Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XCOM: Enemy Unknown

Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Vähän olen ihmetellyt tuota Ironman-hehkutusta.
Ironman-hekutus liittyy aika paljolti siihen kuka selviää ja kuka ei. Taisteluihin asennoituu aivan erinlailla, kun tietää että yksikin virheliikke voi johtaa hyvin palvelleen sotilaan hautajaisiin. Eihän tälläinen meininki tietenkään ole kaikkia varten. Itse pidän siitä että peli tarjoaa mahdollisuuden, jossa huonosti menneen taistelun jälkeen ei enään pysty "huijamaan" edellisellä tallennuksella. Päätökset ovat konkreettisia ja niiden kanssa on elettävä. Tämä sopii erityisen hyvin pelin teemaan. Eikä peli todellakaan ole niin rikki, että jokainen kuolema johtuisi pelkistä pelin bugeista.

Ts. mielestäni on tyhmää, että kaikkea itse tehtyä ei voi purkaa osiin/myydä, vaan ne jäävät lojumaan varastoon käyttämättöminä.
Tämä pitää muuten paikkansa. En ole ennen edes kiinnittänyt asiaan erityisemmin huomiota... Ainoa mahdollisuus päästä eroon tuosta kamasta taitaa olla vain kun kansakunnat kerjäävät sen perään?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tämä pitää muuten paikkansa. En ole ennen edes kiinnittänyt asiaan erityisemmin huomiota... Ainoa mahdollisuus päästä eroon tuosta kamasta taitaa olla vain kun kansakunnat kerjäävät sen perään?

Viimeiseen kysymykseesi: jep. Nämä vain tulevat hyvin randomisti ja ovat useimmiten kaikkea muuta kuin sulla itselläsi löytyy varastosta.

Nyt tuli aloteltua Classicilla rundi, ja ekat viisi abductionia on tapahtunut jo täysin uudenlaisissa maisemissa (jopa aavikolle sijoittunut tähtitorni), joten siltä osin perun hieman puheitani. Olen jopa päässyt sotimaan useampikerroksisissa rakennuksissa. Sen sijaan sen ufon haluan landaavan vielä joku kerta jonnekin muualle kuin sinne havumetsään.

Taktinen näkymä kaipaisi myös minikarttaa. Ärsyttää tsekata aina alue hitaasti, että tietää mihin suuntaan edetä ja mitä suuntaa varoa.

Ironmaniin: minen uskalla tuohon valitettavasti koskea niin kauaa kuin PS3 heittää konsolit kaatavia jäähyjä.

edit: WOOO! Nigeriasta löyty suoalueelle tippunut ufo! Nyt vielä aavikkoa ja jäätikköä ja peltoa ja farmia ja vuoristoa ja...
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Ironman-hekutus liittyy aika paljolti siihen kuka selviää ja kuka ei. Taisteluihin asennoituu aivan erinlailla, kun tietää että yksikin virheliikke voi johtaa hyvin palvelleen sotilaan hautajaisiin. Eihän tälläinen meininki tietenkään ole kaikkia varten. Itse pidän siitä että peli tarjoaa mahdollisuuden, jossa huonosti menneen taistelun jälkeen ei pysty "huijamaan" edellisellä tallennuksella. Päätköset ovat konkreettisia ja niiden kanssa on elettävä. Tämä sopii erityisen hyvin pelin teemaan. Eikä peli todellakaan ole niin rikki, että jokainen kuolema johtuisi pelkistä pelin bugeista.

Ihan yhtä hyvin noihin taisteluihin voi suhtautua samalla tavalla, vaikka ei tuota vaihtoehtoa pistäisikään päälle. Kuten sanoin, ihan hyvin olen voinut latailematta pelailla, vaikka en ole Ironmania kytkenyt päälle. Sotilaita on menetetty kasapäin, mutta se kuuluu pelin henkeen. Se on vain omasta asenteesta ja mielenlujuudesta., ei siinä mitään erityisiä asetuksia tarvita. Eikä tässä kukaan tainnut jokaisesta kuolemasta puhuakaan. Tietenkin tuon asetuksen voi kokea tarpeelliseksi, jos ei luota itseensä, mutta ennemmin näkisin siinä vaaran, että pelin toiminnallisuus kusee, ja sitten ollaankin niin sanotusti kusessa.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Olen samaa mieltä siitä, että ironman-moodi tuo peliin vielä enemmän jännitystä. Itse olen tällä hetkellä normal-kampanjan loppumetreillä, jonka olen pelannut ironman-tyyliin ilman ironman-moodin käyttämistä. Eli kyllä "huijaamatta" voi olla silkalla tahdonvoimallakin :) Siinä mielessä se pakotettu ironman-moodi on "turha", mutta kyllä kiusaus lataamiseen on hetkittäin ollut suuri :)

Erinäisiä metsiä minäkin olen ufolaskeutumisissa samoillut, mutta noin ylipäänsä vaihtelu on ollut silti mielestäni riittävää.

Mitä kehityksen nopeuteen tulee, firaxis jätti kustannus/aika-syistä ns second wave-moodin pois pelistä. Siinä oli valittavana erilaisia optioita kuten maraton-moodi jossa peli kestää huomattavasti pidempään. Tuo on pc:lle modattu jossain määrin takaisin peliin.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Nyt tuli aloteltua Classicilla rundi, ja ekat viisi abductionia on tapahtunut jo täysin uudenlaisissa maisemissa (jopa aavikolle sijoittunut tähtitorni), joten siltä osin perun hieman puheitani. Olen jopa päässyt sotimaan useampikerroksisissa rakennuksissa. Sen sijaan sen ufon haluan landaavan vielä joku kerta jonnekin muualle kuin sinne havumetsään.

No johan nyt, aavikkoa ei ole täällä näkynyt, mutta ehkä tuo on vähän kiinni siitäkin, minne ne muinaiset muukalaiset maailmankartalla iskevät, ja minne päättää lähteä Taureja puolustamaan.

Tarkka-ampujat ovat tässä pelissä kyllä ehdottoman tärkeitä. Pitäisi kokeilla vielä yhdistää tarkka-ampujaa Squadsightilla ja tarttumakoukkua tai tuota rakettireppua, josko siitä tulisi mukavia seuraamuksia. Heavy-jannuihin lähinnä turhauduin, kun singolla eivät osu mihinkään ja peruspyssykälläkin harvoin. Toivottavasti nyt vain saan minitankkini takaisin käyttöön ilman bugeja.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Squad sight ja double tap tekevät sniperista kyllä mahtavan tappokoneen. Heavyllä holo sight ja suppression ovat erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia. Suppression tekee alienien pyydystämisestä hieman vaivattomampaa.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tietenkin tuon asetuksen voi kokea tarpeelliseksi, jos ei luota itseensä, mutta ennemmin näkisin siinä vaaran, että pelin toiminnallisuus kusee, ja sitten ollaankin niin sanotusti kusessa.
Tämän minä ymmärrän täysin. Fiksuahan tälläinen touhu vain on. En vain itse ole (onneksi) omalla Ironman-kierroksellani törmännyt selaiseen toimimattomuuteen minkä takia olisin repinyt pelihousuja. Enkä tämän takia näe tarpeelliseksi pelata kymmenien tallennusten kanssa. Ironmanista nauttimiseen ei mielestäni myöskään vaadita huonoa itseluottamusta. Sen "nyt mennään eikä meinata"-fiiliksen takia tätä pelataan. Enkä nyt tarkoita etteikö tällä asenteella voisi pelata myös tallenusten kanssa. ;)

Mutta myös täällä Classic Ironman saa odottaa vuoroaan niin kauan, kun noille Overwatch-ongelmille (toivottavasti) tehdään jotain...
 
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Sen "nyt mennään eikä meinata"-fiiliksen takia tätä pelataan. Enkä nyt tarkoita etteikö tällä asenteella voisi pelata myös tallenusten kanssa. ..
Itse kans pelannut alusta asti ironman modella. Mielestäni on hyvä, että on tarjolla erilaisia pelimuotoja, kaikille jotain mutta omat kokemukset kyllä on hiton hyvät ironmanista, juuri äsken lähti tukku hyviä sotilaita taivaaseen ja piti ainoilla parilla hepulla keskeyttää tehtävä, kun olis mennyt loputkin ukot. Xboxille pelaan ja kaikki on toiminut hyvin paria alun ongelmaa huomioimatta. Vaihtelevuutta on ollut ympäristöissä ja kentät mielestäni sopivan kokoisia. Moninpeliin en ole vielä koskenut, onko joillakinsiitä kokemuksia?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Normalilla läpi pelattu. Aloitin uuden pelin Hard ironmanilla ja onhan tuo pelaaminen aivan eri maailmasta. Tehtävissä on ihan erilainen fiilis, kun tietää, että lataaminen ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto. Parhaillaan on tullut voitettua kenttä viimeisellä vahingoittuneella ukolla. Kyyti on kylmää ja veekäyrä nousee, kun moku päättää hurauttaa konekiväärillä huti yli 80% osumamahdollisuudella. Muutenkin perus-sectoidit jne. antaa kovemman vastuksen, kun osaavat käyttää enemmän overwatchia ym. tekniikoita. Ei ole näin alussa paljon päässyt tyypit kehittymään, kun on suurin osa kaatunut kentällä saappaat jalassa (tai muuten ovat vahingoittuneena 10-20 vuorokautta).
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

PS3-versiossa (tai ainakin promossa) eniten ärsyttää tekninen osaamattomuus: tekstuurit jäävät yksvärisiksi etenkin välidemoissa kun ei ennätä engine lataamaan, äänet on kaikkonut pari kertaa ja on pitänyt ressuttaa peli, ja sitten kaikkein pahimpana peli on jäätynyt varmaan sen 8-10 kertaa ~15-20h pelitunnin aikana siten, että on pitänyt ressuttaa koko konsoli uusiksi. Onnekseen on autosave, joka on pelastanut hermot pahimmilta rikkeiltä. Ruudunpäivitys myös takeltelee.

Itsekin pääsin tätä vihdoin muilta kiireiltä pelailemaan ja onhan tämä varsin maukas peli. Normalilla vaikeustasolla mennään ja ilman Ironmania.

Toi PS3:n ruudunpäivitys raivostuttaa itseäni noista bugeista kaikkein eniten. Välillä se putoaa aivan naurettavan alas. Alkaa olla kyllä tämän konsolin elinkaari tiensä päässä.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Minulla on ennakoversio (PS3), mutta en saa sitä Elite Soldier DLC:ta muuten kuin maksua vastaan. Mitenkäs se ladataan ilmaiseksi, kun kerran se kuului ennakkotilauksen sisältöön?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Minulla on ennakoversio (PS3), mutta en saa sitä Elite Soldier DLC:ta muuten kuin maksua vastaan. Mitenkäs se ladataan ilmaiseksi, kun kerran se kuului ennakkotilauksen sisältöön?

Mulla oli ainakin kotelon sisällä erillinen lappu, jossa oli koodi, joka piti syöttää Storen "redeem code" -kohtaan.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

No nyt on KonsoliFINin ufoistit saanut totuud... siis arvostelun tuonne ulos.

XCOM: Enemy Unknown - Arvostelu - PlayStationFIN

Ihan hyvä arvostelu ja monesta asiasta samaa mieltä, mutta väittäisin etteivät nuo takelteluongelmat (tekstuurit eivät lataudu, äänet katoavat jne) ole niinkään Unreal-enginessä vaan siinä että pleikan vääntö loppuu kesken.

Mitä noita PC-puolen videoita on tullut katsottua niin vastaavaa takeltelua ei ole lainkaan. Ongelmat muistuttavat monelta osin Battlefield kolmosen ongelmia, joista PC-puolella ei ole tietoakaan ja pleikalla niitä on loputtomasti.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Ihan hyvä arvostelu ja monesta asiasta samaa mieltä, mutta väittäisin etteivät nuo takelteluongelmat (tekstuurit eivät lataudu, äänet katoavat jne) ole niinkään Unreal-enginessä vaan siinä että pleikan vääntö loppuu kesken.

Mitä noita PC-puolen videoita on tullut katsottua niin vastaavaa takeltelua ei ole lainkaan. Ongelmat muistuttavat monelta osin Battlefield kolmosen ongelmia, joista PC-puolella ei ole tietoakaan ja pleikalla niitä on loputtomasti.

Eipä tuo PC:lläkään niin ihmeelliseltä näytä, että Pleikkarista pitäisi väännön loppua. Hyvällä optimoinnilla peli pitäisi saada pyörimään vaivattomasti. Näkisin enemmänkin, että kehittäjillä vain ei ole ollut välttämättä kokemusta PS3:sta ja Unreal Enginestä yhdistelmänä.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Näkisin enemmänkin, että kehittäjillä vain ei ole ollut välttämättä kokemusta PS3:sta ja Unreal Enginestä yhdistelmänä.

Tämä. Foeman se taisi ylempänä jo mainita, ettei PS3 + Unreal ole koskaan ollut mikään järin toimiva kombinaatio. Ilmeisesti (etenkin) PC:llä ja X360:llä moisia ongelmia ei ole/ne ovat lievempiä.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tämä. Foeman se taisi ylempänä jo mainita, ettei PS3 + Unreal ole koskaan ollut mikään järin toimiva kombinaatio. Ilmeisesti (etenkin) PC:llä ja X360:llä moisia ongelmia ei ole/ne ovat lievempiä.

PC:llä ei ole tosiaan jäätyillyt, hidastellut tai muutakaan ikävää. Toiminnallisia bugeja sen sijaan edelleen on.
 
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Xboxilla toimii ihan hyvin, ainoastaan yhden kerran jäätynyt.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Pistin vaikeus tason heti alussa tappiin... no turpaanhan siinä tuli ei kissaa ehtinyt sanoa kun ryhmä oli lahdattu vaikka kuinka varovaisesti yritti edetä.
Tiputin pykälällä vaikeutta ja nyt toimii homma hienosti. Soltut pysyy hengissä ja tappoja kertyy tilille.

Eräässä tehtävässä ammuin singolla yhtä alienia niin seinäntakana oli kaks muuta piilossa... 3 tappoa yhdellä iskulla :)
 
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Antakaa vinkkejä peliin eli mitä te tutkittu ensin jne, mitkä suojat ja mitkä aseet? Menee muutama tehtävä ihan ok mutta sitten tulee vaikeaa kun omat aseet aikatehottomia ja suojatkin olemattomia. Eilen lähti taas alusta kun tuli takkiin että heilahti. Loistava peli edelleen, eikä bugeja ole tullut vastaan.
 
Ylös Bottom