Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XCOM: Enemy Unknown

Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Antakaa vinkkejä peliin eli mitä te tutkittu ensin jne, mitkä suojat ja mitkä aseet? Menee muutama tehtävä ihan ok mutta sitten tulee vaikeaa kun omat aseet aikatehottomia ja suojatkin olemattomia. Eilen lähti taas alusta kun tuli takkiin että heilahti. Loistava peli edelleen, eikä bugeja ole tullut vastaan.

Oma pienimuotoinen kertaus ekasta pelikokemuksesta ja jonkinnäköistä arvostelua (vaikeustaso normal, ei Ironmania). Mukana on siis SPOILEREITA, joten lukekaa sillä varauksella:

- Alussa XCOM:illa ei ole käytössä kuin luotiaseita, kranaatteja ja sinkoja. En tosin tainnut heittää pelissä ensimmäistäkään kranaattia. Viholliset sen sijaan alkavat läiskiä plasmoilla heti alusta asti aivan kuten alkuperäisessä UFO:ssakin. Ensimmäiset viholliset, eli sectoidit paukuttavat plasmapistooleilla ja niin taitavat tehdä myös Thin Manit. Nämä eivät kovin kummoisia vastustajia ole normal-vaikeustasolla, jos älyää käyttää suojaa hyväkseen jatkuvasti. Floaterit on jo vähän hankalampia vihollisia, koska liikkuvat paremmin.

- Itselläni ensimmäisenä rankkia alkoi tulla sniperille, jolle valitsin mm. double tapin ja squadsightin. Lisäksi mulla oli snipulla käytössä ne heitettävät motion sensorit, jotka olivat myös helvetin hyviä. Tämä ajoi mun tutkimusproggista, koska halusin snipulle mahdollisimman hyvät aseet ja varusteet. Aika pian sain muistaakseni snipulle lasersnipukiväärin, jossa taisi olla damaget tuplat siihen mitä luotiaseessa. S.C.O.P.E. kannatta tietenkin hankkia todella nopeasti, koska se parantaa osumatarkkuutta ja foundrystä saa itselleen Advanced SCOPE:n, joka on nimensä mukaisesti entistä parempi. Myös laserpistoolit kannattaa hommata aika nopeasti, koska sniput käyttävät varsinkin ufoihin hyökättäessä paljon pistoolejaan. Luotipistooli on todella turha, mutta laserpistoolilla alkaa jo tekemään jotain. Lopullisesti jumalan snipusta tekee kuitenkin plasmasnipukivääri joka pudottaa ilman headshottiakin jo laakista vähän pahemmatkin alienit. Esimerkiksi ne lentävät robotit (oliko ne laser discejä nimeltään) lähtee yhdestä laakista.

- Suojapuolella halusin myös snipulle nopeasti Skeleton Suitin, jotta sain grapling hookin, jonka avulla snipun saa mm. katoille tähystelemään yms. Squadsightin avulla snipu voi ampua ketä tahansa vihollista jonka oma tiimi näkee, kunhan snipulla on jonkinnäköinen line of sight viholliseen. Myöhemmin hommasin snipuille Archangel armorit joiden avulla sniput pystyivät lentelemään ja jotka tarjosivat enemmän suojaa kuin Skeleton suitit. Muulle porukalle lykkäsin carapace armorit alussa ja myöhemmin titan armorit ja nanosuitit, joista jälkimmäiset tarjoavat pientä lisäsuojaa. Supportit ovat siitä hyödyllisiä, että niiden saadessa lisää rankkia saa supportille yhden lisäpaikan varusteille. Supportille saa myös "perkkinä" ominaisuudet joiden avulla medikittiä pystyy käyttämään kolme kertaa per erässä ja lisäksi medikitin tehoa saa buffattua perkillä. Muistaakseni foundrystä löytyi vielä "advanced medikit" joka myös paransi medikittiä. Itselläni supporteilla oli medikitit kannossa ja tehtävästä riippuen joko nanosuittia tai se tainnutusvehje. Medikittiä kannattaa käyttää aina, koska se myös lyhentää sairasaikaa jos vahinkoa on tullut niin paljon että vahinkopisteet on menneet yli sen mitä suojavarusteet on sallineet. Eli on tullut reikää nahkaan. Supportin hyvä puoli on myös se, että perkin avulla revive ei pelkästään pelasta squadilaista kuolemalta vaan saa jätkän takaisin peliin samoin tein.

