Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox-pelikuulokkeet & keskustelua audiocodeceista [Dolby Atmos, DTS X jne.]

Xbox olla riittää tilaääniin mikä tahansa kuuloke. Ei siis kannata valikoida kuulokkeita surroundin tai sertifikaattien pohjalta. Atmoksen saa ostettua erikseen. Laadukkaat stereokuulokkeet riittävät mutta pelikuulukkeina myytävissä on usein kiinnitetty huomiota juuri niihin ominaisuuksiin, joista on hyötyä peleissä.
 
Oon tässä itse katellut muutamaa eri vaihtoehtoa näiden xbox wireless headsetin lisäksi ja täytyy sanoa ettei oo helppoa päättää. Arctis 7x kattelin, mutta on melko kallis sekä hyperx cloudx flightia ,mutta siinä ei ilmeisesti ole surroundia vaan 2.0 pelkästään. Vissiii saa kuitenkin dolbyllä luotua sen surround soundin vaikkei olekkaan dolby atmos sertifikoitu?

Ei kannata haaskata rahojaan noihin Flighteihin mikäli langattomuutta kaipaat, kun dongle toimii ainoastaan PC:lla ja pleikkareilla.

Dolby Access appilla saat Dolby Atmos -äänet mihin tahansa luureihin, efektin toimivuus käytännössä riippuukin sitten luureista ja onko pelillä ylipäätään Dolby Atmos -tukea lainkaan.
 
Itsekin pääsin hypisteleen ja sovittamaan MS-luureja kun oli pitkästä aikaa vähän peli-iltaa, viidellä koneella vedettiin Siegulaa. Valitettavasti en ehtinyt kokeilemaan käytännössä kun vaan keskityttiin pelaamiseen, virvokkeiden nauttimiseen ja tietenkin saunomiseen... :D

Hyvän tuntuiset oli nuppiin, ei ehkä ihan niin smoothit kuin omat custom tyynyt Turtleissa jossa on korvaa vasten sellaista pehmeämpää materiaalia. Mutta oli ne paremmat kuin Turtle 600 X Gen 2 orggikset.

Käyttömukavuus: mikki napista mutelle, äänen voimakkuuden säätö toisessa kupissa ja peli- ja partychatin äänien balanssin säätö toisessa. Eipä tarvitse juurikaan Xboxin dashboardin kautta säätää kun kaikki on valmiina kuulokkeissa.

Tästä jo kyselinkin aiemmin, mutta kysytään taas: Mites se ilmenee käyttäjälle, että mute on päällä vaiko onko pois päältä? Näkeekön sen Mikin valon sivusilmällä?

Sitten codec asiaa, eli tuota Atmos vs DTS X suhteen on mahdollisesti raportoitavaa. Nyt on siis tullut todella paljon pelattua Atmos kanssa Siegeä ja onkin ihan loistavaa kun voi EQusta säätää vähän "rapinoiden" ääniä ylös jne. että kuulee paremmin suuntia...mutta, Atmos kanssa tuntuu olevan todella paljon haastetta paikoin kuulla/hahmottaa, että onko vihu samassa tasossa kuin sinä, vaiko ylhäällä/alhaalla?

Saatoin tehdä huomion kun laitoin peli-iltaa varten vieraskonetta tulille, oli siinä jostain syystä DTS X päällä. Noh, annoin olla ja pelasin pari testipeliä: Totesin siinä samalla, että aivan kuin se "Vertical kuuluvuus" olisi helpmpaa hahmottaa: Että onko samassa tasossa vaiko ylä/ala. Tämä meni nyt pääkoneellekin testiin, eli täytyy nyt jonkin aikaa testailla ja kuulostella, että miten homma rokkaa DTS X. Atmos EQ custom asetuksista nyt sitten joutui luopumaan, toisaalta hyvin kyllä kuuluu siltikin näin äkkiseltää kaikki rapinat ja mistä tulee...kenties (?) jopa paremmin kuin Atmoksella.

