Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xsx
Mitä tarkoittaa nykyään? Pelaaminen on aina ollut todella pieni segmentti Microsoftilla ja nimenomaan nykyään se on edes vähän isompi osuus - ennen se oli pienempi.
Microsoftin johto on antanut useamman lausunnon siitä, että heidän huomio on näissä tulevaisuuden suhteen. Samalla Xboxin tilannetta on ajettu huonompaan suuntaan valtavista hankinnoista huolimatta.

Osalla täällä tuntuu olevan todella henkilökohtainen stressi reagoida tähän, joten todetaan nyt vielä kertaalleen ettei kukaan tahdo kilpailun vähentyvän. Päinvastoin.

Osalla täällä tuntuu olevan todella henkilökohtainen stressi reagoida tähän, joten todetaan nyt vielä kertaalleen ettei kukaan tahdo kilpailun vähentyvän. Päinvastoin.
Johtuu varmaan sinun negatiivisuudesta kyseistä konsolia ja yhtiötä kohtaan. Game Pass on edelleen best deal of gaming, ainakaan itse ole huomannut että asiat olisi menny jotenkin huonompaan. Esim. nuo MS yritysostot näkyy ainakin minun gamepassissa.

Jos Xbox nyt sitten konsolina 'lähitulevaisuudessa' sattuisi loppumaan, niin olisihan se kilpailulle ja innovoinnille negatiivinen asia. Se yksi ja ainoa positiivinen asia, joka minulle Xboxista tulee mieleen, on tietenkin se, että kilpailutilanne on pakottanut Sonynkin tekemään parhaansa ja vähän päälle. Kyllä Xboxilla osansa siinä on, että PS5 eri versioineen on niin hyvä, kuin se on. Jos siis nykytilannetta pohditaan.

Sen vaan sanon, että jos Xbox laitteena loppuu, niin olisi Microsoft saanut sitten tehdä sen lopettamispäätöksen ja lopettamisen ennen noita megaluokan studio- ja julkaisijaostoja. Moni multiplattari siirtyi Microsoftin huomaan pois 'vapailta markkinoilta' ja jos Xbox laitteena lopetetaan, niin aika moni peli(sarja) siirtyy sitten kokonaan pois konsolimarkkinoilta. Olettaen siis, ettei Microsoft sitten päätä alkaa julkaisemaan isossa mittakaavassa pelejään myös Pleikkarille.

Studiokaupoista tuli myös mieleen, että väkisin nämä lopettamishuhut pistävät myös miettimään ja ajattelemaan, että olivatko nuo miljardiluokan ostot sitten se 'viimeinen yritys' Microsoftilta saada porukkaa ostamaan Xboxia enemmän kuin aikaisemmin. Ilmeisesti myyntiluvut eivät ole riittävästi sitten nousseet, jos ja kun tällaisia huhuja pyörii ja laitteiden kohdalla markkina-alueita oltaisiin lopettamassa.

Game Passin tilaajamääräkään ei käytännön tasolla voine loputtomasti kasvaa ja tuskin pystyy yksistään noita kymmeniä käytettyjä miljardeja 'tuottamaan takaisin', joten voihan se ihan mahdollista ollakin, että Microsoft joutuu 'nöyrtymään' tulevaisuudessa ja julkaisemaan 'kaiken' myös Pleikkarille. Olettaen siis, että Xbox konsolina loppuu. Vai jaksettaisiinko siellä muka uskoa, että PC-puoli, Game Pass ja erilaiset striimausalustat riittäisivät jakelukanaviksi?

Johtuu varmaan sinun negatiivisuudesta kyseistä konsolia ja yhtiötä kohtaan. Game Pass on edelleen best deal of gaming, ainakaan itse ole huomannut että asiat olisi menny jotenkin huonompaan. Esim. nuo MS yritysostot näkyy ainakin minun gamepassissa.
Asiat ovat objektiivisesti menneet huonompaan suuntaan monille firmoille ja julkauisille ja Games Pass on saanut paljon kritiikkiä osakseen ihan valideista syistä. Niistä mainitseminen ei ole negistelyä tai hyökkäystä mitään firmaa kohtaan ja sellainen asennoituminen on vain hupsua.

Kyllä Xboxilla osansa siinä on, että PS5 eri versioineen on niin hyvä, kuin se on. Jos siis nykytilannetta pohditaan.

Itselleni ei toisaalta löydy käyttöä juurikaan PS5:lle, vaan Switch ja Xbox vie kaiken ajan, joten noin omasta näkökulmasta nimenomaan Sonyn tuote on ollut se vähiten peliaikaa saanut tästä kolmikosta. Kun kaikki nämä laitteet omistaa on tätäkin vähän helpompaa arvioida.