- Assaulteilla en pelissä loppuen lopuksi kovinkaan paljon pelannut, koska roolista johtuen kaverit tuntuivat tippuvan aina ensimmäisinä. Loppuen lopuksi en assaultteja kovinkaan paljon kaivannut, koska mulla oli hyviä supporteja.

- Heavy-luokka on pelissä aika mielenkiintoinen. Osumatarkkuus on luokkaa "jos nyt ladon seinään ladon sisällä seisoessa". Singossa osumaprosentti oli sentään poikkeuksetta se 90 %. Erikoista heavyissä on se, että (muistaakseni tämä oli perkin ansiota) nämä pystyvät ampumaan kaksi kertaa vuorossa konekiväärillä. Itse käytin aika paljon shrapnel-räjähteitä singossa, jotta sain vähän tuhdimpia vihollisia kuten mutoneja ja elite-mutoneja pehmitettyä esimerkiksi vangitsemista varten. Nuo raketit muistaakseni lisäsivät myös osuessaan kaikkien muiden pelaajien ko. vihollisia vastaan tuottamaa damagea. Kaikkea ei kannata ampua paskaksi asti raketeilla, koska tällöin ei jää mitään kotiinviemisiä esimerkiksi tutkimusta varten eikä myöskään rakennusmateriaaleiksi. Heavylle muistaakseni todella hyödyllinen ominaisuus oli holo-sight joka taisi lisätä koko oman tiimin osumatarkkuutta sitä vihollista vastaan jota oma heavy oli ampunut.

- Tankkia en rakentanut lainkaan, joten siitä ei tietoa ole.

- Oma tiimin kokoonpano oli usein seuraava siinä vaiheessa kun olin saanut koulutettua squadin kuuden kokoiseksi: kaksi sniperia, kaksi supportia ja kaksi heavya. Oma pelityylini on aika defensiivinen. 1 vuoro: Liikutaan suojaan ja overwatch. 2 vuoro: ammutaan ja ladataan. 3 vuoro: liikutaan suojaan ja overwatch jne.

- PSI-ominaisuuksia ei kannata aliarvioida, vaikka itse en niistä niin välittänytkään. Mindfray on varsin hyödyllinen ominaisuus ja sen osumaprosentti varsin hyvä. Se panikointi-ominaisuuden käyttö ei välttämättä ole kovin järkevää: itse sain muutaman kerran vihollisen paniikkiin jonka lopputuloksena vihollinen ampui mun sotilaita. Paniikissa. Ja ne mun sotilaat kuoli. Joten ei sitä. Mindcontrolia kannatta käyttää kun sen saa haltuun. Jos ei muuta niin pystyy käyttämään vihollisia toisiaan vastaan ja houkutuslintuina. PSI-perkillä saa myös vihollisen heittämät mindfrayt ja mindcontrolit pois päältä, joka on todella hyödyllinen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin mindcontrollia onnistuneesti käyttävä vihollinen.

- Etherealit ei ainakaan normaalilla vaikeustasolla olleet kovin pahoja. Pitää vaan pitää huoli siitä etteivät ne pääse mindcontrollaamaan omia jätkiä ennen kuin itse lasauttaa etherealin helvettiin tai vangitsee sen. Ne Sectopodit (näytti niiltä Robocopin ED-sarjan roboteilta) oli aika pahoja. Monta assaulttia kuoli niiden käsittelyssä. Tekevät paljon damagea ja ampuvat kahdesti vuorossa. Ne ampuvat vissiin laserilla ja plasmalla ja lisäksi niillä on jotkin kranaatinheittimet. Lisäksi niiden panssarointi on kovaa luokkaa joten niitä saa varsinkin laseraseilla ampua todella pitkään. Plasmoilla niistä saa hakkelusta vähän siedettävämmässä ajassa. Ne hämähäkkimäiset otukset oli myös välillä pelottavia. Normal-vaikeustasolla ne tosin on vielä niin tyhmiä, että kovin pahaa jälkeä eivät saaneet ainakaan mun peleissä aikaiseksi vaikka tulivat mun hahmojen viereen seisomaan ja ihmettelemään.