Mites onko muilla henkilökohtaisia kokemuksia ja perstuntumaa tästä aiheesta Siegessä ja muissa peleissä? Em. havainnot siis Turtle 600 X Gen 2 luureilla.
 
Kyllähän cloudx flight toimii xboxilla langattomana, kun on kyseisten kuulokkeiden xbox malli toimii langottomana pelkkä cloud flight ei
 
Tuo onkin mielenkiintoinen aihe, johon pitää perehtyä, että miten Atmoksessa toimii korkeuserot eri kuulokkeilla. Minulla on sellainen mielikuva tosiaan Atmoksesta, että pään yläpuolelle menevät äänet eivät tunnu kovin hyvin toimivan kaikilla kuulokkeilla. Pitää varmaan sopivana hetkenä laittaa muutamat kuulokkeet testiin ja käydä se systemaattisesti läpi, että onko heikkous Atmoksessa vai riippuuko se enemmän kuulokkeista.
 
Itsekin pääsin hypisteleen ja sovittamaan MS-luureja kun oli pitkästä aikaa vähän peli-iltaa, viidellä koneella vedettiin Siegulaa. Valitettavasti en ehtinyt kokeilemaan käytännössä kun vaan keskityttiin pelaamiseen, virvokkeiden nauttimiseen ja tietenkin saunomiseen... :D

Hyvän tuntuiset oli nuppiin, ei ehkä ihan niin smoothit kuin omat custom tyynyt Turtleissa jossa on korvaa vasten sellaista pehmeämpää materiaalia. Mutta oli ne paremmat kuin Turtle 600 X Gen 2 orggikset.



Tästä jo kyselinkin aiemmin, mutta kysytään taas: Mites se ilmenee käyttäjälle, että mute on päällä vaiko onko pois päältä? Näkeekön sen Mikin valon sivusilmällä?

Sitten codec asiaa, eli tuota Atmos vs DTS X suhteen on mahdollisesti raportoitavaa. Nyt on siis tullut todella paljon pelattua Atmos kanssa Siegeä ja onkin ihan loistavaa kun voi EQusta säätää vähän "rapinoiden" ääniä ylös jne. että kuulee paremmin suuntia...mutta, Atmos kanssa tuntuu olevan todella paljon haastetta paikoin kuulla/hahmottaa, että onko vihu samassa tasossa kuin sinä, vaiko ylhäällä/alhaalla?

Saatoin tehdä huomion kun laitoin peli-iltaa varten vieraskonetta tulille, oli siinä jostain syystä DTS X päällä. Noh, annoin olla ja pelasin pari testipeliä: Totesin siinä samalla, että aivan kuin se "Vertical kuuluvuus" olisi helpmpaa hahmottaa: Että onko samassa tasossa vaiko ylä/ala. Tämä meni nyt pääkoneellekin testiin, eli täytyy nyt jonkin aikaa testailla ja kuulostella, että miten homma rokkaa DTS X. Atmos EQ custom asetuksista nyt sitten joutui luopumaan, toisaalta hyvin kyllä kuuluu siltikin näin äkkiseltää kaikki rapinat ja mistä tulee...kenties (?) jopa paremmin kuin Atmoksella.

Mites onko muilla henkilökohtaisia kokemuksia ja perstuntumaa tästä aiheesta Siegessä ja muissa peleissä? Em. havainnot siis Turtle 600 X Gen 2 luureilla.
Omat kokemukset DTS:X ovat justiinsa, että etäisyydet ja suunnat hahmottaa paremmin sillä, kuin Atmoksella.

Joissakin peleissä taas DTS:X kuulostaa aivan kauhealta ja välillä tuntuu, että Atmoksella "pakataan" ääntä enemmän, mutta siitä en ihan varman ole. Kauheasti ei kyllä tule kumpaakaan noista käytettyä enää, kun osassa peleistä äänet ovat ihan surkeat niillä, niin pelkkä stereoääni on parempi.

