Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XCOM: Enemy Unknown

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Peliin tulee mukavaa jännitystä, kun pelaa ironman päällä, jolloin ei voi ladata uudelleen, jos sattuu menettämään hyvän sotilaan. Suosittelen, tulee tarkkaan mietittyä joka siirto ja oikeesti tympäsee, kun menettää sotilaan. Täytyy vielä peliä kyllä kehua sekä toiminnallisesti että tunnelmallisesti on onnistuttu todella hyvin. Ne joilla ei vielä peliä ole, niin nyt kipin Lapin Gigantista hakemaan!,
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Onhan tämä ihan erinomainen xcom-peli, vaikka joitain asioita onkin välillä kaivannut. Geoscape lähinnä... Ei ole enää samanlaista tilanteen hallitsemisen tunnetta maailmankartalla, täytyy vaan lymyillä siellä luolan perukoilla ja odottaa kutsua kinkereille.


Ironmanilla pelaan ja on mahtunut jo vaikka kuinka ja monta huonon onnen kantamoista. Viimeisimmässä tehtävässä kuoli 5 colonel/major rankin heppua... Tietäisivätkin mokut minkä työn, tuskan ja verenvuodatuksen takana heidän titaani-armorit on olleet... :mad:
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Peli kärsii kovasti bugeista ja muista häikistä joita vihollisen AI käyttää hyväkseen. Eli esimerkiksi omat sekä viholliset pystyvät ampumaan seinien läpi niinkuin siinä välissä ei olisi mitään :) Miltein joka tehtävässä käynyt näin, ja viimeisimmässä taistelussa, alien tukikohdassa mun tiimi oli tiimalasin muotoisessa kohdassa. Kapeimmassa paikassa oli paksut luolaseinät molemmin puolilla, tiimalasin toisella puolella oli mun ukot ja toisessa osassa oli vihut. Ja vaikka ne ei olis edes pystynyt näkemään meikäläisiä niin silti ne ampu muina miehinä sen kiviseinän läpi. Kiva menettää hyviä sotilaita tuollaisiin glitseihin.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Eli esimerkiksi omat sekä viholliset pystyvät ampumaan seinien läpi niinkuin siinä välissä ei olisi mitään...
Tämän on kieltämättä harmillista ja vie jonkin verran tehoa peliltä. En kuitenkaan usko että kyseessä on bugi. Uskoisin että se on osa pelimekaniikkaa. Tuntuu että pelissä on vain vahva noppapeli meininki. Kaikki tuntuu pyörivän lukujen ja satunnaisuuden ympärillä. Tätä voisi joku XCOM-veteraani kommentoida. Luottiko ensimmäinen peli näin paljon sattumanvaraisuuteen vai oliko maailmalla oikeasti fyysistä merkitystä?

Tämä onkin ainoa (varsin ikävä) peliä vaivaava "ongelma". Muuten XCOM on kyllä varsin rautainen tekele. Aika harvoin peleissä pumppailee sydän näin tiheään. Klassista Rautamiestä pelaamalla jokainen taistelu on piinava ja jatkuvasti on oltava varpaillaan. Muistotaulu täyttyy kuolleiden tovereiden nimistä ja keltanokat täyttävät kasarmin sänkyjä. Veteraanien menetys todella kirpaisee. Tukikohdan mikromanagerointi miellyttää. Vaikka puolet ajasta meneekin edistyksen sijasta ihmettelyyn. XCOM on sellainen peli, jollaista olen aina halunnut pelata.

Jos edellä mainittu "ongelma" korjataan. Voisi pakettia kuvailla jopa melko täydelliseksi.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tätä voisi joku XCOM-veteraani kommentoida. Luottiko ensimmäinen peli näin paljon sattumanvaraisuuteen vai oliko maailmalla oikeasti fyysistä merkitystä?

Jos edellä mainittu "ongelma" korjataan. Voisi pakettia kuvailla jopa melko täydelliseksi.