Päätelminä voisi sanoa, että peli tuntui omasta mielestäni vähän turhan lyhyeltä. Pahiten pelikokemusta pilasi pleikkarin ja Unreal-enginen yhteensopivuusongelmat. Äänet katoili, cutscenet toimi niin ja näin yms. Ne seinien läpi ampumiset eivät oikeastaan itseäni vaivanneet. Vähän ihmetyttää miten näin raakileena (optimoimattomana) on edes kehdattu tuupata peli ulos... Hyvää viihdettä tämä oli jo toki tällaisenakin. Mutta pelin lyhyydestä kertoo jotain se, että esimerkiksi rakennelmia mulla ei ollut kuin kaksi kerrosta täynnä ja kolmannessa access lift ja pari hassua rakennelmaa. Olisiko ollut juuri nimenomaan se "tuoli", jota vaadittiin lopputehtävään. Satelliittejakaan mulla ei ollut niin paljoa, että olisi ollut edes yhtä mannerta kokonaan peitossa. Olisi varmaan pitänyt odottaa vähän sen tuolin käyttämisessä ja sen sijaan rakennella basea lisää ja lähetellä lisää satelliitteja ja ampua lisää UFO:ja alas jne. Mua alkoi vaan kypsyttää se UFO:jen alasampuminen lopussa kun ne olivat jatkuvasti niitä isoja UFO:ja. Niiden vyöryttäminen oli ihan helvetin hidasta hommaa. Pieniä ja keskisuuria olisin voinut pudotella vaikka kuinka kauan. Myöskään kaikkia vihollisia en ehtinyt vangita. Vangitseminen kannattaa aina, koska aseet saa ehjinä ja lisäksi vangittuja tutkimalla saa bonusta tutkimus- ja rakennusprojekteihin, joka vähentää niihin käytettävää aikaa.

Jos tälle pitäisi pisteitä antaa niin huomioimatta PS3:n bugeja antaisin 8/10. PS3:n bugit huomioiden 7/10.
 
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Oma pienimuotoinen kertaus ekasta pelikokemuksesta ja jonkinnäköistä arvostelua (vaikeustaso normal, ei Ironmania)
Jos tälle pitäisi pisteitä antaa niin huomioimatta PS3:n bugeja antaisin 8/10. PS3:n bugit huomioiden 7/10.

Kiitos, hyvistä vinkeistä.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Itellä nyt takana vähän yli 10 tuntia ja peli on ollut kyllä kaikinpuolin todella miellyttävä. Pelailen pc:llä ja suurempia bugeja ei ole ainakaan omalle kohdalle osunut.
Vaihdoin juuri vaikeusastetta pykälän helpommalle, eli normalille ja tietenkin ironman päälle. Aikasemmin pelailin ironman + classic ja eihän siitä tullut lasta eikä paskaa (johtuen siitä etten ole tämän genren pelejä pelannut juuri koskaan)
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Pelaan nyt normaalia ironman-moodissa (PS3). Muuten menee hyvin, mutta kerran piti peli aloittaa alusta, kun yksi bugi ilmeni kesken tehtävän (jumitus siniseen ruutuun) ja sitten uudelleenlataus jää miettimään ikuisuuteen.

Varoituksen sana kans parista muusta bugista:
- SHIV pitää olla aina uusin mukana, jos on vanhat vielä varastossa, niin eikun dismantle niille. Kerran yhteen tehtäävään lähdin eka SHIV ja Alloy SHIV messissä, niin vanhimman version SHIV:n graffat bugitti (päätön ukko, joka ei pysty liikkumaan tai tekemään mitään) ja lisäksi vuoroa ei pysty lopettamaan, kun sitä ei voi komentaa ollenkaan.
- Toinen bugi (tai olisiko feature) saa luulemaan että peli jumittaa. Tehtävässä oli enää yksi Heavy Floater jäljellä ja se leijui rakennuksen sisällä näkymättömissä. Mikään ukko sitä ei löytynyt ja omat leijujat eivät voineet rakennuksessa leijua jostain syystä. Aloin juoksuttaa ukkoja extraction pointtiin ja aborttaamaan, mutta kun kaikki omat oli ulkona kyseisestä rakennuksesta, niin johan se sieltä leijui takas maan tasalle. Kuuden plasma-aseen laulun jälkeen siitäkin oli jäljellä enää savuavaa lihan sekaista metalliromua. :)

Muuten nämä SHIVit ovat ihan oivia. Ovat olleet muutamassa terror tehtävässä mukana ja niillä voi nopeasti ajella pelastamaan siviilejä ja varsinkin Hover versio plasmatykin kanssa ampuu vastustajan roboja ihan hyvään tahtiin. Ja kestää normaali alieneiden tulitustakin kohtuudella.