Ehkä otan noi taas käyttöön, sitten jos tulee pelejä joissa on tuki näille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minua harmittaa eniten tilaäänissä se, että äänet muuttuvat joissakin peleissä kuin veitsellä leikaten, kun kääntyy riittävästi johonkin suuntaan. Tilaäänet on siis tehty todella laiskasti ja efekti enemmän vieraannuttaa kuin tuo realismia.
 
Itsekin pääsin hypisteleen ja sovittamaan MS-luureja kun oli pitkästä aikaa vähän peli-iltaa, viidellä koneella vedettiin Siegulaa. Valitettavasti en ehtinyt kokeilemaan käytännössä kun vaan keskityttiin pelaamiseen, virvokkeiden nauttimiseen ja tietenkin saunomiseen... :D

Hyvän tuntuiset oli nuppiin, ei ehkä ihan niin smoothit kuin omat custom tyynyt Turtleissa jossa on korvaa vasten sellaista pehmeämpää materiaalia. Mutta oli ne paremmat kuin Turtle 600 X Gen 2 orggikset.



Tästä jo kyselinkin aiemmin, mutta kysytään taas: Mites se ilmenee käyttäjälle, että mute on päällä vaiko onko pois päältä? Näkeekön sen Mikin valon sivusilmällä?

Sitten codec asiaa, eli tuota Atmos vs DTS X suhteen on mahdollisesti raportoitavaa. Nyt on siis tullut todella paljon pelattua Atmos kanssa Siegeä ja onkin ihan loistavaa kun voi EQusta säätää vähän "rapinoiden" ääniä ylös jne. että kuulee paremmin suuntia...mutta, Atmos kanssa tuntuu olevan todella paljon haastetta paikoin kuulla/hahmottaa, että onko vihu samassa tasossa kuin sinä, vaiko ylhäällä/alhaalla?

Saatoin tehdä huomion kun laitoin peli-iltaa varten vieraskonetta tulille, oli siinä jostain syystä DTS X päällä. Noh, annoin olla ja pelasin pari testipeliä: Totesin siinä samalla, että aivan kuin se "Vertical kuuluvuus" olisi helpmpaa hahmottaa: Että onko samassa tasossa vaiko ylä/ala. Tämä meni nyt pääkoneellekin testiin, eli täytyy nyt jonkin aikaa testailla ja kuulostella, että miten homma rokkaa DTS X. Atmos EQ custom asetuksista nyt sitten joutui luopumaan, toisaalta hyvin kyllä kuuluu siltikin näin äkkiseltää kaikki rapinat ja mistä tulee...kenties (?) jopa paremmin kuin Atmoksella.

Mites onko muilla henkilökohtaisia kokemuksia ja perstuntumaa tästä aiheesta Siegessä ja muissa peleissä? Em. havainnot siis Turtle 600 X Gen 2 luureilla.
Tuo onkin mielenkiintoinen aihe, johon pitää perehtyä, että miten Atmoksessa toimii korkeuserot eri kuulokkeilla. Minulla on sellainen mielikuva tosiaan Atmoksesta, että pään yläpuolelle menevät äänet eivät tunnu kovin hyvin toimivan kaikilla kuulokkeilla. Pitää varmaan sopivana hetkenä laittaa muutamat kuulokkeet testiin ja käydä se systemaattisesti läpi, että onko heikkous Atmoksessa vai riippuuko se enemmän kuulokkeista.
Mitä tuohon virtuaalisurroundin toimivuuteen käytännössä tulee korkeuden osalta, niin pelin pitää tukea suoraan jotain objektipohjaista äänicodeccia, kuten DA tai DTS:X. Tuosta nyt hieman listaa missä tätä voi odottaa Dolby Atmoksen osalta. Muussa tapauksessa tätä informaatiota yritetään generoida tyhjästä, jolloin yrität kuulla äänestä sellaista mitä siellä ei ole olemassakaan.

Omat kokemukset DTS:X ovat justiinsa, että etäisyydet ja suunnat hahmottaa paremmin sillä, kuin Atmoksella.

