Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xsx
Xboxilla ei pysty ikinä luottamaan tähän ja olisi aina pakko saada tallennettua ennen lepotilaa, jotta voi varmistua siitä ettei mitään edistystä menetä. Tämä on yksi isoimmista syistä miksen Xboxilla pelaa niin paljoa kuin muilla alustoilla kun käytän tuota lepotilaa paussina erittäin paljon pelatessani.
Minulla tämä on toiminut hyvin kaikissa muissa peleissä paitsi sellaisissa, jotka ovat jatkuvassa yhteydessä jonnekin palvelimelle. Tätä palvelinyhteyttä Quick Resume ei osaa säilyttää, mutta muuten voi olla montakin peliä yhtä aikaa lepotilassa ja senkun Quick Resumella palaa siihen peliin mitä haluaa jatkaa. Tämä siis Xbox Series X:llä.

Minulla tämä on toiminut hyvin kaikissa muissa peleissä paitsi sellaisissa, jotka ovat jatkuvassa yhteydessä jonnekin palvelimelle. Tätä palvelinyhteyttä Quick Resume ei osaa säilyttää, mutta muuten voi olla montakin peliä yhtä aikaa lepotilassa ja senkun Quick Resumella palaa siihen peliin mitä haluaa jatkaa. Tämä siis Xbox Series X:llä.

Ihan täysin offlinenä pyörivät pelit ovat tätä tehneet ja vielä silleen että jätän pelin tosiaan pyörimään ennen lepotilaan menemistä ja silti peli käynnistyy alusta asti seuraavalla kerralla. En sitten tiedä onko joku Series S ongelma, vai onko omassa jotain vikaa, mutta todella turhauttavaa.

Minua on kyllä aina jaksanut hämmästyttää kuinka Microsoftin kaltainen softatalo onnistuukin tekemään niin surkeasti toimivaa softaa Xboxille. Kauppapaikka, ainakin Series S:llä, ei toimi kauhean fiksusti vaan monesti tarjoussivut eivät vain ikinä lataudu auki tai tulee erroria. Sama pätee myös ihan koko Series S:n käyttikseen. Monet hehkuttaa redditissä kuinka quick resume on paras asia ikinä, mutta minulla se ei ole ikinä toiminut luotettavasti. Jos vaikka pelaan peliä ja laitan konsolin lepotilaan keskenkaiken, konsolin ja pelin käynnistäessä seuraavan kerran peli joko käynnistyy täysin alusta asti kadottaen edistyksen, palaa normaalisti peliin tai näyttää yläkulmassa tekstin "quick resume" ja palaa peliin.
Olen itse ollut koko aika sitä mieltä, että ainakin Suomen kauppapaikka kusee täysin. Kun on vaihtanut alueeksi USA:n, on kuin olisi kaksi aivan eri mestaa toimivuudeltaan. Suomen kauppapaikalla on jatkuvia virheitä ja elokuvapuoli kusee aivan täydellisesti.

Ja olen myös huomannut sen, että kun boxilla kielenä suomi, niin ne kaikki mainokset mitä siinä alkusivulla pyörii; Game Pass, uudet pelit jne. niin niissä se teksti on jotain aivan ihmeellistä. Siis niissä lukee aina jotain ihan siansaksaa "lg gggg agu gjshs jj" ja tuota ollut pitkään.

Itselle tulee sellainen fiilis tuosta nykyisestä Xboxin käyttiksestä, että se on joku testiraakile.

Olen itse ollut koko aika sitä mieltä, että ainakin Suomen kauppapaikka kusee täysin. Kun on vaihtanut alueeksi USA:n, on kuin olisi kaksi aivan eri mestaa toimivuudeltaan. Suomen kauppapaikalla on jatkuvia virheitä ja elokuvapuoli kusee aivan täydellisesti.

Ja olen myös huomannut sen, että kun boxilla kielenä suomi, niin ne kaikki mainokset mitä siinä alkusivulla pyörii; Game Pass, uudet pelit jne. niin niissä se teksti on jotain aivan ihmeellistä. Siis niissä lukee aina jotain ihan siansaksaa "lg gggg agu gjshs jj" ja tuota ollut pitkään.

Itselle tulee sellainen fiilis tuosta nykyisestä Xboxin käyttiksestä, että se on joku testiraakile.
Ilmeisesti käytän jotenkin erilailla kun minusta taas xboxin käyttis on niin järkevä, nopea, looginen ja yksinkertainen. (vs. pleikka) Pari näpsäytystä ylöspäin ja hallitsen kaikkia pelejä ja ohjelmia päivityksineen. Quick resume toimii varsin mainiosti, mitälie 3 peliä siellä odottamassa. Pääasiassa kaikki pelaamani pelit on gamepassista tai levyltä.. olen käynyt kauppapaikalla ja en nyt mitään suuria outouksia huomannut. En ole havainnut mitään ruuduntäyttäviä mainoksiakaan kun boxi herätetään unilta.

