Vastaus: Xbox One [Hype]
Tämähän on reilua toimintaa microsoftilta. Elokuussa jaeltin auliisti infoa täälläkin killin toimesta importtauksesta mutta tämä pikku yksityiskohta taisi unohtua.
On tietysti aivan pikkuisen mahdollista että joku olisi harkinnut ennakkotilaustaan uudestaan jos tämä olisi kerrottu enen lanseerausta. Toivotaan nyt sitten ettei niitä levykelkkavikoja amazonin boxeissa ole...ja että Ranskan amazonilla englanti taipuu.
Mun mielestä tämähän on ihan maalaisjärjellä ajateltuna ihan selvä juttu. En itse ainakaan oleta, että jos ostan tuotteen ulkomailta, oli se sitten Kiinan peräkylästä, USA:sta taikka Lontoon keskustasta, että mahdolliset tuotteen takuuasiat pystyisi hoitamaan täällä Suomessa. Sähköpostia vaan, että nyt ei toimi ja paketti postiin. Laillisesta osuudesta joku jo mainitsi, niistä en ole itse niin perillä sitten mitä lait tai direktiivit oikeasti sanoo!
Sehän on tässä vaiheessa ollut jo erittäin hyvää palvelua, että Microsoftin suunnalta on edes kuulunut mitään liittyen importtaukseen. Olisivat voineet vain sanoa, että "ei tietoa, tuote tulee myyntiin Suomessa vasta 2014."
Itsekin aikoinaan tilasin Rock Bandin UK:sta kun ei ollut muualla Euroopassa vielä julkaistu. Joutusin pistää koko soitin setin heille takaisin päin kun puuttui osia paketista. Ei mulle tullut mieleenkään mennä mihinkään kauppaan, että ei tää toimi. 1. Koko pakettia ei edes myyty Suomessa. 2. EA olisi varmaan vaan sanonut, että ota yhteyttä jälleenmyyjään.
Xbox Onen tapauksessa sama, koko pakettia ei myydä edes Suomessa. Kyllä, Microsoftilla on konttori Suomessa mutta mainitsen siitä lähtien myöhemmin.
Haluaisin myös muistuttaa, että Xbox 360 huolto/takuu toimii vähän eri tavalla mitä esim. Playstation 3:n. Viallinen/hajonnut PS3 tuotiin kauppaan takaisin ja kauppa hoitaa lähettämisen korjaukseen/maahantuojalle jne. Xboxin tapauksessa asiakas on suoraan yhteydessä MS asiakaspalveluun, mikä on myös Suomessa! Itse olen parikin kertaa joutunut soittamaan Xboxin tukeen ja aina ovat hyvin ymmärtäneet asian. Se nyt vain sattuu olemaan ulkoistettu ja he vain sattuvat olemaan virolaisia. Turha siitä on ottaa hernettä nenää jos virolainen ei ihan heti ymmärrä lausetta: "Miu perkelee boksi ei nyö oikkkee tunnu skudaavan." (okei, eh vähän liioiteltu). Se on vähä sama jos sanoisin, että ei Suomessa ole suomalaisia julkisia kulkuvälineitä ollenkaan, koska kuskit ovat maahanmuuttajia! (Vrt. Ei Suomessa ole MS:n asiakaspalvelua koska vastaajat ovat virolaisia.) Jatkuu tuosta takuuhommasta nyt, asiakas siis sopii huollosta puhelimessa ja konsoli tullaan noutamaan kotiovelta! Se toimitetaan huoltoon, Saksassa taisi olla viimeks ainakin huoltokeskus. Sieltä sitten takaisin asiakkaalle.
Tässä tapauksessa täytyy siis muistaa, että MS:llä on mitä luultavammin sopimukset puhelintuen toteuttavan firman kanssa ja logistiikka firman eli UPS:n kanssa. Sopimukset kattaa tietyn määrän ja tuotteet mitä käsitellään. En edes usko, että MS:n Xbox Suomen asiakaspalvelu (anteeks, virolaiset) on vielä edes saanut koulutusta Xbox Oneen liittyvissä asioissa.
Sen takia onkin rehtiä, että Suomen Microsoftin Xbox tiimi haluaa auttaa parhaansa mukaan, mutta luultavammin yllä olevien syiden takia he eivät kauheasti pysty enempää auttamaan. Ohjaamaan oikeaan suuntaan jos ei muuta. Mutta odotan mielenkiinnolla sitä mitä sitten sieltä Ranskasta tai Saksasta vastattaisiin, jos teille joillekin tulee nyt importatun koneen kanssa ongelma?
EDIT: lisäys laki-asioista ja muokkaukset.