Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox-pelikuulokkeet & keskustelua audiocodeceista [Dolby Atmos, DTS X jne.]

Vertailun vuoksi tietokoneella on käytössä DT770 + Modmic -yhdistelmä Sennheiserin GSX1000 DAC:lla ja Schiit Magni 3 -kuulokevahvarilla, hintaa tälle tuleekin lähemmäs 500 euroa, mutta on joka sentin väärti. Näitä halpiskamppeita testatessa onkin ollut hienoa nähdä, kuinka saat aina vaan parempaa laatua vähemmällä rahalla kilpailun ansiosta. Tästä huolimatta kuilu laitteiden välillä on melkoinen, kun näitä "ääripäitä" vertaa toisiinsa.
Sullahan ihan pätevä setti. :D Oon tosta DT770 lukenut kans paljon hyvää. Itelleni vaan tuo langattomuus on tosiaan iso asia kun tulee monesti vaikka kokkailtua tossa samalla kun pyörii Youtubesta joku video. Kusella kun käy, voi pitää luurit päässä ja pitää chatin käynnissä jne. Parempaa ääntähän piuhalla saa samaan hintaan, siitä en ala väittelemään.

Saman oon huomannut, että laatu parantunut halvemmissa luureissa paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Sullahan ihan pätevä setti. :D Oon tosta DT770 lukenut kans paljon hyvää. Itelleni vaan tuo langattomuus on tosiaan iso asia kun tulee monesti vaikka kokkailtua tossa samalla kun pyörii Youtubesta joku video. Kusella kun käy, voi pitää luurit päässä ja pitää chatin käynnissä jne. Parempaa ääntähän piuhalla saa samaan hintaan, siitä en ala väittelemään.

Saman oon huomannut, että laatu parantunut halvemmissa luureissa paljon.
Itselle kaverit kyllä muistaa huomauttaa, jos on luurien mikrofoni auki vessakäynnin yhteydessä. :p
 
Noniin,

Nyt on Xboxin kuulokkeet ollut yhden illan käytössä, joten voi oman arvion kuulokkeista laittaa.

Muotoilu

Jatkaa samaa hillityn tyylikästä linjaa Series X:n ja Elite Controller 2 kanssa. Mitään ylimääräistä linjaa rikkovaa nappia, kulmaa tai väriä ei kuulokkeissa ole. Väri kuulokkeissa on musta, pienellä vihreällä reunalla varustettuna eikä kuulokeet huuda L33T Gamingia värityksellään taikka kuvioinnillaan. Mikki menee nätisti samaan linjaan toisen kuulokkeen kanssa eikä herätä huomiota olemassaolollaan. Kuulokkeista kääntämällä saa ääntä suuremmalleen ja toiselta puolelta voi säätä pelin tai chatin äänien painotusta. Muotoilu on siis lähes täydellisen minimalistinen minun makuuni, mutta napista mistä kuulokkeet laitetaan päälle on tehty pitkä töröttävä nappi. Tämä kun olisi tehty yhtä huomaamottomaksi mitä volumen säätelyt on niin jo olisi ollut lähes täydellinen suoritus.

Käytettävyys

Se oli vaan bada bing bada boom kun kuulokkeet liitti Xboxiin. Kuulokkeet sammuu samalla kun boxin sammuttaa ja ilmeisesti kuulokkeet käynnistämällä saisi vielä boxinkin päälle. Helppoa ja vaivatonta. Kuulokkeet on myös varsin mukavat ainakin omaan päähän sekä korviin. Yhden leffan verran kun piti päässä ei korviin eikä päähän ottanut. Sangan vaahtomuovi on jotain kovempaa materiaalia niin se pysyy hyvin muodossaan, mutta ei kuitenkaan paina päähän. Mikä parasta, kuulokkeet käyttävät USB - C liitintä mikä naksahtaa jykevästi paikallen. Ei siis ole Mini USB - liitintä mitä pystyy kerran käyttämään ilman löystymistä ja sen jälkeen lataaminen on täysin tuurista kiinni. Kuulokkeet on varsin kestävän oloiset eikä pinnatkaan varmasti heti kulahda huonoksi.

Äänenlaatu

Huom: Arvio tehty ilman ilman EQ tuunausta.