Varmaan tuossa käyttöjärjestelmän loogisuudessa on paljon myös sitä mihin tottuu. Minulla menee edelleen joka kerta PS5:n sammutus ensin niin että pidän ohjaimen PS-nappia pohjassa ja odotan ilmoitusikkunaa, josta konsolin sammutan. Sellaista ei ruutuun tule, vaan kunhan tämä ensimmäinen tapa on tullut selkärangasta, niin muistan että nappia pitää painaa sitten vielä navigoida virta napille ruudun alakulmassa ja sieltä sammutus. Ei meinaa iskostua sitten millään.

Xboxin guide on muutenkin selvästi omaan käyttöön (tai tottumukseen) parempi. Kuten @Jogi sanoi kaikki on käytännössä heti Xboxin napin takana. Pääsen siitä suoraan omistamiini peleihin, Game Pass katalogiin, pelien päivityksiin, kaverilistalle, saavutuslistalle, vertailuun kaverien kanssa, katsomaan pelattua peliaikaa, partychattiin, Discordiin, asetuksiin, Quick Resumen peleihin ja niin edelleen. Ei ole montaa toimintoa tai ominaisuutta, jotka ei olisi suoraan Xbox-napin takaa aukeavilla välilehdillä. Mutta kuten sanottu tottumuskysymys. Pleikkarilla navigointi tuntuu selvästi hankalammalta varmasti ensisijaisesti siksi, kun käytän sitä niin paljon vähemmän ja kun se ei toimi täysin samalla tavoin kuin Xboxin käyttis.

Jos jotain kritiikkiä pitää antaa, niin se on Xboxin kauppapaikka. Ei sekään omassa käytössä varsinaisesti rikkinäiseltä tunnu, mutta ehkä hivenen hitaalta. Lisäksi olisikohan kaksi tai maksimissaan kolme kertaa lävähtänyt koko ruudun kokoinen mainos, kun Xboxin käynnistää. Siitä en tykkää. Mutta toki kolme mainosta neljässä ja puolessa vuodessa ei nyt vielä maata kaada.

Sama pätee myös ihan koko Series S:n käyttikseen. Monet hehkuttaa redditissä kuinka quick resume on paras asia ikinä, mutta minulla se ei ole ikinä toiminut luotettavasti. Jos vaikka pelaan peliä ja laitan konsolin lepotilaan keskenkaiken, konsolin ja pelin käynnistäessä seuraavan kerran peli joko käynnistyy täysin alusta asti kadottaen edistyksen, palaa normaalisti peliin tai näyttää yläkulmassa tekstin "quick resume" ja palaa peliin.
Quick resume toimii GamePass -peleissä niin, että pitää odottaa, että laitteella on verkkoyhteys, sekä yhdistynyt Live -palvelimille. Eli konsolin käynnistymisen jälkeen pitää odottaa se ~5-20 sekuntia. Tämän näkee siitä, että pelien ikonien alareunaan ilmestyy GamePass -logot ja dashboardille lataantuu "mainokset"/"nostot". Vasta tämän jälkeen GamePass -pelin voi käynnistää ja peli jatkaa siitä mihin viimeksi jäit.

Jos käynnistät pelin ennen kuin konsolisi on yhdistänyt Live-palvelimelle, niin peli hyppää alkuvalikkoon.

"Ei-GamePass" -peleissä pitäisi pelin käynnistyä suoraan.

Viimeksi muokattu:
Kaveri tunnisti sen Filippiinien tagalogiksi. Filippiinit, Finland, same difference ilmeisesti amerikkalaiselle koodaajalle :D

Kaveri tunnisti sen Filippiinien tagalogiksi. Filippiinit, Finland, same difference ilmeisesti amerikkalaiselle koodaajalle :D
Kelasin että pakko olla jotain tuollaista kieltä. :D
Ilmeisesti käytän jotenkin erilailla kun minusta taas xboxin käyttis on niin järkevä, nopea, looginen ja yksinkertainen. (vs. pleikka) Pari näpsäytystä ylöspäin ja hallitsen kaikkia pelejä ja ohjelmia päivityksineen. Quick resume toimii varsin mainiosti, mitälie 3 peliä siellä odottamassa. Pääasiassa kaikki pelaamani pelit on gamepassista tai levyltä.. olen käynyt kauppapaikalla ja en nyt mitään suuria outouksia huomannut. En ole havainnut mitään ruuduntäyttäviä mainoksiakaan kun boxi herätetään unilta.
Olen aina fanittanut Xboxin käyttistä, ihan alkuperäisestä lähtien. Ja pidän edelleen. Mutta silti tässä on ongelmansa ja ne pitäisi fiksata.

