Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xsx
Nyt on pakko sanoa että luettiinko me samoja juttuja ollenkaan? Palvelupelit on oma lukunsa ja niitähän pitkälti pleikkarilla sekä Xboksilla pelaillaan kun katsoo top listoja. Lisäksi playstation niitä yrittää aika aggressiivisesti tuutata markkinoille siinä kuitenkin Helldiversia lukuunottamatta onnistumatta. Oliko se niin että 12 kehityksessä olleesta pelistä pari on saatu julkaistua ja pari on kehityksessä kaikki muut on onkin sitten peruttu. Mutta kyllähän kummankin Leytonin ja Colantonion kritiikki on nimenomaan tuossa että onko se tuottoisaa ja kauan ne rahat riittävät. Toki Leyton kertoo huolistaan että kehittäjistä tulee vain palvelun orjia jotka tuuttaavat pelejä ulos mutta kun katsoo GP:n valikoimaa niin vaikea on näihin huoliin yhtyä. Jos jotakin hyvää haluaa pelialasta ja Microsoftin touhuista tällä hetkellä etsiä niin kyllä se kirkkaasti paras asia on tällä hetkellä GamePass ei ne 80€ maksavat pelit joita ostamalla "tuetaan" kehittäjiä.
Kuten nyt on todettu monta kertaa, on ihan turhaa ottaa näin itseensä tai näin hanakasti suivaantua, kun joku esittää miedointa mahdollista kritiikkiä tai spekulaatiota monikansallisen yhtiön toiminnasta. Varsinkin kun se on tismalleen samassa määrin esitetty muista firmoista. Sinä itse toit koko Gamespass jutun tähän mukaan ja sitten päätit, että ei siihenkään kohdistuva kritiikki ole validia, koska syyt. Jos missään ei ole vikaa sinusta, niin hienoa, mutta siitä on ihan turhaa alkaa ottaa nokkiinsa, jos muilla ei ole samat fiilikset.

Sen verran täytyy vielä lisätä että juuri julkaistiin tutkimus missä Xbox pelaajat pelasivat eniten erilaisia pelejä kun verrattiin muihin konsolikäyttäjiin ja STEAMkäyttäjiin verrattuna ja tämä on varmasti ihan pelkästään GP:n ansiota.
Pelasivat vai "pelasivat"? Näistä pelaamisistahan on ihan yleisesti tutkimuksia missä suurin osa pelaajista ei pelaa edes ostamiaan pelejä läpi, joten mikä mahtaa tilanne olla sitten GP:n kautta pelattavien pelien suhteen.

Omalta kohdalta voin sanoa että jos peli yhtään nappaa, niin pelaan sen sitten 100 %. Hyvin korkea on myös kynnykseni jättää mitään kesken, joten annan peleillä todellakin mahdollisuuksia ennen kuin myönnän että ei vain lähde. Tähän pelitapaani ei tosin alustalla ole mitään merkitystä.

Suurin osa pelaajista on kuitenkin nimenomaan toista äärilaitaa. Tuokin "tutkimus" ei varmaan ole niin tarkka että olisi edes katsottu achievementsien perusteella että onko saatu edes yhtä "cheevoa", saati että pelattu pidempäänkin eikä vain käynnistetty ja todettu että "paska" ja palattu jonkin COD:in tai Fortniten pariin. Tosin en usko että noihin viimeksi mainittuihin keskittyvät pelaajat edes käynnistäisivät "neverheard"-pelejä.

Itse siis pidin tuntemattomimpien pelien valikoimaa Game Passin parhaana asiana mutta epäilen vahvasti tuota tutkimusta tai sen perusteella vedettyjä johtopäätöksiä.

Game Passia taas pidän paskana sen takia että se entisestään tekee pelaamisesta vain vuokraamista. Ja pelit, jos jokin, on ainakin itselleni aina ollut myös sitä että on se pelikokoelma.

Ja toki omistan kaikki laitteet mutta ei niiden omistaminen tuota tietoa minulle tuonut vaan pelialan/pelien seuraaminen.

Minulle nimenomaan omakohtainen kokemus laitteista ja peleistä tuo sen minun oman näkemykseni niistä, hienoa toki jos sinulle riittää aiheesta lukeminen.

Jos olisin tietänyt, että PS5 pölyyntyy ja seisoo pääosin tyhjän panttina, niin olisin jättänyt ostamatta.