Ensimmäisenä pisti korviin se, että ompas kuulokkeissa paljon bassoa. Bassboostia ei kyllä ole tarvetta käyttää, koska painotus bassoon on kuulokeissa suuri. Tästä tuuleekin ainoa napina kuulokkeiden osalta. Minulla on pelikäytössä steelseries arctis 7 kuulokkeet joihin näitä MS:n kuulokkeita nyt vertaan. MS:n kuulokkeissa mennään ehkä liikaa basso edellä ja tästä kärsii äänien kirkkaus. Tämä ei niinkään ole ongelma pelien kanssa ja antaa kyllä mukavasti paksuutta räjähdyksiin ja muihin jytinöinhin, mutta leffoissa huomma, että tulee basson kautta "kaikua". Eilen katsottiin Netflix:stä leffa outside the wire ja päähahmon ääni oli turhan kumea kun vertasi Arctis 7 kuulokkeiden äänimaailmaan. Arctis 7:lla on kirkkaampi ja "puhtaampi" äänimaailma mitä MS:n kuulokkeissa. Toisaalta räjähdykset yms. tuntui taas Arctis 7 kanssa hieman lattealta MS:n kuulokkeihin verrattuna. Mitään ääntä ei kuitenkaan jää MS:n kuulokkeilla kuulematta vaikka bassoa onkin. Kaikki pienetkin kahinat, kohinat niksut ja naksut kyllä kuului MS:llä siinä missä Arctis 7:lla, Arctis:lla vain kirkaammin. Surroundi toimi myös varsin mallikkasti ja hyvin pystyi paikantamaan tuliko ääni takaa, sivusta, vierestä vai kauempaa. Tämä bassokkuus voi toki olla tottumuskysymys, mutta kyllä se vähän "löysä" tai "laiska" basso on. Musiikkia jos näillä kuuntelisi niin Disco jumputus, "skirt skrit räp" + muu epämusiikkiin varmasti toimisi, koska bassoa löytyy, mutta metalli/rokki/heavyssä tiluliluttelut kuulostaisi tunkkaiselta.

Lopputulema

Varsin hyvä kokonaisuus hintaluokassaan. Tekee kaiken sen minkä oletinkin ja olin positiivisesti yllättynyt siitä, että tuota käytettävyyttä muotoilua myöten on näinkin paljon MS:n osalta mietitty. Äänimaailma on basson myötä tuhti ja surroundi toimii hyvin eikä jää pienet äänet kuulumatta. Vaivattomat ja helpot käyttää. Jos sinulta puuttuu langattomat kuulokkeet tai nykyiset on täysin sudet niin silloin suosittelen ostamista. Jos taas löytyy Ok langattomat kuulokkeet niin nämä tuskin tuo pöytään mitään sellaista, että pitäisi ne erikseen ostaa... ellei sitten halua bassoa niin maan pirusti lisää.

4.3/5

Kaverikuva

IMG_7231.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin,

Nyt on Xboxin kuulokkeet ollut yhden illan käytössä, joten voi oman arvion kuulokkeista laittaa.
Hyvä arvio, samaa mieltä suurelta osin lyhyen testailun perusteella.
Mites akkukesto, kestääkö sen luvatun 15h?
Audeze Penroseissa ei kestä sitä 15h, voisin tonne omaan "arvioon" laittaa vielä sen.
Oli kans helpompi lukea kun olit jakanut otsikoihin jutut, voisin lisätä samanlailla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt tiedoksi et uusien xbox kuulokkeiden mukana saa 6kk ilmaisen kokeilun Dolby atmokseen, kunha vaa menee kuulokkeet päällä sovellukseen niin pitäisi aktivoitua ja menin meinaan tänään, en tienny tosta ja ostin dolby atmos lisenssin, ihmettelin miksi lukee 6kk aikaa vain, mutta liittyikin vain tuohon. Rahat meni kyllä, mutta ei nyt haittaa.

https://www.purexbox.com/news/2021/...ss_headset_comes_with_6_months_of_dolby_atmos
 
Tällä hetkellä käytössä Arctics 7 ja näitä ei Boxin kanssa langattomasti saa toimimaan, joten saavat toimia Pleikkarilla pelatessa jatkossa. Olin jo tilaamassa 7x versiota Boxia varten, mutta mielenkiinto heräsi Boxin omia kuulokkeita kohtaan huokean hinnan puolesta. Mikäli joku pystyy näitä kahta vertaamaan omien kokemusten perusteella, niin olisin kiitollinen. Ilmeisesti ominaisuudet ovat kunnossa, joten lähinnä tuntuma ja äänenlaatu kiinnostaa. Arctics 7 ovat olleet ainakin omaan päähän hyvin istuvat eikä äänenlaadunkaan suhteen valittamista ole ollut. Hintaeroa näillä on kuitenkin noin 80€, joten onko sille perustetta tässä kohdin?
Nimimerrki Jiz tekikin jo todella kattavan arvion, joten ei sen suhteen oikein lisättävää. Hintaisekseen oikein mainiot mielestäni ja oikeastaan narinaa vain keinonahkaisista kupeista. Itse laitoin videota mukaillen asetukset (hieman bassoa lisää) ja mielestäni toimii hyvin.
 
Nimimerrki Jiz tekikin jo todella kattavan arvion, joten ei sen suhteen oikein lisättävää. Hintaisekseen oikein mainiot mielestäni ja oikeastaan narinaa vain keinonahkaisista kupeista. Itse laitoin videota mukaillen asetukset (hieman bassoa lisää) ja mielestäni toimii hyvin.


Tämä oli hyvä video ja tuo minun havainto oli tehty ilman EQ tuunausta. Pitääpä illalla kokeilla ko. asetuksia.
 