En ole havainnut mitään ruuduntäyttäviä mainoksiakaan kun boxi herätetään unilta.
Tainnut olla joka kerta Game Pass mainoksia, joten jos sitä tilaa, niin ehkä ne osaa olla sitä näyttämättä.

Varmaan tuossa käyttöjärjestelmän loogisuudessa on paljon myös sitä mihin tottuu. Minulla menee edelleen joka kerta PS5:n sammutus ensin niin että pidän ohjaimen PS-nappia pohjassa ja odotan ilmoitusikkunaa, josta konsolin sammutan. Sellaista ei ruutuun tule, vaan kunhan tämä ensimmäinen tapa on tullut selkärangasta, niin muistan että nappia pitää painaa sitten vielä navigoida virta napille ruudun alakulmassa ja sieltä sammutus. Ei meinaa iskostua sitten millään.
Kesti kieltämättä kauan tottua tähän mutta nykyään muistan kyllä miten homma toimii eikä ole ongelmaa vaikka käyttää sekä Series X:ää että PS5:sta tasaiseen tahtiin. Vähän sama kuin tattien eri asettelut tai symbolit napeissa: tulee jo aika selkärangasta. Ainoastaan Nintendon X, Y, B, A on yhä epävarma ja pitää aina tarkistaa miten ne menee. Pelatessa ei haittaa mutta QTE-hommiin en mielellään lähtisi.

Xboxin guide on muutenkin selvästi omaan käyttöön (tai tottumukseen) parempi. Kuten @Jogi sanoi kaikki on käytännössä heti Xboxin napin takana. Pääsen siitä suoraan omistamiini peleihin, Game Pass katalogiin, pelien päivityksiin, kaverilistalle, saavutuslistalle, vertailuun kaverien kanssa, katsomaan pelattua peliaikaa, partychattiin, Discordiin, asetuksiin, Quick Resumen peleihin ja niin edelleen. Ei ole montaa toimintoa tai ominaisuutta, jotka ei olisi suoraan Xbox-napin takaa aukeavilla välilehdillä.
Ei ole sellaista kätevää yhteenvetoa mitä PS5:lla nykyään on. Ihan hiton kätevä. Tavallaan sama kuin kännyköissä widgetit ja pystyy itse laittamaan haluamaansa kokoon ja järjestykseen.

Sitten PS5:lla on latauksille oma listaus, johon pääsee todella nopeasti. Boksilla on ongelmana se, että vaikka latauksiin menisi, niin jostain syystä sinne ei usein päivitykset ilmesty ja joutuu käynnistämään pelin että konsoli ne löytää, jonka jälkeen vasta ilmestyy latauksiin tiedosto. Eikä auta käydä latauksissa tarkistamassa kun sinne ei mitään ilmesty. Pleikkarilla se systeemi hakee ne sinne usein jo ennen kuin ehtii latauksia tarkistaa. Molemmat laitteet samassa netissä, modeemissa, piuhoilla kiinni jne. Ihan identtiset systeemit. Silti PS5 löytää päivitykset aina paljon aiemmin.

Onko PS5:lla sitten enemmän muistia UI:n käytössä vai mikä tuota eroa tuossa voisi selittää?

Mutta kuten sanottu tottumuskysymys. Pleikkarilla navigointi tuntuu selvästi hankalammalta varmasti ensisijaisesti siksi, kun käytän sitä niin paljon vähemmän ja kun se ei toimi täysin samalla tavoin kuin Xboxin käyttis.
Näinhän se on. Se, mihin on tottunut, on yleensä se helpoin. Nokian vanhat puhelimet on hyvä esimerkki siitä. Ihan loogisia ne oli kun oli käyttänyt mutta olihan siellä oikeasti asiat joskus vähän sillä lailla että "tiedät jos tiedät".

Sitten PS5:lla on latauksille oma listaus, johon pääsee todella nopeasti. Boksilla on ongelmana se, että vaikka latauksiin menisi, niin jostain syystä sinne ei usein päivitykset ilmesty ja joutuu käynnistämään pelin että konsoli ne löytää, jonka jälkeen vasta ilmestyy latauksiin tiedosto. Eikä auta käydä latauksissa tarkistamassa kun sinne ei mitään ilmesty. Pleikkarilla se systeemi hakee ne sinne usein jo ennen kuin ehtii latauksia tarkistaa. Molemmat laitteet samassa netissä, modeemissa, piuhoilla kiinni jne. Ihan identtiset systeemit. Silti PS5 löytää päivitykset aina paljon aiemmin.