Joissakin peleissä taas DTS:X kuulostaa aivan kauhealta ja välillä tuntuu, että Atmoksella "pakataan" ääntä enemmän, mutta siitä en ihan varman ole. Kauheasti ei kyllä tule kumpaakaan noista käytettyä enää, kun osassa peleistä äänet ovat ihan surkeat niillä, niin pelkkä stereoääni on parempi.

Ehkä otan noi taas käyttöön, sitten jos tulee pelejä joissa on tuki näille.

Tuossa yksi vertailu, missä näitä yleisimpiä virtuaalisurroundeja on vertailtu keskenään. Dolby Atmos vs. DTS:X tuon pohjalta menisi omien korvien pohjalta DTS:X:lle, jossa takaapäin toistuvat äänet ovat selkeästi etäämpänä vrt. DA.


Kyllähän cloudx flight toimii xboxilla langattomana, kun on kyseisten kuulokkeiden xbox malli toimii langottomana pelkkä cloud flight ei

Totta, xboxille löytyy erillinen CloudX -malli.
 
Viimeksi muokattu:
Oon tässä itse katellut muutamaa eri vaihtoehtoa näiden xbox wireless headsetin lisäksi ja täytyy sanoa ettei oo helppoa päättää. Arctis 7x kattelin, mutta on melko kallis sekä hyperx cloudx flightia ,mutta siinä ei ilmeisesti ole surroundia vaan 2.0 pelkästään. Vissiii saa kuitenkin dolbyllä luotua sen surround soundin vaikkei olekkaan dolby atmos sertifikoitu?
SteelSeries Arctis 7X -kuulokkeista ei itselläni ole kokemusta, mutta HyperX CloudX Flighteista kokemusta löytyy. Äänenlaatu on ainakin omaan korvaan hyvä ja kuulokkeiden mukavuus loistava, mitä nyt tekonahkaiset korvatyynynpäällykset voivat hieman hiostaa lämpimämmillä keleillä. Käytettävyys ja toimivuus ovat myös huippuluokkaa, mutta mitään ylimääräisiä kikkailuja (kuten sisäänrakennettua Surround Sound -ominaisuutta tai Turtle Beacheistä löytyvä Superhuman Hearing) näiltä kuulokkeilta on turha odottaa. Xbox-konsoleilta löytyvät Windows Sonic, Dolby Atmos ja DTS:X For Headphones tilaäänihärpäkkeet toimivat kuitenkin toki myös näillä kuulokkeilla, mikäli normaali stereoääni ei riitä. Kyseiset kuulokkeet toimivat myös PC:llä. Omien kokemusten perusteella uskallan suositella HyperX CloudX Flight-kuulokkeita, mikäli hakusessa on simppelit ja toimintavarmat kuulokkeet hyvällä äänenlaadulla.

Lisäys: nuo Arctis 7X -kuulokkeet ovat siinä tapauksessa varmastikin parempi valinta, mikäli taloudesta löytyy useampi pelikonsoli, sillä ne ovat tietääkseni yhteensopivat myös PlayStationin ja Nintendon konsoleiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä lista peleistä missä on Atmos tuki.

  • Assassin´s Creed: Origins
  • Battlefield 1
  • Borderlands 3
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Call of Duty: Modern Warfare & Warzone
  • Crackdown 3
  • Cyberpunk 2077
  • Dirt 5
  • Final Fantasy XV
  • For Honor
  • Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Gears of War 4
  • Grid
  • Grounded
  • Immortals: Fenyx Rising
  • Metro Exodus
  • Microsoft Flight Simulator
  • Need for Speed: Heat
  • Ori and the Will of the Wisps
  • Overwatch
  • Rise of the Tomb Raider
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Super Lucky´s Tale
  • The Division 2
  • Zone of the Enders: The 2nd Runner

Listaa päivitetty ja nämä lisätty.

  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Dirt 5
  • Grounded
  • Immortals: Fenyx Rising
  • Microsoft Flight Simulator
 
Omat kokemukset DTS:X ovat justiinsa, että etäisyydet ja suunnat hahmottaa paremmin sillä, kuin Atmoksella.

