Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XCOM: Enemy Unknown

Maanantaina tämä Masterpiece täyttää 11 vuotta, joten kaivetaas ketju haudasta sen kunniaksi!

Strategiahammasta alkoi kolottaa. Vaikka mm. Game Passissa on sitä ja tätä ladattavissa, niin tämä kuitenkin nyt viimeinkin meni asennukseen Series X konsoliin. Pelihän on nyt nykyajan tekniikalla huomattavasti nautittavampi kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten kun konsolit ja tietokoneetkin oli merkittävästi nuhaisempia. Aiemmasta huippulaadukkaasta käyttäjän @irfan viestistä voidaan todeta, että varsinkin PS3 konsolilla aikoinaan tekniikkapuoli vähän latisti muutoin niin mahtavaa tunnelmaa. Nythän tämä on millä tahansa Xbox Onella, tai uudemmalla konsolilla ihan minttiä ja sama juttu PC-puolella millä tahansa perunakoneella tai läppärillä toimii varmasti loistavasti.

Viimeksi Savegamen perustella koskenut tähän vuonna 2017, mutta peli on syystä tai toisesta jäänyt silloinkin vaiheeseen. Sitä mietin, että latausajat ovat saattaneet olla himan hapokkaita? Kun silloin ei vielä ollut edes ulkoista SSD levyä, josta lataa huomattavasti nopeammin. Classic vaikeustasolla saa nimittäin latausruutua katsella kohtalaisen usein, joten tuolla paljon merkitystä pelaamisn mielekkyyteen. Niin hieno peli, että eihän tätä minusta kannata pilata ja juosta läpi valitsemalla liian helppoa. Eipä siinä, katotaan nyt sitten saisiko tämän projektin viimineinkin pakettiin kunniakkaasti Classic tasolla? Yritän ainakin, koska jos saan_niin todo-listalla odottaakin jo seuraava helmi: XCOM2 Collection. Jotku sanoo, että tämä wanha on parempi kuin se? Varsinkin tunnelmaltaan? Olisihan se hieno selvittää asia ihan henkilökohtaisesti, että miten se sitten on?

Löytyykö muita jotka vielä tykittää tätä, tai näitä? Luulin, että olen tyyliin maapallon ainoa, joka nyt sitten pelaa tätä yli 10 vuotta wanhaa XCOMia? Oivoi, olin ihan väärässä, tätä pelaa pelkästään Stemissä samanaikaisesti sadat ihmiset edelleen joka päivä, tälläkin hetkellä noin 400. :oops: Ei huono suorite näin vanhalta peliltä, joka on pääasiassa yksinpeli. Suoritteen arvoa nostaa vielä se kun on niin monta muutakin hyvää XCOM-sarjan peliä.
Kyllä tähän on aina välillä meinannut tarttua, mutta sitten jotenkin aina ottanutkin muun pelin peluuseen, ihan omaa laiskuuttani, kun olen ajatellut, että kontrollien opettelu tulee olemaan kuitenkin konsolilla hankalaa. Itse nimittäin pelaisin näitä aika paljon joskus aikoinaan PC:llä, silloin kun vielä PC:llä pelasin. Nykyäänhän en pelaa PC:llä lainkaan, joten ainoa tapa näitä olisi pelata juurikin XSX:llä. Juuri nyt tosin niin paljon hyviä pelejä meneillään samanaikaisesti ja lisäksi backlogissa varsin kovia uudempia pelejä, että en sitten tiedä koska tämän aloittamisen voisi saada aikaiseksi. Viestisi sai minulla kuitenkin taas kiinnostuksen heräämään näitä pelejä kohtaan. Ja noitahan olisi tuossa XSX:n kovolla valmiina odottamassa kovaa ajoa.
 
Kyllä tähän on aina välillä meinannut tarttua, mutta sitten jotenkin aina ottanutkin muun pelin peluuseen, ihan omaa laiskuuttani, kun olen ajatellut, että kontrollien opettelu tulee olemaan kuitenkin konsolilla hankalaa. Itse nimittäin pelaisin näitä aika paljon joskus aikoinaan PC:llä, silloin kun vielä PC:llä pelasin. Nykyäänhän en pelaa PC:llä lainkaan, joten ainoa tapa näitä olisi pelata juurikin XSX:llä. Juuri nyt tosin niin paljon hyviä pelejä meneillään samanaikaisesti ja lisäksi backlogissa varsin kovia uudempia pelejä, että en sitten tiedä koska tämän aloittamisen voisi saada aikaiseksi. Viestisi sai minulla kuitenkin taas kiinnostuksen heräämään näitä pelejä kohtaan. Ja noitahan olisi tuossa XSX:n kovolla valmiina odottamassa kovaa ajoa.

Se voi muuten olla, että minullakin saattoi alunperin kontrolliasia toppuutella latausruutujen ohella. Nyt kuitenkin kun kunnolla pelannut muutamana päivänä, niin olikin positiivinen yllätys nimenomaan kontrollit: Ihan kädenjatke! Bumbbereista surffataan sotilaiden välillä näppärästi ja D-padilla käänneellään kameraa, kaikki toimii napakasti. Liipaisimella ampmaan ja jos useampi kohde taaskin bumberilla vaihdllaan niiden välillä, tai jos haluaakin tehdä jotain muuta, niin dpadilla action barista sopivaa juttua tulille. Ihan minttiä tämän osalta, ainoastaan josks harvoin kun ammun Rocket Launchrilla toivoisin että siinä moodissa voisin myös käännellä kameraa. Mutta tuo tulee vain kerran pari tehtävän aikana, joten sen kanssa pystyy elämään helposti.

Laitoin tämän eilen tulille myös tietokoneella ihan mielenkiinnosta, näytti muuten aika kivalta 4K. Mutta ei niin suurta eroa kuitenkaan, että haluaisin pelata mielummin PC kanssa. Jos pelaisin, niin siinäkin tapauksssa olisi varmaankin silti ohjain kädessä, näin kun TV on tietokoneen näyttönä ja peliasento on mallia sohvalla röhnötys.

Mutta joo, peli on kestänyt aikaa hämmentävän hyvin. Ei muuta kuin maapalloa pelastamaan jos vapautuu kaistaa ja tämän tyyppinen huippupeli kiinnostelee. Omaan makuun on kyllä ihan huikeaa settiä ainakin.
 
Niin hieno peli, että eihän tätä minusta kannata pilata ja juosta läpi valitsemalla liian helppoa. Eipä siinä, katotaan nyt sitten saisiko tämän projektin viimineinkin pakettiin kunniakkaasti Classic tasolla? Yritän ainakin, koska jos saan_niin todo-listalla odottaakin jo seuraava helmi: XCOM2 Collection. Jotku sanoo, että tämä wanha on parempi kuin se? Varsinkin tunnelmaltaan? Olisihan se hieno selvittää asia ihan henkilökohtaisesti, että miten se sitten on?

IMG_20231015_151112_HDR.jpg

Oivoi, jäin tähän ihan koukkuun! Olipahan jumanklaare hieno matka! :cool: Ja tälleen kun ykkösellä valitsi Classic vaikeustason, niin silleen kohtalaisen haastava peli. Oli kyllä tosiaankin ihan hyvä kun oli Series konetta alla nopeine latausaikoineen, eikä varsinkaan ollut Xbox 360! Kyllä siinä välillä piti Load Gameen turvautua kun sössi jotain liian pahasti.

Eipä siinä, ihan huippua viihdettä nämä ja saa vähän aivoa samalla vetreyttää. Varmaankin sitten täytyy ottaa XCOM 2 Collectionia työstöön kohtapuoleen!
 
Ylös Bottom