Perustaktiikkana käytän aika iholle menevää Assault rynnäkköä. Siksi on aina pari semmosta mukana. Alussa haulikon ja laserhaulikon kanssa saa isojakin alas nopeasti. Lightning reflex auttaa vihujen overwatchia ja suppressionia vastaan liikkumisessa. Muutkin perkit auttaa tosi hyvin, varsinkin kun saa bonuskestoa jykevistä haarniskoista. Muiden ukkojen pehmittäessä alienia voi Assaultilla kiertää sivustaan ja pätkästä kylkeen tai selkään tai vaikka stunnata ne tutkimusta varten. Loppupeleissä Assaultit käyttää joko isompaa plasmakivääriä tai alloytykkiä. Näille vielä jos saa psi-kykyjä, niin aika ikävät oltavat on alien tiimissä. :D
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Pari päivää sitten tuli Xboxille uusi päivitys. Vaikuttaisi sille, että päivityksen myötä alienit liikkuu enemmän näköalueen ulkopuolella. Myöskään omat ukot ei taida enää niin pahasti ammuskella seinien läpi Overwatch tilassa. Missään ei ole kuitenkaan vielä julkaistu tietoa, että mitä tuo päivitys oikeasti korjasi?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Aargh! Pää hajoaa ton Classic ironmanin kanssa, kun parhaat ukot kuolee aina sopivasti. Elikkä nyt se varsinainen kysymys:

Saako niitä ukkoja pelastettua muissa kuin Ufo-landing/crash tehtävissä mitenkään? En ainakaan löydä lähtöpaikalta sitä sinistä evakko-suorakaidetta.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tuli pclle ostettua ku halvalla sain. Ja onhan kyllä pirun koukuttava peli. Samanlaista koukkua tarjos aikanaan Civilization. Kyllä ketutti suunnattomasti kun porukan "leader" Colonel heitti veivinsä. Hyvä ettei itku tullu
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Eilen sain vihdoinkin hommattua tämän, ja voi pojat että on mukavata. Aivan loistava peli, vaikka voi olla, että omaa innostustani lisää hieman se, että ensimmäinen peli mitä muistan pelanneeni oli alkuperäinen UFO.. Tosin silloin olin niin nuori, että pelaamisesta ei tullut juuri mitään. Miksei tällaisia pelejä tehdä enempää, konsoleille ainakaan. Jää yöunet lähipäivinä vähiin tämän ansiosta:)
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Hieno pelihän tämä juu on, ja monitasoinen - syvyyttä löytyy. Itsekin vasta löytänyt tämän nyt, demo ei vaan iskenyt aiemmin. Yllättävän kiva on myös pelata vuorostrategiaa Boxilla ja tattiohjaimella. Ei tullut koskaan 90-luvulla tartuttua tuohon alkuperäiseenkään.

Armoton peli on myös senkin suhteen, että strategiaosuudenkin (tukikohta) voi mokata niin, ettei pelissä enää pärjää ja se yksinkertaisesti loppuu sen takia. Täytyy esim tajuta kehittää vahvempaa armoria ja järeämpiä aseita itse, peli ei muistaakseni ainakaan vinkkaa siihen mitenkään...paitsi sillä, että äijät alkavat kuolla parista laakista. Jos et nysvää satelliitteja, paniikki kasvaa kaupungeissa (vaikka hoitaisikin abductioneja), ja jos et rakenna uplinkkeja et saa tarpeeksi satelliitteja, sitten pitäis muistaa rakentaa lentokoneita ettei niitä ammuta alas jne jne jne.

Tosi nopeastihan tuo vaikeutuu, sectoidit loppuu yllättävän pian ja joka kenttää alkaa olla täynnä äreää haarniska-örkkiä. Ne terroritehtävät (pelasta siviilit) ovat ehkä, höm, "mielenkiintoisimpia", ainakin vähän nössömmillä varusteilla.