Joissakin peleissä taas DTS:X kuulostaa aivan kauhealta ja välillä tuntuu, että Atmoksella "pakataan" ääntä enemmän, mutta siitä en ihan varman ole. Kauheasti ei kyllä tule kumpaakaan noista käytettyä enää, kun osassa peleistä äänet ovat ihan surkeat niillä, niin pelkkä stereoääni on parempi.

Ehkä otan noi taas käyttöön, sitten jos tulee pelejä joissa on tuki näille.

Mitä ne "jotku pelit" on, mulla so far ei tämäntyyppistä havaintoa Atmos & DTS X on lähtökohtaisesti erittäin jees! Omaan korvaan vain se Win Sonic on aivan paska. Poikkeus on Hunt Showdown, koska siinä on peliin sisään integroitu oma Binaular Audio. Kun menee mettälle, silloin täytyy käydä kytketään konsolista Atmos/DTS X codec pois, muutoin menee pakka ihan sekaisin. On kyllä mahtavat Audiot btw. Huntissa, mahdollisesti parhaat mihin so far törmännyt. Tunnelmasta suuri osa tulee äänistä Huntissa ja se toimii.

 
Mitä ne "jotku pelit" on, mulla so far ei tämäntyyppistä havaintoa Atmos & DTS X on lähtökohtaisesti erittäin jees! Omaan korvaan vain se Win Sonic on aivan paska. Poikkeus on Hunt Showdown, koska siinä on peliin sisään integroitu oma Binaular Audio. Kun menee mettälle, silloin täytyy käydä kytketään konsolista Atmos/DTS X codec pois, muutoin menee pakka ihan sekaisin. On kyllä mahtavat Audiot btw. Huntissa, mahdollisesti parhaat mihin so far törmännyt. Tunnelmasta suuri osa tulee äänistä Huntissa ja se toimii.

Ainakin nyt lähiaikoina pelatuista Watch Dogs: Legion kuulostaa aivan kauhealta Atmoksella ja DTS:X:llä (mutta Ubisoftilla tuntuu äänien taso laskevan jokaisen uuden pelin myötä) ja sitten taas Gears 5 kuulostaa Atmoksella hyvältä, mutta DTS:X taas aseiden äänet on todella huonot. Oli noita muitakin, mutta ei nyt muista enää mitkä ne oli, kun tulee niin paljon vaihdeltua pelauksessa olevaa peliä :D

Hunt Showdownista olet oikeassa, että siinä on ihan älyttömän hyvä äänimaailma jo valmiiksi, niin ei tarvitse mitään lisäohjelmia käyttää :)
 
Mulla ainakin Dolby Atmos on Audeze Penrose X:n kanssa toiminut ihan mainiosti. Myös tuo Legion oli omaan korvaan ehkä parempi Atmoksella kuin ilman. :D Atmoksessa mua kans vetää puoleensa nuo Eq-säädöt, niin saan bassoa lisää kuulokkeisiin.

Halo 3:sta kun pelattiin, niin ei ollut mitään ongelmaa hahmottaa sijainteja. Tuttu peli nyt toki muutenkin. Enimmäkseen pelannut kyllä single playereitä viime aikoina, joten en oo pystynyt kattavaa analyysiä tekemään tosta korkeuserojen hahmotuksesta.

Luurit on toki hyvät, joten voi riippua paljon myös niistä.
 
Mulla ainakin Dolby Atmos on Audeze Penrose X:n kanssa toiminut ihan mainiosti. Myös tuo Legion oli omaan korvaan ehkä parempi Atmoksella kuin ilman. :D Atmoksessa mua kans vetää puoleensa nuo Eq-säädöt, niin saan bassoa lisää kuulokkeisiin.

Halo 3:sta kun pelattiin, niin ei ollut mitään ongelmaa hahmottaa sijainteja. Tuttu peli nyt toki muutenkin. Enimmäkseen pelannut kyllä single playereitä viime aikoina, joten en oo pystynyt kattavaa analyysiä tekemään tosta vertikaalisesta hahmotuskyvystä.