Rtings ei ihastunut uusiin virallisiin kuulokkeisiin, varsinkin ylikorostettu basso sai haukkuja.

Mukavat päässä, hyvin rakennettu ja loistava akunkesto 19h.


Pari heidän profiiliaan jos haluaa kokeilla, tosin niissä on hyvin minimaalinen ero.

custom1-large.jpg

custom2-large.jpg
 
Vielä on aika vähän tunteja takana kuulokkeiden kanssa, mutta kieltämättä basso on aika jymäkkä. Ehkä liiankin.

Hyvää sen sijaan on oikeastaan kaikki muu.
Liitettävyys: painat nappia kuulokkeista, niin ne menevät päälle ja yhdistyvät samalla Xboxiin. Tässä ainoa miinus on siinä että jos käytät kuulokkeita useamman Xboxin kanssa, niin kuulokkeet käynnistävät sen Xboxin johon ne ovat viimeksi olleet liitettynä. Eli samalla tavalla kuin ohjain tekee.
Mikki: Partychatissa niin Xboxilla kuin pleikkarille sai aina välillä kuulla kuinka minun puhe kuulemma kuuluu liian hiljaa, kun käytössä on Arctis 1:set. Nyt palaute on, että ei ole ikinä kuulunut partyssa puhe näin selvästi.
Mukavuus: jämäkät, mutta pehmeät. Paljon jämäkämmät kuin Arctis 1:set. Sopii ainakin omaan päähän paremmin kuin nuo SteelSeriesit.
Käyttömukavuus: mikki napista mutelle, äänen voimakkuuden säätö toisessa kupissa ja peli- ja partychatin äänien balanssin säätö toisessa. Eipä tarvitse juurikaan Xboxin dashboardin kautta säätää kun kaikki on valmiina kuulokkeissa.

Hintaansa nähden oikein pätevät luurit. Sain juuri sitä mitä halusin, eli helppoa langattomuutta Xboxin kanssa.
 
Mikki: Partychatissa niin Xboxilla kuin pleikkarille sai aina välillä kuulla kuinka minun puhe kuulemma kuuluu liian hiljaa, kun käytössä on Arctis 1:set. Nyt palaute on, että ei ole ikinä kuulunut partyssa puhe näin selvästi.
Vai oletko vähentänyt juomista pelaamisen aikana? Eeheh hehee perjantai!
Kokeilkaa tuolla yllä olevan videon eq säätöjä, ja bassot boostit alas tai pari pykälää ylös. Minun korvaa ei kuulosta basso enää niin päälle käyvältä.
Jep, tällä sai korjattua tilannetta jopa siinä määrin, että piti tuunata paria taajuutta vähän ylemmäksi jotta sai vähän lisää jytkyä kun aseella ampuu. Videon asetuksilla tilanne paranee, mutta jos Arctis 7 vertaa niin kyllä siinä on lähtökohtaisesti kirkaampi ja selkeämpi ääni, tosin onhan ne +60e kalliimmat kuulokkeet. Joskus kyllä ollut kalliimatkin. Eli hyvää työtä tekee MS:n hintaluokassaan.
 
Perjantai olut ja partychat. Ihmekös kun vähän sammaltaa. :D
Ois kyllä hyvä jos kuulokkeissa olisi puheen selventäjä niin kotonakin puhuisi vaimolle vaan MS:n kuulokkeet päässä... Vaimo ihmettelisi, että miksi toi ukko sepittää päissään noi kuulokkeet päässä. Ite on ihan, että ei tässä hätää mulla on puheen selventäjä, ei ne pelikaveritkaan huomannut mitään.

... joo mä meen tästä jatkaa töitä
 
Viimeksi muokattu:
Ois kyllä hyvä jos kuulokkeissa olisi puheen selventäjä niin kotonakin puhuisi vaimolle vaan MS:n kuulokkeet päässä...

... joo mä meen tästä jatkaa töitä
Kännikuulokkeisiin myös automaattinen mutelta poistaja. Jos sattuu joskus puhuttelemaan kanssapelaajia, vaikka kuulokkeet mutella :D
 
Kokeilkaa tuolla yllä olevan videon eq säätöjä, ja bassot boostit alas tai pari pykälää ylös. Minun korvaa ei kuulosta basso enää niin päälle käyvältä.
Tosiaan tuolla sovelluksella on hyvät säädöt ja netistä löytyy hyviä vinkkejä :)
 
Oon tässä itse katellut muutamaa eri vaihtoehtoa näiden xbox wireless headsetin lisäksi ja täytyy sanoa ettei oo helppoa päättää. Arctis 7x kattelin, mutta on melko kallis sekä hyperx cloudx flightia ,mutta siinä ei ilmeisesti ole surroundia vaan 2.0 pelkästään. Vissiii saa kuitenkin dolbyllä luotua sen surround soundin vaikkei olekkaan dolby atmos sertifikoitu?
 
Ylös Bottom