Niinpä, varsin muikea peli jokatapauksessa. Muistaakseni siinä alkuperäisessä X-Comissa peli ilmoitti tylysti "no line of sight" jos jollain ukolla ei ollut suoraa näköyhteyttä viholliseen, siinäkin tapauksessa vaikka joku muu agentti sen näki toista kautta. Seiniä kyllä pystyi välistä ampumaan, mutta ne piti ensin raivata mikäli halusi todellakin sen tulilinjan. Ja silloinki piti laittaa free-aimilla sihen seinään joku raketti tai sarja plasmakivääristä, helpompi oli kiertää taktiseen asemaan.

Eli siinä oli koodattuna aika vahvasti tuo että miten voi ampua, toisin kuin tässä kun voi lasautella menemään miten sattuu välillä :D Tuossakin äsken yksi alien juoksi huoneeseen ja reippaasti huoneen ulkopuolella ollut tyyppi sai overwatchillä lähetettyä otuksen takaisin alien-helvettiin seinän läpi. Voisin ihan hyvin painaa ton villaisella mutta kun viholliset käyttää sitä hyödyksi myös, niin siit tulee sellaista haastetta peliin jota ei ole tarkoitettu.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Pelit-lehden arvostelussa NNirvi tuota seinien läpi ampumista kommentoikin. Orkkiksessa tosiaan ampumaan ei pystynt jos ampumalinjaa ei ollut. Niinku Huttukin tuossa kirjoitteli.
Todella valitettavaa jos tässä on oikaistu. Toivotaan, että kyseessä o korjattavissa oleva bugi.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Eli kyseessä voisi hyvinkin olla bugi? Kentällä meinaan tulee usein sellainen fiilis että tietyt objektit vain kadottavat satunnaisesti arvonsa. Eli niiden lävitse voi yhtäkkiä ampua. Enkä tiedä johtuuko se vain tuurista, mutta tuntuu että Normalilla tätä esiintyy enemmän kuin Classicilla. Toivottavasti tälle asialle tehdään jotain.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Eli kyseessä voisi hyvinkin olla bugi? Kentällä meinaan tulee usein sellainen fiilis että tietyt objektit vain kadottavat satunnaisesti arvonsa. Eli niiden lävitse voi yhtäkkiä ampua. Enkä tiedä johtuuko se vain tuurista, mutta tuntuu että Normalilla tätä esiintyy enemmän kuin Classicilla. Toivottavasti tälle asialle tehdään jotain.

Tämä kuulostaa jo aika huolestuttavalta. Varsinkin Iron Manilla voi tulla muutamia turhia ärräpäitä huudettua. Pelitistä käsitin että homma menisi niin että line of sight pitää olla kunnossa, mutta luoti animaatio voi lentää esteenkin läpi. Eli siis jos vaikka x näkee y:n olkapään hän voi osua jollain prosentilla y:hyn, animaatiossa kuti voi kuitekin osua vaikka jalkaan. Mutta tämä ei nyt taida olla ceissi tässä?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tämä kuulostaa jo aika huolestuttavalta. Varsinkin Iron Manilla voi tulla muutamia turhia ärräpäitä huudettua. Pelitistä käsitin että homma menisi niin että line of sight pitää olla kunnossa, mutta luoti animaatio voi lentää esteenkin läpi. Eli siis jos vaikka x näkee y:n olkapään hän voi osua jollain prosentilla y:hyn, animaatiossa kuti voi kuitekin osua vaikka jalkaan. Mutta tämä ei nyt taida olla ceissi tässä?