Onko PS5:lla sitten enemmän muistia UI:n käytössä vai mikä tuota eroa tuossa voisi selittää?
Kyllähän Xboxillakin päivitykset menee jonoon ihan automaattisesti. Monesti minulla menee siellä jotain päivityksiä peleihin, joita en ole käynnistynyt vaikka puoleen vuoteen. Voisiko johtua siitä, että sinulla ei ole Xbox siinä standby -virrankulutustilassa vaan täysin sammutuksissa. Muistelen, että revit aina sähköjohdotkin seinästä. Ehkä tuosta Xbox ei tokene niin vikkelästi kuin PS5, mutta kyllä minulla asentelee taustalla päivitykset ihan suhteellisen automaattisesti.

Viimeksi muokattu:
Kyllähän Xboxillakin päivitykset menee jonoon ihan automaattisesti. Monesti minulla menee siellä jotain päivityksiä peleihin, joita en ole käynnistynyt vaikka puoleen vuoteen.
Näin itsekin luulin että menisivät - kuten PS5:lla sujahtavat - mutta ainakaan Fortniten päivityksiä saa aina manailla sinne vaikka tietää että ne siellä ovat. Muista päivityksistä en osaa sanoa kun ei tuolla Series X:llä tällä hetkellä muuta pelata.

Voisiko johtua siitä, että sinulla ei ole Xbox siinä standby -virrankulutustilassa vaan täysin sammutuksissa. Muistelen, että revit aina sähköjohdotkin seinästä. Ehkä tuosta Xbox ei tokene niin vikkelästi kuin PS5, mutta kyllä minulla asentelee taustalla päivitykset ihan suhteellisen automaattisesti.
Saattaahan tuo mahdollinen syy olla mutta PS5 on samoissa virroissa kiinni ja sinne sujahtelee päivitykset käytännössä heti kun koneen käynnistää. Hyppää vain pieni ilmoitus että siitä että joku päivitys tuli jonoon.

Onko tuo boksi sitten rakennettu täysin siihen "always online"-malliin kun pitäisi virroissakin olla että toimisi yhtä sukkelasti kuin kilpailijan laite. En kyllä tuon takia jaksa alkaa tapojani muuttamaan.

Tosin yhä siellä on myös se ero että sellaista nopeaa latauslistaa ei taida Xboxin puolella olla vaan siinä on pidempi navigointi valikoiden taakse ennen kuin sinne pääsee. Tai ehkä sekoitan homman siihen kun joudun käymään siellä syvemmällä valikoissa kun ne päivitykset ei sinne jonoon ilmesty.

Saattaahan tuo mahdollinen syy olla mutta PS5 on samoissa virroissa kiinni ja sinne sujahtelee päivitykset käytännössä heti kun koneen käynnistää. Hyppää vain pieni ilmoitus että siitä että joku päivitys tuli jonoon.

Onko tuo boksi sitten rakennettu täysin siihen "always online"-malliin kun pitäisi virroissakin olla että toimisi yhtä sukkelasti kuin kilpailijan laite. En kyllä tuon takia jaksa alkaa tapojani muuttamaan.

Tosin yhä siellä on myös se ero että sellaista nopeaa latauslistaa ei taida Xboxin puolella olla vaan siinä on pidempi navigointi valikoiden taakse ennen kuin sinne pääsee. Tai ehkä sekoitan homman siihen kun joudun käymään siellä syvemmällä valikoissa kun ne päivitykset ei sinne jonoon ilmesty.
Niin itsekin vaan veikkailen että johtuisiko tästä, kun selvästi on eroa esim. minun ja sinun Xboxien välillä pelien päivittämisessä.

En ole Xboxin ääressä, mutta eikö latauslistaan mennä suurinpiirtein näin: Xbox nappi --> pelit ja sovellukset --> jono. Onhan se tietysti syvällä valikoissa siinä mielessä että enemmän kuin kerran joutuu klikkamaan, mutta en ole kokenut tuota erityisen hankalaksi.

Viimeksi muokattu:
En ole Xboxin ääressä, mutta eikö latauslistaan mennä suurinpiirtein näin: Xbox nappi --> pelit ja sovellukset --> jono. Onhan se tietysti syvällä valikoissa siinä mielessä että enemmän kuin kerran joutuu klikkamaan, mutta en ole kokenut tuota erityisen hankalaksi.
Noinhan se menee mutta on se nopsampi PS5:lla hypätä jonoa katsomaan. Itse asiassa myös niistä widgeteistä saattaa sen nähdä jopa ilman että menee yhtään mihinkään. Olettaisin siis että jos sen latausjono-widgetin suurentaa, niin siinä näkyy se jonokin. Nyt minulla taitaa se olla pienin mahdollinen, joten siinä taitaa näkyä vain että onko latauksia vai ei, ilman että näkyy mikä siellä on.