Luurit on toki hyvät, joten voi riippua paljon myös niistä.
Niin, eikös nämä ole ne 300€ kuulokkeet? :D

Mun HyperX Cloud Alphat hyppäsivät takaisin laatikkoon häpeämään, koska eivät ole lähelläkään noiden tasoa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oikeastaan kaikissa kokeilemissani peleissä mitkä eivät ole tuolla atmos listalla on nuo Atmos/DTS:X toimineet huonommin mitä reipasta 10v ikää lähestyvä Astro Mixamp ja sen tarjoama Dolby Digital. Huonommalla tarkoitan sitä että vaikeampi erottaa mistä suunnasta äänet tulee. Menee jotenkin ihan puuroksi.

Siegessä IMO aika vaikea testailla mitään surround hommia kun sen pelin äänet ei noudata samoja fysiikan(?) lakeja mitä... noh, kaikki muut pelit. Äänet kulkevat ovista/ikkunoista/rei'istä, eikä ole mitenkään tavatonta että vihollinen jonka olinpaikka nähdään erimerkiksi kamerasta, kuulostaa olevan täysin päinvastaisessa suunnassa koska ääni löysi sieltä nopeimman reitin luoksesi.
 
Bang & Olufsenilta Designed for Xbox kuulokkeet. Rapiat $499

Prkl, meni just palautusoikeus umpeen Audezeista vähän aikaa sitten. :D On tuo hinta tosin melko luotaantyöntävä. Nuissa ei oo erillistä boom-mikkiä näköjään ollenkaan, joten mitenköhän toimivat käytännössä.
 
Oikeastaan kaikissa kokeilemissani peleissä mitkä eivät ole tuolla atmos listalla on nuo Atmos/DTS:X toimineet huonommin mitä reipasta 10v ikää lähestyvä Astro Mixamp ja sen tarjoama Dolby Digital. Huonommalla tarkoitan sitä että vaikeampi erottaa mistä suunnasta äänet tulee. Menee jotenkin ihan puuroksi.

Siegessä IMO aika vaikea testailla mitään surround hommia kun sen pelin äänet ei noudata samoja fysiikan(?) lakeja mitä... noh, kaikki muut pelit. Äänet kulkevat ovista/ikkunoista/rei'istä, eikä ole mitenkään tavatonta että vihollinen jonka olinpaikka nähdään erimerkiksi kamerasta, kuulostaa olevan täysin päinvastaisessa suunnassa koska ääni löysi sieltä nopeimman reitin luoksesi.

Dolby Atmos tai DTS:X eivät pysty taikomaan korkeussuuntaista infoa peliin jos tämä puuttuu alkuperäisestä 7.1 ääniraidasta, jolloin erot näihin legacy-formaatteihin jää väkisinkin pieniksi. Dolby Headphone on edelleen yllättävän hyvä kuulokesurround, jos sen luontaisen tummuuden saa kompensoitua sopivalla kuulokevalinnalla. Mitään bassovoittoisia luureja en tämän pariksi suosittelisi.
 
Oon nyt sitten kahden välillä elikkäs noi cloudx flight tai xbox wireless headsetti josta ilmeisesti on saanut ihan hyvät eqlla säätämällä. Eipä siinä hintaeroa kauheesti olisi, kun toinen on 105e ja toinen 139e.
 
Oon nyt sitten kahden välillä elikkäs noi cloudx flight tai xbox wireless headsetti josta ilmeisesti on saanut ihan hyvät eqlla säätämällä. Eipä siinä hintaeroa kauheesti olisi, kun toinen on 105e ja toinen 139e.
Xbox wireless headset on kyllä saanut hyvät arviot ja hinta sekä ominaisuudet kohdallaan ja ohjelmalla hyvä säädettävyys.

Itse käytän dtsx tai dolby atmos riippuen pelistä kumpi sopii paremmin. Omasta mielestä myös ilmainen Windows sonic on kyllä hyvä mutta onhan dolby paras äänien saralla.
 
Ylös Bottom