Ja tästäkin syystä PC puolen kehittyminen konsolien suuntaan on mielenkiintoista seurattavaa, kun ainoastaan Nintendon tarjonta on nykyään pelkästään konsoleilla - enkä usko tämän ihan heti huonompaan suuntaan kehittyvän. Microsoft toki julkaisee jo ihan kaiken PC:lle, mutta ei Sony kaukana enää ole.

Osalla täällä tuntuu olevan todella henkilökohtainen stressi

Mitä arvoa tämä kielenkäyttö mielestäsi tuo keskusteluun?

Jos tämä foorumikin muuttuisi konsolifinistä pelifiniksi, en pitäisi sitä lainkaan pahana.

Tämä olisi kyllä ehdottomasti tervettä kehitystä.

Mihin lopputulokseen Epic Games vs. Apple päätyivät Fortnight väännössään?

Toisin sanoen onko Game Pass mahdollinen Sonyn ja Nintendon alustoilla?

Applehan taisi hävitä EU:ssa tämän väännön mutta vaikuttiko se mihinkään?

Miten pois 'vapailta markkinoilta'? Microsoft julkaisee kuitenkin pelinsä myös Sonyn ja Nintendon alustoille.
Itse olen ollut siinä käsityksessä ja ymmärryksessä, että Microsoft miettii tapauskohtaisesti, mitä pelejään se julkaisee myös muiden valmistajien alustoille. On mennyt siis minulta lausunto ohi, jos Microsoft on jossain ilmoittanut julkaisevansa KAIKKI pelinsä myös muille laitteille.

Itselleni ei toisaalta löydy käyttöä juurikaan PS5:lle, vaan Switch ja Xbox vie kaiken ajan, joten noin omasta näkökulmasta nimenomaan Sonyn tuote on ollut se vähiten peliaikaa saanut tästä kolmikosta. Kun kaikki nämä laitteet omistaa on tätäkin vähän helpompaa arvioida.
Aina vähän tympii nämä "pitää pelata/omistaa, että voi sanoa/tietää"-jutut. Kyllä aika hyvin voi arvioida tilanteen vaikka ei omistaisi yhtään näistä konsoleista. Xboxilla on vähiten mitään sellaista, mikä ei tulisi heti julkaisussa vähintään kahdelle alustalle. Sonykin on samaan suuntaan mennyt mutta niiden tulossa kestää huomattavasti pidempään. Nintendolla sitten on oikeasti vielä yksinoikeuksia.

Ja toki omistan kaikki laitteet mutta ei niiden omistaminen tuota tietoa minulle tuonut vaan pelialan/pelien seuraaminen.

Asiat ovat objektiivisesti menneet huonompaan suuntaan monille firmoille ja julkauisille ja Games Pass on saanut paljon kritiikkiä osakseen ihan valideista syistä. Niistä mainitseminen ei ole negistelyä tai hyökkäystä mitään firmaa kohtaan ja sellainen asennoituminen on vain hupsua.
Voisitko hieman valaista tätä kritiikkiä GP vastaan? Ainut mihin itse olen törmännyt ovat olleet vanhat peliyhtiöiden toimitusjohtajat jotka ovat itkeneet että tämä ei ole kestävä malli mutta se on lähinnä ollut enemmän huutelua kuin muuta. Joku pelikehittäjä myös itki tästä että GP ei millään ole kannattava ja luvuissa huijataan mutta taisi vetää myös sanansa takaisin kun hänen todettiin valehtelevan. Toki ei palvelu ole kaikille eikä se kaikilla (kehittäjillä) yhtä hyvin mutta kyllähän tuo ainakin lukujen valossa on MS:lle ihan kannattava palvelu ja itsellä ollut tilaus voimassa aikalailla alkuajoista saakka joten voi sanoa että olen melko tyytyväinen itse palveluun.

Sen verran täytyy vielä lisätä että juuri julkaistiin tutkimus missä Xbox pelaajat pelasivat eniten erilaisia pelejä kun verrattiin muihin konsolikäyttäjiin ja STEAMkäyttäjiin verrattuna ja tämä on varmasti ihan pelkästään GP:n ansiota.