Tainnut olla joka kerta Game Pass mainoksia, joten jos sitä tilaa, niin ehkä ne osaa olla sitä näyttämättä.

Kesti kieltämättä kauan tottua tähän mutta nykyään muistan kyllä miten homma toimii eikä ole ongelmaa vaikka käyttää sekä Series X:ää että PS5:sta tasaiseen tahtiin. Vähän sama kuin tattien eri asettelut tai symbolit napeissa: tulee jo aika selkärangasta. Ainoastaan Nintendon X, Y, B, A on yhä epävarma ja pitää aina tarkistaa miten ne menee. Pelatessa ei haittaa mutta QTE-hommiin en mielellään lähtisi.

Ei ole sellaista kätevää yhteenvetoa mitä PS5:lla nykyään on. Ihan hiton kätevä. Tavallaan sama kuin kännyköissä widgetit ja pystyy itse laittamaan haluamaansa kokoon ja järjestykseen.

Näinhän se on. Se, mihin on tottunut, on yleensä se helpoin. Nokian vanhat puhelimet on hyvä esimerkki siitä. Ihan loogisia ne oli kun oli käyttänyt mutta olihan siellä oikeasti asiat joskus vähän sillä lailla että "tiedät jos tiedät".
Sellainen vinkki Xboxin päivityksiä ajatellen, että jos haluat ne kaikki kerralla sinne nähtäville, niin mene sen kovon kohdalle, minkä pelien päivitykset haluat, avaa se kovon sisältöluettelo, jossa pelit näkyvät, ja lähde hetkeksi tekemään jotain muuta. Boxi hakee muutamassa minuutissa ne kaikki päivitettävät pelit sinne taustalle. Sitten vaan käynnistämään siitä päivitys-listalta lataukset niistä päivityksistä mitkä haluat ladata saman tien. Itse teen näin aika ajoin, ja laitan ne kaikki ilmaantuneet päivitykset sitten putkeen lataamaan.

Minulla kun on ihan hitosti pelejä asennettuna sekä pleikkarilla että boxilla, niin kyllä tämä boxin kuvio toimii paljon paremmin kuin pleikkarin. Pleikkari hakee ne päivitykset vähän milloin sattuu, ja olen huomannut, että kun menen sitten valtavaan asennettujen pelien kirjastooni, niin sieltä kun tsekkailen pelikohtaisesti pleikkarilla päivityksiä, niin niitä on pilvin pimein niin, ettei pleikkari ole niitä vielä automaattisesti ehdottanut. Boxilla sentään hakee siinä muutamassa minuutissa ne kaikki kyseisen aseman päivitykset takuuvarmasti.

Itse en ole ikinä pitänyt noita automaattisia päivityksiä edes päällä, koska sammutan aina konsolit kokonaan. ( Eivät jää valmiustilaan).

Kyllähän noita päivityksiä sitten sinne onkin ilmaantunut hurjasti niinkuin ippenator tossa kertoilikin tavasta tarkistaa päivitykset.

Mutta nopeastihan noi nykyiset nettiyhteydet hakee noi päivitykset yksittäiseen peliin jos nyt ei satoja gigoja ole koko.

Sellainen vinkki Xboxin päivityksiä ajatellen, että jos haluat ne kaikki kerralla sinne nähtäville, niin mene sen kovon kohdalle, minkä pelien päivitykset haluat, avaa se kovon sisältöluettelo, jossa pelit näkyvät, ja lähde hetkeksi tekemään jotain muuta. Boxi hakee muutamassa minuutissa ne kaikki päivitettävät pelit sinne taustalle. Sitten vaan käynnistämään siitä päivitys-listalta lataukset niistä päivityksistä mitkä haluat ladata saman tien. Itse teen näin aika ajoin, ja laitan ne kaikki ilmaantuneet päivitykset sitten putkeen lataamaan.
Ei minulla ole kuin se oletuskovo ja joka tapauksessa tämä tapa on selvästi tympeämpi kuin mitä PS5:lla, jossa päivitykset vain ilmestyvät ajallaan latausjonoon. Toki tuota omaa ongelmaani, jossa päivitykset ei ilmesty jonoon vaikka painelee sitä tarkistusta, voisi kiertää tuolla eri tavalla mutta onhan tuo vähän typerää että pitää manuaalisesti käydä kikkailemassa että päivitykset saadaan oikeasti tarkistettua ja jonoon.

