Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]
Oma pienimuotoinen kertaus ekasta pelikokemuksesta ja jonkinnäköistä arvostelua (vaikeustaso normal, ei Ironmania). Mukana on siis SPOILEREITA, joten lukekaa sillä varauksella:
- Alussa XCOM:illa ei ole käytössä kuin luotiaseita, kranaatteja ja sinkoja. En tosin tainnut heittää pelissä ensimmäistäkään kranaattia. Viholliset sen sijaan alkavat läiskiä plasmoilla heti alusta asti aivan kuten alkuperäisessä UFO:ssakin. Ensimmäiset viholliset, eli sectoidit paukuttavat plasmapistooleilla ja niin taitavat tehdä myös Thin Manit. Nämä eivät kovin kummoisia vastustajia ole normal-vaikeustasolla, jos älyää käyttää suojaa hyväkseen jatkuvasti. Floaterit on jo vähän hankalampia vihollisia, koska liikkuvat paremmin.
- Itselläni ensimmäisenä rankkia alkoi tulla sniperille, jolle valitsin mm. double tapin ja squadsightin. Lisäksi mulla oli snipulla käytössä ne heitettävät motion sensorit, jotka olivat myös helvetin hyviä. Tämä ajoi mun tutkimusproggista, koska halusin snipulle mahdollisimman hyvät aseet ja varusteet. Aika pian sain muistaakseni snipulle lasersnipukiväärin, jossa taisi olla damaget tuplat siihen mitä luotiaseessa. S.C.O.P.E. kannatta tietenkin hankkia todella nopeasti, koska se parantaa osumatarkkuutta ja foundrystä saa itselleen Advanced SCOPE:n, joka on nimensä mukaisesti entistä parempi. Myös laserpistoolit kannattaa hommata aika nopeasti, koska sniput käyttävät varsinkin ufoihin hyökättäessä paljon pistoolejaan. Luotipistooli on todella turha, mutta laserpistoolilla alkaa jo tekemään jotain. Lopullisesti jumalan snipusta tekee kuitenkin plasmasnipukivääri joka pudottaa ilman headshottiakin jo laakista vähän pahemmatkin alienit. Esimerkiksi ne lentävät robotit (oliko ne laser discejä nimeltään) lähtee yhdestä laakista.
- Suojapuolella halusin myös snipulle nopeasti Skeleton Suitin, jotta sain grapling hookin, jonka avulla snipun saa mm. katoille tähystelemään yms. Squadsightin avulla snipu voi ampua ketä tahansa vihollista jonka oma tiimi näkee, kunhan snipulla on jonkinnäköinen line of sight viholliseen. Myöhemmin hommasin snipuille Archangel armorit joiden avulla sniput pystyivät lentelemään ja jotka tarjosivat enemmän suojaa kuin Skeleton suitit. Muulle porukalle lykkäsin carapace armorit alussa ja myöhemmin titan armorit ja nanosuitit, joista jälkimmäiset tarjoavat pientä lisäsuojaa. Supportit ovat siitä hyödyllisiä, että niiden saadessa lisää rankkia saa supportille yhden lisäpaikan varusteille. Supportille saa myös "perkkinä" ominaisuudet joiden avulla medikittiä pystyy käyttämään kolme kertaa per erässä ja lisäksi medikitin tehoa saa buffattua perkillä. Muistaakseni foundrystä löytyi vielä "advanced medikit" joka myös paransi medikittiä. Itselläni supporteilla oli medikitit kannossa ja tehtävästä riippuen joko nanosuittia tai se tainnutusvehje. Medikittiä kannattaa käyttää aina, koska se myös lyhentää sairasaikaa jos vahinkoa on tullut niin paljon että vahinkopisteet on menneet yli sen mitä suojavarusteet on sallineet. Eli on tullut reikää nahkaan. Supportin hyvä puoli on myös se, että perkin avulla revive ei pelkästään pelasta squadilaista kuolemalta vaan saa jätkän takaisin peliin samoin tein.