Viimeksi muokattu:
Tuosta on vuosia ollut monta kertaa asiallista ja tärkeää kritiikkiä, joka on myös osoitettu muita vastaavia malleja kohtaan. Pelkästään viimeisen vuoden aikana esimerkiksi Shawn Laydenin juttu aiheesta: https://www.gamesindustry.biz/the-big-picture-part-one-i-dont-know-if-games-are-recession-proof tai Arkane Studiosin perustajan esittämät huolet ovat olleet esillä uutisissa: https://www.thegamer.com/xbox-game-...ble-impact-on-industry-arkane-studios-larian/
Just, tunnut lukevan näitä kuin piru raamattua. eli mikä kohtaa omia rakkaita mielipiteitä niin ovat aina faktualista tietoa ??? Moni playstation influensseri aina innostuu näistä game pass "uutisista".

Pelasivat vai "pelasivat"? Näistä pelaamisistahan on ihan yleisesti tutkimuksia missä suurin osa pelaajista ei pelaa edes ostamiaan pelejä läpi, joten mikä mahtaa tilanne olla sitten GP:n kautta pelattavien pelien suhteen.
Joo mutta tämä pelien kesken jättäminen on huomattavasti halvempaa gamepassin kautta. Kamalaa maksaa 70 euroa pelistä mikä jää suurimmalla osalla kesken. Taitaa olla jotain 30 % luokka nuo yksinpelien läpäisyt pelaajilla.

Joo mutta tämä pelien kesken jättäminen on huomattavasti halvempaa gamepassin kautta. Kamalaa maksaa 70 euroa pelistä mikä jää suurimmalla osalla kesken. Taitaa olla jotain 30 % luokka nuo yksinpelien läpäisyt pelaajilla.

Oi kun olis joku paikka jossa vois katsoa arvosteluja tai pelikuvaa ennen ostoa jotta vois päätellä onko peli itselle sopiva vai ei.
No ehkä joskus tulevaisuudessa sitten. Aina voi haaveilla.

Oi kun olis joku paikka jossa vois katsoa arvosteluja tai pelikuvaa ennen ostoa jotta vois päätellä onko peli itselle sopiva vai ei.
No ehkä joskus tulevaisuudessa sitten. Aina voi haaveilla.
Ei tarvi haaveilla. PC ja mm. Quest storeissa on toimiva palautusoikeus mekanismi. Edellyttää vaan että irtautuu Sonyn ekosysteemistä jossa tätäkään ei haluta tarjota kuluttajalle.

Arvostelut, Youtube ja toisten pelaajien mietteet foorumeilla. Kaikki auttaa tiettyyn pisteeseen asti päätöksenteossa ja selvityksessä olisi joku peli itselle mieluisa. Mutta onhan se nyt selvää, että jos peliä pääsee itse kokeilemaan, siitä saa parhaan mahdollisen fiiliksen onko peli omaan makuun. Tähän(kin) Game Pass on aika hyvä palvelu. Tietysti vielä parempi olisi jos julkaisijat olisivat velvoitettuja tarjoamaan demon jokaisesta kauppapaikalta löytyvästä pelistä, mutta tämä voi olla vähän liikaa pyydetty. :)

Tästähän ollaan ainakin aihetta sivuten puhuttu esim. Kesken jääneet pelit vuonna 2024 -ketjussa, jossa yllättäen (tai vähemmän yllättäen) porukalla jää kesken tosi hyvin arvostelussa pärjänneitä pelejä, kun ei ne vaan sitten jostain syystä omaan makuun sovikaan.

Menee ohi ketjun aiheen, mutta totean nyt kuitenkin että kesken jäänyt peli ei sinänsä kerro huonosta pelistä (Vaikkei kukaan niin väittänytkään). Syystä tai toisesta peli ei koukuta heti pelaamaan loppuun, tulee vaikkapa parempia pelejä eteen.

Case in point: Aloitin Alundran pelaamisen 1998 ja sain sen yli 20v myöhemmin päätökseen. Edelleenkin mielestäni yksi parhaita psx pelejä.

Ja aiheeseen liittyen, en osaa suoraan yhdistää game passia pelien kokeiluun, toki sen voi niinkin ajatella, mutta minusta tuollainen todellinen palautusoikeus ratkaisee 95% ongelmista. Fyysistä ostavia se ei tietysti lohduta.