Minulla kun on ihan hitosti pelejä asennettuna sekä pleikkarilla että boxilla, niin kyllä tämä boxin kuvio toimii paljon paremmin kuin pleikkarin. Pleikkari hakee ne päivitykset vähän milloin sattuu, ja olen huomannut, että kun menen sitten valtavaan asennettujen pelien kirjastooni, niin sieltä kun tsekkailen pelikohtaisesti pleikkarilla päivityksiä, niin niitä on pilvin pimein niin, ettei pleikkari ole niitä vielä automaattisesti ehdottanut. Boxilla sentään hakee siinä muutamassa minuutissa ne kaikki kyseisen aseman päivitykset takuuvarmasti.
En ole itse omien pelien kohdalla huomannut tällaista ongelmaa mutta pelaankin yleensä vain yhtä tai kahta peliä kerralla. PS5:lla nyt Clair Obscur ja FAR: Changing Tides, Series X:llä Fortnite, jota lapsi pelaa. Silti SX ei löydä päivityksiä tuohon yhteen Fortniteen.

Tosin SX:llä on paljon pelejä Game Pass -ajalta asennettuna mutta niihin en ole koskenut varmaan yli vuoteen. Kai se oli joku ajatus että niissä on jotain kesken ja vielä ehkä palaisin joskus pelaamaan. Jos nämä nyt tuota jotenkin sotkee, niin melko oudosti ja typerästi systeemi toimii. Muistaakseni olen näistä myös päivitykset jotenkin pausettanut mutta olettaisin että "pausettamattomiin" peleihin ne tulisivat normaalisti. Muistelen että Fortniteen niitä myös on tullut sillä tapaa kuin olettaisikin.

Itse en ole ikinä pitänyt noita automaattisia päivityksiä edes päällä, koska sammutan aina konsolit kokonaan. ( Eivät jää valmiustilaan).

Kyllähän noita päivityksiä sitten sinne onkin ilmaantunut hurjasti niinkuin ippenator tossa kertoilikin tavasta tarkistaa päivitykset.
Onpa kyllä typerää suunnittelua jos tuo on se tapa, millä homman vasta saa toimimaan. Taidan jatkossakin vain käynnistää sen yhden pelin, johon sen päivityksen tarvitsee kun homma toimii senkin kautta. On vain pöljää kun tietää ettei se siitä käynnisty kun on nettipeli, joka vaatii päivityksen ennen kuin pelittää. Ei minulla ole PS5:lla päivitysten kanssa mitään näin pöljää erikoistarkistusta tai käytäntöä.

Mutta nopeastihan noi nykyiset nettiyhteydet hakee noi päivitykset yksittäiseen peliin jos nyt ei satoja gigoja ole koko.
No jaa, eilen tuli 30 + 20 gigaiset päivitykset (Series X + PS5) Fortniteen. Tunteroinen per lataus meni. En sanoisi nopeaksi. Ja ihan nykyaikainen nettiyhteys on, niissä vain sattuu olemaan nopeuseroja. Omani on muistaakseni 150 megainen.

Ei minulla ole kuin se oletuskovo ja joka tapauksessa tämä tapa on selvästi tympeämpi kuin mitä PS5:lla, jossa päivitykset vain ilmestyvät ajallaan latausjonoon. Toki tuota omaa ongelmaani, jossa päivitykset ei ilmesty jonoon vaikka painelee sitä tarkistusta, voisi kiertää tuolla eri tavalla mutta onhan tuo vähän typerää että pitää manuaalisesti käydä kikkailemassa että päivitykset saadaan oikeasti tarkistettua ja jonoon.

En ole itse omien pelien kohdalla huomannut tällaista ongelmaa mutta pelaankin yleensä vain yhtä tai kahta peliä kerralla. PS5:lla nyt Clair Obscur ja FAR: Changing Tides, Series X:llä Fortnite, jota lapsi pelaa. Silti SX ei löydä päivityksiä tuohon yhteen Fortniteen.

Tosin SX:llä on paljon pelejä Game Pass -ajalta asennettuna mutta niihin en ole koskenut varmaan yli vuoteen. Kai se oli joku ajatus että niissä on jotain kesken ja vielä ehkä palaisin joskus pelaamaan. Jos nämä nyt tuota jotenkin sotkee, niin melko oudosti ja typerästi systeemi toimii. Muistaakseni olen näistä myös päivitykset jotenkin pausettanut mutta olettaisin että "pausettamattomiin" peleihin ne tulisivat normaalisti. Muistelen että Fortniteen niitä myös on tullut sillä tapaa kuin olettaisikin.

Onpa kyllä typerää suunnittelua jos tuo on se tapa, millä homman vasta saa toimimaan. Taidan jatkossakin vain käynnistää sen yhden pelin, johon sen päivityksen tarvitsee kun homma toimii senkin kautta. On vain pöljää kun tietää ettei se siitä käynnisty kun on nettipeli, joka vaatii päivityksen ennen kuin pelittää. Ei minulla ole PS5:lla päivitysten kanssa mitään näin pöljää erikoistarkistusta tai käytäntöä.