- Assaulteilla en pelissä loppuen lopuksi kovinkaan paljon pelannut, koska roolista johtuen kaverit tuntuivat tippuvan aina ensimmäisinä. Loppuen lopuksi en assaultteja kovinkaan paljon kaivannut, koska mulla oli hyviä supporteja.
- Heavy-luokka on pelissä aika mielenkiintoinen. Osumatarkkuus on luokkaa "jos nyt ladon seinään ladon sisällä seisoessa". Singossa osumaprosentti oli sentään poikkeuksetta se 90 %. Erikoista heavyissä on se, että (muistaakseni tämä oli perkin ansiota) nämä pystyvät ampumaan kaksi kertaa vuorossa konekiväärillä. Itse käytin aika paljon shrapnel-räjähteitä singossa, jotta sain vähän tuhdimpia vihollisia kuten mutoneja ja elite-mutoneja pehmitettyä esimerkiksi vangitsemista varten. Nuo raketit muistaakseni lisäsivät myös osuessaan kaikkien muiden pelaajien ko. vihollisia vastaan tuottamaa damagea. Kaikkea ei kannata ampua paskaksi asti raketeilla, koska tällöin ei jää mitään kotiinviemisiä esimerkiksi tutkimusta varten eikä myöskään rakennusmateriaaleiksi. Heavylle muistaakseni todella hyödyllinen ominaisuus oli holo-sight joka taisi lisätä koko oman tiimin osumatarkkuutta sitä vihollista vastaan jota oma heavy oli ampunut.
- Tankkia en rakentanut lainkaan, joten siitä ei tietoa ole.
- Oma tiimin kokoonpano oli usein seuraava siinä vaiheessa kun olin saanut koulutettua squadin kuuden kokoiseksi: kaksi sniperia, kaksi supportia ja kaksi heavya. Oma pelityylini on aika defensiivinen. 1 vuoro: Liikutaan suojaan ja overwatch. 2 vuoro: ammutaan ja ladataan. 3 vuoro: liikutaan suojaan ja overwatch jne.
- PSI-ominaisuuksia ei kannata aliarvioida, vaikka itse en niistä niin välittänytkään. Mindfray on varsin hyödyllinen ominaisuus ja sen osumaprosentti varsin hyvä. Se panikointi-ominaisuuden käyttö ei välttämättä ole kovin järkevää: itse sain muutaman kerran vihollisen paniikkiin jonka lopputuloksena vihollinen ampui mun sotilaita. Paniikissa. Ja ne mun sotilaat kuoli. Joten ei sitä. Mindcontrolia kannatta käyttää kun sen saa haltuun. Jos ei muuta niin pystyy käyttämään vihollisia toisiaan vastaan ja houkutuslintuina. PSI-perkillä saa myös vihollisen heittämät mindfrayt ja mindcontrolit pois päältä, joka on todella hyödyllinen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin mindcontrollia onnistuneesti käyttävä vihollinen.
- Etherealit ei ainakaan normaalilla vaikeustasolla olleet kovin pahoja. Pitää vaan pitää huoli siitä etteivät ne pääse mindcontrollaamaan omia jätkiä ennen kuin itse lasauttaa etherealin helvettiin tai vangitsee sen. Ne Sectopodit (näytti niiltä Robocopin ED-sarjan roboteilta) oli aika pahoja. Monta assaulttia kuoli niiden käsittelyssä. Tekevät paljon damagea ja ampuvat kahdesti vuorossa. Ne ampuvat vissiin laserilla ja plasmalla ja lisäksi niillä on jotkin kranaatinheittimet. Lisäksi niiden panssarointi on kovaa luokkaa joten niitä saa varsinkin laseraseilla ampua todella pitkään. Plasmoilla niistä saa hakkelusta vähän siedettävämmässä ajassa. Ne hämähäkkimäiset otukset oli myös välillä pelottavia. Normal-vaikeustasolla ne tosin on vielä niin tyhmiä, että kovin pahaa jälkeä eivät saaneet ainakaan mun peleissä aikaiseksi vaikka tulivat mun hahmojen viereen seisomaan ja ihmettelemään.