Menee ohi ketjun aiheen, mutta totean nyt kuitenkin että kesken jäänyt peli ei sinänsä kerro huonosta pelistä (Vaikkei kukaan niin väittänytkään). Syystä tai toisesta peli ei koukuta heti pelaamaan loppuun, tulee vaikkapa parempia pelejä eteen.
Juu, ei tietenkään, mutta kovin usein siinä pelissä joku tökkii, jos se jää kesken. Ei tietysti aina, mutta silti.
Ja aiheeseen liittyen, en osaa suoraan yhdistää game passia pelien kokeiluun, toki sen voi niinkin ajatella, mutta minusta tuollainen todellinen palautusoikeus ratkaisee 95% ongelmista. Fyysistä ostavia se ei tietysti lohduta.
Palautusoikeus tai demot on ehdottomasti parempi tapa pelien kokeiluun kuin Game Pass, mutta toisaalta jos tilaa joka tapauksessa Game Passia, niin siinä on monta sataa peliä, joita voi kokeilla. Ennenkaikkea ihan uusia pelejä, joita voi kokeilla ilman että tarvitsee maksaa sitä 70 euroa.

Minulle nimenomaan omakohtainen kokemus laitteista ja peleistä tuo sen minun oman näkemykseni niistä, hienoa toki jos sinulle riittää aiheesta lukeminen.

Jos olisin tietänyt, että PS5 pölyyntyy ja seisoo pääosin tyhjän panttina, niin olisin jättänyt ostamatta.
Joudutko siis ostamaan jokaisen tuotteen täysin tuurilla ja vasta jälkeenpäin tiedät oliko järkevä/tarpeellinen ostos?

Minä tiesin senkin että ei oikeasti kannata ostaa PS5 Pro:ta mutta ostin silti. Tiesin myös että Switch 2 ei tule saamaan niin paljon peliaikaa kuin muut laitteet mutta ostin silti. Samoin tiedän aika tarkkaan senkin minkä verran käytän mitäkin laitetta kun sen ostan. Olisi typerää ostaa laite ja vasta myöhemmin miettiä käyttääkö sitä tai olisiko joku muu ollut parempi vaihtoehto. Kaikki info kyllä löytyy netistä.

En puhunut mitään hinnasta vaan siitä että jos tutkimukseen viitataan, niin olisi kiva tietää mitä se "pelaaminen" oikeasti on. Veikkaan että siellä on todella paljon vain pelkkiä pelin käynnistyksiä ja hetken testejä, jotka lasketaan mukaan "pelattuihin" peleihin.

Turha siis tuollaisten perusteella väittää että "Xbox-pelaajat pelaa monipuolisemmin".

Game Pass mahdollistaa monipuolisemman pelaamisen mutta on ihan eri asia kuinka moni lopulta pelaa niitä pelejä ja minkä verran.

Joudutko siis ostamaan jokaisen tuotteen täysin tuurilla ja vasta jälkeenpäin tiedät oliko järkevä/tarpeellinen ostos?

En ole missään näin kirjoittanut. Oman kokemukseni peleistä tai laitteista muodostan parhaiten itse kokemalla, eikä mikään määrä jankkausta tätä muuta. Jos juuri sinulle riittää lukeminen kokemukseksi, niin se varmasti juuri sinulle riittää. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.

Olen myös todella usein yllättynyt pitäväni jostain yllättävästi. Esimerkiksi Forza Horizon 5 oli aivan upea kokemus, vaikka en autopeleistä pidä. Ostin jopa molemmat lisäosatkin, mitä en ikinä tee. Olen myös pettynyt peleihin, joista minun olisi pitänyt pitää. Esimerkiksi Returnal oli minulle PS5:n kiinnostavin peli ja kaikki siinä pitäisi olla kunnossa, mutta edelleen se on kesken ja jostain syystä ei vaan lähde.

Viimeisin kokeilu on jo pitkään kiinnostanut PC-pelaamisen kokeilu pitkästä aikaa, mikä on toistaiseksi ollut ihan positiivinen kokemus. Ja tässä on melkoinen konsolipuristi tullut oltua useampi vuosikymmen.

En ole missään näin kirjoittanut. Oman kokemukseni peleistä tai laitteista muodostan parhaiten itse kokemalla, eikä mikään määrä jankkausta tätä muuta. Jos juuri sinulle riittää lukeminen kokemukseksi, niin se varmasti juuri sinulle riittää. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Minä siis vastasin tähän, mitä kirjoitit: "Kun kaikki nämä laitteet omistaa on tätäkin vähän helpompaa arvioida". Helpompaa se arviointi totta kai on mutta vaikea minun on nähdä etteikö nykyaikana muka voisi tehdä hyvinkin varmoja ostoksia vähän etukäteen asioista selvää ottamalla. Mutta jätetään "jankkaus" tähän koska eipä minulla alunperinkään ollut muuta sanottavaa kuin tämä, minkä jo nyt toistin tässä.

Kuuluuko sitten tähän vai ROG ALLY ketjuun, mutta aika reippaan hintaisia nämä xbox brandatyt käsikonsolit, kun jenkeissäkin hinnat tätä tasoa:

Asus ROG Xbox Ally and Ally X available for pre-order worldwide – U.S. pricing starts at $599 and $999 respectively​

Juu normi PC master race hinnat. Hyvästä joutuu maksaan;). Näitä herkkuja ei myydä tappiolla ja tasailla sitten tappiot omalla lukitulla pelikaupalla.

Ei tarvi haaveilla. PC ja mm. Quest storeissa on toimiva palautusoikeus mekanismi. Edellyttää vaan että irtautuu Sonyn ekosysteemistä jossa tätäkään ei haluta tarjota kuluttajalle.

En mä questillakaan osta mitään ellen oleta jo valmiiksi tykkääväni pelistä ja sen takia olenkin vain yhdestä ottanut rahat takaisin kun arvostelijat ei maininneet mobiilipeli tyylisiä ajastimia.
Mä en lunasta edes ps+ pelejä ellen ole valmiiksi kohtuu varma, että tulen pelaamaan ne läpi ja sama homma gamepassin kanssa.
En näe mitään järkeä aloittaa peliä jos se sitten jääkin muutaman tunnin jälkeen kesken. Siinä meni se muutama tunti hukkaan ja pelkkä paskan maku jäi suuhun.

Mieluummin katson mitä on tarjolla ja tsekkaan muutamat videot ja sen perusteella päätän onko järkeä edes aloittaa.
Esim mulle kaikki souls liket on pelaamatta paskaa joten jos tuo termi tulee arvostelussa ilmi niin kiinnostus tippui nollaan enkä edes kokeile.

Kuuluuko sitten tähän vai ROG ALLY ketjuun, mutta aika reippaan hintaisia nämä xbox brandatyt käsikonsolit, kun jenkeissäkin hinnat tätä tasoa

Ainakin Euroopassa Xbox-tarralla olevat Allyt taitaa olla samoissa hinnoissa kuin ne alkuperäiset ilman Xbox-tarraa olevat Allyt oli, joten mitään Xbox-lisää noihin ei tullut. Nämä tosiaan ovat olleet kohtuullisen arvokkaita.

Legion Go 2 hinnat ovat vielä tästä kovempia:

The Legion Go 2 starts at $1,099.99 with an AMD Z2, 16GB of RAM, and 1TB of storage. You’ll spend $1,199.99 for the model with 32GB of RAM, $1,349.99 for a Z2 Extreme with 32GB / 1TB, and $1,479.99 for the same with 2TB.

Lähde: https://www.theverge.com/news/769776/legion-go-2-official-lenovo-new-flagship-handheld-cost

Onneksi meille vähempään tyytyville on myös halvempia vaihtoehtoja. Itse ostin juuri MSI Clawn (Ultra 5) hintaan 339€ ja tämä on toiminut omassa käytössä ihan hyvin toistaiseksi. Pitäisi tuo uusi Xbox käyttöliittymä tähän vielä viritellä.

Legion go 2 kalliimman version suomihinta on 1500€ että siihen nähden tämä uusi xbox malli ei ole kallis mutta onhan Lgo2 myös eritason laite. En silti ikinä maksaisi 1500€ kannettavasta PC:stä.

En silti ikinä maksaisi 1500€ kannettavasta PC:stä.

En minäkään, kyllä tämä 339€ oli aika sopiva hinta omaan makuun.

Mutta niinhän se on, että raudan hinnat nousee kyllä, jos myyjä ei voi kompensoida katetta myymällä suljetussa kaupassa tuotetta ostajalle. Pelkästään rautaa myyvän pitää saada ne tuotot suoraan ja se nostaa hintaa.

Onhan tuon Allyn hinta ihan linjassa sinänsä muiden samankaltaisten kanssa ja tuo heikompi malli pesee tai on ainakin samalla viivalla switchin kanssa niin mielestäni sen hinta on aika oikeutettu myös. Tuossa käsikonsoleissa on kyllä nyt se hyvä puoli että tosiaan kaikenlaisia laitteita löytyy ja vanhempia saa jo todella hyvään hintaan niin kaikille löytyy se mistä tykkää. Ja eikähän ensi tai viimeistään seuraavana vuonna tule ulos myös pleikkarin oma niin alkaa olla kaikille sellainen vaihtoehto mikä kiinnostaa.

Sinänsä kyllä mielenkiintoista että kannettavuus on nyt se juttu ja oikeastaan ensimmäinen Switch rikkoi tässä kunnolla pankin vaikka toki DS:t ovat myös olleet todella suosittuja.

Ylös Bottom