No jaa, eilen tuli 30 + 20 gigaiset päivitykset (Series X + PS5) Fortniteen. Tunteroinen per lataus meni. En sanoisi nopeaksi. Ja ihan nykyaikainen nettiyhteys on, niissä vain sattuu olemaan nopeuseroja. Omani on muistaakseni 150 megainen.
Vaan kun pleikkarilla eivät todellisuudessa tule kaikista päivitettävistä peleistä ne päivitykset sinne listalle. Ehkä luulet, että tulevat, mutta kun käy kaikki pelit yksitellen läpi päivityksien osalta, niin huomaa, että näin ei suinkaan ole. Jos tuo pleikkarin päivitysten haku todella toimisi niin, että tuolloin olisivat kaikki päivitykset reaaliaikaisesti listalla, niin se olisi toki hyvä. Olen kuitenkin jo lukuisia kertoja todennut, että näin ei ole, vaan jos haluat varmistaa, että päivitykset ovat ajan tasalla, niin silloin ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin käydä ne yksitellen läpi. Mitä pidempi tauko on sen välillä, kun käy nuo päivitykset noin yksitellen läpi, sitä enemmän niitä on sitten kertynyt niin, ettei pleikkari itse ole niitä vielä huomannut. Yleensä kun ne tarkistan, niitä on kymmeniä

Viimeksi muokattu:
Vaan kun pleikkarilla eivät todellisuudessa tule kaikista päivitettävissä peleistä ne päivitykset sinne listalle. Ehkä luulet, että tulevat, mutta kun käy kaikki pelit yksitellen läpi päivityksien osalta, niin huomaa, että näin ei suinkaan ole. Jos tuo pleikkarin päivitysten haku todella toimisi niin, että tuolloin olisivat kaikki päivitykset olisivat reaaliaikaisesti listalla, niin se olisi toki hyvä. Olen kuitenkin jo lukuisia kertoja todennut, että näin ei ole, vaan, jos haluat varmistaa, että päivitykset ovat ajan tasalla, niin silloin ei ole muuta vaihteothoa, kuin käydä ne yksitellen läpi. Mitä pidempi tauko on sen välillä, kun käy nuo päivitykset noin yksitellen läpi, sitä enemmän niitä on sitten kertynyt niin, ettei pleikkari itse ole niitä vielä huimannut. Yleensä kun ne tarkistan, niitä on kymmeniä
En tiedä muusta kuin että molemmilla pelataan Fortniteä ja kun on tiedossa että on päivitys, niin vain PS5 saa sen latauslistaansa automaattisesti ja Series X:llä se ei ilmesty sinne edes "updates"-osiossa painelemalla sitä "check for updates" tms. vaan vasta kun pelin käynnistää.

Viimeksi eilen vaihtui Fortnitessä kausi ja oli varmaa että tuli päivitys. PS5:lle tuli ennakkolataus siitä, automaattisesti latausjonoon jälleen kerran, kun taas Series X:llä piti manailla latauslistassa päivitysten tarkistusta hetken ennen kuin sen sinne sai. Olisi lapsella ollut ikävä ylläri jos tänään olisi pitänytkin latailla 30 gigaa päivitystä ennen kuin pääsee pelaamaan.

Ja ihan sama vaikka mikään muu peli ei päivittyisi ikinä PS5:lla, sillä kaikki ne pelit, joita pelaan, päivittyy ja toimii oikein. En edes tajua miten PS5:lla ei muka tule päivitykset kun enemmänkin tuntuu että se löytää sinne jotain tasaiseen tahtiin.

Tykkään myös siitä että PS5:lla konsolipäivitykset voi asentaa kun haluaa. Series X:llä et pääse (päivityksen tullessa) konsolin päälle laittamisesta mihinkään ennen kuin masiina on päivitetty. PS5:lla voin käyttää senkin ajan pelaamiseen ja laittaa päivityksen päälle vaikka lopettaessa pelaamisen. Paljon käyttäjäystävällisempää kuin MS:n tapa pakottaa asioita - mikä on kaikille tuttu varmaan jo Windowsista.