Heavy-yksiköiden osumakyvyttömyys on tosiaan juu aika huvittavaa. Metrin päästä ampuu, "missed". Sniper on kova, nimenomaan kaukana katveessa plasmakiväärin kera.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Jokos se seinienläpiampumis-bugi on muuten patchattu? Kovin kiinnostaisi tämä peli "veteraanina" mutta tuo on kyllä todellinen gamebreaker, ainakin minulle.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Pahiten pelikokemusta pilasi pleikkarin ja Unreal-enginen yhteensopivuusongelmat. Äänet katoili, cutscenet toimi niin ja näin yms. Ne seinien läpi ampumiset eivät oikeastaan itseäni vaivanneet. Vähän ihmetyttää miten näin raakileena (optimoimattomana) on edes kehdattu tuupata peli ulos...

Jos tälle pitäisi pisteitä antaa niin huomioimatta PS3:n bugeja antaisin 8/10. PS3:n bugit huomioiden 7/10.

Ylläolevan tekstin kirjoittajalle, sekä muillekin PS3/360:n version omaaville, kysyisin mikä on moninpelin laita konsoleilla? Kampanjan muutaman kerran läpipelanneena, moninpeli on viennyt mukanaan, mutta yhtään liioittelematta joka toisella pelikerralla jokin tekninen ongelma nostaa päätään. Parhaimmassa tapauksessa nämä viat joko päättävät matsin tai vaikuttavat lopputulokseen. Tuli äsken veivattua kolme matsia netissä ja jokaisessa ottelussa oli omat ongelmansa:

1) Ranked (90sec):
- Lähes jokaisen vuoron alussa, ensimmäiset 10 sekunttia meni hukkaan sillä en pystynyt liikuttamaan hahmoja ("liikkumalaatat" eivät näkyneet maastossa)

2. Unranked (120sec):
- Ottelu keskeytyi kolmannen vuoron jälkeen. Tiedä sitten meniki vastapuolen pelaajalta netti poikki vai missä oli vika.

3. Unranked (120sec):
- Heti ensimmäisellä vuorolla jälleen ongelmia hahmojen liikuttamisen suhteen. Tällä kertaa pystyin vain viemään sotilaat sinisten laattojen alueille (oransseja laattoja ei näkynyt maastossa)
- Toisella vuorolla oli vielä 30 sekunttia aikaa jäljellä, mutten mystisesti pystynyt valitsemaan hahmoja ja laittaa heitä overwatchiin.

Nämä kokemukset ovat PC versiosta. Muita yleisiä ongelmia nettipelissä on mm:
- Kamera syöksyy automaagisesti kentän laitaan.
- Liikuttaessa hahmon siniselle laatalle, peli ei enää anna toista siirto/toiminta mahdollisuutta -> monesti hävinnyt pelin juurikin tämän takia.
- Peli yksinkertaisesti kaatuu.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Jokos se seinienläpiampumis-bugi on muuten patchattu? Kovin kiinnostaisi tämä peli "veteraanina" mutta tuo on kyllä todellinen gamebreaker, ainakin minulle.

Tätä on kyllä pakko komppaa! Ite pelailen/pelailin pc:llä yli 45h ja varmaan 3 kertaa aloitin alusta ihan vaan sen takia, että meni strategiat ihan pepulleen ja jengiä kuoli liikaa, kun tuli jostain 2 seinän läpi suoraan naamaan...
Voisihan tota ihan itekkin kokeilla, et onko jotain muutoksia tullut, mutta nyt DS3 ja Borderlands2 vie kyllä tehokkaasti aikaa.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Kyllähän tälle viikoksi sydämensä menetti. Pelasin normalilla ja ironmanilla. Pitkään tuntui, että tämähän on aika helppoa, mutta noin 30 tehtävän jälkeen vaikeustaso pomppasi hetkessä pilviin. Onkohan tässä jokin aikasysteemi, että jos ei kampanjassa jossain vaiheessa etene, niin peli vaikeutuu? Kolmenkymmenen tehtävän aikana oli kuollut ainoastaan kaksi jamppaa ja sitten tuli yhtäkkiä ihan järjetön tehtävä, jossa kolme Robocop 1:stä tuttua superrobottia, extravahvoja muton-laumoja ja niitä kovempia PSI-sectoideja.

Kieltämättä syletti pelata (ja pelätä) noin pitkälle pääsemättä läpi :) Mutta samaan aikaan oli sellaista Demon Souls tyyppistä tyytyväisyyttä, että kaikkia pelejä ei tehdä pelkäksi pullamössöksi. Ylivoimaisesti eniten ärsytti seuraavat asiat (PS3):

- Äänien pätkiminen
- Grafiikat hidastuivat todella paljon suurimmissa tehtävissä
- Overwatch sekoilut(tai pitäisikö käyttää wanhaa kunnon Laser Squad termiä "opportunity shot"). Raivostutti tosissaan, kun pisti koko squadin stalkkaamaan suojassa olevan vihun liikkeitä ja sitten kun vihu syöksähtää parin metrin päähän parempaan suojaan, niin koko tiimi tykittää lippaat edessä olevaan seinään, jonka jälkeen vihu voi vapaasti kävellä sinne piiloonsa. Lopuksi tämä vihu sitten niittaa toisella siirrollaan suojastaan mun soltun. Näin ei olisi käynyt, jos edes joku noista taliaivoista olis viittinyt sen verran odottaa, että se vihu on tullut kunnolla pois piilostaan.. AARGH.
- Välillä nämä aim% 96 ja kolme neljästä laukauksesta ohi..

Kaikin puolin kuitenkin hieno ja kunnioitettava teos
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Kyllähän tälle viikoksi sydämensä menetti. Pelasin normalilla ja ironmanilla. Pitkään tuntui, että tämähän on aika helppoa, mutta noin 30 tehtävän jälkeen vaikeustaso pomppasi hetkessä pilviin. Onkohan tässä jokin aikasysteemi, että jos ei kampanjassa jossain vaiheessa etene, niin peli vaikeutuu?
Mitä pelikellosi näyttää? Itsellä ensimmäinen läpipeluu taisi kestää abouttiarallaa 50h enkä huomannut että vaikeustaso olisi pompahtanut ylöspäin.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Mahtaneeko PS3-versiossa olla pienimuotoinen bugi?

Kaverin kanssa on kahdessa erässä pelattu Normalilla jokunen kuukausi eteenpäin. Kehityspuoli valitettavasti mentiin alussa pissimään, joten se on tuottanut pieniä ongelmia satelliittien vähyyden kuumottaessa myös taustalla. Plus humanoidien tukikohdassa tulee turpaan 6-0..

Nyt aloitin pelin Easylla ihan vilkaistakseni miten paljon se vaikuttaa peliin. Kahden tehtävän jälkeen alkoi taisteluissa jokaisen hemmon 100% osumatarkkuus risomaan, joten nostin kolmannen tehtävän alussa vaikeustason Normaliksi. Enpä ole ennen törmännyt Medium UFOn alasampumisen jälkeen, että kentässä pyörii kahdeksan Sectoidia, neljä Thinmania ja vähintään kaksi niitä lentäviä robottihärveleitä. Eikä edes ensimmäinen kuukausiraportti ole vielä tullut, saatikka mitään prioriteettikamaa ole vielä kehitetty.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Tuhtia lisäsisältöä pukkaa! XCOM: Enemy Within sisältää mm. uuden hahmoluokan, uusia karttoja, vihollisia ja ties mitä. Helpointa on lukea IGN artikkeli aiheesta tai katsoa alla oleva vartin mittainen videoesittely.

[video=youtube;GCSoqdOZ0-M]http://www.youtube.com/watch?v=GCSoqdOZ0-M[/video]

Enemy Within ilmestyy 15.11.2013. PS3/360 alustoille julkaistaan 40 euron itsenäisenä pelinä ja PC:lle 30 euron lisälevynä, joka vaatii alkuperäisen pelin toimiakseen.

Katsotaan josko moninpeli olisi vihdoin saatu pelikuntoon.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Voi mennä väärään ketjuun, mutta jos fan fiction -jorinoille on erillinen paikka olemassa, niin arvon moderaattori voi siirtää tämän sinne.

