Nyt on Audeze Penrose X:t ollut käytössä vajaan kuukauden päivät ja ajattelin kirjoitella kokemuksia. Mietin tuossa aiemmin vaihtoa noihin Xboxin omiin kuulokkeisiin, koska ois pelituolin hankinta tässä ajankohtainen ja vaihtamalla olisin saanut 200e lisää sen budjettiin. Yllätyin myös nuista Xboxin kuulokkeiden laadusta ja käytän niitä vertailukohtana jossain kohdissa tekstiä. Päätin kuitenkin nämä Audezet pitää ja lykätä hieman tota tuolin hankintaa, kun sain käytetyn työtuolin nyt pahimpaan hätään ja koska uskoisin ikävöiväni näiden äänenlaatua.
Kyseessä on siis kalliit luurit, siitä ei mihinkään pääse. Suurelta osin lunastavat hintansa, mutta jotain pieniä miinuksiakin löytyy.
Build quality
Laatuvaikutelma ulkoisesti on ihan hyvä. Kuulokkeet eivät natise ja näyttävät ihan hyviltä. En ole ton vihreän lisäämisen fani, kun sitä on lähes joka kuulokkeissa, jotka suunnattu boxille. Pleikkarille suunnatuissa sinistä. Haluaisin näiden kohtien olevan mustat/harmaat tai jotain hieman hillitympää. Eipä se kotona mitään haittaa tietenkään, mutta näitä pystyy käyttämään myös bluetoothin avulla, joten julkisilla paikoilla kokomusta tms. ois parempi. Olisin toivonut ehkä metallia tai jotain vielä premiumimman oloista, kuten vaikka Lucidsound LS50X, jotka about saman hintaluokan kuulokkeet.
Ääni
Äänenlaadun puolestahan nämä sitten loistaa. Planaarimagneettielementit antavat tosi hienosti erottelevan äänen verrattuna aiempiin kuulokkeisiini. Aivan jäätävän hyvän oikeastaan! Olisin uskonut tätä kaipaavani, jos olisin vaihtanut Xboxin luureihin. Bassotoisto on todella hillitty verrattuna moniin kuulokkeisiin ja tää oli ehkä vähän pettymys itelleni. Oon tottunut ylikorostettuun bassoon (pelikuulokkeissa yleensä näin) ja näistä ei oikeen sellaista saa. Bassoa kyllä on vahvasti silloin kun ns. pitää ja se on syvä sekä napakka. Mutta välillä kaipaisin enemmän. Tottumiskysymyshän tämä myös on ja oon ymmärtänyt, että hifi-kuulokkeissa ei korostunutta bassoa yleensä olekaan, koska se voi peittää keski- ja korkeita ääniä alleen. Oon säätänyt Dolby Atmoksesta matalia taajuuksia kovemmalle sekä myös Audezen omasta sovelluksesta ladannut "warm"-presetin noille. Veikkaisin että totun tähän hillitympään bassoon ja tuun arvostamaan sitä, ettei se peitä muita ääniä alleen. On ollut myös useita hetkiä, kun basso on aiheuttanut wow-fiiliksen. Pelikuulokkeissa on yleensä "booming" -basso, joka hukuttaa muut äänet alleen ja oon ilmeisesti liian tottunut siihen.
Xboxin Wireless omasi paljon korostuneemman booming-basson, jota pystyi säätämään vielä kovemmaksi, mutta muut äänet niissä hävis näille Audezeille 6-0, joka nyt täysin selvää hintaero huomioon ottaen.
Kaikenkaikkiaan oon äänenlaatuun enemmän kuin tyytyväinen ja tuo basso on todella hyvä silloin kun sitä äänilähteen puolesta pitää olla.
Langaton yhteys / käytettävyys
Audeze HQ, jonka saa tietokoneelle ja puhelimeen ladattua, on ihan kätevä. Sieltä saa tosiaan eq:ta säädettyä sekä mm. Peliäänten ja chat-äänten suhdetta. Myös sidetonen saa päälle tai pois sieltä, jonka koen olevan tosi hyödyllinen ominaisuus. Sen avulla kuulet siis oman äänen reaaliaikaisesti, jolloin ei tuu huudettua. Naapurit kiittää. Eq:lla en saanut tota edellä mainittua bassoa lisättyä ilman, että koko ääni menee jotenkin "etäisen" kuuloiseksi. Dolby Atmoksen kanssa onnistuu paljon paremmin.
