Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yakuza 6 - The Song of Life

Mut jos ihan virallisia ollaa nii eikö se kiwami oo ihan se alkuperäinen osa? Sitten tämä yakuza 0 kutosen jälkeen uusin? Vai onko myös yakuza 0 joku remaster/remake jostain alkuperäisestä? Tässä on kyllä kieltämättä niin miljoonaa osaa että jos haluu kaikki pelata täydellisesti järjestyksessä, vaatii se last geniin palaamista ja ehkä jopa melko kallista ostaa niitä ihan aikasempia osia. Jos ja kun kaikki osat joskus julkaistaan remasterina on jo pelannut muita ties missä järjestyksessä.
Juu, Yakuza 1 on pelisarjan ensimmäinen osa ja Kiwami 1 on Remake versio tästä.

Yakuza 0 on kokonaan uusi peli eli tämä ei ole minkään aiemman Yakuza osan Remake tai Remastered. Y0:n tapahtumat sijoittuu 80-luvun Japaniin ja Yakuza 1 sijoittuu 2000-luvulle.
 
Minä en tiedä pystynkö enää palaamaan sarjan vanhoihin peleihin koskaan tuon 6 jälkeen. Uusi pelimoottori vaan teki siitä niin huikean kokemuksen että onneksi sitä saadaan lisää yakuza 2 kiwamin merkeissä, toki siitäkin kuullut paljon marinaa et on poisteltu asioita alkuperäisestä pelistä, kuten yksi pieni pelialue jossa käydään tarinan mukana. En osaa kuitenkaan näihin mitään sanoa kun Yakuza 2 muistot on sieltä 2006 vuodelta vai millon se julkaistiin. Eiköhän sieltä kuitenkin syksyllä saada rautainen uusi osa sarjaan.
 
Sitä iteki pelkään että nyt kun tuli aloitettua suoraan kutosesta jossa on uusi pelimoottori ja kaikkee, niin onko enää palaamista takaisin vanhoihin. Toki nämä uudet on ihan remakeja, mutta että ihan ne alkuperäiset niin en tiedä pystyykö. Onko muuten kiwamissa Y0:ssa latausaikoja kun menee kauppoihin ym? Meinaan kun jo kutosessa oli välillä turhiaki lautaustaukoja niin onko näissä vanhemissa aina kun menee kauppoihin tai mihin tahansa sisätiloihin joku lataustauko?
 
Onko muuten kiwamissa Y0:ssa latausaikoja kun menee kauppoihin ym? Meinaan kun jo kutosessa oli välillä turhiaki lautaustaukoja niin onko näissä vanhemissa aina kun menee kauppoihin tai mihin tahansa sisätiloihin joku lataustauko?
Kiwami 1 ja Y0 taisi heittää lataustauon ruutuun joka kerta kun pelaaja astuu rakennukseen. Toisaalta nuo pelit ovat 60fps, mitä ei voi sanoa Y6:sta (jos jotain positiivista pitää etsiä vanhemmasta pelimoottorista).
 
Siinä mielessä harmi, että eivät ole täysin alusta asti rakennettuja Kiwami-versioita näistä peleistä, vaan "pelkkiä" remasterointeja. Silti, otetaan vastaan!
 
Siinä mielessä harmi, että eivät ole täysin alusta asti rakennettuja Kiwami-versioita näistä peleistä, vaan "pelkkiä" remasterointeja. Silti, otetaan vastaan!

Ongelma taas siinä on että ne todennäköisesti olis ps5 pelejä kun niitä tehtäis niin kauan, joka taas kaikki on pois uuden yakuza pelin kehitysajasta.
 
Ongelma taas siinä on että ne todennäköisesti olis ps5 pelejä kun niitä tehtäis niin kauan, joka taas kaikki on pois uuden yakuza pelin kehitysajasta.

Niinpä! Mieluummin siis näin, niin saadaan se uusikin joskus. Vähän kyllä pelottaa tuo määrä tunteja, mitä noihin kaikkiin voisi ahtaa, mikäli kaikkia noita haluaisi pelata.
 
Tarina tuli hetki sitten saatua päätökseen. Aikaa meni reilut 38 tuntia Hardilla. Spoilerin takana kommenttia hahmoista ja juonenkäänteistä:

Pelin ensimmäiset tunnit olivat varsin pitkäveteistä settiä ja tarina lähti mielestäni vasta kunnolla käyntiin, kun Kiryu tapasi Hirose perheen jäsenet. Kähinät Nagumon kanssa tarjosivat viihdyttäviä kohtauksia ja jälkikäteen muodostunut ystävyys kyseisen hahmon kanssa oli miellyttävä yllätys. Lisäksi perheen setämies, Hirose, oli mukavan symppis kaveri. Tästä seuraavat ~8-12 tuntia vierähti nopeasti, kunnes Kiryu matkusti takaisin Kamurochoon ja tarina oli jatkunut tuolla muutaman tunnin ajan. Tässä vaiheessa meikäläistä alkoi ärsyttää pelin jatkuvat twistit ja selkään puukotukset. Valitettavasti M. Night Shyamalan tasoisten yllätysten määrä eskaloitui entisestään mitä pidemmäs päästiin tarinassa ja loppua kohden minua ei enää kiinnostanut hahmojen kohtalot. Hyvänä esimerkkinä toimii mm. Kiyomin teloitus. Käsikirjoittaja selvästi yritti saada aikaan astetta suurempia fiiliksiä tämän kohtauksen suhteen, mutta meikäläisen naama oli tonnin setelinä. Tietenkin Kiyomi selvisi hengissä, koska teloitusta ei näytetty ja lopputekstien jälkeen tämä oletus myös varmistui oikeaksi. Niin, ja tietenkin on mainittava Kiryu kuolema. Paitsi tämäkin hahmo selvisi hengissä:

giphy.gif


Lisäksi on kritisoitava Y6:n pääpahiksia, jotka olivat ikävän pliisuja:

- Korealaisen mafian Joon-gi Han oli yhdentekevä ja hampaaton gansteri, joka ulkoisesti näytti Final Fantasy -sarjan sankarilta.
- Someya oli kliseinen ylimielinen mulkku, joka vasta tarinan lopussa muuttui kiinnostavaksi ja jokseenkin sympaattiseksi hahmoksi.
- Tojo klaanin Sugai oli sen verran vanilja hahmo ettei tuosta ole mitään sanottavaa.
- Sitten löytyy vielä mm. Heizo Iwamin jälkeläinen ja Yomei liittouman Koshimizu. Perus Yakuza heppuja eikä näistä(kään) löydy sen enempää sanottavaa.

Ainoat poikkeukset olivat vanhan koulukunnan gansterit eli Big Lo ja Heizo Iwami. Valittevasti nämä eivät saaneet kovinkaan paljoa ruutuaikaa. Vastaavasti pystyn listaamaan tältä istumalta kuusi (6!) persoonallista ja/tai kiinnostavaa pahista Yakuza 0:sta.

Kokonaisuutena ajatellen Yakuza 6 on meikäläisen mielestä 3/5 teos sekä pienoinen pettymys poukkoilevan tarinan johdosta. Yakuza 0:n myötä odotin parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom