaman viikon päästä noudettavaksi samaiselta Expertiltä.

Eli olen itsekin vakaasti sitämieltä, että Microsoft on kyllä vastuussa Onesta myös täällä Suomessa, jos se on euroopasta ostettu.

Tämä tarina kieltämättä puoltaisi sitä, että Microsoftia voisi yrittää vaatia hoitamaan Xbox Onen huollon Suomesta jo nyt.

Kuitenkin, kuluttaja-asiamiehellä itsellään on ollut aiempaa ohjeistusta jossa tuotteen myynnillä/maahantuonnilla Suomessa on ollut merkitystä - samoin ensimyyjän vastuulla uutena viallisesta tuotteesta (tässä tapauksessa Saksassa).

Joka tapauksessa minusta on kiistatonta, että kun Xbox Onen myynti Suomessa alkaa, ainakaan sitten eivät voi enää kieltäytyä hoitamasta asiaa myöskään Suomen maahantuojan verkostossa.

Pitäisi varmaan lukea kilpailu- ja kuluttajansuojalait, että saisi pysyvää selvyyttä. Jos edes sittenkään. :)
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Tämä tarina kieltämättä puoltaisi sitä, että Microsoftia voisi yrittää vaatia hoitamaan Xbox Onen huollon Suomesta jo nyt.

Kuitenkin, kuluttaja-asiamiehellä itsellään on ollut aiempaa ohjeistusta jossa tuotteen myynnillä/maahantuonnilla Suomessa on ollut merkitystä - samoin ensimyyjän vastuulla uutena viallisesta tuotteesta (tässä tapauksessa Saksassa).

Joka tapauksessa minusta on kiistatonta, että kun Xbox Onen myynti Suomessa alkaa, ainakaan sitten eivät voi enää kieltäytyä hoitamasta asiaa myöskään Suomen maahantuojan verkostossa.

Pitäisi varmaan lukea kilpailu- ja kuluttajansuojalait, että saisi pysyvää selvyyttä. Jos edes sittenkään. :)

Ja eikö se ole ennenkin ollut jonkin kuriiri firman touhuja lähettää Saksaan tai jonnekkin maailman ääriin jo 360 korjauksissakin. Eli melko samaa kuka sen loppupeleissä junailee ja antaa lähetys koodit.
Suomesta tuota palvelua ei ennen julkaisua saa!
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Suomen Microsoft on siis Microsoft, ei mikään franchising sopimuksella toimiva firma vaan ihan emoyhtiö itse.

Kyllä Suomen Microsoft on ihan erillinen osakeyhtiö. Se on sitten toinen asia voiko yhtiön emoyhtiötä vetää vastuuseen ja millä suoruudella. Varmaa on, että Microsoft Oy ei ole valmistanut yhtäkään Xbox Onea.

Tässähän tää jännä pointti onkin. Tuotteen myymiseksi EU:n alueella pitää noudattaa EU:n lakeja ja sieltä laista löytyy pykälä että valmistaja vastaa tuotteestaan. Tämä on siis todistettua faktaa.

Tottakai vastaa. Ja myyjä vastaa viallisena myydystä tuotteesta. Kukaan ei ole kiistänyt etteikö Suomeen EU:sta myytyä viallista Xbox Onea pitäisi hoitaa kuntoon, takuuta ei voi evätä eikä vastuuta välttää. Kysymys oli, pitääkö Suomen Microsoftin hoitaa se kuntoon, vai voiko kuluttajan edellyttää palauttavan sen esim. myyjälle kuntoon hoidettavaksi (tai rahojen palauttamiseksi). Tässä tapauksessahan myyjän vastuu viallisena myydystä tuotteesta täyttyy ja Amazon.de on luvannut asian hoitaa. Kolmantena kysymyksenä sitten tuo, mikä on Saksan Xbox-tuen velvollisuus suorittaa ulkomaanpostituksia.

Voi olla, kuten sanoin, että tässäkin tapauksessa Suomen tai Saksan Microsoftilla olisi vastuu hoitaa asia - keskustelua kuitenkin veisi tästä enemmän eteenpäin lähteet, kuin saman jankuttaminen.

I rest my case. Jos haluatte oikeuksianne poljettavan ja suuryhtiön kävelevän ylitsenne, on tietty helpompi nöyrtyä ja sitten ostaa se PS4 tai vaikka PC. On se PS4 mullekin tulossa, mutta kaikki itsea kiinnostavat pelit ovat Xbox Onella, joten aion pitää omista oikeuksistani kiinni, jos tuo loota nyt sattuisi joskus hajoamaan.

Ei tarvitse alentuvaksi ryhtyä. Kukaan ei ole ehdottanut etteikö oikeuksista kannattaisi pitää kiinni - päinvastoinhan keskustelu lähti siitä, että ei pidä uskoa mitä Microsoftin tukihenkilö pehmoisissaan puhuu. Mutta keskustelun kannalta paras olisi osoittaa meille lähde, joka yksiselitteisesti avaa tämän problematiikan.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Esim. täällä:

"Myyjä vastaa virheestä, joka on tavarassa sen luovutushetkellä. Kun virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutushetkestä... Tällöin oletetaan, että virhe on ollut tavarassa jo luovutushetkellä"

http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/kuluttajan-oikeudet-virhetilanteessa/

"Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa."

http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/takuu/

Sama teksti maahantuoja-vaatimuksesta on esiintynyt myös suomen kuluttaja-asianmiehen materiaaleissa.

Se on sitten toinen asia voisiko Verkkokauppa.comia maahantuojana vaatia vastuuseen. :)

Sitten on:

"Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa."

Mitä tarkoittaa "pääsääntöisesti", entäpä "samoin edellytyksin"? Onko mitattu ennakkotapauksessa tms. voiko "samoin edellytyksin" -vaatimukseen kuulua, että takuuhuolto postittaa tuoteen vaan myyntimaan sisällä?

Tässä on minusta oikeastaan kolme kimuranttia asiaa:

- Onko Suomen Microsoft Oy luettava valmistajaksi, entäpä maahantuojaksi vaikka Xbox Onea ei vielä tuoda maahan? Onko maaorginisaatioiden vastuusta ennakkotapauksia, peräti oikeudesta saakka tms.?
- Onko myyjän ensisijainen vastuu ylittävä tekijä, Amazon.de hoitaa joten voiko vaatia valmistajaa hoitamaan? Vai onko valmistajalla oikeus kehoittaa hoitamaan asia myyjän kanssa, jos myyjä on pystyssä/suostuvainen?
- Onko Saksan Microsoft-tuella velvollisuus tarjota takuupostituksia myös Suomeen? Vai täyttyvätkö "samat edellytykset" jos vaatimuksena on postitus myyntimaan sisällä (normaalisti menisi jälleenmyyjän kautta)?

Vastaus kaikkiin voi olla kyllä tai ei erikseen - ja kaikki voivat olla jopa juridisesti epäselviä.

Kiistatonta minusta on, että kun Xbox Onea aletaan tuoda Suomeen, sen maahantuojaverkostolla on velvollisuus huolehtia sen korjauksista myös muualta EU-alueelta ostettujen tuotteiden osalta.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Se on sitten toinen asia voisiko Verkkokauppa.comia maahantuojana vaatia vastuuseen.
Joko Verkkokauppa.com on tuonut noita Suomeen? Periaatteessahan mikä tahansa noita kaupallisesti maahantuonut taho voitaisiin vaatia huolehtimaan yksityisten ulkomailta tilaamista tuotteista.

Suomen Microsoft niitä ei kuitenkaan ole tänne tuonut. Tässä muuten Microsoft Oy:n yrityskortti, jos haluaa ottaa yhteyttä esim. tästä epäselvästä tilanteesta:
http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/microsoft+oy/08974643

Microsoft Oy:hän on Espoossa pääkonttoriaan pitävä vuonna 1992 perustettu yhtiö, jonka toimitusjohtaja on Ari Rahkonen, henkilöstömäärä 237 ja vuoden 2012 liikevaihto n. 72M€. Microsoft Oy:n toimialakuvaus on seuraavanlainen: "Bolagets ändamål är att utveckla, producera, importera, exportera, marknadsföra och idka försäljnings och annan affärsverksamhet med ADB-mjukvaruprodukter samt därtill hörande ADB-hårdvaruprodukter. Bolaget idkar även service, skolning och teknisk assistans visavi dessa produkter."

Xbox Onea Microsoft Oy ei kuitenkaan valmista, eikä se ole niitä toistaiseksi tuonut maahan.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Joko Verkkokauppa.com on tuonut noita Suomeen? Periaatteessahan mikä tahansa noita kaupallisesti maahantuonut taho voitaisiin vaatia huolehtimaan yksityisten ulkomailta tilaamista tuotteista.

Suomen Microsoft niitä ei kuitenkaan ole tänne tuonut. Tässä muuten Microsoft Oy:n yrityskortti, jos haluaa ottaa yhteyttä esim. tästä epäselvästä tilanteesta:

...

Xbox Onea Microsoft Oy ei kuitenkaan valmista, eikä se ole niitä toistaiseksi tuonut maahan.

Tarkoitin tietenkin vasta jos/kun Verkkokauppa olisi tuonut niitä Suomeen. Ohjaimia ainakin on tuonut.

Jep, hyvä kysymys myös on lasketaanko epävirallinen maahantuoja vastuulliseksi muusta kuin omasta tuonnistaan. Perinteisesti kaiketi ei ole laskettu, mutta perustuuko se (väärään?) käytäntöön vai (oikeisiin) säädöksiin, sitä en tiedä.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Ainakin Suomen kuluttajasuojalaki antaa ymmärtää että myyjän vastuu on ensisijainen ja "muun tahon" (valmistaja) vastuu tulee vasta mikäli myyjän vastuu jää täyttämättä, 22 §:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Tuotavastuulaki on sitten toinen, mutta kuluttajansuojalaki antaisi ymmärtää että siihen vastuuseen vetoaa ensisijaisesti myyjä valmistajalle - kuluttaja vain jos myyjä ei huolehdi velvoitteistaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900694
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Ei tämä ole mielipidekysymys..

Olet iplo selittänyt kauhean määrän tekstiä, mutta et missään kohtaan esittänyt selväsanaisesti, että miksi MSFT:llä olisi jokin vastuu Xboxin huollosta Suomessa. Tähän riittäisi ihan muutaman sanan viittaus pohjautuvaan lakiin tai ohjeeseen, nuo runosi Nokian renkaista ja kuluttajan oikeuksista eivät liity aiheeseen.
Linkit lakipykäliin olen esittänyt jo aiemmin tässä ketjussa (saattoi olla myös Xbox Hype -ketju).
Kyllä Suomen Microsoft on ihan erillinen osakeyhtiö. Se on sitten toinen asia voiko yhtiön emoyhtiötä vetää vastuuseen ja millä suoruudella. Varmaa on, että Microsoft Oy ei ole valmistanut yhtäkään Xbox Onea.
Microsoft Oy on 100% Microsoftin omistama yritys. Verotuskäytännöllisesti on käytännöllisempää perustaa Suomeen oma yritys. Vrt Nokian tehdas Intiassa on Nokian 100% omistama yritys, vaikkei sen nimi ole Nokia OYJ.
Voi olla, kuten sanoin, että tässäkin tapauksessa Suomen tai Saksan Microsoftilla olisi vastuu hoitaa asia - keskustelua kuitenkin veisi tästä enemmän eteenpäin lähteet, kuin saman jankuttaminen.
Näin on ja haluaisinkin nähdä lakitekstiä joka kumoaisi mun esittämät lakitekstit. Viittaukset kuluttajaviranomaisen kannanottoihin on sama kuin sanoisi "yksi tuttu poliisi sanoi". Jos laissa sanotaan asia selvästi, kuluttajaviranomaisen eriävä kanta on väärin.
"Myyjä vastaa virheestä, joka on tavarassa sen luovutushetkellä. Kun virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutushetkestä... Tällöin oletetaan, että virhe on ollut tavarassa jo luovutushetkellä"
http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/kuluttajan-oikeudet-virhetilanteessa/
Tuossa hyvä esimerkki siitä miten kuluttajaviranomaisen lausunnot ovat ristiriidassa lain kanssa. EU-laissa mainitaan lakisääteiseksi takuuajaksi 2 vuotta, Suomen laissa mitään numeraalia ei ole mainittu, sillä monissa tuotteissa on pitempi oletettu käyttöaika!
"Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa."
http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/takuu/
Sama teksti maahantuoja-vaatimuksesta on esiintynyt myös suomen kuluttaja-asianmiehen materiaaleissa.
Tässäkin kuluttajaviranomainen on aivan harhateillä. EU-laissa (ja Suomen laissa) sanotaan aivan selvästi että valmistajalla on AINA tehdastakuu. Se on lakisääteinen, ei vapaaehtoinen!

"Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa."
Mitä tarkoittaa "pääsääntöisesti", entäpä "samoin edellytyksin"? Onko mitattu ennakkotapauksessa tms. voiko "samoin edellytyksin" -vaatimukseen kuulua, että takuuhuolto postittaa tuoteen vaan myyntimaan sisällä?
Jep, tämäkin oli niissä linkeissä todistettu, jotka aiemmin laitoin. Pääsääntöisesti -sana on siellä siksi, että jokaisen maan laissa ei (vielä?) ole mainintaa valmistajan vastuusta, mutta Suomen laissa on! Yksi maa muuten jossa kyseistä mainintaa ei taida olla (lähteeni tähän ei ollut Saksan laki, vaan se mainittiin esimerkkinä jollakin sivustolla) on Saksa.
Samoin edellytyksin on viittaus tavaroiden vapaaseen liikkumiseen EU:n talousalueen sisällä.


Suomen Microsoft niitä ei kuitenkaan ole tänne tuonut. Tässä muuten Microsoft Oy:n yrityskortti, jos haluaa ottaa yhteyttä esim. tästä epäselvästä tilanteesta:
http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/microsoft+oy/08974643

Microsoft Oy:hän on Espoossa pääkonttoriaan pitävä vuonna 1992 perustettu yhtiö, jonka toimitusjohtaja on Ari Rahkonen, henkilöstömäärä 237 ja vuoden 2012 liikevaihto n. 72M€. Microsoft Oy:n toimialakuvaus on seuraavanlainen: "Bolagets ändamål är att utveckla, producera, importera, exportera, marknadsföra och idka försäljnings och annan affärsverksamhet med ADB-mjukvaruprodukter samt därtill hörande ADB-hårdvaruprodukter. Bolaget idkar även service, skolning och teknisk assistans visavi dessa produkter."