Noin se aika pitkälti meneekin. Toki on ihan ymmärrettävää että se ammuksen animaatio menee esteiden läpi, se tavallaan simuloi kuitenkin sitä että se ammus osuu just vaikka olkapäähän, niitä osumakohtia kun ei ole erikseen animoitu. Välillä tämä "ominaisuus" vaan hyppää toiseen potenssiin ja rikkoo pelimekaniikan. Näin käy miltein joka matsissa, joko alieneiden puolelta tai sun. Siksi en pelaa ironmanilla tällä hetkellä koska tämä aiheuttaa välillä niin julmettua raivoa että pakko ladata peli, en suostu häviämään typerän bugin takia :)
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Viikonlopun pelailun perusteella on kyllä rautaista kamaa tämä tekele. Classicilla virheet kostautuvat heti ja isompikin mies on usein laakista vainaa, jos viheliäinen Cyberdisc pääsee koukkaamaan sivustaan.
Maailma palaa, herkimmät maat ovat lyöneet hanskat tiskiin ja jopa satelliittien ja demonihävittäjien suojan alla voi Dieterin arkinen hapankaalinhakumatka jäädä viimeiseksi. Kello tikittää, Dr. Vahlen hoitaa pokia siivouskomerossa budjettivajeen paikkaamiseksi ja varusvarastolta jaetaan panssaripaitaa, jonka aikaisempi käyttäjämäärä on kuin Pirkanmaan puhelinluettelo ja veri ei lähde enää missään pesussa. Skyranger-pilotti ei kykene enää katsomaan kohti kyytiin nousevia sotilaita ja ramppioperaattori polttaa ilottomasti tupakkaa tuhannen jaardin tuijotus silmissään. Painostavan tunnelman luomisessa on siis onnistuttu varsin hyvin.

Tuo seinienläpiampumisbugi ei pahemmin haittaa abduktiotehtävissä, kun toimii vihollisindikaattorin mukaan eikä niinkään seiniä katsomalla. Muutenkin pelityyli tahtoo olla puolustusvoittoinen, edetään pari ruutua kerrallaan aina overwatchiin päättäen ja tarkk'ampujakaksikon vahtiessa selustaa. Kaikki seinäbugit menevät tällöin oman puolen eduksi. ...Paitsi niissä helvetillisissä terroritehtävissä, jossa vihollisen kudit tuntuvat menevät kolmesta merikontista, pakettiautosta ja kaupunginkirjastosta viheltäen läpi matkallaan betoniseinän takana kyhjöttävän raukan silmien väliin. Se syö miestä.

Niin, ja se eka tehtävä, kun rullasin kentälle vielä uudelta tuoksuvan Alloy SHIVin. Pojat olivat pajalla unohtaneet pultata härveliin kiinni minkään sorttista tussaria. Olihan se jokseenkin luodinkestävä R2-D2 ihan hyvä tiedusteluajoneuvo, mutta Horst ja plasmakanuuna olisivat olleet silti hyödyllisempiä. SHIV-bugi onneksi korjautui pulttaamalla laitteeseen Motonetin plasmatykki. Luulisi silti noinkin ilmeisen vian tulleen huomatuksi normaalin betatestauksen ohessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Omien havaintojen perusteella itse line of sight toimii ihan kuin pitääkin. Tarkoittaen sitä että viholliset näkee kun ne kuuluisikin nähdä. Ongelmat nostavat päätään ainoastaan reaktiolaukausten yhteydessä. Usein tapahtuu niin että saa reaktio laukauksen seinän läpi tms. mutta pahimmillaan bugi on squadsight snipereiden kanssa... Ihan piruuttani kokeilin laittaa tarkka-ampujan kartan nurkkaan ja sieltähän se ampui reaktiolaukauksilla ihan kaiken p*skaksi, oli tiellä sitten mitä vaan isoista rekoista ufon rakenteisiin.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Oliko tässä moninpeli? Jos on, niin onko joku jo kokeillut?

Pakkohankintahan tämä on kun kaverilla pääsin PC:llä kokeilemaan parin tehtävän verran.
 
XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Mahtaako kukaan tietää, mitä tarkoittaa, kun peli ilmoittaa koko ajan, että The Xcom enemy unknown service is not available:please try again later ja tuleeko muilla sama ilmoitus?
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Tulipas tykitettyä tämä sitten normaalilla lävitte. Ajattelin ottaa alkuun vähän tuntumaa pelistä, ja jo ihan arvostelun kannalta kikkailla save&load-menetelmällä eteenpäin hetj alkuun vähän helpommalla. Jääköön se viimeiseksi kerraksi.

Tavallaan vähän ristiriitaiset fiilikset tästä, vaikka kokonaisarvo jääkin reilusti positiiviseksi. Odotukset olivat vain kovat tämän suhteen, ja monin osin nämä saatiin täytettyäkin. PS3-versiossa (tai ainakin promossa) eniten ärsyttää tekninen osaamattomuus: tekstuurit jäävät yksvärisiksi etenkin välidemoissa kun ei ennätä engine lataamaan, äänet on kaikkonut pari kertaa ja on pitänyt ressuttaa peli, ja sitten kaikkein pahimpana peli on jäätynyt varmaan sen 8-10 kertaa ~15-20h pelitunnin aikana siten, että on pitänyt ressuttaa koko konsoli uusiksi. Onnekseen on autosave, joka on pelastanut hermot pahimmilta rikkeiltä. Ruudunpäivitys myös takeltelee.

Yleisiä ärsytyksen aiheita on jo täälläkin mainittu overwatch-bugi, jolla on useammankin kerran ammuttu seinän (tai useammankin) lävitse alieeneita. Viimeksi juuri äsken Impossible-vaikeustasoa testatessa perussolttu nappasi sectoidin liikkeestä, kun talon sisällä istuneen soltun ja mörrin välillä oli kahdet tiiliseinät ja yksi pakettiauto (ts. ei minkäänlaisia mahdollisuuksia edes nähdä vihollista). Useimmiten nuo toimivat kuin pitääkin (toki näyttävät oudolta, kun nurkan takaa napsitaan vihollinen "seinän" lävitse tuurilaukauksella), mutta tuollaiset ärsyttävyydet olisi mukava saada pois peli-iloa pilaamasta. Itsellänikin tosiaan puolustava pelityyli, joten lähinnä se auttaa vain itseäni. Tuntuu silti kovin huijaukselta.

Toinen pienempi ärrimurri on vihollisten ilmaantuminen aina kolmen laumoissa. Olisi kivempaa ja vaihtelevampaa, jos olisi toisten ja ilman sitä ainaista animaatiota (jonka jälkeen ne saavat vielä uuden liikkumavuoron, vaikka olisivat jo liikkuneet). Normaalilla ei myöskään kovin usein tapahtunut sitä, että viholliskontakti olisi tapahtunut siten, että he olisivat liikkuneet minun tähtäimiin, eikä toiste päin. Jos en paremmin tietäisi, niin voisin vaikka luulla, ettei viholliset liiku laisinkaan (hyvin vähän ne kyllä liikkuvat ja jotkut eivät laisinkaan ennen bongausta).

Ja vimonen nitpick: tavaroiden myynti olisi kiva ominaisuus. Harmaakauppa ei useimmiten kannata, ja varastot lojuvat täytenään turhaksi jäävää kamaa, kun niitä ei saa mihinkään dumpattua. Olisi edes mahdollisuus rikkoa ne penaltya vastaan elintärkeiksi osiksi, kun weapon fragmentit ovat muutoinkin kiven alla.

Pienempään nillitykseen sitten sellaista, että maaston vaihtelevuutta saisi olla myös huomattavasti enemmän. Saatto toki johtua omista satelliittivalinnoista, mutta ufojen putoaminen ainaiseen kuusimetsään alkoi käydä jo tylsäksi sen parin eka kerran jälkeen (vaikka ovatkin suoja/korkeusero-mittapuulla hemmetin vaihtelevia). Tundraa, aavikkoa, peltoa, farmia, jne. pliis kiitos lisää. Terroreita myös lisää! Ja useampikerroksisia rakennuksia! Ja aavistuksen isompia kenttiä, etenkin terroreihin! (Impossible antoi tosin kolmikerroksisen rakennuksen, joten ehkä se tutorial/normal-rundi vain vähän rajoitti tuota vaihtelevuutta... ehkä, toivottavasti).

Ja vapaa tähtäys.

Siinäpä ne tärkeimmät nillitykset. Positiivista onkin sitten lähes kaikki muu. Ehkäpä tärkeimpänä se, että Firaxis onnistui tuomaan konsoleille vihdoinkin tämän genren teoksen ja vieläpä äärimmäisen laadukkaasti. Niin kontrollien kuin pelattavuudenkin osalta varsin nappisuoritus, josta enempi sitten arvostelussa. Sellasta neljän tähden kamaa enihuu.

...ja mikä parasta, nythän se pelaaminen vasta alkaakin, kun pakollinen läpipeluurundi on saatu ohitse ja haasteet nostetaan kattoon, eikä s&l-huijauskoodille ole (liiaksi) käyttöä.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

PS3-versiossa (tai ainakin promossa) eniten ärsyttää tekninen osaamattomuus...
Eikös peli käytä Unrealia? Pleikka ei yleisesti sovi kovinkaan hyvin yhteen tuo pelimoottorin kanssa. Xboxilla en nimittäin ole kertakaan törmännyt näin isoihin ongelmiin (jäätymiset, äänien häviäminen jne.). Tekstuurin latailuakin ilmenee (asennettuna kovalevylle) välillä vain maapallon ympäri matkustaessa ja laskeutuvassa Skyrangerissa.

Harmaakauppa ei useimmiten kannata, ja varastot lojuvat täytenään turhaksi jäävää kamaa, kun niitä ei saa mihinkään dumpattua.
Kaiken turhanhan voi ja pitääkin myydä pois. Säästää vain ne tavarat joita tarvitsee niihin haluttuihin laitteisiin/päivityksiin. Kaikki muu myyntiin! Jos jotain tärkeää myy vahingoissa pois, sen saa hyvin todennäköisesti jo heti seuraavalla alas ammutulla ufolla takaisin. Huomasin muuten vasta pelin puolivälissä, että osa harmaakaupan tavaroista on merkitty käyttäkelvottomiksi ja niitä sai vapaasti myydä pois. Sekunttia myöhemmin tilillä olikin reippaasti yli tonni valuuttaa. Alienit saivatkin odotettua nopeammin maistaa annoksen plasmaa.

Pienempään nillitykseen sitten sellaista, että maaston vaihtelevuutta saisi olla myös huomattavasti enemmän.
Alkaa vaikuttamaan siltä että ollaan pelattu aivan eri peliä. Mulla taas taisteluja käytiin pääasiassa urbaaneissa ympäristöissä. Oli huoltoasemaa, markettia, kaupungintaloa, tehdasalueita, satamia, hautuumaita, siltoja ja moottoriteitä. Ufojakin metsästettiin muun muassa suoalueilla, aavikoilla ja tietenkin niissä havumetsissä. Pidin erityisesti niistä kentistä, joissa oli useampia rakennuksia. Tällöin tiimiä sai liikutella kuin oikeaa Navy SEAL -joukkoa. Ihan siistiä että peli on näinkin sattumanvarainen. Uskoisin että tämän pelin parissa ei pahemmin identtisiä kokemuksia jaeta.

Kai ihmiset muuten pelaa pelkästään Ironmanilla? Tämähän on se ainoa oikea tapa pelata peliä. Siinä on jotain todella kiehtovaa kun on vain yksi tallennus. Ensimmäiset kierrokset Classic Ironmanilla menikin pelkästään turpaan ottaessa. Tämä vaikeustaso kyykytti kyllä erittäin nöyräksi. Enkä muistaakseni selvinnyt parhaimmilani kuin kolme kuukautta. Nöyryytettynä aloitin sitten tämän hetkisen Normal Ironman-kierroksen. Mukavan haastava ja reilu vaikeustaso. Varomattomuudesta rangaistaan edelleen. Ei onneksi ihan niin kovalla kouralla kuin Classicilla.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Kai ihmiset muuten pelaa pelkästään Ironmanilla? Tämähän on se ainoa oikea tapa pelata peliä. Siinä on jotain todella kiehtovaa kun on vain yksi tallennus. Ensimmäiset kierrokset Classic Ironmanilla menikin pelkästään turpaan ottaessa. Tämä vaikeustaso kyykytti kyllä erittäin nöyräksi. Enkä muistaakseni selvinnyt parhaimmilani kuin kolme kuukautta. Nöyryytettynä aloitin sitten tämän hetkisen Normal Ironman-kierroksen. Mukavan haastava ja reilu vaikeustaso. Varomattomuudesta rangaistaan edelleen. Ei onneksi ihan niin kovalla kouralla kuin Classicilla.

Vähän olen ihmetellyt tuota Ironman-hehkutusta. Ei kai siihen muuta tarvita kuin tippanen itsekuria, ettei mene lataamaan vanhoja tallennuksia. Toisaalta niitä tallennuksia on hyvä olla olemassa, jos sattuu vaikka joku ikävä bugi, ne kun eivät ole ihmispelaajasta kiinni. Lataamaan en ole joutunut, mutta pieniä bugeja on ollut. Esimerkiksi rakensin S.H.I.V.-hököttimen, joka räjähti palasiksi taisteltuaan uljaasti muutamia matseja. Pykäsin sen jälken uuden, mutta enpä saa sitä vietyä taistelutantereelle, vaikka kaikki on kunnossa. Saas nähdä, vaivaako sama nyt tuota toista mallia. Todella hyödyllisiä nuo vekottimet kuitenkin ovat. Erityisesti lentävät sellaiset sopivat hyvin ympäristön kartoittamiseen.

Onhan tuossa pelissä tiettyjä pieniä paskamaisuuksia, mutta enemmän kuin mielellään sitä pelailee. PC:llä ei tarvitse kauheasti noista teknisistä ongelmistakaan valittaa. Lataustauot ovat hyvin minimaalisia. Oma pelikierrokseni Normalilla alkaa olla loppupuolella, ja vaikka pelistä nautinkin, en usko Classicilla ainakaan ihan lähiaikoina aloittavani.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Ensinnäkin: peli on todella hyvä, mikään muu yksinpeli Mass Effectin lisäksi ei ole koukuttanut yhtä vahvasti.

Olenko ainoa, kenen mielestä peli etenee liian nopeasti? Varsinkin tutkimus, esimerkiksi mitään laser-aseita ei ollut resursseja edes kunnolla rakentaa, kun jo sai plasma-aseet käyttöön. Sama armoreiden kanssa, kaikille ei saa valmistettua armoreita ennen kuin on jo parempaa tarjolla.

J. Pikkarainen listasikin hyvin noi kritiikin aiheet. Lisäisin listaan tuon turhan nopean etenemisen lisäksi kömpelön käyttöliittymän sotilaiden varusteluruudussa ennen taistelua.

Minuakin häiritsee toi tarve "herättää" viholliset, koska tämä vaikuttaa niin oleellisesti pelityyliin. Sitä yrittää viimeiseen asti välttää aktivoimasta liian montaa vihollista kerralla, jolloin sivustaan koukkaamiset voi unohtaa. IGN kritisoi ihan oikein arvostelussaan tätä aspektia.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Kaiken turhanhan voi ja pitääkin myydä pois. Säästää vain ne tavarat joita tarvitsee niihin haluttuihin laitteisiin/päivityksiin. Kaikki muu myyntiin! Jos jotain tärkeää myy vahingoissa pois, sen saa hyvin todennäköisesti jo heti seuraavalla alas ammutulla ufolla takaisin. Huomasin muuten vasta pelin puolivälissä, että osa harmaakaupan tavaroista on merkitty käyttäkelvottomiksi ja niitä sai vapaasti myydä pois. Sekunttia myöhemmin tilillä olikin reippaasti yli tonni valuuttaa. Alienit saivatkin odotettua nopeammin maistaa annoksen plasmaa.

Olisi ehkä pitänyt avata tuota enemmän. Kaikki turha: laseraseet, kun taistelet jo plasma-aseilla. Interceptorit, kun voisit tehdä Firebirdeja. Nano-suitit, kun sinulla on jo Chitin-plateja. Huonommat armorit paremman tieltä, jne.Ts. mielestäni on tyhmää, että kaikkea itse tehtyä ei voi purkaa osiin/myydä, vaan ne jäävät lojumaan varastoon käyttämättöminä.

Harmaakaupassakaan en itse myynyt oikeastaan muuta kuin sellable-kamaa sekä silloin tällöin ruumiita. Tällä ei hirveästi rikastunut, mikä nyt tietty pakottaa taktikoimaan budjetin kanssa (=hyvä juttu). Ongelmana tässä on vain se, että ainakaan omalla pelirundilla noita ufoja nyt ei niin hirveästi tullut (tais olla 27 taistelua kun loppuruutu väläytteli itseään), joten esimerkiksi Foundry oli ennen kaikkea weapon fragmenttien takia lähes käyttämättä. Ei mulla koskaan yli tonnia ollut käytettävissä, mutta myönnettäköön, että pelasin alkuun hieman vihernokkaisena.

Mutta painotetaan vielä, että mielestäni niukka rahatilanne on tähän juuri se oikea ratkaisu, sillä se pakottaa tekemään kompromisseja. Sen sijaan sen varastossa seisovien kymmenien laserkiväärien purkaminen osiin komponenttien takia ottaisin mieluusti käyttööni.

Alkaa vaikuttamaan siltä että ollaan pelattu aivan eri peliä. Mulla taas taisteluja käytiin pääasiassa urbaaneissa ympäristöissä. Oli huoltoasemaa, markettia, kaupungintaloa, tehdasalueita, satamia, hautuumaita, siltoja ja moottoriteitä. Ufojakin metsästettiin muun muassa suoalueilla, aavikoilla ja tietenkin niissä havumetsissä. Pidin erityisesti niistä kentistä, joissa oli useampia rakennuksia. Tällöin tiimiä sai liikutella kuin oikeaa Navy SEAL -joukkoa. Ihan siistiä että peli on näinkin sattumanvarainen. Uskoisin että tämän pelin parissa ei pahemmin identtisiä kokemuksia jaeta.

Minulla oli kahdesti kaupungintalo, kolmisen kertaa moottoritie, yksi juna-asema ja sit satunnainen määrä rakennustyömaita/ykskerroksisia katukomplekseja kun sodittiin abduction/terror-asteella. Sen sijaan kaikki ufot ammuttiin alas aina sinne pirun havumetsään (jopa Intiassa ja Argentiinassa). Se, että siellä välillä kulki joki ei kuitenkaan peitä sitä tosiasiaa, että se on havumetsä. :)

Hyvä kuitenkin kuulla, että muilla on ollut vaihtelevuutta. Ehkäpä minulla kävi sitten tämän suhteen vain huono tuuri.
 
Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]

Minulla oli kahdesti kaupungintalo, kolmisen kertaa moottoritie, yksi juna-asema ja sit satunnainen määrä rakennustyömaita/ykskerroksisia katukomplekseja kun sodittiin abduction/terror-asteella. Sen sijaan kaikki ufot ammuttiin alas aina sinne pirun havumetsään (jopa Intiassa ja Argentiinassa). Se, että siellä välillä kulki joki ei kuitenkaan peitä sitä tosiasiaa, että se on havumetsä. :)

Hyvä kuitenkin kuulla, että muilla on ollut vaihtelevuutta. Ehkäpä minulla kävi sitten tämän suhteen vain huono tuuri.

Sinne samaan metsää ne ovat minullakin aina pudonneet. Eipä sen suhteen kauheasti vaihtelua ole tullut.
 
Ylös Bottom