Voisitko hieman valaista tätä kritiikkiä GP vastaan? Ainut mihin itse olen törmännyt ovat olleet vanhat peliyhtiöiden toimitusjohtajat jotka ovat itkeneet että tämä ei ole kestävä malli mutta se on lähinnä ollut enemmän huutelua kuin muuta. Joku pelikehittäjä myös itki tästä että GP ei millään ole kannattava ja luvuissa huijataan mutta taisi vetää myös sanansa takaisin kun hänen todettiin valehtelevan. Toki ei palvelu ole kaikille eikä se kaikilla (kehittäjillä) yhtä hyvin mutta kyllähän tuo ainakin lukujen valossa on MS:lle ihan kannattava palvelu ja itsellä ollut tilaus voimassa aikalailla alkuajoista saakka joten voi sanoa että olen melko tyytyväinen itse palveluun.
Tuosta on vuosia ollut monta kertaa asiallista ja tärkeää kritiikkiä, joka on myös osoitettu muita vastaavia malleja kohtaan. Pelkästään viimeisen vuoden aikana esimerkiksi Shawn Laydenin juttu aiheesta: https://www.gamesindustry.biz/the-big-picture-part-one-i-dont-know-if-games-are-recession-proof tai Arkane Studiosin perustajan esittämät huolet ovat olleet esillä uutisissa: https://www.thegamer.com/xbox-game-...ble-impact-on-industry-arkane-studios-larian/

Sen verran täytyy vielä lisätä että juuri julkaistiin tutkimus missä Xbox pelaajat pelasivat eniten erilaisia pelejä kun verrattiin muihin konsolikäyttäjiin ja STEAMkäyttäjiin verrattuna ja tämä on varmasti ihan pelkästään GP:n ansiota.

Tämä pitää ainakin omalta osaltani paikkansa. Game Passin ansiosta pelimakuni on laajentunut huomattavasti, kun kynnys kokeilla erilaisia pelejä on käytännössä nolla, kun niitä pääsee ilmaiseksi (anteeksi, ilman lisämaksua) kokeilemaan.

Mihinkään kannattavuuksiin en jaksa ottaa kantaa, kun asia ei minua kiinnosta, enkä Microsoftin osakkeita omista.

Tuosta on vuosia ollut monta kertaa asiallista ja tärkeää kritiikkiä, joka on myös osoitettu muita vastaavia malleja kohtaan. Pelkästään viimeisen vuoden aikana esimerkiksi Shawn Laydenin juttu aiheesta: https://www.gamesindustry.biz/the-big-picture-part-one-i-dont-know-if-games-are-recession-proof tai Arkane Studiosin perustajan esittämät huolet ovat olleet esillä uutisissa: https://www.thegamer.com/xbox-game-...ble-impact-on-industry-arkane-studios-larian/
Ja nämä olivat juuri enemmän sellaista fiilispohjaista huutelua kuin mitään oikeasti rakentavaa kritiikkiä. Shawn Layden on muutenkin melko irti todellisuudesta joten hänen sanomisiaan voi enemmän pidellä vitsinä kuin minään muuna. Mies kun vertailee monta urheiluautoa oli PS1 aikaan parkkipaikalla versus PS4 aikaan ikään kuin kuluttajaa kiinnostaisi vähääkään onko siellä ensimmäistäkään.
Tämä pitää ainakin omalta osaltani paikkansa. Game Passin ansiosta pelimakuni on laajentunut huomattavasti, kun kynnys kokeilla erilaisia pelejä on käytännössä nolla, kun niitä pääsee ilmaiseksi (anteeksi, ilman lisämaksua) kokeilemaan.

Mihinkään kannattavuuksiin en jaksa ottaa kantaa, kun asia ei minua kiinnosta, enkä Microsoftin osakkeita omista.
Juurikin näin! Eikä sen kannattavuuden pitäisikään juuri peruskuluttajaa kiinnostaa mutta GP vastustajat sen aina nostavat esille. GP ei kuitenkaan ole yhtä kuin pelaaminen Xboxilla vaan voit suorittaa siellä myös sitä perinteisempää osta ja pelaa juttua johon GP on vain lisänä.

Ja nämä olivat juuri enemmän sellaista fiilispohjaista huutelua kuin mitään oikeasti rakentavaa kritiikkiä. Shawn Layden on muutenkin melko irti todellisuudesta joten hänen sanomisiaan voi enemmän pidellä vitsinä kuin minään muuna. Mies kun vertailee monta urheiluautoa oli PS1 aikaan parkkipaikalla versus PS4 aikaan ikään kuin kuluttajaa kiinnostaisi vähääkään onko siellä ensimmäistäkään.
Jos kokee kahden ammattilaisen perustellut kritiikit vain "fiilispohjaiseksi huuteluksi" sen vuoksi, että ne kohdistuvat johonkin mistä itse pitää, niin epäilen kaiken muunkin vastaavan saavan samanlaisen olankohautuksen.