Xbox Onea Microsoft Oy ei kuitenkaan valmista, eikä se ole niitä toistaiseksi tuonut maahan.
Microsoft Oy on sama kuin Microsoft. Se ei ole pelkästään Microsoftin 100% omistama paikallinen yritys vaan myös Microsoftin paikallinen etujen valvoja ja tuotteiden myyjä. Jos tuohon erilaista tietoa, anna se toki meille muillekin. Missään en ole nähnyt viitettä siihen että kyseessä olisi jokin franchising sopimuksella toimiva erillinen yritys.
Ainakin Suomen kuluttajasuojalaki antaa ymmärtää että myyjän vastuu on ensisijainen ja "muun tahon" (valmistaja) vastuu tulee vasta mikäli myyjän vastuu jää täyttämättä, 22 §:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Tuotavastuulaki on sitten toinen, mutta kuluttajansuojalaki antaisi ymmärtää että siihen vastuuseen vetoaa ensisijaisesti myyjä valmistajalle - kuluttaja vain jos myyjä ei huolehdi velvoitteistaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900694
Tuo on tietysti kimurantti kysymys, johon en itsekään löytänyt täysin selvää vastausta. On erikoista että toisaalla valmistajan vastuu mainitaan tärkeimpänä ja toisaalla vasta toissijaisena. Todennäköistä kuitenkin on, että kun tuo 22§ on vuodelta 1994, sen sanamuoto on jo vanhentunut. Sen jälkeen valmistajan vastuuta on nostettu kokoajan tärkeämmäksi. Jopa niin, että monilla Kiinalaisilla yrityksillä on vaikeuksia tuoda tuotteitaan Eurooppaan myyntiin. Yksi asiaa korostava tekijä on CE-merkintä. Vaikka tuo onkin hyvin humoristisesti vielä aika valvomatonta aluetta, CE-merkintä tarkoittaa sitä että valmistaja (huom! ei jälleenmyyjä eikä maahantuoja) takaa tuotteen täyttävän EU:n sille laatimat vaatimukset. Nykyäänhän valmistaja voi lätkäistä tuon CE-merkin tuotteeseensa ihan oma-aloitteisesti. Ilman tuota merkintää monia tuotteita ei saa Euroopassa myydä. Mutta tuo merkintä siis tarkoittaa vain sitä että valmistaja takaa että tuote täyttää vaatimukset ja vasta jälkeenpäin tutkitaan että oliko se oikeasti vaatimukset täyttävä.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Olet esittänyt kaikenlaista, mutta et mitään mikä osoittaisi, että et ole aivan pihalla asian kanssa. Edelleenkin, kysymys lie siitä onko valmistajalla tai maahantuojalla Suomessa vastuu korjata muualta EU-alueelta ostettu Xbox, kun tuotteella ei ole myyjiä tai maahantuojaa Suomessa. Tähän en ole nähnyt mitään mikä viittaisi että näin on, sen sijaan huomattavan paljon päinvastaista tekstiä.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Olet esittänyt kaikenlaista, mutta et mitään mikä osoittaisi, että et ole aivan pihalla asian kanssa. Edelleenkin, kysymys lie siitä onko valmistajalla tai maahantuojalla Suomessa vastuu korjata muualta EU-alueelta ostettu Xbox, kun tuotteella ei ole myyjiä tai maahantuojaa Suomessa. Tähän en ole nähnyt mitään mikä viittaisi että näin on, sen sijaan huomattavan paljon päinvastaista tekstiä.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/virhe/
"Ostajalla on oikeus vedota lakisääteiseen virhevastuuseen riippumatta siitä, onko tuotteelle annettu takuuta tai onko takuuaika jo päättynyt. Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa.
Ostaja voi takuuajan päättymisen jälkeenkin vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."
-> Virhevastuu ei tarkoita vain sitä että tuote aiheuttaa menetyksiä muulle omaisuudelle!

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/1de8011a-dd26-489c-a072-4d838ae79d53.aspx
"Takuu voimassa koko EU-alueella
EU:n kilpailulainsäädännön mukaan lähtökohtana on, että valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on siten oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan."

-> EU-laissa (olit kommentoinut antamaani linkkiin EU-lakiin, joten olet nähnyt sen lakitekstin) mainitaan että valmistajalla on virhevastuu riippumatta siitä onko valmistaja antanut tehdastakuun. Valmistaja on Microsoft, jota Suomessa edustaa Microsoft OY. On totta että tuossa kuluttajaviraston tekstissä mainitaan "ja maahantuoja Suomessa", mutta mistään tuommoista vaatimusta en löytänyt Suomen tai EU:n laista. Jos sellainen pykälä usean tunnin etsimisestä huolimatta jostain löytyy, tarkoittaa se sitä että Microsoft OY on velvoitettu hoitamaan takuuasiat heti kun tuo Onea Suomeen.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Tiedän mikä virhevastuu on. Tuo viittaus minkä sanoin aikaisemmin laittamaasi linkkiin oli aivan oikea, koska silloin puhuit Tuotevastuulaista. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Virhevastuu on aivan eri asia, ja olen siitä aivan sama mieltä. Virhevastuu takaa kuluttajalle myyjään nähden oikeuksia tilanteessa, jossa tuotteeseen tulee virhe tai se osoittautuu virheelliseksi. Tämä voi itseasiassa olla pidempikin kuin kaksi vuotta.