Kuulokkeet yhdistyy donglen avulla ja yhteys on minulla ollut hyvä, mutta ei kovin pitkälle kantava. 6-7 metriä näyttäis olevan kantama. Yhteys ei katkeile ja plussaa siitä, että voin yhdistää nämä samaan bluetoothilla toiseen laitteeseen ja vastata vaikka puheluun tai säätää asetuksia puhelinsovelluksen avulla. Seurueessa ollessa jos puhelu tulee, täytyy silti käydä manuaalisesti mutettamassa mikki seurueesta, jottei muut kuule mitä puhun puhelimeen.
Kuulokkeiden L-puolella on 3,5mm portti, USB-C -portti, irrotettavan mikrofonin paikka, monitoiminappi (bluetooth-/aux-moodi), mikrofonin mute-kytkin ja kaksi pientä rullaa äänen voimakkuudelle. Toisesta säädetään peliääniä ja toisesta mikrofonin lähdön voimakkuutta. Painamalla tätä jälkimmäistä rullaa ja sitten pyörittämällä, pitäisi pystyä säätämään chat-ääniä, mutta se ei ainakaan toimi mulla. Siitä pieni miinus. Täytyy siis kännykkäsovelluksella säätää peli- ja chat-äänten suhdetta, joka onneksi toimii hyvin. Xboxin omissa luureissa nuo säätelyt on paljon kätevämmin tehty ja kaipaisin näihinkin yhtä helppoa toimintoa. Hassua myös, että kaikki on vasemmalla puolella.
Mikrofoni
Mikrofoni on laadultaan hyvä ja tuo sidetone on loistava ominaisuus. Se vaimentaa muita ääniä melko hyvin (-20db pitäis tietojen mukaan olla). Joustavuuden takia sitä voi taivutella eri asentoihin.Irrottamisesta myös suuri plussa. Xboxin luureissa auto-mute on mahtava ominaisuus, jota toivoisin näihinkin.
Käyttömukavuus / comfort
Päässä nämä on ihan mukavat, mutta Xboxin omat olivat vielä mukavammat. Mulla on melko pieni pää (57-58cm) ja isomman pään omaavilla nämä vois painaa vähän ikävästi. Näin oon lukenut. Nämä saattaa myös kesällä / kuumassa huoneessa vähän hiostaa pitkissä sessioissa, joka on tosin yleistä suljetuissa kuulokkeissa. Omaan käyttöön silti ihan hyvät mukavuuden puolesta.
Akku
Akun kestoksi ilmoitetaan 15h, mutta ei kyllä kestä kuin 10h-12h omassa käytössä, kun on molemmat wireless ja bluetooth käytössä. Se on ollut vähän pettymys. Täytyy muistaa laittaa lataukseen aina yöksi. USB-C lataa kyllä kohtuu nopeasti, siitä plussaa.
Yhteenvetoa
Aiemmin mulla oli käytössä Turtle Beach Elite 800X, jotka oli ostohetkellä saman hintaiset (tais olla muutaman kympin kalliimmatkin) ja Penroset hakkaa nuo mennen tullen. Parhaat kuulokkeet nämä on mitä mulla on ollut ja äänenlaatu on jotain ylivoimaista muihin pelikuulokkeisiin verrattuna. Pientä miinusta annan käytettävyydestä ja siitä etten voi chat-ääniä säätää suoraan luureista, tai siis se ei toimi. Onneksi kännykkäsovellus toimii hienosti. Lyhyehkö kantomatka voi olla joillekin miinus, vaikka omaan käyttöön (40 neliön yksiö) tarpeeksi. Basso on muhkea silloin kun sitä on, mutta välillä kaipaisin "bassopäänä" enemmän. Akkukesto on myös heikompi kuin monissa headseteissä.
En silti usko, että kokonaispakettina näitä tällä hetkellä päihittää muut headsetit. Lucidsound LS50X voisi mennä lähelle, mutta niissä kuulemma huono mikrofoni, eikä mitään Appia tai ohjelmaa säätöjuttuihin, sekä niitä ei saa Suomesta ollenkaan.
Arvosana 4/5
Kyllä näitä suositella voi, jos parhaat kuulokkeet on etsinnässä hinnasta piittaamatta.