Jos kokee kahden ammattilaisen perustellut kritiikit vain "fiilispohjaiseksi huuteluksi" sen vuoksi, että ne kohdistuvat johonkin mistä itse pitää, niin epäilen kaiken muunkin vastaavan saavan samanlaisen olankohautuksen.
Kummatkin käyvät lähinnä tuon kannattavuuden kimppuun ja se tarina on minusta jo todistettu vääräksi ettei se pidä paikkaansa. Viimeisempien tietojen mukaan MS tahkosi palvelun 5 miljardia dollaria ja piti itse palvelua erittäin kannattavana niin en sitten oikein tiedä mitä lisäarvoa näiden "ammattilaisten" huutelu tuo tähän keskusteluun.

Kummatkin käyvät lähinnä tuon kannattavuuden kimppuun ja se tarina on minusta jo todistettu vääräksi ettei se pidä paikkaansa. Viimeisempien tietojen mukaan MS tahkosi palvelun 5 miljardia dollaria ja piti itse palvelua erittäin kannattavana niin en sitten oikein tiedä mitä lisäarvoa näiden "ammattilaisten" huutelu tuo tähän keskusteluun.
Jos rahaa löytyy vain pariin palvelupeliin kerralla, jos siihenkään, niin se on pahasta koko alalle. Sitähän tuossa molemmat ja muutkin ovat kritisoineet. Tunnut nyt jumittavan vain tuohon yhteen asiaan, etkä näe metsää puilta, mistä noi kritiikit tulevat. Muutenkin tähän tarrautuminen on ihan turhaa, kun yleinen keskustelu koski tulevaa, eli Xboxin potentiaalista lähtöä perinteiseltä rautamarkkinoilta. Myös Sony jahtaa samaa palvelupelien hallitsemaa tulevaisuutta, eikä sekään ole hyvästä.

Samalla jenkeissä Costco on raporttien mukaan poistanut nyt Series-laitteet pois myynnistä täysin: https://www.engadget.com/gaming/xbo...s-selling-xbox-consoles-online-184906670.html

Niin kauan kuin Microsoft sanoo, että Game Pass on heille kannattava ja niin kauan kuin palvelua tarjoavat, niin tilannehan on ainakin meille kuluttajille hyvä?

Mitä tulee Xbox konsolin tulevaisuuteen, niin tietysti Microsoft on itse sanonut, että uusi konsoli on kehitteillä. Onko siis vanhan konsolin valmistuksen hidastaminen ja tiettyihin maantieteelliseen alueisiin ja kauppoihin keskittyminen vain strategista vanhojen laitteiden varastojen tyhjennystä? Onko uusi konsoli lähempänä kuin uskotaankaan? Vai onko tilanne selvästi huonompi ja Microsoft on ajamassa koko konsolilaitepuolta alas sellaisena kuin me sen tunnemme?

XBoxin omistajana en ole osannut kiinnittää huomiota tähän, mutta ilmeisesti matka on saapumassa määränpäähän. Ensin hinnannosto ja sitten pois myynnistä.

Ei taida Suomi olla kovin kummoinen markkina.

Lainaan nyt vaikka tätä. Siis kyllähän Xboxin saatavuus kivijaloissa on ollut ohkosemmalla jo pidemmän aikaa. Esim. täällä maalla jo viime vuoden kesällä ostin paikallisesta Powerista viimeisen Series S 1TB konsolin, en ole huomannut että sinne olisi sen jälkeen tullut yhtäkään uutta Xbox konsolia myyntiin.

Kirjoitin jo muistaakseni alkuvuodesta, vai milloin olikaan tästä samasta aiheesta pari sanaa jonnekin en muista mihin ketjuun: Konsolisukupolvi alkaa olemaan ehtoon puolella Xboxin osalta. Seuraava sukupolvi siintää jo horisontissa. Ei tämä nyt 1. kerta ole kun Xboxin tuotanto päättyy, mutta Sonyn konsolin tuotanto ei. Katsotaan vaikka ihan orggis boksia eihän se kerennyt olemaan kaupassa montaa vuotta. Samaan aikaan PS2 oli tuotannossa/myynnissä ainakin joku 10 vuotta, vielä senkin hyvin kun PS3 oli laskeutunut. En nyt muista saiko niitä vielä jopa PS4 aikana, ehkä jossain määrin.

Me ei tiedetä mikä on syy, oli mikä oli ehkä sillä ei kannata vaivata päätä kovin paljoa. Varmaankin €/$ voisi olla hyvä veikkaus ihan alkuun. Niitä ei ehkä kannata enää valmistaa, vaan suunnata ne pelimerkit mielummin tulevaisuuteen sen sijaan. Sen toistaminen_joka ei toiminut aiemmin, saattaa johtaa siihen, että se ei toimi jatkossakaan. Miksi siis tehdä niin? MS on altavastaajana tässä, pitää koittaa jotain muuta. ROG Xbox Ally on hyvä esimerkki "jostain muusta" ja vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta konseptilta.