Sen verran kovasti alkuperäinen XCOM: Enemy Unknown aikanaan vakuutti, että remakea tuli salaa toivottua se kymmenen vuotta ja yllätys oli sangen suuri, kun sellainen lopulta julkistettiin. Koitin vältellä spoilereita, trailereita ja ylipäätään mitään infoa mahdollisimman paljon ja vain yhden studiotiimin kanssa pidetyn hands-on -session katsottuani sain pelin lopulta julkaisupäivänä käsiini. Suunnitelmissa oli lähteä suoraan remaken syvempää luonnetta tuntematta pelaamaan ironmania alusta loppuun sotilaita halukkaiden tarinaan osallistujien mukaan nimeten ja itse stoorin voi lukea linkissä olevasta blogista.

SPOILERIVAROITUS!

Tarinan aloituspostaus: We Were Not Alone: Arthur C. Clarke Was Right
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown

Innostuin taas pelaamaan XCOMia, kun katseli videoita tulevasta versiosta. Yllätykseni löysin vielä pelaamattoman DLC:n (Slingshot) joten saan uutta viihdykettä odottelu ajaksi.

Sitten olisi vielä kysymys Classic - Ironman moodilla peluusta. Ei meinaa tulla hommasta mitään, kun tökkii aloitus. Olisko kellään linkkiä toimivaan strategia guideen? Menee hermot yrittäessäni lasereilla kihnuttaa Cyberdiskiä ja Heavy Floateria, kun puolet porukasta on rookieita. :)

EDIT: Löysinkin kohtuu hyvät guidet ihan XCOM wikiasta. Eli mihin keskittyä vaikeimmilla tasoilla ja millaisia buildeja ukoille tehdä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Maanantaina tämä Masterpiece täyttää 11 vuotta, joten kaivetaas ketju haudasta sen kunniaksi!

Strategiahammasta alkoi kolottaa. Vaikka mm. Game Passissa on sitä ja tätä ladattavissa, niin tämä kuitenkin nyt viimeinkin meni asennukseen Series X konsoliin. Pelihän on nyt nykyajan tekniikalla huomattavasti nautittavampi kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten kun konsolit ja tietokoneetkin oli merkittävästi nuhaisempia. Aiemmasta huippulaadukkaasta käyttäjän @irfan viestistä voidaan todeta, että varsinkin PS3 konsolilla aikoinaan tekniikkapuoli vähän latisti muutoin niin mahtavaa tunnelmaa. Nythän tämä on millä tahansa Xbox Onella, tai uudemmalla konsolilla ihan minttiä ja sama juttu PC-puolella millä tahansa perunakoneella tai läppärillä toimii varmasti loistavasti.

Viimeksi Savegamen perustella koskenut tähän vuonna 2017, mutta peli on syystä tai toisesta jäänyt silloinkin vaiheeseen. Sitä mietin, että latausajat ovat saattaneet olla himan hapokkaita? Kun silloin ei vielä ollut edes ulkoista SSD levyä, josta lataa huomattavasti nopeammin. Classic vaikeustasolla saa nimittäin latausruutua katsella kohtalaisen usein, joten tuolla paljon merkitystä pelaamisn mielekkyyteen. Niin hieno peli, että eihän tätä minusta kannata pilata ja juosta läpi valitsemalla liian helppoa. Eipä siinä, katotaan nyt sitten saisiko tämän projektin viimineinkin pakettiin kunniakkaasti Classic tasolla? Yritän ainakin, koska jos saan_niin todo-listalla odottaakin jo seuraava helmi: XCOM2 Collection. Jotku sanoo, että tämä wanha on parempi kuin se? Varsinkin tunnelmaltaan? Olisihan se hieno selvittää asia ihan henkilökohtaisesti, että miten se sitten on?

Löytyykö muita jotka vielä tykittää tätä, tai näitä? Luulin, että olen tyyliin maapallon ainoa, joka nyt sitten pelaa tätä yli 10 vuotta wanhaa XCOMia? Oivoi, olin ihan väärässä, tätä pelaa pelkästään Stemissä samanaikaisesti sadat ihmiset edelleen joka päivä, tälläkin hetkellä noin 400. :oops: Ei huono suorite näin vanhalta peliltä, joka on pääasiassa yksinpeli. Suoritteen arvoa nostaa vielä se kun on niin monta muutakin hyvää XCOM-sarjan peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom