J.Sunderland
Well-Known Member
Nythän onnistuneet toiselle konsolille julkaisut tulevat varmana kannustamaan pelien julkaisua myös Playstation 5:lle ja Nintendon tulevalle.
Mitkä onnistuneet julkaisut? Tai siis, mikä on onnistumisen määritelmä tässä?
Hi-Fi Rush ja Ghostwire: Tokyo eivät ainakaan tuoneet onnea Tangolle, joten saa nähdä. Toki toivottavasti tosiaan hyvinkin pienen yleisön laatutuote Pentiment on ollut taloudellinen menestys.
GaaS-julkaisut kuten Sea of Thieves ja Grounded on tietenkin jatkossakin hyvinkin luonnollista julkaista kaikilla alustoilla. Nythän nämä olivat jo olleet menestyksiä pitkään ennen siirtymistä Nintendon ja Sonyn konsoleille, mutta toki luontaisempaa olisi nämä pistää kaikille alustoille samaan aikaan.
Itse en suoraan päättelisi esimerkiksi Tangon sulkemisesta, että Hi-Fi Rush oli niin iso menestys, että Microsoft näkee tuollaisten projektien olevan tärkeitä olla monella konsolilla. Sinänsä Microsoft Gamingilla on tietenkin osaamista julkaista kaikella mahdollisella ja myös taloudellinen ymmärrys siitä, että mikä milläkin alustalla myy ja miten paljon, mutta tämä osaaminen ja ymmärrys ei kyllä tullut siitä, että näitä pieniä projekteja pistivät ulos Sonyn ja Nintendon konsoleille.
Kysymys kuuluu myös että tuleeko tämä tapahtumaan samaan aikaan Xbox PC ja Game Pass sekä Steam julkaisujen kanssa vai pysyykö mielenkiinto odottavalla kansalla.
Kysymys on edelleen siitä, että tuleeko ne Halot, Gearsit, Forzat, Bladet, Indiana Jonesit ja Starfieldit muille konsoleille vai ei. Siinä ei ole mitään uutta, että Minecraft ja CoD julkaistaan ihan kaikella mahdollisella.
Kysyn hyvin yksinkertaisesti tämän: Uskotko sinä kuitenkin siihen, että Microsoft julkaisee jatkossa ihan kaiken myös muilla konsoleilla?
***
Ihan yleisesti omaan silmääni vaikuttaa pahasti siltä, että nimenomaan tämä monipuolisesti kaikenlaisen pienemmän luokan projektien rahoittaminen tulee Microsoft Gamingin alla vähentymään ja keskittyminen isoihin nimikkeisiin on jatkossa enemmän keskiössä. Tämä on toki ymmärrettävää bisneksen puolesta, mutta sääli henkilökohtaisella tasolla, koska minulle nimenomaan nämä pienemmät projektit ovat olleet se kiinnostavin osuus MS:n portfoliossa.
Toivottavasti kuitenkin myös jatkossakin pelejä kuten Orit, Psychonautsit, Pentiment tai Hi-Fi Rush nähdään, eikä pelkästään näitä Haloja, Gearseja, Doomeja, Forzia, Fallouteja, Call of Duteja ja Elders Scrolleja, vaikka nämä tutut IP:t varmasti sen leveän leivän pöytään tuokin.
Joskus aikanaan jokainen nykyinen megasarja on saanut sarjansa ensimmäisen julkaisun, eikä ollut mikään varma onnistuja. Riski on kannattanut. Ja jos uusiin nimikkeisiin ei uskalla satsata taloudellisien riskien pelossa, niin koko ala kärsii. Luovuus vaatii vapautta.