Päätelminä voisi sanoa, että peli tuntui omasta mielestäni vähän turhan lyhyeltä. Pahiten pelikokemusta pilasi pleikkarin ja Unreal-enginen yhteensopivuusongelmat. Äänet katoili, cutscenet toimi niin ja näin yms. Ne seinien läpi ampumiset eivät oikeastaan itseäni vaivanneet. Vähän ihmetyttää miten näin raakileena (optimoimattomana) on edes kehdattu tuupata peli ulos... Hyvää viihdettä tämä oli jo toki tällaisenakin. Mutta pelin lyhyydestä kertoo jotain se, että esimerkiksi rakennelmia mulla ei ollut kuin kaksi kerrosta täynnä ja kolmannessa access lift ja pari hassua rakennelmaa. Olisiko ollut juuri nimenomaan se "tuoli", jota vaadittiin lopputehtävään. Satelliittejakaan mulla ei ollut niin paljoa, että olisi ollut edes yhtä mannerta kokonaan peitossa. Olisi varmaan pitänyt odottaa vähän sen tuolin käyttämisessä ja sen sijaan rakennella basea lisää ja lähetellä lisää satelliitteja ja ampua lisää UFO:ja alas jne. Mua alkoi vaan kypsyttää se UFO:jen alasampuminen lopussa kun ne olivat jatkuvasti niitä isoja UFO:ja. Niiden vyöryttäminen oli ihan helvetin hidasta hommaa. Pieniä ja keskisuuria olisin voinut pudotella vaikka kuinka kauan. Myöskään kaikkia vihollisia en ehtinyt vangita. Vangitseminen kannattaa aina, koska aseet saa ehjinä ja lisäksi vangittuja tutkimalla saa bonusta tutkimus- ja rakennusprojekteihin, joka vähentää niihin käytettävää aikaa.
Jos tälle pitäisi pisteitä antaa niin huomioimatta PS3:n bugeja antaisin 8/10. PS3:n bugit huomioiden 7/10.
Antakaa vinkkejä peliin eli mitä te tutkittu ensin jne, mitkä suojat ja mitkä aseet? Menee muutama tehtävä ihan ok mutta sitten tulee vaikeaa kun omat aseet aikatehottomia ja suojatkin olemattomia. Eilen lähti taas alusta kun tuli takkiin että heilahti. Loistava peli edelleen, eikä bugeja ole tullut vastaan.
Oma pienimuotoinen kertaus ekasta pelikokemuksesta ja jonkinnäköistä arvostelua (vaikeustaso normal, ei Ironmania). Mukana on siis SPOILEREITA, joten lukekaa sillä varauksella:
- Alussa XCOM:illa ei ole käytössä kuin luotiaseita, kranaatteja ja sinkoja. En tosin tainnut heittää pelissä ensimmäistäkään kranaattia. Viholliset sen sijaan alkavat läiskiä plasmoilla heti alusta asti aivan kuten alkuperäisessä UFO:ssakin. Ensimmäiset viholliset, eli sectoidit paukuttavat plasmapistooleilla ja niin taitavat tehdä myös Thin Manit. Nämä eivät kovin kummoisia vastustajia ole normal-vaikeustasolla, jos älyää käyttää suojaa hyväkseen jatkuvasti. Floaterit on jo vähän hankalampia vihollisia, koska liikkuvat paremmin.
- Itselläni ensimmäisenä rankkia alkoi tulla sniperille, jolle valitsin mm. double tapin ja squadsightin. Lisäksi mulla oli snipulla käytössä ne heitettävät motion sensorit, jotka olivat myös helvetin hyviä. Tämä ajoi mun tutkimusproggista, koska halusin snipulle mahdollisimman hyvät aseet ja varusteet. Aika pian sain muistaakseni snipulle lasersnipukiväärin, jossa taisi olla damaget tuplat siihen mitä luotiaseessa. S.C.O.P.E. kannatta tietenkin hankkia todella nopeasti, koska se parantaa osumatarkkuutta ja foundrystä saa itselleen Advanced SCOPE:n, joka on nimensä mukaisesti entistä parempi. Myös laserpistoolit kannattaa hommata aika nopeasti, koska sniput käyttävät varsinkin ufoihin hyökättäessä paljon pistoolejaan. Luotipistooli on todella turha, mutta laserpistoolilla alkaa jo tekemään jotain. Lopullisesti jumalan snipusta tekee kuitenkin plasmasnipukivääri joka pudottaa ilman headshottiakin jo laakista vähän pahemmatkin alienit. Esimerkiksi ne lentävät robotit (oliko ne laser discejä nimeltään) lähtee yhdestä laakista.
- Suojapuolella halusin myös snipulle nopeasti Skeleton Suitin, jotta sain grapling hookin, jonka avulla snipun saa mm. katoille tähystelemään yms. Squadsightin avulla snipu voi ampua ketä tahansa vihollista jonka oma tiimi näkee, kunhan snipulla on jonkinnäköinen line of sight viholliseen. Myöhemmin hommasin snipuille Archangel armorit joiden avulla sniput pystyivät lentelemään ja jotka tarjosivat enemmän suojaa kuin Skeleton suitit. Muulle porukalle lykkäsin carapace armorit alussa ja myöhemmin titan armorit ja nanosuitit, joista jälkimmäiset tarjoavat pientä lisäsuojaa. Supportit ovat siitä hyödyllisiä, että niiden saadessa lisää rankkia saa supportille yhden lisäpaikan varusteille. Supportille saa myös "perkkinä" ominaisuudet joiden avulla medikittiä pystyy käyttämään kolme kertaa per erässä ja lisäksi medikitin tehoa saa buffattua perkillä. Muistaakseni foundrystä löytyi vielä "advanced medikit" joka myös paransi medikittiä. Itselläni supporteilla oli medikitit kannossa ja tehtävästä riippuen joko nanosuittia tai se tainnutusvehje. Medikittiä kannattaa käyttää aina, koska se myös lyhentää sairasaikaa jos vahinkoa on tullut niin paljon että vahinkopisteet on menneet yli sen mitä suojavarusteet on sallineet. Eli on tullut reikää nahkaan. Supportin hyvä puoli on myös se, että perkin avulla revive ei pelkästään pelasta squadilaista kuolemalta vaan saa jätkän takaisin peliin samoin tein.
- Assaulteilla en pelissä loppuen lopuksi kovinkaan paljon pelannut, koska roolista johtuen kaverit tuntuivat tippuvan aina ensimmäisinä. Loppuen lopuksi en assaultteja kovinkaan paljon kaivannut, koska mulla oli hyviä supporteja.
- Heavy-luokka on pelissä aika mielenkiintoinen. Osumatarkkuus on luokkaa "jos nyt ladon seinään ladon sisällä seisoessa". Singossa osumaprosentti oli sentään poikkeuksetta se 90 %. Erikoista heavyissä on se, että (muistaakseni tämä oli perkin ansiota) nämä pystyvät ampumaan kaksi kertaa vuorossa konekiväärillä. Itse käytin aika paljon shrapnel-räjähteitä singossa, jotta sain vähän tuhdimpia vihollisia kuten mutoneja ja elite-mutoneja pehmitettyä esimerkiksi vangitsemista varten. Nuo raketit muistaakseni lisäsivät myös osuessaan kaikkien muiden pelaajien ko. vihollisia vastaan tuottamaa damagea. Kaikkea ei kannata ampua paskaksi asti raketeilla, koska tällöin ei jää mitään kotiinviemisiä esimerkiksi tutkimusta varten eikä myöskään rakennusmateriaaleiksi. Heavylle muistaakseni todella hyödyllinen ominaisuus oli holo-sight joka taisi lisätä koko oman tiimin osumatarkkuutta sitä vihollista vastaan jota oma heavy oli ampunut.
- Tankkia en rakentanut lainkaan, joten siitä ei tietoa ole.
- Oma tiimin kokoonpano oli usein seuraava siinä vaiheessa kun olin saanut koulutettua squadin kuuden kokoiseksi: kaksi sniperia, kaksi supportia ja kaksi heavya. Oma pelityylini on aika defensiivinen. 1 vuoro: Liikutaan suojaan ja overwatch. 2 vuoro: ammutaan ja ladataan. 3 vuoro: liikutaan suojaan ja overwatch jne.
- PSI-ominaisuuksia ei kannata aliarvioida, vaikka itse en niistä niin välittänytkään. Mindfray on varsin hyödyllinen ominaisuus ja sen osumaprosentti varsin hyvä. Se panikointi-ominaisuuden käyttö ei välttämättä ole kovin järkevää: itse sain muutaman kerran vihollisen paniikkiin jonka lopputuloksena vihollinen ampui mun sotilaita. Paniikissa. Ja ne mun sotilaat kuoli. Joten ei sitä. Mindcontrolia kannatta käyttää kun sen saa haltuun. Jos ei muuta niin pystyy käyttämään vihollisia toisiaan vastaan ja houkutuslintuina. PSI-perkillä saa myös vihollisen heittämät mindfrayt ja mindcontrolit pois päältä, joka on todella hyödyllinen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin mindcontrollia onnistuneesti käyttävä vihollinen.
- Etherealit ei ainakaan normaalilla vaikeustasolla olleet kovin pahoja. Pitää vaan pitää huoli siitä etteivät ne pääse mindcontrollaamaan omia jätkiä ennen kuin itse lasauttaa etherealin helvettiin tai vangitsee sen. Ne Sectopodit (näytti niiltä Robocopin ED-sarjan roboteilta) oli aika pahoja. Monta assaulttia kuoli niiden käsittelyssä. Tekevät paljon damagea ja ampuvat kahdesti vuorossa. Ne ampuvat vissiin laserilla ja plasmalla ja lisäksi niillä on jotkin kranaatinheittimet. Lisäksi niiden panssarointi on kovaa luokkaa joten niitä saa varsinkin laseraseilla ampua todella pitkään. Plasmoilla niistä saa hakkelusta vähän siedettävämmässä ajassa. Ne hämähäkkimäiset otukset oli myös välillä pelottavia. Normal-vaikeustasolla ne tosin on vielä niin tyhmiä, että kovin pahaa jälkeä eivät saaneet ainakaan mun peleissä aikaiseksi vaikka tulivat mun hahmojen viereen seisomaan ja ihmettelemään.
Päätelminä voisi sanoa, että peli tuntui omasta mielestäni vähän turhan lyhyeltä. Pahiten pelikokemusta pilasi pleikkarin ja Unreal-enginen yhteensopivuusongelmat. Äänet katoili, cutscenet toimi niin ja näin yms. Ne seinien läpi ampumiset eivät oikeastaan itseäni vaivanneet. Vähän ihmetyttää miten näin raakileena (optimoimattomana) on edes kehdattu tuupata peli ulos... Hyvää viihdettä tämä oli jo toki tällaisenakin. Mutta pelin lyhyydestä kertoo jotain se, että esimerkiksi rakennelmia mulla ei ollut kuin kaksi kerrosta täynnä ja kolmannessa access lift ja pari hassua rakennelmaa. Olisiko ollut juuri nimenomaan se "tuoli", jota vaadittiin lopputehtävään. Satelliittejakaan mulla ei ollut niin paljoa, että olisi ollut edes yhtä mannerta kokonaan peitossa. Olisi varmaan pitänyt odottaa vähän sen tuolin käyttämisessä ja sen sijaan rakennella basea lisää ja lähetellä lisää satelliitteja ja ampua lisää UFO:ja alas jne. Mua alkoi vaan kypsyttää se UFO:jen alasampuminen lopussa kun ne olivat jatkuvasti niitä isoja UFO:ja. Niiden vyöryttäminen oli ihan helvetin hidasta hommaa. Pieniä ja keskisuuria olisin voinut pudotella vaikka kuinka kauan. Myöskään kaikkia vihollisia en ehtinyt vangita. Vangitseminen kannattaa aina, koska aseet saa ehjinä ja lisäksi vangittuja tutkimalla saa bonusta tutkimus- ja rakennusprojekteihin, joka vähentää niihin käytettävää aikaa.
Jos tälle pitäisi pisteitä antaa niin huomioimatta PS3:n bugeja antaisin 8/10. PS3:n bugit huomioiden 7/10.