Vastaus: XCOM: Enemy Unknown [Multi]
Tulipas tykitettyä tämä sitten normaalilla lävitte. Ajattelin ottaa alkuun vähän tuntumaa pelistä, ja jo ihan arvostelun kannalta kikkailla save&load-menetelmällä eteenpäin hetj alkuun vähän helpommalla. Jääköön se viimeiseksi kerraksi.
Tavallaan vähän ristiriitaiset fiilikset tästä, vaikka kokonaisarvo jääkin reilusti positiiviseksi. Odotukset olivat vain kovat tämän suhteen, ja monin osin nämä saatiin täytettyäkin. PS3-versiossa (tai ainakin promossa) eniten ärsyttää tekninen osaamattomuus: tekstuurit jäävät yksvärisiksi etenkin välidemoissa kun ei ennätä engine lataamaan, äänet on kaikkonut pari kertaa ja on pitänyt ressuttaa peli, ja sitten kaikkein pahimpana peli on jäätynyt varmaan sen 8-10 kertaa ~15-20h pelitunnin aikana siten, että on pitänyt ressuttaa koko konsoli uusiksi. Onnekseen on autosave, joka on pelastanut hermot pahimmilta rikkeiltä. Ruudunpäivitys myös takeltelee.
Yleisiä ärsytyksen aiheita on jo täälläkin mainittu overwatch-bugi, jolla on useammankin kerran ammuttu seinän (tai useammankin) lävitse alieeneita. Viimeksi juuri äsken Impossible-vaikeustasoa testatessa perussolttu nappasi sectoidin liikkeestä, kun talon sisällä istuneen soltun ja mörrin välillä oli kahdet tiiliseinät ja yksi pakettiauto (ts. ei minkäänlaisia mahdollisuuksia edes nähdä vihollista). Useimmiten nuo toimivat kuin pitääkin (toki näyttävät oudolta, kun nurkan takaa napsitaan vihollinen "seinän" lävitse tuurilaukauksella), mutta tuollaiset ärsyttävyydet olisi mukava saada pois peli-iloa pilaamasta. Itsellänikin tosiaan puolustava pelityyli, joten lähinnä se auttaa vain itseäni. Tuntuu silti kovin huijaukselta.
Toinen pienempi ärrimurri on vihollisten ilmaantuminen aina kolmen laumoissa. Olisi kivempaa ja vaihtelevampaa, jos olisi toisten ja ilman sitä ainaista animaatiota (jonka jälkeen ne saavat vielä uuden liikkumavuoron, vaikka olisivat jo liikkuneet). Normaalilla ei myöskään kovin usein tapahtunut sitä, että viholliskontakti olisi tapahtunut siten, että he olisivat liikkuneet minun tähtäimiin, eikä toiste päin. Jos en paremmin tietäisi, niin voisin vaikka luulla, ettei viholliset liiku laisinkaan (hyvin vähän ne kyllä liikkuvat ja jotkut eivät laisinkaan ennen bongausta).
Ja vimonen nitpick: tavaroiden myynti olisi kiva ominaisuus. Harmaakauppa ei useimmiten kannata, ja varastot lojuvat täytenään turhaksi jäävää kamaa, kun niitä ei saa mihinkään dumpattua. Olisi edes mahdollisuus rikkoa ne penaltya vastaan elintärkeiksi osiksi, kun weapon fragmentit ovat muutoinkin kiven alla.
Pienempään nillitykseen sitten sellaista, että maaston vaihtelevuutta saisi olla myös huomattavasti enemmän. Saatto toki johtua omista satelliittivalinnoista, mutta ufojen putoaminen ainaiseen kuusimetsään alkoi käydä jo tylsäksi sen parin eka kerran jälkeen (vaikka ovatkin suoja/korkeusero-mittapuulla hemmetin vaihtelevia). Tundraa, aavikkoa, peltoa, farmia, jne. pliis kiitos lisää. Terroreita myös lisää! Ja useampikerroksisia rakennuksia! Ja aavistuksen isompia kenttiä, etenkin terroreihin! (Impossible antoi tosin kolmikerroksisen rakennuksen, joten ehkä se tutorial/normal-rundi vain vähän rajoitti tuota vaihtelevuutta... ehkä, toivottavasti).
Ja vapaa tähtäys.
Siinäpä ne tärkeimmät nillitykset. Positiivista onkin sitten lähes kaikki muu. Ehkäpä tärkeimpänä se, että Firaxis onnistui tuomaan konsoleille vihdoinkin tämän genren teoksen ja vieläpä äärimmäisen laadukkaasti. Niin kontrollien kuin pelattavuudenkin osalta varsin nappisuoritus, josta enempi sitten arvostelussa. Sellasta neljän tähden kamaa enihuu.
...ja mikä parasta, nythän se pelaaminen vasta alkaakin, kun pakollinen läpipeluurundi on saatu ohitse ja haasteet nostetaan kattoon, eikä s&l-huijauskoodille ole (liiaksi) käyttöä.