Viimeksi muokattu:

Eilen tuli muuten kaikkien aikojen ennätys päivityskokoon, kun boxin Call of Dutyssa oli peräti 360 gigan päivitys! Siis ei hyvää päivää minkä kokoinen järkäle! Tuossa on jo kyllä aika onnetonta pelisuunnittelua, jos noin isoja päivityksiä kerralla tehdään. Vaikka minulla onkin 1000 megainen yhteys, niin meni tuossakin jo tovi, että tuon latasi. Kiva, jos on varsinkin hiukan alhaisempi nopeus, ja on sopinut kavereiden kanssa pelaavansa Call of Dutya. Juu, tuun pelaamaan teidän kanssa! Huomenna!
En tiedä muusta kuin että molemmilla pelataan Fortniteä ja kun on tiedossa että on päivitys, niin vain PS5 saa sen latauslistaansa automaattisesti ja Series X:llä se ei ilmesty sinne edes "updates"-osiossa painelemalla sitä "check for updates" tms. vaan vasta kun pelin käynnistää.

Viimeksi eilen vaihtui Fortnitessä kausi ja oli varmaa että tuli päivitys. PS5:lle tuli ennakkolataus siitä, automaattisesti latausjonoon jälleen kerran, kun taas Series X:llä piti manailla latauslistassa päivitysten tarkistusta hetken ennen kuin sen sinne sai. Olisi lapsella ollut ikävä ylläri jos tänään olisi pitänytkin latailla 30 gigaa päivitystä ennen kuin pääsee pelaamaan.

Ja ihan sama vaikka mikään muu peli ei päivittyisi ikinä PS5:lla, sillä kaikki ne pelit, joita pelaan, päivittyy ja toimii oikein. En edes tajua miten PS5:lla ei muka tule päivitykset kun enemmänkin tuntuu että se löytää sinne jotain tasaiseen tahtiin.

Tykkään myös siitä että PS5:lla konsolipäivitykset voi asentaa kun haluaa. Series X:llä et pääse (päivityksen tullessa) konsolin päälle laittamisesta mihinkään ennen kuin masiina on päivitetty. PS5:lla voin käyttää senkin ajan pelaamiseen ja laittaa päivityksen päälle vaikka lopettaessa pelaamisen. Paljon käyttäjäystävällisempää kuin MS:n tapa pakottaa asioita - mikä on kaikille tuttu varmaan jo Windowsista.
Tuo updates-osio on kyllä minullakin jotenkin rikki boxilla. Unohda se, ja tee tuo minkä jo aiemmin neuvoin. Sillä saat aina päivitykset näkyviin takuuvarmasti. Toki, jos on vaan yhdestä pelistä kyse, niin tosiaan pelin käynnistämällä onnistuu se päivityksen haku varmaan helpoimmin, kuten jo itse sanoitkin. Silti, jos on paljon pelejä asennettuna konsoleilla ja haluaa vaan varmistaa, että ne kaikki olisivat mahdollisimman hyvin ajan tasalle päivitettyinä, toimii boxin systeemi huomattavasti paremmin. Minun käytössäni on siis parempi, koska haluan, että kaikki omistamani pelit, joita edes jollakin todennäköisyydellä saattaisin pelata, olisivat asennettuina kovolle. Silloin kun päätän jotain peliä pelata juuri nyt, en halua juuri silloin alkaa säätämään asian kanssa esim. kovolle tilaa tehden tai päivityksiä hakien ja ladaten. Ja minulla tulee todellakin usein se, että vaihdan lennosta ihan toisenlaiseen peliin. Pelauksessa on samanaikaisesti useita pelejä. Jopa kymmeniä parhaimmillaan.

Tiedän toki, ettei tämä ole läheskään kaikille toimiva tapa pelata pelejä. Itselleni se kuitenkin sitä on, koska olen totaalisesti fiilispelaaja, enkä pelaa pelejä pelin läpäisy varsinaisena päätavoitteena. Toki pelit on yleensä tapana jossain vaiheessa läpikin pelata, mutta silti ne elämykset ns. matkalla ovat paljon tärkeämpiä kuin varsinainen pelin läpäisy. Ja kun fiilikset vaihtuvat, niin vaihtuvat pelitkin sitä mukaa. Toki joskus jotkut pelit todella koukuttavat, ja silloin saattaa samakin peli pysyä pitkään ainoana sillä hetkellä pelaamanani pelinä.

Viimeksi muokattu:
Eilen tuli muuten kaikkien aikojen ennätys päivityskokoon, kun boxin Call of Dutyssa oli peräti 360 gigan päivitys! Siis ei hyvää päivää minkä kokoinen järkäle! Tuossa on jo kyllä aika onnetonta pelisuunnittelua, jos noin isoja päivityksiä kerralla tehdään.
Tota en joo kanssa voi käsittää noissa isommissa päivityksissä että pakotetaan periaatteessa lataamaan kaikki uusiksi eikä vaan sitä päivitystiedostoa mitä uutta siihen olisi tullut. Call of duty on kyllä noista pahimpia.

Ylös Bottom