Se voi olla, että nähdään "pöytäkonsoleissakin" sama Konsoli/PC Hybrid systeemi, jota koepallona nyt noilla käsivempeleillä kokeillaan. Sitähän hyvin moni täälläkin on povaillut ja alan pitämään sitä jopa aika todennäköisenäkin vaihtoehtona.

Eli summa summarun: Tämä sukupolvi on Xboxin osalta melkolailla taputeltu. Paukut Game Passissa ja seuraavassa sukupolvessa. Oli se sitten "oma konsoli" tai 3rd party valmistajan, tai useamman tuottama laite. En todellakaan usko, että Xbox on ekosysteeminä minnekkään kuolemassa.

Uudenlaista möttiä TV-tasoon odotellessa täytyy vain toivoa, että vehkeet kestää ja kovaa ajoa vaan! Uutta ei kaupasta enää tahdo saada, toki käytettynä niitä liikkuu ihan kohtalaisesti ja aina huollattaakin voisi, jos jotain ikävää kävisi. Onneksi olleet tosi luotettavia vehkeitä. Oma Series X kuutio tarvisi kyllä pikkuhiljaa ottaa auki ja puhdistaa kunnolla, siellä on varmaankin pölyä kohtalaisesti. Ihme kyllä ei silti tuuletin huuda tai mitään sellaista, eli kaiketi tuuletus toimii edelleen ihan hyvin siltikin. Se on hyvin suunniteltu. Ontopic myös sen verta, että olen ollut tämän sukupolven Xboxin todella tyytyväinen laitteena, isoon ja pieneen molempiin. Molemmissa on puolensa!

Viimeksi muokattu:
Eli summa summarun: Tämä sukupolvi on Xboxin osalta melkolailla taputeltu. Paukut Game Passissa ja seuraavassa sukupolvessa. Oli se sitten "oma konsoli" tai 3rd party valmistajan, tai useamman tuottama laite. En todellakaan usko, että Xbox on ekosysteeminä minnekkään kuolemassa.
Vahvoilla veikkauksissa on myös Microsoftin itsensä lanseeraama jonkinmoinen kevyt-pc pelikone. Eli ikäänkuin series S mutta windowsilla ja tukee laajemmin eri storeja.

Jos rahaa löytyy vain pariin palvelupeliin kerralla, jos siihenkään, niin se on pahasta koko alalle. Sitähän tuossa molemmat ja muutkin ovat kritisoineet. Tunnut nyt jumittavan vain tuohon yhteen asiaan, etkä näe metsää puilta, mistä noi kritiikit tulevat. Muutenkin tähän tarrautuminen on ihan turhaa, kun yleinen keskustelu koski tulevaa, eli Xboxin potentiaalista lähtöä perinteiseltä rautamarkkinoilta. Myös Sony jahtaa samaa palvelupelien hallitsemaa tulevaisuutta, eikä sekään ole hyvästä.

Samalla jenkeissä Costco on raporttien mukaan poistanut nyt Series-laitteet pois myynnistä täysin: https://www.engadget.com/gaming/xbo...s-selling-xbox-consoles-online-184906670.html
Nyt on pakko sanoa että luettiinko me samoja juttuja ollenkaan? Palvelupelit on oma lukunsa ja niitähän pitkälti pleikkarilla sekä Xboksilla pelaillaan kun katsoo top listoja. Lisäksi playstation niitä yrittää aika aggressiivisesti tuutata markkinoille siinä kuitenkin Helldiversia lukuunottamatta onnistumatta. Oliko se niin että 12 kehityksessä olleesta pelistä pari on saatu julkaistua ja pari on kehityksessä kaikki muut on onkin sitten peruttu. Mutta kyllähän kummankin Leytonin ja Colantonion kritiikki on nimenomaan tuossa että onko se tuottoisaa ja kauan ne rahat riittävät. Toki Leyton kertoo huolistaan että kehittäjistä tulee vain palvelun orjia jotka tuuttaavat pelejä ulos mutta kun katsoo GP:n valikoimaa niin vaikea on näihin huoliin yhtyä. Jos jotakin hyvää haluaa pelialasta ja Microsoftin touhuista tällä hetkellä etsiä niin kyllä se kirkkaasti paras asia on tällä hetkellä GamePass ei ne 80€ maksavat pelit joita ostamalla "tuetaan" kehittäjiä.

Ylös Bottom