No onhan noita vaikka kuinka ja paljon. Autopeli simulaatiot yleisesti esim. iRacing. FPS pelit esim. Half Lifet, Counter Strike. MOBA pelit League of Legends, Dota. MMO pelit yleisesti World of Warcraft, Lost Ark. Jokainen noista peleistä on aikalailla merkittävä. PC kasvaa joka vuosi kun taas konsolit ei ehkä tällekin on syynsä. Itse olen todella tyytyväinen kun MS valitsi tai joutui valitseen tämän uuden PC;lle suuntautumisen.
Mistä lähtien CS on ollut pc-yksinoikeus? Moniko niistä Half-lifeistä puuttuu konsoleilta? Nuo muut taas menee nimenomaan niihin pc-peleihin, jotka mainitsin jo poikkeuksena. Mutta onko ne pelejä, joita konsolipelaajat on toivoneet ja odottaneet eivätkö olisi jo siirtyneet pc-pelaajiksi niiden takia? Onko ne siis oikeasti merkittäviä niille, jotka yhä konsoleilla pelaavat eivätkä ole siirtyneet pc:lle, ja muka olisivat vain odottaneet tällaista huhuiltua pc-xboxia kuin kuuta nousevaa?
Perusyleisö taitaa siis olla suunnilleen Shamaniac itse. Kyllä aika moni pelaa niitä PC:lle tehtyjä pelejä, joista osa ei edes sovellu konsoleilla pelattaviksi.
Ei, vaan yritän miettiä millainen keskimääräinen konsolipelaaja olisi. Ainakin perinteisesti on aina olleet selkeästi erikseen pc- ja konsolipelaajat. Me täällä foorumeilla toki ollaan monesti molempia mutta ei kannata olettaa että kaikki muut on. En minäkään tietysti tiedä vaikka olisin ihan väärässä ja 80 % ihmisistä pelaa konsoleilla ja pc:llä yhtä lailla.
Ja minä kyllä nimenomaan mainitsin poikkeuksena nuo sinunkin kirjoittamat "pelit, joista osa ei edes sovellu konsoleilal pelattaviksi", jossa kohtaa mainitsin hc-simut. Kysyn kuitenkin että onko ne ihmisiä, jotka nykyään pelaa konsolilla ja vasta nyt ovat innoissaan ostamassa pc-xboxia kun vihdoin on tilaisuus päästä pc-peleihin käsiksi VAI olisivatko kuitenkin jo nykyään pääasiassa pc-pelaajia valmiiksi. Olisiko kuitenkin melko paljon todennäköisempi skenaario.
Kun aikaisemmin kirjoitit:
Eli onko sillä merkitystä, että joutuu "odottamaan" vai ei? Vai onko melkein jopa parempi että tulee vähän myöhemmin?
Ylemmässä puhun itsestäni ja alemmassa taas puhuin yleisesti, että ihmisille voi olla merkitystä. Minua ei odottaminen siis haittaa mutta monille voi olla etu, että pääsee heti pelaamaan. Olen useamman kerran täälläkin foorumeilla kyllä ihmetellyt mikä ihme on heti päästä pelaamaan aina pelejä aina siihen pisteeseen asti että maksetaan vaikka se 80-90 euroa digistä tai muuta.
Ehkä siis sekavasti puhun välillä yleisellä tasolla ja välillä omista tavoista mutta kyllä siellä luki se "itselle" siinä toisessa. Ehkä voisi olla silti tarkempi.
Hankala tässä on puhua isomman massan puolesta, mutta veikkaan että suurimmalla osalla on jokin preferenssi siitä missä pelinsä pelaa.
Totta kai jokaisella on suosimansa alusta mutta kysyinkin että tekeekö ne pc-pelien lisäämiset xboxista muka oikeasti laitteen, johon isot massat muka sen vuoksi siirtyvät. Toistonkin uhalla: minä en koe että siinä tulee mitään merkittävää lisäystä, varsinkin kun ottaa huomioon sen yleisön, jota tuollainen konsoli-pc voisi kiinnostaa. En vain usko siellä olevan suuria määriä pelaajia, jotka nimenomaan pc-katalogin perään olisivat haikailleet.
Plussaksi valikoiman laajenemisen voi tietysti laskea, samoin kuin sen että saa laitteen helpommassa paketissa, samoin kuin monet muut asiat, mutta minä olen nyt halunnut keskittyä tuohon pelivalikoimaan. Noita muita syitä kun on niin paljon, että koen järkevämmäksi keskittyä vain siihen perinteisesti merkittävimpään ja pelivalikoimahan se on aina konsolia määrittänyt. Se siinä nyt vain on, että jatkossa jos tuo (laitteen täysin omat pelit) jää pois, niin juuri siksi sellainen laite ei enää minulle tunnu perinteiseltä konsolilta, vaan rajatummalta pc:ltä.
Microsoftin mahdollinen Xbox PC osuu vähän kuin näiden kahden maailman välimaastoon. Tarjottaisiin edelleen se Xbox konsoli, mutta myös helppokäyttöinen plug & play -alusta Steamin käyttäjille. Edelleen, konseptin täytyy olla onnistunut, mutta paljon hyviä juttuja ja mahdollisuuksia tässä ainakin on.
Vaan tuota juuri olen tässä jo pitkään huhuillut että kuinka paljon on konsolipelaajia, jotka on Steamiä ja muita pc-alustoja konsolille halunneet, toivoneet tai odottaneet? Tällä foorumilla heitä varmasti on runsaasti mutta miten on keskimääräisen tai perinteisen konsolipelaajan laita?
Minun näkemys pelkästään konsolilla pelaavasta kuitenkin on sellainen, ettei se tiedä tai ole kiinnostunut pc-peleistä. Miksi se siis olisi tuosta asiasta innoissaan? Annetuista peliesimerkeistäkin suuri osa oli vuosien takaa, joten jos ne olisivat kiinnostaneet, niin niitä pelittävän pc:n olisi saanut varmaan jo lahjoituksena tai puolihintaan. Siis HL, CS ja Wow oli niitä nimiä mitä tuolla annettiin. Nehän pyörii jo perunalla - ja CS kyllä löytyy myös konsoleille. Luulisi että jos kiinnostaisi (oikeasti), niin olisi sen verran jo päässyt konsolin ulkopuolelle eikä odottanut vuosikymmeniä että tulee MS tarjoamaan pc-xboxia.
En vain näe sitä isompaa yleisöä, joka tuosta olisi innoissaan. Tosin, kuten tietysti pitäisi ymmärtää sanomattakin, on nämä vain minun mutuja asiasta. Ehkä pc onkin helvetin suosittu konsolipiireissä ja konsolipesantit on vain vuosikymmeniä odottaneet että pääsisivät pelaamaan pc:llä konsolilla.