Tämä ei kuitenkaan edelleenkään vastaa kysymykseen miksi Microsoftilla olisi vastuu Xboxien huollosta Suomessa.

Toinen pointtisi. Itse lainaamasi teksti kertoo miksi Microsoftila ei ole vastuuta Suomessa. Boldaan vielä tarkennukseksi:

""Takuu voimassa koko EU-alueella
EU:n kilpailulainsäädännön mukaan lähtökohtana on, että valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on siten oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan.""


Oma lähteesi kertoo selvästi, että valmistajalla tai maahantuojalla on vastuu antaa tukea maassa vain jos tuotetta markkinoidaan siellä. Suomen Kuluttajansuojalaki tai EU-laki ei kerro missään, että valmistajalla olisi lain määrämä tehdastakuu kaikkialla EU:n alueella riippumatta siitä onko tavaralla myyntiä tai virallista edustusta ko. maassa.
 
Vastaus: Xbox One -hankintaketju (hintatiedot yms.)

Kyllä, virhevastuun kesto on toki pidempään kuin kuusi kuukautta - sitä en yrittänyt sitaatilla väittää. Kunhan esitin, että myyjän kannalta ensimmäistä kuutta kuukautta pidetään automaattisesti "viallisena myytynä", mikä tarkoittaisi tässä tapauksessa että Amazon.de todennäköisesti on ainakin tuon piirissä ykkösvastuussa kunnes Xbox One -maahantuonti Suomessakin alkaa arviolta puolen vuoden sisään. Oli siis mielenkiintoinen kysymys voiko paikallista valmistajan edustajaa pakottaa hoitamaan korjaus, jos maahantuontia ei ole ja myyjäliike Saksassa suostuu hoitamaan asian ja Amazonin tuntien maksamaan jopa postikulut. Tuntuisi siltä, että vaatimusta valmistajalle voi olla vaikea esittää, jos myyjä on edelleen ensisijaisessa vastuussa. Mutta en toki varmuudella osaa sanoa onko myyjän vastuu ensisijainen, kunhan pohdiskelen lukemaani.

Toinen on sitten tämä "jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa" ja "valmistajan yhdessä jäsenmaassa myöntämän takuun on oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa" sekä miten sitä pitää tulkita. Voiko vaatia huoltoa Suomessa vielä, kun maahantuontia ei vielä ole - kun maahantuonti alkaa, sitten aivan varmasti voi vaatia ja pitääkin vaatia, siitä ei ole ollut epäselvyyttä paitsi Froggerin saamassa tuen kommentissa (joka selvästi oli väärää infoa). Ja toisaalta jos valmistaja on myöntänyt takuun saksalaisille osoitteille/myyntimaan osoitteille, voiko valmistajalta vaatia postituksia minne tahansa EU:n alueelle, jos maahantuontia ei ole ja jos vieläpä paikallinen myyjä olisi valmis kantamaan oman vastuunsa. Eipä ihan heti tullut minullakaan lakiteksteistä tai kuluttajansuojaohjeista tyhjentävää vastausta, siksi olen pitänyt näitä asioita pohdinnassa.

Lopuksi en pitäisi myöskään täysin itsestään selvänä että 100%:kaan omistettu tytäryhtiö maassa vielä automaattisesti menisi valmistajasta (jos se on erillinen juridinen olio kuten osakeyhtiö), etenkin jos sen toiminta selkeästi on maahantuontia - ja kyseinen tytär ei edes tuo a.o. tuotetta maahan. Jätän asiaan epävarmuuden, koska ainakaan minusta ei ole huutelemaan miten asiasta on oikeudessa päätetty tai miten teksteissä tarkalleen lukee. Monestihan näitä ei edes tiedeä ennen kuin ennakkotapausten kautta.
 
Ylös Bottom